
© БНТ
Проф. Зейнеп Зафер
Зейнеп Зафер е родена през 1958 г. в с. Корница, Благоевградско. През март 1973 г. по време кампанията за насилствено асимилиране на помаците е изселена заедно с родителите си, противопоставящи се на политиката на комунистическия режим. При поредната насилствена смяна на имената на ромите отказва да смени името си през 1982 г.. Принудена е от служители на Държавна сигурност /ДС/ чрез служещи й преподаватели от университета да прекъсне следването си във Висшия педагогически институт - Шумен, специалност българска филология. По време на най-голямата вълна на асимилация през 1985 г. е осъдена на 2 г. затвор, 2 г. изселване и парична глоба заедно с брат си и братовчедите си. През 1988 г. тя е в групата на първите мюсюлмани членове на Независимото дружество за защита правата на човека /НДЗПЧ/, ръководено от Илия Минев. Представител е на Дружеството за Варненска област. Включва се в щафетната гладна стачка в подкрепа на писателя Петър Манолов - секретар на НДЗПЧ, и е в групата дисиденти, определени да се срещнат с френския президент Франсоа Митеран при посещението му в България през януари 1989 г. Срещата е осуетена, всички дисиденти са задържани в Пловдив. Участва активно в изграждането сред турците в Североизточна България на структурите на НДЗПЧ, които подготвят и ръководят Майските събития през 1989 г. - масовите протести сред турското население срещу насилственото побългаряване. Експулсирана е от страната на 03.02.1989 г. Едва през 1992 г. й се дава възможност да се дипломира. От август 1989 г. работи в радио "Гласът на Турция" – в предаването на български език, през 1992 г. постъпва на работа в Анкарския университет. Преподавател и литературен историк, преводач. Понастоящем е ръководител на катедра Български език и литература във Филологическия факултет на университета. С научни доклади участва в международни конференции. Автор на редица изследвания върху литературата, теорията и практиката на художествения превод, рецепцията на българската литература в Турция и политиката за насилственото побългаряване на мюсюлманските общности в България. През 2015 година в съавторство с доц. Вихрен Чернокожев подготвя и издава антологията "Когато ми отнеха името". Поводът за разговора беше участието на г-жа Зафер в кръглата маса на Центъра за академични изследвания "Възродителният процес" в България (1984-1989). Ретроспекции".
Минаха 30 години от масовото изселване на турци от България, т.нар. "голяма екскурзия", с която завърши насилствената смяна на имената на мюсюлманите, наричана от комунистическата власт "възродителен процес". Достатъчно ли беше това време жертвите да простят, виновните да се покаят, а учените да направят изследвания и анализи?
- 30 години са доста дълъг период за обмисляне на станалото и причините, които стоят зад постепенното принудително побългаряване на роми, помаци и турци. Аз, както и всички жертви на тези масови кампании не приемаме и не използваме циничния термин "възродителен процес", който беше измислен подигравателно от архитектите на насилственото побългаряване. Много ни е обидно, че българските учени възприеха безкритично и наложиха в науката циничните названия "възродителен процес" и "голямата екскурзия", вместо например по-подходящите "принудително побългаряване/насилствена асимилация" и "прогонване от родината". Но това е честа практика в българската наука.
За да простят жертвите на всички кампании, най-напред е нужно да се изрази и чуе искреното покаяние не само от отделни хора (които смело го направиха), а на голямото мнозинство граждани на страната и на политиците. Опрощаването щеше да стане много по-лесно и по-рано, ако веднага след 1990-та година беше приет закон за връщане на всички стари турски имена и безплатно оформяне на документите, без подаване на заявения и без каквито и да е срокове. А то какво стана на практика? Хората бяха и са принудени да идват от Турция или друга страна, да губят време и пари, дори да завеждат дела за възвръщане на майчините си имена, които преди това им бяха отнети така бързо и организирано. Имената на починалите родители и близките също се връщат много трудно. Какъвто и документ да ви потрябва, вие сте длъжен да удостоверявате, че тези и тези имена ви принадлежат. Тоест непрекъснато ви навират в носа чужди имена, за които въобще не искате да си спомняте и така раната продължава да кърви. Ние всички мислим, че това е направено планирано и съзнателно, за да се създават пречки и наложените български имена да останат в регистрите.
Знам от разговори по този въпрос, че много прогонени хора в Турция все още не са простили за всичко преживяно до 1990 и след това, че не искат да чуят за България и не желаят да посещават страната. Някои от тях са били в родните си места само един път, за да възвърнат истинските си имена или да посетят тежко болен близък човек. А други въобще не са посетили страната. Може да се говори за единични случаи на прощаване. Дори тези, които като пенсионери се завръщат да живеят в селата си, с болка си спомнят за преживяното и гаврата с човешкото достойнство.
Някои съвестни български учени, журналисти, режисьори, политолози направиха сериозни изследвания, написаха книги, публикуваха документи, снимаха игрални и документални филми - особено през 90-те и първото десетилетие на нашия век. Затова сме им безкрайно признателни!
Но държавата и политиците не направиха почти нищо. Напротив, срещу тези учени и хора на изкуството бяха подети унищожителни кампании, за да ги накарат да замлъкнат. В Турция също имаме историци и изследователи, родени и израсли в България, които изследват темата и дават своя принос за осветляване на този тъмен период от историята на мюсюлманските общности.
"Когато ми отнеха името" е сборник, който Вие и Вихрен Чернокожев издадохте. "Дневник" помести откъс от антологията. За съжаление повечето от коментарите под текста оправдават насилието. Има обаче един, подписан от spiegel, който казва: "...Този сборник обогатява българската литература. Но той би трябвало да обогати и нашето осмисляне на комунизма. С тези текстове човек може да почувства трагедията на българските турци. Но и въобще на българина в епохата на комунизма. Защото може да разбере как тоталитаризмът посягаше на най-интимното за човека. Така както го превърна в роб с колективизацията, както го превърна в затворник със затварянето на границите, така се опитваше да превръща турците в българи, а българите в македонци." Какви са впечатленията Ви за възприемането на миналото? Колко сходно или колко различно е в Турция и в България?
- Да, този коментар е много задълбочен и верен. Всъщност покойният литературен критик, историк и талантлив учен доц. д-р Вихрен Чернокожев, без всеотдайния труд на който антологията "Когато ми отнеха името" едва ли щеше да излезе, също беше уверен, че включената в сборника литература отразява до голяма степан и живота на етническите българи през периода на тоталитарното управление и не трябва да се разглежда като нещо изолирано. Но да живееш като малцинство през тоталитарния период на България, беше много по-трудно от предполагаемото и това заслужава специално проучване. Защото българите поне имаха право да носят майчините си имена, да говорят на езика си, да слушат своята музика, да изпълняват някои от празниците си и др. подобни.
С включените в антологията произведения на мюсюлманските общности ние се опитахме да представим на българската общественост вътрешната гледна точка на тези общности за политиката на тоталитарната власт, за издевателствата и травмата от насилственото побългаряване и прогонване от родината. Да им припомним, че това е част от българската история и този период не трябва да се подминава и омаловажава.
Не само в България и Турция, в почти всички страни на света някои събития от миналото не се коментират достатъчно пред обществото, винаги се предпочитат и преувеличават положителните периоди от историята, а другите се пренебрегват и премълчават. Доста са малко учените или творците, които проявяват смелост да служат само на науката или изкуството, а не на политиката. В целия свят пропагандната машина усилено работи за фокусиране вниманието на световната общественост върху събития, които разполагащи с огромни средства диаспори определят смятат за важни, а другите престъпления се премълчават и омаловажават. Не имало и няма справедливост в свят, в който капиталът контролира историята, науката, дори дейността за опазване на околната среда.
Вие сте били преследвана, изселвана, затваряна и същевременно сте се съпротивлявали. Не Ви ли беше страх? Какво Ви даваше сили?
- Бях преследвана години наред. Това ми беше оставено като наследство от баща ми, който беше голям противник на социалистическата система и ме учеше да не се адаптирам към диктаторската обстановка и да се съхраня като личност, като идентичност, просто като човек. Благодарение на него аз не възприемах като герои партизаните и комунистите, за които бе произведено такова огромно количество пропагандна литература, а симпатизирах на горяните и преследваните от режима противници на диктаторската система. Той ме научи да чета между редовете ежедневниците и да слушам предаванията на западните радиостанции.
Разбира се, че ме беше страх! Няма човек, който да не изпитва страх. И ако някой твърди това, не му вярвайте. Не мога да забравя един случай през юни 1982 г., когато като студентка втори курс получих призовка от МВР Шумен да се явя на разпит в 10 часа сутринта и ме приеха чак следобед в 16.00 часа. Не знаех по какъв повод съм призована и в продължение на 6 часа чаках със свито сърце, вместо да чета за изпити.
Тези призовки за явяване в милицията, които често получавахме в България, така силно ми подействаха на психиката, че и сега, когато в пощенската кутия видя оставена бележка за получаване на препоръчано писмо (тъй като не са ме намерили вкъщи), не мога да се успокоя докато не разбера за какво става въпрос. Но тогава единственото нещо, което ми помагаше да запазя хладнокръвие и да се държа сравнително спокойно, беше увереността ми, че трябва да се боря срещу циничното посегателство върху идентичността ни, да се противопоставям на противоконституционната практика на държавата и нейните антидемократични инстанции.
Преподавате в университета в Анкара, пишете книги и статии, участвате в научни конференции. Никога ли не Ви е изкушавала политиката? Защо?
- Упражнявам професията си с голямо желание, удовлетворена съм от преподавателската и научна работа. Ако не ме бяха изгонили от България още на 3 февруари 1989 г., дали в началото на демокрацията всемогъщите представители на бившата Държавна сигурност щяха да ми разрешат да се занимавам с политика, не зная. Но ми се струва, че в политиката трайно остават само хора, които умеят да правят компромиси. А аз не мога да постъпвам в разрез с разбиранията си. Затова си мисля, че не съм подходящ човек за политика нито в България, нито пък в Турция.
Ръководите катедрата по български език и литература. Има ли интерес към българската литература, към съвременни български писатели в Турция?
- Българската художествена литература не е много добре позната в Турция поради политиката на социалистическото правителство за разпространяване на "антифашистка", партизанска, марксистка и политическа литература, започнало от втората половина на 60-те години. Благодарение на това най-издаваната българска книга в Турция е "В името на народа" на Митка Гръбчева, която, издадена през 2015 г. за 27-път, заедно с много други засенчва истинската българска литература. След 90-те години започнаха да се превеждат повече произведения от българската литературна класика и преди всичко от съвременни автори. Затова днешният турски читател има по-голяма възможност да се запознае с творчеството на някои талантливи съвременни автори. Днес преводачите на българска художествена литература сами избират какво ще преведат, но ми се струва, че определено предпочитат по-лесните за превод автори. Може би затова все още не са преведени романът "Хайка за вълци" на Ивайло Петров, най-хубавите произведения на Радичков и др.
Кои са писателите, които Вие харесвате?
- Харесвам много български поети и писатели. Но тук едва ли бих могла да ги изброя. Особено ценя поезията на Борис Христов и романа "Хайка за вълци" на Ивайло Петров.
Какъв е новият Ви прочит на Вазов, написали се "Нов прочит на Иван Вазов" (2009)? Не искате ли книгата да бъде издадена на български?
- Това е моят прочит на творчеството на Вазов, което се опитах да представя накратко на турските студенти. Пиша на български или на турски и досега не съм превела нищо от своите работи. На този етап нямам такива планове.
В "Исторически портал" сте поместили "България непосредствено след 9.IX. 1944 през погледа на един турски журналист". Това е Махмут Неджметтин Делиорман (1898-1973) . Ще пишете ли още за него?
- Да, възможно е да преведа някои негови мемоари, които са важни и за българската история. М. Н. Делиорман е виден представител на турската интелигенция в България, журналист, издател, общественик, смел защитник на правата и свободите на турското малцинство, небезразличен към съдбата на своята родина след Деветосептемврийския преврат, въпреки че по чиста случайност оцелява след организирано срещу него покушение.
Над какво работите сега?
- Скоро публикувах на турски статия, в която разглеждам участието на жените в борбата срещу насилственото побългаряване през 70-те и 80-те години на миналия век. Последно време изследвам насилствената асимилация, прогонването от родината на стотици хиляди български граждани и последствията от тези кампании, антиасимилаторската литературата на жертвите. Освен това преведох на български част от поезията на талантливия ни поет Ибрахим Камбероглу, представен за пръв път в антологията "Когато ми отнеха името", които се надявам да бъдат отпечатани в България.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Virgin
Рейтинг: 714 Гневно"Побългарване"???
Вие сериозно ли???
''zms15783''
Рейтинг: 497 НеутралноОт смяна на името, до изнасилване на жени има разлика и то голяма и съществена.
''zms15783''
Рейтинг: 497 НеутралноНе се и съмняваме, че оная смяна на името е била поръчкова, за падащите от дълговечна власт, да възбудят "отмъщения" по най-долен начин.
truly
Рейтинг: 823 НеутралноКак можеш да побългариш българин?
hamiltonf
Рейтинг: 4215 НеутралноПрофесорката добре се е захванала с тази трагедия за стотици хиляди българи, но още по-добре е да се захване и с трагедията, и съдбата, на стотиците хиляди тракийски бежанци...
Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5904 НеутралноДумата "побългарване" в заглавието, вероятно е резултат от тихия процес на ненасилственото разсипване на българския език и превръщането му в малцинствено наречие.
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. Ботевselqnin
Рейтинг: 1616 НеутралноНасилственото ислямизиране на поколения българи в продължение на 485 ГОДИНИ НЕ БИВА ДА СЕ ОМАЛОВАЖАВА!!!!!!!
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Julian Mall
Рейтинг: 2383 РазстроеноЩе има да чакаш! Още 100 години ще ни вменяват чувство за вина че 5 години носили български имена и им забранявали до говорят на турски! По-добре миг свобода отколкото живот в робство
DDR
Рейтинг: 2904 НеутралноДо коментар [#6] от "hamiltonf":
Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"Всеки се захваща с това, къде го стяга чепика. Три парламентарно представени патриотични партии имаме ÷барем едно шевствие в памет да бяха направили...
Иво
Рейтинг: 4389 Любопитно"Не само в България и Турция, в почти всички страни на света някои събития от миналото не се коментират достатъчно пред обществото, винаги се предпочитат и преувеличават положителните периоди от историята, а другите се пренебрегват и премълчават."
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Абсолютно вярно, всяка една държава има черни и срамни периоди в своята история. Както и светли такива. Както няма идеални хора и народи, така и няма идеални държави.
One Hour
Рейтинг: 361 НеутралноДо коментар [#1] от "venci4":
Помакиня, обявила се навремето за туркиня, че уж да избегне българизацията на помаците. Същите, които дигнаха турско знаме в Корница, ама за него не пише. Доста прикрита омраза в думите и личи.
Иво
Рейтинг: 4389 ЛюбопитноДо коментар [#5] от "truly":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36От статията става ясно, че въпросната професорка е помачка, те наистина имат български етнически произход, но очевидно част от тях не се чувстват етнически българи. Тя е пример за това. В края на крайщата всеки е такъв какъвто се чувства, точно затова правото на самоопределение е основно човешко право.
Иво
Рейтинг: 4389 ЛюбопитноДо коментар [#6] от "hamiltonf":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Има български професори и учени, които се занимават с трагичната съдба на тракийските българи.
legaltk
Рейтинг: 388 НеутралноТази жена се е фиксирала върху темата и вече само я експлоатира за разни цели. В момента се консолидира електората във връзка с европейските избори, според мен.
Иво
Рейтинг: 4389 ЛюбопитноДо коментар [#8] от "selqnin":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Не винаги е било насилствено, някои по своя воля с цел получаване на облаги са си сменяли вярата от Християнство в Ислям. Подобни случаи има много, вкючително на Балканите, като най-добрия случай за това са така наречените бошняци. Те имат славянски произход, но сами се отделят от сърбите и хърватите (пак славянски народи), създват си своя църква и държава и след като Османската империя взима властта над нашият Балкански регион сами сменят вярата си и стават мюсюлмани.
xefgo
Рейтинг: 544 Неутрално"Даваш ли даваш балканджи Йово...." - само този факт, ярко и точно обрисуван е достатъчен със смазваща сила да затвори устите на умопобърканите екземпляри! Когато си го обяснят, което за тях е невъзможно, когато се покаят - което за тях е невъзможно, и едва когато приемат истината - пак невъзможно, тогава да си поговорят със съвестта си - а дали имат съвест???
ralita68
Рейтинг: 512 НеутралноДо коментар [#1] от "venci4":
Достойна жена! След народния съд, това беше най големият геноцид над голяма маса хора! Сделано в Москва, естествено!
Иво
Рейтинг: 4389 ЛюбопитноДо коментар [#9] от "Julian Mall":
"Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36Факт, отдавна в България всеки има правото да си смени името и да се кръсти както си иска.
ralita68
Рейтинг: 512 НеутралноДо коментар [#6] от "hamiltonf":
Ами има си организация на Тракийските българи, с председател.................Премянов!Въпросите към него!
Булаир
Рейтинг: 669 НеутралноТая манджа от много претопляне отдавна се е вкиснала.
Лео
Рейтинг: 1061 НеутралноА някой да каже нещо за българите в Румъния, на които не са давали дори вкъщи да говорят български? А нещо за българите в Гърция, където дори комунизъм не е имало? А? Няма, нали? Защото Отечество и патриотизъм станаха мръсни думи! Защото медиите ни са антибългарски!
Virgin
Рейтинг: 714 ЛюбопитноЗнаеш ли какво е геноцид?
selqnin
Рейтинг: 1616 НеутралноДо 17
Съгласен съм с вас, че е имало И такива групи хора, но това са по-скоро изключения- от страх за живота си, от конюнктура...."Говоря" за масовите зверства, убийства, безчинства и насилие при насилственото налагане на исляма по българските земи и върху българското население!
А иначе несръчният и глуповат опит на комунистите да "преименуват" хората, които смятат себе си за "турци" беше огромна глупост и престъпление, което роди мазната политическа корпорация "ДПС" ООД!!!
eti mehter
Рейтинг: 3657 НеутралноДо коментар [#7] от "Незнайко в Слънчевия град":
BukalemunДумата "побългарване" в заглавието,
=========
Най сетне се появи и точния термин, "побългаряване"......
Вече мога да го ползвам без проблем.....
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноСъздаването на националните държави в цяла Европа донесе много беди и ужаси за милиони хора.Всяка страна и народ има за какво да се срамуват и разбира се за какво да се гордеят !! За България Възродителния процес продължава да тежи защото стана в години в които Европа отдавна беше изоставила тези практики.
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Една Другарка
Рейтинг: 678 НеутралноБели, руси и синеоки турци - НЯМА!
Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти. В много голям процент от случаите изразите, ЗАПОЧВАЩИ с: "Аз мисля..."; "Аз считам..."; "По мое мнение..."; "Според мен.." - ЗАВЪРШВАТ с някакви чутовни глупости, резултат от "мисловния" процес.На тая другарка ако предците и доброволно или доброзорно за приели ислям и са се потурчили... - това е съвсем друг въпрос..
Мнозина от традиционното население в Родопите са приемали исляма по икономически съображения - за да не плащат данъци, каквито българското и християнско население са били принуждавани да плащат.
Та нашите български турци са си чисти българи, само дето някъде назад във времето са приели ислям и са започнали да се турчеят по икономически съображения.
djb95
Рейтинг: 498 НеутралноВъзродителният процес има един голам недостатък - беше проведент твръде късно. Нескопосано като всичко правено от властта по това време. Да сте чули в Гърция да има партия аналог на ДПС?Оправданието , че мразела тоталитарния режим видите ли е само прикритие на изцяло антибългарската същност на това противопоставяне.Всички процеси през осемдесетте години бяха изкъсо следени и ръководени от турското разузнаване.Голямата ескурзия освободи напрежението и реши проблема с численността на на етноса , но след 1990 година никой повече не о бърна внимание на това , за да стигнем днес до раковото о бразование с множество метастази в обществото наречено ДПС.
forza
Рейтинг: 766 НеутралноКорница?!
Милата, тя дори не е туркиня. Вероятно затова е толкова ревностна в каузата си.
Както и да е.
30 г. по-късно страницата може и следва най-сетне да бъде затворена и няма нужда от това насилствено пре-пре-дъвкване.
Отрицателната историческа оценка на действията на българската държава е факт и не подлежи на съмнение, без значение кой какво писал по форумите. Нещата са ясни.
И вече е без значение имало ли е възмездие за тоя, оня и третия. Понякога няма, случва се така в историята, даже по-често така става.
Колективно обаче си платихме, плащаме и ще продължаваме да плащаме данъка, така че спестете ни поне досадата и неприкритите обществени манипулацийки.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ЛюбопитноДо коментар [#27] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunСъздаването на националните държави в цяла Европа донесе много беди и ужаси за милиони хора...
=======
И продължава да носи.....
Днес Ципрас идва в Турция.... и двамата с Ердо ще обсъждат и тия проблеми.....
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноWikipedia BG
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Промени на идентичността на общността (помаци) в България
Мугленци от началото на 20 век
Първото масово покръстване се провежда през 1881 година от ловешкия епископ Натанаил Охридски, който изпратил мисионери да покръстят помаците в подведомствената му епархия, а правителството отпуснало специални поощрителни средства за целта. Две години по-късно сред помаците започнали да развиват дейност и протестантите-евангелисти, а по същото време в Предбалкана пристигнали суфии, изпратени от Истанбул. Набедени, че съдействат на помаците да емигрират, те били екстрадирани, за да не пречат на започналия процес на християнизация. В това отношение активна роля играели местните власти, църквата и училищният инспекторат. Приемането на християнството било свързано и с натиск и икономическа принуда. В началото правителството приело акта на покръстването с голямо удовлетворение и отпускало финансови средства. Но на заседанието си от 01.09.1881 г. Министерският съвет приел решение да не се дават никакви парични помощи на частни лица помаци. [42]
Второто масово, насилствено покръстване се провежда в разгара на Балканската война през 1912 г. – 1913 г., което е съпроводено с палежи на населените места и кланета на мирното население. Особено големи жестокости са извършени в селата Жижево, Црънча, Бръщен, Триград, Мугла и Тъмръш. Същите и други населени места впоследствие са заселени от избягали помаци от районите на днешна Северна Гърция от селата Тисово, Почен, Борен, Шурдилово, Манастир и други повече над 100 села, прогонени от гръцките власти през тези периоди които намират убежище в Турция и в България. Правителството на Васил Радославов обаче, с цел да спечели гласовете на мюсюлманите и да си обезпечи мнозинство в Народното събрание с оглед присъединяването на България към Централните сили по време на Първата световна война разрешава и позволява обратния процес за възстановяване на ислямската и етническата им принадлежност и самоопределяне.[43]
През 1917 година отново са проведени масови репресии над помаците от Гюмюрджинско, Драмско и Неврокопско. Населението е принудено да работи ангария, имуществото му е ограбено, жителите са отвличани, убивани и изнасилвани. Имотите и добитъкът са конфискувани. През тази година и период са предприети едни от най-масовите гонения и изселвания от тогавашните български власти на местното помашко население от тези територии към Турция. След подадени жалби и сигнали от пострадали жители от българските територии до Правителството и Народното събрание на България, репресиите на българските власти са преустановени, при което след Първата световна война част от помаците в пограничните територии и селата от Гърция поради гоненията от гръцките власти и от българските Михайловистки чети, навлезли на гръцка територия, започнали да се заселват в запустелите и опожарени села по южната граница в България. Голяма част от сегашното население на тези български села са бежанци или наследници на бежанците от заличените впоследствие села, находящи се понастоящем в северната част на Гърция. След окончателното поставяне на телените заграждения по границата, продължаващата тиха асимилация и натиск на властите, в знак на привързаност и носталгия по родните места, голяма част от бежанците в България се именували и приели фамилни имена на родното си място от което са прогонени, като Поченски, Тисовски, Буренски, Манастирски, Църънски, Драмски, Кавалски, Шурдилови и други подобни, до окончателната им промяна на фамилиите според съвременната именна българска система през следващите възродителни процеси.[44]
Третото масово покръстване е през 1942 година. То се подпомага от движението „Родина“, създадено от български интелектуалци сред които били учителите Ат. Караманджуков, Тодор Петков и завършилият Пловдивската духовна семинария Петър Маринов. След 9 септември 1944 година „Родина“ е набедена, че е фашистка организация и дейността ѝ се прекратява, като арабско-мюсюлманските имена на помаците са възстановени. Покръстването не е масов феномен, а отделни хора и семейства преминават към християнството. Все пак членове на организация „Родина“ забраняват носенето на някои традиционни символи и насилствено сменят турските и арабските имена със славянски.[45]
Флаг на Помашката Тъмрашка република.[46]
На среща с ръковоството на Българската комунистическа партия (БКП) през лятото на 1949 година Йосиф Сталин му дава указания за организиране сред помаците на „движение за православна вяра“.[47] В периода след 1953 година властите започват кампания срещу ролята на мюсюлманската религия сред българските помаци.[48] Тя започва с т.нар. паспортизация, която изисква жените да бъдат снимани с открити лица и продължава с редица други мерки срещу религията.[48] С решението на Политбюро на ЦК на БКП от 17 ноември 1956 г. се предвиждат мерки за „народностното осъзнаване на българите с мюсюлманско вероизповедание“, като се акцентира на доброволността и на необходимостта от постигане на идейна убеденост.[48] През този период се провежда кампания по „разфереджаване“, която се засилва особено след 1959 г. и на някои места (Барутин, Аламовци, Доспат, Туховища и други) е насилствена.[48] В края на 50-те и началото на 60-те години се засилват процесите на смяна на арабско-мюсюлманските имена на българите мюсюлмани с български християнски имена.[48] Тя е предимно доброволна и обхваща главно местния елит и номенклатура, партийни членове, членове на казионни организации.[48]
По време на т. нар. Възродителен процес през 70-те и 80-те, насилствено са сменени имената на всички помаци в България. Много помаци, вместо да приемат нови имена, емигрират в Турция.[49]
През 1989 г. се провежда кампания за насилствено премахване на традиционните носии на помаците в Тетевенско.[49]
След 1989 г. в Източните Родопи започва процес на покръстване на немалко българи мюсюлмани.[50] Роля в този процес има отец Боян Саръев, който е бивш мюсюлманин и полицай, приел християнството и станал свещеник.
Първоначално Боян Саръев започнал да посещава по време на литургии църквата „Св. Георги Победоносец“ в Кърджали. Там той се запознал с някой си Никола Ламбев, от който вземал християнска литература. След като изучил основните обреди, облякъл расото и с тамошния отец Иван Бонев започнали заедно да отслужват литургиите. По същото време покръстил двете си деца, а заедно с това сключил църковен брак и със съпругата си. През 1989 г. Христофор Събев, водач на Християнския съюз „Спасение“ участващ в коалицията СДС, посетил Боян Саръев в църквата, където служел, и там те се запознали. Малко след което в медийното, а не след дълго и в интернет пространството той получил популярност.
Втората среща между Хр. Събев и Боян Саръев се състояла на 10.11.1989 г. в София, където му се възложило задача свързана с помаците в Родопите, които той трябвало да призовава към „своите корени“. На 18.04.1990 се състояла среща между Боян Саръев, негови съмишленици и Иван Караджов, на която среща се взело решение да се създаде дружество „Св Йоан Претеча“. На 27.05.1990 г. бил обявен за дякон, а по-късно и за отец в Пловдивската епархия, а също бил назначен и за свещеник в църквата „Успение Пресвета Богородица“ в кържалийския квартал Гледка
Molossian
Рейтинг: 1608 НеутралноНяма как да побългариш помак, той са е българин, изповядващ религия, различна от християнството - ислям.
Panta rhei....Срамно е да да се дели по този начин народа.
eti mehter
Рейтинг: 3657 НеутралноДо коментар [#32] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunСлед 1989 г. в Източните Родопи започва процес на покръстване на немалко българи мюсюлмани.[50] Роля в този процес има отец Боян Саръев, който е бивш мюсюлманин и полицай, приел християнството и станал свещеник.
=========
Боян Саръев....... само дето е забравил да си смени фамилията....
Много е турска....
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 ЛюбопитноДо коментар [#31] от "eti mehter":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Мислиш ли, че ще обсъжда завръщането на изгонените от Турция гърци и на изгонените от Гърция турци ?!!
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#34] от "eti mehter":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Това с имената е сложна и болезнена работа.Българската историография отбягва да се занимава с темата.След 1878 фамилните имена се променят !!!!!
eti mehter
Рейтинг: 3657 НеутралноДо коментар [#35] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunНе знам, но ще е редно да го сторят..... особено в тия времена, в които е достатъчно да се обявиш за бежанец и да тръгнеш където искаш....
Пипера е много лют
Рейтинг: 1510 НеутралноДо коментар [#27] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUГърция и до ден днешен провежда асимилаторска политика в Егейска Македония. И въпреки това, в Ксанти помаците си говорят български.
klecho
Рейтинг: 1115 НеутралноВместо да забраняваме гражданството за онези десетина инвеститори годишно, излъгали се да налеят сериозни сухи пари в България, трябва незабавно да се премахне двойното гражданство с Турция.
Тая кадъна да си твори в Анкара, Ердоган знае как да я оцени.
За имената има само една истина- житейската. Същата, която кара нашите скъпи сънародници-мюсюлмани, да се представят (и вписват в паспортите си) християнски имена, като задължително условие за намирането на нормална работа на Запад.
Пипера е много лют
Рейтинг: 1510 НеутралноЗа първи път чувам тази професора, ще потърся още от нея. Досега съм чел Фикрет Аданър. Не че съм съгласен с всичките им тези, но е интересно да се попрочетат.
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zU'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#38] от "Пипера е много лют":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Тази политика свърши успешно преди много години.Помаците говорят език с много български думи, но не се чувстват българи !
Пипера е много лют
Рейтинг: 1510 НеутралноДо коментар [#34] от "eti mehter":
https://www.youtube.com/watch?v=eYfOYx1G2zUВероятно и твойта фамилия завършва на -ов, и си пазиш българските документи, нали?
DDR
Рейтинг: 2904 НеутралноСерията ”възродителни процеси” е била планирана глупаво и изпълнена лошо. Имало е и има много други ненасилствени, доброволни и доброзорни механизми (особено в една тоталитарна държава).
Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"Резултата е, че сега по името не можеш да разбереш мъж ли е, жена ли е и трма, с която поне две поколения историци ще станат доценти и професори. Отделно, това е такъв клин, подобен на ”турското робство”, който винаги според нуждата може да се набива или ”олабва”. (справка —вече 140 години правят няколко поколения на маймуни с този клин)
eti mehter
Рейтинг: 3657 ВеселоДо коментар [#32] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunПрез 1989 г. се провежда кампания за насилствено премахване на традиционните носии на помаците в Тетевенско.[49]
=======
Хе..... Егати излагацията.....
А пък в Анадола се харчат луди пари за да се запазят традициите и обичаите им......
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#44] от "eti mehter":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !И в Гърция !!!
gianni
Рейтинг: 875 НеутралноПо скоро сте недопобългарени. Гласувате под строй за избраниците на българо-руската Държавна Сигурност и питате за още. Дори от другия край на Анадола. Виж и себе си, като чуеш за мацкве и за дребното диктаторче, се подмокряш.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ЛюбопитноДо коментар [#41] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunВ централен Анадол, в градовете Osmaniye, Kırka и Mihalıçcık живеят предимно помаци, говорещи старобългарски език......
Доста интересна езикова форма....
penetrating
Рейтинг: 5675 НеутралноИнтересна история, добре е да се знае...
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilberteti mehter
Рейтинг: 3657 НеутралноДо коментар [#45] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunИ в Гърция !!!
=======
В Гърция ли си в момента?
От довечера почва сложна метеорологична обстановка.....
Ще има ветрове с над 100 км/ч, от изток на запад....
val1320
Рейтинг: 629 НеутралноНе бях съгласен с преименуването на мюсюлманите в България,които в голямата си част са просто едни работяги и скромни хора.Но имаше подмушквачи като тази "професорка",които вбиваха клин между хората.С тях трябваше да се заеме по-сериозно властта тогава.Интересно е,че преподава Българска филология в Турция,но дума не казва за Ботев,Вазов,Чинтулов,Йовков.....
kamenpavlov
Рейтинг: 499 НеутралноЧе е било грешка, грешка е било, но сме показали, че ценим българите в Турция, давайки им паспорти, както и на децата им. А в Турция, на английски в началото, говорих с българин, който не знаеше, че съм българин, и ми сподели, че много се радва, че идва от България и че му е дала много. А и ние проблем с българските турци нямаме - за мен те са си редови българи, с други граждани са проблемите ;)
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#49] от "eti mehter":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !В Солун.Тук чакаме утре да е зле !
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
.
Рейтинг: 1775 НеутралноТракйските бежанци са събитие, сравнимо с арменският геноцид и тая тема е табу за Турция, за съжаление и в българия. То и турското робство стана табу, а "Възродителеният процес" тема за спекулации.
m17
Рейтинг: 2506 НеутралноДо коментар [#8] от "selqnin":
Това вторачване в миналото е затрило не едно общество, ще затрие и нашето. Не може да държиш отговорни едни хора - турците заради грехове на техните далечни пра-родители. Да, османците са завладели средновековна България, да, имало е много насилие и да, това е било нормално за епохата. В една средновековна европа, без османци е имало дори повече насилие и са измрели стотици милиони в безкрайни религиозни войни между християнските фракции. Отделно, това което ние учим не е история а национални митове и легенди. Защо ли не учим първите 150 години от завладяването, може би защото тогава не е имало въстания ?!?
Това което ние трябва да направим е да се държим демократично с тези наши съвременници. Да признаем греховете към тези хора и да продължим НАПРЕД. И тук не става дума да толерираме радикални проповедници или да позволим на всеки луд да си прави каквото иска.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
иванчолаков
Рейтинг: 365 НеутралноИ всичко това,вследствие ОСМАНСКОТО РОБСТВО!Ако не беше то,проблемът нямаше да съществува!А сега!Кой е по-виновен?
иванчолаков
Рейтинг: 365 Неутралнопс.и моето име е следствиена "османското присъствие".Да рева ли?
eti mehter
Рейтинг: 3657 НеутралноДо коментар [#35] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
BukalemunВсъщност в Истанбул има гърци, но са предимно възрастно население.
https://youtu.be/zqZ-nnX_0jQ
Културни мероприятия....
https://youtu.be/XjqzM7bZA9A
https://youtu.be/Z57fMcP9XNs
И малко тъжни и срамни спомени.... :(
https://youtu.be/KhFLzDQAnbM
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#38] от "Пипера е много лют":
Страх ги е. пред външни хора избягват да говорят български. А уж са в ЕС.
gianni
Рейтинг: 875 НеутралноАми ако имаш грехове, признай си бре, може да ти олекне! Защо трябва да вменявате на едно цяло общество вина, след като виновните си има конкретни имена и трябва да си понесат заслуженото. Туй да не ти е 14 век, та да твърдиш това, което ти изнася. Дай сега да обявим всички за виновни, защото една група хора е яхала България близо половин век в интерес на чужда сила.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#63] от "Ivan Prodanov":
как една чдобра дума за Ахмед Доган не обели. или за другото ДОС, как му беше името.
Имало било турци дето, били обидени и не искали да си идват в България. Ама други не са обидени и си идват да гласуват. Не знам кои са повече.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
ralita68
Рейтинг: 512 НеутралноДо коментар [#24] от "Virgin":
Ооооо, да!
жорко
Рейтинг: 474 НеутралноПреди няколко години, когато за последно гледах мач по телевизията на Турция, имаха един или двама натурализирани бразилци. Бяха с турски имена. И за България са играли натурализирани чужденци, като Загорчич и Марселиньо, но имената им не са сменяни. Защо Турция като натурализират им сменят имената? Професорката може ли любезно да ни отговори?
Filofob
Рейтинг: 683 НеутралноКато ще си говорим кое е последно и по-скоро във времето е хубаво да споменем помашко гръцкият речник и помашката граматика издадени(по-скоро преиздадени) в Гърция през 1995-96г. Което си е продължение на гръцката политика в създаване на помашки етнос от 30те години на 20 в. Ясна е идеята и до ден днешен. По-добре е да се измисли съществуването на един етнос без своя държавност, за да не се признае съществуването в твоите граници на друг етнос, който пък е част от нация с държава.
Смешното е, че отдавна представителите на тази нация в по-голямата си част са изгонени или претопени, но явно целта и исторически спомен да няма за тях. Толкоз за историческите комплекси в 21 в. А многохилядните протести на юг, са още по-показателни.
BiGman1
Рейтинг: 1965 НеутралноПомня режима на Тодор Живков с едно единствено хубаво нещо...и те го омаловажават...
ralita68
Рейтинг: 512 НеутралноДо коментар [#56] от "m17":
Най добрият коментар!
alextan
Рейтинг: 497 Неутрално"Побългаряване на помаците" - какво е това, разбирам за турците и ромите, ама не и за помаците, коита са си българи. Вярно е, че не всички помаци, особено тези, които живеят в Гърция и Турция са чувстват такива, но за нас говориш ли диалект на българския език, ти си българин, ако ще и будист да си или да вярваш че си марсианец.
Има и разни хора, които подбутмат т.нар. "помашки етнос", само дето има един голяяям проблем - помацитеняват свой собствен диалект, те говорят на различни местни диалекти, идентични с тези на местнвите християни. В Източните Родопи говорят на рупски диалект, в Благоевградско - вече на македонските говори - а това доста различни български диалекти по един от двата различни големи групи - източни и западни ( през тях минава т.нар. Ятова граница). Помаците от Тетевенско - съвсем различен диалект, гораните в Албания и Косово - на призренски - тимочки диалект и т.н.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ЛюбопитноДо коментар [#56] от "m17":
BukalemunОтделно, това което ние учим не е история а национални митове и легенди.
=======
Това е отделена тема, но е така.....
Бг историята е пълна с бели и "пребоядисани" петна....
Filofob
Рейтинг: 683 НеутралноДо коментар [#72] от "eti mehter":
Хайде няма нужда да се изказваш професионално от позицията на човек чел турските учебници и теории, където пък съвсем няма никакви митове и замазани бели петна. Еле пък в момента. Дебатирали сме с теб и беше видно елементарното ти разбиране на историческите процеси, пречупено през идеологията.
Черна Станция
Рейтинг: 225 НеутралноВсичко след 1900-та година е политика. Нищо научно, нищо историческо. Всеки си го върти както му харесва.
Нищо не е каквото изглежда...eti mehter
Рейтинг: 3657 ВеселоДо коментар [#73] от "anton83":
BukalemunДебатирали сме с теб
======
А... сетих се....
Не сме дебатирали.... Ти сам си дебатираше след петата минута....
Filofob
Рейтинг: 683 НеутралноДо коментар [#75] от "eti mehter":
Точно така беше. Защото само единият знаеше какво е дебат и как се провежда. Ти пускаше някаква тезичка, като те оборих, просто подаваше следващата, чисто нова и нямаща връзка с темата и така
blondofil
Рейтинг: 3268 Неутрално" Защо ли не учим първите 150 години от завладяването, може би защото тогава не е имало въстания" И църкви не е имало. и замъци не е имало. Ама имаче хубаво сме си живеели. И от 8 милиона през 14 век, колкото са били Англичани, французи и руснаци, по едно време след славните първи 200 години оставаме не повече от 200 000, криещи се по Балкана, и едва докретваме до 4 милиона през 1878 етнически българи. От хубаво съжителство и толерантност.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ВеселоДо коментар [#76] от "anton83":
BukalemunТи си знаеш..... историята е твоята.....
Ако искаш я игнорирай, ако не ти харесва чупи паметници и спи спокойно.....
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#77] от "blondofil":
и затова църквите ни диколкто ги има от турско време са вкопани в земята. от хъбаво съжителство.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
Цайко
Рейтинг: 1162 НеутралноГоспожата се чувства обидена, обаче аз не се чувствам виновен за неща, които са се случили преди 40 и повече години. Насаждането на вина ми идва малко в повече.
m17
Рейтинг: 2506 НеутралноДо коментар [#72] от "eti mehter":
В повечето балкански държави е така. Въобще повечето комплексирани общества си избиват комплекса за малоценност от незавидното си настояще чрез великата си история. Ние се смеем на македонците но ако се загледаме, ние българите сме не по-малко смешни за едно непредубедено око. Не познавам турската версия на балканската история ама се басирам че и тя е смешна до припадък щото не искаме да си признаем ама всичките балканци сме много, много еднакви.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ВеселоДо коментар [#79] от "blondofil":
BukalemunХе..... сега вече сте рахат.... под брюкселско присъствие....
Можете да строите небостъргачи до стратосферата.....
Георги Славчев
Рейтинг: 301 НеутралноПовечето изказвания са продукт на лъжите, с които беше засипан нашия народ. Клеветническата пропаганда и невежия антикомунизъм е превърна обикновена смяна на имената в "геноцид". 1.Идеята за преименуването на българските граждани дойде от същите тези, които днес съставляват ЦК на ДПС. 2. Основанието беше, че населението което имаше турско арабски имена, в болшинството е съставено от хора с български произход. Това беше доказано от редица изследвания. 3. Съпротива имаше само на места, където турското разузнаване задейства своите агенти. 4. Общото впечатление бе, че населението прие смяната на имената. 5. На фона на сегашния вой изглежда изненадващ факта, че децата израснали с българските си имена ги смениха под натиск и с нежелание. 6. Анти-българската пропаганда стигна до там, да твърди, че Дунав почервенял от кръвта на жертвите, съпротивляващи се на смяната на имената и за гарнитура пробута безумицата, за 40 хил. изнасилени "турски" жени и девойки. Всичко това бе шумно подкрепяно от армията предатели, които за да компроментират "комунизма" удариха жестоко и подло България. Не им вярвайте! Правилно беше кръстен "Възродителен процес" и като такъв има няколко фази. Беше прекъснат още в началото си. Политическия вой заглуши истината. По принцип преименуването бе правилно и целеше обединението на българската нация, но юридическата неподготвеност на тогавашното управление на държавата пропусна лекомислено идеята, преименуването да бъде подкрепено със закон.
Георги Славчев
Рейтинг: 301 НеутралноДо коментар [#33] от "Molossian":Те нямат срам. Тези индивиди, които наричат помаци планинските българи са осъзнати или неосъзнати врагове на българите. В Турция има над 90 народности и Кемал Ататюрк реши въпроса кардинално, като вкара в турската Конституция текст " Всеки гражданин на Турция е турчин". Затова е велик държавник-обединител. Тези които управляваха и управляват Родината ни са жалки политиканчета, дребни и невежи душици, които освен да пълнят търбусите си, друга цел в живото нямат. Трагично е, че голяма част от народа ни не забелязва това.
espresso
Рейтинг: 287 НеутралноПроблемът е, че някак вече си платихме заради това. Грозно е да принуждаваш някого да си сменяш името, но вече си платихме. В кеш.
ГЕРБ - Граждани... Европейско... Развитие... - баси тъпия виц.Можеше да има дебати за морал, за идентичност, за минало - но ДПС, официален и легитимно избран (за разлика от професорката) говорител на пострадалите предпочете да осребри моралния капитал. Така че сега претенциите трябва да бъдат отправяни към г-н Пеевски, човек - също като професорката - със сменена идентичност, роден етнически българин, но явно покаял се и избран - легитимно избран! - да представлява пострадалите от Възродителния процес.
eti mehter
Рейтинг: 3657 ЛюбопитноДо коментар [#85] от "goro6":
BukalemunКемал Ататюрк реши въпроса кардинално, като вкара в турската Конституция текст " Всеки гражданин на Турция е турчин".
========
Не е верно това......
Ататюрк е имал предвид идеологията "турска нация".....
Не е споменава нищо по етнически.....
Filofob
Рейтинг: 683 НеутралноДо коментар [#77] от "blondofil":
По принцип, първите години години, че дори век след завладяването е сравнително спокойно. Османците нямат интерес от безредици в новозавладените земи, които пък се превръщат в тил на експанзията има на запад. В политиката им е да привличат доколкото могат местното население за свои цели. Тогава се създават и разните специфични категории военно задължени лица. Такива участват като помощни части, дори в османските походи и то не винаги по принуда.Запазена е дори частично властта и привилегиите на някаква българска аристокрация, която приема османското върховенство.Можеш да прочетеш за възстановяването на Кремиковския и Драгалевския манастир през 15 в, точно от такива български велможи. След като вече се утановяват трайно и стабилно те постепенно са премахнати и цялата власт се осъществява от османски представители. Съвсем отделен е въпросът за произвола и задържането на духовното и материалното развитието на Балканите с векове спрямо Европа. Както пише Захари Стоянов, за това как всеки "въшлив циганин" може да дойде и да се разпорежда в имота ти, както иска, защото е мюсюлманин.
GMO VACCINES CHEMICALS
Рейтинг: 2769 НеутралноПовечето българи сега са били деца по онова време, или са родени след това. Крайно време е това да остане в историята. И ако може да не правят паметници на виновните за това, щото някакви такива неща чувах...
☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.Булаир
Рейтинг: 669 НеутралноДо коментар [#56] от "m17":
Т.е., ние да признаваме всяка година (на някаква поредна годишнинд) една и съща вина, а онези с техните вини отпреди 100-200 години - бели и невинни ангелчета ?!?! ... И после се чудите защо гласуват за полуграмотни политици като Сидеров и Симеонов ?
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#88] от "anton83":
къде са им замъците на тези български аристократи, които са живеели добре по турско?
Знаеш ли защо часовниковите кули през възраждането са излезли на мода? Щото от много толерантност при съжителстването само там е можело някак си да се сложи камбана. На църква не.
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#88] от "anton83":
къде са им замъците на тези български аристократи, които са живеели добре по турско?
Знаеш ли защо часовниковите кули през възраждането са излезли на мода? Щото от много толерантност при съжителстването само там е можело някак си да се сложи камбана. На църква не.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#68] от "anton83":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !45% от турците в Гърция ходят в гръцки училища.Помаците......85% !!!
Та така !
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#14] от "Иво":
Лошото е и че се опитват да се изкарат по-турци от турците. Барак е помашко дело. някой спомена Тъмръш. Е те са тия дето са надминали турците в Батак.
Patsis
Рейтинг: 4331 НеутралноДо коментар [#14] от "Иво":
Българският произход на Зейнеб Зафер не е сигурен. Според сведения, къбрани от К.Иречек в Корница до ислямизацията се е говорило на гръцки, а не на български. Българският се е разпространил след ислямизацията в резултат на контакти със съседни села.
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#94] от "blondofil":
Батак естествено.
Patsis
Рейтинг: 4331 ВеселоДо коментар [#25] от "selqnin":
Съвсем изключения - както бяха изключение и един милион членове на БКП!
Да ти харижат чифт волове за преминаването от битовото християнство към битовия ислям си е било далавера!
blondofil
Рейтинг: 3268 НеутралноДо коментар [#93] от "'ΕΡΕΒΟΣ":
Що има ли възможнист да ходят в български? За гърците кои са по-голяма заплаха. българите или турците?
Filofob
Рейтинг: 683 НеутралноДо коментар [#92] от "blondofil":
Крепостта е отбранително съоръжение най-вече, не дом. Двете могат и да се съчетават. След завоеванието повечето такива от местно значение са разрушени от османците, защото могат да бъдат опора на местното население при бунтове, Някой се ползват от завоевателите още известно време докато съвсем отмира значението им. Други повече. Баба Вида е примерът в това отношение на крепост запазила своето значение за империята, поради което е съхранена, но съвсем не в орифиналния си вид. Това, което се вижда в момента е преустроена спрямо времето и развитието на артилерисйкото оръжие крепост.
Конкретно по въпроса-тези велможи вече не е било необходимо да живеят в замъци. А и не би им било позволено. Имали са си домове в населените места. А както казах, след време, когато вече не са нужни, те изчезват. И дори някой да е живял в някакъв укрепен дом или замък това е потънало.
'ΕΡΕΒΟΣ
Рейтинг: 2948 НеутралноДо коментар [#60] от "eti mehter":
Не се родих Грък по собствено желание.Просто имах късмет ! За един Грък граница е само Хоризонта !Добри моменти.....лоши моменти !
Историята е история и всеки има за какво да обвинява.
Все се надявам, че може и по друг начин !