Красимир Вълчев: От догодина ще се промени финансирането на училищата

Красимир Вълчев

© Здравка Андонова

Красимир Вълчев



Новият образователен министър Красимир Вълчев посети Рилския манастир днес - в деня на светите братя Кирил и Методий, където награди училищни директори за високи резултати и принос към образованието. Министърът отговори на въпроси на "Дневник" и други медии за първите си приоритети.


Г-н Вълчев, от кога ще бъдат увеличени учителските заплати и с колко?


- По-важно е, че даваме заявка, че ще изпълним ангажимента от управленската програма на правителството - двойно увеличение на учителските заплати за 4-годишен мандат. Първата стъпка ще бъде направена от септември, но следващата седмица ще има яснота дали ще бъде от 1-и или от 15-и и какво ще е увеличението. Средствата ще дойдат от преизпълнението на приходите в централния бюджет. От есента ще бъдат увеличени и средства за детски градини в по-малките общини. Това ще позволи увеличение на заплатите и там.




Мислите ли, че увеличението на учителските заплати ще спомогне за по-добро образование?


- За да осигурим системата с добри преподаватели, за да мотивираме млади хора да се включат в учителската професия и да станат добри учители, трябва да имаме средни учителски заплати, които да са съпоставими със средните за страната и дори по-високи. Общото увеличение, което правим, ще бъде насочено към това стратегическо предизвикателство.


От 1 януари ще направим промени във финансово-разпределителния механизъм. Финансирането на училищата няма да зависи само от броя на учениците. Вероятно средствата за постоянни разходи на училища и детски градини, които са задължителен компонент, ще бъде изведени в отделен стандарт - т.е. промяната няма да е за сметка на другите училища. Това са средства, които не зависят от броя на учениците. Ще има диференнцирано финансиране в зависимост от региона, в който се намира училището или детската градина - в по-малките населени места, които са по-непривлекателни за учителите.


Тоест няма да има училища с намален бюджет.


- Не. Няма да има. В момента най-ниският разходен стандарт за ученик е 1500 лв.


Ще има увеличение спрямо качеството на образованието и региона - така ли?


- В зависимост от региона и концентрацията на деца от уязвими групи. Избягвам сега да използвам думата "качество" - имаме намерение да разработим оценка на всички училища, която ще отчита напредъкът. Има значение какви деца са влезли в училището, какви усилия са положили учителите и какви резултати имат на изхода в сравнение на входа. Може би външното оценяване след четвърти клас трябва да бъде настроено така, че да мери напредъка. Отделно от това ще се гледа и оценката от инспектирането, което ще се прави от следващата година.


Какви мерки биха сработили, за да се повиши качеството на училищното образование? Лоши резултати на матурите и външното оценяване, неграмотност сред ромския етнос - това са проблеми от години.


- Мерките са много - те са свързани и с новите учебни програми, и с това да успеем да задържим децата в училище, както и най-напред да обхванем всяко едно дете в детска градина. Ключово е обхващането в детските градини на децата, чиито майчин език не е български, за да не натрупат образователен дефицит след това. Особено критично е отпадането в прогимназиален етап на децата от уязвимите групи.


Какви мерки срещу преписване готвите на предстоящите матури?


- Като всяка година. Към днешна дата имам уверение, че са идентифицирани всички рискове и са взети съответните мерки. Разбира се, никога не можем да сме 100% сигурни. От над 11 милиона варианта ще се генерира тестовата част на матурата.


Във всяка зала ли ще има камери?


- Няма да има камери във всяка зала, но увеличаваме техния брой.


Какви мерки ще вземете срещу агресията в училище?


- Много ми се иска да посоча няколко мерки и в началото на учебната година да кажа, че сме създали предпоставки за преодоляване на агресията в училище. За съжаление това е сложен процес, който изисква доста мерки. Направихме среща с психолози, ще има и с учители. Нито учителите, нито родителите могат да се справят сами. Аз веднага мога да поискам началниците на регионалните инспекторати да инструктират директорите да подобрят организационната работа. Ще бъдем безкомпромисни там, където констатираме, че има пропуски.

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на еморето
    еморето
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Отдавна министър на образованието не е звучал толкова разумно. Дано да е успешен! И дано да има волята и куража да започне истниски реформи!

  2. 2 Профил на Andrety
    Andrety
    Рейтинг: 237 Разстроено

    Плямпалник - нито дума за съществена реформа.

  3. 3 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 2526 Неутрално

    Най-смисленото от това интервю е идеята, че трябва да се мери не просто успеха на учениците в дадено училище, а техния напредък.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  4. 4 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Четено на диагонал защото излизам е много разумно. Казва две важни неща които отдавна ми се въртят в главата:

    - Заплатите на преподавателите трябва да са поне еквивалентни на средните. Един млад човек когато решава какво да е бъдещето му да няма усещането, че прави огромна финансова жертва ако е решил да стане учител. Да знае, че не е по-зле от другите и спокойно да си върши работата. Ако не е така иначе настъпва естествен процес на снижаване на качеството, кадърните избират други професии. Желателно е дори заплатите леко да превишават средните, преподавателският труд наистина е тежък и много емоционално изтощителен.

    - Много правилно е постиженията да се оценяват като разлика между входа и изхода. Ако използвам спорта като аналогия лесно е да правиш отличен отбор със закупени звезди, трудното е от посредствените да направиш един да не е звезден, но поне приличен отбор.

    По-специално внимание ще се нуждаят две специфични групи преподаватели: Първото е училищата за малцинствата където задачите на преподавателя наистина са много трудни. Този по-тежък труд трябва да бъде заплатен. И второто са суперелитните училища където се отглеждат талантите, тези които стават медалисти на олимпиади. Те също заслужават внимание по-голямо от досегашното. Защото елита е този който ще дърпа напред и определя посоките, не изученото с героични усили до ниво да чете циганче.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  5. 5 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    Плямпалник - нито дума за съществена реформа.
    —цитат от коментар 2 на Andrety


    Напротив, дава ПРИНЦИПИ. А една реформа започва с това, да се определят принципите, чак след това идват конкретните мерки. Ако сбъркаш с принципите реформата е предварително обречена колкото и труд да вложиш за осъществяването и.

    Пример за това е сегашното трагично положение достигнато в голяма степен и поради грешно заложеният принцип "Парите следват ученика". Който повлече зад себе си редица проблеми, впрочем лесни за прогнозиране.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  6. 6 Профил на Galileo
    Galileo
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Финансиране с по няколко милиона за запалки, химикалки и стрес топки?

  7. 7 Профил на Консерватор
    Консерватор
    Рейтинг: 459 Весело

    Ще поживеем, ще видим...
    Като учител от 1980-та (Леле, толкова са много, че мама не ме е научила да броя до толкоз! ;) ) са ме наформирали до степен, в която вече не знам смисъла на думите. (Напоследък "реформи в образованието" означава едни думи да се сменят с други - най-често чуждици - или определена дума да добие друг смисъл!).

    И друго: всяка "реформа" е добра възможност на принципа "да ловим риба в мътната вода" едни пари да отиват при едни хора или поредния кариерист от НПО/"Отворено общество"/либератрианец/паневропеец/.../... да се докопа до кокала.

    НО АЗ СИ/ВИ/ИМ ЗАДАВАМ СЛЕДНИЯ ВЪПРОС:
    ЗАЩО ОБРАЗОВАНИЕТО НИ Е В УПАДЪК - ДАЛИ ЗАРАДИ ЛИПСАТА НА РЕФОРМИ ИЛИ ТОЧНО ЗАРАДИ САМИТЕ РЕФОРМИ???

    Понякога лекарството убива по-бързо от болестта.

    Да оцелем ни предричат/и в бъдещето-чудеса!/Но тез,след нас,ще са различни:/Кой знае, как ще се наричат/и българи дали ще са?!... ... Коректно за права милеем,/в уж гражданското "общество"./Тъй в холивудската Еея/пърформанско ще оскотеем,/че ще си кажем:"И какво/щом чужд байрак над нас се вее?!..." Превърнахме се в население,/- но не в народ! -, което в прения,/през поводи-причини бол,/- за да няма угризения! -,/поредното си унижение,/ще срешнем пак със хляб и сол!... NB: Еея - островът на магьосницата Цирцея, която превръщала хората в свине; Омир, "Одисея" ===== РОДОТСТЪПНИЧЕСТВОТО Е ПЪРВОТО УБЕЖИЩЕ НА НЕГОДНИКА.
  8. 8 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 4656 Весело

    Министерството на преобразованията и неуките...

  9. 9 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    До коментар [#1] от "еморето":

    Това е главния секретар, човекът който лично е провалил всичко досега.

  10. 10 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Неутрално

    Почти всяка негова заповед като главен секретар до началниците РУО за директорите (има ги на сайтовете на училищата като се получат) показва неразбиране на времето и мястото на нещата.

    Никога нищо не е било навреме. Нито един годишен отчет на европрограма не е бил професионално направен, а той е персонално отговорен за това.

    Друг пример: По заедно в час минава подпомагането на слабите ученици. Но заповедта започва да се изпълянва едва от от 1 ноември, 45 дни след 15 септември, когато всички начални преговори и даже първи глави за нови знания са минали: т.е. изпуска началото и децата вече пак са изпаднали.

    Освен това се дават часове на същите учители, които и без това не са се справили, и те правхосват времето в своето несправяне, защото те самите са често и причината.

    Това трябва да се прави през юни, за да се подготвтя за септември.

    Той е специалист по отчитане на похарчени пари по програми.

    Много далече от учителските реални проблеми. Изглежда да говори разумно: защото владее 100% терминологията, но само толкова.

    Кунева 2 засега.

    100 дни, както се казва.

  11. 11 Профил на potrebitel3
    potrebitel3
    Рейтинг: 237 Весело

    https://news.bg/finance/uchitelskite-zaplati-nyama-da-se-uvelichavat-na-kalpak-a-spored-postignatite-tseli.html
    Учителските заплати няма да се увеличават на калпак , а според постигнатите цели

    Седенки, шапкарски работилници, какво ли не са учителите ....

  12. 12 Профил на kopili
    kopili
    Рейтинг: 496 Неутрално

    Човекът изглежда разумен, наистина, а и думите му са такива ... за съжаление имаме нужда не от закърпване, а от революция в образователната ни система. Чак тогава ще може да се реши и проблемът с агресията. Примери много, ето поредния:

    http://www.capital.bg/politika_i_ikonomika/obshtestvo/2016/11/09/2859852_obrazovatelnata_revoljuciia_na_kataluniia/

    An eye for an eye makes the whole world blind
  13. 13 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3429 Неутрално

    Боко дали вече е решил да тегли още един заем от 16 млд лева?

  14. 14 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1243 Неутрално

    ...
    Той е специалист по отчитане на похарчени пари по програми.
    —цитат от коментар 10 на potrebitel3


    Ако е така това обяснява назначението, в образованието се очаква да се изсипят големи пари, европейски и от бюджета.

    Все пак има правото на известен период на толерантност. Може пък наистина да има намерения да го направи? Пък ако не изпълни това което обещава винаги може да му се припомни какви неща е обещал да направи. Да се попита защо не го прави и потърси отговорност, включително изритване.

    По-страшното е когато се тръгне с грешна реформа и упорито се налага независимо от ясните признаци, че нещата не са читави. Такива ни докараха до днешната трагедия.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  15. 15 Профил на Maria Petkova
    Maria Petkova
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Тоя министър е попадение! За първи път имаме за министър човек, който освен че разбира от образование, разбира и от публични финанси и мениджмънт. А някои от предните коментари лъхат на злоба.

  16. 16 Профил на Димитър Димов
    Димитър Димов
    Рейтинг: 472 Неутрално

    Образователната ни система е всичко друго, но не и система. Нещата са под всякаква критика. Повдигането на учителските заплати е наложително. Но не е единственото необходимо за промяната на системата. "Парите следват ученика" е тотално порочна. Критики към нея имаше още при въвеждането й. Никой не ги чу. Необходима е и промяна в начина на преподаване. Необходима е смяна на кадрите и начина им на мислене. В училището където работа (непедагогически персонал) голяма част от учителите са в предпенсионна възраст. Необходима е промяна в начина на писане на учебници. Написани са на високо академично ниво. Учениците не могат да разберат нищо. Майка ми е инженер химик. И често не може да разбере какво са написали в учебника на внучката й, за да го обясни нормално. Учебниците по история са пълни с дати. Кой цар от коя до коя година е царувал. И нищо повече. Това са неща, които се научават за годината и после се забравят. В днешно време тази информация може да се извади от всякъде. Много по-важно е съответният цар какво е направил, защо го е направил и какви последствия е довело това. "Чичко гугъл" ще каже на коя да та и при кой владетел са обявени Съединението, Независимостта. Много по-важно е да се знае каква е била средата, която е довела до тези актове. Какви са били последиците за България. Малко деца знаят, че св. св. Кирил и Методий по време на Велико Моравската мисия създават глаголицата. А техните ученици Климент, Наум, Горазд и Ангеларий са създали кирилицата, кръщавайки я на своя учител. По литература трябва да се знае не само кой писател коя книга е написал. Много по-важно е да се вникне в смисъла на определеното произведение и цялостното творчество на автора. 2016 година Закона за предучилищно и училищно образование беше поправян 2 пъти. От 01.08 влезе в сила изцяло нов закон, както и Закон за професионалното образование и обучение. Невероятно некадърно написани закони, които само увеличиха бъркотията в образованието. Там е необходима не еволюция, а революция. Да видим какво ще направи новият министър. Дано с поне част от многобройните проблеми се справи.

    Димитър Димов




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK