Алехандро Платер, ръководител на А1: Вече не сме телеком, а компания за дигитални услуги

Алехандро Платер

© Анелия Николова

Алехандро Платер



Алехандро Платер, главният изпълнителен директор на A1 Telekom Austria Group, лично представи днес промяната в името и визията на притежаваната от австрийската група "МТел" - първият GSM мобилен оператор в България. Малко преди да бъде обявено, че "МТел" става "А1 България", "Дневник" разговаря с него за започващата промяна.
Платер е роден в Аржентина и след 6 години работа като анализатор на рисковете за Sud America Seguros влиза в телеком сектора и след 13 години кариера в Ericsson през 2015 г. става главен оперативен директор на A1 Telekom Austria Group, а няколко месеца по-късно заема и най-високия ръководен пост. Групата има над 24 милиона клиенти в 7 държави: Австрия, Словения, България, Хърватия, Сърбия, Македония и Беларус. Неотдавна словенската Si.mobil бе ребрандирана като австрийската "майка" и вече носи името А1.


Господин Платер, работите на европейския пазар и в частност на Балканите от няколко години. Стигнаха ли ви по-малко от 3 години да разберете и "почувствате" как се прави бизнес в тази част на света?


- Знаете ли, смятам, че различни части на света си приличат повече, отколкото предполагаме. Да, роден съм в Аржентина и съм работил на различни места и сходствата са повече от разликите. Използваме едни и същи средства, имаме достъп до една и съща информация Общо взето, в културно отношение светът е много свързан. Да, има някои специфики - да кажем, в арабския свят - но Аржентина, Бразилия и България са много по-близки, отколкото си мислите.




Страната ни е член на ЕС, а значи и на един доста регулиран пазар за телекомуникационните компании, а работите и в съседните Сърбия и Македония, където режимът е доста по-либерален. В чия полза е сравнението?


- Секторът на телекомуникациите и ICT в Европейския съюз е свръхрегулиран. Поради това проблемът не е дали е по-лесно или по-трудно да се прави бизнес в такава среда, а че е по-сложно да бъдеш иновативен. А клиентите ни очакват от нас иновации.


Като клиент например бих искал "Мтел", или вече А1, да ми предложи музика. Но в ЕС има проблем с работата с данните, които представлява тази музика, докато извън съюза няма. Т.нар. неутралност на интернет ни задължава да предоставяме равен достъп до всяка платформа. Но, да кажем, Spotify работи извън ЕС и се оказва, че моята компания трябва да ги субсидира, докато те не правят нищо за А1.


Затова казвам, че светът е много по-обвързан и границите вече не съществуват. Затова казвам, че ни е по-удобно да сме иновативни извън територията на Европейския съюз.


Означава ли това, че имате проблем със скоростта, с която растат очакванията на клиентите ви, и тази, с която можете да отговорите на тях?


- Иновациите в наши дни се развиват по начин, по-различен от традиционния. В миналото една иновация започва от идея. Сега за това е нужна концепция, която развиваш във времето, но заедно с това тя се променя и крайният продукт може да се окаже съвършено различен спрямо първоначалните намерения. Ето защо днес за иновациите е нужна гъвкавост и свобода на действията.


А как оценявате пазара в България?


- Има доста конкуренция. Мобилният пазар е, общо взето, изпълнен до краен предел. Насищането с телевизии също е високо.


Затова е важно дали и как можеш да израстваш вертикално - да продаваш повече съдържание, приложения за услуги, за сигурност, за развлечение. Всичко това е в началото на дигитализацията и ние помагаме на бизнеса и клиентите ни да навлязат в нея.


Клиентите ни заслужават да им предложим нещо повече от свързаност.

Във вторник представяте ребрандирането на "МТел" - това част от иновациите в групата на "А1 Телеком Аустрия" ли е?


- Да, може и така да се каже. Основното е посланието ни - че компанията се придвижва от свързаност към цифрови услуги. "МТел" е голям бранд и ние го обичаме заради работата му за нашите клиенти. Но сега вече смятаме, че те заслужават да им предложим нещо повече от свързаност - облачни услуги, дигитални услуги, музика, гледане на спортни предавания през смартфона. Затова преценихме, че трябва да отразим тази промяна и в бранда. Той вече е дигитален, вече предлагаме цифрови услуги, без да се отказваме от свързаността. Просто надграждаме с повече и нови цифрови услуги, защото клиентите ни се движат в тази посока - искат достъп до съдържание и социални мрежи, банкови услуги, разплащания.


Настъпи времето да променим бранда с този, който използваме и в други държави. Новото ни лого, за което до последно обсъждахме 3 варианта за България, позволява и много повече варианти за представяне на отделни услуги, много повече гъвкавост. С досегашното лого можехме да променим много малко неща, с новото имаме много повече възможности.


Алехандро Платер, ръководител на А1: Вече не сме телеком, а компания за дигитални услуги

© Велко Ангелов


Колко време ще отнеме смяната на името и визията?


- Една нощ.


Само?


- Да, всичко е подготвено и когато пътувате за пресконференцията ни във вторник сутринта, вече ще виждате промяната по улиците. Започваме в понеделник през нощта и във вторник сутринта 90% от промяната трябва да е факт.


Чуваме, че подготвяте предлагане на онлайн разплащания, ще споделите ли повече с нас?


- Не знам колко мога да разкрия в момента, но със сигурност подготвяме много неща. Основното е, че искаме хората да са спокойни, когато работят с нас. Това е бранд, който създава доверие и ще изгражда връзки по нов начин. Имате проблем с мрежата ни където и да е в България - изпратете ни сигнал през новото специално приложение Selfcare, че ви е прекъснал разговорът или връзката не е с обявената скорост, и ние веднага ще ви благодарим и ще ви подарим 500 МВ мобилен интернет. Ако веднага ни се обадите в кол-центъра, също ще ви направим този подарък. Искаме хората да почувстват, че се отплащаме за помощта да направим услугата си по-добра, за тяхната лоялност и уважение.


Съдържанието е специфично за България. Така и ще остане.

Ще предлагаме и повече спортно съдържание, но не мога все още да разкрия повече. Във вторник ще чуете няколко добри новини - за облачни услуги, за улесняване вертикалното интегриране в бизнеса - например в строителството, свързване с "интелигентни" водомери. Множество неща, обединени под бранда A1 Digital.


Говорите за нещо, подготвено специално за особеностите на българския пазар, или за вече прилагани услуги и програми в други страни?


- Съдържанието е специфично за България. Така ще остане и в бъдещите ни разработки.


В съвременния дигитален свят се разработват неща за конкретни клиенти, затова търсим прецизно фокусиране върху българските потребители.


Означава ли това, че А1 ще инвестира в създаване или продуциране на съдържание в България?


- Да, работим доста в тази посока. Медийната страна на бизнеса ни ще еволюира, така ще правим нови и нови неща.


Алехандро Платер, ръководител на А1: Вече не сме телеком, а компания за дигитални услуги

© Анелия Николова


Доколкото ни е известно, ваши конкуренти се интересуваха от закупуване на телевизия. А вашите планове за съдържание включват ли нещо подобно?


- По-важен е принципът - съдържанието трябва да е персонализирано за клиентите ни. То трябва да е достъпно от различни устройства, включително чрез стрийминг. Това означава все по-малко телевизия. Седенето пред телевизора, за да видиш новините, е тенденция, която изчезва. Хората искат да видят новините, когато поискат, в най-удобния им формат и на най-удобното им устройство. Затова не вярваме много в традиционните телевизии. Вярваме в стрийминга, мобилния интернет, по-доброто покритие на мрежата ни и навлизането на 5G в следващите 24 месеца.


Казвате, че към 2020 г. ще предложите 5G в България?


- Да, в една или друга степен. Първоначално ще има демонстрации и тестове предимно за бизнес клиенти.


И какво ще промени това за бизнес клиентите и обикновените граждани?


- Първо за бизнеса - основното ни ограничение днес е пространството, на първо място, върху мобилните ни устройства. Така че капацитетът за обработване на информация зависи в голяма степен от това пространство. В 5G устройството вече обменя данни с такава скорост, че личните устройства ще се свързват с един централен "мозък" с огромен капацитет за обработване на информация в реално време. Вече няма да има значение колко мощен е смартфонът ви, той ще стане нещо като терминал за връзка.


Имате камери или датчици в дома си - с 5G те няма да ви показват само дали има движение, докато ви няма, но и ще събират данни за влажност, ниво на запрашеност или на съдържание на полени в реално време и вече не приложението в смартфона ви, а централният "мозък" ще може да ги обработва за милисекунди и да ви предупреждава да не излизате в определено време от деня в определена част от града, защото се алергичен към полени.


За потребителите ще се промени достъпът до данните. Днес почти всички - 80-90%, пишем с пръсти по екраните на устройствата си. Това скоро ще приключи. Задават се разпознаване на лицето и на жестовете, добавена реалност и командване на устройства само с мърдане на устни.


Това означава огромна промяна, истинска революция. И ние ще я донесем в България.


А какво може да забави всичко това?


- Регулациите. Ето, задава се новият регламент на ЕС за защита на личните данни (GDPR). Как ще се свърже с него разпознаването на лице и глас? Кое точно са лични данни в този случай? Още днес имаме програми, които изцяло симулират и имитират човешки глас или лице - какво става, ако "говорите" на банката си да направи превод на пари, но се оказва, че не сте вие? Доста и много сложни проблеми има за изясняване.


Регулаторите се занимават с опит да обхванат нещо, което не разбират изцяло, а промените са много бързи и все повече функции се изпълняват от компютри - как регулирате това? Изглежда, посоката, в която трябва да се движим, е премахване на всички регулации.


Не вярваме много в традиционните телевизии. Вярваме в стрийминга и 5G.

Казвате, че вече не сте телекомуникационна, а дигитална компания. А каква компания ще бъдете след 3 години, да кажем?


- Цифровизацията е само началото, особено в бизнес сектора. Тепърва предстои истинското обвързване и много по-ефективно използване на ресурсите. Имате сървър в офиса например, но използвате само част от него, и то в определени часове - можете да използвате този капацитет за други нужди, да го предложите, когато не ви трябва, и да получите допълнителен, когато ви трябва. Същото ще преживеят и отделните клиенти - ще знаят какво потребяват като енергия, да кажем, и ще получават съвети как да консумират по-малко, включително чрез свързаност с прогнозите за времето. Следващата фаза е в реално време да бъдете информиран, че в момента токът е малко по-евтин и точно сега е подходящо да заредите електромобила си, като го включите директно от телефона си.


Това се задава в следващите 5 години. И ние ще предоставяме на всички тази дигитална свързаност.


Тази промяна става броени дни преди на 25 май да влезе в сила GDPR. Създаде ли тази най-строга в света регулация някакви затруднения за А1?


- Готови сме за тази промяна, защото работим за нея повече от една година, направили сме нужните инвестиции. Но и по този повод ще кажа, че секторът ни е свръхрегулиран. Клиентите ни биха искали по-добре да съхраняваме и обработваме данните им, но ако това добавя някаква стойност към това, че те са наши клиенти. Проблемът е, че се отива твърде далеч, докато сме изправени пред други играчи на пазара.


Обичате тенис например и си изтегляте приложение, за да следите този спорт. Но не знаете къде е създадено или базирано това приложение и с кого е свързано в Хонконг или Лондон


Така стигаме до основния въпрос - че регулираш това, което можеш, а не това, което ти се иска. И това е много нечестно.


Алехандро Платер, ръководител на А1: Вече не сме телеком, а компания за дигитални услуги

© Анелия Николова


Много хора се опасяват - основателно или не - от задаващата се дигитализация. А вие страхувате ли се от нещо, което може да се случи след 10-15 години?


- Да, и това е дигиталното разделение. Доскоро говорехме за разделение между хората с достъп до интернет и останалите. Днес за това не се говори - 95% имат такъв достъп в страни като България.


Новото разделение е в познанията и уменията. С дигитализирането на света той става по-сложен. Едни хора се адаптират към това и се възползват от него - Силициевата долина, учените за работа с данни, създателите и разработчиците на софтуер... Но има огромно мнозинство хора, които не разбират всичко това, не могат да се включат в него, да се възползват.


В това мнозинство има две групи. Първата са младежите. Тук нямам сериозни притеснения, защото няколко правителства усилено инвестират в образованието им. Те учат децата как да се учат, а не как да получат познание. Забележете - да се научиш как да се учиш.


Но има и друго поколение като моето, хората по на 50 години. Ако не променим уменията си, няма да има работа за нас и това е голямото предизвикателство. Правителства и компании не инвестират достатъчно за справяне с него.


Може да ме пратят да уча как се програмира с Java и една година нищо да не науча. Много съм стар за това, но бих могъл да направя нещо друго. Важното е да разберем какво е това "друго", защото най-малкото ни заплашва ръст на безработицата.


Част от опасенията в Европа са, че се въздигат азиатски сили, които стават не само мощни икономики, но и ще потребяват в огромни мащаби.


- Вече има проблем с потреблението. Вижте какво става с бутилираната вода - хвърляш бутилката и тя се разлага 300 години в океана. Или как потребяваме дрехи днес - цените им намаляха толкова много, че купуваме, носим една година и хвърляме или даряваме, а така се оказахме с проблем с дрехите отпадъци.


Моделът ни за потребление на почти всичко е нестабилен. Това е модел на 3-4 млрд. души, но другите 3-4 милиарда още не са започнали да консумират по този начин, макар да им се иска.


Цифровизацията може би ще ни помогне "да споделяме преживявания", а не вещи, както и да изграждаме съзнание у хората, че сегашният модел е опасен. Мой приятел, плавал с яхта през Атлантика, преди 3-4 години ми разказа, че 20 дни от Франция до Мартиника всеки Божи ден е виждал едно и също нещо - пластмасови бутилки. А да не забравяме, че едва 300 - 400 милиона души по света пият бутилирана вода и вече създават такова бедствие.

Ключови думи към статията:

Коментари (21)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3801 Неутрално

    Не прочетох нищо впечатляващо.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на Незнайко в Слънчевия град
    Незнайко в Слънчевия град
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    Като прочета аржентинско име, с немска фамилия и за капак - Австрия, в ума ми изскачат едни правоъгълни мустачки...

    "Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботев
  4. 4 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 1966 Весело

    Пременил се Илия, погледнал се - пак в тия.....

    България е "крайник с руска гангрена за ампутиране"
  5. 5 Профил на yavooor
    yavooor
    Рейтинг: 1005 Неутрално

    А1 са различни!
    Както и всички останали.

  6. 6 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 3801 Неутрално

    До коментар [#5] от "yavooor":

    От картела.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1785 Разстроено

    Пременил се Илия, погледнал се - пак в тия

  8. 8 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1785 Разстроено

    Пременил се Илия, погледнал се - пак в тия.....
    —цитат от коментар 4 на mitko11


    Изпревари ме. Но аз не съм развеселен от тази новина.

  9. 9 Профил на ludiakolio
    ludiakolio
    Рейтинг: 491 Неутрално

    Пълен кенеф сте. Оборудването ви става все по-зле, персоналът е със селска жилка за по-ниско заплащаме. Услугите са много скъпи и некачествени. Като ваш 20 годишен клиент, скоро ще се развеждаме....

  10. 10 Профил на foreverman77
    foreverman77
    Рейтинг: 468 Неутрално

    Доста негативни коментари прочетох, но...само ще кажа...че това, на първо място е бизнес.
    А, специално австрийците и повечето западни компании тук се опитват да правят бизнес...малко по-различен от това...дайте да намерим един човек, който да ни гарантира, че ще вземем да строим 50км от магистрала Хемус.
    Плащаш едни пари и вече имаш поръчката.
    Ако за всяка компания ще говорим, че сажмошеници и т.н. и т.н....до никъде няма да стигнем.

  11. 11 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9710 Неутрално

    МТел - новия Фейсбук :)
    Тъй де, А1
    Успех!

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  12. 12 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 974 Неутрално

    "Вече не сме телеком, а компания за дигитални услуги"

    Е, жалко, на мен ми трябва мобилен телефон, довиждане, ментел!

  13. 13 Профил на everlast666
    everlast666
    Рейтинг: 974 Неутрално

    А1 ->

    А, си звъннал и си 1 вътре!

  14. 14 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 454 Неутрално
  15. 15 Профил на хм
    хм
    Рейтинг: 1347 Неутрално

    дълги години ще си влачат ПР наследството с билинга - завещание от оня австриец (който даже спечели награда "мениджър на годината" дори в годината, дето се омазаха)

  16. 16 Профил на razor
    razor
    Рейтинг: 603 Весело

    "МТел" е голям бранд и ние го обичаме заради работата му за нашите клиенти."

    Ех, а някои клиенти така и не го заобичаха...

  17. 17 Профил на Индиана
    Индиана
    Рейтинг: 952 Неутрално

    Все същите мошеници си оставате. На някоя 80 годишна баба днес успяхте ли да пробутате поне един 2-годишен договор за телевизия на смартфона ?

  18. 18 Профил на jelev_jelqzko
    jelev_jelqzko
    Рейтинг: 976 Неутрално

    Българската държава трябва да санкционира ДИГИТАЛНИЯ картел.А този от снимката съм го срещал някъде и е професионален комарджия от долните нива.

  19. 19 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 2087 Неутрално

    Засега - само смяна на собствеността

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  20. 20 Профил на Aletheya
    Aletheya
    Рейтинг: 260 Неутрално

    Ментел или А1 от мен и моето семейство от повече от 9 години имате довиждане без право на обжалване и без никакви изгледи някога , изобщо да стъпя отново в Офисите ви

  21. 21 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    А1 обикновено е най-ниското, най-любителското. Демек "Ауу какви сме невинни агънца". Ама, ако им сметнем кинтите дето са ги изнесли зад граница сигурно са поне 10 млрд.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK