Мортен Бей: Би било странно, ако руските тролове не обсъждат "Междузвездни войни"

Мортен Бей: Би било странно, ако руските тролове не обсъждат "Междузвездни войни"

© Stine Heilmann



Руската информационна война взима на прицел и попкултурни феномени като "Междузвездни войни" - това показва проучване на Мортен Бей, доктор по информационни науки в University of California, Los Angeles. (Повече за него четете тук). Бей е анализирал ожесточените спорове в "Туитър", последвали излизането на осмия филм от поредицата, "Последните джедаи" и е открил, че сред туитър акаунтите, споменали режисьора Райън Джонсън, за да изразят недоволството си от филма, повече от половината са ботове, тролове/фалшиви профили или политически активисти, използващи дебата, за да проповядват крайнодесни каузи и дискриминация. За това какво печели Русия, намесвайки се в спора; успяват ли "Дисни" да привлекат ново поколение почитатели и кой е най-добрият филм от поредицата "Междузвездни войни", "Дневник" говори с Бей.


- Защо решихте да напишете научна статия на тази тема и как Ви връхлетя вдъхновението за това?


- Всъщност започна другаде, когато "Последните джедаи" излезе. Аз съм и почитател на "Междузвездни войни", освен че съм изследовател на социалните медии. Следях дискусията, която вървеше в началото на тази година за "Последните джедаи". Забелязах много фенове, които се придържат към дезинформация, за да препотвърдят собствените си вярвания и факта, че "Последните джедаи" не са се харесали на много хора – нещо, което не се потвърждава от други данни. Но те използваха откъси дезинформация, за да го докажат.




Това е шаблон, който сме виждали преди – в дебата против ваксините. Казах си, "Това е интересно - те правят същото нещо, което правеха и в спора против ваксините, нека го проверя." Тогава започнах да събирам данни и разглеждайки ги, открих далеч по-голяма история. Започнах да виждам политически оперативни лица. Едните са троловете, които най-вероятно са от Русия, но има много по-голям брой хора от САЩ, които се опитваха да повлияят на дискусията, дори без да са почитатели на "Междузвездни войни", като влизаха в дискусията с политически теми, които нямат нищо общо. Намерих го за интересно и реших да го проуча. Ето защо го направих.


- Казахте "Без дори да са почитатели на "Междузвездни войни". Как установявате това?


- Ако прегледате активността на този акаунт в "Туитър", ще видите, че повечето фенове имат по няколко туита за "Междузвездни войни". Ще си пуснат снимка как отиват на "Последните джедаи" или на "Соло", или на някои от другите филми. Или ще коментират друго. Или ще участват редовно в дискусиите. Малко от 67-те души, които аз категозирах като политически активисти, правеха това. По-скоро са стигнали до дискусията чрез алгоритмите на "Туитър" и са използвали тази възможност да се включат с политически послания.


- Нека се върнем към руските тролове – те са много малък процент, но активни. Какво печели Русия, вкарвайки пропагандните си инструменти в дискусията за "Междузвездни войни"?


- Те правят това навсякъде. Аз изучавам руските кампании за онлайн влияние от 2015 г. Стигнах дотам, изучавайки друга тема – как "Ислямска държава" използва "Туитър". После започнах да изучавам как недържавни актьори използват социалните мрежи за политически цели и това ме доведе до Агенцията за изследване на интернет и всички руски усилия в тази посока. После дойдоха и тукашните избори - докато си пишех дисертацията, така че посветих глава от нея на тази тема. Занимавал съм се с нея доста време. След изборите през 2016 г. всичко тук се взриви, което забави дисертацията ми с около година. Но това е друга история.


Фотогалерия: "Хилядолетния сокол" се приземи на "Холивуд булевард" >


Виждаме от 2014 г. нататък, че руските оперативни лица са навсякъде в интернет, където са и американците. Виждаме ги в коментарните секции на новините в "Ню Йорк таймс", виждаме ги в отзивите в "Амазон", те са навсякъде. Разбира се, социалните мрежи са едно от местата, където са най-активни. И заради изборите през 2016 г. сме чували най-много за това. Но в действителност те инфилтрират всяко място, където американците влизат онлайн. Така че всъщност би било странно да не влязат в общността на "Междузвездни войни".


- Те са малък процент, но биха ли могли да си взаимодействат с хората, които Вие определяте като такива с политически дневен ред – например да умножат мненията им или да направят дясното крайнодясно, да имат по-силен ефект върху хора, които вече клонят в определена посока?


- Всъщност мисля, че е обратното. Мисля, че по-скоро руските тролове раздухват вече съществуваща дискусия. Това е обичайната им тактика – да се пристигнат там, където вече има спорове, да се внедрят в тях и да се опитат да ги влошат. Това е стандартната тактика и това ги видях да правят в този случай. Действат, след като споровете започнат, но разгарянето им значи, че хората от алтрайт обществата и политическите активисти дочуват за това, алгоритмите на "Туитър" им показва дискусията, те навлизат в нея и също я разпалват. Мисля, че последователността е следната: руски или американски тролове се опитват да направят противоречията по-големи и тогава политическите активисти разбират за това.


- Споменавате в статията си, че целта на троловете е да подкрепят наратива за поляризираното американско общество. Но не е ли това всъщност вярно?


- За това може да се спори, въпросът е като този кое е първо – кокошката или яйцето. Може да се използва аргумента, че поляризацията съществува заради социалните мрежи и троловете. И това не е само заради руснаците. Те имаха голям ефект върху поляризацията в изборната кмпания, но не съм сигурен, че това важи за всичко.


Фотогалерия: На червения килим преди премиерата на "Междузвездни войни: Последните джедаи" >


Въпросът е мащабен, защото поляризацията и възходът на крайнодесния национализъм ги има в целия свят сега. Аз съм от Дания и това започна през деветдесетте и сега виждате Полша, Унгария, Франция (където това си го има от известно време), разбира се, тук в САЩ също. Това е глобален феномен. И също както КГБ по време на Студената война с информационната си война, те не провокират нищо, те се възползват от вече налична ситуация. Но поляризацията е реална. Троловете не са я започнали, но определено са я влошили.


- Казвате, че "Междузвездни войни" винаги са имали леви послания, дори в старите трилогии. Можете ли да дадете пример?


- Абсолютно. Джордж Лукас сам го е казвал, може да се види в книги като The Making of Star Wars на Джей У Ринзлър или How Star Wars Conquered the Universe на Крис Тейлър. Лукас (и ще се опитам да не влизам в прекалено много подробности) е работил по антивиетнамския "Апокалипсис сега", когато е започнал работа по "Междузвездни войни". Докато е писал "Междузвездни войни", Виетнамската война още е продължавала. По-късно е казвал публично, че Виетнам и състоянието на американската политика, особено външната, са вдъхновили до голяма степен войната в "Междузвездни войни". Америка е Империята, с масивното си технологично превъзходство, арогантността и парите си, а Виетконг са вдъховението за Бунтовническия алианс. Ако бе казал това през 1973 г., обществото щеше да го отхвърли. След края на войната, това мнение е било доста популярно. Така че когато през 1975 г. е приключил сценария и войната е свършила, не е било толкова странно да каже публично: "Това е детски филм, но има и слой политически коментар". Това е основното ляво вдъхновение за първия филм, но има и други неща.


Сега може да не изглежда голяма работа, но навремето да имаш в главна роля жена, толкова силна и действена като принцеса Лея, е било много силно феминистко послание. Хората бяха шашнати. То се губи леко в другите филми от първата трилогия, но беше нещо, което много се обсъждаше навремето.


Има я и идеята за неравенството в обществото. Това идва от класическата митология. Люк, селянчето от скромно семейство, стига до върха – това е част от класическата митология и от всички приказки, но е и важно да се погледне към обществените структури, които Лукас описва на Татуин. Очевидно това е общество, разбито от войната. Няма никаква управленска структура, която да се погрижи за нуждаещите се. Те тръгват по пътя на престъпността, което се случва с Мос Айсли, "кошерът на изметта и злодеите". Няма никаква полиция, а ако има някого изобщо, това са военни сили на Империята. Всички тези класически концепции на центърлявото се виждат още в първия филм.


Фотогалерия: Кари Фишър, която носеше Силата в себе си >


- Споменавайки феминисткото послание, струва ми се, че има много голяма еволюция от момента, в който Кари Фишър е била на снимки без сутиен, защото в Космоса нямало бельо (или поне така ѝ е обяснил Лукас, бел. ред.) през втората трилогия с Амидала като силен политически лидер в една традиционна структура до третата, където Рей вече е главният герой. Можем ли да кажем, че "Дисни" надграждат наследството на Лукас, вместо да го петнят, както мислят много почитатели?


- Да. Мисля, че го споменах и в статията – намирам за странно защо тези политически активисти се изненадват от лявоцентристкото послание на "Последните джедаи". Това не е радикален социализъм, по-скоро лявоцентристка социалнодемократична идея, модерно ляво. Причината да съм изненадан от реакцията им е, че "Последните джедаи" не направиха нищо по-различно от останалите филми. Странно е. Но мисля, че много от тези десни хора,... не бива да забравяме, че "Последните джедаи" бе първият филм, излязъл в ерата на (Доналд) Тръмп. Тази промяна, заради която в Америка стана по-приемливо да се заемат екстремно десни позиции и да се казва открито, че си против феминизма например, което би било немислимо преди две години. Фактът, че това е възможно, това се промени. Ако го нямаше Тръмп, не мисля, че критиките към "Последните джедаи" щяха да бъдат толкова остри, мисля, че хората щяха да си мълчат, защото щяха да знаят, че това не е популярна гледна точка.


- Да вземем за пример Марк Хамил, който публично е критикувал Тръмп. Поправете ме, ако греша, но срещу него нямаше такава реакция.


- Не, но всъщност това не са едни и същи хора. Хората, които си говорят с Марк Хамил, обикновено са почитатели. А и той е един вид светец, хаха, недосегаем е. Докато Райън Джонсън е новодошъл в тази вселена. Той е холивудски независим режисьор, правил разни претенциозни филми преди това и е лесна мишена. Дори най-разпалените почитатели не биха посмели да спорят с Марк Хамил, защото това ще е светотатство. Мисля, че хората, които аз класифицирах като такива с политически дневен ред, не биха се занимавали с Марк Хамил. Те влязоха в дискусията заради противоречията около "Последните джедаи". Между другото, виждал съм хора, които критикуват Хамил заради мнението му за Тръмп. Малко са.


- Помните ли такива критики към втората трилогия?


- Имаше много интересна книга, която цитирах в статията си, казва се Using the Force от Уил Брукър, и тя описва противоречията около предисторията, особено "Невидима заплаха". Разбира се, има ги и специалните издания. Гледали ли сте The People vs. George Lucas? Мисля, че го има онлайн. Той разглежда точно гнева на хората около специалните издания и "Невидима заплаха", а аз съм сред почитателите им.


Фотогалерия: "Междузвездни войни: Последните джедаи" >


Бях свидетел на това и, повярвайте ми, омразата беше също толкова силна. Тогава нямаше социални медии или поне не бяха толкова голяма работа. Това е разликата – сега хората имат огромни мегафони, в които могат да крещят и да плюят омраза.


- Започвам да мисля, че през годините първата трилогия се е превърнала, също както Марк Хамил, в нещо свято, което не бива да бъде докосвано, и каквото и да се направи след нея, ще бъде посрещнато с недоволство и критика.


- Мисля, че това е вярно, но зависи и от поколението. Не знам на колко години сте Вие, но някои от хората, които сме видели излизането на първата трилогия (аз бях на 7, когато излезе "Империята отвръща на удара" и това бе първият, който гледах на кино), наистина мислятя, че всичко, излязло по-късно, е боклук. Аз – не. Обичам всичко, свързано с "Междузвездни войни", и вероятно съм прекалено безкритичен. Но има много хора на моята възраст, които намират предисториите за ужасни, и се зарадваха много на "Силата се пробужда", която е много близко до "Нова надежда". Почувстваха се, сякаш нещо им е било върнато.


- Забелязала съм по отношение на епизоди седми и осми – хората, които не са били големи фенове преди, ги харесват; а хората, които са отдадени почитатели, са много недоволни. Струва ми се, че "Дисни" правят много умен ход, привличайки ново поколение на франчайза.


- Мисля, че това е абсолютно вярно. Не съм сигурен, че всички стари почитатели не ги харесват, мисля, че мнозинството ги харесаха, но определено някои бяха недоволни. Но съм съгласен, че "Дисни" се опитва да привлече нова публика. Те правят това със създаването на всяка нова трилогия. Когато направиха предисторията, тя бе създадена за хората от това време, за да могат да имат същото юношеско изживяване, което са имали и хората, гледали първата трилогия, и тези, които сега гледат третата.


- Все още съществува стереотипът, че фентъзито, научната фантастика, комиксите, тази трилогия са нещо за "смотаните момчета, които не могат да си намерят гадже". Доколко е верен този наратив и свързан ли е с противоречията и недоволството на почитателите?


- Голям въпрос – нека видим мога ли да започна отговора в единия край и да започна в другия. Приемането на "Междузвездни войни" като забавление за няколко поколения наистина зависи от това колко е американизирано обществото. Например в Дания, откъдето съм аз, е прието, че "Междузвездни войни" е за няколко поколения, но и Скандинавието е много американизирано. "Соло" излезе, когато бях на конференция в Прага, и да го гледам в Прага бе много различно. Беше очевидно, че там, където го гледах аз, бяха само "истински фенове" с тениски на филма. Мисля, че наистина зависи къде си.


В американската култура има нещо, което вече се развива и в останалата част от света – концепцията за гийк културата. (Бел.ред. "Гийк" е жаргонна дума в английския език, която на български език може грубо да се преведе като "маниак" на непопулярна тема, който в същото време е и социално неадекватен.) Гийк културата е субкултура като тази на метъла или пънка, или на почитателите на автомобилите, като всичко друго, в което можеш да потънеш. От около десетилетие тя вече е приета тук като занимание и за възрастни, което не е ограничено от пола. Има двойки, които ходят по конвенции и се занимават с косплей (Бел. ред. Практиката привърженици на книги, филми и комикси да се обличат като любимите си герои, опитвайки максимално да ги наподобят.)


Няма да кажа, че гийк културата е 50 на 50 в съотношението мъже - жени, но определено е 60 на 40. Разделена е поравно и в нея не участват само смотани момчета, които не могат да си намерят приятелка. Има и много смотани момичета, които не могат да си намерят приятел! Но, сега сериозно, все по-приемливо е да кажеш, че си част от тази субкултура, в която съм и аз, без да ме е срам, въпреки че съм на 50. Много различни неща са довели до това. За съжаление сега тя е малко непопулярна заради скандалите със сексуално насилие. Но Крис Хардуик е човек, който изигра голяма роля в The Nerds Podcast, който се превърна в един от най-популярните подкастове в Америка. Той построи цяла медийна компания от това, която по-късно продаде, тя се казва Nerdist. Това е цяла компания, фокусирана върху възрастните гийкове. Има продукти за тях, има и комикси, които никога не бих дал на човек, по-млад от 30 г. Може да се каже, че и Rogue One определено не е детски филм, а филм за юноши или възрастни. Има течение в гийк културата, което се цели във възрастните.


Мисля, че Европа бавно приема тази култура по начина, по който я познаваме ние.


- И един последен въпрос: старата трилогия, новата трилогия или най-новата трилогия?


- Това е трудно! Може ли да отговоря по друг начин, да кажа как подреждам филмите? Така ще можете да прецените коя трилогия е на първо място. Моята подредба на филмите е следната: Първо, "Империята отвръща на удара". Това е любимият ми филм, както и на много други фенове. Не мога да пропусна факта, че "Нова надежда" е оригиналът, така че това това е номер две. Номер три е "Последните джедаи". Мисля, че е брилянтен и по-добър от всички останали, освен първите два. Да видим.... Бих казал, "Силата се пробужда", "Отмъщението на ситите", "Невидима заплаха", "Клонираните атакуват" и "Завръщането на джедаите".

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK