Кристоф Йохансен, валдорфски педагог: Електронните устройства са нездравословни за децата от детската градина

Кристоф Йохансен. Снимка: Валдорфското училище "Проф. Николай Райнов" в София

Кристоф Йохансен. Снимка: Валдорфското училище "Проф. Николай Райнов" в София



Електронните устройства са част от живота ни, но е важно на каква възраст започваме да ги използваме. В детската градина това е нездравословно, разболява децата. Тогава тяхната задача е да схванат истинския свят и това е от първостепенна важност. Ако децата се интересуват от света, те не изпитват нужда от тези устройства, те правят други неща.


Това казва в интервю за "Дневник" Кристоф Йохансен, изпълнителен директор на IAO - международната асоциация за валдорфска педагогика за Централна и Източна Европа. Валдорфски учител е в Германия с дългогодишна практика и е ментор на валдорфското училище "Проф. Николай Райнов" в София.


Кои са предимствата на валдорфската педагогика?




- Децата имат нужда от нещо повече от чисто интелектуално образование. Те трябва да изучат всяко умение, което носят в тялото си – трябва да изучат и главата, и ръката, и сърцето си. При нас, разбира се, също има сериозно интелектуално образование, но от другата страна стои и сериозната ни артистична работа. Чрез нея образоваме волята на децата. В изкуството трябва да упорстваш и да опитваш отново и отново, докато постигнеш успех. Когато рисуваш картина, трябва да се упражняваш, за да я направиш по-добра. Когато изучаваш музикално произведение, трябва да го повтаряш отново и отново. Във валдорфските училища изкуството е пътят към усилената работа, стремежът към усъвършенстване, тестването на собствените ни граници.


А от това имаме нужда и за интелектуалната си работа. Дори за да научиш чужд език, пак трябва да повтаряш. При нас има силен акцент върху творческата работа – това е усилен труд, на който ние много държим да възпитаме децата, защото ако човек е свикнал да полага усилие в творческата си работа, ще може да използва тези умения и в останалите аспекти от живота си.


В момента в света съществуват над 1100 валдорфски училища. Как поддържате ценностите и философията на валдорфската педагогика във всяко едно?


- Заложеното във валдорфската педагогика от Рудолф Щайнер преди сто години е много близо до ума – то е логично, базирано на физическото, психическото и емоционалното развитие на детето. Моделът на валдорфските училища е да развиват детето комплексно – еднакво важни са и математиката, и езиците, и общообразователните предмети, но и спортът, изкуството и народните танци, които в българското валдорфско училище са част от задължителната програма, а не избирателен предмет.


Навсякъде се учи на "епохи" – всекидневни двучасови занимания по конкретен предмет в продължение на 3 до 4 седмици, навсякъде децата свирят на флейта, за да развиват дробовете си и да се спомогне оросяването на мозъка им сутрин рано, навсякъде има акцент върху движението, заниманията на открито, съвместните проекти, безвъзмездно и много активно участие на родителите. Това са основни общи характеристики на всички валдорфски училища. Но като цяло валдорфската педагогика е адаптивна и целта ѝ е да смислена при съответната културна, социална и, ако щете, географска биография на страната.


Живеем във време на съревнование, а валдорфската педагогика отрича този тип подход към децата. Какво бихте казали на съвременните амбициозни родители?


- Родителите трябва да се научат да отстъпят крачка назад. Защото ако приемем, че детето е отделна личност, значи то само ще намери мястото си в живота и това не е мястото на майка му или на баща му, нито на учителите му. И то ще го направи – рано или късно животът винаги те води точно дотам, където е трябвало да стигнеш. Детето трябва да има възможност да размести въздуха с мечтите си и после да ги сграбчи и овладее.


Една от особените черти на валдорфските ученици е, че усвояват повече от една професия. Понякога две или дори три – и след това си избират с какво искат да се занимават. Имат толкова голям интерес към света, толкова са любопитни, че не им стига да се задълбочат само в едно нещо.


Особеното обаче е, че във валдорфските училища учениците имат достъп до музикални инструменти, до изкуство, до истински машини, до различни професии. Начинът, по който е структурирана педагогиката, позволява истинско задълбочаване в предметите и детето може сравнително рано да разбере какви са влеченията му. И ние приемаме всичко това съвсем сериозно. В моето училище имаме музикални инструменти на стойност половин милион евро, не са пластмасови инструменти.


Айнщайн е казал: "Ако искате децата ви да бъдат интелигентни, четете им приказки. Ако искате да бъдат по-интелигентни, четете им повече приказки". Валдорската педагогика е обоснована на разказването на приказки. Разкажете повече за този подход.


- Разказваме приказки само на децата в детската градина и първи клас. По-нататък говорим за други неща: басни във втори клас, Стария завет - в трети, митология и фолклор - в четвърти и т.н. Разказването на приказки и на истории е упражнение за запаметяване на историята, защото на следващия ден децата трябва да я преразкажат. По този начин те се учат да запомнят неща, факти и нюанси. Най-късно в пети клас децата трябва да започнат да представят собствени проекти в словесна форма, да описват на "висок" език.


Съгласен съм с Анщайн, родителите трябва да разказват или четат на децата си истории всеки ден. Но това трябва да не са фантастични, фантасмагорични истории. Колкото и да са популярни, те са за възрастни. На мен те може да ми харесат или да не ми харесат, но детето не разбира, че това не е реалният свят. Всичко, което децата учат, трябва да е свързано с реалния свят, за да го разберат.


Валдорфските училища поощряват децата да играят много сред природата и да използват естествени материали. Въпреки че възпитаваме новото дигитално поколение, в Силициевата долина има бум на Валдорфски училища. Как си обяснявате това?


- Въпросът с технологиите е далеч по-прост, отколкото се говори. Най-големият човешки орган е кожата. Децата учат чрез кожата си. Ако винаги докосват един и същ материал, да речем пластмаса, тя винаги е гладка и студена. Те не научават нищо за себе си от това съприкосновение. Но ако непрекъснато работят с различни материали – различни видове дърво, кожа и камък, с метал, вода, лед – ако ги докосват с ръка, с крак, те научават собствените си граници.


Във валдорфските училища разбираме, че електронните устройства са част от живота ни, но е важно на каква възраст започваме да ги използваме. В детската градина това е нездравословно, разболява децата. Тогава тяхната задача е да схванат истинския свят и това е от първостепенна важност. Ако децата се интересуват от света, те не изпитват нужда от тези устройства, те правят други неща.


В моя клас почти сто процента от децата свирят на инструмент и имат задълбочен интерес да го усвоят. Същото е и със спорта и езиците – интересува ги работата, а не машината. В Германия децата също знаят как да използват тези устройства, но да свирят на инструмент, да станат добри на футбол или да разберат как функционира дадена машина за тях е толкова по-интересно, че устройствата далеч не са приоритет, както в други части на света. За тях е интересно да общуват със съучениците си, с други деца и младежи по истински начин, а не посредством машина.


Ние, родителите, трябва да обръщаме много повече внимание на децата си. Образованието е усилен труд и за родителите. Как децата се държат в света, е задача на родителите. От съвсем ранна възраст децата трябва да имат отговорности, които да изпълняват всеки ден. Във формирането на света на детето най-трудното е да правиш една и съща задача всеки ден. Да подготвиш храната, да сложиш масата – рутината. Ние трябва да следваме такава рутина всеки ден в училище, но и вкъщи. Мога съвсем ясно да видя, че повечето деца не се учат на това вкъщи и после се учудваме защо не искат да изпълнят дадена задача в час. Вие, родителите, носите отговорност децата ви да са работливи, последователни, организирани.

Ключови думи към статията:

Коментари (22)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 433 Неутрално

    Мачкай,Кристоф!

    И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
  2. 2 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2916 Неутрално



    Проблемът с тез у-ща се състои в това, че децата после са неадекватни за реалния свят, където човек за човека е вълк.

  3. 3 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 4083 Неутрално

    Електронните устройства и в частност мобилните са вредни за всички нас ! Иначе относно децата съм напълно съгласен с едно : те не трябва да бъдат плод на болни родителски мании за реализация в живота и високи оценки, а отношението към музиката като една уникална творческа реалност, без която не може нито един от нас, е ключова за тяхното възпитание ! Родителското възпитание обаче не е излишно, защото децата имат нужда и от насоките на своите родители, които могат да ги предпазят от сериозни опасности - такива, с каквито всички ние всекидневно се сблъскваме в живота ! А непосредствената връзка на родителите с децата им не може да се замести от нищо друго на тоя свят !

  4. 4 Профил на Платон  Фъшкиев
    Платон Фъшкиев
    Рейтинг: 433 Любопитно

    Проблемът с тез у-ща се състои в това, че децата после са неадекватни за реалния свят, където човек за човека е вълк.
    —цитат от коментар 2 на Нинов


    Ами градски, точно тека е!
    Ама то тва е и основната цел на тези училища,да се подготвят кадри за борба със слънчевото затопляне.Да се държиш като жертва,за да те изядат.

    И те вечно ще горят в огъня на своя собствен ад и ще копнеят за смърт и унищожение.Но никога няма да се доберат до смъртта.
  5. 5 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3216 Неутрално

    До коментар [#2] от "Нинов":

    И ”да” и ”не”. По—скоро зависи от домашното възпитание. За мене проблема е в това, че на повечето училища от този тип, учебните програми са така направени, че започнал веднъж в него, трябва да го изкараш до край. Местенето в ”нормално” е свързано с голям стрес и ”доизравняване„.

    Принадлежността към дадена нация не е даденост, тя е въпрос на възпитание а след време и на осъзнат избор. Културталибан - с комсомолски плам определя кой е културен и кой чалгаджия.
  6. 6 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 8844 Весело

    Не очаквайте едно училище да замени уроците в семейството :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  7. 7 Профил на Нинов
    Нинов
    Рейтинг: 2916 Неутрално

    До коментар [#4] от "Платон Фъшкиев":

    Значи навремето в Кайлъка живял вълк, който се сдушил с градските кучета.
    Той натирвал дивеча към града и после с кучетата си го поделяли.
    Дааа, ама дошло време и дивечът свършил.
    Настанал глад.
    От нямане накъде кучетата взели, че изяли вълка.

    След време им станало мъчно за него и решили да му изградят паметник с послание.
    Започнали да умуват от кого да е посланието?
    - От приятелите! предложил един от вълците
    - Кви приятели бре! Та ние го изядохме!
    - От враговете! предложил друг
    - Ееее , чак пък врагове не бяхме
    - От КОЛЕГИТЕ! изкрещял трети вълк
    - Точно така! Единодушно съгласие

  8. 8 Профил на Ivan_
    Ivan_
    Рейтинг: 2253 Разстроено

    До коментар [#2] от "Нинов":

    Проблемът с тези училищя явно е че са прекалено малко, ако всички училища бяха такива, едва ли в реалният живот човек за човека щеше дае вълк.

    Модератора е неадекватен!
  9. 9 Профил на Brad Mehldau
    Brad Mehldau
    Рейтинг: 477 Неутрално

    Преди време мернах валдорфската детска градина в Лозенец и реших да прочета каква е тази педагогика и откъде тръгва. Основателят е изкукал сектант, привърженик на езотерични схващания, които се проповядват и на децата. Само ще спомена, че са против ваксините 😁

  10. 10
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  11. 11 Профил на babyroo
    babyroo
    Рейтинг: 753 Неутрално

    Цигареният милионер Емил Молт, (Валдорф - Астория), искал готови биороботчета за фабриките си. Хем работливи, хем лоялни. Намерил си Рудолф Щайнер да му ги произведе. После ранният Хитлер, (националсоциалист) ги наритал, щото мразел магнати и корпорации. След войната, Германският капитал бързо избуял отново, и пак имало търсене на биороботчета... И разширили бизнеса по цял свят.

    roo
  12. 12 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2778 Неутрално

    До коментар [#2] от "Нинов":

    При капитализма, човек за човека е вълк, а при социализма беше точно обратното :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  13. 13 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2778 Неутрално

    До коментар [#8] от "Ivan_":

    Е как, нали при социализЪма беше точно обратното :)

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  14. 14 Профил на coffee
    coffee
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#11] от "babyroo":

    Това е истината!
    А конкретно за "устройствата" във Валфдорф/Щайнер училищата - ходихме да проучваме три от тях и във всичките имаше цели рафтове с последни модели таблети и лаптопи. Чичкото реди същите мантри дето ги слушахме навсякъде, звучи добре, но на практика се оказва друго. Next please.

    Better things will surely come our way
  15. 15 Профил на coffee
    coffee
    Рейтинг: 731 Неутрално

    До коментар [#11] от "babyroo":

    Това е истината!
    А конкретно за "устройствата" във Валфдорф/Щайнер училищата - ходихме да проучваме три от тях и във всичките имаше цели рафтове с последни модели таблети и лаптопи. Чичкото реди същите мантри дето ги слушахме навсякъде, звучи добре, но на практика се оказва друго. Next please.

    Better things will surely come our way
  16. 16 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Важна тема. Мерси Дневник. Цялата Мара втасала, само Валдорфската педагогика не внедрила. И на ум и разум от Кристоф не се научила.

  17. 17 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 1572 Неутрално

    Мойто настоя за ютюб платен акаунт, защото бе възпитано от малко да не гледа реклами и да ги отбягва. Казвам "то", защото още не се е определило и не искам да му налагам. Но, ако се определи различно от момиче да забрави за платения ютюб акаунт :)

    Голям апартамент купи, голяма сума не плащай!
  18. 18 Профил на Animals As Leaders
    Animals As Leaders
    Рейтинг: 589 Гневно

    До коментар [#2] от "Нинов":

    И какво, да вкарват децата в кланици ли, за да са подготвени за живота?

  19. 19 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    Поредните ултра левичарски идиоти които безсърдечно гледат на човека като на бездушна глина. От която да изваят "новият човек" според СОБСТВЕНИТЕ идеи и идеали.

    Дали са комунисти, фашисти или либерасти няма значение, това което ги обединява е желанието да произвеждат по калъп хора които да са покорни изпълнители на някаква глобална идея. Зад която скрита зад благородни приказки се крие желанието за СВЕТОВНО ГОСПОДСТВО.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  20. 20 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 2862 Неутрално

    До коментар [#8] от "Ivan_":Е как, нали при социализЪма беше точно обратното :)
    —цитат от коментар 13 на GMO VACCINES CHEMICALS


    Единство, творчество, красота... същата сладникава демагогия пропагандирана от статията беше пропагандният лозунг на Людмила Живкова. В чийто здрав разсъдък впрочем има известни съмнения.

    https://archives.bnr.bg/17005/edinstvo-tvorchestvo-krasota-40-godini-asambleya-zname-na-mira/

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  21. 21 Профил на ⎮
    Рейтинг: 1450 Неутрално

    До коментар [#19] от "Fred":

    "Зад която скрита зад благородни приказки се крие желанието за СВЕТОВНО ГОСПОДСТВО."

    Внимавай, че шапката ти от алуминиево фолио се е изкривила леко.

    Did you know ... that no-one ever reads these things?
  22. 22 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 716 Весело

    Поредните ултра левичарски идиоти които безсърдечно гледат на човека като на бездушна глина. От която да изваят "новият човек" според СОБСТВЕНИТЕ идеи и идеали. Дали са комунисти, фашисти или либерасти няма значение, това което ги обединява е желанието да произвеждат по калъп хора които да са покорни изпълнители на някаква глобална идея. Зад която скрита зад благородни приказки се крие желанието за СВЕТОВНО ГОСПОДСТВО.
    —цитат от коментар 19 на Fred


    Затоплисти сър!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK