Джонатан Норт, ИКЕА: След 2030 г. всичко, което продаваме, ще е от рециклирани материали

Джонатан Норт, ИКЕА: След 2030 г. всичко, което продаваме, ще е от рециклирани материали

© Антон Кръстев, Creative Visual Solutions



Всички пластмасови продукти за еднократна употреба в ИКЕА да бъдат премахнати до 2020 г., продуктите на марката да бъдат проектирани според принципите на кръговата икономика, като целта е да се използват само възобновяеми и рециклирани материали за изработката им до 2030 г. Това са част от ангажиментите в глобална стратегия "За хората и планетата", които поема най-голямата верига магазини за обзавеждане на дома ИКЕА. В момента шведската компания има 403 магазина в 49 страни, в които има намерение да "затвори кръга". "Дневник" разговаря по темата с Джонатан Норт, мениджър по устойчиви политики в Inter IKEA Systems по темата.


С новата си стратегия залагате амбициозни цели, свързани с кръговата икономика. Бихте ли обяснили какво точно стои зад тези ангажименти?


– Голямата трансформация за ИКЕА сега е, че искаме да се справим с нещо, което избягвахме до момента: ще преминем от линеарна към кръгова икономика. Досега бяхме "по-малкото зло", винаги сме били компания, която взема всички материали, прави продукти и после клиентите ги купуват и накрая ги изхвърлят. Най-голямата промяна е, че ще спрем да правим бизнес по стария начин, ще го преформулираме така, че да подсигурим бъдещето си - нещо, за което нямахме възможност преди.




Какви са основните цели, залегнали в стратегията?


– С тази стратегия целим да направим една кръгова ИКЕА. До 2030 г. ще сме сигурни, че всичките ни продукти са изработени според принципите на кръговата икономика. Всичко, което ще се изработва от 2030 г. нататък, ще бъде направено от възобновяеми ресурси или от рециклирани материали. Категорично няма да използваме повече изчерпаеми ресурси, твърди горивни източници в изработката на нашите продукти. Със сигурност няма да използваме за продуктите си новопроизведена пластмаса в нашата верига за доставки.


Пластмасата е един от основните сурови материали, който се използва в днешно време. Но сме наясно, че той е проблем при постигането на целите, свързани с борбата с климатичните промени, които сме си поставили. И в крайна сметка решихме да спрем да го използваме. Същото важи и за ресурсите от твърди горива, които смятаме да изключим от нашата верига за доставки.


Може ли да дадете пример за кръговия принцип с някой от вашите продукти?


– Приели сме да спазваме девет принципа на "кръгов дизайн" за нашите продукти. Съобразяваме се с това от какво са направени продуктите, дали се рециклируеми, дали могат да се поправят, дали имат срок на годност. И, честно казано, в момента нито един от нашите продукти не отговаря на всички тези девет критерия за кръгова икономика, защото става дума за изцяло нов начин на мислене за продуктите.


Имаме малко продукти, които са направени от изяло рециклируеми материали, от материали, добити изцяло от отпадъци, които ние генерираме в нашите магазини. Например изхвърлената или непотребна пластмаса връщаме отново в производствения процес.


Опаковъчните материали в нашата верига на доставки се връщат рециклирани в нашите продукти. В момента на пазара имаме само за три продукта от общо около 10 хиляди, които произвеждаме, но това е показател, че сме тръгнали в тази посока. Имаме екип от дизайнери и технически екип, които планират как да внедрят този вид дизайн във всички наши продукти.


Подготвяте ли клиентите си за тази устойчива промяна?


– Опитваме се да ангажираме клиентите си с новите тенденции, съобразяваме се и с техните нови нужди. За пример мога да дам това: много сме добри в продаването на нови продукти, но много наши клиенти вече не искат да купуват нови неща, а държат на нещата, които имат, искат да могат ги поправят и подновяват, да издържат по-дълго.


Тази тенденция в желанията на клиентите ви световна ли е, или е специфична за Скандинавия?


– Забелязваме този модел на мислене не само в развитите държави, но и на развиващите се пазари. Наясно сме, че ако ние не удовлетворим тези различни потребителски нужда в днешно време, други ще го правят - хиляди хора в днешно време поправят или обновяват продукти на ИКЕА и ги препродават, така развиват свой бизнес.


Сътрудничите ли си с подобни бизнеси?


– Все още не сме намерили начин да си сътрудничим с тях, но сме готови да го направим. Цялото това движение от линеарната към кръгова икономика е толкова революционно, че е добре да сме отворени да си сътрудничим с подобни бизнеси. 75-годишната ни практика е стар навик, който трудно се променя, и трябва да се отворим за влияние отвън.


Стратегията на ИКЕА за устойчив бизнес започва още през 2011 г. Какви бяха мотивите ви да поемете в тази посока?


– Визията ни за по-добър живот за хората е свързана с устойчивост много години назад. През 2011 г. дойде амбицията да огласим публично това в стратегията по разбираем начин за всички, както и да поемем твърди ангажименти пред клиентите и партньорите ни. С тази стратегия стана прозрачно зад какво заставаме и в каква посока поемаме.


Сега новата стратегия от юни месец продължава нашата амбиция да сме смели, с дръзки цели и да комуникираме новите си предизвикателства и възможности, които виждаме за ИКЕА в бъдеще.


Съобразени ли са целите в новата кръгова стратегия с политиките на съответните държави, в които работите?


– Да, зависи до голяма степен от политиките на държавите, в които работим. Някои от целите, които искаме да постигнем със стратегията за кръгова ИКЕА до 2030 г., вероятно не могат да бъдат постигнати с днешна дата заради действащото законодателство в определени страни. Но ние не ограничаваме целите си в стратегията на базата на това какво е възможно в момента. Целите на най-високо ниво – законодателство, технология и отварянето за колаборация с други бизнеси, ще ни помогнат да изберем начина как да ги постигнем.


Какви са основните трудности в изпълнението на тази стратегия?


– Това преориентиране към кръгова икономика е най-голямото предизвикателство, но със сигурност и най-голямата ни възможност – как ще продължим да развиваме нашия бизнес от финансова гледна точка и той да е печеливш, но не по стария начин - при всеки икономически ръст да използваме все повече ресурс от предната година. Идеята е да разделим нашия финансов ръст от увеличаване на консумацията на суровите ресурси, които използваме. Дори и за нашия бизнес, който е вертикален, това ще бъде предизвикателство.


По света има доста мебели ИКЕА, както и доста затворим кръг при употребата на този ресурс, ще помогнем на други бизнеси да затворят своя кръг. Това не е правено досега.


Как точно ще си сътрудничите с други бизнеси?


– Когато има държави като Холандия, градове като Барселона и Лондон, които се ангажират публично с конкретни цели за кръгова икономика в близките години, това е огромна възможност за ИКЕА. Така откриваме места в света, където можем да развием нашите бизнес планове, защото съвпадат много с нашата стратегия за кръгова икономика. В тези райони ще можем да тестваме, да се учим и да се развиваме наистина бързо. Въпрос на време е и други места и държави като България да осъзнаят какво се случва в много региони от света, да почерпят вдъхновение и да пригодят тези практики.


Съвсем скоро изчерпването на ресурсите ще бъде глобална тема, която засяга всички и ще сме принудени да събираме материалите по различен начин.

Ключови думи към статията:

Коментари (12)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 1991 Весело

    "Всички пластмасови продукти за еднократна употреба в ИКЕА да бъдат премахнати до 2020 г."

    Те накъдето са тръгнали, България от там се връща :-)

  2. 2 Профил на Jordan J
    Jordan J
    Рейтинг: 914 Гневно

    Ние българите сме сред галените деца на природата - като територия имаме всичкия природен благодат и затова без дори да осъзнаваме и замисляме разхищаваме природното богатство и същевременно цапаме и тровим природата на поразия.
    Само се огледайте и на всяко място и всеки миг ще видите хора, чийто действия са безумни и дебилни - разхищаване на вода, унищожаване на дървета и растителност и едновременно с това престъпно замърсяване. Тъжно е, но не знам колко поколения трябва да минат, докато изчезнат слабоумните простаци, изхвърлящи помията си където им падни или си струпват боклука и му драсват клечка кибрит и отровят въздуха наоколо. Но по-тъжно е, че управниците са неграмотни, лениви и безотговорни и не могат да създадат прости правила и система за контрол, които да спрат и променят порочното битуване.

  3. 3 Профил на frk20520749
    frk20520749
    Рейтинг: 217 Весело

    Браво за инициативата да интервюирате някой чиито думи могат да променят мисленето на хора които още не са на тази тема. Интервюирали сте го- добре-предайте думите му правилно тогава. Със сигурност не е казал че до 2030 ще се продават мебели само от рециклирани материали. До 2030 ИКЕА ще произвежда продуктите си от суровини които са или рециклирани или възобновяеми или такива които подлежат на рециклиране но не добити от суров нефт.

  4. 4 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#1] от "plamen_b":

    Е айде да не бъркаме комунистическата мизерия с кръгова икономика. Не отричам че в соца бяха реализирани няколко много разумни инициативи - като повторното използване на стъкления амбалаж, масово рециклиране на хартия и метали. Но всичко това и много повече се постига в други общества и в днешния свят и начин на живот така че е въпрос на желание и организация. Само за пример, всяка бутилка в германия има такса амбалаж. Взимаш си безалкохолно, то струва 25 евроцента, още толкова за бутилката. И като я върнеш си ти връщат парите. И така е за абсолютно всяка бутилка, буркан, всичко което става за многократна употреба или рециклиране. Айде познайте дали има изхвърлени бутилки в кошове.

  5. 5 Профил на malart
    malart
    Рейтинг: 1001 Неутрално

    Новината предизвиква опасения сред българите, които не могат да си представят деян без пластмасови продукти : чашката за кафе или бирата, бъркалката, виличката, ножчето и тарелката за кебапчето, сламката, найлоновата торбичка. Старите поколения много се кефят на пластамасата, че из комунистическото минало нямало, а на повечето от младите не им пука

    malart.blog.bg
  6. 6 Профил на tww09306483
    tww09306483
    Рейтинг: 3146 Неутрално

    До коментар [#2] от "Jordan J":

    Да..., за съжаление по-голямата част от българите са, невероятно мърляви. Лишени от елементарно чувство за ред и отговорност. Заринати сме от купища отпадъци и прахоляк. Като следствие живеем в лоша среда. Но, на повечето не им прави впечатление, нито се замислят... Какви управници очакваш, да излъчат и изберат българите тогава?
    Казвам това, с крайно неприятно чувство, защото и аз съм българин. Повсеместната мръсотия и простотия ме дразнят, но не виждам, дори и минимални индикации, че нещо ще се промени...!

    Социалистът християнин е по-страшен от социалиста безбожник...! / Ф.М. Достоевски
  7. 7 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 9825 Неутрално

    3 от 10000 не звучи като начало на път...
    Освен това, ако решат могат да го наложат защото те поръчват всичко на производители...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  8. 8 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#6] от "tww09306483":

    Не сте прав, когато човек се обърне назад и погледне вижда колко много сме се променили за последните 10 години например. Преди 10 години кварталната градинка беше запусната мизерия, сега е преасфалтирана, нови игрушки, нова спортна прощадка, нови пейки, колчета срешу таралясниците. Преди 10 години ме гледаха като извънземно когато събирах боклуци по планината, сега това е популярно. Контейнерите за рециклиране се ползват по предназначение, има дори контейнери за дрехи. Да, не сме като в западна европа и няма да ги стигнем оше 10-20-30 години но то това е и поколенчески проблем.

  9. 9 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#5] от "malart":

    В нашата фирма кафето е в хартиени чашки и дървени бъркалки, скоро май ще отказваме и тях за сметка на порцеланови чаши и миялна. Всичко е въпрос на желание и организация.

  10. 10 Профил на Симеон
    Симеон
    Рейтинг: 370 Неутрално

    До коментар [#3] от "frk20520749":

    Точно така е. Но за Дневник...
    Ще произвеждат предполагам повече нещо от дърво - възобновяем материал.

  11. 11 Профил на Orchid
    Orchid
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Много амбициозна цел, но е напълно във възможностите на такава голяма компания да промени порочния бизнес модел. На нас, потребителите, програмираното изхабяване не ни харесва, но това не може да се види в България, тъй като мнозинството още страда от комплекса на бедния, както и от чиста проба парвенющина - тъпо консуматорско говедо, мечта за всеки производител! Хубаво е, че по света има нации,които са с достатъчно високо самочувствие и осъзнаване на благата, така щото подхождат практично към материалното, без да се смущават, че ще ги нарекат дребнави или пък, не дай Боже, прошляци! Затова и там ИКЕА ще може да си позволи новаторски подход!

  12. 12 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1836 Неутрално

    До коментар [#11] от "Orchid":

    Няма такова нещо като програмирано изхабявани, никой не прави дизайн с презумцията " да се счупи след 2 години". Но за сметка на това, постоянния натиск от потребителите довежда до все повече технически решения които не подлежат на ремонт. Типичен пример са водоустойчивите телефон. Имаше търсене на такива, постепенно всички станаха такива и загубихме сменяемата батерия. Вие бихте казали че е нарочно но Епъл примерно нямат проблем, ще ви заменят батерията срещу цена съизмерима с нов телефон което обезмисля процедурата. Разбира се можем да им наложим рестрикции на европейския пазар и да забраним несъвместимите телефони но така просто ще изостанем от другите пазари, както са мобилните телефони в Япония например.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK