Симон Варсано, фотограф: След кризата само държавни стимули ще върнат чуждестранните филмови продукции

Симон Варсано

© Велко Ангелов

Симон Варсано



  • Това, което се случи, идва от нас, от хората. Нещо сме сбъркали.
  • Усещането да гледаш на живо никога не може да бъде постигнато във виртуален спектакъл.
  • Финансовите стимули за чуждестранни продукции не биха засегнали нито данъкоплатците, нито субсидиите за българско кино

Фотографът Симон Варсано избягва публичността и предпочита да стои зад обектива на камерата си, но това не означава, че се крие. По този начин той разкрива под формата на снимки български и чужди артисти от ранга на Бен Кингсли и Рангел Вълчанов, Майкъл Кейн и Крикор Азарян. Тези срещи го вдъхновяват и обогатяват, а в личната му философия е залегнало да цени и да се радва на всеки момент.


Започва пътя си на професионален фотограф през 1978 г. в "Пирогов" и в последните 30 г. е изключително активен в областта на киното и театъра. Наричат го "най-мълчаливият дисидент". В началото на 1989 г. е преследван и прострелян от полицията заради надписи, които гласят "Тодор Берия Живков", но за него тази история е минало и никога не се е опитвал да трупа дивиденти от нея. През 2018 г. тя е разказана във филма "Симон срещу страха (Случаят Варсано)" на режисьора, драматург и писател Георги Тенев. "


Дневник" разговаря с фотографа за театъра и киното в условията на пандемията от коронавирус, за необходимостта от закон за финансови стимули за привличане на чуждестранни кинопродукции и за това какви кадри са се отпечатали в главата му през последните седмици.




От години сте фотограф в сферата на киното и театъра. По какъв начин се отразява пандемията от коронавирус върху тези две изкуства и професионалистите, които работят в тях?


- Много от нас сме хора на свободна практика и останахме без работа. Не сме само ние, но бяхме първи и съм сигурен, че киното и театърът последни ще могат да привлекат отново публика. Това ще е дълъг процес - хората да намерят смелост да се върнат към това, а то е изключително важно за нашия живот - духовното. Може и да греша, но мисля, че съм прав. И държавата е длъжна да помогне, защото това са хора, които обогатяват всеки един от нас. Без тях, без изкуството, без образованието ние сами си отиваме. Цялата ни държава си отива.


Но това, което се случи, идва от нас - от хората. Нещо сме сбъркали. Природата ни дава сигнали, а ние ги игнорираме непрекъснато, най-често от алчност. Но това е тема за дълъг разговор. Тъжна тема.


Ще остави ли COVID-19 отпечатък върху киното и театъра? Смятате ли, че те по някакъв начин ще се променят?


- Не знам дали ще има промени, но много обичам театъра и усещането да гледаш на живо никога не може да бъде постигнато в един виртуален спектакъл. Нито да присъстваш на концерт и после да го гледаш на монитора вкъщи. Ако гледам вкъщи представление, на което съм плакал, ще си кажа просто: "Това е добро представление." Усещането ще бъде съвсем различно и непълноценно. Миналата или по-миналата година със сина ми гледахме мюзикъла "Цар Лъв" в Лондон и останахме с отворени усти. Беше прекрасно - и като танц, и като музика, и като изпълнение. Не можеш да почувстваш това пред екрана. Надявам се, че това никога няма да се промени. Театърът на живо съществува открай време. Киното и музиката отдавна влязоха в домовете ни, но се надявам, че живият контакт с театъра и концертите няма да се промени.


Според сайта IMDB от 2001 г. досега сте работили в повече от 60 кинопродукции като фотограф. Повечето от тях не са български. Какво привлича чуждестранните кинопродукции в България?


- Много неща. Първо, в България вече има изключително добре подготвени екипи - оператори, осветители, грим, каскадьори... Дълги години се обучавахме в чуждите продукции да работим добре и вече сме на много високо ниво. Когато работя в чужбина и се сблъсквам с други колеги от тази област, виждам колко сме добри наистина. Казвам го съвсем спокойно и с гордост.


Другото е, че самата ни страна е изключително комфортна за работа. За няколко часа можеш да снимаш на планина и после да отидеш на море. Така беше във филма The Way Back. Сутринта бяхме на Седемте рилски езера, а вечерта вече бяхме на залез на морето. За филмовите продукции това е изключително важно, защото по този начин се пестят много пари. Всеки снимачен ден струва страшно много. Екипите са достигали до 1000 и повече души в една продукция. Само един филм със среден бюджет между 5 млн. и 30 млн. е с екип от порядъка на 200-800 души.


А има ли нещо, с което България може да отблъсне чуждестранните продукции?


- В момента има отлив на чуждестранни кинопродукции в България. Нашите продуценти просто не могат да се конкурират с колегите си от съседните страни. Това се дължи на липсата на закон за финансови стимули за привличане на чужди кинопродукции. Почти всички страни на Балканите вече имат подобни стимули. Доколкото знам, 90% от държавите в Европейския съюз имат такива закони. През януари и февруари работих в Букурещ във филм на американски продуцент, който досега снимаше в България. Той избяга в Румъния и не можеш да го упрекнеш. Ние предлагаме чудесни условия: база, екипи, уникална природа. Но първото нещо, което гледат продуцентите, е този закон, защото чрез него пестят значителни средства.


Същината на този закон е следната. Чуждестранните продукции харчат известно количество средства в България - за един голям филм това са, да кажем, 20 млн. долара само за българския екип, български доставчици, услуги и т.н. След приключване на проекта част от тези пари, например 20%, им се връщат от държавата въз основа на финансови ревизии. Важно е да се подчертае, че българският данъкоплатец няма да бъде засегнат от този закон, а субсидиите за българското кино нямат нищо общо с това и няма да пострадат. В киното за кратък период от време се изсипват много пари. Става дума за един бизнес ход. Тези финансови стимули показаха, че работят много добре в другите страни. Доколкото знам, имаше работна група за това. Но всичко заглъхна, приспа се, засега няма резултат.


Защо е важно такъв закон да бъде приет възможно най-скоро?


- Ситуацията, в която се намираме, рано или късно ще свърши. Но отлив имаше още преди COVID-19 поради неконкурентноспособността на България спрямо съседните страни. Отново ще започне да се снима и ако този закон бъде приет, в България бързо ще започнат да идват чуждестранни кинопродукции. Важно е тези, от които зависи това, да реагират бързо, защото така могат да осигурят много работни места. Това е бизнес покана и тя няма да се отрази само на тези, които работят в киното, а и на много други, като туризма, транспорта и услугите. Не мога да разбера защо има такава незаинтересованост. Така България ще привлича чуждестранни филмови продукции.

Симон Варсано

© Велко Ангелов

Симон Варсано


Казвате, че фотографията за вас е начин на гледане...


- От дете наблюдавам какво се случва около мене. Обичам улиците на София - да обикалям и да наблюдавам хората. За съжаление ми прави впечатление, че все по-малко хора се радват на това, че денят е дошъл. Какво от това, че може да няма слънце и времето не е това, което искаш? Природата е такава, каквато е. А това, че всеки ден можем да виждаме тази планина, която във всеки миг си мени лицето? Не знам дали повечето хора го забелязват. Много обичам България и се радвам, че съм роден тук, на това парче земя. Дълбоко съм свързан с нея и вярвам в думите на Дънов, който казва, че моите корени са тук и ми дават сила.


Ще се радвам, ако тази болест отвори сетивата на хората и те започнат да ценят и да се радват на всеки божи ден. Ние сме тук за много кратко и трябва да посрещаме деня с усмивка, а не постоянно да се разминаваме. Понякога даже ми се случва да си махна очилата, за да не гледам намръщените физиономии, защото в главата ми има толкова хубави мисли. Хората са сърдити. А защо? И те не знаят. Защото нещо им се било случило. Всичко е преходно. Онзи ден тупах одеалото на балкона и ми паднаха очилата. Стана ми мъчно, но си казах, че така им е писано. Какво да направя?


А какво виждате от март насам?


- Няколко пъти излизах с колелото да обикалям из софийските улици и ми беше мъчно, че няма хора. Град без хора, без деца... Не бих искал това да се случи отново, но сигурно сами трябва да си помогнем. Това няма да стане, като се гледаме намръщено, а като бъдем по-внимателни и толерантни. А като обичаме природата и я пазим. Това, което видях, е тъга. Тъжно е, че хората остават на два метра един от друг. Че не можеш да видиш красивото лице на някое момиче, а само някакво парче плат. Само очите трудно могат да говорят в такива моменти. Придвижвам се само с колело и ми направи впечатление, че хората са все така забързани и адски арогантни. Дали след това, което се случи, те ще бъдат по-различни? Не, не мисля.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (16)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ironhorse
    ironhorse
    Рейтинг: 1032 Неутрално

    И тоя иска да боза от всички, чрез държавата ....
    Омръзна ми от псевдо култу
    р-трегери, дето не могат и 5 лева да изкарат от "изкуството", което създават.
    Трябва не в България, а в целият ЕС веднъж за винаги да се забранят държавни помощи и субсидии.
    Така се дава власт на политици, които прахосват пари, които са иззети от работещи, за да се дадат на тунеядци

    Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  2. 2 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 3774 Любопитно

    "Същината на този закон е следната. Чуждестранните продукции харчат известно количество средства в България - за един голям филм това са, да кажем, 20 млн. долара само за българския екип, български доставчици, услуги и т.н. След приключване на проекта част от тези пари, например 20%, им се връщат от държавата въз основа на финансови ревизии."

    Нещо като нулева ставка по ДДС за кино индустрията...
    Как ще реагират на такова нещо хотели и ресторантьори?!

    I Want To Believe
  3. 3 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8642 Неутрално

    Данъкоплатците няма да бъдат засегнати, обаче държавата ще връща 20%. Това не го разбрах.

  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3100 Любопитно

    Където е текло, пак ще тече. Тези филмови производители преди кризата заради държавна подкрепа ли са дошли?

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt.
  5. 5 Профил на Longanlon
    Longanlon
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    Всеки безполезник драпа за държавна софра, сега им е паднало

    http://kaka-cuuka.com
  6. 6 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2474 Неутрално

    До коментар [#1] от "ironhorse":
    До коментар [#4] от "DDR":
    До коментар [#5] от "Longanlon":

    Нищо не тече при нас, DDR. Идват само изпаднали продукции заради евтината работна ръка. А знаете ли как е по света? Дежурните измишльотини, че Холивуд снимал само с частни пари са абсолютна глупост.

    В САЩ от 50 щата само дестетина не предлагат субсидии за кинопродукции. Всички други около 40 дават - дали ще е пряка субсидия, дали ще е връщане на част от разходите, дали ще е данъчен кредит... всички. Може да стигне и да мине над 30% от производствения бюджет изхарчен в съответния щат.
    https://www.google.com/search?q=film +incentives+by+state

    В Европа и света всички разумни държави дават – Канада, Австралия, Нова Зеландия, Китай, Колумбия, Доминиканската републикка, Фиджи, Малайзия, Панама, Южна Африка, Франция, Германия, Белгия, Холандия, Австрия, Италия, Испания, Малта, Чехия, Полша, Естония, Литва, Хърватия, Сърбия, Ирландия, Исландия, Норвегия...
    Не ги знам всичките, но дори бедната Македония дава.

    Дори Русия дето все се оплаква от Запада – дори те миналата година въведоха субсидии за чужди продукции. За тази година средствата са 10 млн, а от 2021 нататък 22 млн долара годишно.
    Всички се състезават да докарат чужди продукции в страната си. Само ние сме най-големите "умници", които предлагат клипчета за привличане на чужди инвеститори, вместо полезни предложения.

    * * *
    Изобщо не е задължително парите да са от държавния бюджет. Примерно британците много елегантно си решиха въпроса с отделяне на приходи от хазарта - националната лотария дава пари за фонда на техния филмов институт BFI.

    * * *
    Унгария е страхотен пример за бърз успех на такава политика.
    Допреди 20 години Унгария беше едно от популярните източноевропейски места за снимане на чужди филми, но после силно западна. И държавният им филмов фонд беше пред фалит. После от Холивуд се върна Андрю Вайна и убеди Орбан да въведе субсидиите за чужди продукции - първо 20% възстановяване на разходите, после 25%, а тази година ги вдигнаха на 25+5. Тоест за първи филм там ти връщат 25% от похарчените в страната пари, а за втори филм - 30%.

    Преди 8-9 години чуждите продукции харчеха в Унгария около 5 млн долара годишно. Днес харчат 280 млн долара.
    Затова там се снимат някои от най-нашумелите и скъпи филми: като се почне от "Мисията невъзможна 4", "Умирай трудно 5" и "Марсианецът", "Блейд Рънър 2049" и последния "Терминатор" от 2015 и днес продължават да снимат с пълна сила.
    А у нас американците снимат в най-добрия случай третокласни евтини филмчета.

    Затова сега киноиндустрията в Унгария цъфти. Имат три големи студия + няколко по-малки, които са затрупани с работа. Снимат над 65 собствени филма и копродукции годишно, а ние едва успяваме да стигнем 20-25.
    Ето как държавни харчове от смешните 50 милиона годишно могат да докарат 5-6 пъти повече приходи в страната. Които хранят не само специалистите от бранша, а и други отрасли, щото една филмова продукция не е само хонорари.

  7. 7 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 4369 Неутрално

    До коментар [#5] от "Longanlon":

    Така само творците са независими или "свободни" како те обичат да се чувстват, иначе феодализъм.

  8. 8 Профил на Niraah
    Niraah
    Рейтинг: 586 Неутрално

    Проблемът е в качеството на продукциите, които се снимат в България. Вместо европейски филми, предимно американски треторазрядни екшъни. Българското кино освен с много пари и претенции не блести с вкус. Предимно работи рекламния бизнес, киното като изкуство е рядкост. Интересно е, че такива вечни типажи като г-н Варсано са останали без работа. Тази сфера като цяло е изградена от "незаменими кадри". Младите таланти неслучайно се ориентират извън територията. Предлагам да се помисли за стимулиране именно на тези млади хора, а не да се поощряват чуждите инвестиции. Във времето на изолация все по-ясно е, че който има силна локална културна сцена, той продължава напред. Надявам се е ясно, че в момента Българската жажда за изкуство, не може да бъде задоволена от местните творци. Изводите оставяме за себе си.

  9. 9 Профил на Петя
    Петя
    Рейтинг: 4369 Неутрално

    Тоя Симон, ще ме извините, но има вид на затворник, от онея как се казваха... "каторжници".

  10. 10 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2474 Неутрално

    До коментар [#8] от "Niraah":

    Проблемът е в качеството на продукциите, които се снимат в България. Вместо европейски филми, предимно американски треторазрядни екшъни. Българското кино освен с много пари и претенции не блести с вкус... Предлагам да се помисли за стимулиране именно на тези млади хора, а не да се поощряват чуждите инвестиции. Във времето на изолация все по-ясно е, че който има силна локална културна сцена, той продължава напред.
    —цитат от коментар 8 на Niraah


    Точно защото се снимат само третокласни филми трябва да се помага на чуждите продукции.
    Локалната култура сама по себе си не може достатъчно да изхрани достатъчно нито творците, нито останалите технически кино специалисти. Привличайнето на повече чужди продуценти ще даде и повече хляб за младите кинаджии, което веднага ще се отрази и на българските продукции.

    Погледнте горе примера с Унгария, който описах!
    Няма нужда да измисляте хипотези и предложения за откриване на велосипеда. Има предостатъчно примери как това успешно работи в чужбина.

  11. 11 Профил на subaru
    subaru
    Рейтинг: 1019 Весело

    Ех тази „лоша държава”, когато печелят всички искат да са капиталисти и се кълнат в „свободния пазар”, който се „саморегулирал”, усетят ли жегата зад ъгъла момемтално пускат ляв мигач и забравят за гуруто си Милтън Фридман.

  12. 12 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2474 Неутрално

    До коментар [#11] от "subaru":
    Няма нищо общо с жегата. Едно, че това са модели от време оно. И второ, че българските продуценти настояваха за такава политика и преди епидемията. Дневник писа за това през 2018:
    https://www.dnevnik.bg/kultura/2018/10/01/3319699_televizionnite_i_filmovi_producenti_iskat_nov_zakon_za/

    Що всички вие не си гледате кротко филмите от Замундите и не спрете да коментирате индустрия, която не познавате?

  13. 13 Профил на gripen
    gripen
    Рейтинг: 1080 Неутрално

    Богатата България да субсидира бедните американски еврей? Чудесна идея!

    За Европа: бяла, християнска и силна!
  14. 14 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2474 Неутрално

    До коментар [#13] от "gripen":

    Богатата България да субсидира бедните американски еврей? Чудесна идея!
    —цитат от коментар 13 на gripen


    Бедната България да привлича продуценти, които да харчат пари у нас.
    Чудесна идея!

  15. 15 Профил на linard
    linard
    Рейтинг: 1398 Разстроено

    До коментар [#14] от "tamada":

    Няма да те разберат, за онези, за които ноктопластиката е изкуство, творците са "тунеадци".
    Изключвайки ноктопластиката и евентуално реденето на плочки, всичко друго е излишно и трябва щом иска да работи и за без пари да го прави.
    Заплатата на маникюристка е над 2000 на месец, има ли смисъл да сравняваме повече...

  16. 16 Профил на tamada
    tamada
    Рейтинг: 2474 Неутрално

    До коментар [#15] от "linard":

    Няма да те разберат, за онези, за които ноктопластиката е изкуство, творците са "тунеадци".
    —цитат от коментар 15 на linard


    То в случая дори не става дума за изкуство, а за прости финансови сметки – влагаш еди-колко си, местният бизнес получава постъпления няколко пъти по-големи от твоите вложения, развива се и ти почваш да прибираш повече данъци, отколкото преди.

    Наравно с това и рекламата за България се увеличава. Ами преди няколко години министър Ангелкова точно така рекламираше България – чрез клип със световни кино звезди, които обясняваха колко хубаво било тук. И обещаваше, че чуждите кинопродукции щели да ни носят повече туризъм. А после всичко угасна.
    https://www.economic.bg/bg/news/5/holivudski-zvezdi-v-reklamniya-klip-na-balgariya-video.html

    Та затова е странно, че такива прости сметки днес не могат да се разберат нито от държавата, нито от форумните тъпанари.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK