Защо строежът на 1 км метро в София излиза по-евтино от Прага, Варшава и Будапеща

Защо строежът на 1 км метро в София излиза по-евтино от Прага, Варшава и Будапеща

© Юлия Лазарова



Гергин Борисов е съучредител на гражданската инициатива "Спаси метрото". Тя бе създадена през 2009 г. като реакция срещу опита на тогавашния главен архитект на София Петър Диков третият лъч на метрото да бъде проектиран като наземна железница. Борисов проучва европейските практики в строителството на метро и организацията на наземния градски транспорт. Неговата организация сега е част от "Спаси София".


Премиерът Бойко Борисов каза преди дни, че в София строежът на 1 км метро струва 40 млн.евро, а в Европа - 150 млн. Защо е така?


- Разликата идва основно от две места: пазарът на труда е далеч по-евтин в България спрямо средното за Европа и второ, метрото в София се строи без жизнено необходимата му паралелна инфраструктура. В чужбина заедно с метрото се изграждат огромни интермодални терминали. Такива са терминалите "Мльочин" във Варшава, "Летнани" в Прага, "Келенфолд" в Будапеща, въпреки всеобщите съмнения за корупция при изграждането на техния метродиаметър М4.




Освен просто четири подлеза в ъглите на едно кръстовище там заедно с метростанциите се строят диспечерски центрове за наземния транспорт, обръщала за него, довеждащи трамвайни линии, реорганизират се улици, правят се други паралелни инфраструктурни проекти, защото там се цели максимална интермодалност, а тук тя се разбира напълно погрешно - тя не е за градския транспорт, а само с БДЖ.


Какво значи интермодалност в градския транспорт?


- Давам пример: сега се строи метростанцията в кв. "Горна баня", която има връзка с жп линията за Перник. Към нея има и проект за буферен паркинг и за жп гара. Ако това се случваше в Полша, тази гара щеше да има няколко коловоза, да се извърши реорганизация на градската железница (защото там имат за разлика от София), да се построи голям интермодален терминал за градския транспорт с перони за автобуси, адекватна стоянка за почивка на шофьорите, нормални тоалетна и стая за почивка.


А сега ще имаме хубаво метро в "Горна баня" с нормални условия за машинистите на "Метрополитен" ЕАД, докато шофьорите на общинското "Автотранспорт" ЕАД ще имат на разположение продънена химическа тоалетна насред разнебитен автобусен обръщач.


Значи все пак и в "Горна баня" ще се изгради буферен паркинг и жп гара заедно с метрото. Не е ли същото като във Варшава?


- Те се строят, но специално буферният паркинг е отделен проект, с отделно финансиране. Така не се оскъпява метрото и то изглежда евтино.


Терминалите в Прага, Варшава и Будапеща са обръщала за десетки линии на градския транспорт, имат буферни паркинги на няколко етажа, площта им е над 100 декара. Тук не можем да си позволим подобен мащаб на отчуждавания, съответно мащабът на инвестицията също се свива.


Оттам и местното съфинансиране става по-малко като стойност, което е добра новина за град като София, който се проваля с генерирането на приходи. И понеже не може да се кандидатства (по европрограми) за финансиране за отчуждаване на терени, а Столичната община е неспособна да отчужди сама и навреме нужните терени, съпътстващата инфраструктура в проектите просто не се залага.


Тази "софийска" практика не цели ли бързо изграждане на метрото?


- Тази практика - един голям проект да се разбива на части, не е нито вредна, нито нередна, но липсата на координация между отделните фази на проектиране и изпълнение може да доведе до драстично намаляване на ефективността на метрото. От това в крайна сметка губим ние - софиянци, които разчитаме на него да е "гръбнак на транспорта".


Другите европейски градове осъзнават колко е важно максимално да се възползват от безвъзмездното финансиране. Да слушам премиерът да се хвали, че ние не го правим, ме кара да си мисля, че или не се е информирал добре какво и как строим, или се стреми да ни обяснява, че черното е бяло.


Когато София кандидатства за финансиране, няма ли изисквания да се изгражда инфраструктура, обслужваща метрото?


- Аз задавам този въпрос от 2010 година, когато тогавашният главен архитект на София Петър Диков обясняваше, че не можело Трети метродиаметър да е подземен. Още тогава настоявах, че не сме достатъчно богати, за да го караме евтино, защото то винаги излиза по-скъпо и пак ние ще плащаме сметката.


През 2008 година с кандидатстването за финансиране на Втори метродиаметър един от параметрите, който позволи проектът да бъде одобрен, бяха заявените около 25 мерки за реорганизация на транспортната схема. От всички тях само една беше изпълнена - трамвайното трасе между кварталите "Надежда" и "Свобода". Обещаваните нови довозващи автобусни линии така и не видяха бял свят, след като парите пристигнаха по общинската сметка.


Защо смятате, че метрото се нуждае от интермодални терминали?


- Цялата идея да строиш метро е да привлечеш максимален брой пътници да го ползват. Без обръщала и интермодални терминали няма как да реорганизираш линиите на наземния транспорт и да докараш софиянци бързо и удобно до метрото. Интермодалните терминали предоставят повече опции на хората, а само динамичен наземен транспорт може да спре стремглавото губене на пътници в София въпреки милионите, наливани в метрото.


Да вземем за пример метростанция "Г.М. Димитров": до него "спират" четири автобусни линии и минават осем. Мястото за прекачване между метрото и тях е неудобно, тясно и предизвиква забавяния за автобусите и проблеми за автомобилния трафик. Но там терените не са общински. В "Овча купел", на метростанцията при бул. "Монтевидео" обаче са. И въпреки това пак няма предвидено обръщало.


Тези обръщала, терминали и паркинги ново изискване ли са?


- Не са. В София последно се построи такъв терминал през 2003 г. на метростанция "Обеля". През 2008 г. го унищожиха, когато започнаха да строят втория метродиаметър. В момента там вместо интермодален терминал има хаотичен паркинг.


В жк "Люлин" и сега има шест обръщала за градския транспорт (четири автобусни, тролейно и трамвайно). Те са заложени още в проекта на този комплекс, създаден през 70-те години. Просто това е задължително изискване за организиране на транспорта в градската среда.


В новите квартали на София сега няма обръщала, не се предвиждат дори и на метростанциите. Ето, пак ще повторя - строящата се при бул. "Монтевидео" е перфектна за обръщало, защото е в средата на кв."Овча купел", но то не е предвидено. Това означава, че дори когато се обещава да се реорганизира градският транспорт около метрото, ако няма къде да завъртиш линиите на автобусите до метростанциите, няма как да стане.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (35)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на KRAFTWERK
    KRAFTWERK
    Рейтинг: 1659 Неутрално

    Това с рушветите , или те не са приспаднати ?!

  2. 2 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    Без да ставам адвокат на никого.
    Когато е скъпо - защо е скъпо.
    Когато е евтино - защо е евтино.
    Типично по български - четете Чудомир - има един разказ за Бай Тотю Чушката. Идеално отговаря на подобни ситуации.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  3. 3 Профил на opoziciq
    opoziciq
    Рейтинг: 1030 Неутрално

    Трябва да сме щастливи от това. А и стандартите ни на живот са различни от изброените градове.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    И при магистралите е така, затова вече в средна лента не може да се пътува, камионите отиват в лява и е въпрос на време да стане гадна караминела. Бойко знае КОЙ е виновен.

  6. 6 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 2061 Неутрално

    И при магистралите е така, затова вече в средна лента не може да се пътува, камионите отиват в лява и е въпрос на време да стане гадна караминела. Бойко знае КОЙ е виновен.

  7. 7 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 6205 Неутрално

    Когато "ония" отчуждаваха хората черпеха а когато ГЕРБ отчуждават хората плачат !!!

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  8. 8 Профил на Kotarak
    Kotarak
    Рейтинг: 813 Неутрално

    Идете да видите кофата с парцала на станция Джеймс Баучер посока центъра и ще разберете. След първите ескалатори. Та там тази кофа стои от години. Над нея има дупка, която стига до тротоара горе. И като вали директно в кофата долу. До кофата има и парцал- създава впечатление, че ей сега са я оставили докато мият. Но не е това причината.

  9. 9 Профил на balkantourist
    balkantourist
    Рейтинг: 968 Неутрално

    Много спасители има в този град!

  10. 10 Профил на Goldmantelziesel
    Goldmantelziesel
    Рейтинг: 344 Неутрално

    Защото изкопават един тунел-дупка и го пишат метро. Метрото и магистралите не са само едно нещо - това е сложна инфраструктура с много съпътстващи елементи, които в България се спестяват.

  11. 11 Профил на uporit
    uporit
    Рейтинг: 729 Неутрално

    Без да ставам адвокат на никого.Когато е скъпо - защо е скъпо.Когато е евтино - защо е евтино. Типично по български - четете Чудомир - има един разказ за Бай Тотю Чушката. Идеално отговаря на подобни ситуации.
    —цитат от коментар 2 на haq30626233

    Ти май си функционално неграмотен - т.е. четеш, но не разбираш смисъла на прочетеното.
    Апропо, само Тиквата твърди, че метрото е евтино.
    Ти вярваш ли му?

  12. 12 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2704 Неутрално

    щото ганчо не го интересуват детайлите. джаста-праста и да изтупа ръцете 5 за 4. спаси софия изглежда си дават зор за тия неща.

  13. 13 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1510 Неутрално

    Глупости на търкалеата. При единен пазар на строителни услуги, да говориш за разлика в нивата на заплащане е нелепо. Вярно, че тарябва да се сравнява само само съпоставимата инфраструктура, но разликата пак е в пъти в полза на България. Основната причина е прибирането на повече пари на заоад. Там се приема, че е напълно законно, това което в България се преследва.

  14. 14 Профил на haq30626233
    haq30626233
    Рейтинг: 2047 Неутрално

    До коментар [#11] от "uporit":

    Кой е неграмотен се вижда. Ако бяхте грамотен щяхте да знаете, че към непознат обръщението е ни ТИ , а ВИЕ.
    В тези форуми винаги ме е впечатлявало, че позицията в 99% се определя от политическите пристрастия, а не от реалността на нещата.

    "Което беше порок стана обичай" - Сенека
  15. 15 Профил на rainbou1
    rainbou1
    Рейтинг: 1627 Любопитно

    Господин Борисов може да е всякакъв, да изказва лично мнение, но за съжаление - доколкото знам - няма образование в сферата. Така че не мога да се доверя 100% на мнението му. Но наистина от това което виждам, можеше да се организира последната спирка на четирите линии в Овча Купел да бъде направена до изхода директно....

  16. 16 Профил на pet_fire
    pet_fire
    Рейтинг: 5507 Весело

    "Цялата идея да строиш метро е да привлечеш максимален брой пътници да го ползват. Без обръщала и интермодални терминали няма как да реорганизираш линиите на наземния транспорт и да докараш софиянци бързо и удобно до метрото. "

    Коментара на ББ "Строим си"

  17. 17 Профил на Цецо
    Цецо
    Рейтинг: 1891 Неутрално

    Тоя се е пообъркал. Цялата идея на строенето в бацеленд е правилните хора да усвояват едни сериозни пари. Какво и как се строи няма никакво значение.
    Тоя ако го питаш строежа на стадион на село само със старци е безмислен. А е много смислен. Не само ще се усвоят пари при строежа, но ще има за после.

  18. 18 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1026 Весело

    Хммм ... не съм специалист, дори въобще не съм спцециалист в подземно строителсто, но бих казал, че думите на премиера за стойността на метрото са съвсем верни.
    „Премиерът Бойко Борисов каза преди дни, че в София строежът на 1 км метро струва 40 млн.евро, а в Европа - 150 млн. Защо е така?“

    И в пътното строителство не съм специалист, но ще се опитам от опит събран от медиини съобщения и новони да дам оценка за стойноста (по аналогия от стойноста на метрото приблизително, 1 към 3)на магистралите. Стойноста на магистралите в България към тези в Европа е 3 към 1 и бих казал: Премиерът Бойко Борисов знае. Защо е така!
    Поздрави от Isla Más a Tierra.

    robin ot Crusoe
  19. 19 Профил на tedif
    tedif
    Рейтинг: 1283 Весело

    Както винаги - прелива от професори по всичкология!

  20. 20 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2148 Неутрално

    До коментар [#2] от "haq30626233":

    Абсолютно си уцелил примера

    гошо
  21. 21 Профил на zo
    zo
    Рейтинг: 879 Неутрално

    Точно заради изброените липси хората продължават да не слизат от колите, нито пък новите презовни средства на наземния го прави привлекателен. Питаха я кметИЦАТА* от „Спаси София“ защо не ходи с тролей на работа, но не отговаря.

    *на вниманието на мисирките - българският език има категорията род!

    ITV: Saudi Arabia Uncovered https://www.youtube.com/watch?v=NLtLeK7YLGY
  22. 22 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2953 Неутрално

    До коментар [#21] от "zo":

    В момента заради корона вируса градския транспорт е доста празен навсякъде.

  23. 23 Профил на anonim440
    anonim440
    Рейтинг: 2431 Неутрално

    Този обяснява, че Мутрата лъжел... Не вярвам Мутрата да лъже...

  24. 24 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 2148 Разстроено
  25. 25 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2109 Неутрално

    Винаги може да се направи по–добре. Авторът не споменава дали е предвидено това да се направи на следващ етап .

  26. 26 Профил на Алф
    Алф
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    Ясно, дай да построи и да реорганизира е всичко възможно наведнъж. И за 20 години ще имаме 2 станции.

    Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  27. 27 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8951 Неутрално

    До коментар [#2] от "haq30626233":

    То не е евтино, просто няма изграждане на задължителната придружаваща инфраструктура.

  28. 28 Профил на робин от Крузо
    робин от Крузо
    Рейтинг: 1026 Весело

    До коментар [#18] от "робин от Крузо":

    Хммм .... или не четете до края, или не може да мислите, едно от двете ще да е, но не е моя работа да кажа кое!
    Само от днес, само от днес (повторението е вярно) новината от Варна ни разказва, че само преди година въведеноя в експлоатация надлез подлез на кръгово във Варна, пак трябва да се ремонтира. Пример: второ ниво, на голямото кръстовище, което разделя част от Варненските квартали на четри е само за коли. Но.... подлеза, по който минават коли когато не вали е предназначен за лодки, кану, кану-каяк и малки ветроходи. Преминаването на пешеходци през надлез-подлез, едно от чудесата на пътното строителство в света от хора, се осъществява, само от тези които могат да летят!
    Цялото съоражение с дължина от 3 км. струва за сега (само за сега) 132 млн.лева.
    Хайде сега, смятайте и грабвайте минусите.
    Поздрави от непознат остров.

    robin ot Crusoe
  29. 29 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 711 Неутрално

    За живеещите в България, помнете. Тук нещата се правят наполовина. Ако видите нещо измислено и реализирано както трябва това трябва да е приятна изненада, която да ни радва. Иначе ще сме вечно нещастни в тази държава.

  30. 30 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1353 Неутрално

    Мрънкачите си мрънкат, пардон, "демонстрират активна гражданска позиция", керванът си върви.

    Знанието е сила, информацията - власт
  31. 31 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 1990 Неутрално

    Ниските цени в София са породени от това, че не трябва да се минава кога под Темза, кога под Сена, кога под Елба, кога под Дунав. "Единствената европейска столица, която не е на река" се оказа в положение да прави метро колкото си иска, без да прекосява речни корита и водосбори.

    ГЕРБ е ДПС-то на етническите българи.
  32. 32 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3052 Неутрално

    Изсмукана от пръстите теза, дай да се пишем опозиция че носи политически дивиденти.

    Тъпо е към цената на метрото да се смятат и разни автобусни гари и жп гари, те са към автобусният транспорт и БДЖ. Ако ще се прави комплексен анализ то и сравняването трябва да е комплексно. Примерно колко излиза автобусният транспорт, цената за 1 превозен пътник в градският транспорт и т.н.

    Метрото си е това под земята, и е редно както нашите отчитат за 1 км така и сравненията с останалите да става за този 1км. А не изкуствено да се прикачат ЖП и автобусни гари към него.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  33. 33 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3052 Неутрално

    Ниските цени в София са породени от това, че не трябва да се минава кога под Темза, кога под Сена, кога под Елба, кога под Дунав. "Единствената европейска столица, която не е на река" се оказа в положение да прави метро колкото си иска, без да прекосява речни корита и водосбори.
    —цитат от коментар 31 на cinik


    Не съм убеден. На машината под земята и е все едно откъде минава, хидроизолациите под речното корито не е чак толкова скъп елемент.

    Основният фактор е ниската цена на труда, 2-3 ПЪТИ по-ниска отколкото в бившите страни от соц.лагера и 5-6 пъти отколкото в останалите от ЕС. Въобще метрото е едно от крайно малкото неща в БГ което се прави както трябва без да се пилее и краде и това си личи.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  34. 34 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3052 Неутрално

    Точно заради изброените липси хората продължават да не слизат от колите, нито пък новите презовни средства на наземния го прави привлекателен.
    —цитат от коментар 21 на zo

    Да не искаш да кажеш, че в другите градове и градчета където няма метро хората са тръгнали пеша или тъпчат в градският транспорт?

    Българинът още не може да си начеше крастата от социализма, когато за кола се чакаше по 10г. А освен това и действително е по-удобно да се качиш от апартамента и спреш до работното място вместо да се прекачваш 3-4 пъти. Пък ако ще и да са ти осигурили паркинг пред метрото. който впрочем също е редно да бъде платен. И като започнеш да смяташ парите не се знае кое накрая печели.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.
  35. 35 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 3052 Неутрално

    "Цялата идея да строиш метро е да привлечеш максимален брой пътници да го ползват. Без обръщала и интермодални терминали няма как да реорганизираш линиите на наземния транспорт и да докараш софиянци бързо и удобно до метрото.
    —цитат от коментар 16 на pet_fire

    В момента поради страха от епидемията не само метрото но и въобще градският транспорт е доста празен. Но иначе /особено преди/ в часовете за отиване и връщане от работа метрото е доста плътно натоварено, човек до човек. Така че тезата "Не се ползва поради инфраструктурата" просто не е вярна.

    Юда се продаде за 30 сребърника, ДБ за 8 районни кмета.




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK