Теодор Ушев: Хаосът и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват

Теодор Ушев: Хаосът и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват

© Анелия Николова



На 20 февруари живеещият в Канада български режисьор Теодор Ушев ще представи в Софийска градска галерия първия си художествен проект, правен за софийски музей - "потапящата инсталация" "Като в тъмно огледало"(In the Mirror, Dimly).


С помощта на новата технология "миксирана реалност" зрителят ще може буквално да се разходи сред оживелите рисунки на номинирания за "Оскар" художник. "Преживяване" е другата дума, която той използва за нея, а "Тъмното огледало" отразява нещата, които вижда в последните месеци у нас. Инсталацията е правена специално за мястото и може да бъде видяна само тук от 20 февруари до 11 март. "Дневник" разговаря с Ушев в Софийската градска художествена галерия, където от известно време той работи над изложбата.


Виждаме паметника на Бузлуджа и в новия ви проект - централна фигура ли е, или просто мотив, който в момента ви занимава?




- Всички рисунки, които направих за тази инсталация са доста автоматични, подсъзнателни. Изведнъж се появи без да искам. Напоследък темата за тоталитарните паметници, особено мастодонтите, много ме занимава. Те не само са образ от едно минало, но като че ли тежат с арогантността си и в ежедневието. Сякаш не можем да се отървем от историята си. Сещам се за надписа на Бузлуджа Forget Your Past (Забрави миналото си - бел. ред.)


Темата за времето присъства и в тази инсталация на много места. Било като цитат от Еклесиаста, било другаде - миналото, вкарано в един миг.


Какво представлява технологията на инсталацията - "миксирана реалност"?


- Това е следващата стъпка след виртуалната реалност. Моментът, в който към фантастичния свят, който сте създали, прокарвате елементи от реалността и ги смесвате. Тя е изключително нова. Устройствата и каските, които ще се ползват, се разработват от няколко компании, специално тази в инсталацията още не се продава в Европа. Може би е първата закупена от този модел, който излезе преди 3 месеца.


Видеогалерия: Пет анимационни филма на Теодор Ушев >

От технологична гледна точка има поне две интересни неща, които се правят за пръв път - инсталация с въпросните каски и самата техника на анимация за тях. И досега имаше техника за рисуване в триизмерно пространство. Сега, заедно с една много млада датска компания, разработихме един прототип, с който не само можете да рисувате в триизмерното пространство, но и да се анимира. Нещата започват да се движат. Мечтата на художника от Ренесанса.


Всичко тръгна от рисунките върху спасителни одеала (става дума за термично фолио, което задържа телесната температура и често се употребява в кризисни ситуации - бел. ред.). Щастлив съм, че с тях не се налага да се спасяват хора. Намирам нещо символично в тях, защото със спасително одеало може да загърнете бежанец или оцелели атентат, но в същото време може да отидете на къмпинг - тоест обединяват хората в кризисни и в добри моменти. Което прави нещата леко зловещи. Идеята за тази техника ми хрумна, гледайки репортажи от атентати по телевизията, защото в одеалата има някаква празнична зловещина. Блестят и отразяват всички светлини по улицата, слънцето и морската повърхност.


Тоест човек ще може да "влезе" в анимационен филм?


- Ще бъдете част от анимационния филм, от много филми - три или четири отделни, изградени от рисунките по тези одеала. Надявам се инасталацията да бъде едно преживяване. Произлиза от идеята в Библията, че сега виждаме тъмно като в тъмно огледало, но утре всичко ще ни просветне. Надявам се, че хората, които ще влязат вътре, ще им просветне, когато стигнат до финалния филм.


Ще заема един въпрос от Недко Солаков (видеоинсталацията на художника в брюкселския музей Bozar пита пет известни извън страната ни българи защо избират да се връщат у нас - бел. ред.) - защо избирате да направите проекта си тук?


Теодор Ушев: Хаосът и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват
- Защо България - много хора ми зададоха този въпрос, а и аз започнах да си го задавам, защото, честно казано, това е най-трудно изпълненият ми проект. Сега си дадох сметка какво струва на хората, които живеят тук, които правят бизнес или творят, да създават. Бюрокрацията и бумащината е толкова голяма, че може да скърши устрема на всеки. Всичко струва десеторно по-големи усилия, да не говоря за финансирането. Ако направя още една инсталация, мога да обявя фалит.


Но отговорът е, че целият хаос, арогантност, национализъм, който цари в момента тук, ме вдъхновява. А и исках да направя нещо, което да тръгне оттук, не просто да е направено с български екип. Тази инсталация е направена за този миг, февруари 2018, за това помещение в Софийската градска галерия. След като времето й изтече, всичко ще бъде унищожено, може би ще запазим само част от одеалата. Имаме ангажимент да я направим в още две държави - Канада и Франция, но там рисунките ще бъдат провокирани от конкретното място. Това, което ще видите тук е онова, което виждам сега в София през последния месец и половина.


Иначе работим от 6 месеца, много хора. Благодаря на продуцентката от фондация "Моменти" Деси Бинева, която през цялото време стоеше зад проекта и ето - в момента боядисва! (Смее се.) Признавам си, че аз на няколко пъти бях на път да се откажа, защото в XXI век не е нормално да освобождаваш от митницата една пратка с 10 фенерчета 22 дни!


На "София филм фест" ще бъде показан дебютният ви късометражен игрален филм - във филма-омнибус "8'19" по разкази на Георги Господинов. Кой е разказът, по който работите вие?


- "Кристин, която маха от влака". Беше много хубаво преживяване - за разлика от другаде българските кинаджии си вършат много добре и съвестно работата. Работят по-добре от канадските. Това страшно много ме вдъхнови. Заради това, всъщност, се съгласих да работим с Владо Тодоров и Емо Христов по екранизирането на "Пумпал" (романът на Тодоров - бел. ред.).

А аз съм работил в много продукции, във всякакви роли - арт директор, дизайнер, напоследък дори като актьор. Това впрочем беше най-интересното предложение, което дойде след номинацията за "Оскар" - имам първата си роля в киното, второстепенна, но много важна, с реплики!


Каква е ролята?

- Филмът не е излязъл още. На един много добър мой приятел и режисьор. Както и да е, исках да кажа, че българските кинаджии са страшни. Актьорите, Кито Тодоров и Ирмена Чичикова, бяха страхотни.


Как върви екранизацията на "Пумпал"?


- "Пумпалът" още не върви. В момента чакаме - кандидатстваме за още финансиране, тъй като това е много голям проект и ще се снима в много държави. Беше новост за мен, но ако спечелиш конкурс в Националния филмов център в България, това още не означава, че получаваш парите. Тогава започва чакането. Така че не знам кога ще започнем снимките, вероятно първо ще бъде в Румъния.


Кои други тоталитарни монументи сте харесали за снимките?


- О, много са, из цяла България, а и в Сърбия, Македония, Румъния. За щастие не всички в България са бутнати. Интересно е, че най-грозните паметници, най-бруталистките, най-монументалните, никой не ги пипа. Което е много добре от моя гледна точка като режисьор и дизайнер. Архитектите и художниците бая са си поиграли в последните 100 години.


Отвъд естетиката, имате ли отношение към съдбата на тези паметници - какво трябва да стане с тях?


- Те са странна симбиоза между авангардна за времето си архитектура и много силна идеологическа натовареност. Много е трудно да ги изкараш извън този контекст. Но всеки един от тях с подходящата намеса може да стане невероятно произведение и много интересно място в градската среда.


Теодор Ушев: Хаосът и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват

© Анелия Николова


Въпрос на интелигентност и начин на мислене е да хванеш един идеологически паметник и да го преобърнеш, да направиш нещо друго от него. Веднага се сещам за един случай с японския архитект Тадао Андо, който бе заобиколил с хълмове една гигантска статуя на Буда. (Проектът е за японско гробище, където, според поръчителите, размерът на статуята не създавал усещане за покой - бел. ред.) По същия начин християнските храмове са строени върху местата на някогашни оброчища.


Но за целта монументите трябва да се деидеологизират, десакрализират политически. Което не виждам в момента в България как би могло да стане. Има твърде много партизани.


Работите и по превръщането на "Физика на тъгата" в анимационен филм. Явно предпочитате да залагате на литературни произведения?

- На половината на филма съм, като свърша тази инсталация, се връщам към него. Той е среднометражен, 30 минути, което също е предизвикателство. "Физика на тъгата" е много дълъг и голям роман. Но и той ще излезе, след 2 години.


Аз не съм добър разказвач на истории. Мога да правя филми по тях, но не мога да ги измислям. Човек трябва да си знае силите, аз съм по картинките. Приятелството, тандемът, който образувахме с Жоро Господинов, е много вдъхновяващ. Разбираме с една дума. Получава се някаква сплав между нас, родените през 1968 г. буквално през 2 седмици. Заедно сме вече на 100 години, с цялата мъдрост на едновековни минотаври, изпълзяли от ямболско-кюстендилските мазета.


Какво се промени за вас след номинацията за "Оскар", освен споменатата вече роля?


- Ами... трябва да отказвам повече проекти, тоест да отговарям на повече имейли. (Смее се) Аз и преди си имах много работа, но предложенията, които дойдоха сега, не ми бяха творчески много интересни. Да, получих първата си роля - това е директен резултат, защото режисьорът ме беше видял на някакво интервю в Кан и беше решил, че съм идеален за неговия герой. Станах актьор!


Много неща се промениха, но най-важното - тази инсталация също по някакъв начин е резултат от номинацията. Едва ли Столична община щеше да ми даде финансиране, едва ли някой щеше да ми предложи или да ми помогне, ако я нямаше нея. Нито от галерията щяха да предоставят това пространство. (Проектът е спечелил конкурс към столичната програма "Култура" - бел. ред.)


Нещата стават по-лесно, не само в България, но и навсякъде. Моите продуценти в Канада са много щастливи, защото преди няколко дни ми изпратиха информация за приходите на "Сляпата Вайша" от всички платформи. Оказва се, че това е най-печелившият късометражен анимационен филм на Националния филмов борд на Канада за последните 20 години.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Странен източник на вдъхновение

    властта ражда паразити
  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 12366 Неутрално

    "...Оказва се, че това е най-печелившият късометражен анимационен филм на Националния филмов борд на Канада за последните 20 години..."
    Браво!!!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на m_todorov
    m_todorov
    Рейтинг: 551 Весело

    Браво...на мен са ми смешни. Показват колко ни е приматско "обществото".

  4. 4 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа
    Рейтинг: 1881 Любопитно

    "защо избират да се връщат у нас" - за малко е вдъхновяващо, като екстремно спускане със ски - прелиташ през красотите, адреналинът те извисява над препятствията, на финала искриш от радост и тръпнеш за още, но ... е за малко. След това си в реалния, подреден свят, с правила и закони, с възможности и среда, в която се смееш на простотиите, ако ги има. А, на твоята любима "писта", в твоята родина България, някой остава да утъпква пистата, да продължава да почиства, да продължава да предлага - красотите и възможностите си, за които все не губи надежда, въпреки миналото. Та, не че е лесно да твориш и налагаш новостите, но е различно в каква среда се случва, макар и талантите, рано или късно да постигат своето, което пък е вдъхновение и за оставащите.

    Коментиране на анализираното, вече...
  5. 5 Профил на Свинчуга
    Свинчуга
    Рейтинг: 2134 Неутрално

    То е лесно да те вдъхновяват... в Канада.

    Обичам да грухтя и плюскам.
  6. 6 Профил на schwimmwagen
    schwimmwagen
    Рейтинг: 629 Неутрално

    Работата на Ушев не ме грабва, лично мненеие. Тук ще спомена за един по-малко известен български художник, но от същата класа - Виктор Антонов. Главния дизайнер на Халф-Лайф 2. Разцъкайте, струва си .

    "Счастье для всех, даром, и пусть никто не уйдет обиженным!"
  7. 7 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3741 Неутрално

    секи 4ти км

    Така си е.

    Как да се вдъхновиш от разностранно талантлив човек, деен, успешен, случаен артист с награда "Оскар" и неслучаен автор на печеливши творби...

    До коментар [#1] от "Николай Теллалов":

    Странен източник на вдъхновение

  8. 8 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1912 Неутрално

    Интересен човек, има какво да каже (не само да нарисува). Вече втори такъв българин виждам, освен Йордан Камджалов. Сигурно има и още, но те не се появяват в нашето пространство. Ето това е свободата, дава ти възможност, ако си талантлив, да развиеш потенциала си.

  9. 9 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 3090 Неутрално

    Успех и здраве за Теодор Ушев !
    Дано местната действителност не го отъркаля много в рядката и миризлива кал!
    Дано успее да се опази от това!

  10. 10 Профил на ppopov_67
    ppopov_67
    Рейтинг: 909 Неутрално

    "Хаос и арогантност".
    Това е нещастната ни Родина, затънала безнадежсно в блатото след 10-годишно "управление" на мафиотската гробарска банда.

  11. 11 Профил на smarf
    smarf
    Рейтинг: 441 Неутрално

    "това е най-трудно изпълненият ми проект. Сега си дадох сметка какво струва на хората, които живеят тук, които правят бизнес или творят, да създават. Бюрокрацията и бумащината е толкова голяма, че може да скърши устрема на всеки. Всичко струва десеторно по-големи усилия, да не говоря за финансирането. Ако направя още една инсталация, мога да обявя фалит." И не само това. Ще те сготвят и изядат заедно с целия ти устрем и талант. Злобата е занимание колегиално.

  12. 12 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 492 Неутрално

    не може да излезе от руслото на комунизъма май, друго си е да те финансира столична ощина и Бузлуджа ще ти хареса

    BG e мини империя на злото.
  13. 13 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 680 Неутрално

    Класически пример за мечешка услуга:
    Нашенските мьедии и журналя, току му съ пудляха, чи гу объркаха мунчьету. Съвсем са бъгна... Ча да съ сльей с Жорито Гуспудиноф, друг бъгнат по същуту трьенд. Възпей, о музо...

    roo
  14. 14 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2907 Неутрално

    Не съм в час със занаята му. Само един въпрос. Ако е много тъп, съжалявам. Имаме двама номинирани, единият от които спечелил Оскар. Ушев и Владо Койлазов. Не могат ли някак да им се обединят нещата така, че да се получи синергиен ефект? Единият прави анимации като художник, а другият - компютърни?

    БЮЛЕТИНА НОМЕР 11 -ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА. НЕ ПОЗВОЛЯВАЙ ДА Я СМАЧКАТ!
  15. 15 Профил на О, ко ма напрай!
    О, ко ма напрай!
    Рейтинг: 1897 Неутрално

    тоталитарните паметници, особено мастодонтите, много ме занимава. Те не само са образ от едно минало, но като че ли тежат с арогантността си и в ежедневието. Сякаш не можем да се отървем от историята си. Сещам се за надписа на Бузлуджа Forget Your Past

    Прав е младежа?
    Земи другарката оКурнелия - мастодонт тежащ с арогантонстта си и виси като камък на шия. Regret your past.

  16. 16 Профил на drevnata
    drevnata
    Рейтинг: 470 Неутрално

    Успех на изложбата! Ще отида да я видя! :)

  17. 17 Профил на Emil Dimov
    Emil Dimov
    Рейтинг: 1038 Любопитно

    Хаосът и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват?!

    Може би защото момента е такъв, че предразполага да се сравняват двата "свята" - на "хаос и арогантност" с "реда и смиреността"?

    До коментар [#10] от "ppopov_67":
    "Хаос и арогантност"!
    Това е нещастната ни Родина, затънала безнадеждно в блатото на "баце" след 10-годишното "управление" на мафиотско-гробарската банда.

  18. 18 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    Теодор Ушев: Хаосът и и арогантността, които царят в момента, ме вдъхновяват
    *********************************

    Няма лошо. Макар че и фекалии има доста, ама тях - после ;)

  19. 19 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1704 Неутрално

    До коментар [#1] от "Николай Теллалов":

    Какъвто източникът, такова и вдъхновението.

  20. 20 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2907 Неутрално

    Г.Ушев, правите филм за сбъркано момиче. Имам въпрос: ако филмът не беше за сбъркано, а за нормално момиче, щяхте ли да имате шанс за Оскар? Знаете ли кой е Ники Китаеца? Този, който се “ожени” за Азис. А днес си има семейство с жена, има и дете и казва, че са му дали много пари, за да се прави на това, което не е. Знаете ли коя е Кончита Вурст? Едно австрийско момче, дето захвърли тази бутафория и заяви, че е Томас Нойвирт, а не някаква си Кончита! Кой сте вие, г.Ушев? Защо искате да набивате в главите на хората, че раздвояващата шизофрения е нормална? Плащат ли за това? Или това е ваша идеология? Защо? Как стана?
    .

    БЮЛЕТИНА НОМЕР 11 -ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА. НЕ ПОЗВОЛЯВАЙ ДА Я СМАЧКАТ!
  21. 21 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 468 Неутрално

    До коментар [#6] от "schwimmwagen":

    Аз имам същото мнение и за работата на Жоро Господинов :-) Големи дози нафукан концептуализъм, малко истинска дълбочина, която създава голямата литература и голямото изкуство.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK