Алексей Пампоров: Парите за ромска интеграция се харчат на око и безцелно

Алексей Пампоров: Парите за ромска интеграция се харчат на око и безцелно

© Личен архив



Алексей Пампоров е доктор по социология и доцент в Института за изследване на обществата и знанието при БАН. Преподавател в Софийския университет "Св. Климент Охридски" по електорални изследвания, социология на семейството и история и всекидневна култура на ромите. Автор е на множество теренни проучвания и изследвания на ромските общности из България.


За пореден път по повод конфликт сме изправени пред въпросите за ромската интеграция. Защо според вас обсъждаме отново и отново едно и също?


- Защото държавата действа постфактум, а политиките са такива, че решаваме проблеми на база предразсъдъци и винаги със закъснение - има конфликт и трябва да го тушираме.




Големият проблем с ромската интеграция е, че в държавната администрация, сред експертите, има страшно много предразсъдъци към ромите и много структури, проекти и програми се създават на основата на митове и стереотипи.


Първата сериозна грешка е, че когато се говори за роми, всички мислят за хомогенна, за етническа общност. А става дума за т.нар. джобове на бедност, за сегрегирани зони с концентрация на бедност, в които живеят не само роми. Всъщност натоварваме бедността с расова стигма.


Така се стига до неработещите политики за интеграция, които са мислени етнически. Това е коренът на провала на ромските политики.


А подходът трябва да е към социалните и икономическите измерения. За да имаме ефективна първична превенция на проблемите, трябва да имаме добри национални програми не за ромите, а срещу бедността, срещу отпадането от училище, за включване в пазара на труда и т.н. И тези политики да са общи, национални – защото много хора в селата, в малките градове живеят при същите мизерни условия.


Там, където действително има проблемни зони, за тях трябва да има конкретни отделни политики. Но не трябва да се работи на ангро. Националната политика трябва да е така направена, че да позволява гъвкавост на местно ниво. Не може планът за "Столипиново" в Пловдив, да речем, да работи във Войводиново например или в квартал "Надежда" в Сливен.


Това означава, че когато на национално ниво се приема, че децата трябва да са в училище, на местно ниво трябва да се направи преглед къде отпадат децата, по какви причини. Трябва да се оценят нуждите, какво липсва: някъде липсва транспорт, другаде няма достатъчно места в училищата и детските градини, на трето място може да има многомерна бедност и децата да нямат пари за дрехи и обувки, за закуска или за най-елементарни пособия за училище, на четвърто място – може родителите да се в чужбина.


Прави ли се адекватна оценка на нуждите на местно равнище?


- Не, напълно липсва. Държавата не знае къде и какво трябва да се прави. А трябва първо да се види колко са общо махалите, колко са проблемните, в колко от кварталите няма проблеми с ромите. Въпросът е да отидеш и да питаш тези хора от какво имат нужда, какво искат, какво могат и какво знаят.


Някъде наистина се появяват проблеми, но те са лесно преодолими с елементарни административни решения. Такива са например някои малки махали, където периодично избухва напрежение - Катуница, Войводиново, Гърмен. Ако се направи преглед, ще се види, че проблемите, предизвикващи напрежението, са лесно решими. Стига обаче държавата да ги разпознае и да иска да ги реши. Защото малката община има малък експертен капацитет и малък бюджет, т.е. не може да очакваме да се справя сама. От друга страна, има обособени райони с многомерни причини за бедност и голяма сегрегация. Това са 5-6-10 квартала из страната.


Нужно е да се направи т.нар. социално картографиране. При това от сериозни организации, от консорциуми с капацитет. Преди няколко години имаше опит да се направи подобно нещо, но тогава поръчката беше спечелена от организация, изградена на принципа "Аз, куфарчето и печатът". Логично тя даде най-ниската цена, но пък нямаше капацитет да изпълни работата. Ето, мониторинговата система трябваше да е готова преди 4 години. Още я няма.


Но има редица стратегии, планове, пътни карти, програми.


- Това са формално произведени бюрократични документи, които са, грубо казано, копи-пейст един от друг. И са една от най-големите глупости. Те обещават на едро: "Ще обучим 1000 души", например. Но защо 1000, защо не 500 или 1200, няма яснота. Имаме числа, които някой е решил, че звучат хубаво.


Ето пример с проект за десегрегация на ромски ученици. Той е за 10 ученици. Защо точно 10 - защото толкова побирал бусът на неправителствената организация, а и някой в централната администрация е решил, че ще е така – ще обхване 10 ученици. Изкарват ги от училището, карат ги в друго по-голямо училище да се приобщават. За тези 10 деца добре, а останалите 30 - 50 - 100? Какво става с тях?


Десегрегационните проекти в България се провалиха по тази причина, защото взимаха много малка част от учениците. А останалите затънаха още повече, защото всъщност бяха взимани само най-добрите ученици, за да се покаже, че и ромите могат. Така нивото в училищата, от които взеха най-добрите ученици, рязко падна.


Още примери – в една махала с 2000 души дадоха пари 100 жени да се обучат за фризьорки. И след това се изненадаха, че няма реализация. Е как ще се намери работа на 100 фризьорки при 2000 души махала и град общо от около 5000. Ама някой в някоя централна администрация е заложил проект и екшън план, отпускат парите. И чакат въздействие.


Често пъти парите изобщо не стигат до ромите. Да речем, обучение за трудова заетост на ромите. Кого обучават – служители в бюрата по труда. И казват, че са направили проект за 200 хиляди лева за интеграция, пък ромите не се интегрирали. Чакайте, вие сте обучавали хора в бюрата по труда, какво е стигнало до ромите всъщност?


Тогава как ще коментирате традиционното твърдение, че за интеграция са наливани милиони, а ефект – нулев?


- Мит е, че се изливат милиони за интеграция и те потъват. Няма ефект от отпуснатите средства, защото са хем малко, а и са нецелево отпуснати, давани са, защото някой някъде в администрацията е решил нещо. Когато за интеграция се даде 1 милион за година, а реално се дава доста по-малко, и тези пари са предназначени за 100 махали в 50 - 80 населени места, как очаквате да има въздействие?


Секретариатът на националния съвет по етнически и интеграционни въпроси е решил, че ще направи нещо някъде, например с незаконните къщи. И пита местната администрация колко пари ще й трябват. Оттам на око отговарят – 20 - 30 - 50 хиляди. Без никакъв анализ и изследване. Тези пари се отпускат отново на око. Няма как подобен подход да е работещ.


Мнозина казват, че декадата на ромското включване се провали. Това не е вярно, тя беше много добър инструмент да започне да се говори за проблемите и за необходимостта да бъдат решени. Но и тук се видя основният проблем на всички подобни планове – тя имаше заложени сбъркани индикатори. За 10 години никой не може да постигне предварително очакваните ефекти – че ще се решат здравните проблеми, че всички ще са със законни жилища. Как да стане това?
Трябва да се работи стъпка по стъпка с ясен план каква промяна искаме да постигнем, оценка за колко време и конкретно как ще стане това.


Не звучи да е особено трудно...


- Този национален съвет по етническите и интеграционни въпроси е пълен пунт. Още 2013 г. свестните организации излязоха от него. Другите се осъзнаха, че не работи, преди 2-3 години. Той не работи, вътре няма диалог, налагат се силово политики. Налагат се предразсъдъците, че "така е било и така ще си бъде" и че "ромите не искат да се интегрират". Как ще правиш политики за интеграция с убеждението, че ромите не искат да се интегрират?


И всичката вина традиционно се хвърля на ромите. Дете не било записано в училище, защото системата не го знаела, нямало ЕГН, тъй като и майка му нямала. Кой е виновен, че бебето излиза от болницата без ЕГН? Децата ли са виновни, че не са записани в училище? Те, които никога не са били потърсени от държавата, ли са виновни, че не знаят български и че не са обхванати от образователната система. Те ли носят вина, че открито не ги искат никъде в детските градини? Има огромна сегрегация и дискриминация на предучилищно и училищно ниво и се правим, че не я забелязваме. Системата на образование е изключително отхвърляща ромските деца, не ги иска. Приобщаващите стратегии са на хартия и са направени по безобразен начин.


После се появяват искания да се лишат тези хора от основни права, като например да гласуват, тъй като са неграмотни. Ромите биват обвинявани, че си продават и гласовете, а кой ги купува, питам?


Всъщност е удобно ромите да са в това състояние. Така те са лесната изкупителна жертва, а и така по-лесно ги контролираш, злоупотребяваш с тях. Не вярвам в конспирациите, че това е целенасочено и пресметнато действие, за жалост става дума за некомпетентност и етнически предразсъдъци.


Хората сякаш вече вярват, че интеграцията е невъзможна.


- След като е постигната интеграция в гетото в Барселона и то изглежда по-хубаво от квартал "Изток" в София и няма сегрегация и дискриминация, значи е възможно. Въпросът е да се излезе извън споровете и пазарлъците кой ще е шеф на комисия, директор на секретариат, кой ще оглавява съвета и т.н.


Секретариатът към съвета по интеграция са четирима. Не мога да ги обвиня, не са лоши хора, опитват се да вършат нещо, но с капацитета, бюджета и правомощията си нямат какво да направят.


Сега този съвет се оглавява от Томислав Дончев, който дори сподели думите на съпругата си, че политиката за ромите трябва да заложи повече на тоягата, защото морковите са свършили. Вижте първо раздали ли сте достатъчно моркови, има ли изобщо!


Ако трябва да иронизираме – проблемът е, че раздавате моркови, а не учите ромите как да ги садят сами. Ако ги научите, няма да има нужда от тоягата.


Каква е ролята и мястото на религиозните общности в решаването на проблемите на ромите?


- Религията - заради създаване на мрежи за солидарност и подкрепа, изиграва добра роля и не позволява на хората да се маргинализират трайно. Всъщност религията е ключов въпрос, който е в основата на най-голямата разнородност в ромската общност.


Но традиционните деноминации най-общо отсъстват.


До много късен етап, до след 1989 г., е било забранено роми да стават свещеници в православната църква и за това има изричен официален документ. Той е отменен много късно. Познавам няколко роми свещеници, но до много скоро това е било абсолютно невъзможно.


Има роми алевити, не са сунити, но насила са вкарани под властта на сунитската общност. Така е и до ден днешен, като се смята, че за техните въпроси отговаря мюфтийството, а не би трябвало да е така. Затова имаме скрити алевитски ромски общности, скрити хетеродоксални практики в домашна среда. През последните години в махалите влезе и Гюлен, влязоха и салафити.


Навлизането на евангелските църкви, което прави все по-голямо впечатление днес, всъщност започва още преди Освобождението, когато Методистката църква започва да работи в Северозападна България. И има ромски общности с българска идентичност – като цуцуманите например – които са били част от тази църква с много дълга традиция и въпреки опитите от различните режими да бъдат смачкани. Конгрешаните пък влизат в Южна България, както и в София.


След промените започнаха да влизат и новите евангелски деноминации – петдесятници, адвентисти, баптисти – и това допълни и бездруго огромно разнообразие. Има дори по няколко църкви в отделните махали, които интегрират всяка по своя си начин. Но влиянието на тези евангелски църкви е изключително позитивно. Те забраняват употребата на алкохол и цигари - нещо, с което православието не успява да се справи. И действително се стига до промяна. Другото е протестантската етика – успехът в живота е признак за любовта ти към Бога. Тези хора си променят външния вид, започват да се грижат по-добре за себе си, да изглеждат по-добре. Съответно по-лесно си намират работа.


Третият фактор е, че това са общности на подкрепа. Когато всички ги изоставят и нямат подкрепа отникъде, човек може да разчита на братята и сестрите си в църквата. Всеки ще събере по нещо и ще го подпомогне безвъзмездно. Създават се много ефективни общности.


Още една позитивна промяна, водена от евангелските църкви, е забраната на ранните бракове и младежката раждаемост. Там се казва, че момиче не може да се ожени, без да има църковен брак, а това е невъзможно преди 18 години. Момичетата трябва и да са девствени преди сватбата си. И така се оказва, че религията има модернизиращ и интеграционен ефект в ромските общности.


Има и множество ромски организации, поне по документи. Какво е тяхното влияние и роля?


- Има много организации, които работят. Има и на принципа "Аз, куфарчето и печатът". Но в България има поне 10, даже може би 20 организации, които работят много целенасочено и ефективно с голям принос в конкретната местна общност. Има и постигащи реален ефект на национално ниво, но в конкретна сфера, като например "Амалипе" в сектора на образованието.


Но е важно да се отбележи, че никой не може и не бива да очаква, че едни местни, локални неправителствени организации могат да постигнат генерална и цялостна промяна във всички махали в цялата страна.


И тук ролята на държавата би трябвало да е да идентифицира работещите организации и да ги стимулира да работят съвместно. А не както напоследък се случва заради обществени поръчки и конкурси, заради поставянето им в излишно конкурентна среда, тези организации да започнат да се състезават помежду си.

Коментари (31)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1989 Неутрално

    Съгласен съм, че програмите за подпомагане не трябва да бъдат етнически ориентирани. Иначе бедните българи се дискриминират.

  2. 2 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2922 Неутрално


    Пампорав е пич и е наясно кое как става.
    Парите за ромска интеграция бяха ПОХИТЕНИ с политическо покровителство.
    Тези пари в голяма степен произведоха безумията в гетата и недосегаемостта на голяма част от тези общности, които живеят извън Закона и българското Общество!?

  3. 3 Профил на Patsis
    Patsis
    Рейтинг: 1936 Неутрално

    Един умен и компетентен човек говори...
    Но има ли кой да го чуе?

  4. 4 Профил на Willy Messerschmitt
    Willy Messerschmitt
    Рейтинг: 4005 Любопитно

    На практика всички партии имат полза от бедните и маргинализирани роми!Лесно се продават!А това че едни хора злоупотребяват с парите за интегриране,,,е ясно още от преди 20 години!

    До истината се достига с познание!
  5. 5 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 2980 Любопитно

    Дончев отговаря за интеграцията ,а подкрепя любовницата си във фашистките ѝ изцепки. Преди Дончев беше WC-то. Подигравка с всички българи и нежелание на МС да решава проблема

  6. 6 Профил на Сд
    Сд
    Рейтинг: 945 Неутрално

    Ромите на нас ни викат-Този българин.

    Все едно те не живеят тук.

  7. 7 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 1438 Весело

    А парите за циганска интеграция как се харчат ?

  8. 8 Профил на gullwing
    gullwing
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Туй момче ми направи прекрасно впечатление в последния "Референдум" по БНТ. Стоеше най-добре от всички в студиото, говореше най-компетентно и даваше най-смислени мнения.

    Дано да им повече като него и те да вземат решенията.

  9. 9
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  10. 10 Профил на osho
    osho
    Рейтинг: 453 Неутрално

    Алексей Пампоров дава изявления сравнително рядко, но всеки път когато го прави, го прави експертно, с аргументи и много вярна оценка за проблемите. За разлика от разни продажни Харалановци, Стойчевци, Райчевци и прочие дежурни всезнаещи, с тъмна репутация.

    Затова е важно повече хора като Пампоров да бъдат питани и слушани!!

  11. 11 Профил на vstoyanov
    vstoyanov
    Рейтинг: 553 Неутрално

    то тия пари реално са за интеграция на социолози, политолози, историци на изкуството, специални педагози и подобни.
    че без тях и те ще почнат да весят прането на улицата хахах.

  12. 12 Профил на Наблюдател
    Наблюдател
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#7] от "balgariez":

    Прочети статията и махни снимката на апостола че петниш името му, не може да четеш още.

    Умерен толераст
  13. 13 Профил на Мизийски
    Мизийски
    Рейтинг: 1140 Неутрално

    Интеграцията не е насилствен процес. Все пак циганите живеят с нас 700 години. След като за толкова време не са се интергрирали е глупаво да се мисли, че някога ще го направят. Има решение на индийското правителство да приеме циганите, разпиляни по света, на своя територия, давайки им уникалната възможност да поддържат своята индийска идентичност. В свое изявление от 2016 година правителството на Индия покани циганите да се приберат в Родината си и призова националните правителства на държавите, в които пребивават ромски общности, да ѝ съдействат. Това единственият шанс да решим циганския въпрос. Необходимо е само национално отговорно правителство, което да договори и изпълни тази задача.

    Спаси, Господи, Твоите чеда и благослови наследството си, като даряваш на православния български народ победа над враговете му и го запазваш с Твоя кръст. ☦
  14. 14 Профил на асен георгиев
    асен георгиев
    Рейтинг: 966 Неутрално

    как ще интегрираш някого, който не иска. така че всичкото по-горе е бля-бля.

  15. 15 Профил на КретенКилър
    КретенКилър
    Рейтинг: 2153 Неутрално

    Умно момче, чиито думи и действия ще бъдат неутрализирани от коренното население на тези географски ширини като този:


    как ще интегрираш някого, който не иска. така че всичкото по-горе е бля-бля.
    —цитат от коментар 14 на асен георгиев


    или този:

    След като за толкова време не са се интергрирали е глупаво да се мисли, че някога ще го направят..
    —цитат от коментар 13 на Мизийски ☦


    Надежда всяка тука оставете.

    "Умнокрасиви": термин, използван от руското посолство
  16. 16 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1233 Неутрално

    С промяната на етническия състав в полза на циганите, интеграцията става още по невъзможна. Извън големите градове, в групата 0-18 години малцинство са българоговорящите. През годините се наслои много страх у институциите - от образователните и социалните до МВР и правосъдието - сърахът да се говори за настоящите и бъдещите проблеми на/с циганските общности.

  17. 17 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 2277 Неутрално

    Аз предлагам да им дадем район Перник, да си направят там държава. По добре ще е.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  18. 18 Профил на Читател
    Читател
    Рейтинг: 3201 Неутрално

    До коментар [#16] от "Тони КОСТОВ":

    Сиреч наближава циганското робство и пак ние, българите, ще теглим хомота, а върху ни ще плющят бичовете на господарите.

  19. 19 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8302 Неутрално

    Твърде целенасочено е даже. Насочено, но не за интеграция и образование на циганите.

  20. 20 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 1133 Неутрално

    Значи не са ви виновни ромите, а белите БГ крадливи, расистки политици.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  21. 21 Профил на Гарван
    Гарван
    Рейтинг: 852 Неутрално

    Аз предлагам да им дадем район Перник, да си направят там държава. По добре ще е.
    —цитат от коментар 17 на qwerty 500

    Ти предлагаш, ама те дали искат? Кой тогиз ще им икарва помощите най-малко.

  22. 22 Профил на Molossian
    Molossian
    Рейтинг: 2002 Неутрално

    "Големият проблем с ромската интеграция е, че в държавната администрация, сред експертите, има страшно много предразсъдъци към ромите и много структури, проекти и програми се създават на основата на митове и стереотипи."

    Айдееее достатъчно, който го е чел по-нататък, моля да сподели.

    Panta rhei....
  23. 23 Профил на qwerty 500
    qwerty 500
    Рейтинг: 2277 Неутрално

    До коментар [#21] от "Гарван":

    Да си пляскат минусите, по добре да се разделим с една малка част от България но да се отървем от тях. Скоро и по големите градове ще плъзнат масово, там още чак толкова не сте ги усетили. Но след още няколко години ще се усети във всеки един град или село на държавата, каква напаст е това.

    I`m addicted to the truth, it`s a dangerous love affair.
  24. 24 Профил на objektivist96
    objektivist96
    Рейтинг: 3116 Неутрално

    С тези хора, ситуацията е като в една басня на Крилов-"Котарак и готвач"...
    "А,котаракът Васка,слушка и си папка..."
    "КОТ И ПОВАР"
    Какой-то Повар, грамотей,
    С поварни побежал своей
    В кабак (он набожных был правил
    И в этот день по куме тризну правил),
    А дома стеречи съестное от мышей
    Кота оставил.
    Но что́ же, возвратясь, он видит? На полу
    Объедки пирога; а Васька-Кот в углу,
    Припав за уксусным бочёнком,
    Мурлыча и ворча, трудится над курчёнком.
    «Ах, ты, обжора! ах, злодей!»
    Тут Ваську Повар укоряет:
    «Не стыдно ль стен тебе, не только что людей?
    (А Васька всё-таки курченка убирает.)
    Как! быв честным Котом до этих пор,
    Бывало, за пример тебя смиренства кажут,—
    А ты... ахти, какой позор!
    Теперя все соседи скажут:
    «Кот-Васька плут! Кот-Васька вор!
    И Ваську-де, не только что в поварню,
    Пускать не надо и на двор,
    Как волка жадного в овчарню:
    Он порча, он чума, он язва здешних мест!»
    (А Васька слушает, да ест.)
    Тут ритор мой, дав волю слов теченью,
    Не находил конца нравоученью.
    Но что ж? Пока его он пел,
    Кот-Васька всё жаркое съел.
    А я бы повару иному
    30 Велел на стенке зарубить:
    Чтоб там речей не тратить попустому,
    Где нужно власть употребить."
    (съжалявам,но не го намирам в български превод!)

  25. 25 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2730 Неутрално

    До коментар [#24] от "objektivist96": хайде малко и ромски фолклор:
    "... Фараон - племенният цар - до такава степен се възгордял като любимец на Господ, че започнал да се големее пред самия него. Така той предизвикал гнева му. Всевишният затрил ромското племе и неговата държава, издавил всички в морето при опита на ромския цар да посрами турския първенец Пекамбер. Малкото спасили се роми се пръснали по целия свят и досега си нямат нито царство, нито господарство ..."

    Sad:( Все пак има известна неточност тук. Ромското племе не се е издавило, защото банго Васил им е помогнал.

  26. 26 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2730 Неутрално

    До коментар [#24] от "objektivist96": Поне аз разбрах без проблеми руския текст.
    Не ви ли прилича малко Алексей Пампоров (на снимката горе) на Чехов?
    https://bit.ly/2Csx6BL

  27. 27 Профил на 'ΕΡΕΒΟΣ
    'ΕΡΕΒΟΣ
    Рейтинг: 4956 Неутрално

    Е, не е съвсем безцелно след като ромските гласове се насочват правилно към правилни партии !!!!!

    Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !
  28. 28
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  29. 29 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2730 Весело

    До коментар [#27] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
    ".....Дойдоа най-после и гърците при Бога.
    – Що дойдофте вие, гърци? - ги праша Господ.
    – Дойдофме, Господи, да ни дадиш нам еден дар, от сите най-голем – му рекоа гърците.
    – Що дар сакате да ви дадам? - им рече Господ.
    – Агалъкот го сакаме - му рекоа гърците.
    – Е бре, гърци! Много доцна дойдофте, сите бакшиши ги раздадох; за вас туку-речи не кье има що да ви подарам. Агалъко го зедоа турците, работата – бугарите, есапот – евреите, мариветот – френците, сиромашията – егьупците. Еве за вас не остана що да ви дадам – му рече Господ.
    – Кой беше, що го направи той музевирлък, за да не разберим ние, за по-бърго да дойдиме, за да земиме некой бакшиш? – свикаа гърците налутено.
    – Ейде, ейде, не лутете се – им рече Господ, – и вам кье ви дам некой бакшиш; не ве пущам празни да си ойте. Айде, нека йет музевирлъко ваш – му рече Господ."

  30. 30 Профил на daskal1
    daskal1
    Рейтинг: 3847 Весело

    До коментар [#29] от "тулса":

    Автор Марко Цепенков :-).
    Заинтересува ме архаизмът "Музевирлък" , носителят му е "музовир" = Клюкар, интригант. Врачански диалект.
    В други интерпретации на диалекта - "зевзек", човек с "изострено чувство за хумор"
    а ето и интерпретация на радио "Северозапад", не съвсем за деца:
    "Верното е музовир, ако не вервате вижте колко често в нашия диалект се използва Ю

    а що е то всъщност като явление ... или както некои орица биха се изразили кво прай музовира?
    ми праи следното:
    представете си следната ситуация:

    героите се казват Пешо Гошо и Цура...
    Пешо и Цура са женени
    Гошо и Пешо са първи приятели от детинство....
    Но се появява нов герой Тишо
    който леко започва да измества Гошо от Пешо
    тогава Гошо почва да шиба Цура...
    Пешо усеща че некой гласи жена му
    И Гошо като пръв приятел обяснява на Пешо че Тишо ебе жена му.
    Пешо бие Тишо... и заобичва още повече Гошо....А той продължава да клати Цура

    е те това е музовир

  31. 31 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2730 Весело

    До коментар [#30] от "daskal1": Примерът е забавен .:) Мен ме заинтересува друго-от гледна точка на темата (за интеграцията като далтонистко социално инженерство и... преразсъдъците). Както виждаш, още по турско време културно- националните особености или ,,, предразсдъците за тях са налице.
    Турците-държавно творчески елемент , българите-бачкатори, а циганите(египтяните)-сиромаси.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK