Атила Йенисен, "Метро": С "Преоткрий България" не конкурираме други платформи, а съседните страни

Атила Йенисен

© Велко Ангелов

Атила Йенисен



В разгара на кризата с коронавируса трима министри дадоха пресконференция за нова платформа "Преоткрий България", през която българите да резервират почивката си по Черноморието като ползват и отстъпки. По-късно се разбра, че правителстовто реално няма общо с проекта, освен че е бил предсатвен на няколко министри и на премиера лично и всички те са заявили, че подкрепят идеята. Автор на платформата е "Метро" като са привлечени и още няколко компании. Каква е идеята на проекта, как се е стиганло до него и каква роля играе правителството в него - по тези теми разгавяраме с Атила Йенисен, главен изпълнителен директор на "Метро България".


Кой и кога роди идеята за проекта "Преоткрий България", говори се, че Вие сте неин автор?


- Започвате с най-трудния въпрос, тъй като при нас не е важно чия е идеята - в "Метро" ние винаги приемаме своите идеи за общи. "Метро" е международна компания и ние се ангажираме с много инициативи в подкрепа на хотелиерите и ресторантьорите навсякъде по света. Изградихме тази инициатива на базата на знанието натрупано в чужбина, но добавихме и нещо от себе си. Платформата за резервации и въвличането на толкова много заинтересовани страни е нещо уникално за нас.




Разкажете малко повече за проекта и различните елементи?


- Инициативата "Преоткрий България" има четири стълба. Първият е хигиената и санитарните мерки, служещи да създадат безопасна среда за клиентите. Подготвихме голям каталог с насоки как да се хигиенизират хотелите и ресторантите. Освен процедури обаче, ние добавихме в каталога и подходящите продукти, които да обезпечат изпълнението им. Вторият стълб е свързан с менюто. Знаете, че заради КОВИД-19 имаше големи проблеми с веригата на доставките - някои продукти липсват, други се доставят бавно и това все още е валидно за вноса, особено от Азия, откъдето идват например замразени морски дарове. Разработихме модел, който да гарантира качество и навременно снабдяване с български продукти, за да подсигурим локалното меню, което предлагаме. Това е идеално решение, не само за ресторантите, но и за местните производители и фермери.


Третият стълб е свързан с финансовата подкрепа на бизнеси, които преустановиха работа заради пандемията. Да се рестартира бизнесът на такива предприемачи не е никак лесно, най-вече защото те не знаят дали изобщо ще имат клиенти. Има хотели в Слънчев бряг, които са с 200 души персонал и 20 клиенти. В тази ситуация собствениците са в беда. Те се чудят да отварят или не и ако отворят, как да издържат бизнеса си. За тях ние предлагаме възможност за безлихвено финансиране на покупки на стоки, а за малките хотели и ресторантите допълнително предлагаме и подкрепа във вид на ваучери от по 1 000 лева, с които те да пазаруват в "Метро", за да заредят със стока за рестартирането на бизнеса си.


С всичко това обаче ти можеш да подготвиш хотела или ресторанта си за отваряне, можеш да си осигуриш необходимите продукти, можеш да намериш решение на финансовите си проблеми, но ако нямаш клиенти, нищо реално не можеш да направиш. Ето защо решихме да потърсим решение и на този проблем, като създадохме платформата за резервации, за ползването на която, хотелите и ресторантите не плащат такси и комисиони за летния туристически сезон 2020 - нещо, което би им позволило да предложат и привлекат клиентите си с много по-атрактивни оферти.


След началото на кризата ли обмислихте проекта или преди това?


- Основният двигател беше коронавирусът. Той ни подтикна да обединим усилия в подкрепа на ХоРеКа бизнеса.


В какво се състои инвестицията от 1 млн. лв., която бе обявено, че са направили общо в проекта партньорите в него?


- Когато бяхме готови с идеята, направихме карта на потенциалните участници, които да вземат участие в него, тъй като "Метро" е в центъра на цялата система - имаме контакти с производители, купувачи; хотелите и ресторантите са наши клиенти, а имаме и много клиенти, които пазаруват за вкъщи. Зададохме си въпроса как да привлечем още повече партньори, за да направим идеята успешна. Затова и започнахме разговори с директори на други компании, с представители на различни бизнес асоциации, а също и с представители на правителството.
Подкрепата за проекта има различни измерения, като основната част е участие с по 100 хил. лева от страна на всеки партньор. Ние, от "Метро", също се включихме със 100 хил. лева, а партньорите ни се ангажираха и с други мерки - с отказ от комисиони, както и със специални отстъпки и допълнителни предложения за клиентите, като общият ангажимент дори надхвърли сумата от 1 милион лева.


Първоначално се създаде впечатлението, че това е проект на правителството, тъй като бе представен от трима министри...


- Всъщност, ние го наричаме инициатива на "Метро", съпритежавана от всички наши партньори. Първо отидох при земеделския министър Десислава Танева и й разказах за проекта, а тя обяви, че ще го подкрепи. След това обсъдихме с министъра на икономиката Емил Караниколов също да подпомогнем тези малки и средни бизнеси. Той ни насочи към Българската агенция за експортно застраховане (която има продукти и за бизнеси, които не изнасят - бел. ред.) и тя всъщност дава добри отстъпки. После имах среща с министъра на туризма Николина Ангелкова, която обяви, че ведомството ще рекламира проекта. После представих идеята на вицепремиера Томислав Дончев и той предложи да представим целия проект на премиера. И когато отидох да се срещна с него, тези министри също се включиха в срещата. Премиерът изслуша представянето на проекта и го хареса. Смятам, че този проект е добър пример за това как правителство и частен сектор могат да работят заедно.


Атила Йенисен, "Метро": С "Преоткрий България" не конкурираме други платформи, а съседните страни

© Велко Ангелов


Как избирате на кого от бизнеса да дадете по 1000 лева?


Основният принцип, който следваме е да получим ангажимент от страна на бизнеса да се придържа към заложените от нас хигиенни и санитарни стандарти в своите хотели и ресторанти, на които ние периодично ще правим случайни проверки и ще осигуряваме експертен съвет.


Второто изискване е хотелиерите и ресторантьорите да предлагат поне три рецепти от българското меню, което сме разработили, но без те да са длъжни да пазаруват от "Метро", за да участват в проекта. Третото условие е да отговарят на изискванията за застраховка, за да могат да се възползват от кредитните условия, които им се предлагат.


Всички малки бизнеси, които отговарят и на трите изисквания, а също така са готови да предложат най-добрите възможни оферти през платформата за резервации, могат да кандидатстват за тази помощ от 1000 лева на принципа на първи дошъл - първи получил.


По-големите бизнеси, за които ваучерите вероятно няма да представляват сериозен интерес, ще подкрепим, като им предложим допълнителни отстъпки и бонуси. Всички тези възможности ще започнем да предлагаме в кратък срок.


С ваучерите от 1000 лева ще може да се пазарува в "Метро", но няма да задължаваме никого да пазарува над тази сума. Нашето участие, като "Метро", е със 100 хил. лева, защото идеята ни е да се включим със суми, като тези, с които участват и нашите партньори, а не да направим пари от предлагането на ваучерите. Печалбата, която направим от тези ваучери, ще я реинвестираме в проекта.


Но как другите партньори, пък и "Метро", разчитат да си върнат направените инвестиции от общо 1 млн. лв.?


- Това е важно, защото тук не става дума само за благотворителност, а и за бизнес. В случая искаме да разрешим проблем в икономиката по печеливш начин, като създадем добавена стойност и за крайните клиенти, не само за бизнеса . Например, "Кока кола" влага допълнителни средства, чрез които плаща част от сметката на клиентите, резервирали ресторант през платформата. По този начин ние ще насърчим желанието на хората да се хранят навън, ресторантите ще се нуждаят от повече продукти, а партньорите ни ще могат да се възползват от засиленото търсене. Така ресторантът ще е доволен, че привлича клиенти, които ще го посетят, защото ще им е по-изгодно да резервират места в него през платформата. В "Метро" ще сме доволни, защото ресторантът ще дойде да пазарува при нас с ваучерите, а ползата за "Кока кола" е, че ние ще рекламираме тази възможност и така брандът й ще бъде промотиран.


Тоест, това е чист бизнес, но потребителят има полза, защото плаща по-малко, ресторантите имат полза, защото получават клиенти, ползата на "Метро" е, че тези пари се харчат при него. Ако ние успеем да допринесем за успеха на нашите клиенти - хотели и ресторанти, нашият бизнес ще порасне. Колкото повече клиенти изпратим в хотелите и ресторантите, толкова по-успешни ще са те. Колкото по-успешни са те, толкова повече ще имат нужда да купуват продукти от "Метро".


Това е валидно за всички партньори, които ще могат да се възползват от платформата, за да промотират своите продукти и услуги пред крайните си клиенти. По този начин те ще се възползват от потребителското търсене.
OMV, например, ще предлага ваучери за гориво по 20 лв., на клиенти направили предплащане от 100 лева при резервация на хотел през платформата. Логиката е, че ще си напълниш резервоара, а няма да сипеш гориво само за 20 лв. и после да дозаредиш другаде.


Така, че всеки участник в инициативата предлага модел, по който едновременно да стимулира потребителите, но и да печели от това. Освен това ние предлагаме модел, който е напълно прозрачен. На практика с този проект демонстрираме затварянето на един цикъл, при който всичко е открито - без скрити уловки, каквито често подозираме, че можем да открием в различни проекти по нашите географски ширини.


Колко дълго смятате да работи проектът?


- За да бъда честен, тази платформа не е нашият бизнес. Коронакризата ни принуди да направим нещо иновативно. Идеята е да действа само за летния сезон, но хотелиерите настояват да остане и за зимния. Не сме решили още, ще зависи как се развива.


Получих въпроси дали се опитваме да конкурираме други подобни платформи. Отговорих, че се опитваме да конкурираме съседните държави, защото ако успеем да убедим българите да останат тук за ваканция, на добра цена, българската икономика ще спечели. Парите ще останат тук, при местните производители, цикълът ще се затвори в нашата икономика.

Атила Йенисен, "Метро": С "Преоткрий България" не конкурираме други платформи, а съседните страни

© Велко Ангелов


При съществуващите проблеми за бизнеса хората са по-чувствителни, защото не са сигурни, че ще запазят доходите си. Ние се стремим да предложим добро качество за парите им, за да се насладят на своята ваканция в България и едновременно с това да спестят средства в по-несигурните времена.


Така всички ще са доволни и всеки ще има полза - ресторантите, фермерите, компаниите, а също и правителството, което ще получи повече приходи от данъци.


В допълнение към всичко това, аз приемам "Преоткрий България" като възможност за туристическия сектор да си върне доверието на българските потребители.


Правителството ще ви подкрепи ли с нещо конкретно?


Както видяхте по време на пресконференцията в края на май, министерствата се ангажират с проекта. Но това не е нещо ново за нас. С някои министри ние така или иначе работим отдавна - с министър Танева по линия на земеделието, други, като министерството на туризма заявяват ангажимент, че ще популяризират инициативата, а също така получаваме добри оферти от агенцията за застраховане, със съдействието на министъра на икономиката, господин Емил Караниколов.


Но нека да съм ясен, ние не очакваме много от тях. Аз не очаквам правителството да вложи пари в този проект, защото ако това стане, всички ще попитат защо правителството подкрепя "Метро", а аз не искам да изпадна в ситуация да се защитавам, че получавам пари от правителството. Ние казахме на всички министри, че не искаме пари от тях, а подкрепа, насочена към туристическия сектор или в промотирането на проекта. Не смятам, че е коректно да получаваме директна финансова подкрепа от правителството, което не би било честно спрямо други компании.


Атила Йенисен, "Метро": С "Преоткрий България" не конкурираме други платформи, а съседните страни

© Велко Ангелов


Не се ли притеснявате, че ако някой не е доволен от резервирания през платформата хотел, то това ще е негатив, който ще поемете вие?


- Това, което ме интересува е качеството на услуга, която клиентите ще получат при работа с платформата и не бих желал никой от тях да се сблъска с недобро обслужване през нея. Всеки разбира, че тази платформата свързва ХоРеКа сектора директно с неговите клиенти. Смятам, че бизнесът трябва да разбира отлично това и да предложи най-доброто, с което разполага. Когато разговарях с хотелиери, те предложиха, ако някой не отговаря на изискванията, това да бъде съобщено чрез платформата. Намирам, че това далеч не е необходимо.


Казах им, че не сме полиция и контролен орган. И ако открием, че хотел или ресторант не отговаря на стандартите, които сме задали, просто още същия ден ще бъде премахнат от платформата. Смятам, че това е достатъчно.


А потребителите ще могат да публикуват коментари с впечатления от посетеното място. Всички участници в платформата са се подписали, че ще спазват хигиенните изисквания, които сме дали и че ще предлагат поне три от рецептите, които сме разработили.Смятам, че умните бизнесмени ще се възползват от възможността, която им предлагаме и ще се постараят да впечатлят клиентите си.


Как кризата с коронавируса засегна бизнеса на "Метро" в България?


- Имаше моменти на силно търсене и на силни спадове. В началото потребителите започнаха да се запасяват с някои продукти в продължение на около седмица. Веднага след това последва спад. Търсенето от страна на ресторанти и хотели спадна с 80%. В крайна сметка като цяло губим. Хората смятат, че магазините печелят повече по време на коронакризата, но това не е валидно за нас, защото ние сме търговец на едро и разчитаме основно на потреблението от хотели и ресторанти. Така че повишеното потребление от индивидуалните ни клиенти не компенсира тази загуба.


Какво, според Вас, стана с цените?


- Казах ясно на моя екип, че няма да повишаваме своите маржове по време на кризата. И го спазваме - не сме повишили маржа си. Все пак доставните цени на някои стоки бяха повишени, което нямаше как да не се отрази в крайната им цена. Но гарантирам, че не сме спекулирали изобщо в посока увеличаване на нашия марж.


Как тази криза промени бизнеса Ви?


- Най-голямата промяна засегна как компанията създава стойност за клиентите. Фокусирахме се върху определени клиенти, започнахме доставки до дома.


Успешно ли е това?


- Не бих го дефинирал като успех или провал. Това е скъпа услуга, купуват се малки количества, така че не е много печеливша дейност. Но някои наши клиенти ни казаха, че не искат да идват в магазина и нямаше как да не обърнем внимание на това. Дневно сме имали не повече от 50 поръчки, но се наложи да направим промени в организацията на работата си, както и да назначим мениджър за услугата. Не смятаме да я поддържаме в бъдеще, защото това не е нашият бизнес, освен ако не намерим партньор за нея.


Как бяха засегнати бизнесите Ви в другите страни?


- По различен начин. Например, във Франция "Метро" е с близо 90% клиенти от ХоРеКа и беше много силно засегнат. Това се случи и в Испания и Италия. В света на Метро има диверсификация - в страни като Русия, Украйна и др. бизнесът расте, защото е ориентиран повече към крайни потребители.


Тук решихме да не освобождаваме служители (те са общо около 2200), което беше много положителен сигнал за тях. В нашия бизнес са най-важни хората и ние държим да запазим своя екип.


Един от партньорите Ви в новия проект - млекопреработвателят Димитър Маджаров, предложи български традиционни продукти да се предлагат в "Метро" магазините в други страни. Това възможно ли е да се осъществи?


- Теоретично - да. В момента обаче в много страни има кампании, насърчаващи консумацията на местни продукти, за да подпомогнат производителите. И тук също е така. Така че кой би проявил интерес към вносни стоки? Сега дори решихме, че ще намерим български производител на пресни подправки, а не да ги внасяме от други страни.


Честно казано, не смятам, че сега е моментът да се занимаваме с износ, когато никой не иска да е зависим от вноса. А иначе имаме известен опит в това. Преди две години например предлагахме български розови домати в Германия и Австрия, както и други примери. Също така имаме доставчици, които произвеждат в България продукти под собствените марка на "Метро", които се продават в чужбина.


Имате ли проблем да изпълните изискванията в постановлението на правителството да предлагате повече местни продукти, срещу което много остро възразиха колегите Ви от другите търговски вериги, членуващи в Сдружението за модерна търговия?


- Нямаме проблем с тези изисквания, а и разбираме мотива на правителството. Да, нашите колеги предпочетоха друг подход, но ние не се присъединихме към тяхната декларация. Предпочетохме да се придържаме към постоянна комуникация и сътрудничество.


Аз съм бизнес човек. Когато получихме проекта на постановлението, решихме, че ще дадем мнение по проекта коя част е работеща и коя - не, защото имаше неща, които се нуждаеха от допълнително обмисляне.
Ние приехме, че ще увеличим дела на българските продукти и видимостта им, за да бъдат избирани повече от потребителите. Имахме няколко кръга на обсъждане на проекта, а нашата стратегия беше не да го отхвърляме, а да му придадем по-добра форма.


Освен това ние вече имахме доста български производители като доставчици. Това казах и на премиера, че ние вече изпълняваме това постановление, не защото е някаква заповед, а защото вярваме в него и се придържаме към логиката му през последните 4-5 години. Преди няколко години още започнахме да следваме този модел на работа както и да промотираме българските продукти. Моята идея бе да промотираме българския розов домат, особено през лятото, когато е сезонът му, както и да го превърнем в символ на своята програма "Отгледано с грижа в България". Затова съм и известен в "Метро" като "Господин Розов домат". Ние предлагаме и други емблематични български продукти и подпомагаме производителите им - смилянски фасул, самоковски картофи, реселешки лук. Имаш проблем с тези неща, ако ги правиш, само защото законът те задължава, а не защото наистина вярваш в тях.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (13)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на bosev.asen
    bosev.asen
    Рейтинг: 616 Неутрално
  2. 2 Профил на plamen_b
    plamen_b
    Рейтинг: 2604 Неутрално

    Човекът доказва, че си заслужава мястото. По време на криза способните да се адаптират изпъкват!

  3. 3 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3341 Любопитно

    В крайна сметка като цяло губим. Хората смятат, че магазините печелят повече по време на коронакризата, но това не е валидно за нас, защото ние сме търговец на едро и разчитаме основно на потреблението от хотели и ресторанти.
    __________________
    Абе лъже като възрастен жител на кв. Филиповци!
    Основния таргет са им клиентите на дребно с огромни маржове, има следи за " % Аладин" иначе защо ли правителството и КЗК от 20 години има чадър над всякакви вериги които продават под цени на едро на краен клиент на дребно?

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 3234 Неутрално

    Сега,вече когато е обяснено, нещата имат ”глава и крака” —> смислени и ясни.
    А иначе за истерията в другите страни с ”купи нащо, бъди патриот” е много прав. Ама хората търсят разнообразие —> както ценово така и като стока, така че фалшивият патриотизъм ще е ден до пладне.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt.
  5. 5 Профил на Нанко Русев
    Нанко Русев
    Рейтинг: 255 Неутрално

    Три седмици след старта колко резервации има направени за отсядане или ресторант? Нека предположа - близо до 0.

  6. 6 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4531 Неутрално

    Лично за мен, "Метро" е най-добрата верига в България.

    Скоростен индекс "Y"
  7. 7 Профил на caterpillar
    caterpillar
    Рейтинг: 42 Неутрално

    До коментар [#5] от "Нанко Русев":

    Влязох в сайта - цените плашещи....

    caterpillar
  8. 8 Профил на PoToP
    PoToP
    Рейтинг: 1632 Неутрално

    Усилията на Метро нямат нищо общо с алтруизъм, патриотизъм и т.н.
    Просто основния им оборот идва от ХоРеКа сегмента и за тях е важно този сектор да оцелее, за да може да пазарува. Подкрепяш си клиента, за да ти остане клиент.

  9. 9 Профил на bj_int
    bj_int
    Рейтинг: 244 Весело

    това ми е любимото в сайтчето на тези добри хора: Музика на живо 15 лева https://preotkriibulgaria.bg/restaurants

  10. 10 Профил на karatista
    karatista
    Рейтинг: 2724 Неутрално

    доста наивно от страна на метро да си, мислят че с един сайт спретнат 5 за 4 за месец два ще привлекат клиенти на букинг и подобните.

  11. 11 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1918 Весело

    Важното в, че демократичния, свободен печат орева ортаклъка за "Държавния Booking"

    Бог да благослови Америка за България!
  12. 12 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 1918 Любопитно

    Аз, таковата, имам специален въпрос към г-н Атила Йенисен. Смилянския боб от Китай ли е?

    Бог да благослови Америка за България!
  13. 13 Профил на Людмил Каравасилев
    Людмил Каравасилев
    Рейтинг: 13 Неутрално

    До коментар [#12] от "Günther":

    1/3 от цялата реколта смилянски фасул, както предпочитат да го наричат хората от Смилян, се продава в МЕТРО. Това са около 15 тона в средно добра година. Изкупуването става под контрола на земеделската кооперация в Смилян, която държи правото върху словната марка "Смилянски фасул" и се грижи да няма злоупотреби с качество и наименованше на продукта. При желание мога да ви свържа с хората от селото и региона.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK