Иван Коларов: Електромобилите носят печалба след поне 7 години експлоатация

Иван Коларов: Електромобилите носят печалба след поне 7 години експлоатация


Иван Коларов е управител на компанията fleet-surveys, която е специализира в пазарни анализи, консултантски и маркетингови услуги в сферата на служебните автопаркове и всички стоки и услуги, ползвани от тях. През миналата година фирмата завърши поредното свое изследване сред ръководителите на автопаркове, като обхвана над 3000 професионалисти от бранша. Разговаряме с Иван Коларов за основните тенденции, които проучването очерта.


Какви са основните тенденции в развитието на служебния автопарк в страната от последните една-две години?


- Нека първо уточня, че с термина "служебен автопарк" дефинираме само автомобилите, придобити и използвани от местни юридически лица на територията на страната, т.е. изключваме автомобилите, придобити от физически лица, както и изнесените за употреба извън страната. Сегментите са много, но като цяло става въпрос за около 127 хиляди юридически лица с ползвани от тях над 530 хиляди автомобила в движение към началото на 2017 г.




Макар и бавно този парк става по-млад и по-ефективно управляван, отколкото преди две години. Нашият индекс на началниците на автопарк (fleet managers index) говори и за умерен оптимизъм относно бъдещето на бизнеса на фирмите със служебни автомобили. При по-малките автопаркове, т.е. тези с под 20 автомобила, се забелязва малко повече предпазливост в сравнение с по-големите такива.


На каква основа правите извода за това, че служебните автомобили се управляват по-ефективно?


- За това съдим по множество независими показатели. Така например сред парковете с 50 и повече автомобила, през миналата година повече от половината вече използват някакъв вид специализиран софтуер за управлението на автопарка, докато преди две-три години само около 30% правеха това. Това е сравнително бърз темп на промяна в посока към постигане на по-висока ефективност, но и резервите все още са големи.


Според изследванията ви оперативният лизинг увеличава попуярността си като метод на придобиване на автомобили от фирмите. Какво стои в основата на този процес?


- Според данните от последното ни национално изследване през първото полугодие на миналата година, сред фирмите с над 100 автомобила вече 22% ползват оперативен лизинг като начин на придобиване на автомобили, а преди две-три години този дял беше само 12%. При по-малките автопаркове този дял е все още едноцифрен: тези фирми са по-предпазливи, но пък са много повече на брой.


Що се отнася до най-привлекателните страни на оперативния лизинг, от финансова гледна точка това, разбира се, е факта, че лизингодателят поема риска за остатъчната стойност на автомобила, но от оперативна гледна точка може би по-голямото му предимство е възможността целият процес по поддръжката и администрацията на парка да бъде прехвърлен към лизингодателя, ако сделката е и за флийт мениджмънт. Или с други думи, фирмата може да се фокусира върху основния си бизнес и да аутсорсва почти цялата грижа за автомобилите си.


Макар и да расте, оперативният лизинг у нас е още далеч от нивата, достигнати дори в съседна Румъния или Турция, да не говорим за по-развити западноевропейски пазари. Така че очакваме този ръст да продължава.


Каква реакция сред фирмите предизвиква т.нар. данък уикенд? Забелязва ли се тенденция фирмите изобщо да се освобождават от фирмените си автомобили, когато те не са жизнено необходими за дейността на фирмата?
- Според няколко независими източника, включително фирми с автопаркове, лизингодатели, Централния регистър на особените залози и други, до средата на тази година имаше нарастване на броя на дружествата, прехвърлящи свои автомобили на физическите лица – свои служители, въпреки усложненията, които поражда нужното влизане в дълг от страна на физическото лице, ако автомобилът се ползва по лизингов договор.


Отделно започват да навлизат и схемите, при които фирмата предлага на служителите си алтернатива на материалната придобивка, наречена служебен автомобил, под формата на "кеш надбавка". Това повишение на заплатата може да е без специални условия, но може и да е с конкретната цел придобиване на автомобил, като автомобилът обаче се придобива от служителя като физическо лице, а не от фирмата. Всички тези, а и други форми се практикуват отдавна в по-развитите пазари и можем само да очакваме разнообразието им да нараства и у нас.


Има ли нещо, в което не следваме, а сме изпреварили останалите пазари?
- Да, най-очебиен е вероятно примерът с навлизането на GPS системи за проследяване и управление на фирмените автомобили. Нивото на тяхното навлизане у нас нараства без прекъсване всяка година от 2011 г, когато направихме първото си национално изследване и сега то е най-високото, което сме срещали където и да е в Европа.


При автопарковете с над 100 автомобила имаме практически пълно насищане, но дори и парковете с 6 до 10 автомобила например достигнаха тази година нива от около 40% навлизане на GPS системи.


Резонен е и въпросът каква част от потенциала на GPS системите се оползотворява на ниво автопарк, а в национален план и как този потенциал би могъл да се използва от планираната нова тол-система. Но поне възможността за постигане на по-голяма ефективност по този начин е налице.


Електрификацията е тема, която в последно време вълнува все по-силно света на автомобилната индустрия. Какво е практическото й отражение във фирмения автопарк у нас?
- Сегментът у нас към момента е миниатюрен. Дори ако включим всички видове електроавтомобили (хибриди, плъгин хибриди и електрически), в най-добрия случай тази група може да достигне 0.5% от общия служебен автопарк до година-две. От толкова ниска база ръстът, изчислен като процент годишно нарастване може да бъде впечатляващ.


Натрупаният опит, който наскоро обобщихме за Българската асоциация за електрически превозни средства, говори, че ако един автопарк цели да извлече икономическа изгода от своите придобити нови електрически превозни средства, спрямо тези с двигатели с вътрешно горене, изчислени като пълни разходи в жизнения им цикъл, той трябва да планира да ползва тези електромобили поне за период от 7-8 години.


Засега технически това изглежда напълно постижимо и не един и два автопарка го прилагат на практика. Пречките пред по-бързото навлизане на електромобилността са други.


На първо място, това е тотално нов бизнес модел, при който продажната цена на продукта е значително по-висока, а потоците следпродажбени приходи за доставчиците и обслужващия сектор са рязко съкратени. Да се приспособи цялата система към него не е нито лесно, нито безболезнено.


При финансирането лизингодателите имат основателни притеснения, когато се налага да определят остатъчната стойност на подобен актив за далеч напред без реална пазарна история. Затова за да се стигне до максималния шестгодишен срок на лизинговите договори, често се налага след четвъртата година рискът да се поема от дилъра или вносителя.


Има и елемент на чисто психологическа преграда за всички в отрасъла, които са привикнали да мислят за друг тип автомобил и във времеви отрязъци от средно по 4 години и това важи както за крайния клиент - автопарк, така и доставчиците му. Нужната публична зарядна инфраструктура се изгражда много бавно.


И не на последно място, на малък пазар като нашия често самите вносители и дилъри в момента се налага да чакат много дълго, за да набавят нужния електромобил, което отказва някои клиенти, а други насочва към вторичния пазар в Западна Европа.

Коментари (46)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2621 Неутрално

    Електромобилите носят моментална екологична, обществена и здравна полза!

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9593 Неутрално

    Интересни тенденции.
    Това с изплащането на ел. автомобили обааче е доста обезкуражаващо, още повече, че след 8-та година те са си почти изцяло аморитизирани. Пример такситата...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на hamiltonf1
    hamiltonf1
    Рейтинг: 3445 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":

    Как е достъгнал до тази цифра, сигурно не може да ти обясни. За какъв годишен пробег става дума, какви ще са ед. цени на зарядни станции през тези години и др. условности...

  4. 4 Профил на Messerschmitt
    Messerschmitt
    Рейтинг: 3906 Любопитно

    Ако електомобилите станат по-масови и паднат цените им като нови....ще се изплащата далеч по-бързо!В една електричка няма антифриз,масла(за смяна),ауспуси,инжектори,калпаво гориво,дефектни свещи,турбо,студен старт и амортизации от работа на място.......

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на Yomega
    Yomega
    Рейтинг: 808 Неутрално

    До коментар [#1] от "selqnin":

    не и ако си го заредил с ток произведен от въглища от Мариците... :)

  6. 6 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 522 Неутрално

    При условие че електромобилите са доста по прости отколкото класическия автомобил с ДВГ не виждам защо да са толкова скъпи по начало (да да батерия тинитири минитири барабар с батерията ) .
    Пак опирайки се на простотата им не виждам причини да не изкарат доста повече от 8 години.

  7. 7 Профил на karabastun
    karabastun
    Рейтинг: 8767 Любопитно

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":

    Много добра идея - няма да има нужда и от магистрали!
    Ще прекараме релсички и всички ще си джиткат в малки електроколички - няма изпреварвания - няма катастрофи.................

    karabastun1@abv.bg
  8. 8 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9593 Неутрално

    До коментар [#3] от "hamiltonf1":

    И това е вярно. Сигурно усреднява, но пак е плашещо ...
    След 5 години се надявам да е различно и да стане 3-4 години за физическите лица, не за фирмите

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  9. 9 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    Ако електомобилите станат по-масови и паднат цените им като нови....ще се изплащата далеч по-бързо!В една електричка няма антифриз,масла(за смяна),ауспуси,инжектори,калпаво гориво,дефектни свещи,турбо,студен старт и амортизации от работа на място.......
    —цитат от коментар 4 на Messerschmitt


    Освен повредени части, няма и много от консумативите - освен масло и антифриз, нямаш накладки, съединител, филтри, ремъци, свещи...

  10. 10 Профил на Йоаникий
    Йоаникий
    Рейтинг: 860 Неутрално

    Нищо им няма на електричките, с времето ще стават по-бързи, по-добриби по-евтини. За жалост много трудно и бавно ще навлизат в България по ред причини, свързани с ниската конкурентоспособност и тромавост и средновековното мислене, като цяло.

    Най-високите препятствия са тези, които сами си поставяме.
  11. 11 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 176 Неутрално

    Той говори за момента като продукт...инак ползите са много.то всъщност всеки автомобил е разход...даже обесняваха как с рекламата ти промиват мозъка ,че си свободен и ходиш с него където си искаш,а всъщност се движиш точно по определен път и маршрут.Свободен като птица ,ама друг път.

    Долу рушистите и фашистите
  12. 12 Профил на usero
    usero
    Рейтинг: 1794 Неутрално

    При условие че електромобилите са доста по прости отколкото класическия автомобил с ДВГ не виждам защо да са толкова скъпи по начало (да да батерия тинитири минитири барабар с батерията ) . Пак опирайки се на простотата им не виждам причини да не изкарат доста повече от 8 години.
    —цитат от коментар 6 на cqo33546357


    Ми, освен че са по-тежки, което означава повече вложен ватериал, тоя материял е бакър - 20 пъти по-скъп от желязото, калай - 70 пъти, кадмий - 250 пъти, литий - 400 пъти и т.н. А трайността няма нищо общо с това, колко просто ти се вижда нещо.

  13. 13 Профил на dasvidaniya
    dasvidaniya
    Рейтинг: 412 Неутрално

    Хайде, започвайте серийно производство като в комунизма тогава, може нещо китайско да се вкара

    Руски трол. https://мвд.рф/
  14. 14 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 2164 Неутрално

    Интервюто зсяг доста теми, но основната, изведена в заглавието, говори следното: икономическата целесъобрзност успешно преборва здравия смисъл.
    Обща диагноза на кпитализма, бил той чстен, бил държавен, бил хибриден.

    властта ражда паразити
  15. 15 Профил на Велков
    Велков
    Рейтинг: 2709 Неутрално

    До коментар [#2] от "penetrating":

    И трябва да смениш основният възел - батерията...

  16. 16 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#12] от "usero":

    Батерия само тя е по скъпа и изисква изброените материали (за двигателя общо взето нямаш чак такава разлика - да има но не е толкова голяма).
    Батериите са единственото което спира в момента електромобилите да станат екологични ( все още не са) и евтини.

  17. 17 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 944 Неутрално

    При условие че електромобилите са доста по прости отколкото класическия автомобил с ДВГ не виждам защо да са толкова скъпи
    —цитат от коментар 6 на cqo33546357

    Те ако бяха толкова прости, щеше Гриша Ганчев да ги прави в Ловеч.
    Както виждаш, хиляди топ-инженери в много водещи световни фирми са заети с това да измислят как да ги направят по-евтини, и все още не им се удава.
    Съединител няма, обаче има много електронни елементи и например Теслата като се повреди нещо изписва на таблото "Грешка - стартирането невъзможно - моля посетете най-близкия дилър" който май е някъде в Австрия.


  18. 18 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    До коментар [#4] от "Messerschmitt":

    Остави какво няма в една електричка, а виж какво има - една батерия, която много трудно се рециклира. За разлика ДВГ.

  19. 19 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    В една електричка няма антифриз,масла(за смяна),ауспуси,инжектори,калпаво гориво,дефектни свещи,турбо,студен старт и амортизации от работа на място.......
    —цитат от коментар 4 на Messerschmitt


    Дори спирачките се използват по-малко (понеже колата може да се забавя като моторите минават в режим на генериране на електроенергия).

  20. 20 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1800 Неутрално

    за двигателя общо взето нямаш чак такава разлика - да има но не е толкова голяма
    —цитат от коментар 16 на cqo33546357


    Всъщност електромоторите имат на порядък по-малко детайли от ДВГ + скоростните кутии с трансмисиите.

  21. 21 Профил на bbakardjiev
    bbakardjiev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    1. Електромобилите не са по-тежки от конвенционалните автомобили.
    2. Батерията нито е толкова скъпа, нито е толкова проблемна - повечето производители дават 8 години гаранция.
    3. Батерията се рециклира почти на 100%
    4. Технологията влагана в електромобилите се развива много бързо от към ефективност и капацитет на батерия. Технологията на ДВГ от друга страна е достигнала пика си и не може да се очаква някакви съществени подобрения в нея.
    5. Електромобилите са екологично чисти и тихи - няма замърсяване от изгорели газове и шум.
    6. Дори и при сегашните пазарни нива ако електромобила изминава над 60 км на ден е по-рентабилен от конвенционален автомобил.

  22. 22 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 1893 Неутрално

    До коментар [#6] от "cqo33546357":

    1. Защото едното е нова технология, а другото се прави в стотици милиони бройки от 100 тина години.

    2. Защото ако ги направят да живеят колите по 20 години без ядове (могат не е проблем), ще фалират :)

  23. 23 Профил на bbakardjiev
    bbakardjiev
    Рейтинг: 221 Неутрално

    Технологията на електромобилите и на ДВГ се появява почти по едно и също време. Даже в един момент електрическите коли вземат ревес, но в последствие ДВГ се налага масово. Каквото и да си говорим бъдещето е в електромобилите.

  24. 24 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9593 Неутрално

    До коментар [#15] от "ВЕЛКОВ":

    Още по-лошо...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  25. 25 Профил на Г.Е.М.
    Г.Е.М.
    Рейтинг: 1007 Любопитно

    Карам електрическо колело, засега, щото за кола още не съм събрал парите. И какво ми прави впечатление? Въпросите на всички, които ме виждат, че го "яздя" всеки ден, ама не вярват, че е възможно, трудно ми е да убедя някой, че имам ползва от това возило. Просто хората "знаят", че батерията е скъпа, трудно се поддържа и т.н., легенди да искаш. А като им направя разбивката кое колко струва и как се поддържа, се появява скептицизмът, че "това не може да бъде"... Е, не мога да убедя някой, който не иска да бъде убеден в нещо, просто сме много консервативни като общество за всичко ново около нас, затова винаги ще сме последни във всички класации...

  26. 26 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    До коментар [#21] от "bbakardjiev":

    "Батерията нито е толкова скъпа, нито е толкова проблемна - повечето производители дават 8 години гаранция."

    Туй "нито толкова скъпа" е уманитарска фраза и не става за хесап (не могат да се извършват действия с нея)

    Имаме:
    1. Средно 209 $ / квч - https://bloom.bg/2BP67PU
    2. Ако земеме за пример БМВ И3 : 33 квч = 6900 $ струва батерията
    3. За 8 г имаме * 900 $ харч годишно
    4. При среден пробег 12.000 км/год се получава харч на батерии от 7,5 $, или 12 лева на 100 км

  27. 27 Профил на terminal^velocity
    terminal^velocity
    Рейтинг: Неутрално

    Даже 7-8 може да не стигнат при тия цени. За същите пари по хубаво Е-класи на дизеляк :)

  28. 28 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#22] от "niakoi_si":

    Пич ти се шегуваш, кое му е новото ?
    Кое му е сложното ?
    Тесла и подобните за момента са "луксозни изпълнения" това ги прави скъпи и сложни.
    За масова здрава и проста кола се изискват технологии от преди 100 години.
    Единствения проблем е батерията и не,не говоря за стара информация, в момента няма екологична батерия, да може да се рециклират на 100 % и за това се отделят парникови газове повече отколкото би изгорил един бензинов автомобил.
    Да бъдещето е в електромобилите , но не и в сегашния им вариант.
    Технологиите се разработват тепърва, вижте напредъка в разработката на батерии от последните 10 години.
    Но докато няма евтина и екологична батерия - не са нито евтини нито екологични.



  29. 29 Профил на sweeper
    sweeper
    Рейтинг: 352 Неутрално

    До коментар [#26] от "dosetliv":

    Не знам от къде взимате цените на батериите. Може на БМВ да са такива. Понеже ме е стегнала шапката за хибрид или електромобил с удължен пробег, та се поинтересувах. Нова батерия за Тойота Приус плъг ин хибрид, в момента струва около 4000лв с 10години гаранция.

  30. 30 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1300 Неутрално

    До коментар [#21] от "bbakardjiev":

    1. Данните показват друго - нормална батерия тежи 300-400 кг, моторите - не знам, двигател + скоростна кутия - около 200.
    5. Това дето не шуми и не цапа тук при теб, не значи, че не шуми и не цапа някъде другаде, щото тоя ток не идва от въздуха.
    6. Мислех тия дни да купувам електричка, за да спирам като пич в зелената и синя зона, ама не ми излезе сметката и без километрите...

  31. 31 Профил на Дундурук
    Дундурук
    Рейтинг: 1059 Неутрално

    Дори и в коментарите в Дневник виждам охлаждане към "неизбежния" пробив на електромобилите в сегашния им вид. Не съм адвокат на "държавите-бензиностанции", но просто това на Тесла и подобните не е решението, което ще има масовост.

  32. 32 Профил на 彼得。斯托亚诺夫
    彼得。斯托亚诺夫
    Рейтинг: 584 Неутрално

    като направят свестен дизел хибрид (ама да не е plug-in) може и да се замисля. ма не щат.

    -- 子曰:[人能弘道,非道弘人]卫灵公15:28
  33. 33 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 522 Неутрално

    До коментар [#29] от "sweeper":

    Без да се обиждаш,
    потърси още информация.

  34. 34 Профил на puknatastotinka
    puknatastotinka
    Рейтинг: 1173 Разстроено

    И какво излиза? Тъъъкмо се докараш на печалба и трябва да инвестираш в батерия? Не, мерси. Сметката нещо крива ми се види...

  35. 35 Профил на marks_nazi
    marks_nazi
    Рейтинг: 176 Неутрално

    До коментар [#15] от "ВЕЛКОВ":

    вие в сесерето, като сте на въглища,сменяте ли, котлето на агрегата???като оня дето си кара мерцедеса на дърва като го пали в багажника..... безаналогови технологии

    Долу рушистите и фашистите
  36. 36 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 806 Неутрално

    До коментар [#6] от "cqo33546357":


    При условие че електромобилите са доста по прости отколкото класическия автомобил с ДВГ не виждам защо да са толкова скъпи по начало (да да батерия тинитири минитири барабар с батерията )
    —цитат от коментар 6 на cqo33546357


    1. Много високи разходи за разработване
    2. Малък брой произведени коли и оттам по-големи единични разходи за производство и маркетинг
    3. Надбавка върху цената за удоволствието да си купиш еко продукт

  37. 37 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 628 Любопитно

    Иван Коларов: Електромобилите носят печалба след поне 7 години експлоатация?!

    До коментар [#16] от "cqo33546357":
    Батерия само тя е "по скъпа" (май че тя е най-скъпия компонент!) и е единственото, което спира в момента електромобилите да станат екологични ( все още не са!) и евтини! А за двигателя общо взето няма чак такава разлика (е да има), но не е толкова голяма.

    А дали електромобилите са бъдещето? Едва ли! Май има много по екологични и разбира се по евтини автомобили изобретени още през далечната 1970г. "автомобилите на Ото" с двигател работещ с вода (да с вода!), ама за корпорациите не са приемливи и естествено са "забравени" с времето!!!! Но в по далечно бъдеще изобщо няма да има автомобили и предвижването ще се осъществява по много по лесни начини, ама това е "друга бира"!!!! Живейте в настоящето, обичайте се и природата пазете!!!

  38. 38 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 806 Неутрално

    Което си е вярно, не излиза сметката и не излиза.

    Явно пак ще трябва да се мисли по въпроса за безплатната и свободна енергия. Някой знае ли там докъде стигнаха нещата?

  39. 39 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 805 Любопитно

    като направят свестен дизел хибрид (ама да не е plug-in) може и да се замисля. ма не щат.
    —цитат от коментар 32 на 彼得。斯托亚诺夫


    И защо хибридът да не е plug-in ? Къде реално е ползата (икономията) от това да си зареждаш батерията само от двигателя както е при Тойотите ?
    Всъщност за една кола която се използва редовно за градско шофиране (до 50 км дневно) точно plug-in варианта е по-добрият, стига да имаш гараж с електрическа инсталация разбира се. Зареждаш през нощта и целия ден караш основно на ток. Двигателят ти трябва за извънградско когато километрите са повече.

  40. 40 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 805 Неутрално

    До коментар [#29] от "sweeper":Без да се обиждаш, потърси още информация.
    —цитат от коментар 33 на cqo33546357

    Източник: https://www.greencarreports.com/news/1078138_toyota-hybrid-battery-replacement-cost-guide

    Below is a list of MSRP battery cost details for the various hybrid Toyota models offered since 2001.

    2001-2003 Toyota Prius (1st generation) - $3,649
    2004-2009 Toyota Prius (2nd generation) - $3,939
    2010-2011 Toyota Prius (3rd generation) - $4,080
    2012-2015 Toyota Prius Liftback - $3,939
    2012-2016 Toyota Prius V - $3,939
    2012-2016 Toyota Prius C - $3,807
    2007-2011 Toyota Camry Hybrid - $4,892
    2012-2015 Toyota Camry Hybrid - $4,892
    2013-2015 Toyota Avalon Hybrid - $4,892
    2006-2010 Toyota Highlander Hybrid - $6,198
    2011-2015 Toyota Highlander Hybrid - $6,353

  41. 41 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 805 Любопитно

    За Тесла намирам цени между 25 хил. и 45 хил. долара, по-вероятно към ниската част. Ориентировъчно 300 $ /kWh.

    Това дава по-реална информация за цената на наистина електрическа кола. В хибридите все пак има и ДВГ, който също влиза в цената както на покупката, така и на експлоатацията.

    Електрическите коли имат и един друг недостатък който не се коментира много - батерията губи капацитет при ниски температури. Интересно ми е какво показва експлоатацията им в Норвегия, където ги има относително много. В Калифорния им е лесно...

  42. 42 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    До коментар [#29] от "sweeper":

    "Не знам от къде взимате цените на батериите. ..Нова батерия за Тойота Приус плъг ин хибрид.."

    Цените ги пише горе в линка. Тойота пишат че батериите им са друг чешит и не могат да се сравняват
    https://www.toyota.co.uk/hybrid/hybrid-faq/batteries.json

  43. 43 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1192 Неутрално

    До коментар [#42] от "dosetliv":

    "батериите им са друг чешит"

    То не стига че са друг чешит, ами са ги сложили само за гъзария. Сега погледнах че е 9 квч - http://www.plugincars.com/toyota-prius-plugin-hybrid
    Значи ако иде реч за същата, 1 квч ти се връзва на 4.000 / 1,60 / 9 = 280 $

  44. 44 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 805 Неутрално

    На Тойота мисля че са никел-метал-хидридни, на Тесла са литиеви. Наистина не се сравняват директно.

  45. 45 Профил на nigel
    nigel
    Рейтинг: 805 Неутрално

    Сега погледнах -новите на Приус също са литиеви, така че сметката на киловатчас излиза.

  46. 46 Профил на cqo33546357
    cqo33546357
    Рейтинг: 522 Неутрално

    Абе някой от вас направи ли си сметката че на приуса батерията държи 15 мин и е проектирана за да поема само динамичните натоварвания?
    Някой има ли си най малка представа за какво говори ?

    Свикнете с мисълта че намери ли се евтина батерия с бензина е приключено.
    До тогава сме роби на бензина.
    Свикнете с мисълта че в момента смърдящия дизеляк на всеки мангал е по екологичен от електромобилите





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. Разбрах