Арти Зейгами, H&M: С изкуствения интелект все още гадаем, но по-систематично

Арти Зейгами, H&M: С изкуствения интелект все още гадаем, но по-систематично

© Photographer: Mattias Bardå, H&M



Арти Зейгами е директор по разширените анализи и изкуствения интелект в H&M. По време на конференцията на модния гигант Change Makers Lab в Берлин "Дневник" говори с него за това защо мистичният имидж на изкуствения интелект трябва да бъде премахнат, как работата му засяга обикновения клиент и колко са полезни провалите.


- Говорейки, че трябва да демистифицираме изкуствения интелект, споменахте, че става въпрос най-често за следене на трендове и работа с данни. Но в работата ви вероятно има параметри, които не могат да се измерят – кои са те и как се справяте с тях?


- Това е комбинацията между човека и машината. Те няма да ни заменят – все още – защото още не са достатъчно напреднали. Но им даваме малки парчета информация, неща, които могат да се изчислят. Това е част от моята работа, някой друг се занимава с останалите неща. Нашите проекти са свързани с количествено определяне, например колко броя да купим от определена стока.




В това има много различни стъпки – трябва да се намерят трендът, дизайнът, цветът, видът. Когато стигнем до момента, в който дизайнерът усеща, че нещата са добри, ние трябва да го уловим и да го вкараме в нашите прогнозни данни. Това ни дава правилния отговор на въпроса колко от това да купим. Мога да работя по предвиждането на продажбите в зависимост от параметрите - дали един продукт наподобява друг. Въз основа на тези продажби можем да изчислим и да предвидим бъдещите. Това значи, че все още гадаем, но по-систематично. Но има много модни неща, по които не работим. Това е комбинацията – човек и машина, изкуство и наука. Можем да разчитаме, че разбираме човешката част.


- Мислите ли, че компютърът ще играе по-голяма роля в бъдеще – например да създава цели колекции, да предвижда трендове и да снабдява дизайнерите с идеи?


- Разбира се, винаги има точка на пречупване, където се търси истинска изкуствена интелигентност, когнитивно мислене. Някои хора го наричат "изкуствена обща интелигентност", например като един шведски професор в MIT, Макс Тиегмарк. Още не сме стигнали дотам. А и ние не правим изследвания, а прилагаме вече съществуващите, заради това работя много с университети, защото те се занимават с тази част от науката. А ние я взимаме и се занимаваме с приложимата наука. Вероятно това би могло да се случи и вероятно ще се случи – но кога, кой знае?


- Можете ли да обясните как работата ви засяга обикновения клиент?


- По много начини. По цялата верига на снабдяване – всичко от улавянето на модните трендове, през количественото измерение до алокацията. Всичко това е много важно, за да сме сигурни, че купуваме правилните стоки в правилното количество и ги продаваме на правилните места и за правилните клиенти. Трябва да сме много прецизни във веригата на снабдяване. Един от най-важните фактори е клиентите да получат правилното предлагане. Нещата, които биха могли да искат, да са в магазина и онлайн. Плюс факта, че правилните изчисления ще се отразят добре на околната среда. Това е допълнителен ефект.


Що се отнася до персонализацията, хиперрелевантността – те са по-близо до клиента. Когато си говорим за изкуствен интелект, хората виждат това. Има и непреки, и преки ефекти.


- Работите в повече от 70 страни. Какви са различните ви стратегии за различните региони?


- В H&M има регионализация, но това няма нищо общо с мен, освен че, разбира се, ме засяга, защото сме толкова големи. Има три слоя – първият е глобалната перспектива. Компания с нашия размер, разбира се, има глобална перспектива. Но не можем да използваме универсален подход, така че идва следващият слой – локализираната перспектива. Това, което пасва на Китай, може да не работи в Европа или САЩ. После идва и персонализираната перспектива – релевантното за теб може да не е за мен.


- Можете ли да ми дадете пример за най-големия си успех и провал?


- Мисля, че голяма част от работата ни, от философията ни е да пробваме, да се проваляме и да се учим. Така че приветстваме провалите, обичаме ги. Защото така научаваш много. Провалял съм се много в собствения си живот – разбивал съм компания и съм карал компания да расте. И съм научил повече от провалите, отколкото от успехите. Защото когато успееш, не го обмисляш толкова. Провалиш ли се, започваш да се питаш: къде сбърках – аха, ето тук, това трябва да се промени. Цялото ни мислене е провал – поука – възстановяване, провал – поука – възстановяване. Бих казал, че в този смисъл провалът е успех.


Що се отнася до специфични неща, имаме късмета да успяваме в повечето неща, но това няма толкова общо с алгоритмите, колкото с човешкия фактор. Казах и на сцената, че 10% е изкуствен интелект, 20% технологии, 70% хора и процеси. () Аз трябва да направя изкуствения интелект по-малко мистериозен, да кажа: "Как можем да си помогнем взаимно? Аз мога да ви направя по-умни, да използвате моите услуги, за да се справяме по-добре като компания." Това не е лесно, правя го всеки ден – да помогна на колегите си да станат по-добри. В един момент се проваляш, в друг печелиш. Трудно ми е да посоча един определен момент, по-скоро става въпрос за целия поток на работа – учиш се, проваляш се, възстановяваш се. Започваш от малко и растеш бързо и ако нараснеш бързо, няма начин да няма провали. Преди много години говорихме за минимално жизнеспособен продукт – как да тестваш нещо. За да експериментираме, трябваше да направим перфектен продукт и тогава да го изпробваме. Сега си казваме, че не можеш да направиш нещо перфектно, защото колкото и да подобряваш, никога няма да стигнеш до перфектността. Това би било провал. За нас успех е да изпробваме малки продукти и постепенно да се учим от процеса. Провалите и успехите се случват ежедневно, те са част от процеса.

Ключови думи към статията:

Коментари (27)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Иван  К
    Иван К
    Рейтинг: 2536 Весело

    Арти Зейгами
    С тази физиономия и с това име ако потърси жителство в България, нашите патриоте ще го изгонят с шутове...... и след това същите патриоте гордо и високотехнологично ще сервират мезета по баровете .....

    подпис
  2. 2 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4843 Неутрално

    Когато компания за евтини дрешки и парцалки се захване с изкуствен интелект, пишете тази кауза за пердута!

  3. 3 Профил на balgariez
    balgariez
    Рейтинг: 2270 Неутрално

    В първата част на "Терминатор" камерата показа лаборатория, в която специалисти делово подготвяха, настройваха и обслужваха бойни машини с искуствен интелект. После се реши поради опасност и др. причини да се предостави военния потенциал на централен ИИ. И тогава роботите почнаха незабавно, бързо и методично да изтребват всички хора, почвайки от собствения лагер и създателите си.
    Обяснимо, логично, лесно разбираемо. И- много вероятно в реалността.

  4. 4 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2303 Весело

    ТЕ ще ни заменят (евентуално), когато получат цялата информация, ама ние не им я даваме. Готино чувство за хумор!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  5. 5 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 4442 Неутрално

    Има някои точни мисли в края на статията

  6. 6 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 4341 Весело

    няма да ни заменят – все още
    ========
    Колко утешително....

    Bukalemun
  7. 7 Профил на PisnaMi
    PisnaMi
    Рейтинг: 1906 Любопитно

    Компютър да ми казва какво ми харесва!?

  8. 8 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 3741 Неутрално

    ВИИ Маркс имени Лелина
    (вкратце Виш ИИ)

    Социал-мрежово проучване:

    Струваше ли си да търсиш?

    До коментар [#5] от "pet_fire":

    Има някои точни мисли в края на статията

  9. 9 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1322 Неутрално

    До коментар [#1] от "Иван К":

    “Арти Зейгами
    С тази физиономия и с това име ако потърси жителство в България, нашите патриоте ще го изгонят с шутове...”
    ——
    Тоя духач и аз бих го изритала, дето бил”an exceptional communicator who brings multicultural and multilingual advantages in leveraging relationships with senior corporate leaders”
    https://se.linkedin.com/in/arti-zeighami

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  10. 10 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1322 Неутрално

    До коментар [#7] от "PisnaMi":

    “Компютър да ми казва какво ми харесва!?”
    ——

    Защо не, ако Вие сам не знаете? Но, доколкото разбирам, тука става дума за”купуваме правилните стоки в правилното количество и ги продаваме на правилните места и за правилните клиенти” т.е. за Supply chain management

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  11. 11 Профил на herbaltea
    herbaltea
    Рейтинг: 630 Неутрално

    Изкуствен интелект - новият маркетингов трик на софтуерните фирми да си облекат старите системи в нови дрехи. Ако някой тук се е занимавал с деманд планнинг ще ме разбере за какво говоря :-)

  12. 12 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1221 Неутрално

    До коментар [#2] от "vassilun":

    От доста време H&M са го закъсали сериозно, явно се опитват с всички сили да се задържат над водата. Не знам дали ИИ ще им помогне.

  13. 13 Профил на Петър Петров
    Петър Петров
    Рейтинг: 651 Неутрално

    Най големите боклуци.По големи са само на Primark.Ама пък там има попадения.Особено ако дрехата е от памук.

    Инсталатор на оптика в Мадрид и в свободното време - компютри мрежи сайтове
  14. 14 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 330 Неутрално

    пишете тази кауза за пердута
    —цитат от коментар 2 на vassilun


    би ли споделил коя и най-паче защо?

    яж бахур
  15. 15 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 330 Неутрално

    Компютър да ми казва какво ми харесва!?
    —цитат от коментар 7 на PisnaMi


    изнадва ли те нещо?

    колкото до статийката, не бих си правил труда да я чета

    яж бахур
  16. 16 Профил на Костадин Иванов
    Костадин Иванов
    Рейтинг: 3276 Весело

    До коментар [#7] от "PisnaMi":

    "Компютър да ми казва какво ми харесва!?"
    ===========
    Първо прави проучване какво се харесва. После проучва какво и колко може да се промени. Накрая създава модел за харесване.
    Хората са харесвали моделите на Рубенс. После са им начукали моделите от ФЧ.
    И едните, и другите са харесвани с еднакъв ентусиазъм.

    Еретик
  17. 17 Профил на morf
    morf
    Рейтинг: 770 Гневно

    H&M вместо да се занимават със сложни сфери, като ИИ, може да направят нещо елементарно - например дрехите им да издържат повече от три изпирания.

  18. 18 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#3] от "balgariez":

    Само дето ИИ във филмите няма ама грам общо дето му викаме ИИ в реалността. Това което имаме са ефектни фокуси, базирани на обработка на много данни със бързи компютри. И за обикновения човек изглежда като "интелект" без да има грам общо с процеса на мислене или съзнание.

  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#12] от "areta":

    И как го разбрахте това ?. Това, заедно със Зара са най-успешните масови модни брандове, правят луди пари. И ги правят точно защото ползват технологии.

  20. 20 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#7] от "PisnaMi":

    Компютъра нищо няма да ви казва на вас. Компютъра ще каже на отдела по доставки какво от текущата колекция е ВЕРОЯТНО да се хареса на големи групи потребители, за да може фирмата да ги поръча в достатъчно (но не излишно голямо) количество и да го достави в магазините в точния момент когато е вероятно да ви кефне да го купите. И колкото по-точно го правят, толкова по-добре могат да оптимизират веригата за достави и от там печалбите си.

  21. 21 Профил на Моа Преател Тайпи
    Моа Преател Тайпи
    Рейтинг: 330 Неутрално

    До коментар [#18] от "m17":

    обущаря...

    Михаил Владимиров Владов
    Роден е на 05.04.1961 г.завършва през 1991 г.

    Член на политическа партия ГЕРБ.
    Председател на постоянната комисия за връзки с гражданското общество

    https://council.sofia.bg/mihail-vladimirov-vladov

    яж бахур
  22. 22 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 2069 Неутрално

    "Изкуствения интелект" в момента не е нищо повече от един prediction engine, с постоянно нарастваща база данни. Big Data type of shit.
    И при това е доста некадърен prediction engine.

    Има огромни философски, конституционни и чисто морални въпроси за отговаряне, преди да говорим за изкуствен интелект.

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  23. 23
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 1998 Неутрално

    До коментар [#21] от "Моа Преател Тайпи":

    Изпразнихте ли кривия х*й като го написахте това ?. Вие сте от уникалната порода програмисти-бройлери - тъпи и нахални. Едно от малките удоволствия в живота ми е да изхвърлям такива.

  25. 25 Профил на султана глаушева
    султана глаушева
    Рейтинг: 2907 Неутрално

    H&M изживява трудни времена. Не знам, дали точно AI ще им помогне.

    БЮЛЕТИНА НОМЕР 11 -ДЕСИСЛАВА ИВАНЧЕВА. НЕ ПОЗВОЛЯВАЙ ДА Я СМАЧКАТ!
  26. 26 Профил на Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Fred: Бойко Борисов-Ледоразбивача пред БСП
    Рейтинг: 2383 Неутрално

    Компютър да ми казва какво ми харесва!?
    —цитат от коментар 7 на PisnaMi


    Не, предсказва какво ще ти хареса. Ние сме доста прогнозируеми колкото и уникални да се мислим. Поради това и доста лесни за манипулиране.

    Иначе статията е пълна боза, въобще не става ясно какво може ИИ в момента и как точно го постига. Дължи се основно на тъпите въпроси които задава журналистката. Но така е когато човек който си няма дори елементарни знания от технологиите пише статия за тях.

    Затова го избива на "дълбоки" философски разсъждение а в момента ИИ са просто технологии, много напреднали но все пак само обработка на данни. Това трябва да се обяснява на читателите, как става, възможностите и ограниченията им в момента. За фантастиката си има писатели.

    Отгоре на това ИИ действително може да се използва и се прилага в модният дизайн а и в изкуството като цяло. Използват се така наречените GAN /Generative Adversarial Networks/ при които комбинирайки различни елементи от дрехите се получават нови модели. Журналистката можеше да разкаже за тези нови технологии вместо да забие в псевдо интелектуални разсъждения.

    http://mmlab.ie.cuhk.edu.hk/projects/FashionGAN/

    Политкоректостта е Гестапо за Истината
  27. 27 Профил на атанас
    атанас
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#19] от "m17":

    Абе, печелят добре, но не от качество. И двата бранда имат добре известни стратегии:
    1. Продават евтина стока с ясната идея, че се ползва рядко, защото тактиката е постоянно човек да купува нещо ново
    2. Сменят колекция средно на 2 седмици, за да подържат купуването наред. Всяко влизане в магазина трябва да те накара да решиш, че старото вече е извън мода
    3. Ползват възможно най-евтини и от там нискокачествени материали, а дизайнът е по-скоро шаблонен
    4. С ниската цена си позволяват изхвърляне на огромни количества "стара" стока. Т.е. минали 2-3 седмици от пускането в магазина
    От там дрехи на тези две марки пълнят годишно сметища с милиони тонове и често дрехите са с етикетите. Вече и в третия свят не ги искат тия парцали, защото бунищата са препълнени.
    В Западна Европа са правили изследвания колко дрехи обличани максимум веднъж се изхвърлят. Трагично е. А в зара и х&м говорим всяко отиване да значи поредния евтин парцал и накрая изхвърляне на "старото". Затова и над 3-4 пранета защо да държи? Очаква се след месец да не го ползваш. Цените им са примерно 10 евро на тениска срещу 50+ на качествена марка.
    Иначе просто сравни сако 100% полиестер за 150лв с изглед за няколко месеца, запарващо и т.н. с качествени вълна или памук, тежко стоящи, издържащи и 5г яко носене, но пък за 600-1000лв.
    Просто масовият потребител търси евтино и ново постоянно и тези марки са хванали маркетингово вълната. С това създават огромни проблеми с трупане на невиждан досега боклук. Ако би купил 2 нови панталона на година и износвал още 5 стари, но качествени, сега ще купиш за годината 10 все "на далавера" и "последна колекция/мода", но примерно 5 от тях няма да си носил, а ще са "демоде" следващата година и ще ги хвърлиш. Че и креативността изчезва- всичко е планиране спрямо шаблони и какво видимо се е продавало. Няма риск от креативността- не ти харесват модела, не се продава. Изобщо, масово, шаблонно хубаво с леки различия всеки път, некачествено и по примера на китайски часовник за 2 цента, който може да се сложи в пакет чипс на сметка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK