Николай Неделчев, колекционер: Зад фалшификатите в изкуството в България има престъпна екосистема

Николай Неделчев

© Анелия Николова

Николай Неделчев



На 17 юни организаторите на изложбата "Модернизъм и авангард. Българската перспектива", която бе открита на 30 май в галерия "Структура" в София, потвърдиха, че някои работи, включени в експозицията, наистина са фалшиви. Собственикът на колекцията в изложбата, рекламистът Николай Неделчев, екипът, който стои зад проекта и включва реставратор, както и този на галерия "Структура" обявиха, че неволно са подвели публиката и са станали жертва на "злоумишлени действия".


"Дневник" разговаря със собственика на колекцията, представена в изложбата, рекламиста Николай Неделчев.


Каква е вашата версия на случилото се?




- Преди малко повече от година ми се обади реставратор, когото ползвах за реставрирането на по-голямата част от голямоформатните неща в масло от тази колекция (на произведения от българския модернизъм - бел. ред.) доц. Стефан Белишки. Той ми каза, че има познат, който има работи, които могат да ме заинтересуват. Предложи да ми даде контакт и след като му отговорих положително, ми изпрати телефона на Александър Александров, който има антиквариат в центъра.


Отидох в антиквариата, където той ми показа неща, които не бяха в стила, който търсех. Дадох му указания какво търся, като ключовата дума беше Гео Милев. След седмица се видяхме отново и той ми показа папка с над 35 неща. Сред авторите бяха Гео Милев, Сирак Скитник, Мирчо Качулев и Харалампи Тачев. Избрах 18 неща. Това, което ми направи впечатление, беше, че тези работи освен на външен вид и на особености в стила, които наподобяваха на тези автори, имаха печати от две издателства. Едното беше "Везни", за което се знае, че е на Гео Милев. Другото беше издателство "Хемус". Тоест моментът, че някой ги е намерил случайно и така са попаднали в галерията отпада. Това е направено с цел измама.


Къде бяха разположени печатите?


- Повечето бяха разположени отзад, а на една работа печатът беше отпред. Следващият въпрос, който вероятно искате да ми зададете, е защо не ги проверихте. Къде да ги проверя? Изобщо къде в България може да се провери автентичност на изкуство и как? Оказа се, че в България има една частна лаборатория, която може да извършва такава дейност, но тя се използва по желание на нейния собственик основно за анализи на антични предмети, а не за картини.


16-те произведения, закупени от антиквариат на ул. "Иван Асен", са свалени от изложбата и на тяхно място са сложени техни снимки

© Анелия Николова

16-те произведения, закупени от антиквариат на ул. "Иван Асен", са свалени от изложбата и на тяхно място са сложени техни снимки


Съществува и възможност към музеите да се сформират специални комисии, които да оценяват различни произведения на изкуството...


- И как ги оценяват? Като ги гледат. Като навлязох в темата с фалшификатите, в първите два дни бях страхотно омерзен. Започнах да разсъждавам по темата за цялата тази престъпна екосистема, която функционира от толкова много време. Трябва да си дадем сметка за това какви са брънките в тази верига. На първо място са хората, които създават тези фалшификати - художници, говори се дори за ученици. Тези хора не биха могли да рисуват без методическо наставление на специалисти - изкуствоведи или хора с голяма култура в областта на изкуството. Втората брънка са търговците. Третата, която е много важна, са колекционерите. Но както се оказва, тя е много мълчалива. В България колекционирането е доста потайна дейност.


При мен проблемът с фалшификатите излезе, защото с изложбата направих публичен акт. Широко разгласих изложбата. В лошата новина има и една добра - стана скандал и някой чу, че в България се случват такива неща. Ето, в една изложба има фалшификати, създадени с цел измама. А последната брънка от веригата са хората, които дават сертификати. Защото това също е бизнес и има хора, които живеят от това. Чувал съм, че за една средна заплата могат да издадат сертификат за всяко нещо.


Тоест всички фалшификати са купени от един човек?


- Да. Искам само да напомня, че тук има съмнения за 3 или 4 неща, а ние сме свалили всичките 16, защото има такива съмнения и смятам, че не е редно да подвеждаме хората. Освен това те трябва да бъдат запазени като веществени доказателства в разследването. Вече сме внесли жалбата в прокуратурата. Предстои да внесем такава и при началника на сектор "Културно-исторически ценности" в Главна дирекция "Национална полиция" - главен инспектор Ангел Папалезов.


В съобщението, което разпространи галерията, се казва, че съществуването на пазар за фалшиви сертификати е обществена тайна. Случвало ли се е да ви предлагат произведения с фалшиви сертификати?


- Аз съм колекционер на съвременно изкуство, на живи български автори. За жалост, един от малкото. Когато започнах да колекционирам преди повече от 10 години, в рамките на 2-3 години се занимавах с т.нар. стари майстори. Една от причините, поради които спрях, беше, че се сблъсках с фалшификати, подкрепени със сертификати, които твърдяха, че произведенията са оригинални.


Но основната причина беше, че със съвременното изкуство подкрепяш живи хора, а не наследниците на един гений или търговците му. Тази изложба е по-скоро изключение на фона на моите интереси. На мен ми стана любопитен един период, за който се знае малко и авторите са познати на една шепа хора, които обаче твърдят, че авторите са много познати. Но кой е чувал за Анна-Люля Симидова-Праун или за Иван Абрашев? И така попаднах на този феномен, наречен пазар на фалшификати.


Николай Неделчев

© Анелия Николова

Николай Неделчев


Има ли експертно становище за произведенията до момента?


- Не, в тази ситуация следващата стъпка е да се сформира екип от професионалисти, примерно от реставратори. Хора, които да направят анализ. И за тези работи, които са автентични, да се издаде официален документ. Тоест да се направи нещо, което да остави памет.


Казахте, че доц. Стефан Белишки ви е препратил към този антиквар...


- Той ме свърза, но не ми го е препоръчвал. Просто е чул, че антикварят се хвали, че има такива неща. Той дори не ги беше виждал. Видя ги, когато дойде на изложбата, но не знам дали въобще ги е разпознал.


Кой е виждал тези произведения, преди те да бъдат официално изложени в галерията?


- Виждали са ги няколко човека. Ирина Генова, която е част от проекта и написа текстовете. Мария Василева, Борис Данаилов. Мисля, че дори Бистра Йосифова, когато е идвала в ателието ми.


И на никого не му е хрумнало, че това може да са фалшификати?


- Не. Това са рисунки. При по-изискани и изкусни неща може да се видят рисунък, полагане на мазки... Но тук аз не ги видях. Признавам. Ако има някаква грешка или нещо, за което се обвинявам, това са тези софтуери, с които се сравняват различни картини. Казах си: "Как е възможно да не знам за тях?" Това е моята грешка. Аз и галерията се извинихме за това, че сме подвели хората и сме изложили неща от такъв тип.


Вчера в интервю по Българската национална телевизия казахте, че сте водили дебат дали точно тези произведения да бъдат включени в изложбата.


- Не беше дебат, а разговор. И той не беше заради качеството им, а заради количеството на работите, които включихме в изложбата. Нещата ставаха прекалено много, така че можехме спокойно да не ги излагаме.


Кой е антиквариатът?


- Не му знам името, но мога да кажа къде се намира. На ул. "Цар Асен" 11. ("Дневник" посети антиквариата във вторник следобяд, но антикварят отказа да коментира, докато тече разследване.)


Имат ли въпросните фалшификати документ за произход?


- Те нямат нищо. Купени са така, както си говорим. Кой ще ти даде произход в антиквариат? Ако чуете версията на антикваря, ще се разплачете. Някакъв клошар му донесъл папката, после негови колеги се намесили... Това не ме интересува. Прокуратурата трябва да стигне до истината за този човек. За мен е важно да разбера откъде и как са дошли тези неща? Какъв е пътят им и кой ги създава?


Един от фалшификатите

© Анелия Николова

Един от фалшификатите


Съзирате ли умисъл в тази работа?


- За да се създадат по произведения такива неща, които ги има в интернет - това е най-лесният начин да бъде доказано, че те са фалшиви и да бъде създаден скандал.


Не е ли твърде рисковано с рисунки без произход, купени от антиквариат, да се прави подобна изложба?


- Разбира се, че е рисковано. Но много шедьоври са открити точно в антиквариати. И са закупени за жълти стотинки. Това, на което разчитат измамниците, е страстта на колекционера. До този момент няма никакви такива рисунки. Изведнъж ги виждаш и си казваш, че това си заслужава.


Докато подготвяхте изложбата, не ви ли попитаха къде са документите на тези произведения?


- Не съм мислил за това. Може би съм проявил лекомислие.


А експертите, които са подготвяли изложбата?


- Какво могат да направят те? Това е създадено по доста добър начин, за да бъдеш измамен. Защото имаш подпис. Имаш и печат. И то на две издателства, които са ключови в тези кръгове. Затова става дума за чиста проба измама.


В интервюто по БНТ казахте още, че произведенията са купени за 3500 лв. Това не ви ли накара да се усъмните?


- Не, защото за тези автори още няма пазар. С изключение на Сирак Скитник може би. И до някаква степен на Дечко Узунов и Иван Ненов. Но много от тези автори са непознати.


Колко струва Крум Кюлявков, да кажем? Или работа на Иван Абрашев? Това не е пазарът на Златю Бояджиев. И на Владимир Димитров-Майстора. Или на Георги Божилов-Слона. Който и колекционер да питате колко струва една работа на Слона, той ще ви каже.


Имате голяма колекция и споменахте пред БНТ, че възнамерявате да подложите картините от масло на експертиза. Защо ще го направите чак сега?


- Първо, защото, както вече казах, в България няма техническите средства. Второ, този процес отнема години. Обикновено това се прави за картини с много по-голяма стойност, защото е скъп процес. В България няма как да се направи спектрограма. Най-близко е в Сърбия и Хърватия. Затова не сме го правили досега. А при сертифицирането просто някой застава пред картината и на базата на стила, използваните графични елементи, композицията определя дали едно произведение е автентично. Той може да си измисли, че е така. И слага един подпис.


Един от фалшификатите

© Анелия Николова

Един от фалшификатите


Тоест за вас начинът, по който се правят оценките на подобни произведения на изкуството в България, категорично създава много въпроси? И това отваря вратата за фалшификации?


- Някои от хората, които правят сертификати, са част от този процес.


Вероятно имате контакти с други колекционери. Обсъждали ли сте тези проблеми с тях? Или тази тема е табу?


- Абсурд. Аз не съм част от Съюза на колекционерите в България. Несистемен играч съм и колекционирам съвременно изкуство. Нещо, което за съжаление е маргинално. Кръгът от колекционери, с който общувам, е много тесен. Светлин Русев беше един от хората, с които се виждахме от време на време. Има още двама-трима, с които си обменяме идеи.


И те не са попадали в подобни ситуации?


- Разбира се, че са попадали. Но се говори под сурдинка. Говори се за едни търговци. За едни хора, които издават сертификати. Говорят се много неща. И какво от това? Но шумът, който сега се създаде, може би е доброто в тази ситуация, която изглежда лошо. За да се заговори за този проблем.


Вие лично подавали ли сте сигнали?


- Какви сигнали? Аз не колекционирам от 5-6 години.


Още когато сте колекционирали.


- Аз просто съм виждал такива неща. И си казах: "Край." Два-три пъти като се сблъскаш с такива ментета и ти разказват някакви истории. Казваш си: "Защо да участвам в тази работа?" И от 5-6 години не съм купувал една работа. И не искам да купувам неща на стари майстори. Пращат ми от време на време фалшификати на Георги Божилов-Слона. И понеже познавам дъщеря му, й ги пращам. Правят се все по-добре. И Кольо Карамфилов, на когото съм бил приятел и съм бил до него до смъртта му, сега го фалшифицират. Отвратително.


Не ви ли хрумва, че има органи на реда? И когато ви пратят такива неща, трябва да се обърнете към тях?


- Не. Докато не се опариш, както аз... Но в момента започвам този разговор. Това се случи на мен. Хайде да говорим открито.

Коментари (26)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5537 Неутрално

    По скоро е специализирана организирана престъпност, която НИКОЙ не преследва.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на Пипера е много лют
    Пипера е много лют
    Рейтинг: 2166 Весело

    Разбира се, че има и той е част от нея.

    http://www.youtube.com/watch?v=wPw0Z5CtKTs
  3. 3 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 3402 Неутрално

    Още в началото, когато човечеството е почнало да сече монети, веднага са се появили и първите фалшификатори. Скоро четох за една добре организирана група фалшификатори, която лъже клиентите си със старинни бутилки, извадени от морето. Схемата е разработена от 1955 г. и прави пари от лековерни хора и до днес. Намира се старинно шише, обработва се за определено време в пясъка на прибоя, вътре се поставя пергамент с пиратска карта или завещанието на граф Монте Кристо, стара тапа, червен восък, уж някой го открил в морето, после сертификат и накрая законен търг. Мисля, че у нас е по-лесно да се ловят балами с фалшификати предвид това, че няма кой знае какъв пазар, развит антикварен бизнес, професионалисти и консултанти. В нашия град има две магазинчета, дето се срещат интересни неща, но са предоставени на цигани дето хабер нямат, само гледат как да метнат някой балама за %.

  4. 4 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 11786 Неутрално

    И тези действия на фалшификаторите удрят по цените на колекциите на всички

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3614 Неутрално

    В цял свят е така. Щом има търсене, има и фалшификати.

  6. 6 Профил на perro
    perro
    Рейтинг: 1088 Неутрално

    И този се оказа жертва...

    perro -si yankees - no
  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  8. 8 Профил на !D !калпав е новия вид Дневник!
    !D !калпав е новия вид Дневник!
    Рейтинг: 1287 Неутрално

    Друг проблем който трябва да се отвори за оглед още днес ... е защо хората на изкуството в частност сега ,хората на четката и приложници са натикани в ъгъла на обществото и не могат дори храна да си купуват.Тези после ги наобикалят тарикати за да търгуват и изнасилват творците със стойност за стотинки.А някой са призовани да правят такива 'фалшификати' в името на оцеляването.В България продължава да се произвеждат такива хора още от деца по 50-100 на година.След 10 години от всички 500 -1000 творци нормално ще живеят само 2-3 ма и никой не помага това да се промени.

  9. 9 Профил на vladivlad
    vladivlad
    Рейтинг: 536 Неутрално

    Тези фалшификати за 3500 лева (по думите на "колекционера") изглеждат къде-къде по-стойностни от едно лого, за което държавата плати над един милион.

    Do or do not. There is no try. Yoda
  10. 10 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 3275 Неутрално

    И аз ходих вчера на Женския пазар, където един мургав гражданин ме дръпна настрана и каза, бате глей кви хубави кокошки и като за тебе почти без пари. И аз изобщо не се сетих, че може да са крадени, а сега се чувствам омерзен.

  11. 11 Профил на zyb18561487
    zyb18561487
    Рейтинг: 3275 Неутрално

    И физиономията, и наративът му са отвъд парадигмата на постмодерността. Другояче казано, когато бях овчарче.

  12. 12 Профил на citoyen
    citoyen
    Рейтинг: 1461 Неутрално

    Не успях да схвана значението на "престъпна екосистема" но нейсе…Пишман колекционерът освен да пие една студена вода друго не мога да го посъветвам. Знам, че в тези среди винаги дебнат изненади.

  13. 13 Профил на dds27557755
    dds27557755
    Рейтинг: 288 Неутрално

    Цялото говорене от последните два дни и кризисният ПР, който се пропагандира, обслужва заблуждаващ ход, за да се насочи вниманието към шепа рисунки, който, дори да бяха оригинали, щяха да струват стотинки. В същото време маслените картини, в които са истинските пари и които биха стрували 1,4 млн. от парите на австралийската българка, са все още по стените на галерията и в каталога за изложбата. Много удобно те не се споменават като проблем, въпреки че семействата на Дюлгеров, Праун и Аубьок вече се изказаха, че картините са грозни фалшификати.

  14. 14 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3723 Весело

    ... Следващият въпрос, който вероятно искате да ми зададете, е защо не ги проверихте. Къде да ги проверя? Изобщо къде в България може да се провери автентичност на изкуство и как? Оказа се, че в България има една частна лаборатория, която може да извършва такава дейност, но тя се използва по желание на нейния собственик основно за анализи на антични предмети, а не за картини ...

    Тоя го е "понесло"!
    А как реставрирал? Наел си доц. Белишки!
    А кой му спретнал каталога?
    Ама не може да си намери консултант? Нямало лаборатория и тутти кванти?

    Хайде, холан!
    Тоя съвсем взема публиката за абдали ...

  15. 15 Профил на rwn
    rwn
    Рейтинг: 767 Неутрално

    В тази история тук, нагледно можем да видим какво е една медия да е компрометирана.

    Дневник и Капитал, които по цял ден размяхват медийната бухалка и от хиляди километри можеш да видиш каква партийна пропаганда правят тези медии, са се активизирали или са ги активизирали... и след една седмица мълчание и незабелязване на скандалите около тази изложба, изведнъж три материала за два дни. И с всеки материал, все по-лошо остава усещането.

    В този материал по-горе Дневник е ангажирал Иван Димитров и Юлиана Колева.

    Похвално, браво! Двама журналиста, ангажирани в изпирането на имиджа на галерията,на КОЛЕКЦИЯТА, и на колекционера

    Предполагам, че ще видим и нещо за/от Мариа Василева. Днес, утре?

    А относно самото интервю...всъщност, нищо съществено. Само оправдания и незнание. Направо да се чудиш как този човек прави парите си, след като е толкова ненаясно с толкова много неща. И е ненаясно с неща в които влага много страст.

    Не ми се мисли за нещата, в които не влага страст...

    А защо няма въпроси относно наличието на каталог. На Кой му е хрумнало като идея? Защо е бил необходим? Кой го е финансирал? Каква е идеята зад него? Да се легитимира тази изложба? Да и се вдигне цената?

    Писането и издаването на каталог е сериозно начинание, предполагам, че тази изложба се подготвя от поне година.
    Как въобще се е допуснало никой да не е проверил тези неща предварително като автентичност?

    Защото това е някакво друго измерение на този проблем с тази изложба. Едно е да има просто една изложба а съвсем друго е тази изложба да има каталог.

    Особено на място като България, където, изложбени каталози са нещо много, много рядко.

    Как е възможно в една галерия, която е сериозна и с толкова много амбиции, да са допуснати такива неща. То всеки може да предложи всичко. Но трябва ли всичко да бъде показвано като изложба.

    С този колекционер нещата са ясни. Човекът си събира някакви неща и иска да бъдат показани, да имат каталог. Това са нормални неща. Има парични възможности, предлага някакви неща. Това също е нормално.

    Това с антикварите също е ясно, че е измама. Там нищо не е ясно откъде идва и нищо и няма да се разбере. Аз също съм купувал разни неща от антиквари и виждам, че там няма как да имаш никаква представя откъде какво идва.

    Тоест, по-скоро, на мен ми е интересно как така е допуснато от Мария Василева това нещо.

    И двама от най-големите експрети в България, също така, как е допуснато и те да пишат хвалебствия за изложбата, на база на неавтетични проезведения на изкуството.

    А и с тези високопарни приказки от страна на Мария Василева? Защо трябва да се говорят такива наща. Бели петна, място в музеи и галерии.

    Мястото на тези проезведения е точно там, където са си.

    Остават два върпоса в пространството, които може и никой да ги задава публично, но това не значи, че те няма да си истаната да се реят още долго време..

    Какво показва тази изложба и този каталог за знанието и етиката на тези експерти?
    Какво показва тази изложба за практиките на галерия Структура?

  16. 16 Профил на Petko Dourmana
    Petko Dourmana
    Рейтинг: 1399 Неутрално

    До коментар [#13] от "dds27557755":

    Вече и наследниците на Гео Милев взеха отношение към фалшификатите, които са подписани от негово име ...

  17. 17 Профил на Head of Medusa
    Head of Medusa
    Рейтинг: 504 Неутрално

    Аз пак да попитам - на висок глас - как купуваш Гео Милев, Сирак Скитник, Харалампи Тачев - БЕЗ ДОКУМЕНТИ?!!!

    За идиоти ли ни вземате?

  18. 18 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 3228 Неутрално

    Този въобще е не е поинтересувал как онзи "антиквар" ги е придобил тези неща, направо ги е купил. И случаят се е "размирисал" едва когато се е оказало, че някои от тези неща не са оригинални, а се представят за оригинал.
    И сега ще съдят антиквара, защото за всеки, който може да мисли е ясно, че тези неща може да са крадени. А този "меценат" ще мине метър, и даже го играе жертва, а всъщност е прекупвач на крадени произведения на изкуството. И това е така в България. На всякакви нива, на ниво някой от сергия купуващ от крадци нещо крадено и после препродаващ. Сега ако и "антиквара" каже, кой му е продал тези произведения и той може да отърве кожата. И накрая ще се окаже, че "мръсният циганин" Гинчо от маалата е гаден крадец, а всички други по веригата са честни и почтенни граждани.

  19. 19 Профил на Джони  Глупавия
    Джони Глупавия
    Рейтинг: 958 Неутрално

    До коментар [#6] от "perro":

    не е сигурно...

  20. 20 Профил на zhu23613987
    zhu23613987
    Рейтинг: 5 Неутрално

    Подправянето на подписи и печати е истинското престъпление. Дано прокуратурата стигне до човека, създал тези картини.

  21. 21 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 4176 Неутрално

    До 20:"zhu23613987"....Подправянето на подписи и печати е истинското престъпление. Дано прокуратурата стигне до човека, създал тези картини...."

    Прокуратурата може да се ангажира единствено при оплакване на потърпевшия (примерно Гео Милев, който отдавна го няма на тоя свят)

  22. 22 Профил на vtv64
    vtv64
    Рейтинг: 263 Неутрално

    Още когато направиха галерия Структура се чудих защо това име... е, сега вече зная! Това си е цяла стройна Структура! Въпросът е тези които стоят зад нея, наясно ли са че вече се компрометираха???

  23. 23 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    Неделчев, нищо не може да се сравни с логото-фалшификат, за което ти получи 1.4 милиона лева от нашите пари, за да ги вложиш после в една изложба-фалшификат!

    Смири се и се покай! Ако имаш капчица срам и достойнство!
    Защото ум и интелигентност очевидно ти липсват.

  24. 24 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    До коментар [#22] от "vtv64":

    Още Светлин бил положил основите на структурата, но явно нещо се е разсърдил в Небитието, защото точно на рождения му ден л**ната удариха вентилатора.

  25. 25 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1673 Неутрално

    До коментар [#21] от "historama":

    Гео Милев има наследници, които вече са изразили възмущението си. Както и други - на Н. Дюлгеров.

  26. 26 Профил на Antikelesh
    Antikelesh
    Рейтинг: 234 Неутрално

    Арт маркетът в България е 90% сив, дори черен. Няма фактури, касови бележки - всичко е кеш. Малко са галериите, които приемат плащане с карта или по банка. Кеш, в брой и на ръка. Същото е и с авторите, за съжаление. За "старите майстори" - няма история на картините с документи. Само разкази - "на портрета е бабата на продавачката" и пр. като доказателство за оригиналност. Или "добре познавам собствениците - много честни хора". Как пък един галерист не е казал - "абе, собствениците са мошеници, не купувай". А както казваше един приятел - "за 300 лева ще ти извадя сертификат за оригиналност на всичко". Затова - само настоящи автори, ако може от конкретна изложба или от самия автор. Така се гарантира срещу фалшификати. За "черната" страна на финансовите отношения - има НАП, МФ, какво ли не - да направят нещо, това е публична тайна, в крайна сметка.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK