Бойко Яръмов и Светозар Георгиев, "Телерик Академия": Компаниите трябва да инвестират не в крадене, а в създаване на таланти

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Светозар Георгиев и Бойко Яръмов



В края на 2016 година "Академията на Телерик", която е една от водещите образователни инициативи в България, беше отделена от компанията от "Прогрес" като независима организация под прякото ръководство на четиримата й основатели Светозар Георгиев, Бойко Яръмов, Васил Терзиев и Христо Косев. За бъдещото развитие на академията и бизнес плановете на основателите й "Дневник" разговаря с двама от тях - Бойко Яръмов и Светозар Георгиев.


В момента тече подготовка за кандидатстване във втория сезон на иновативната програма за обучение на младши софтуерни специалисти – Telerik Academy Alpha. След успешно завършване на 6-месечната програма, чието начало е през есента, участниците ще могат да започнат своята кариера в ИТ индустрията.


Какво се случва след отделянето на "Академията на Телерик"?




Бойко Яръмов: От началото на 2017 г. Академията излиза от рамките на организацията, в която беше създадена и вече обслужва целия сектор. Фокусирана е върху дигиталните компетенции, но не ги слагаме в рамките на софтуерната академия, защото има още много други умения, в които обучаваме специалисти. Става дума за модерни технологии, част от нуждите на компаниите - повече от 30 курса за различни технологии и техники от софтуерното инженерство - неща, които досега никой не е обслужвал.


Насочени сме към цялата система, ние сме фасилитатор на компаниите и можем да превърнем конкретните им бизнес нужди в образователна програма, която да ги обслужи. Проактивно търсим и мотивираме и самите фирми да станат партньори, да търсят решение на проблемите си чрез компании като нас, а не да се спасяват сами.


Светозар Георгиев: Откакто сме самостоятелни, една от основните ни дейности е валидация на пазара, срещнахме се с голяма част от компаниите, за да изследваме какъв е спектърът им от проблеми и нужди. Най-голямото откритие реално е, не че има глад за кадри, а че


има разчупване на процеса на обучение


При добрия сценарий хората биват обучени и когато започнат първа работа, "катастрофират". Липса им познание за пазара, какви са възможностите в Българиия, липсва разбиране за типа работодатели, плюсове и минуси да работиш тук или там. Липсват им умения извън строго техническите, които, оказва се, са доста по-ценени за работодателите. Техническите умения се сменят и надграждат всяка година и трябва нон стоп да учиш. Работодателите имат проблеми с търсене, намиране и въвеждане на кадри в работния процес.


Този процес има нужда от помощ отвън и ние в момента изграждаме партньорска програма, която цели двете страни да бъдат събрани и да им се помогне, да въведе активно компаниите в този процес. Те трябва да променят своя мироглед от гледна точка на създаването на таланти и инвестициите, които правят за попълване на редиците си с хора. Защото какво се случва в момента? Имаме търсене на подготвени кадри и


талантите обикновено са откраднати от друга компания,


което не помага на никого. Ако не се крадат таланти, се инвестират доста средства за увеличаване на заплатите - за да се привлекат повече хора. Или пък се инвестира в посока блага за служителите (като например офис масажи), за които е доказано, че не са мотиватор. Това обаче не е начин за привличане на кадри. Освен това той не е предвидим.


Светозар Георгиев

© Георги Кожухаров

Светозар Георгиев


И какво става? На микрониво разходите на компаниите се вдигат. На макрониво, след 5-10 години ние ще станем неконкурентни и индустрията ще отиде във Виетнам например. Тъй като IT индустрията е по-изолирана, при нея малко по-бавно ще се случи. Но при други индустрии ще се случи с по бързи темпове.


По-добре да се инвестират пари в създаването на нов талант, по системен и предвидим начин. Това изисква промяна на манталитета в самите компании. Те трябва да са готови да поемат младши талант и той да пораства систематично. Ние в "Телерик" преди доста години взехме абсолютно целенасочено такова решение. Компаниите трябва да инвестират в тази насока и ако това не се случи,


този балон, в който се намираме в момента, ще се спука


Трябва да се намери баланс между продуктивност и нива на заплатите.


Хубавото е, че доста компании вече имат стажантски програми, но те не са конструктивни и компетентни, защото се водят от старши техни специалисти, които не винаги имат толкова време и желание. По-ефективно би било, ако се потърсят компании като нашата, фокусирани върху образованието. В пилотния ни проект, който приключи през април, открихме много смисъл в процеса на работа с двайсетината компании, с които работим.


Консултирате компаниите в тяхната политика за човешки ресурси, или им помагате на място да изградят процеса на създаване на програма и развитие и обучение на кадри?


С. Г.: Консултиране на дълбоко ниво нямаме капацитета и мащаба да правим. Но вече дискутирахме програми, които постигат до голяма степен този ефект. Сплитане на специфики на компанията в процеса на обучение беше моделът на "Телерик".


Технологичните компании инвестират все повече в брандинг и реклама, дори без да имат пряка нужда, а само за разпознаваемост - когато търсят хора. Доколко има нужда от това?


Б. Я.: Има много доби практики, които някои компании следват. Когато дадена компания стимулира кампании свързани с бездомни животни или деца в неравностойно положение, тя със сигурност постига видимост и разпознаваемост като бранд. Обаче ако разчита само на това, в дългосрочен план не е добре.


Работите с 20 компании. Възнамерявате ли да разширите дейността си? Какво е бъдещето развитие на Академията?


С. Г.: Това беше първият ни проект, който направихме през пролетта, реално това беше партньорска програма. Много е важна ролята на един вид уеднаквител на пазара. Не е честно и редно компаниите, които имат най-добра разпознаваемост или най-големите на пазара винаги да обират най-добрите кандидати, защото те не винаги са най-добрият дом за тези хора. Всеки тип компания си има плюсове и минуси и трябва да се даде шанс на всички, за да няма разочаровани.


Има много възможности за помощ на компаниите, защото някои реално не знаят какво е брандинг и на какво да наблегнат, не знаят как да представят правилно това, което ги отличава, за да привлекат правилните за тях хора. И там можем да помогнем.


Участваме и като ментори на преприемаческата екосистема. Защото тя все още е малка и крехка, важно е да има първи успехи и същевременно е много стимулиращо да се работи с млади хора, които са много по-добри и интересни в сравнение с нас на тези години. И бихме искали да им помогнем да успеят.


Бойко Яръмов

© Георги Кожухаров

Бойко Яръмов


Мислите ли да разширите дейността си извън България?


Б. Я.: България по никакъв начин не е по-специална от проблематиката, с която се сблъскват и държави от региона, така и глобално. За момента фокусът ни е България, има много неща, които бихме могли да направим тука и ефектът да е моментален. Същевременно това би бил моментът, в който ще можем с по-голяма увереност да погледнем навън.


Академията вече превръща ли се в отделен бизнес проект?


С. Г.: Академията има бизнес модел в този смисъл тя вече е бизнес проект. Важното е бариерата за обучавания да е нулева откъм финанси. Тоест искаме да се влагат усилия, да се учи, но не искаме да слагаме финансов праг, не искаме тази бариера. Образованието ще си остане безплатно и това ни отличава от някои други модели на пазара. Хората са ни важни. Също и тези, които се ориентират от други професии към дигиталните.


Какъв процент от завършилите обучението в "Академията на Телерик" се реализират като програмисти?


Б. Я.: Сто процента. 75% си намират работа още в първите два месеца, следващите два месеца - всички. Гладът за кадри е по-голям от преди. Всеки от студентите прави сам своя избор на работодател. Ние не правим селекция, а даваме равен старт и на служители, и на работодатели.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK