Виктор Божинов, режисьор: Във "Възвишение" ме провокира усещането за съвременност

Виктор Божинов, режисьор: Във "Възвишение" ме провокира усещането за съвременност

© Велко Ангелов



Възвишение" - екранизацията по едноименния роман на Милен Русков, тръгва по кината на 65 екрана - най-широкото разпространение за български филм в новата история на българското кино, на 10 ноември. В датата не е търсена особена символика, каза екипът му на пресконференция вчера - просто възможността да стигне до най-много хора във вече пълния с нови български филми календар.


След като бе показан на Деня на народните будители в Котел - мястото, където се ражда идеята за романа на Милен Русков, "Възвишение" вчера за пръв път се срещна с публика от журналисти в София, любопитни как изградената върху монолози книга ще бъде превърната в киноповествование. Любителите на романа няма да бъдат предадени. Във филма участва цяло съзвездие обичани български актьори - Филип Аврамов, Васил Михайлов, Юлиан Вергов, Захари Бахаров, Герасим Георгиев-Геро, Малин Кръстев, Христо Петков, Кирил Ефремов, Димитър Рачков, Стефан Денолюбов, Параскева Джукелова, плюс изпълнителите на главните роли - Александър Алексиев и Стоян Дойчев. "Дневник" разговаря с режисьора Виктор Божинов след прожекцията.


Фотогалерия: По стъпките на Гичо и Асенчо с "Възвишение" >


Споменахте, че сте били далеч от мисълта да представяте Димитър Общи като злодей. Във филма има много конфликти, за разлика от едноплановата героизация, на която това време често е подложено. Два от тях са между действието и "разсуждението", Димитър Общи, като деен и нетърпелив, и Левски като тактик и идеолог, и между чуждото, западното и възприятието му у нас. Напомни ми на една фраза от деня на народните будители - че българският будител "не е интелектуалец от европейски тип". Какъв е българският будител?




- Димитър Общи се е опитал да буни народа. Много хора твърдят, че е бил сръбски шпионин, вкаран, за да разруши цялата работа. Но по отношение на историята може да се говори страшно много. Идеята във филма е нещата да не се представят в черно и бяло, категорично в едната или другата посока.


Не мога да кажа дали будителят е европейски интелектуалец - може да бъде и такъв. "Будител" означава човек, който е намерил смислени неща и се опитва да зарази останалите с тях, за да се движим нагоре. Развитието напред е част от природните закони. Въпросът е да намерим онези хора, които ще го направят и движение нагоре. Защото можеш да се движиш и напред и надолу. Това е смисълът на самата дума "възвишение".


Какво си представяте, че пише в писмото на Общи до Левски? (Основна мисия на главните герои Гичо и Асенчо е доставянето на писмото до Левски, но съдържанието му така и не става ясно - бел. ред.)


- Аз си представям, че е поискал да си уговорят среща. Защото много често се случва едни хора да говорят за едни и същи неща, но да не се разбират. Вярвам, че двамата са искали да говорят за едно и също нещо, но може би просто не са се харесвали. Към края на филма Гичо достига до прозрението, че "народ не существува". Какво има предвид?


- Ами да го питаме него Какво всъщност значи изразът "народ"...? Нация е едно, народност - друго. А народ малко звучи като безпринципно събиране на разни хора. Някакво събрание, но не от география, не от идея Затова винаги ми е много смешно, когато някой се опитва да говори "от името на народа". Да не забравяме, че най-ужасните неща, са извършени "в името на народа". Присъдите и до днес продължават да се произнасят "в името на народа", в което има доста безотговорност и спекулация.


Вече се чуха такива препратки и вероятно е неизбежно филм за тази епоха да бъде сравняван с "Време разделно". Вие виждате ли го в тази линия на българското кино?


- Не, категорично. Ако го виждах в тази линия, изобщо нямаше да се занимавам. Във "Възвишение" ми хареса, че става въпрос за хора, че нещата не са разделени на черно и на бяло, че погледът към този исторически период е според мен единственият възможен - верен и честен към сложността на периода. Не се опитва да го ситуира в параметри, които да обслужат някаква идеология, концепция или виждания за света. Това е голямото предизвикателство - усещането за истина. Тя може би затова толкова лесно кореспондира със съвременността. Категориите за истина се разполагат върху времето. Най-ценното, което ме провокира във "Възвишение" е усещането за съвременност.


Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK