Студио за стратегическо консултиране IAM: Промиването на мозъци никога не е било по-лесно

Луси Блек-Суон и Андрес Колменарес

© IAM

Луси Блек-Суон и Андрес Колменарес



Луси Блек-Суон и Андрес Колменарес се запознават в Богота покрай общ приятел. Малко след това Луси се мести в Париж, а в разговорите им по "Скайп" двамата започват да споделят идеи за създаването на студио за изследване на тенденциите, в което да съчетаят своите допълващи се аналитични и творчески гледни точки от психологията (Луси) и рекламата (Андрес) заедно с тяхната споделена страст към изследвания на бъдещето.


Така през 2015 г. се ражда IAM (Internet Age Media) - комплект от постоянно развиващи се начинания, които включват стратегическо консултиране, поредица от събития, творческа лаборатория и обединяването на глобална общност, която се припознава с дългогодишната им мисия. А тя е да подобрят взаимовръзките хората, цифровите технологии и планетата. За целта анализират спекулации за бъдещето и използват това като инструмент да подпомагат различни институции, които имат нужда от помощ при вземането на решения.


Луси и Андрес разработват стратегически и кураторски дизайнерски проекти с фондации, културни институции, университети и медийни компании като Mobile World Capital Barcelona, TATE, University of Arts London, Red Bull, ELISAVA и BBC. Наред с това поддържат и редица експериментални инициативи, включително събития за бъдещето на интернет като годишната конференция IAM Weekend в Барселона и предстоящия Форум на интернет гражданството, инициатива, разработена в партньорство с Phi Center в Монреал.

С над 10 години опит, посветени на изследването на спекулативни теми, методи и истории за еволюцията на интернет като визуална културна и поведенческо форматиране на всичко около нас, IAM създават инструменти, предлагат решения и идеи за обогатяване на преживяванията ни чрез критичен и щедър поглед към темата. Провокациите им идват по различен начин - във видеоклипове, учебни пътувания и публикации.




"Дневник" разговаря с двамата преди предстоящото им участие като лектори във втория международен симпозиум на Melba Design Festival 2019, който предстои на 9 ноември в зала 6 на НДК.


Как бихте обяснили на малко дете с какво се занимавате и за кого работите?


- Бихме го обяснили така - с въпроси, с нашия любим инструмент за дизайн и най-чистото проявление на детското любопитство. По същество това, което правим, е да изследваме как начинът, по който използваме цифрови инструменти, променя начина, по който разбираме света. Обикновено работим "със" вместо "за" организации като фондации, университети или медийни компании, които имат нужда от помощ при взимането на решения относно сложни въпроси и искат да увеличат своята културна значимост.


Студио за стратегическо консултиране IAM: Промиването на мозъци никога не е било по-лесно

© IAM


Какво стои зад мотото ви "вярваме в случайността"?


- "Вярваме в случайността" (In randomness we trust) е наша версия на известната фраза "Вярваме в Господ", която може да откриете върху банкнотите на щатските долари. Тя поставя под въпрос динамиката на властта, изградена около някакво колективно доверие. Отнася се до едно отворено, позитивно и критично състояние на мисълта по отношение на всичко и служи като невидим въпрос, който води до интересни разговори и отражения. В зависимост от контекста може да има множество различни значения, което също така насърчава и разнообразието.


То е и политическо послание към нарастващата концентрация на власт във водени от алгоритми корпорации, които оформят по-голямата част от нашите интернет преживявания и намаляват шанса за щастливи случайности - случайност, която всички харесваме от онези много по-децентрализирани начини да използваме интернет.


Преди всичко онова, което наистина харесваме в мотото ни, е, че всеки може да го използва и разбира по различен начин, без да се ограничава от бинарността на случайността като нещо добро или като нещо лошо.


В един от годишните си анализи цититрате режисьора Алехандро Иняриту, който казва, че "сега реалността е бягство от интернет". Явно това е сложна тема, но къде според вас ще бъде следващото ни бягство?


- В широк смисъл няма къде другаде да избягаме. Докато хората осъзнаят, че интернет не е място или "виртуална реалност", а по-скоро отражение на всичко, което мислим, казваме и правим, и в същността си интернет(ите) са по-скоро множествени мрежи от идеи, отколкото една мрежа от хора и машини, ще осъзнаем, че условната дихотомия (начин на класифициране на двойки подчинени подкласове - бел.ред.) на офлайн/онлайн или изкуственото разделение между реалност и интернет са грешни и токсични.


Следващото десетилети ще е изцяло на осъзнаването, че няма Планета Б и че за да оцелеем, трябва да променим нашите консуматорски навици, включитлено как използваме медиите, фийдове, видеото - както по екологични причини, така и заради психичното здраве. Трябва да избягаме от идеята за бягство.


Студио за стратегическо консултиране IAM: Промиването на мозъци никога не е било по-лесно

© IAM


Защо според вас хората губят способността си да мислят критично?


- Докато обществото налага и ни насърчава да прекарваме по-голямата част от времето си, поглъщайки огромни количества съдържание, без да остава качествено време за размишление, хората ще бъдат сведени просто до консуматори или потребители на продукти или услуги.


Когато тези токсични поведения се автоматизират, нормализират и претеглят, хората и тяхното възприемане на реалността са по-лесни за манипулация, а времето, вниманието и данните на мнозина стават ресурс за малцина.


В общи линии огромното промиване на мозъци никога не е било по-лесно с услуги за извличане на данни като Facebook, Whatsapp или Instagram, които се използват от милиарди. Обещанието на интернет беше да е най-голямата мрежа за разпространение на информация, но сега осъзнаваме, че същата тази мрежа може да бъде използвана и за разпространение на дезинформация.


Трябва да си зададем въпроса как прекарваме времето си и на какво отдаваме вниманието си, как храним съзнанието си, какво искаме като общество и като отделни личности през следващото десетилетие.


Говорите за колективност, но сега светът изглежда по-отворен, но и в същото време по-разделен от всякога. Защо това е така?


- Фрагментацията и полюаризацията на обществото е директно следствие от начина, по който дигиталните технологии са създадени и използвани от милиарди хора по цялата планета. Вече няма споделена реалност.


Всяка личност гледа различна версия на реалността в екраните на своите смартфони през фийдове, които са алгоритмични и не са хронологични.


Онези, които контролират алгоритмите, които решават коя новина да видиш първо или по-често извличат полза от фрагментацията и полюризацията по множество други начини, както казахме преди това, са способни да променят възприятието за реалност на милиарди. Това изкривява съществуващите конфликти и напрежение, тъй като много от тези алгоритмични фийдове са замислени да създават филтрирани балони, които да затвърдят егоистични потребителски навици. Да ви показват още и още от онова, което си мислите, че харесвате - видео, книга, инстаграм инфлуенсър, знаме или политиическа партия.


За да се разбие този модел, се нуждаем от повече мостове и по-малко стени. Повече толерантност и солидарност и по-малко национализъм. По същество - промяната в начина, по който нашите идентичности и усещане за принадлежност се формират, за да може наистина да разберем, че всички сме в една и съща лодка - планетата Земя.


Как подбирате хората, които каните на вашите годишни IAM уикенди с лекции и уъркшопове. Кой мечтате да присъства някои ден?


- Всяка година определяме една тема за концептуално проучване, която използваме като водеща за нашето изследване за бъдещето на интернет и обществото. Тази тема ни позволява да начертаем основни теми и след това търсим начини за различен поглед към тях, идващи от областта на изкуствата, медиите, образованието, науката и психологията. Кураторският ни подход не е насочен толкова към конкретни хора или големи имена, а по-скоро към множество от перспективи и колективно мислене. Затова в последните си издания правим отворени покани, с което се отдръпваме от обичайните лектори и изпробваме формати, които са фокусирани повече върху участието.


Мечтата ни е да можем да проведем успешен IAM уикенд без лектори, който вместо това да бъде място, където 500-те присъстващи да участват, като споделят своите гледни точки, умения, въпроси и създават неща, които само 500 души могат да създадат със своето колективно въображение и интуиция.


Студио за стратегическо консултиране IAM: Промиването на мозъци никога не е било по-лесно

© IAM


Коя e вашата най-оптимистична и най-негативна прогноза за бъдещето на интернет и хората?


- Не обичаме да прогнозираме, а вместо това предпочитаме да използваме перспективите като инструменти за колективно въображение, за да изследваме какво е възможно, желано и за да можем да предвиждаме заплахите или предизвикателствата.


Прогнозите обикновено ограничават силата на трансформация на онези, които са засегнати от тази прогноза или предопределят посоката на промяна, но спрямо близкото бъдеще на интернет ние вече предвиждаме сериозна промяна в начина, по който разбираме и използваме цифровите технологии, които го опосредстват, заради дълбоките и сложни взаимовръзки, които тези технологии имат със спешността на климатичните промени.


Очакваме, че в следващите години като общество ще осъзнаем, че мащабът на екологичното влияние от начина, по който използваме интернет, е огромен и не е устойчив.


Интернет и всички дигитални приложения, които харесваме и дигиталното съдържание, което консумираме, изискват огромно количество електричество, за да могат да оперират, а самите устройства се създават от ограничени природни ресурси. Добрата новина е, че най-накрая ще осъзнаем това и ще действаме, тъй като нямаме избор. Лошата е, че също така ще осъзнаем колко сложно и трудно е това предизвикателство. Само си представете какво ще се случи, ако употребата на смартфони стане контролирана, подобно на употребата на коли?


А кой според вас е най-немислимият бъдещ сценарий за хората и технологиите?


- Много истории от 2019 вече изглеждаха като немислими сценарии на бъдещето и това е едновременно добре и зле. Ако се върнем обратно през 2018 г. и кажем на хората, че една тийнейджърка ще мобилизира милиони да протестират и искат от правителствата действия по отношение на промените в климата, щеше да е трудно за вярване, но вече се случи.


Ако този мисловен експеримент е, за да изследваме границите на немислимото, бихме казали, че това е сценарият, в който нищо не се променя, в който хората продължават да използва фейсбук, както обикновено, в който правителствата продължават да позволяват на големите компании за извличане на данни да продължат да работят и хората продължават да си купуват нови айфони.


Имаме надежда в човечеството. Важно е да имаме предвид, че сценариите не са прогонози, а истории за възможните ситуации, създадени, за да задават въпроси и да използват перспективите като средства за предвиждане на предизвикателства или възможности. Перспективите не са нищо различно от отворени въпроси и това е добре.

Ключови думи към статията:

Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4672 Неутрално

    "Имаме надежда в човечеството. Важно е да имаме предвид, че сценариите не са прогонози, а истории за възможните ситуации, създадени, за да задават въпроси и да използват перспективите като средства за предвиждане на предизвикателства или възможности. Перспективите не са нищо различно от отворени въпроси и това е добре."


    Добре казано.

    Стената на срама: Топ 10 на руските тролове във Форума - von_seeckt, Шопов, Julian Mall, Nada Tomba, WWW, Taiga, Нормален гланц, Али Ибн Абдул Обстул Бей, Divi filius, qwerty 500....
  2. 2 Профил на dr.web
    dr.web
    Рейтинг: 549 Неутрално

    Коя е тази сила, която ще се пребори с консуматорските навици (т.е. с всички онези привички - т.е. придобити рефлекси) на хората??!! Според мен няма такава сила. Поне засега, но няма! Тъй като самите големи компании, фирми, корпорации (и т.н.) плащат щури пари за рекламна дейност, за да се поддържа и развива този консуматорски рефлекс на хората (глобално погледнато, говоря), защото това им носи и ... високи доходи (и съответните там печалби). Няма какво да се лъжем в случая "за причините и за последствията от тях".

  3. 3 Профил на niakoi_si
    niakoi_si
    Рейтинг: 2685 Неутрално

    До коментар [#2] от "dr.web":

    Има такава сила. Вика и се глад :)

  4. 4 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 3012 Неутрално

    До коментар [#2] от "dr.web":Има такава сила. Вика и се глад :)
    —цитат от коментар 3 на niakoi_si



    До коментар [#3] от "niakoi_si":

    Не те разбрах? Не е ли обратното вярно? Някой уж не знайно кой,пусна "партенката",че след като Британия напусне ЕС,в нея ще настане дефицит на стоки от първа необходимост. И хората почнаха да КУПУВАТ и се запасяват с какви ли не продукти. Точно гладът или страхът от глад ги тикна към консуматорство.

    За интервюто. Тези двамата викат че между интернет и реалността нямало разлика. Което ме отказа да ги чета по-нататък...

  5. 5 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10289 Весело

    Борбата срещу алгоритмите е обречена, но симпатична. Лозунгът им ми харесва.
    Затова прочиствайте си по-често браузърите :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  6. 6 Профил на ubl38615689
    ubl38615689
    Рейтинг: 55 Неутрално

    откъде да знамз, че тия не са пставени лица и това не е поредната промивка?“

  7. 7 Профил на Тюфлекчия
    Тюфлекчия
    Рейтинг: 2012 Весело

    откъде да знамз, че тия не са пставени лица и това не е поредната промивка?“
    —цитат от коментар 6 на ubl38615689


    Много просто - знаем, че СА. Вижда се от отговорите им.

    Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
  8. 8 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 852 Неутрално

    КРАСОТА: "започват да споделят идеи за създаването на студио за изследване на тенденциите, в което да съчетаят своите допълващи се аналитични и творчески гледни точки от психологията (Луси) и рекламата (Андрес) заедно с тяхната споделена страст към изследвания на бъдещето." ТУШ!!!
    МиФките отхвърчаха, писУарите рухнаха! Сал горката аФторчица грее сред отломките...

    roo
  9. 9 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 852 Неутрално

    ДОПЪЛНЕНИЕ: "Така през 2015 г. се ражда IAM (Internet Age Media) - комплект от постоянно развиващи се начинания, които включват стратегическо консултиране, поредица от събития, творческа лаборатория и обединяването на глобална общност, която се припознава с дългогодишната им мисия."
    А СЪЩО: "С над 10 години опит, посветени на изследването на спекулативни теми, методи и истории за еволюцията на интернет като визуална културна и поведенческо форматиране на всичко около нас, IAM създават инструменти, предлагат решения и идеи за обогатяване на преживяванията ни чрез критичен и щедър поглед към темата."
    ЛОГОРЕЯ!

    roo
  10. 10 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    Браво на тези хора и техните инициативи!
    Те са част от един процес, който постепенно променя културата както в интернет, така и извън него. Един процес, който все повече разкрива механизмите на манипулация и смъква доверието от Ай Ти монополистите, разкривайки истинските им цели, свързани с тоталния контрол, роботизацията и деградацията на хората.

    Животът е жилаво нещо, не се поддава на контрол...

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  11. 11 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#5] от "penetrating":

    Борбата срещу алгоритмите е обречена, но симпатична. Лозунгът им ми харесва.Затова прочиствайте си по-често браузърите :)
    —цитат от коментар 5 на penetrating


    Доста необмислено мнение. За да го споделяте, трябва да мислите, че Биг Дата е всичко, а не проявление на нещо отвъд, а алгоритмите - съвършени, вместо просто отражение на ограничената човешка парадигма.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  12. 12 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1759 Неутрално

    На първо четене разсъжденията на двамата ми харесаха. После, като се отърсих от първия ентусиазъм, си казах - още двама, които са намерили ниша, от която да се хранят добре, поне за известно време...

  13. 13 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10289 Весело

    До коментар [#11] от "Боян Таксиров":

    Не казвам това :)
    Казвам, че когато работят, аналоговият човек (конференции) срещу приложенията (независимо от качествата на алгоритмите, но с ежедневни резултати в браузърите) работата е загубена. Говоря за масовия потребител, а не за хората, които целенасочено ограничават влиянието на софтуера.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  14. 14 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#13] от "penetrating":

    Свойството на живота е да се адаптира и да еволюира. Човекът не прави изключение.
    Каквито и трикове да се измислят, индивидът и колективното съзнание се адаптират и стават резистентни.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  15. 15 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10289 Неутрално

    До коментар [#14] от "Боян Таксиров":

    Вярно. Пример версиите на софтуера :)
    Иначе сериозно: Това е твърде философско обобщение за един обикновен въпрос.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  16. 16 Профил на Боян Таксиров
    Боян Таксиров
    Рейтинг: 2466 Неутрално

    До коментар [#15] от "penetrating":

    Въпросът не е обикновен. Манипулациите в интернет са агресия срещу съзнанието. Те целят осакатяване и изкривяване на съзнанието и перцепцията, с цел програмиране и поробване. Всичко опира до власт. Но колкото и нови версии на подобни алгоритми да излизат, в крайна сметка човешкото колективно съзнание е по могъщо. Когато темата за онлайн манипулациите влезе в обществения дискурс, а дори и от този материал се вижда, че вече е влязла, в колективното съзнание се стартират определени процеси, на адаптиране и противодействие, защото стремежите към свобода, самоопределение и еволюция са закодирани във всеки човек. Без свобода и избор няма еволюция, затова природен инстинкт е отхвърляне на всяко попълзновение срещу свободата, колкото и невидимо да е то. И този инстинкт НЕ може да се потисне.

    mutricata.blogspot.bg deinstall.blogspot.bg
  17. 17 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10289 Неутрално

    До коментар [#16] от "Боян Таксиров":

    Съгласен изцяло с малки нюанси. Не може да се твърди, че сме имунизирани от провал, заради разум и интелект. Има толкова много линии на разумен живот, които в крайна сметка са се оказали задънена линия на генетиката :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK