Брад Темпълтън, консултант на "Гугъл": България ще е предизвикателство за автономните автомобили заради нарушенията на пътя

Брад Темпълтън, консултант на "Гугъл": България ще е предизвикателство за автономните автомобили заради нарушенията на пътя

© Капитал



Брад Темпълтън е сред основателите на департамента за компютърни науки в Singularity University и е почетен председател и футурист в Electronic Frontier Foundation (EFF). В борда е на Foresight Institute и е консултирал екипа на Google, който разработва автономните коли на гиганта. Считан е за един от най-големите специалисти в тази област. Той беше един от лекторите на конференцията Digitalk, организирана от вестник "Капитал", Launchhub и Neveq


Да започнем с това. Защо са ни нужни автономните автомобили?
- Краткият отговор е - защото те могат да променят и спасят света. Нека си го кажем - хората са лоши шофьори. 93% от пътните инциденти са заради разсеяност. Годишно в цял свят при катастрофи загиват 1.2 млн души. Само в САЩ жертвите са около 33 000, а пострадалите са милиони. По правила това са млади хора, като автомобилният травматизъм ощетява страната с 230 млрд долара, или 2.5% от БВП.


Навлизането на автономните автомобили ще има и икономически ефект. Американците прекарват зад волана годишно 50 млрд часа, като ако дори част от тях се оползотворят, това може да донесе 1 трилион долара, достатъчни да повишат БВП с 8%.




Автономните коли ще направят излишни 600 милиона паркоместа, защото в идеалния случай те ще се движат непрестано, като обслужват човек след човек. Така ще си върнем 10% от площа в градовете.


Как автономните автомобили ще променят автомобилната индустрия?
- В недалечно бъдеще притежаването на автомобил няма да е разумно. Какво правим сега - купуваче си, която да успее да задоволи всичките ни нужди. А в бъдеще може да си поръчваме споделени автономни автомобили, който да задоволят нуждата ни в момента. Ако искаме да отидем на ски в планината - ще поръчаме SUV. Ако просто трябва да се придвижим от едно място до друго в града ще заявим едноместна компактна кола.


Промени ще има и за автомобилните компании. От производителите на продукт - автомобилът, те ще се превърнат в доставчици на услуга - транспортиране.


Коя област на живота ще претърпи най-сериозна промяна с масовото навлизане на автономните коли?
- Архитектурата на градовете. С появата на влаковете и автомобилите се промени драстично цялата структура на градовете. Навлизането на робоколите ще има същият ефект. Ще бъдат засегнати и редица индустрии. Вече споменах автомобилната, но ще бъдат засегнати също застрахователния бранш, лизинговите компании, търговията с недвижими имоти, транспорта, бизнесът с доставки, медицината и т.н. Дори бизнесмодела на радиостанциите ще се провени. В автономните коли няма нужда да има аудиосистема, днес всеки носи музиката в джоба си, на своя смартфон.


Ако си представим едно бъдеще, в което на пътя има автономни автомобили и коли, шофирани от хора. Как ще си разбират те. Очаквате ли проблеми?
- В началото ще има проблеми. Но ще трябва постепенно да се адаптираме. Всички създатели на автономни автомобили взимат предвид това, че ще ги пуснат в среда, където има превозни средства, шофирани от хора. Най-голямото предизвикателство, ще е навлизането на автономните коли в държави, и България изглежда е една от тях, където не можеш да шофираш без да нарушаваш правилата. Тоест, ако спазваш всички правила, няма да стигнеш до никъде.


Така че големият проблем е как да направиш автомобил, който шофира както хората го правят, но без техните грешки. Със сигурност обаче ще се намери решение.


Как си представяте във времето навлизането на автономните автомобили?
- Вече вървят тестове. Във Финикс, Аризона няколко семейства се обслужват от такива коли. Така ще бъде и вбъдеще - с пилотни проекти в различни части на света. Такива тестове има в няколко европейски града, в Токио, Сингапур. Подобни проекти ще продължат до края на това десетилетие.


След като автономните автомобили докажат качествата си в тези тестове, те ще започнат да се предлагат и свободно на пазара. Със сигурност автономните автомобили ще навлязат първо в градовете и страните където пътните правила се спазват и живеят заможни хора. Последни роботизираните коли ще бъдат пуснати в страни с хаотично движение, като Индия. За България не бих могъл да дам прогноза.


Що се отнася до законите, нужни за легализацията на автономните автомобили, дали хората, който трябва да ги направят първо ще изчакат резултатите от тестовете, или нещата ще вървят паралелно.


- Законотворците не са от хора, които бързат. От друга страна с масовото навлизане на интернет видяхме как те могат да действат и бързо, притиснати от обстоятелствата. Надявам се да видим нещо подобно и тук. Очаквам да се стигне и до своеобразно съревнование между държавите, които ще искат да са първите, на чиято територията тези автомобили от бъдещето ще се движат.

Коментари (51)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ekim
    ekim
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Много неграмотно, г-н Пауновски :(

  2. 2 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 5868 Неутрално

    В България почти всички автомобили са автономни, в смисъл, че на никой не му пука за останалите участници на пътя.

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  3. 3 Профил на Petak
    Petak
    Рейтинг: 613 Неутрално

    Мамка му, като видях цифрите и си дадох сметка какъв огромен ресурс от време, място, пари и чист въздух поглъщат колите.

  4. 4 Профил на angeles
    angeles
    Рейтинг: 1583 Неутрално

    В далечно бъдеще със сигурност и това ще стане с тея автономни автомобили.Колко ли десетилетия ще минат до тогава!Кой знае!!

  5. 5 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1212 Любопитно

    "... България изглежда е една от тях, където не можеш да шофираш без да нарушаваш правилата. Тоест, ако спазваш всички правила, няма да стигнеш до никъде."

    Дали?

    TAKE THE RED PILL!
  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 5336 Весело

    Какъв проблем е България с нейните невъзпитани шофьори, след като колите ще са автономни?! Още повече - и ще комуникират помежду си?!

    скоростен индекс "Y"
  7. 7 Профил на quatro_4x3
    quatro_4x3
    Рейтинг: 1870 Неутрално

    В България са зооавтомобили - управляват ги говеда.

    РУСОФИЛЪТ Е СЪВРЕМЕННИЯТ АНАЛОГ НА ТУРКОФИЛА ПРЕЗ ТУРСКОТО РОБСТВО.
  8. 8 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 2121 Неутрално

    Звучи прекрасно и дори реалистично, но едва ли ще го доживея в моя живот.
    България изобщо не я слагам в сметката.

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  9. 9 Профил на valtoro
    valtoro
    Рейтинг: 1012 Неутрално

    За тези автомобили във България ще трябва да се пише
    специален софтуер !!!

  10. 10 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 2409 Неутрално

    "Последни роботизираните коли ще бъдат пуснати в страни с хаотично движение, като Индия. За България не бих могъл да дам прогноза."

    Аз мога. След Индия.

    The best way to predict the future is to invent it.
  11. 11 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 445 Весело

    моментът, в който изкуственият интелект ще реши, че трябва да затрие човечеството е когато пуснат първата автономна кола в София

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  12. 12 Профил на telqk
    telqk
    Рейтинг: 1113 Неутрално

    До коментар [#11] от "fpyyh":

    Преди да правите изкуствен интелект трябва да има изкуствен!

  13. 13 Профил на net
    net
    Рейтинг: 251 Неутрално

    По-съществения момент е кой ще носи отговорност, ако нещо се случи...

  14. 14 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 3262 Весело

    То и сега има абсолютно автономно движещи се и паркиращи автомобили.

  15. 15 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 1512 Неутрално

    Предизвикателство за нашите внуци

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  16. 16 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4168 Неутрално

    В България са зооавтомобили - управляват ги говеда.
    —цитат от коментар 7 на quatro_4x3


    а контролиращите ги не са ли и те зоо? Същите, които се крият в храстите, а за очевадните диващини в градовете са като слепи? За паркираните автомобили по тротоари, пешеходни пътеки, трамвайни релси...

  17. 17 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 493 Неутрално

    Пичагата не знае, че в България всичко е предизвикателство. Да отидеш на работа, да си заведеш детето на градина, да седнеш ма кафе...

  18. 18 Профил на Cara Mia
    Cara Mia
    Рейтинг: 875 Неутрално

    Наистина е предизвикателство!

  19. 19 Профил на Handy
    Handy
    Рейтинг: 887 Неутрално

    В глобален (а не Европейски) мащаб, България изобщно не се отличава с лошо движение в града. В цяла Азия с малко изключения е брутално, в сравнение с тук. Качеството на пътищата, маркировката и означенията, обаче, е по-лошо от това в страни като Иран

  20. 20 Профил на bultras
    bultras
    Рейтинг: 10 Неутрално

    До коментар [#9] от "valtoro":

    пише се :)

    Проблемът към днешен ден е не липсата на софтуер, а все още нерегламентираните отношения производител / клиент / застраховател.

  21. 21 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 894 Любопитно

    ... България изглежда е една от тях, където не можеш да шофираш без да нарушаваш правилата. Тоест, ако спазваш всички правила, няма да стигнеш до никъде.
    —цитат от коментар 19 на Handy

    ????
    Тоя пич какво иска да каже? Аз доста често спазвам правилата, и пак си стигам накъдето съм тръгнал.

    В глобален (а не Европейски) мащаб, България изобщно не се отличава с лошо движение в града. В цяла Азия с малко изключения е брутално, в сравнение с тук...
    —цитат от коментар 19 на Handy

    ++++
    Ако и малко се смекчи келешлъка, което си е изляло въпрос на контрол над правилата за движение ...

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  22. 22 Профил на rasporama
    rasporama
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Автомобилът за днешния човек е символ на независимост и индвидуалност. Това важи най-много за американците и техния начин на живот. Според мен ще отпаднат шофьорите на тирове, няма да има професия шофьор на такси. Идеята да си поръчваш автомобил според нуждите и всеки път да е различен... няма да допадне на много хора. Но в автомобилите през следващите 10 години ще се внедрят много асистенти срещу умора, глупост и неспазване на правила. Това ще спаси животи.

  23. 23 Профил на инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    инж. Ганев - малцинство от 5.87%
    Рейтинг: 894 Неутрално

    Тезите на консултанта са основани на допускането, че с появата на новата технология задължително всички субекти от сферата 'Автотранспорт' коренно ще сменят ролите и отношенията си.
    Например :
    - Производителите си запазват собствеността над возилата и се превръщат в транспортни компании;
    - Гражданите престават да купуват возила, само наемат;
    - Т.н.
    Което обаче съвсем не е задължително да се случи.
    Например :
    - И днес производителите пласират продукцията си в много голяма степен чрез посредничеството на лизингови компании; И въпреки това много малко производствени компании си имат и лизингово подразделение - само за 'Ситроен' се сещам ; Т.е. инженерите си произвеждат, финансистите си лизинговат, и не си омешват бизнеса;
    - И днес производителите 'захранват' транспортните фирми с возила, но въпреки това не съм чул за таксиджийско или тираджийско подразделение на голям производител - поправете ме ако греша;
    - Гражданите нямало да искат собственост над возилото? Хмм... Ако регулаторната рамка позволява, бих могъл да пускам колата си да работи като такси през нощта или докато бачкам в офиса - най-вероятно под шапката на таксиметрова компания - тогава колата може да е инвестиция, която искам да направя - т.е. да искам да съм собственик;

    Руският посланик : 80% русофили. Проф. Иво Христов : 80% дебили. Корелация, нали?
  24. 24 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 888 Неутрално

    Не знам защо се смесват двете неща-автономни автомобили и споделено пътуване.То и сега много семейства имат по един автомобил на член от семейство-т.е не могат да поделят един автомобил,какво остава за споделяне на автомобил с други хора.Поредната комунистическа идея,поднесена ни в луксозна опаковка.

  25. 25 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 3197 Весело

    До коментар [#16] от "historama":

    "а контролиращите ги не са ли и те зоо?"

    Не, те са вегани. Затова се крият в храстите, а после по медиите разиграват "кървави сцени". ... за да им вдигне платата.

  26. 26 Профил на wanderer
    wanderer
    Рейтинг: 3197 Весело

    До коментар [#17] от "koalarevolution":

    "в България всичко е предизвикателство. Да отидеш на работа, да си заведеш детето на градина, да седнеш ма кафе... "

    А също да паркираш така, че всеки да забележи личната ти гордост - Голф тройка, AMG 63 или просто Порше. И като се изпреварва, да не остане някой неразбрал в създането задръстване от неправилните действия кой точно е тарикатът.

  27. 27 Профил на p_h_v
    p_h_v
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Интересно, Гугъл ли ще носи съдебната отговорност, когато такъв автомобил навреди на човек?

  28. 28 Профил на xnl19521310
    xnl19521310
    Рейтинг: 242 Неутрално

    Мамка му, като видях цифрите и си дадох сметка какъв огромен ресурс от време, място, пари и чист въздух поглъщат колите.
    —цитат от коментар 3 на Petak


    Помисли и колко работни места създават - производство, подръжка, шофьори, и организациите които ги регулират и обслужват.
    Автоматизирането на автомобилите, особено тези които зареждат магазини, таксита, тирове, ще създаде огромна безработица.

    Трябва да измислим какво да правим с всички тези освободен хора, защото сегашната система не го позволява.
    Уж е дар да не се работи, и все по-малко трябва да се занимаваме за да имаме блага и удобства, ама ако ще ползваме маркет система със заплати и пари, трябва нещо да се промени по нея.

  29. 29 Профил на subsonic
    subsonic
    Рейтинг: 618 Неутрално

    До коментар [#24] от "mushashi":

    И аз мисля, че повечето идеи на "експерта" лъхат на комунизъм и с епоитва да ни продаде нещо, което не сме съвсем сигурни, че искаме да купим.

    Всякакви подобни споделени строеве досега са се проваляли с гръм и трясък защото егоизмът у всеки един индивид надделява и накрая става ясно, че сред равните има по-равни, които имат повече привилегии. И не смао това, ами всеки от равните с радост би станал по-равен ако има възможност.

    Съмнявам се, че автомобилът, от символ на статус, ще с епревърне само в средство за придвижване.
    Ако таргетират само хората, които гледат на автомобила като на средство за придвижване, то тогава ще трябва да се конкурират с градския транспорт и киско-трафините авиокомпании, а не в класическия автомобилен пазар.

    В крайна сметка шофирането не е само неприятно занимание, губещо време - то може да бъде и удоволствие. Както и притежанието на автомобил не е само източник на разходи за застраховки и поддръжка, то е и удоволствие от притежанието на красиво, бързо и мощно.

  30. 30 Профил на Сталкер
    Сталкер
    Рейтинг: 236 Неутрално

    Той хубаво ни бъзика на тема движението в България така както един българин би го описал (интересно това само от едно кратко посещение ли го разбра), но в интерес на истината има голям прогрес в сравнение от преди години. Само това да вземем, че всички започнаха да спират на пешеходните пътеки е качествена промяна.
    Що се отнася до възможностите на автономното управление, колкото повече разбирах същността на проблема, толкова по-далечно приложимо ми изглеждаше, но напоследък се забелязва и една друга тенденция - много технологии някак неочаквано изкочиха от фантастиката (най-после) в реалността и явно когато се натрупа критична маса и достатъчна бизнес/икономическа логика нещата се получават някак изведнъж. А в тази област критичната маса доста стремително расте и вече има внедрени решения в серийни автомобили, които макар и не напълно автономни са много близо до това...

  31. 31 Профил на Сталкер
    Сталкер
    Рейтинг: 236 Неутрално

    До коментар [#24] от "mushashi":

    Идеята е, че когато колите са масово автономни, няма да има такава нужда от паркинги, като проблема с паркирането е бич за съвременните градве, особено такива които нямат достатъчно подземни и многоетажни паркинги като София. Когато колата те закара някъде, примерно на работа, може да се върне сама в къщи вместо цял ден да заема едно паркомясто. Но по същата логика може и в къщи да не стои без работа, а да закара още някой някъде

  32. 32 Профил на Koba Stalin
    Koba Stalin
    Рейтинг: 1641 Весело

    Брад Темпълтън: България ще е предизвикателство заради нарушенията на пътя

    Тя България е предизвикателство към цялата световна цивилизация - не само към правилата за движение.

    /не се чете/
  33. 33 Профил на frisky
    frisky
    Рейтинг: 487 Неутрално

    „дали хората, който трябва да ги направят“, “може да си поръчваме споделени автономни автомобили, който да задоволят нуждата“ - това е просто несериозно, поверили сте интервю по такава важна тема на човек, който очевидно не владее правилата за използване на единствено и множоествено число в българския език.
    Някак ми се развали удоволстивето от четенето.

  34. 34 Профил на skeptichen
    skeptichen
    Рейтинг: 819 Неутрално

    Интервюто е с почитател на техноутопиите, за които разбира се най-голямата пречка пред възхода на технологиите е изобщо това че има хора, и че трябва да някакви съображения с това.

    Ясно е че никъде по света няма страна само с идеални шофьори - и доказателството е това че има катастрофи по цял свят, и в крайна сметка причината на това да се работи над автономни автомобили.

    Който не е пътувал, не е видял как се кара в Истанбул (успех някой да ти даде път да пресечеш пешеходна пътека), или как се кара в Милано (направи си сам ляв завой, и каране в разделителната ивица за разкош), или как се кара в някои квартали на Детройт където ако спреш на червено нощем могат да ти откраднат колата, да не говорим за Латинска Америка. Добре че вече има ЮТюб и може да се гледат такива клипове от цял свят, малко да се отрезвят тези техноутопични визии.

    Дълбокото убеждение че все у нас е най-зле е просто неинформираност. Всяка държава има проблеми върху които да работи, но у нас е особено разпространен някакъв травматичен романтизъм че никога няма да се оправим и т.н., а съвсем не е така - това е просто линията на БКП и наследниците и, които искат да ни кажат - абе това е, повече не може, и или приемаш или емигрираш. Но разбира се не са прави, и напредъкът на България последните 10 години на ЕС членство го доказва.

    Проблемите са ясни - решенията също, и трябва да има постоянен натиск за реализирането им, а не постоянно отчаяние как ние все сме най-зле.

    Разбирам че Дневник го извеждат като заглавие това просто за да се чете статията и да налива вода в мелницата на фаталистите. Все пак и те са просто една медия която трябва да плаща заплати и пътьом пробутва точно този фатализъм срещу който се борим вечно.

  35. 35 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9176 Неутрално

    Значи в България никога няма да бъдат пуснати. Няма никакви изгледи тука да почнат да се спазват превилата.

  36. 36 Профил на Петър42
    Петър42
    Рейтинг: 581 Неутрално

    Затова България е първата страна, в която ръчното каране трябва ИЗЦЯЛО ДА СЕ ЗАБРАНИ. Роботите са много по-добри от хората в карането на коли, и на несъобразителния български шофьор трябва най-после да се отнеме оръжието, което управлява!!

  37. 37 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 888 Неутрално

    До коментар [#31] от "Сталкер":

    И как ще закара някой друг като хората почват работа приблизително по едно и също време?Трябва да живеят близо един до друг и да работят близо един до друг и да почват и свършват работа в едно и също време.Това е в идеалната ситуация.
    Дори и две четиричленни семейства няма да могат да поделят един автомобил.От подобни общи неща лъха на комунизъм и нищо друго.Щото при общите неща винаги някои са по-равни от другите.Значи хората ще дават пари за покупка и поддръжка на автомобил и няма до го ползват,когато им е нужен?
    Пример за общо ползване-в началото на 90-е години един съсед закупи сателитна антена и свърза няколко семейства.Само дето имаше един приемник и гледаха всичките една и също програма.Тази"иновация"изтрая точно два месеца,щото всеки искаше да гледа различни неща по едно и също време.

  38. 38 Профил на Туриста
    Туриста
    Рейтинг: 418 Неутрално

    Айде пак да се изкендзаме на Българията, как било най зле. Абе хора! Българи или по скоро, българомразци!

    Вие колко километра (мили) въртите на ден в САЩ? Имате ли опит с изпреварващи през аварийната лента или бибиткащи зад вас въпреки че се движите с 5-10 м/ч над ограничението? Опит с пияни, агресивни или умишлено застрашаващи другите? Дори и да се сблъскате с тая реалност пак ще пеете как само в гадната България го има това и никъде другаде!

  39. 39 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    Глупости на търкалета!
    Като се почне от комунистическата идея автомобилите да са общи - как ли пък няма да се кача в кола, в която преди малко е пърдял някой по-тъмно зелен...
    И като се свърши с това, че съм шофирал из цяла Европа - в Истанбул, Атина, Лондон, Париж, и къде ли не... навсякъде се нарушават лудо правилата, навсякъде има неправилно изпреварващи, недаващи мигач, и какво ли още не. Между другото - моят опит говори, че най-примерно карат в Унгария. Да, в Унгария.

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  40. 40 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    Абе аз сега се сетих - те тия накъдето са тръгнали - ние от там се връщаме! :)
    Дядо ми, Бог да го прости, като се напиеше в съседното село, приятелите му го качваха на каруцата, и тя сама го докарваше в къщи. Магарето Марко знаеше пътя и винаги безпроблемно го докарваше :)

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .
  41. 41 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 887 Неутрално

    Не знам защо се смесват двете неща-автономни автомобили и споделено пътуване. ...
    —цитат от коментар 24 на mushashi

    Защото, автономния автомобил премахва нуждата от шофьорски умения (и физиологичните ограничения зрение, възраст, трезвеност, образование), но ще даде по-голяма безопасност на пътя, което ще позволи колата да се движи и превозва хора, когато не му трябва на собственика. Просто никой няма да подмине такъв източник на странични доходи, а такситата с лицензираните шофьори ще са прекалено скъпи и по-рискови (човешка грешка) от автономните коли. Ще има яка промяна не само в самия автомобил, ами и в достъпа до него и ще отпаднат куп лицензионни ограничения свързани с определени знания и специфични умения. Това променя пазара сериозно.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  42. 42 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 887 Неутрално

    До коментар [#39] от "Athanatos":
    Щото като се качиш в автобуса, в таксито, във влака или самолета седалката си я носиш от вкъщи... А за нарушенията, не се тревожи, там ще проработи закона за големите числа. АКо автономните автомобили ще са виновни 1:100 за ПТП-тата, то застрахователите ще имат грижата очеизвадно да посочат на стоте виновника точно с каква сума са сбъркали. Много скоро всички ще гледат при ПТП колата да не е била на ръчно управление щото излиза скъпо, а на автономното управление няма дребни нарушения и джигитски тарикатлъци.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  43. 43 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 730 Неутрално

    До коментар [#8] от "Cassi":

    ако някой ми беше казал преди 35 години че ще имам в джоба компютър с няколко процесора и нам си колко гигабайта памет, който е телефон и има интернет, чакай... тогава не бях виждал компютър на живо, а уеба още не е бил измислен

    Birds of a feather flock together.
  44. 44 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 888 Неутрално

    До коментар [#41] от "gost22":

    Просто таксиметровите компании ще започнат да предлагат автономни автомобили.Която услуга ще е много по-изгодна за всеки човек-ползваш автомобил,когато ти потрябва.Споделеният автомобил си е комунизъм в най-чист вид.Все пак не живеем в кибуц,та да споделяме вещите си с други хора.

  45. 45 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 887 Неутрално

    До коментар [#44] от "mushashi":
    И за къв ми е да плащам наем на рентакар-компания (такситата точно в това ще се превърнат според твоето виждане), вместо аз самия да стана рентиер, и да рентвам колата си (и да печеля) когато не ми трябва. Нищо общо с кибуците, а просто всеки собственик ще може да е и рентиер, което също няма нищо общо със комунизма и соца. Ще е нещо като смесване на Юбер и споделеното пътуване , ама без излишните такси, лицензи и ограничения които правят днешните таксита скъпи. Евентуално и държавата ще печели повече щото е лесно да се измисли една такса-разплащане и да си взема данъка в момента на транзакцията-плащане между клиента и собственика на колата, което е съвсем различно от фирмените тарикатлъци на таксиджиите и таксиметровите фирми. Единствено, конкуренция ще е градския транспорт.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  46. 46 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 888 Неутрално

    До коментар [#44] от "mushashi":И за къв ми е да плащам наем на рентакар-компания (такситата точно в това ще се превърнат според твоето виждане), вместо аз самия да стана рентиер, и да рентвам колата си (и да печеля) когато не ми трябва. Нищо общо с кибуците, а просто всеки собственик ще може да е и рентиер, което също няма нищо общо със комунизма и соца. Ще е нещо като смесване на Юбер и споделеното пътуване , ама без излишните такси, лицензи и ограничения които правят днешните таксита скъпи. Евентуално и държавата ще печели повече щото е лесно да се измисли една такса-разплащане и да си взема данъка в момента на транзакцията-плащане между клиента и собственика на колата, което е съвсем различно от фирмените тарикатлъци на таксиджиите и таксиметровите фирми. Единствено, конкуренция ще е градския транспорт.
    —цитат от коментар 45 на gost22


    Това вече е друго.Имаш предвид да отдаваш автомобила си под наем,когато не го ползваш.Нещо много различно от това няколко човека или семейства да ползват общ автомобил.Само че нали се сещаш,че подобни сделки ще ги облагат с данък,щото такситата плащат данъци.Реално ще извършваш таксиметрови услуги.Ако някой намери пазар за подобни услуги,няма лошо.Но така както се представя-няколко семейства да ползват един автомобил просто няма да се получи.

  47. 47 Профил на balla
    balla
    Рейтинг: 554 Неутрално

    Глупака нямаше да е глупак, ако разбираше, че е глупак. Как да разбере българина тогава какво му липсва? Или с пръчка или с книга.

  48. 48 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12504 Неутрално

    Всичко е в идеалния случай...
    :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  49. 49 Профил на Chivalry
    Chivalry
    Рейтинг: 300 Любопитно

    До коментар [#39] от "Athanatos": Абсолютно.

    До коментар [#40] от "Athanatos": :D


    До коментар [#34] от "skeptichen": С две ръце подкрепям. А и този човеконсултантехнологуру може да щракне в Ютюб "Road rage USA" за малко примери, ако интервюто е автентично, де.

    Новият шрифт на "Дневник" е бижу.
  50. 50 Профил на zyx
    zyx
    Рейтинг: 289 Неутрално

    По голям проблем за автономните автомобили в България ще е абсурдната пътна инфраструктура . Автономния автомобил ще е в колапс ако направи един маршрут в София през центъра по малките еднопосочни улички в стремеж да заобиколи гей парада. Електронния " мозък" ще спре автомобила пред някой естествена вдлъбнатина на пътя с денивелация от 30-40см за хоризонтални 100см и ще се самоизпрати по електронната поща на производителя в стремеж да напусне тая клоака.

  51. 51 Профил на Athanatos
    Athanatos
    Рейтинг: 2468 Неутрално

    Какво ли ще стане, ако автономен автомобил - разбирай отключен и без човек в него - попадне в Столипиново?!? 2 тона джилязу, неохранявано, само ти идва на крака... баси кефа!

    Adam-е zendeh, zendegi mikhad / Живият човек се нуждае от живот .




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK