Цигуларят Веско Ешкенази: Харесва ми и да дирижирам

Веско Ешкенази

© Фейсбук/Веско Ешкенази

Веско Ешкенази



На 30 юни НДК ще посрещне Кралския Концертгебау оркестър – Амстердам. София е част от турнето RCO meets Europe, което включва концерти в столиците на всички 28 държави-членки на Европейския съюз. А поводът – 130-годишнината на оркестъра и 100 години от края на Първата световна война. Диригент е Даниеле Гати. Ще видим познати музиканти - Веско Ешкенази – от вече 18 години концертмайстор, и участници от Младежката филхармония "Пионер". Това е поводът за разговор с Веско Ешкенази.


Имате повод, а каква е целта на турнетата ви в столиците на ЕС?


- Тръгна от световното турне 2013-а по повод 125 години от създаването на Концертгебау: всички континенти в една календарна година – и бяхме първият оркестър в света, който го направи. Оттам се роди идеята за нещо на европейска основа. И понеже Холандия с Люксембург и Белгия слагат началото на Европейската общност, чувството за обединена Европа е силно, решихме и ние да допринесем – да е обединена и в музиката, като посетим всички столици. Има държави, в които никога не сме свирили - България, Малта и Кипър.




Как определихте реда на 28-те столици, защото София е предпоследна?


- Редът е спорадичен – всички места, на които свирим, са важни. Планираме да е удобен и за подиума, където отиваме, и за нас. Репертоарът се определя на принципа период от сезона, в който се прави концертът. Каквото свирим в този момент, имаме 2-3 програми. Както е сега в София и в Малта, с един и същ репертоар.


Каква е схемата на финансиране на оркестъра?


- Половината от бюджета си го изкарваме от билети, записи, телевизионни участия, имаме и частни и големи фирми спонсори. Другата половина поравно се финансира от общината Амстердам и от държавата. Това е холандски принцип – всички да имат участие. И при турнетата част се поема от канещата страна. НДК са много отзивчиви домакини.


Някои от невидимите за публиката фактори за вашия успех?


- Логистиката: определен начин на превозване на инструментите с климатизирани камиони, херметически затворени кутии. Регламентирано е по колко се репетира на място, времето от репетиция до концерт. Имаме собствена библиотека и хранилище, където се пазят оркестровите ни партии отпреди 100 години. От времето още на Вилем Менгелберг (един от тримата главни диригенти, дирижирал половин век) и от зората на оркестъра. Материалът е с историческа стойност и заради информацията от предишните поколения. Имаме си хора за всичко: библиотекари, отдел, който се грижи за пътуванията ни, друг – за връзки с обществото, но и с приятелите на оркестъра – над 1000 души. Все хора с влияние в обществото, подкрепят ни не само финансово. Грижим се да са с нас на някои от турнетата, присъстват на репетиции, на концерта в градовете, които посещаваме; имаме концерти специално за тях. Освен с покана от нас го има и т.нар. от уста на уста. Имали сме дарения от непознати хора, казват: "Обичам оркестъра, искам да даря". Някой път сумите са огромни за нашите представи.


Кога и как се обновява оркестърът?


- Подновяването става само когато хора са напуснали или са се пенсионирали. В последните 10 години оркестърът се подмлади. Прослушванията се обявяват в цял свят – по всички възможни медии, социални мрежи и пресата. Така че са отворени за кандидатстване първо чрез писма, биографии, после със записи. Накрая, който е одобрен, идва тук да свири на конкурс. Процедурата административно трае доста време, но е изчистена и дава резултати, намираме много добри хора.


От 120 музиканти почти половината са от 25 различни държави. Как успявате да ги сработите?


- Оркестърът е силен като социална среда. Сплотен, отворен да упъти, за да се почувства новият човек желан и на място. Хубави приятелства се завързват, имат еднакви интереси, правят камерна музика.


Проектът Side by Side е оригинална идея - младите музиканти свирят до опитните. А давате ли им перспектива, ако харесате някого?


- Side by Side е от характерните неща за този дълъг проект с 28-те столици. Идеята се роди с желанието при посещенията ни да привлечем местната младеж, която се занимава с музика. Включва свирене с децата на увертюрата в концерта. Произведенията са различни: Вебер, Бетовен, в зависимост от програмата на самото място. В София ще бъде Моцарт от операта "Дон Жуан".


Side by Side е за кратко – един ден са с нас, не може да се очаква някакъв огромен резултат. Но виждат диригент от висока класа, работят с Даниеле Гати, после и с оркестъра, което оставя огромна следа. Ако някой от тях реши да се яви на конкурс и напише, че е свирил в нашия Side by Side, ще ми бъде приятно да го видим кандидат.


На сцената с Вас ще са и музиканти от Младежката филхармония "Пионер", където сте свирили по времето на маестро Влади Симеонов.


- Чух ги последно на един запис и се радвам, че Любо Денев-син я поддържа и този оркестър съществува. Когато стана въпрос да идваме с Концертгебау в София, аз исках да е с тях. Защото оттам съм тръгнал и най-малкото имам сантимент. Там свирят много качествени млади музиканти.


Преди да пристигнете за концерта, имате и друга инициатива – майсторски клас за млади диригенти на Даниеле Гати.


- Майсторският клас се прави за втора година. Миналият се излъчваше on line по фейсбук. Гледаха го много хора с огромен интерес. Даниеле Гати е блестящ – не само диригент, а се оказа и преподавател. Ние също като оркестър за първи път се сблъскахме с тези негови качества. Младите диригенти бяха от най-различни националности: Италия, Испания, Русия На същия принцип ще бъде проведен и тази година, от понеделник (25. 06). Очакваме и още по-голям интерес. Един от спечелилите миналата година вече е с покана да ни гостува в следващия сезон.


Как определяте репертоара?


- Имаме основния репертоар, с който е познат Концертгебау – симфониите на Малер, Брукнер, Брамс, заедно с това Шостакович е често свирен, до модерна съвременна музика, през романтика и барок – балансът е важен. Някои от произведенията специално са написани за оркестъра. Детлев Гланърт (Detlev Glanert), прекрасен немски композитор, написа за нас реквием. Изпълнихме го миналия сезон за първи път с изключителен успех.


В София ще свирим Седма симфония на Бетовен, която е знакова за оркестъра, с известния видеозапис с диригента Карлос Клайбер (Carlos Kleiber). Преди много години това е най-гледаният и най-купуваният запис. Заради "Пионер" в програмата включихме Моцарт. А аз пък много държах да свиря Менделсон концерт, защото първото ми изпълнение на голяма сцена с Емил Чакъров беше Менделсон концерт в НДК, зала 1. Тогава той ме извади и за първи път ме показа на българската публика.


Веско Ешкенази

© Фейсбук/Веско Ешкенази

Веско Ешкенази


Какво е чувството Ви преди концерта?


- Вълнението ми е силно. Опитах се за себе си да разбера защо е по-голямо от друг път. Първо, свиря Менделсон концерт, който сам избрах и с който съм започнал на тази същата сцена точно преди 30 години. Второ, идвам с оркестъра, на който съм концертмайстор дълго време, един от големите в света, за първи път с целия му състав, на същата тази сцена. На 30 юни за мене се събират на едно място два свята: този тук – в Амстердам, и моят, който имам в България, където често свиря.


За 18 години като концертмайстор на Концертгебау какво сте отвоювали лично?


- Надявам се да съм направил оркестъра по-добро място за диригентите, за да се чувстват освободено. Имам специално, винаги добронамерено отношение към тях. Не знам дали съм успял, но го чувам от повечето колеги диригенти. Радвам се, че няколкото ми ученици, явили се на конкурс без мен в журито, са спечелили място в оркестъра и са ми колеги.


Какви са Вашите критерии за един диригент, за да кажете: "Да, добър е"?


- Когато технически е безпроблемен. Но не само, има една хубава мисъл на Бернард Хайтинг: Добрият диригент е не този, който знае какво да покаже на оркестъра, а какво да не покаже. Т.е. знае кога да не се намесва, за да не ги обърква. Интересна мисъл. Виждам в много диригенти човек, който си е научил партитурата, но няма идея какво означава оркестър. Че е създаден от много хора, а в същото време е организъм, действа заедно. Няма разбиране за това у повечето. Големите обаче го знаят.


Вие самият заставате на пулта. Защо концертмайстор иска да е и диригент?


- Защото за мен е важно да усетя как са нещата и от другата страна. Какво трябва или не да прави диригентът. Обогатява ме. Не се знае дали един ден няма да се занимавам само с това. Всеки сезон правя по няколко програми. Харесва ми, виждам, че добре се отразява и на оркестрите, с които работя, така че нищо не се знае. Въпрос на време.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (8)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 670 Неутрално

    Арменците обичат по-леката работа,не да копаят картофи примерно.

  2. 2 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3499 Неутрално

    До коментар [#1] от "Сд":

    Да си беше мълчал...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  3. 3 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 2860 Неутрално

    Ешкенази е концертмайстор , но е бил солист изпълнител, а също и диригент.
    Дялан камък в класическата музика.
    По света десетки са българите , които са концертмайстори на различни национални оркестри. Освен на Англия, Холандия, Виена, сещам се за националните симфонични оркестри на Бразилия, Южна Корея , Египет... Българските музиканти , не само на класическа музика, са добри и успешно се реализират в чужбина.

  4. 4 Профил на musashii
    musashii
    Рейтинг: 1119 Неутрално

    До коментар [#3] от "tacheaux":

    За съжаление България губи много качествени хора.Имам един познат Димитър Пенчев,който е прекрасен пианист и композитор и също замина за чужбина.А тук остават Азис,Издислав,чалгаджийките и тем подобни.

  5. 5 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3499 Неутрално

    До коментар [#4] от "musashii":

    "За съжаление България губи много качествени хора."

    Ами важна част от причината е и отношението на такива като коментиралия най-горе, за които работа е да копаш картофи на полето, а да "махаш с пръчицата" не е работа.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  6. 6 Профил на Светозар Христов
    Светозар Христов
    Рейтинг: 427 Неутрално

    Аре стига с тия тарикати. Като е такъв патрон, я да дойде да прекопа 5 декара царевица, да го видим, колко е отворен. Ела дирижирай с мотиката, като си такъв майстор. Иначе по медиите всеки може да се пъчи.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK