Арх. Любо Георгиев от "Визия за София": Влакове ще могат да се движат по трамвайните релси

Арх. Любо Георгиев

© Цветелина Белутова, Капитал

Арх. Любо Георгиев



Дългосрочната стратегия за развитие на Столичната община до 2050 г., наречена "Визия за София", бе приета в Столичния общински съвет на 23 юли. На нейна база предстои промяна в Общия устройствен план на столицата, както и пренасочване на политиките на общината. Арх. Любо Георгиев беше начело на екипа, изготвил "Визията" с проучвания повече от две години. Той ръководи и общинското предприятие "Софпроект".


Арх. Георгиев, кои са първите стъпки, които трябва да насочат развитието на
София към "компактен и адаптивен град, управляващ умело ресурсите си", каквото е посланието на "Визията"?


- Визия за София е замислена и формулирана като стратегията - шапка на Столична община. В този смисъл едни от първите задачи след приемането й от Столичния общински съвет е привеждането на общинските планове и секторни стратегии в синхрон, както с "Визията", така и помежду им. Това включва всички общински стратегически и планови документи.




Сред тях са както Общият устройствен план, който ще наричаме Планът на София с цел по-широка и включваща комуникация, така и Планът за интегрирано развитие, който ще комуникираме като Програма за София, тъй като е обвързан с европейското финансиране в следващия програмен период от 2021 до 2027 г. Това ще е доста тежка задача, но трябва да бъде направена, защото в момента имаме твърде много стратегии, но те не работят много добре заедно.


Кой трябва да свърши тази "тежка задача"?


- За да имаме в екипа на "Софпроект" "мандат" да работим по всички тези неща, очаквам общинският съвет да одобри предложението ни за преструктуриране на "Софпроект" в Софияплан" - звеното в общината, занимаващо се с цялостното стратегическо и пространствено планиране. Това предложение е публикувано на портала за обществени обсъждания и събираме обратна връзка по него до 6 август.


Кои са основните промени, които ще предложите за Общия устройствен план на София?


- На този етап от подготовката още е рано да кажа в пълнота, но има няколко аспекта, които вече излизат на преден план. Първо - това са параметрите и географският обхват на устройствените зони. Сегашният ОУП позволява на твърде много места да се строят твърде много неща. Това създава усещането за презастрояване, но и поставя общината в ситуацията да трябва да обслужи с инфраструктура всички и навсякъде. Ресурс за това е очевидно, че няма. Тоест е много вероятно да вървим в посока на намаляване на параметрите на застрояване.


Второ - ще бъде променена самата логика на този план. Имаме амбицията да превърнем ОУП освен в инструмент за планиране, и в инструмент за наблюдение, но и за управление. Което ще рече да имаме солидна база данни с възможно най-актуалната информация за различни аспекти от качествата на физическата среда във всички части на общината.


И може би, трето - още с предложенията за изменения ще целим да мислим как се реализират те - тоест какъв ресурс ще е нужен. Не е достатъчно да имаш добри и възвишени идеи, трябва да можеш да предложиш и начини за тяхното осъществяване.


Отчетени ли са във "Визия за София" тенденциите, които се появиха с пандемията от Covid 19 - желание за жилища далече от големите комплекси, нужда от по-големи открити публични пространства и др.?


- При завършването на "Визия за София" през ноември 2019 г. никой не знаеше за съществуването на коронавируса. Но категорично смятаме, че ключови инструменти за борбата с тази, а и евентуални бъдещи пандемии, са предвидени и включени във "Визията". От една страна в целта "Здравословен живот и здрaви хора" са предвидени стъпки, които целят да подобрят здравословното състояние на хората чрез превенция, спорт, хранене и т.н., както и капацитета и качествата на здравната система (болници, поликлиники, лични лекари и т.н.).


Определени са стъпки, които целят да подобрят качествата на публичните пространства и да ги направят по-здравословни, да са удобни, безопасни и атрактивни, да се увеличи зеленината в града (както площта на парковете, така и на уличното озеленяване).


Важно е, че "Визията" предвижда да се създадат условия за наличието на разнообразни функции във всички части на града. Тоест да избегнем кварталите-спални или бизнес парковете, които са активни само 8 часа от денонощието и т.н.


В месеците на извънредно положение хората търсеха дистанция, но търсеха и стоки и услуги. И пояснявам - "компактен и концентриран град" не означава т. нар. престижни южни квартали - "Манастирските ливади", "Кръстова вада" и т.н. - там имаме презастрояване, което не бива да допускаме да се повтаря.


Примери за "компактен и концентриран" са кварталите "Лагера", "Хиподрума", "Оборище", "Яворов" и "Западен парк", където хората имат непосредствен достъп до всичко необходимо.


И все пак "Визията" отчита ли разделение на софиянци (интереси, стандарт и т.н.) в различните зони на града?


- Да, това е едно от нещата, които потвърдихме с данни в изследванията, които проведохме през последните няколко години. В София, а и в общината като цяло се наблюдава формирането на два полюса: югоизтока - с по-млади хора, с деца, с по-добро образование, с по-добри доходи и социално активни; и северозапада - по-възрастни хора, с по-малко деца, повече хора с начално или средно образование, с по-ниски доходи и в по-голяма степен социално изолирани.


Това е много притеснителна тенденция, която в един момент би довела до ярка сегрегация, ако не бъдат взети мерки навреме. Затова във "Визията" предложихме немалко стъпки и мерки, които засягат този проблем от различни ъгли - социален, икономически, инфраструктурен, административен и т.н.


Освен със "стратегии", занимавате ли се и с належащи проблеми на града?


- В момента работим и по по-конкретни инициативи, които са заложени във "Визията" - план за действие за решаването на проблемите в "Манастирски ливади - Изток," изготвяне на карта на дърветата и на зелените площи, идентифициране и приоритизация на зелените площи за отчуждаване, определяне на визуални коридори, прогноза за енергийното потребление и снабдяване на жилищата, анализи на почвите и на реките, Зеленият ринг, транспортен достъп до Кремиковци, отворената покана за Централната минерална баня, карта на местата за култура на открито и т.н.


Кой е най-добрият начин за управление на отпадъците на града?


- Разделното събиране трябва да бъде увеличено значително, а от там пък формирането на "общ" отпадък да бъде намалено максимално. Други ключови стъпки и мерки, свързани с отпадъците, които също присъстват във "Визията", са отпадъците да не бъдат анонимни. Такса смет трябва да бъде изчислявана на базата на реално изхвърления "боклук", като под това разбираме нещата, които не могат да се разделят от едно обикновено домакинство илифирма.


Имат ли реален шанс велосипедите и тротинетките или това е поредната "мода", която градът невъзмутимо ще преодолее?


- Не мисля, че това е мода, мисля, че е убедителна тенденция. Според личния ми субективен поглед, велосипедистите в града се увеличават всяка година, а аз се придвижвам основно с колело. Но за да бъдат хората убедени или изкушени да изоставят колите, то трябва да има повече, по-свързана и по-добра велоинфраструктура. Затова и "Визията" има подробно обоснована и разработена цел със съответните стъпки и мерки - Активно придвижване.


Колкото повече отлагаме намаляването на колите, толкова повече изоставаме и се разболяваме като град и като хора.


Десетки хиляди хора ежедневно пътуват до София на работа. Как трябва да се реши в дългосрочен план транспортът на агломерацията на града?


- Всички анализи и наблюдения от по-напреднали градове показват, че по-далечните или дълги придвижвания е най-удачно да се осъществяват с релсов транспорт - метро, трамвай, влак. Те трябва да са много добре интегрирани помежду си, тоест да имат общи спирки, обща билетна система, а дори и общи трасета. Например влак, който влиза в метрото или трамвайната мрежа на града. Пример за добра такава връзка е спирка "Искърско шосе", където се пресичат влак и метро. Скоро ще има такава и в кв. "Овча купел". Но трябват и още.


Само от направлението Перник това са над 10 хиляди човека и те основно ползват коли. Това трябва да се промени, за да се придвижват хората по-бързо и градът и магистралите да не се задръстват с автомобили. Директен ефект от предложеното във "Визия за София" е удвояването на линията София - Перник. Такова не беше предвидено, но в следствие на изследванията и срещите,
които проведохме, в момента Направление "Архитектура и градоустройство" и Националната компания "Железопътна инфраструктура" работят в тази посока.


Друга възможна стъпка е общината, в лицето на Центъра за градска мобилност, да започне да оперира регионални влакове. Много големи градове по света правят това, самостоятелно или в публично-частно партньорство.

Коментари (28)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 5328 Неутрално

    Да попитат ГЕРБ кой унищожи БЕЗнаказано околовръстната ЖП линия на София.

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  2. 2 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Весело

    Някави Нови Васюки ...

    Прочее ... за влаковете.

    Абе, дрОгаре, ма аре първом си погледнете фундамента на релсовият път, па после ги изплесквайте тия!
    Дали влак или трамвай не е само въпрос на междурелсово разстояние!
    Сега, при в пъти по-леките трамваи, ви пропадат релсите, та не ми се мисли какъв Титаник би била първата влакова композиция, която бихте решили да пуснете по тях!

  3. 3 Профил на Гражданин
    Гражданин
    Рейтинг: 1624 Неутрално

    И за какво им е на влаковете да се движат по трамвайни релси?! Влаковете са шумни и не бива да минават през гъсто населени места. И въобще за какво ще хвърлят "едни пари"? За няколко влакови спирки? Че тях и сега ги има.

  4. 4 Профил на Dimiter Monev
    Dimiter Monev
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    Предизборни неизпълними обещания.

  5. 5 Профил на Dimiter Monev
    Dimiter Monev
    Рейтинг: 1498 Неутрално

    По герберски дрънка глупости, без да мисли.

  6. 6 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 2093 Неутрално

    Болезнено се нуждаем от визионери и визионерство.
    Дано има добри идеи за урбанистичното развитие на София и на България!

  7. 7 Профил на vagabond66
    vagabond66
    Рейтинг: 1692 Весело

    Арх. Любо Георгиев от "Визия за София": Влакове ще могат да се движат по трамвайните релси
    —цитат от коментар 0 на заглавие


    Този с какво се е напушил?
    Или днес да не е ден за идиотски идеи?!?
    Тръмп нарежда на уж някаква частна компания,
    да купи друга компания,
    а този ще пуска влаковете да се движат по
    трамвайните релси!
    То, че напече сериозно разбирам,
    ама на който не му понася да стои на сянка!

  8. 8 Профил на Emil
    Emil
    Рейтинг: 55 Неутрално

    "И пояснявам - "компактен и концентриран град" не означава т. нар. престижни южни квартали - "Манастирските ливади", "Кръстова вада" и т.н. - там имаме презастрояване, което не бива да допускаме да се повтаря."

    Това ако са престижни квартали - Манастирски ливади.....???

  9. 9 Профил на chichka
    chichka
    Рейтинг: 2152 Неутрално

    Умното си е умно! Пускаш влаковете по трамвайните релси по Графа с поне 80-100 км в час.....красота, бързи връзки, за секунди стигаш до работното си място! Умни са децата, умни!

    Русия- проказата на планетата Земя.
  10. 10 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Неутрално

    И за какво им е на влаковете да се движат по трамвайни релси?! Влаковете са шумни и не бива да минават през гъсто населени места. И въобще за какво ще хвърлят "едни пари"? За няколко влакови спирки? Че тях и сега ги има.
    —цитат от коментар 3 на Толерантофил Еманципатков


    Дрън-дрън!

    Влаковете си влизат по широките релси къде ли не по света.
    За връзка с локалната жп-мрежа на региона, за зареждане на складове, фабрики вътре в града ...
    Но само ако железният път е изпълнен както трябва И като за тях ...

  11. 11 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Весело

    Умното си е умно! Пускаш влаковете по трамвайните релси по Графа с поне 80-100 км в час.....красота, бързи връзки, за секунди стигаш до работното си място! Умни са децата, умни!
    —цитат от коментар 9 на chichka


    80-100 km ...

    То и под 8 стига!
    Само да им стъпне, както би рекал Христо Мутафчиев - че ги изплиска!

  12. 12 Профил на traveler1
    traveler1
    Рейтинг: 822 Неутрално

    Да попитат ГЕРБ кой унищожи БЕЗнаказано околовръстната ЖП линия на София.
    —цитат от коментар 1 на КМЕТ В СЯНКА


    Оня Идиот който беше гл. Архитект на Сф дето влаковете му вдигали шум, и понеже автомобилите са абселютно безшумни и произвеждат само аромат на диви треви и рози...

    ВѢРНОСТЬ И ПОСТОЯНСТВО
  13. 13 Профил на mihail_p
    mihail_p
    Рейтинг: 1841 Неутрално

    Любо Георгиев да погледне към
    Будапеща 17 и комисията по транспорт.
    може да си запълва супер готини планове
    с водни боички, но ако не се орпави регулаторната
    част на ЗУТ и наредбата за планиране на транспортната система
    нема да стане.

  14. 14 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 83 Неутрално

    Стрелочник некъв ! Локо София

    Всичко, което може да се яде е обект на властта
  15. 15 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Весело

    Умното си е умно! Пускаш влаковете по трамвайните релси по Графа с поне 80-100 км в час.....красота, бързи връзки, за секунди стигаш до работното си място! Умни са децата, умни!
    —цитат от коментар 9 на chichka


    80-100 km ...

    То и под 8 стига!
    Само да им стъпне, както би рекал Христо Мутафчиев - че ги изплиска!
    —цитат от коментар 11 на xm...


    Прочее ... да уточня ...

    Трамвай от новите в София е около 30 тона.
    На Сименс електричката е към 200 тона.

    Такива ми ти архитектски и общинарски визии ...

  16. 16 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Весело

    Стрелочник некъв ! Локо София
    —цитат от коментар 14 на tlr33621309


    Е ти тури точката!

  17. 17 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2240 Неутрално

    Този с какво се е напушил?
    Или днес да не е ден за идиотски идеи?!?
    —цитат от коментар 7 на vagabond66



    Обикновена езикова грешка - разбира се, не влакове по трамвайни релси, а трамваи по съществуващи влакови трасета.
    След удвояване на трасето София-Перник, например, част от трасето спокойно може да се поеме от трамваи, като по този начин Перник / а и Радомир/ става квартал на София, а редица зле обслужени с транспорт зони / високата част на Княжево, Владая, Драгичево, Бела вода, Батановци/ ще получат достъп до центъра на София в рамките на 30-40 м. Да, части от трасето на околовръстната ЖП линия бяха унищожение, но други не са и спокойно могат да бъдат трансформирани в трамвайни линии. Подобни решения може да се вземат и в направленията към Банкя, Костинброд, Своге, Кремиковци, Ел Пелин - райони с кумулативно население от порядъка на около 100 000 души, които спокойно се превръщат в софиянци при наличието на евтин и сигурен релсов транспорт!
    За такива разумни неща иде реч!

    Истинско удоволствие за полуграмотни хора, като мен, е да общуват с големите демократично-джазови интелектуалци от форума на Дневник!
  18. 18 Профил на ial
    ial
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Никаква конкретика къде с колко ще се намали плъстността и параметрите за застрояване.
    С други думи се чака тежката дума на някой политик.
    А интереса на гражданите е простичък - повече зеленина и по- малко нови строежи в урбанизираните райони.
    Блокове вече има и в Бояна.
    Интереса на бюрокрацията, предприемачи и собственици на земи е да се строи и уплътнява повече.

  19. 19 Профил на tlr33621309
    tlr33621309
    Рейтинг: 83 Неутрално

    До коментар [#16] от "xm...":

    Хот Спот От Ботунец

    Всичко, което може да се яде е обект на властта
  20. 20 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 787 Неутрално

    А в Перник някой мисли ли как хората ще стигат до гарата? Защото с една недомислена връзка за прекачване, липса на транспорт от дома им до гарата, липса на синхронизация на влаковете и метрото, пак ще е по-бързо с автпмобил, а може би и по-евтино.
    И за цитираните квартали - има зелени площи и общо взето отстояние, но има тук-там по някой магазин за храна, никакви места за читави кафета и ресторанти, да не говорим за тези смесени жилищно-бизнес квартали или за културни събития - за всичко това трябва да се ходи до центъра, няма вътрешен транспорт в кварталите и улиците са толкова разбити/заети от паркирали, че и с тротинетка не можеш да стигнеш до трамвай/тролей (в който не знам дали имаш право да в качиш).
    За съжаление е все още по-бързо с кола, просто няма къде да паркираш в центъра. От малкото добри неща са спарковете, ако им заделят места в зоната, ще е супер.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  21. 21 Профил на xm...
    xm...
    Рейтинг: 3960 Неутрално

    Обикновена езикова грешка - разбира се, не влакове по трамвайни релси, а трамваи по съществуващи влакови трасета.
    След удвояване на трасето София-Перник, например, част от трасето спокойно може да се поеме от трамваи, като по този начин Перник / а и Радомир/ става квартал на София, а редица зле обслужени с транспорт зони / високата част на Княжево, Владая, Драгичево, Бела вода, Батановци/ ще получат достъп до центъра на София в рамките на 30-40 м. Да, части от трасето на околовръстната ЖП линия бяха унищожение, но други не са и спокойно могат да бъдат трансформирани в трамвайни линии. Подобни решения може да се вземат и в направленията към Банкя, Костинброд, Своге, Кремиковци, Ел Пелин - райони с кумулативно население от порядъка на около 100 000 души, които спокойно се превръщат в софиянци при наличието на евтин и сигурен релсов транспорт!
    За такива разумни неща иде реч!
    —цитат от коментар 17 на Манчо


    Мдам ... господинът е глаголствал разточително и напоително, но ... с грешка на езика.
    Само дето ако е просто грешка на езика - нямаше да го "държи" толкова дълго.
    Освен ако и грам не вдява от това, за което глаголи ...

    Нейсе!

    Но ако е верен вашият, "разумният" вариант на "визията" - ми що простичко не си казаха "S-бан"? И всички щяха да разберат от една дума?

    За такива "началнически умности" имахме още по соца един лаф:
    Друго е да ти са обЯсни нАучно!

  22. 22 Профил на Rocketman
    Rocketman
    Рейтинг: 422 Неутрално

    Майката и е*ахте на София от визии. Докато тая тъпа п*тка Фандъкова е кмет по-добре повече нищо да не се пипа. Аман.

  23. 23 Профил на vovka
    vovka
    Рейтинг: 533 Неутрално

    Гара Пионер и трасето до Ботевградско шосе е типичен пример за корупция и безмозъчност. Готово трасе с релси се унищожава, за да се угоди на някой и искарат рушвети. За какъв релсов транспорт след това да говорим.

  24. 24 Профил на MakoJacko
    MakoJacko
    Рейтинг: 73 Неутрално

    Предвидената концепция е добра, но като за начало направете тротоарите здрави, удобни и безопасни за децата на този град за да има след 20 години кой да види и разбере за тази визия!

    MJ
  25. 25 Профил на Dr Alois Alzheimer
    Dr Alois Alzheimer
    Рейтинг: 266 Весело

    [quote#17:"Манчо"][/quote]

    цък, швестерчето се е изразило точно...
    Има нещо разумно да се удвои ж.п. линията до Перник, евентуално да се намали автомобилния трафик, но това е въпрос на БДЖ, не на Столична община.

    Иначе пимня времето, когато нямаше бул. "Кабакчиев", сегашен "Ситняково" минаваше влак, покрай бъдещото румънско посочство та до гара Пионер, вечерно време снабдяваха определени райони, такими ми ти работи...

    Dr Alois Alzheimer
  26. 26 Профил на Dr Alois Alzheimer
    Dr Alois Alzheimer
    Рейтинг: 266 Весело

    До коментар [#20] от "fpyyh":

    S-Bahn е друго нещо, скъпо, бавно и неприложимо в София. Има такава градска железница само в Берлин, строи се от 20-те години, изисква много пари, време и топки ... нащите нямат нито едно ... имат визия.

    Dr Alois Alzheimer
  27. 27 Профил на гошо
    гошо
    Рейтинг: 1999 Неутрално

    До коментар [#26] от "Dr Alois Alzheimer":

    В Ню Йорк я махнаха

    гошо
  28. 28 Профил на canuck99
    canuck99
    Рейтинг: 734 Неутрално

    Във вси чки случаи да не бързат да демонтират трамвйните релси където ги има преди да решат как да комбинират различните видове транспорт. Вризката метро - влак на г. Искър бе добро решение





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK