Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика

© Георги Кожухаров



Дейвид Бордман е председател на Solutions Journalism Network и декан на Klein College of Media and Communication към Temple University, Филаделфия. Бил е изпълнителен редактор и старши вицепрезидент на в. "Сиатъл таймс". Под негово ръководство вестникът печели четири награди "Пулицър". Той бе един от участниците на конференцията "Журналистика в търсене на решения" на Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и организирана в партньорство с Фондация "Фридрих Науман".


Журналистиката в търсене на решения е подход, при който репортерите търсят не само проблем, но и стратегия за преодоляването му. Идеята зад него е да се преодолее негативното медийно отразяване на околния свят и да се тласнат институциите и обществото към действия, полезни за всички.


"Дневник" говори с Бордман за необходимостта от качествена журналистика и как може тя да бъде печеливша дейност.




- Прекарали сте 30 години на работа във в. "Сиатъл таймс". Какво се промени за това време в журналистиката и какво остана същото?


- Бизнес моделът се промени драматично и то не за добро. По-трудно се намират ресурси за новинарските организации по света и особено местните, особено в САЩ. Не се промени нуждата от смислена журналистика в обществена полза, нуждата журналисти да бъдат кучета-пазачи спрямо държавните служители, властимащите, правителствените служители. Както и нуждата, за която говорим сега, журналистите да сочат потенциални решения на проблемите.


- Сам казвате, че ресурсите са малко, а едно разследване или текст, предлагащ решение, изисква много време и пари. Как практически една новинарска организация може да си позволи да инвестира толкова много?


- В света се случват две неща, които ни обнадеждават много. Особено в последното десетилетие с издигането на лидери популисти, феномена на дезинформацията и разделението в света, което ни припомня времена, в които мнозина не сме били родени (средата на 20-ти век), хората наистина осъзнават колко е важна качествената журналистика. В същото време виждаме, че търговският бизнес модел се разпада. Виждаме желание от страна на хората да плащат за качествени новини и интереса на фондации и организации с идеална цел да ги подкрепят.


Този преход се случва сега и периодът е труден, но има много причини за оптимизъм, че от това ще произлезе нов бизнес модел, който да поддържа качествените новини. В САЩ определено виждаме това с "Ню Йорк таймс" и "Вашингтон пост", но го виждаме и в местни медии, като "Бостън глоуб" и "Филаделфия инкуайърър", и дори "Сиатъл таймс". Виждаме хора, които по свое желание плащат дигитални абонаменти, нещо, което не бяха склонни да правят преди.


- Мислите ли, че абонаментите могат да бъдат основен източник на финансиране за големи медии?


- Ще трябва. Мисля, че рекламите още имат своята роля, но с промяната на рекламния модел пред хората има много повече начини да намират стоки и услуги онлайн. Да се прави това през новините не е отговор. Така че наистина трябва да се помага на хората да видят стойността на качествените новини, а начинът за това е да се произвеждат качествени новини, които водят до промяна.


- Дали тези развития имат общо с израстващото поколение – за САЩ милениълите, а за Източна Европа – хората, родени след падането на комунизма?


- Мисля, че най-младото поколение пълнолетни е много обещаващо. Това, което наричаме поколението Х - между бейбибумърите и новото - това е голяма генерализация, но имаше данни, че тези хора не се интересуват особено от новини, от сериозни новини, повече ги влечеше забавлението, те бяха поколението "Аз". Сега виждаме огромен интерес в социалните проблеми, климатичните промени, политическа и икономическа справедливост. Тази мотивация е добра за качествената журналистика.


- Как един репортер да върши работата сив околна среда, която вече се характеризира с недоверие и понякога открита враждебност към журналистите?


- Ключът към напредването на журналистиката на решенията и идеята за разследваща журналистика с позитивно влияние е не просто репортерът да се заинтересува, но и ръководителите му да го подкрепят. Да дадат финансова подкрепа и време, защото този тип журналистика изисква време и ресурси. Най-добрият начин ръководството да бъде привлечено за това е да се покажат доказателствата, че общественото отвръща позитивно. Има проучвания в новинарски организации, включително "Сиатъл таймс", където работех, които показват, че читателите са по-активни спрямо този тип журналистика. Те споделят в социалните мрежи, прекарват повече време онлайн, а това потенциално води до повече печалби и по-добри журналистически резултати.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (23)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Кошмара на консервата
    Кошмара на консервата
    Рейтинг: 183 Неутрално

    Хората по света може и да са почнали да се интересуват от качествена журналистика, но в България все още пет пари не дават и злорадо гледат съсипването на журналистиката у нас.

    Доброто е, че наистина ще има все повече фондово и грантово финансиране за медии и журналисти: само това е начинът да се измъкнеш от лапите на всезадушаващата властова машина и да не зависиш от нея финансово.

  2. 2 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 10989 Неутрално

    Журналистиката е един занаят в риск.

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  3. 3 Профил на plebs
    plebs
    Рейтинг: 1898 Неутрално

    "Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика"

    - Да де, то затова читателите на некачествената журналистика намаляват.

  4. 4 Профил на Кошмара на консервата
    Кошмара на консервата
    Рейтинг: 183 Неутрално

    "Дейвид Бордман: Хората осъзнават колко е важна качествената журналистика"- Да де, то затова читателите на некачествената журналистика намаляват.
    —цитат от коментар 3 на plebs


    Спокойно, приятел: това, което в твоите заслепени от гербава пропаганда очички е качествена журналистика, няма нищо общо с нея, всъщност. Та недей с генералните изводи: не си ти последната инстанция.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  6. 6 Профил на gozambo
    gozambo
    Рейтинг: 3316 Неутрално

    Сиатъл таймс е умрял както и Ню Йорк Таймс. И те сигурно като Ню Йорк Таймс наемат фирми в Китай да им осигуряват лайквания и посещаемост на сайтовете. Тоя говори за неща, които не съществуват. Фейсбук сайта на Брейтбарт има повече читатели, отколкото Ню Йорк Таймс, Вашингтон пост, Ю Ес Ей тудей и още пет-шест от най-големите либерални вестници, взети заедно.

  7. 7
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  8. 8 Профил на Petko Boukov
    Petko Boukov
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Проблемът наистина е в парите. Малко хора имат навика да плащат за новини в нета. Големите медии постепенно губят потребителския интерес и хората се насочват към независими коментатори.

    Да вземем например президентската кампания в щатите.

    Майкъл Блумбърг няма нито един гласоподавател, но е дал няколко десетки милиона за реклами. Идеите му са бедните да плащат повече данъци, за да нямат пари за газирани напитки и така да живеят по-дълго. Медиите, които се хранят от рекламите, няма изгледи да го отразят обективно или да му зададат трудните въпроси.

    На другия полюс е Бърни Сандърс, чиято кампания е подкрепена от над 5 милиона американци, понеже той взима за нея корпоративни дарения. Въпреки че е най-обещаващият кандидат на демократите, е почти игнориран от големите медии.

    Необходима е не волята да вярваш, а волята да откриваш, което е точно обратното. - Бертранд Ръсел
  9. 9 Профил на Petko Boukov
    Petko Boukov
    Рейтинг: 635 Неутрално

    До коментар [#8] от "Petko Boukov":

    Исках да кажа, разбира се, че Сандърс НЕ взима корпоративни дарения.

    Необходима е не волята да вярваш, а волята да откриваш, което е точно обратното. - Бертранд Ръсел
  10. 10 Профил на Кошмара на консервата
    Кошмара на консервата
    Рейтинг: 183 Неутрално

    На другия полюс е Бърни Сандърс, чиято кампания е подкрепена от над 5 милиона американци, понеже той взима за нея корпоративни дарения. Въпреки че е най-обещаващият кандидат на демократите, е почти игнориран от големите медии.
    —цитат от коментар 8 на Petko Boukov


    Гледай сега - трудно е да се докаже, че си игнориран от големите медии. На мен ми се струва, че Бърни има доста голямо покритие от медиите, макар да не съм сигурен какво точно наричаш "големи медии". В крайна сметка, той, заедно с Байдън, е най-разпознаваемия кандидат на ДП. Другите са много по-малко известни.

  11. 11 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3243 Неутрално

    Ех, де я тази качествена журналистика? И въпросът не е риторичен. Над 90% от новините се базират на три агенции - Асошиейтед прес, Фран прес, Ройтерс. Щом не е съобщено там, значи не се е случвало. БТА също ги цитира често. Дори и за събития в съседни страни, като често не изпраща репортери на местото на събитието. Затова Тръмп обвини големите агенции CNN, NYT и други, за фалшиви новини.

  12. 12 Профил на Кошмара на консервата
    Кошмара на консервата
    Рейтинг: 183 Неутрално

    Затова Тръмп обвини големите агенции CNN, NYT и други, за фалшиви новини.
    —цитат от коментар 11 на Vlado Nikolov


    Тръмп обвини въпросните медии за "фалшиви новини", просто защото в неговата заблудена глава "фалшиви новини" е равно на "новини, които не ме представят в добра светлина".

  13. 13 Профил на Petko Boukov
    Petko Boukov
    Рейтинг: 635 Неутрално

    Гледай сега - трудно е да се докаже, че си игнориран от големите медии.
    —цитат от коментар 10 на Кошмара на консервата


    Всичко може да се измери и се измерва.

    CNN примерно имат сериозна заслуга за избирането на Тръмп, при това почти неволно. Понеже беше различен и интересен за широката аудитория, те му отделяха доста повече време от останалите кандидати на републиканците, защото им вдигаше рейтинга. Самите те не очакваха, че Тръмп има някакви шансове - занимаваха се с него заради своя интерес.

    Необходима е не волята да вярваш, а волята да откриваш, което е точно обратното. - Бертранд Ръсел
  14. 14 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#11] от "Vlado Nikolov":

    Друго си е да ти сервират "качествена журналистика" директно от извори като DW, Свободна Европа или Биволь, няма нужда от дъвчене, информацията е добре смляна и се поема наведнъж, като мисирка.

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус
  15. 15 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3243 Любопитно

    До коментар [#12] от "Кошмара на консервата":

    Това не пречи да е прав.

  16. 16 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3243 Любопитно

    До коментар [#14] от "proventuss":

    Ти тях ли четеш?

  17. 17 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 9216 Неутрално
  18. 18 Профил на Кошмара на консервата
    Кошмара на консервата
    Рейтинг: 183 Неутрално

    До коментар [#12] от "Кошмара на консервата":Това не пречи да е прав.
    —цитат от коментар 15 на Vlado Nikolov


    Ми от тях не е дошла нито една фалшива новина. Така че, няма как да е прав.

  19. 19 Профил на Radosveta Koleva
    Radosveta Koleva
    Рейтинг: 1765 Неутрално

    На тъп въпрос - тъп отговор. /обикновено въпросите са от интервюирания/

    А на самосъжалението - какво да отговориш?

    Толкова за качествената журналистика.

    Поздравления за Дневник, че я има...

  20. 20 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1961 Неутрално

    Добре де, ако си плащаме за качествени новини, значи ли че наистина ще са качествени? Защото винаги ще има заинтересовани да платят повече за новини в собствената им заинтересованост.

    Докато има екстремно богати, които си пазят кокала, може ли да има свободни медии??

  21. 21 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1986 Разстроено

    До коментар [#7] от "Кошмара на консервата":

    https://chitanka.info/book/485-az-ti-toj
    До коментар [#6] от "gozambo":

    https://chitanka.info/book/485-az-ti-toj

    гошо
  22. 22 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2256 Неутрално

    След постистината и алтернативните факти разумните хора наистина търсят качествена журналистика!!!

  23. 23 Профил на proventuss
    proventuss
    Рейтинг: 487 Неутрално

    До коментар [#16] от "Vlado Nikolov":

    Невър

    "Пенсионер вее руско знаме, а иска немска пенсия!! Ама откъдя, накъдя, бе....??" - фейсбук статус




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK