Огнян Драганов: Старозагорският фестивал трябва да е витрина за тенденциите в операта и балета

Огнян Драганов: Старозагорският фестивал трябва да е витрина за тенденциите в операта и балета

© Опера Стара Загора



Фестивалът на оперното и балетно изкуство (ФОБИ – 27.11-9.12), отново показва че Стара Загора е град с музикални традиции, с отношение и стил, с изградена публика, която има интереси, критерии и пълни салоните. Респектиращо. Но и все повече чужди певци, диригенти, режисьори, балетисти и музиканти желаят и работят в тази среда. Думата провинция тук е неподходяща. Напротив, ФОБИ е център на енергия, идеи, професионализъм, който обаче има своя и двигател, вече трета година. Това е режисьорът, мениджър и директор на Операта Огнян Драганов, който успя да преобрази пространствата около себе си.


За трети път, откакто Вие сте директор, Държавна опера-Стара Загора открива като домакин Фестивала на оперното и балетното изкуство, винаги с премиерен спектакъл. Този път премиерата е световна, на "Сиси – душата на императрицата". Вие ли като режисьор се поблазнихте или композиторът Роланд Баумгартнер Ви избра?


- Миналата година по време на ФОБИ и като гост на Балканската среща бяха както Роланд Баумгартнер, така и Андреан Холендер. От тях дойде предложението да направим този мюзикъл за следващата година – за юбилейното издание на Фестивала, то да бъде продукция на Държавна опера-Стара Загора и с перспективата да бъде извадено и показано в Австрия и Китай. За мен беше голямо предизвикателство, тъй като чух само фрагменти. Бяха написани арията на граф Андраши, в изпълнение на Петър Дворски, и дуетът на Сиси и кайзера Франц Йозеф, записани във Виена от двама австрийски певци.




Огнян Драганов: Старозагорският фестивал трябва да е витрина за тенденциите в операта и балета

© Георги Петков, Опера Стара Загора


Мюзикълът като форма за мен е територия за поставяне от балетни режисьори, майстори на балета. Но след като се запознах с либретото и с музиката, се реших на предизвикателството, тъй като самият маестро Баумгартнер на партитурата и на клавира е написал: "опера-мюзикъл". И действително, това е европейски мюзикъл, който съчетава класическия американски мюзикъл и традициите в/на писане на мюзикъл, подобно на Ленард Бърнстейн – неговият "Кандид". Затова се съгласих да го направя, да бъда режисьор на заглавието.


Като, разбира се, моята концепция за Фестивала – а убедих и селекционната комисия, е, че на Фестивала на оперното и балетното изкуство в Стара Загора, едно уникално събитие в музикалния календар на България, трябва да се показват тенденции и заглавия, които не са сред добре познатите. Чрез които публиката разпознава операта и балета като жанр. А да се представят заглавия и с друга насоченост, с друг поглед или за нашата публика са малко по-нестандартни.


Въпреки че в този мюзикъл не намирам абсолютно нищо нестандартно. Това е един класически мюзикъл, какъвто е "Котките", "Булевардът на залеза", "Клетниците". Красива музика, сантиментална, която вълнува публиката с мелодии и сцени. Много добро постижение на нашата Опера. На премиерата присъства и композиторът, той е изключително доволен, въодушевен. И вече имаме предложение през 2019 г., в периода когато Виенската опера е в почивка, да представим този спектакъл в Щатсопера (Wiener Staatsoper). Смятам че хората които заложиха на Старозагорската опера, а и самата Старозагорска опера, която инвестира в този мюзикъл – като мениджър го казвам, ще имат траен продукт, който ще представи в чужбина не само нашите постижения, но и тези на българската оперна култура.


С композитора Роланд Баумгартнер и диригента Андрия Павлич работите в екип не за първи път?


- Аз се запознах с тях преди 4 години, когато бях режисьор на Русенската опера. С Баумгартнер ни запозна Андрия Павлич, с когото пък сме работили заедно много: и в Сараево, и в Белград, и в Колумбия. Той ми предложи да видя една творба на маестро Баумгартнер – беше "Мерилин Монро", и оттам тръгна нашата творческа връзка.


Андреа Павлич е и оркестратор на "Сиси", той дооркестрира мюзикъла, адаптирайки го за оркестъра. Костюмите с прекрасна визия изградихме заедно с Гендони, сценограф малко непознат за България, но изключително талантлив – с умело съчетаване на костюмите, динамична мисъл в декора. Всичко това беше видяно и оценено от публиката, съдейки по техните аплаузи. Надявам се да се сбъднат плановете в близкото бъдеще – 2019 година.


Огнян Драганов: Старозагорският фестивал трябва да е витрина за тенденциите в операта и балета

© Георги Петков, Опера Стара Загора


Хубавото на тези копродукции е, че обменяме информация и не правим само класически оперни заглавия, а стойностни съвременни произведения, които намират бял свят. И една новина, която снощи научих: един от депутатите в австрийския парламент е заявил, че Баумгартнер не е дооценен в Австрия, но държава като България, провинциален театър какъвто е Старозагорската опера, подкрепя талантлив композитор и прави неговото произведение достояние на публиката, всъщност представя и реализира негова партитура. Надявам се да имаме подкрепата на Австрийския парламент, за да можем по най-добрия начин да се представим в Австрия – в сърцето на оперната и европейската култура.


Как подбрахте състава? Какво търсехте в тях?


- Тъй като знаехме за изнасянето на мюзикъла в Австрия, търсихме приликата на главните действащи лица на първо място с Елизабет Австрийска, известна под името Сиси; с кайзер Франц Йозеф, който е владетел на Австрия, император на Австрия и Унгария; граф Андраши и Бей Мидълтън. Спряхме се на Емилия Иванова – блестяща българска певица, малко позната у нас, но стигнала до последния етап на Operalia, дирижирана от самия Пласидо Доминго. И така гласът се срещна с визуалните изисквания – моите и на Гендони, за Сиси и за кайзер Франц Йозеф – Валери Турманов, който също работи в Операта.


А трудностите на режисьора при жив композитор, който е написал и текста, какви са?


- Аз имах пълна свобода, тъй като все пак това, което си е представял, пишейки мюзикъла, е съвсем различно. Разбира се, в никакъв случай не мога да променя сюжетните линии, но динамизирайки разказа, слагайки и втори план – на куклите, на балетните сцени, с изразните средства на мюзикъла, всъщност разтваряме пространството за едно по-широко поле. Не само за забавление, какъвто елемент съществува в по-голяма степен в мюзикъла, и красивите мелодии, но и да покажем една по-различна визия, по-различна динамика на действието.


И именно затова, особено във втората част, където мюзикълът се динамизира много, направихме тези интересни сюреалистични платна и на войната, и на гръцката сцена и на финала с това грандиозно Agnus Dei, красиво платно, успяхме да разтворим разказа и публиката да разбере малко повече за живота на тази красива жена, за тази двойка – най-високата двойка в Европа в края на 19 век. Жена, която е първообразът на всички жени от 20 век и се превръща в модел за подражание на жените, а при мъжете в модел за жена. Като започнем с Коко Шанел, минем през Мерилин Монро, и накрая свършим с принцеса Даяна, която има подобна съдба на Сиси Австрийска.


На миналогодишното издание на ФОБИ пожелателно заявите: Да махнем мухъла и нафталина, тенденция ще ни бъде съвременният оперен театър. Как осъществихте това си виждане сега?


- Неслучайно няколко пъти съм споменавал, че този Фестивал трябва да излезе от рамките на преглед на българските оперни театри, тъй като начинът на финансиране на фестивала и начинът на гостуване на оперните театри се превръща в представяне на техни продукции, които не са от изминалата година, а са на повече от 4-5 години. Това исках да прекъсна.


И още, добре познати оперни заглавия според мен не трябва да има. Фестивалът е единственото място, където можем и трябва да показваме тенденциите в развитието на операта и балета, други/различни заглавия, които обикновено няма как да се играят много в нормалния репертоарен план. Съжалявам, че на юбилея на нашия Фестивал не можахме да покажем точно такова българско заглавие, но пък имаме българска музика в лицето на четирима прекрасни български музиканти които живеят във Виена – братята Владигерови, Ружа Семова на пианото и на първо място цигуларката – Теодора Сороков. На 2 декември те ще представят по необичаен начин музиката на Панчо Владигеров, дядото на тези страхотни атрактивни музиканти.


Селекцията трябва да бъде правена в посока гостуване на чужди трупи, които представят необичайни оперни заглавия. Ако някоя Опера в България дръзне да направи нещо – както в момента каним Музикалния театър с един български мюзикъл "Бягство", разбира се, е добре дошъл. Би трябвало да бъде селектиран. Но пак ще кажа, фестивалът трябва да е своеобразна витрина, на която да можем да показваме друг асортимент. Бижута, с които хората да си направят подарък.


Тази година имаме двама солисти от Мариинския театър, които ще участват в "Лебедово езеро" – Татяна Ткаченко и Иван Оскорбин. По наша покана беше осъществена връзка с Форум Русия в България, с директора на Мариинския театър Валери Гергиев, и така стигнахме до поканата на тези изключителни балетисти. Това е пътят.


Огнян Драганов: Старозагорският фестивал трябва да е витрина за тенденциите в операта и балета

© Георги Петков, Опера Стара Загора


Нова белградска опера идва с "Орфей" на Монтеверди, първата опера изобщо като жанр, представена преди 410 години, което празнуваме тази година, и 450 години от рождението на първия оперен композитор Клаудио Монтеверди. Ето такава опера има място на фестивала – с антични, оригинални инструменти, каквито не виждаме обикновено в нашите зали. Това са гитарони, лютни, теорбото, виола да гамба, виола да браччо (viola da braccio), щрайхови инструменти с по-къси шийки, чембало, орган, с които тогава са се акомпанирали всички тези произведения.


Какво друго бихте отличили от програмата на Фестивала?


- Популярната опера на Хендел "Алчина", позната в Европа, но до този момент непредставена в България. Това е копродукция между Виенската музикална академия (певците имаха премиера на 24 май във Виена Фолксопер) – идват с техния декор, с техните певци, с идеите, с тези които акомпанират на речитатива, и заедно с хора и оркестъра на Музикалната академия ще реализират продукцията в Стара Загора на 7 декември. Майсторският клас от 2 до 8 декември само за млади български оперни певци, е на Бруна Балиони. Тя е една от най-големите мецосопрани на 20 век – италианско мецосопрано. Ще работи с певците и на 8-ми, заедно с нашия оркестър с диригент маестро Ивайло Кринчев, и ще представят постиженията си в гала концерт. От 24 певци гтя ще селектира 12, с които ще работи през тези 7 дни.


Вие сте сред основните създатели сте на един много ползотворен проект на представителите на публичните и независимите организации в сферата на музикално-сценичните изкуства – "Балканска оперна мрежа", която първите два пъти се проведе по време на ФОБИ. Какво става с третата годишна сбирка?


- "Балканска оперна мрежа" се проведе в Белград. На ротационен принцип продължаваме да обединяваме усилията си в направата на един съвместен спектакъл. Никак не е лесно, трябва да се дефинира по някакъв начин собствеността на продукцията, без значение кое е мястото където ще го направим. Вървим в тази посока, написали сме писма до всички министри на културата или секциите в правителствата, които отговарят за култура, в Румъния, Сърбия, България, Босна, Херцеговина и Македония, за да можем да осъществим този спектакъл.


Всички театри, които са в Балканската оперна мрежа, да инвестират определени средства, за да бъде направено "Пътуване по Рейн" на Джоакино Росини. Една изключително интересна, мащабна опера, с безкрайно много солисти, комична. Идеята ни е да бъде реализирана в Нови Сад, защото е много красив и голям театърът им. Така че вървим напред. Няма користна цел. Единствената й цел е да бъдат обменяни най-нови продукции между театрите членове на Балканската оперна мрежа.

Ключови думи към статията:

Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на objective
    objective
    Рейтинг: 711 Весело

    Браво на старозагорската опера и на нейния директор и режисьор за това че имат вкус, високи естетичедки и професионални критерии и предприемчив дух ! Браво и на старозагорската музикална публика за това, че със своя интерес и култура вече повече от 80 години мотивира българските оперни таланти за успешни междунаридни изяви !

  2. 2 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    Браво за духа и упорития труд.
    Имам обаче и едно пожелание към директора /мениджър :-)/ - господине, "селектирайте" малко речника си!
    Избере, отличи са наши думи, които вършат добра работа и показват същото - ИЗБОР. Грозно е да СЕЛЕКТИРАТЕ ХОРА!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK