Големият проблем на България е, че комунистите останаха, за да крадат

Ян Скварил

Ян Скварил



Това казва пред "Дойче веле" чешкият предприемач Ян Скварил, който от 15 години работи в София като бизнес консултант.


Защо чешката икономика и стандартът на живот в страната настигат по-бързо най-развитите държави в ЕС, отколкото това се случва с България?


- Основният проблем на България в сравнение с развитието на Чехия е, че след 1989 българските комунисти останаха на власт, за да крадат от държавата. В Чехия все пак успяхме с лустрация да изгоним голяма част от комунистите и ченгетата от държавните институции.




За съжаление олигарсите в България продължават да прилагат старите ченгеджийски номера - например да държат с компромати високопоставени политици и чиновници, които определят правилата на играта в българския бизнес. Да, прокуратурата провежда многобройни акции срещу корумпирани бизнесмени и политици, но аз не забелязвам някаква особена промяна в България.


Докато обществото не види влезли в сила ефективни присъди, резултатът от тези напъни за мен ще е винаги равен на нула.


Кой може да прави успешен бизнес в България?


- В България е много лесно да започнеш бизнес, стига да се насочваш към външни пазари. Но ако начинаещите предприемачи попаднат в полезрението на институциите - тогава става страшно. Причината софтуерните фирми да са развиват с много бързи темпове в България и така да правят страхотна реклама на страната е, че те работят за задгранични клиенти. Чиновниците тук не разбират с какво точно се занимават и затова не им се бъркат в работата.


Така че, за да бъдеш успешен предприемач в България, първото условие е да работиш за външния пазар.


А ако работиш за вътрешния пазар?


- Ако работиш за българския пазар, веднага около теб започват да кръжат всякакви контролни и регулаторни органи и поканите за рушвет не закъсняват. Наблюдавахме няколко сделки, чрез които чужди инвеститори искаха да придобият собственост и да започнат бизнес в България. Когато прочетете решенията на българските регулатори по тези казуси, няма как да не ви светне, че става дума за поръчка и корупция.


Примерите са с последната сделка, която ЧЕЗ се опита да направи в България и усилията на чешкия предприемач Петер Келнер да купи "Нова телевизия". Вижте само решенията на Комисията за защита на конкуренцията: няма как да не забележите светкавичната скорост, с която едни сделки се одобряват - особено тези, които са интересни за местните олигарси. В същото време решенията за други контракти, които в правно отношение са значително по-лесни, се влачат с месеци.


В България мотото е: "Да действаме, пък ще видим какво ще излезе накрая"


Ян Скварил,

бизнес-консултант


Ето защо на България е така нужно въвеждането на принципа на мълчаливото съгласие - след изтичането на определен срок подателят да претендира, че решението на проблема му е в негова полза. Освен това много срокове за издаване на документи трябва да бъдат съкратени, а провинилите се за забавянето (съвсем умишлено!) чиновници и институции да бъдат глобявани и да носят реална наказателна отговорност. Чужденците ми казват, че съдбата на техните проекти зависи от това кой в България има интерес те да се случат или да не се случат.


Дали в България през последните години бизнесът е по-корумпиран, отколкото преди? А в сравнение с Чехия?


- Никога не съм твърдял, че корупцията в Чехия е по-малко разпространена, отколкото в България. Даже напротив - разпределяният чрез рушветчийство ресурс в моята родина е в пъти по-голям, отколкото в България. Дори чешкият премиер беше разследван от ОЛАФ за злоупотреба с еврофондове. Така че явлението е общо за всички бивши соцстрани.


По отношение на губивремето заради бюрокрацията България стои много по-добре от Гърция например, където чиновниците работят от 10 часа сутринта до 13 часа по обед. След това не ги търси.


Голямата разлика между България и Чехия е в това, че колкото икономиката е по-силна, толкова по-малки са възможностите политиците да се месят в нея.


Ян Скварил,

бизнес консултант


Но голямата разлика между България и Чехия е в това, че колкото икономиката е по-силна, толкова по-малки са възможностите политиците да се месят в нея. Особено благотворно е влиянието на капитали от големи и добре регулирани икономики като германската например. Присъствието им в страни като Чехия и България ограничава възможностите за корупция и търговия с влияние. Защото при всяка подобна намеса управителят на задграничното предприятие се обажда на своя посланик, което води до крайно нежелателни реакции отвън. Ето защо българските компании са по-беззащитни.


Сивият сектор в България все още е много развит, но българските компании понякога участват в сивата икономика по неволя, а не защото са много алчни и искат да печелят повече. Често това е продиктувано от изкривената пазарна среда, в която ако не криеш данъци и осигуровки, просто фалираш.


Как оценявате ролята на еврофондовете за прогреса в българската икономика през 13-те години членство на страната в Европейския съюз?


- Както в България, така и в Чехия европейските фондове не се използват достатъчно ефективно. Като цяло българската икономика усвоява реално между 20 и 30% от отпуснатите ѝ от европейските данъкоплатци средства.


С тези пари много предприятия в страната си закупиха ново и модерно оборудване. Изградена беше солидна транспортна и комунална инфраструктура, а много общини бяха благоустроени, което е съществен позитив от българското членство в Евросъюза.


По отношение на качеството на пътната мрежа България много изпревари Румъния, където шосетата продължават да са пълен кошмар.


Какво привлича и отблъсква инвеститорите да правят бизнес в България?


- От разговорите ми с потенциални инвеститори в България оставам с впечатлението, че те не се интересуват от ниските данъци в страната, защото и съседните страни вече предлагат данъчни и други облекчения. Заради това Сърбия се развива по-бързо и привлича повече задгранични капиталовложения. А уж евтината работна ръка в България става все по-скъпа.


Тук предприятията се управляват посредством доста емоционални подходи, включващи приятелства, връзки с институциите и лични отношения между партньорите. Анализите и планирането остават на заден план.


Ян Скварил,

бизнес-консултант


Управляващите много се хвалят например с инвестиции в производството на автомобилни части и компоненти. Но в повечето случаи става дума за наемане на неквалифицирана работна ръка, например за ръчно комплектуване на автомобилните кабели. За тази цел фирми като японската "Язаки" в Ямбол или германската "Леони" в Плевен наемат предимно хора от малцинствата, тъй като друга работна ръка вече просто няма. Тези работници не са пример за трудова дисциплина и заплащането на живия труд в подобни предприятия в крайна сметка излиза много скъпо на инвеститорите.


Друго мое впечатление от условията за правене на бизнес в България е, че тук предприятията се управляват посредством доста емоционални подходи, включващи приятелства, връзки с институциите и лични отношения между партньорите. Анализите и планирането остават на заден план.


Когато прочетете решенията на българските регулатори по искания на чужди инвеститори, няма как да не ви светне, че става дума за поръчка и корупция.


Ян Скварил,

бизнес-консултант


Българите бързат и очакват моментален резултат, затова и много неща се претупват. Тук мотото е: "Да действаме, пък ще видим какво ще излезе накрая". В Чехия под влияние на германския модел за правене на бизнес управлението на фирмите се основава на диаметрално противоположни принципи. Подходите са много по-рационални и затова доста време се отделя на планирането, подготовката и анализа на фирменото управление.


Според Вас до каква степен демографската криза и свързаният с нея дефицит на работна ръка ще повлияят на развитието на България?


- С оглед на ниската раждаемост в цяла Европа считам отворената имиграционна политика за неизбежна - при условие че се прави с ясна цел и е насочена към държави с потенциал за лесна интеграция на населението им в българското общество. Работниците от бившите съветски републики са първата опция, но пък те не се славят с голяма трудоспособност. Виетнам за мен е чудесна възможност. Виетнамците са работливи и не са толкова крадливи.


Най-сериозният кадрови проблем пред правенето на бизнес в България е много ниското равнище на подготовка на т.нар. средно управленско ниво, на "малките началници".


Ян Скварил,

бизнес-консултант


Чехия, за разлика от България, прояви далновидност и не ги изгони след 1989. В момента по неофициални данни виетнамското малцинство представлява 1% от чешките граждани. То се оказа изключително адаптивно и успешно. Виетнамците държат най-голямата търговска верига от денонощни магазини с 20% дял от чешкия пазар на дребно.


И в Чехия нараства дефицитът на кадри, особено на професионално подготвени специалисти и среден технически персонал. Но както в България, така и в Чехия ксенофобията пречи за привличането отвън на качествена работна сила.


А квалификацията на тази работна ръка?


- По отношение на пригодността на образователните системи за подготовката на необходимите кадри трябва да отбележа, че и в Чехия, и в България се набляга повече на механичното натрупване на знания, а не на придобиването на умения.


Но най-сериозният кадрови проблем пред правенето на бизнес в България, сравним с дефицита на работна ръка, е много ниското равнище на подготовка на т.нар. средно управленско ниво - ръководители на отдели, началници на смени и т.н. Това са специалистите, които директно управляват мнозинството от заетите.


Точно равнището на подготовка на "малките началници" предопределя дали текучеството на работна сила в предприятието ще е голямо или нормално. В това отношение нещата в България не са никак добре.


Ян Скварил е специалист с 15 години опит в бизнес консултирането и партньор "Бизнес развитие" в Некст Консулт. В продължение на 6 години той е бил част от мениджърския екип на мултинационалната консултантска компания Делойт в Централна Европа, където ръководи проекти на водещи производствени и строителни компании в Чехия и Словакия.

Коментари (134)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на LiberalToTheBones
    LiberalToTheBones
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Bravo ! Много е правилен изнае че комунисти би трябва вън.

    Nazis, commies, idiots, conservatives, preservatives... Stay away..
  2. 2 Профил на Deaddark
    Deaddark
    Рейтинг: 2742 Неутрално
  3. 3 Профил на moti
    moti
    Рейтинг: 615 Неутрално

    Няма отърване от вредата, която нанесе комунизма, макар и над 30 години да го няма. За съжаление, продължава да го има. Като октопод е, много пипала има.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2733 Любопитно

    "В Чехия все пак успяхме с лустрация да изгоним голяма част от комунистите и ченгетата от държавните институции." - е, че това го знае всяко дете! Още Иречек го е казал, та сънародникът му няма смисъл да го напомня, просто: "Чиновниците тук не разбират с какво точно се занимават и затова не им се бъркат в работата", но са наясно с пикирането около всяка фирма за рушвети. Е, така е в родината на Баш Бос овете, защото и в Чехия има хиляди българи, които работят там по правилата...

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  6. 6 Профил на АмброзСП
    АмброзСП
    Рейтинг: 2605 Любопитно

    Кмете,"елмаз" кажи нещо вдъхновяващо по въпроса?

    Има три вида истина-моята,твоята и ИСТИНАТА
  7. 7 Профил на Получател на грандове
    Получател на грандове
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Ей ся шъ дойдИ габровския Мюнхаузен да ни обясни как бизнесът процъфтява :)

  8. 8 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3087 Неутрално

    Ма чакай бе нали само Шиши е виновен?

  9. 9 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    Така хубаво , ясно и сбито. Страхотен анализ без алабализми. 10/10.

  10. 10 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4130 Весело

    Изключително интервю! Много от дописниците на "Дневник", когато "наточат перото" за критични статии, много рядко им се получава, просто или са се откъснали от реалноста, или нямат нужната информация, или преувеличават, докато при Ян Скварил - просто няма излишна дума.
    Този пасаж много ми хареса:
    "С оглед на ниската раждаемост в цяла Европа считам отворената имиграционна политика за неизбежна - при условие, че се прави с ясна цел и е насочена към държави с потенциал за лесна интеграция на населението им в българското общество. Работниците от бившите съветски републики са първата опция, но пък те не се славят с голяма трудоспособност. Виетнам за мен е чудесна възможност. Виетнамците са работливи и не са толкова крадливи."

    Скоростен индекс "Y"
  11. 11 Профил на Александър
    Александър
    Рейтинг: 1077 Разстроено

    ГЕРБ е задгробния живот на БКП 😔

  12. 12 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2875 Неутрално

    Прав е , ама не споменава кои комунисти са останали да крадат. И синчетата на същите комунисти разправят как гонят комунизма

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  13. 13 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    , докато при Ян Скварил - просто няма излишна дума."
    —цитат от коментар 10 на hamiltonf


    Щото не е журналист. Журналистите пишат, пишат, пишат, гонят обем. Точно обратното е в бизнеса или в инженерните дейности. Ако е излишно - махни го.

  14. 14 Профил на hodounski
    hodounski
    Рейтинг: 3727 Неутрално

    Пребоядисаха се комунистите и ченгетата Те управляват. Мафията е тяхна. Погледнете ръководството на ГЕРБ . Милиционер, комунист....

  15. 15 Профил на khs12646386
    khs12646386
    Рейтинг: 18 Неутрално

    Колко пъти да се повтаря, че трябваше лустрация? Още не е късно все пак - всичките бивши комундета, родата им - със забрана за държавни постове и хранилки. И да блаодарят, че не бяха изпозастреляни като кучето, като в Румъния.

  16. 16 Профил на Лили
    Лили
    Рейтинг: 483 Неутрално

    100% е прав човека. Това на всеки с айкю над стайната температура му е ясно.

    Лили
  17. 17 Профил на etty1
    etty1
    Рейтинг: 2857 Неутрално

    Точен и честен Ян Скварил!

    “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. Boorstin
  18. 18 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    Но най-сериозният кадрови проблем пред правенето на бизнес в България, сравним с дефицита на работна ръка, е много ниското равнище на подготовка на т.нар. средно управленско ниво - ръководители на отдели, началници на смени и т.н. Това са специалистите, които директно управляват мнозинството от заетите.

    Точно равнището на подготовка на "малките началници" предопределя дали текучеството на работна сила в предприятието ще е голямо или нормално. В това отношение нещата в България не са никак добре.
    ======================================================
    Това и на мен ми е правило впечатление, колко е високо (или просто е ниско в България) нивотото на разни съвсем обикновеннни специалисти, на ниско ниво, как познават материята в детайли, дават ясни и прости указания.

  19. 19 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    Прав е , ама не споменава кои комунисти са останали да крадат. И синчетата на същите комунисти разправят как гонят комунизма
    —цитат от коментар 12 на дерибеев


    Които и да са , си остават комунари. Аз се сещам за един ама няма да го споменавам , защото апологетите му са тънко обидчиви.

    SHADOWS of SOFIA
  20. 20 Профил на Ruse_Island
    Ruse_Island
    Рейтинг: 608 Неутрално

    Нека не обиждаме идеалистите-комунисти, като наричаме с това име бившата номенклатура и текуща олигархия. Това са схемаджии и крадливци, много далеко от идеали и работническа класа!

  21. 21 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    В БГ комунистите никога не са напускали властта. Мутираха и се размножаваха във всички възможни варианти - най-добре приспособения е ДПС, а най-"печелившият" е ГЕРБ.
    Страхотна статия на човек, запознат с комунизма и неговите тайни служби.
    В БГ реформи няма и няма да има, няма да има скоро скъсване на връзките с Москва, макар че пъпната връв е скъсана/НАТО и ЕС/. И само благодарение на това все още сме на картата на цивилизовения свят, въпреки Тиквата, въпреки всички БКП та.
    Тежка диагноза за натоящето и бъдещето на територията.
    Но както се казва в една небезизвестна книга - Делото за спасяване на давещите се е дело на всички давещи се.

  22. 22 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 972 Весело

    те да гепеха за тех си със захар да ги поръсиш... ма тея шибани шебеци вече 30 години не само че гепат ами и снасят гепеното на путю... милярди профукаха за шлемове, атомни чайници и патоци пълни с пръдня... и не стига туй ми на секи 3-4 години кат сбере раята кинти у некоя банка, му поднасят по некой и друг милярд на тепсия... да си има джобни у виолончелото за харчлък

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  23. 23 Профил на nema_labavo
    nema_labavo
    Рейтинг: 1876 Неутрално

    Ръкопляскане, силни аплодисменти.

  24. 24 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3087 Неутрално

    С изключение на любовта му към виетнамците, да така е. 6- заради виетнамската дитирамба.

  25. 25 Профил на Получател на грандове
    Получател на грандове
    Рейтинг: 59 Неутрално

    В БГ комунистите никога не са напускали властта.
    —цитат от коментар 21 на SSS


    Аз пък проумях по-друга истина в последните години. Не е точно така. Много хора, несвързани с комунистическата партия се издигнаха в икономически-политическия живот в страната. Проблемът е, че те са със същия манталитет като комунистите, и единственото, което ги различава от комунистите, е партийния билет. Затова се провали СДС, ОДС и т.н. - защото хората не знаеха за какво са там, освен че мразят комунистите. Очакаваха реципрочно забогатяване, щото "сега пък е моя ред". Просто някаква случайност, предистория или магарешки инат не ги е направил комунисти навремето. Няма го чистото мислене за общност, общество или родина. Има само "да съм аз, да не са те".

  26. 26 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    Каква зависимост само. Силната икономика трудно се влияе от политици.Излиза , че за това държат икономиката ни недоразвита.

    SHADOWS of SOFIA
  27. 27 Профил на half truth
    half truth
    Рейтинг: 1941 Весело

    Дори не е достатъчно да работиш за външния пазар. Трябва изобщо да нямаш вземане даване с вътрешния. Да правиш праграми за външен клиент е различно от това да шиеш обувки пак за външен клиент.
    Трагедия.

  28. 28 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2260 Неутрално

    доста прецизно и хладнокръвно и най-вече кристално ясно.

  29. 29 Профил на Dankol
    Dankol
    Рейтинг: 1351 Неутрално

    В кратце истината за гербава България.
    —цитат от коментар 4 на Получател на грандове


    Истината за България от 1944 - та насам !

  30. 30 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    особено интересна втора част. И уви доста тъжна. Щото дори и да изберем, най-честния министър председател, най-добронамерените министри и най-интелигентите депутати законотворци, и най-справедливите магистрати. Ако няма професионално компетентна голяма маса от хора , няма как да има напредък.

  31. 31 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4130 Весело

    До коментар [#24] от "blondofil":

    Заради виетнамците трябва дори да е Отл. (6+). Та, за Виетнам. Имаше една българска фирма, с дългогодишна история в България, "Яна Лъскова" (Бургас) се казваше, беше се наложила като безспорен лидер в нейния сегмент. Обаче почна бюрокрацията, почнаха проблеми от всякаква естество, вкл. с електроразпределител, държавата пас и т.н. Седнаха собствениците, анализираха, планираха, изпращаха инвестиционни писма. И хоп, от Виетнам ги поканиха с широко отворени врати. Не отказаха, отидоха и сега бизнеса им вече е с континентален размер, и то не къде да е, а в Азия. И работната ръка естествено бе виетнамци.

    Скоростен индекс "Y"
  32. 32 Профил на geordgeo
    geordgeo
    Рейтинг: 1151 Любопитно

    Най-после да прочета нещо свястно написано в Дневник, евалата на автора! Прав е до болка, лошото е, че на такива като мен, около 50-тте години, животът им мина в очакването Нещо (различно от комунизма) да се случи... Ама не би...

  33. 33 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    особено интересна втора част. И уви доста тъжна. Щото дори и да изберем, най-честния министър председател, най-добронамерените министри и най-интелигентите депутати законотворци, и най-справедливите магистрати. Ако няма професионално компетентна голяма маса от хора , няма как да има напредък.
    —цитат от коментар 30 на Doge


    Ами такова наследство ни остави шаячния елит. Ябълката круши не може да роди.

    SHADOWS of SOFIA
  34. 34 Профил на K2
    K2
    Рейтинг: 2891 Неутрално

    Най-после да прочета нещо свястно написано в Дневник, евалата на автора! Прав е до болка, лошото е, че на такива като мен, около 50-тте години, животът им мина в очакването Нещо (различно от комунизма) да се случи... Ама не би...
    —цитат от коментар 32 на Дългия


    +

    SHADOWS of SOFIA
  35. 35 Профил на SSS
    SSS
    Рейтинг: 1002 Неутрално

    До коментар [#25] от "Получател на грандове":

    Това е политическа култура, постига се с години демократично управление и демократични правила. Кога сме видели в БГ и едно и другото? Много сме близко исторически до пазането на Берлинската стена, за да се случи тази култура.
    В демократичните общности на Запад също има корупция, интереси и т.н, но има истински защитни механизми, които работят въпреки смяната на политическите партии. Това е постигнато, защото не е имало комунизъм, а бавно еволюционно развитие.
    Никога западняците няма да разберат какво се е случило в Източната половина на Европа, защото не са го преживели. И затова дълго време на Изток ще има хора като Тиквата, Орбан, Канчински и т.н. с - някои полуграмотни , като нашия, други озъбени на ЕС, все едно някой им дължи нещо илис нещо ги ограбва.

  36. 36 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6862 Неутрално

    "Но голямата разлика между България и Чехия е в това, че колкото икономиката е по-силна, толкова по-малки са възможностите политиците да се месят в нея."

    При некадърно управление няма силна икономика. Иначе крадците нямат партиен цвят

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  37. 37 Профил на Voiko
    Voiko
    Рейтинг: 2067 Неутрално

    Комунистите отдавна не са власт в България. Много антикомунисти бяха във властта - СДС, ДСБ, НДСВ, ДПС, но пак се крадеше.

  38. 38 Профил на GMO VACCINES CHEMICALS
    GMO VACCINES CHEMICALS
    Рейтинг: 2696 Неутрално

    Че окрадоха всичко, няма спор но продават и националните интереси

    ☠ ☠ ☠ Long after humanity and its works were dust, the Sun engulfed Earth, heaved its last gasp of energy out into an insouciant cosmos, and died.
  39. 39
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  40. 40 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1410 Неутрално

    Да, съгласен съм с мнението на господина. Заглавието е най-малкият проблем. Другите неща, които ги посочва са ключовите - и за малките началници, и за неформалните отношения при правенето на бизнес

    Бог да благослови Америка за България!
  41. 41 Профил на Tzar Vova Josei-ki
    Tzar Vova Josei-ki
    Рейтинг: 2696 Неутрално

    Още по-голям проблем е че Комунизма си остана в главите на българите!

  42. 42 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6862 Неутрално

    Един справедлив анализ на кривиците ни

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  43. 43 Профил на kvasimodo
    kvasimodo
    Рейтинг: 1712 Неутрално

    Абсолютно вярно. При нас и т. нар. седесари бяха в 90% комунисти или деца на такива. Същото беше и Подкрепа, за разлика напр. от Солидарност.
    Като добавим към това и русофилите мазалото става пълно.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  44. 44 Профил на PavelCZ
    PavelCZ
    Рейтинг: 1762 Неутрално

    На мен затова ми е удобно и приятно да живея в Чехия. Имат си кусурите, но са чак до болка прагматично настроени и ти дават ясно да разбереш какво си мислят, без да те засягат - не ти викат, не те ругаят - просто и ясно ти казват как стоят нещата.
    Понякога е малко студено.
    Иначе са паричковци - имат ясни сметки за всичко. В определен контекст обаче това е позитив.

    E PLVRIBVS VNVM
  45. 45 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#10] от "hamiltonf":

    Ама вие сте тука някакви уникални смешници! Глупостите на тоя смешник няма да ги коментирам, който го е наел си е хвърлил парите на вятъра!
    Ти наемал ли си виетнамци?! Тоя смешник знае ли къде стои Виетнам в момента и как точно ще се наемат тия виетнамци?!
    Пълен смях!
    Този говори някакви уликални глупости от горе до долу.

  46. 46 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#21] от "SSS":

    Тея тези си ги тримбирайте до безкрай, истината обаче драги е съвсем друга.
    Държавата бавно и сигурно се стабилизира, само на тея дето ги изхвърлиха зад борда им остава да квичът от "комунистите"
    Сега и като на Прокопиев му резнат хранилката и тук даже няма да можете да виете на умряло.

  47. 47 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Разстроено

    Аз не съм оптимист за България. Родина ми е, имам живи близки там и ми става мъчно. Но и то голямо НО, мнозинството Българи, по всичко изглежда, че не съзират нищо по-далеч от носа си. Работа на парче и къс пас, явно ги удовлетворява напълно. Жалко.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  48. 48 Профил на Получател на грандове
    Получател на грандове
    Рейтинг: 59 Неутрално

    До коментар [#21] от "SSS":

    До коментар [#21] от "SSS":Тея тези си ги тримбирайте до безкрай, истината обаче драги е съвсем друга.Държавата бавно и сигурно се стабилизира, само на тея дето ги изхвърлиха зад борда им остава да квичът от "комунистите"Сега и като на Прокопиев му резнат хранилката и тук даже няма да можете да виете на умряло.
    —цитат от коментар 46 на Tsveta


    Ей го, виждаш ли, приятелю, за какво иде реч. Въпросното същество 100% се има за антикомунист. Ся, вярно, ти ще кажеш, че е продукт на комунизЪма. Може и да си прав, но според мен тенденциите по изтрещяването й следва да се търсят в по-ново време.

  49. 49 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    Иначе са паричковци - имат ясни сметки за всичко. В определен контекст обаче това е позитив.
    —цитат от коментар 44 на PavelCZ


    Абсолютно ти вярвам. Не случайно ги наричат славянските евреи.

  50. 50 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Весело

    До коментар [#45] от "Tsveta":


    До коментар [#46] от "Tsveta":

    Вярно е пълен смях...докато четем полюциите ти1

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  51. 51 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Весело

    До коментар [#48] от "Получател на грандове":

    Всички го виждаме, а ти след като живееш в БГ, вероятно всекидневно се сблъскваш с подобни...индивиди.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  52. 52 Профил на Получател на грандове
    Получател на грандове
    Рейтинг: 59 Неутрално

    Аз не съм оптимист за България. Родина ми е, имам живи близки там и ми става мъчно. Но и то голямо НО, мнозинството Българи, по всичко изглежда, че не съзират нищо по-далеч от носа си. Работа на парче и къс пас, явно ги удовлетворява напълно. Жалко.
    —цитат от коментар 47 на tsyrvulan


    Така е. Еквилибриумът бе постигнат до преди коронавирус пандемията, където управляващият икономо-политически елит бе сключил негласен договор с раята, че тя ще получава колкото да не измира от глад, и най-тежките престъпления спрямо нея, като убийство, ще бъдат вече разследвани, и евентуално наказвани (но не и по-леките). В замяна, раята се наема да си затваря очите за ограбването на ресурси и да счита, че "всеки така би направил на тяхно място, човещинка е".

    Обаче този еквилибриум е работещ в мирни и спокойни времена. Сега, когато дойде кризата, управляващите, наложили това посредствено устройство, нямат интелектуален или морален ресурс за да направят нещо повече.

  53. 53 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4130 Весело

    До коментар [#46] от "Tsveta":

    Цвети, отиди до Позитано 20, да те черпят едно кафе, безкофеиново...

    Скоростен индекс "Y"
  54. 54 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3797 Весело

    До коментар [#12] от "дерибеев":

    Прав е , ама не споменава кои комунисти са останали да крадат.
    ========
    Но в края на статията е казал кои са истинските липсващи .....'средния началник'
    А той ....'средния' е излязал отдавна от Бг .....и няма никакво намерение да се връща. ....понеже е вече достатъчно западно интегриран.....
    Това .....интервюирания го знае прекрасно ,но го е спестил ....за да не му бъде съкратена някоя друга брюкселска субсидия....

    Bukalemun
  55. 55 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#53] от "hamiltonf":

    По отношение на тоя смешко само това ще цитирам


    " А уж евтината работна ръка в България става все по-скъпа." - да се чете - Във БГ заплатите се вдигат, хората живеят все по-добре, за това няма как да се домъкнат тук западните компании вече и да аутсорсват помийте си и да купуват специалисти за жълти стотинки....Та толкова по темата смешковци! Всеки, който не се възхищава на тъпотиите на Дойче Зеле веднага е обявен за враг на народа...ай, със здраве!

  56. 56 Профил на margin call
    margin call
    Рейтинг: 429 Любопитно

    Няма отърване от вредата, която нанесе комунизма, макар и над 30 години да го няма. За съжаление, продължава да го има. Като октопод е, много пипала има.
    —цитат от коментар 3 на moti


    Няма, щото капитализмът е (винаги) БРЕМЕНЕН със социализъм. Има ли експлоатация на хората, има и...борба!

  57. 57 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#50] от "tsyrvulan":

    Тия ще ходиш да ги говориш на некой дето щети верва какво Слънце е огряло Западният свят, а ние тука тънем в мъгла... Айде греда обаче! Свърши тая мантра. Достатъчно пътуваме и работим с чужденци, за да ги знаем каква са плява всичките. Мислеха си, че Изтока ще им бъде икономически роб ама не им проработи номера. За това им остана само Дойче Велето!

  58. 58 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#53] от "hamiltonf":По отношение на тоя смешко само това ще цитирам " А уж евтината работна ръка в България става все по-скъпа." - да се чете - Във БГ заплатите се вдигат, хората живеят все по-добре, за това няма как да се домъкнат тук западните компании вече и да аутсорсват помийте си и да купуват специалисти за жълти стотинки....!
    —цитат от коментар 55 на Tsveta


    Цвете Цвете, чела си ама не си разбрала. Той ти го е казал в прав текст и ти пак не вдяна. Прочети как завършва абзаца "Тези работници не са пример за трудова дисциплина и заплащането на живия труд в подобни предприятия в крайна сметка излиза много скъпо на инвеститорите."
    "

  59. 59 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    До коментар [#45] от "Tsveta":

    истината боли явно.
    не се напъвай с триста пъти
    повторена думата глупости,
    да ги изкараш такива. човека
    казва неща, които почти всеки българин
    знае, но защото е малко бай-ганьо и иска
    мекото на леба, се продава. и вече продал се
    ства лоялен мафиози. докато излезем от входаната
    врата всички знаем за какво става дума при краденето,
    всеки знае най малко по пет схеми, така че малко преиграваш.

  60. 60 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3797 Неутрално

    До коментар [#56] от "margin call":

    Няма, щото капитализмът е (винаги) БРЕМЕНЕН със социализъм.
    =======
    Естествено. ....
    И сегашната брюкселска директива ....не е нищо друго от онова което на времето му викаха ....'априлска линия'....

    Bukalemun
  61. 61 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    да допълня по темата.
    най-добрите кадри са тези, точно
    под малките началници. те заят законите,
    прилгането им, както и възможностите за
    оптимизация.
    но.
    малките началници (зам. министри, шефове на аенции и
    държавни фирми) не ебават изобщо. гледат да не настъпят някоги
    и изпълняват нареждания по телефона, които започват с от сорта:
    обадиха се от най-високо и подобни.

  62. 62 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Неутрално

    До коментар [#55] от "Tsveta":

    Искаш ли друг прочит? Работната ръка в БГ е скъпа за производство на шир потреба. Лошо в това няма. Обаче човекът завоалирано е казал и друго. В Родината няма достатъчно подготвени кадри за производство на стоки и услуги с по-голяма добавена стойност. С думи прости: скъпи сме за шир потреба и неуки за иновативни производства. Моето лично мнение е че бъдещето на мамковината е в голяма и пряка зависимост от начина по който ще се реши тази дилема.

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  63. 63 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално




    коментар [#61] от "mihail_p":

    Тук не си прав, тези не са малките началници. Тези (министри и шефове на агенции са големи). Ако мога да опростя живота до казарма, малките началници са старшините и лейтенеатите. Които реално командорят войниците. Тези които си ги изброил са майорите и полковниците.

  64. 64 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    "За съжаление олигарсите в България продължават да прилагат старите ченгеджийски номера - например да държат с компромати високопоставени политици и чиновници, които определят правилата на играта в българския бизнес. Да, прокуратурата провежда многобройни акции срещу корумпирани бизнесмени и политици, но аз не забелязвам някаква особена промяна в България".
    СТАТИЯ В СТИЛ "ХАЙЛЕ ЛАЙКИ" . Това може да бъде журналистически, граждански или нещо друго на заведение , където си говорим ..""лаф олсун" ! Нека да ни ПРОСВЕТЛИ ЗА КОМУНИЗМА В ЧЕХИЯ , макар че ще е същата бира. Ако ще говорим за КОМУНИЗЪМ има една държава с КОМУНИЗЪМ -КИТАЙ , и всеки иска да копира модели или технологии от КОМУНИЗМА. Ако говорим за ПАЗАРНОТО ОБЩЕСТВО в БЪЛГАРИЯ и ЧЕХИЯ, това представлява ПАЗАРНО ВАРВАРСКО ОБЩЕСТВО. Има пазарни държави които МИ ХАРЕСВАТ, например ..............ФИНЛАНДИЯ. Там обаче частната собственост е ДОСТА ОГРАНИЧЕНА... Общинско/държавно е образованието ,здравето , големи търговски МРЕЖИ които работят за древни собственици , държавата само дава книжки за шофьори......... Едно силно сплотено общество където ОБЩНОСТТА е важна, всеки финландец СКЛАНЯ глава пред общността. Няма проблем чех да говори УРБЕЛЕШКАТА, какво прави журналиста който смята това за ВАЖНО ! След като нещо се поднася ...идеята е да се повдигне ОБРАЗОВАНОСТТА НА БЪЛГАРИЯ , и да се нали МЪГЛАТА ...но !?

  65. 65 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    [quote#56:"margin call"][/quote]

    айде сега ще ти го кажа с твоята метафора.
    комунизма искаше да отрови капиталаизма,
    като му роди едно отроче социализъм, но се оказа,
    че е импотентен. това разбраха на запад още в началото
    на 20-ти век. на изток се оказа, че импотентността не е проблем,
    защото няма капитализъм и комунизма прото се клонира.

  66. 66 Профил на forza
    forza
    Рейтинг: 717 Неутрално

    Комунистите останаха, за да крадат, а повечето антикомунисти дойдоха пак за същото.
    И се разбират чудесно.

    Те това е още-по-най-големият проблем на България.

  67. 67 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Весело

    До коментар [#57] от "Tsveta":

    Я ми посочи къде съм писал нещо за греещо Слънце? М?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  68. 68 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#62] от "tsyrvulan":

    Дори по-скоро казва, че работната етика в България е много ниска. Под работна етика разбирам да не кръшкаш, да работиш добре и съвестно , без някой да ти стои на главата 24/7.

  69. 69 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1531 Неутрално

    До коментар [#63] от "Doge":

    да не спорим за терминологии.
    тези които вземат структурни решения
    са обикновено парашутисти с определена цел
    да:
    1. лапат за тях си
    2.отчитат където трябва
    3.да не пречат на друго лапане.

  70. 70 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#27] от "half truth":

    Бах мааму тия стотици фирми дето работят за вътрешният пазар, как ли въоПще се опраат?! Че и фиска дигат, че и заплати плащат ....цъцъцъ...да се ненадеваш!
    Ся Янчо много му е мъчно , че никой отракан бизнес играч във БГ не ще да му плаща за смехориите. Преди години Каменица си бяха наели един такъв, направо ги свали под морското равнище....
    Проблема не е в някакви митични комунисти, старите мафиоти от БКПто вече се изучиха и не им трябва Янчо, младите старт ъпи се обградиха от умни, бачкащи млади хора, дето не им трябва Янчо. Западняците се хапят по гъзовете, че няма как да аутсорсват за жълти стотинки, а старите мафиоти се оказаха доста по-корави и хитри от колкото те предполагаха....За това ни останаха само статии във Велето. А икономиката седи стабилно. Мъка!

  71. 71 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2260 Неутрално

    До коментар [#68] от "Doge":

    е да, но тази етика се прави и следи от малките началници, които както се казва в интервюто са леш. и от там и продуктивността на труда е в джаза

  72. 72 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3797 Весело

    До коментар [#68] от "Doge":

    Ааааа, за етиката ще трябва да забравиш ,кученце....:)....
    Нея я изнесоха от Бг още през 90 те .....под формата на 'демократични промени'
    На ония от запад , това им беше и целта на занятието. ....:)....
    Етика под формата на хора .....беше харизана под сянката на ония бурни времена.

    Bukalemun
  73. 73 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#62] от "tsyrvulan":

    Не. Грешиш. Младите хора тук са изключително работливи и ерудирани. Господ да ги благослови, но имам щастието да работя именно с такива.

  74. 74 Профил на tsyrvulan
    tsyrvulan
    Рейтинг: 1730 Неутрално

    До коментар [#68] от "Doge":

    Тъй като нямам преки наблюдения, просто не мога да правя изводи относно работната етика. Но България лека полека се замогва. Това се вижда лесно от вън. Така че очаквайте в близките години разни кол центрове и бек офиси да напуснат. Те май вече го правят. Хюлиет Пакард нали преди години откриха някакъв голям офис в София. Наскоро ми се мерна нещо че си вдигнали чукалата. Няма нищо лошо в такова развитие. Въпросът е, какво правим след като аутсорсингът умре заради повишилият се стандарт?

    БСП - Българофобски Сурогатни Путинисти! Гербояд - производната на успоредно осцилиращи мутирали до неузнаваемост хиперкубове!
  75. 75 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#65] от "mihail_p":

    Това не е вярно. Първо между комунизъм и социализъм има огромна разлика и второ социалистите доста добре се справят в Скандинавието, а имат и сериозни позиции в Евро парламента. Не бъркай социализмът с тъпотията на тоталитаризма и сталинизма, това са съвсем различни неща!

  76. 76 Профил на Николай Бучков
    Николай Бучков
    Рейтинг: 3895 Любопитно

    Всъщност , останаха да управляват , а първото е следствие.....после , само те си бяха подготвили бодрата смяна …...изминалите години показаха и че следват все по-подготвени смени.....любопитно е все пак , къде ги подготвят , защото очевидно не са в СССР......

  77. 77
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  78. 78 Профил на Curb Your Enthusiasm
    Curb Your Enthusiasm
    Рейтинг: 619 Неутрално

    Затова в България няма големи стртегически инвеститори. Те, т.е. силна икономика, са смърт за т.нар. политици червени мутри.

  79. 79 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 3797 Неутрално

    До коментар [#64] от "dejmos":

    Едно силно сплотено общество където ОБЩНОСТТА е важна, всеки финландец СКЛАНЯ глава пред общността.
    =======
    Във Финландия нещата са други. ....
    Там демокрацията не е цел , а традиция. ...

    Bukalemun
  80. 80 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1303 Неутрално

    Както каза Светиня Му Костов през 1997 г. "Законът за лустрацията е закъснял и не решава проблемите на деня".
    Както винаги беше прав - въпросът на деня беше т. н. "приватизация" и Светиня Му Костов му даде кратък и ясен отговор - "всичко на комунистите".
    Комунистите не са "оставали", просто защото никога не е стоял въпросът да си "тръгват" и, реално погледнато, те не "крадат", защото още тогава откраднаха всичко.
    Сега само се ритат по кокалчетата включително с помощта на разни "медии", да не давам примери, че ще ме пратят на баня.........

    Знанието е сила, информацията - власт
  81. 81 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#58] от "Doge":

    Тия глупости можеш да ги пишеш на някой дето не знае за какво иде реч. Западняците масово аутсорсват сега в Индия, а там за какви грешки става въпрос и за какво мазало много ти е бедна фантазията.
    Някакъв си чешки пингвин пише глупости за бизнеса във България и за работната сила тук, веднага тролажа тука пищи възхвали! Това едно, че не е вярно и второ си е жива фалшива новина. Дойче веле трябва да бъде съдено във България за целенасочената си антибългарска политика сееща лъжи.

  82. 82 Профил на b_52_strato
    b_52_strato
    Рейтинг: 1014 Неутрално

    "В Чехия все пак успяхме с лустрация да изгоним голяма част от комунистите и ченгетата от държавните институции."

    Странно твърдение.

    Ами президента им е не само комунист, но и изявен путинист.
    И до т.н. пандемия, в Прага редовно имаше протести срещу неадекватностите му.

    Премиерът им е комунист(един от пръкналите се след 89-та мултимилионери).
    И до т.н. пандемия, в Прага редовно имаше протести срещу неадекватностите му.

    Да не би пък в Чехия постовете президент и премиер да са извън т.н. държавни институции?!

    Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!
  83. 83 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#63] от "Doge":да не спорим за терминологии.тези които вземат структурни решенияса обикновено парашутисти с определена целда:1. лапат за тях си2.отчитат където трябва3.да не пречат на друго лапане.
    —цитат от коментар 69 на mihail_p


    Разбирам, какво имаш предвид, просто казвам, че той се оплаква от "малкия началник". Той има предвид ,, че след като е дошъл да прави бизнес, структурните и стратегическите решения ще си ги взима сам. Малкия началник , примерно техническия ръкововдител в строителството. Този който конретно трябва да реши кой точно работник ще измаже дадена стена, като предварително е поръчал материалите да са на обекта, осигурил е на стената да има кабели и да е прокаран водопровода и накрая ще отиде да провери дали стената е достатъчно гладка.

  84. 84 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 3841 Неутрално

    Друго си е да имаш торбичка "билла" между краката ;-))

  85. 85 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#71] от "karatista":

    Тя се следи, съгласен съм обаче самите работници трябва да я имат. Ти не можеш да им стоиш непрекъснато на главите на хората, някой хора я имат, други не. И да можеш да разчиташ на хората в труден момент, а не да си пусне болничен точно в най-напечения момент. В България е много ниска,което е малко наследство от социализма.

  86. 86 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7689 Неутрално

    "след 1989 българските комунисти останаха на власт, за да крадат от държавата."
    Те не само останаха, те се окопаха и се преоблякоха в нови дрехи така, че даже вече някои ги мислят за десни.

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Tsveta
    Tsveta
    Рейтинг: 398 Неутрално

    До коментар [#80] от "pag":

    Разделянето на народното наследство между старите мафиоти е факт навсякъде от Москва до бившото ФРГ.
    Това е историческа реалност и тя няма да се промени в близките сто години.
    Обаче бизнес конюктурата във БГ не са само старите мафиоти, а много фирми, които се основаха от млади, ерудирани и нахъсани хора. Западняците също имат голям дял в "приватизацията" така, че няма какво да реват. Бяха решили, че Изтока ще е донора на работна ръка по примера на старото СССРе и беше до време. Но времената се промениха...за това сега се търси по Индия, по Молдова, по Украйна...На нашето черноморие бизнеса масово работи с украинци. Янчо работи за Делойт дето се опитва да убеди западняците, че може да ги преведе през въртопите на бг реалността, срещу една тлъста сума. Обаче никой не ще да му я плаща. Аз лично съм работила за фирми "управлявани" от западняци. Идват с три годишен мандат, правят глупост от глупост - айде уволнение. После пристига следващия "мениджър" пак 3 годишен цирк. Целта на Янчо е да убеди ръководството, че грешката не е в тяхната пералня, а в бг действителността. Обаче кво се получи, дойдоха тия фирми, излюпиха кадрите, прецакаха се поради грешни решения на техният хед и лека полека ги изместиха българите. А нито един бг работодател няма дад даде на Янчо нито лев. За това се обажда на редакцията на Зелето и дава "интервю"

  89. 89 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#77] от "tsyrvulan":

    Работил съм технически ръководител на строеж. Работната етика е ужасна. И не говоря само за кръшкане. Ами приемрно, когато един майстор, нещо му пречи някой кабел, той го реже и си прекарва приемрно там, неговия си отдушник. Хем знае, че не трябва да го прави. И после мажем, боядисваме и т.н. и накрая - няма ток. Или фаянсаджията в банята запушил с лепило тръбата след подовия сифон. И т.н. и т.н. Аз не мога да стоя на главата на майстора 8ч. пет дни в седмицата. И такива примери мога да ти разправям с хиляди.

  90. 90 Профил на Reporter US
    Reporter US
    Рейтинг: 687 Неутрално

    ГЕРБ е задгробния живот на БКП 😔
    —цитат от коментар 11 на Александър


    ГЕРБ има толкова общо с БКП, колкото ДСБ има нещо общо с демокрацията.

    Трите фракции на БКП са известни на всички - БСП - ортодоксални, ДСБ- радикални и ДПС - либерални комунисти.

  91. 91 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2260 Неутрално

    До коментар [#85] от "Doge":

    според мен качеството на работниците е функция на качеството на началниците. като чуя някой да се оправдава със служителите директен 😲😲😲

  92. 92 Профил на МОЙШЕ  ТОЛКОЗ
    МОЙШЕ ТОЛКОЗ
    Рейтинг: 1596 Неутрално

    На мен затова ми е удобно и приятно да живея в Чехия. Имат си кусурите, но са чак до болка прагматично настроени и ти дават ясно да разбереш какво си мислят, без да те засягат - не ти викат, не те ругаят - просто и ясно ти казват как стоят нещата.Понякога е малко студено.Иначе са паричковци - имат ясни сметки за всичко. В определен контекст обаче това е позитив.
    —цитат от коментар 44 на PavelCZ


    Същото мога да кажа и за Израел😀. Имаме си кусури, ОБАЧЕ...куп други неща.

    И май най важното е че правилата са преопределени, важат за всички, и са предизвестни. НЯМА изненади-от днес за утре променят закон скроен за "някой", и ти бизнесът ти пропада/взимат ти го.

    ДА, И ТУК ИМА ЛОБИСТКИ ЗАКОНИ ЗА ЕДРИ ИНВЕСТИТОРИ! От рода на ИНТЕЛ, който по него време не измести никой от пазара. Хубавото беше че куп старт'упи яхнаха тези преференциални данъчни условия (хай'риск' хедж'фундс и т.н.), и АйТи сектора в Израел ФРЪКНА нанагоре без спирачки. Което донесе двойна полза-един път от данъците при продажба на АйТи фирми, и още веднъж защото куп свестни хора се ориентираха към Ай'Ти бранжа, а това подобрява всичко наоколо.
    До коментар [#44] от "PavelCZ":

    THOSE ARE MY PRINCIPALS! BUT IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE SOME OTHERS TOO! П.С. МОЛЯ ПРОЧЕТЕТЕ МОЯ КОМЕНТАР № 59 С ПОДРОБНИ ИНСТРУКЦИИ ЗА ФУНКЦИИТЕ НА ТОЗИ САЙТ В ТЕМАТА https://bit.ly/3dLkIhi
  93. 93 Профил на Doge
    Doge
    Рейтинг: 2372 Неутрално

    До коментар [#91] от "karatista":

    Не има си майстори и майстори. трябва да поработиш малко и трбява да знаеш, кой за коя работа е. Плочките във фоето на хотела ги слага един, а пък ако става дума за банята на персонала може друг. И за двамата майстори има работа, просто на единия не може да му се възлага по-отговорна.

  94. 94 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3087 Неутрално

    До коментар [#44] от "PavelCZ":

    Има си и хубавите страни. Чехкините не отказват да ги почерпиш една водка.

  95. 95 Профил на Lilith
    Lilith
    Рейтинг: 1327 Весело

    "За съжаление олигарсите в България продължават да прилагат старите ченгеджийски номера - например да държат с компромати високопоставени политици и чиновници, които определят правилата на играта в българския бизнес."


    Тц.
    Принадлежността към определена идеология изобщо не е задължителна, за да се използва цитираната практика.

    Достатъчно е управляващите да са тъпи и алчни, а възползващите се да са хитри и комбинативни. :)

    Щото иначе няма как да обясним, че и набори '80 вече са трайно корумпирани...

  96. 96 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3087 Неутрално

    Щото иначе няма как да обясним, че и набори '80 вече са трайно корумпирани...
    —цитат от коментар 95 на lilithi

    Ми няма да са будали. Виждат нагледно от къде падат мангизи.

  97. 97 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1036 Любопитно

    Хммм ... до 94 коментар 67 % са за казаното от чешкият предприемач Ян Скварил. Когато някой си корабокрушенец от някакъв си неизвестен остров получава минуси, за същото твърдение, как се нарича това - антагонизъм, плурализъм или мизантропия?
    Поздрави от Isla Robinson Crusoe.

    robin ot Crusoe
  98. 98 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3087 Неутрално

    Хммм ... до 94 коментар 67 % са за казаното от чешкият предприемач Ян Скварил. Когато някой си корабокрушенец от някакъв си неизвестен остров получава минуси, за същото твърдение, как се нарича това - антагонизъм, плурализъм или мизантропия?Поздрави от Isla Robinson Crusoe.
    —цитат от коментар 97 на робин от Крузо


    знаем каква е сестра ти се казва. или никой не е пророк в собственото си село.

  99. 99 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4234 Весело

    До коментар [#70] от "Tsveta":

    Като е така къде е истинската стабилната градивна средна класа в България?
    Не бъркай чиновниците с тях,става дума за частни икономически независими от държавата а не получаващи държавни поръчки и преразпределящи ограбените фондове и бюджет предприемачи,в България има огромна армия от държавни служители и поръчкови 'бизнесмени' които погрешно се възприемат като 'средна класа'!

    klimentm
  100. 100 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 3893 Неутрално

    "Големият проблем на България е, че комунистите останаха, за да крадат"

    Кратко, точно и ясно!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK