Георги Павлов: Офисът започва да конкурира хоум офиса

ГЕОРГИ ПАВЛОВ

© Надежда Чипева

ГЕОРГИ ПАВЛОВ



Георги Павлов работи в сферата на недвижимите имоти от 2006 г. като член на съвета на директорите и изпълнителен директор на AG Capital. От 2011 г. е изпълнителен директор и акционер в агенцията от групата "Адрес недвижими имоти", а от началото на 2019 г. работи в т.нар. proptech (от property и technology - бел. ред.) сфера чрез proptech.bg. С него разговаряме за това какво реално промени или не промени кризата с коронавируса на пазара на офиси в България.


В каква степен неочакваната криза с коронавируса се отрази на пазара на офиси след като още в началото й имаше прогнози, че цените ще спаднат, а много офиси ще останат празни?


- Реално броят на сделките, тоест активността на пазара, намаля с около 15%, но това още не се е отразило на цените и не ясно дали ще се отрази, защото договорите са дългосрочни и за да има ефект върху пазара, трябва да минат 1-2 години - за да има ново договаряне. Но тези прогнози са малко прибързани, защото коронавирусът действа в две посоки: от една страна по-малко използване на офисите, от друга страна - по-голяма дистанция и може да се окаже накрая, че на фирмите ще им трябват по-големи площи за един и същ брой служители.




Но може пък да се окаже, че фирмите няма да върнат служителите в офисите докато не отмине кризата?


- Съмнявам се. Офисът физически не е много по-различен от жилището. Различава се от гледна точка на организацията - дава на хората по-лесна комуникация, а на ръководството - по-добър контрол.


За новите офис сгради, които излизат на пазара сега, каква е ситуацията - имат ли договорени наематели?


- Те започнаха да се строят спекулативно и около 20% от площите са дадени под наем и конкуренцията между тях няма нищо общо с коронавируса, тя бе прогнозирана и очаквана и ще си продължи. Те просто ще се отдадат малко по-бавно. От гледна точка на имотите коронавирусът е малко краткотраен проблем, дори да продължи 2 г., една сграда се използва десетилетия. По-големият ефект от коронавируса е, че той ускори някои тенденции и някои желания като например това фирмите не да нямат офиси, а да имат по-гъвкави офиси. Тоест, те да преценяват колко офиси използват не на 5 г., а по-често - да речем всяка година, да използват повече дигитални средства не просто за комуникация, но и за управление на офис пространството.


Както да речем в момента в коуъркинг пространствата, за да ползваш работно място, ти го заявяваш. Така че коуъркинг революцията, тоест начинът на използването на офисите, започва постепенно да влиза и в офисите на фирмите. Хората започват да си запазват работни места, зали, искат да получават и друга информация по все по-дигитален начин, защото вече не е модерно и не е желателно всичко да се прави лице в лице. Хората видяха, че не само може да се работи отдалечено, но може да се пазарува така, да се получава информация отдалечено. И то не толкова заради заплахата от зараза, а защото се видя, че това е по-удобно и пести време. Така че дигитализацията се ускори. Коронавирусът премахна колебанието дали не е по-добра все пак аналоговата алтернатива и се установи, че "само" в 80% от случаите е по-удобно да се ползва дигитално решение. И хората започнаха да го ползват активно без да се притесняват, че това изглежда непълноценно и т. н.


Реално тази криза стимулира ли развитието на повече дигитални решения управлението на сгради?


- Погледнете в България едно просто нещо като системите за достъп. На вас ви трябва карта за сградата, друга за офиса и трета евентуално за паркинга. Това не е практично, най-удобно е тези три карти да са дигитализирани във вашия телефон, той да е в джоба ви и когато минете наблизо до съответната врата, тя да се отваря. Това е технологично възможно. Просто в днешно време с желанието по-малко да се докосваме и да използваме технологии, достъпни чрез пипане, ще се ускори развитието на алтернативи.


В България работи ли се по такива технологии?


- Аз работя. Направихме наскоро конкурс за разработване на апликация (така наречения tenant engadgment app) за управление на офис сгради. Това е всъщност услуга, която собствениците на сгради предлагат на посетителите. Досега собствениците на сградата разглеждаха наемателят като клиент и общуваха с изпълнителния, финансовия и хуман рисорсис директора. Обаче разбраха, че конкуренцията вече е как да обслужиш човека, който посещава сградата, че той иска по-удобно да си отвори бариерата, че иска по-голям шанс да си намери място за паркиране, да знае какво е менюто в кантината, че ще получи веднага съобщение, когато куриреската фирма му достави поръчания онлайн продукт. Услугите, които се предлагат по този начин са десетки, но обединяващото за тях е, че всички са за хората, не за фирмите. Така че офис сградите се обръщат постепенно към хората.


Това обяснява и защо към нашия конкурс имаше интерес не само от ИТ компании, които искат да разработят такъв продукт, но и от собственици на сгради. А те защо го правят? Защото виждат конкуренцията на хоум офиса. И офис сградата как ще реагират на това? Като станат по-привлекателни, предлагат повече услуги по още по-удобен начин. И изведнъж ще се окаже, че хората все повече ги тегли към офиса. И това е хубаво, конкуренцията е хубаво нещо. А офис сградите не са се предали.


В същото време дигитални гиганти като "Гугъл" вече обявиха, че служителите им ще са хоум офис поне до другото лято...


- Има хора, на които им е по-хубаво да работят от вкъщи. Така че фирмите стават гъвкави и дават технологични решения за хората, които искат повечето време да работят от вкъщи, които да решават въпроси, свързани с общуването с другите в екипа, с контрола върху работата на тези хора и т. н. Офисите предлагат сигурна среда и то не само за тази година и във връзка с коронавируса. Той ще изчезне, хората, които искат да си работят от вкъщи ще останат. И в отделните фирми броят им ще бъде различен. Това отваря пътя за хибридни решения. Както вече има хибридни конференции - някои участници са на място, останалите могат да следят всичко онлайн. На едни е по-удобно да отидат и да се видят лице в лице с участниците, на други им е по-ценно да спестят време. Така ще станат хибридни, според организацията в тях, и офис пространствата. Работата на фирмите ще стане хибридна - в офиса и в дома едновременно.


В този смисъл наблюдава ли се вече фирмите да се стремят към много по-модерни офиси от заеманите до момента?


- Абсолютно. Има един голям тренд в момента. България икономически се развива, макар и с 3%. Това означава, че с всяка година с този размер се повишават и изискванията към офисите. Например, така наречените офиси Клас А, са ново явление в България, на около 15 години са. И те ще продължат да стават все по-удобни. Лимитът на техническите решения като климатизация, фасада и др. вече е постигнат, няма да има голяма генерална промяна в това. Но ще има в услугите - как ползваш всичко това, колко по-удобно е, колко по-бързо е да направиш всичко. Така че услугите, които предлага дадена сграда, ще стават все повече и все по-удобни, по-дигитални, по-услужливи към хората.


Представете си, че отивате на посещение в офис. Предварително сте получили линк с баркод за достъп до сградата и до паркинга, до които се стига без да докосвате нищо и да говорите с някого. Този код ви насочва към съответния етаж, очакващият веднага е получил съобщение, че гостът пристига, така че не се е налагало да го чака.В залата има устройство, което ви уведомява, че можете да си направите сами кафе от наличната машина или можете да го пискате от служителя наблизо. Това позволява технологията- да ти стане по-приятно, по-модерно, без участието на много хора и без това да намали удоволствието от изпитото кафе.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (39)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  2. 2 Профил на Николай Георгиев
    Николай Георгиев
    Рейтинг: 1212 Весело

    Естествено ще твърди, че офисът е по-удобен от хоум офиса, нали продава офис сгради :D
    Всеки пък като говори за работа от офис, говори за "контрол" - тук е заровено кучето. Меринджеите смятат, че като робите са им под ръка, могат да упражняват контрол.

  3. 3 Профил на cgv37662786
    cgv37662786
    Рейтинг: 22 Неутрално

    ЗАДЪЛЖИТЕЛНОТО ГЛАСУВАНЕ И ЗАДЪЛЖИТЕЛНАТА КАЗАРМА МИ ОТНЕМА ПРАВОТО НА СВОБОДЕН ЧОВЕК В 21 ВЕК

  4. 4 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2584 Неутрално

    Много добре и умерено написано. Няма залитания. А с работата от вкъщи или от офис ще се случи същото като с интернет и класическите магазини—ще си съществуват без конфликтно и колкото интернет магазините ликвидираха класическите, толкова и работата от вкъщи ще измести офиса. Просто има място и за двете решения.

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  5. 5 Профил на Darkman
    Darkman
    Рейтинг: 1551 Неутрално

    Има компании като Гугъл, Амазон, къдетохората масово работят онлайн. И тези компании правят милиарди. В бъдеще дори и производството ще може да бъде контролирано и управлявано онлайн.

    Фобиите и филиите са признак на ниско самочувствие и слугинаж
  6. 6 Профил на 1984
    1984
    Рейтинг: 638 Неутрално

    Джамбазки е толкова куха лейка, жалко за парите които взема от Европа.

    BG e мини империя на злото.
  7. 7 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 2086 Неутрално

    Извинявайте, ама тия духащи климатици от таваните, под които всички слагат я чадъри, я плексиглас, са много далече от личита на климатизацията. И редовното за българските офиси търсене на кое дистанционно за кои зони отговаря. Говоря за някои от най-най-най модерните, нови престижни сгради. По света, когато не пестят от всичко, а го правят както трябва, и а дори метални панели по таваните, които охлаждат въздуха като в хладилник и се постига нужната температура без да и а течения. Дори съм виждал толкова "кадърни" решения, че бяха сложили полупрозиращи щори на югозападни прозорци, явно не знаят, че слънцето не залязва на чист запад през голяма част от годината и следобед не можеше да си видиш монитора.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  8. 8 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 534 Неутрално

    Мислех, че Дневник маркират поръчковите и промоционални статии като такива. Разочарован съм, честно казано...

    Тоя тарикат да си ходи той да си работи в офиса и да не дава много много акъл на другите. На мен от вкъщи ми е перфектно.

  9. 9 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3796 Неутрално

    "Услугите, които се предлагат по този начин (от офис-наемодателя) са десетки, но обединяващото за тях е, че всички са за хората, не за фирмите. Така че офис сградите се обръщат постепенно към хората."

    Доколкото разбирам, мениджмънтът на офис сградата е като на хотел, и в зависимост от услугите, които се предлагат на ползвателите (фирмите) и гостите, ще дойде моментът, и въпрос на време е да се появи и звездна категоризация. Хубаво е, че предлагането изпреварва търсенето, но дали офисите не са размножили прекалено?

  10. 10 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 618 Неутрално

    Бат Жоро добре го е казал. Няма по-отвратително нещо от хоум офиса. Това е все едно да бачкаш денонощно ида не свършиш нищо.
    Иначе мисли малко напред. Всъщност това му е работата.
    На мен статията ми хареса

    Бог да благослови Америка за България!
  11. 11 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3796 Неутрално

    "....те да преценяват колко офиси използват не на 5 г., а по-често - да речем всяка година..."

    5 г договор за ползване на офис не е ли малко множко?

  12. 12 Профил на Nikolay B
    Nikolay B
    Рейтинг: 240 Неутрално

    Включвам се в темата, защото ме засяга. Работя в фирма занимаваща се с онлайн игри. Компанията ни е базирана в два офиса в София (над 500 служителя в българия), а на международно ниво около 50 офиса в цял свят.
    Ситуацията е следната, след появата на Ковид-19 работата ни се увеличи доста, защото хората си стоят вкъщи и играят игри. Следователно печалбата на фирмата скочи изпълни плановете си за годишни печалби още в средата на годината.
    За момента сме хоум офис до края на година официално, нещата вървят и фирмата проучи нагласите последните месеци - дали хората успяват да работят от вкъщи,дали имат офис удобства и т.н.. Което доведе до решение едният офис да бъде освободен и доста хора ще продължат работа от вкъщи. Фирмата спестява наем за два етажа офис пространства и поддържаката им.
    Коментара на брокера, че няма контрол е очевидно от човек, който не е работил в офис - дали си в офис или вкъщи проектите се администрират от оналйн платформи, където има срокове. Ако човек реши да скатава и дс не си върши работата дали ще е вкъщи или в офиса е все едно. В повечето офиси има забавления, игри, билярд, тенис на маса и т.н. имам колеги които са по цял ден там, но пък са перфектни с работата си.
    Друго основно е,че при чуждестранните компании шефовете и така наречените стеикхолдъри са в чужбина и за тях е все едно къде си.
    Плюсовете на хоум офиса: спестяваш време за предвижване от 1 до 2 часа. Имаш повече време за семсйтвото. Няма шумове около мен, няма климатици да ми духат или парно набичено на 28 градуса.
    Минуси: нямаш социална среда... До тук се изчерпват

  13. 13 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 547 Неутрално

    Човека е продавач на офиси, разбира се че ще защитава седенето на стол в офиса и ще даде всякакви доводи в защита.
    Аз мога да му дам също толкова много и добри доводи в защита на обратното.

    А и щом играе коза "по-добър контрол", май няма много много за какво по-важно да се хване. Трябва да се пазим от такива, защото са силно лоби. Знаем изходната симбиоза между политици и недвижими имоти. Като нищо ще се опитат да забранят работата от вкъщи за фирми с повече от 5 служителя, само и само да продават офиси. За качеството няма да говоря, това е отделна одисея.

    ... с двеста...
  14. 14 Профил на historama
    historama
    Рейтинг: 3796 Неутрално

    До коментар [#12] от "Nikolay B": "...Минуси: нямаш социална среда... До тук се изчерпват"

    Ще добавя един много голям МИНУС на хоумофиса - хладилникът често попада в полезрението.

  15. 15 Профил на m_art_in
    m_art_in
    Рейтинг: 507 Весело

    До коментар [#8] от "koalarevolution":

    Господина от статията промотира нуждата от офис пространства, но работи в алатернативен ко-уъркинг спейс.

  16. 16 Профил на Един приатель
    Един приатель
    Рейтинг: 476 Неутрално

    Това "а на ръководството - по-добър контрол." много ме развесели. Ако на някой менажЕр му трябва да упражнява контрол от близко разстояние, то тогава по-добре да се захване със животновъдство.

  17. 17 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#2] от "Николай Георгиев":

    Аз като служител мога да кажа че понякога офиса е по-добър избор и от моя гледна точка.Там имам голямо, светло и удобно бюро, много по-удобен стол, голям монитор и по-спокойна среда за работа. Да, ако човек има отделна стая в къщи това не е фактор ама за семейство с 2 деца е рядко щото трябва да живееш в 140+ квадрата за да го имаш. Отделно има момента на общуване (трудно е да водиш смол-толк със слушалки) и момента на разходка.

  18. 18 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#12] от "Nikolay B":

    Абе не е баш така. Вие във вкъщи имате ли отделна стая/тихо място, 27/32 инчов монитор, удобно бюро, удобен стол (с цена 800-2000 лева) ?. Това е типичната среда за ИТ офис. Или седите на кухненската маса, свит над лаптопа и децата вечно търчат и кряскат покрай вас, което е типичното за хоум офиса по време на карантината ?.

  19. 19 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#13] от "Суджук Герберите":

    Айде стига глупости, държавата не може да накара тулупите да носят маска, дори протестиращите срещу властта не носят, какво остава да ви задължат да взимате офис.

  20. 20 Профил на Billy Pilgrim
    Billy Pilgrim
    Рейтинг: 2099 Неутрално

    До коментар [#3] от "cgv37662786":

    А задължителното спазване на закони?

  21. 21 Профил на Nikolay B
    Nikolay B
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#14] от "historama":

    Уверявам те, там където работя има заредена до горе вендинг машина с джънк. А дори и да няма, често има поводи за почерпки от колеги. Лично аз свалих няколко килограма от работа вкъщи.

  22. 22 Профил на Nikolay B
    Nikolay B
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#18] от "m17":

    Да нямам, но в перспектива не е проблем да се оборудвам. Още повече доста големи фирми плащат логистика да си пренесеш техника - включително и офис стола. Децата са на градина от както отвориха, а когато беше изолацията всички бяхме на един хал защото нямаше алтернатива.

  23. 23 Профил на Сър Джон
    Сър Джон
    Рейтинг: 184 Весело

    Идеи за подобни статии -
    Месото започва да конкурира вегетарианските храни - от асоциацията на месопроизводителите.

    Тофу-то започва да конкурира месото - от асоциацията на веганите.

    Бирата започва да конкурира водата - от асоциацията на пивоварите.

    Автомобилите започват да конкурира велосипедите - от асоциацията на вносителите на коли.
    ...
    ....

    Статията е глупопвата. Да не говорим, че обратното е вярно - от заглавието излиза, че досега едва ли не хоум офиса е бил перфектно място за работа, а офиса гадно. А е точно обратното, с новите технологии, бърз интернет и комуникации, по-малко стрес, без губене на време за пътуване(и голям плюс за околната среда) хоум офисът вече е няколко обиколки преди офиса.

    "Хубава работа, ама либерална" - организацията на "Да, България" в Столипиново
  24. 24 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 716 Неутрално

    До коментар [#18] от "m17":

    Не, колега, не е типично за хоум офиса да се гърчиш като отрепка.
    Който са решили, че спалня + кухньохол е добра инвестиция за такива пари, дето нямат. Плащат по сто ПАЛКИ еврунгерчета (€€€€€€). И после - кой ми сра в гащите.

  25. 25 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Автора на статията е типичен представител на закърнелите и останали в минали времена хора.

    "дава на хората по-лесна комуникация, а на ръководството - по-добър контрол."
    Нито комуникацията е по-лесна, нито пък контрол има по-голям. Да го обясня за прости брокерчета - или спалнята+кухньохол е продадена или не. Така и с контрола в офиса, или си свършил работата, или не.
    А комуникацията - или умееш да комуникираш, или не умееш и разчиташ на мазни усмивки и подлизурстване на живо.

    Аз печеля от хоум офиса. По време на работа - си свършвам работата. През останалото време - мога да се виждам с хора, които аз избера, да си говорим и правим каквото ние решим.
    А кой губи? Губят некадърните копелдаци, дето и на вързано куче хляб не могат да дадът, и разчитат само да просят помощ от хората около тях, и да ги занимават със собствените си глупости.
    Губят тези дето единствените им умения са да си седят на гъза 10 часа на ден и да "блестят" със седене. Отиват 20 минути по-рано, и си тръгват 20 минути по-късно и са топ мазници. В офиса те виждат как търкаш стола, вкъщи не.. Като си от вкъщи - виждат само резултатите дето си или не си постигнал, кофти, а?

  26. 26 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#18] от "m17":

    Още началото на Март, като стана ясно на къде отиват нещата си купих и бюро и стол, ъпгрейднах домашната мрежа с mesh wifi. Стаята за гости я превърнах в офис. Сега работя 1 седмица в офиса, една вкъщи. Еми - не ми липсва офиса. И тъй като всичките колеги имаме по 30-40 дена отпуска, дето не сме я пипнали даже, та сега когато се пада седмица за работа от офиса - взимаш я отпуска. Нито офисното кафе ми липсва, нито губенето на време да ида дотам (аз съм близко така или иначе, 15 минути с кола после 5 с колело). С тези колеги, с които искам да се видя се виждаме на вечеря на заведение или на плажа.
    Производителността на екипа си е същата каквато си беше миналата година. У дома се храня по-здравословно, пия много по-хубаво кафе, ходя си в моята си тоалетна И най-най важното за мен, мога да седна на обяд със съпругата си и дъщеря си и след работа не съм уморен, стресиран и кисел.
    Та нека някакъв агент по имотите, продавач на бетон да ми обяснява кое било добре за компанията или за мен.

    ... с двеста...
  27. 27 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#24] от "realismisthename":

    За съжаление колега, не ми плащат като в долината и не мога да си позволя кондо 300+ квадрата. И ми се налага да живея в обикновен софийски апартамент от 100 квадрата. Където нямам място да си обособя офис и да имам и детски стаи, и нормална кухня/хол и нормални балкони.

  28. 28 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 716 Неутрално

    До коментар [#27] от "m17":

    Опитват се да ви лъжат, че това е нормално, но не е. Тези 100 квадрата, за 120 000€ - брокерчето планира да изкара 3%, което е 7 200 лева от продажбата на едно такова апартаментче. Колко усилия полагате и какви резултати постигате, за да изкарате 7 200 лева? Колко усилия влага брокерчето и колко работа свършва, при продажбата, за да изкара тези 7 200 лева?
    Ама вече кокъла е оглозган и се чудят какво да измислят - та са решили, че в офиса е имало контрол... В офиса има шанс да блеснеш с търкане на столове, вкъщи не - не те виждат колко търкаш стола, виждат само постигнатото.

    Но не само брокерчетата имат пръст тук, тези дето участват като купувачи в тази пародия и се заробват с прекаленно скъпи, прекаленно малки и крайно нефункционални жилища имат също толкова вина за изкривения пазар и ситуация в която е София. Малко по-съвременна феодализация, жалкото е, че е доброволна.

  29. 29 Профил на matematika
    matematika
    Рейтинг: 378 Неутрално

    Много добре и умерено написано. Няма залитания. А с работата от вкъщи или от офис ще се случи същото като с интернет и класическите магазини—ще си съществуват без конфликтно и колкото интернет магазините ликвидираха класическите, толкова и работата от вкъщи ще измести офиса. Просто има място и за двете решения.
    —цитат от коментар 4 на DDR


    Също като електронните книги!

  30. 30 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#26] от "Суджук Герберите":

    Това си е ваш избор, аз не се опитвам да ви убедя кое е по-добро за вас. Просто ви давам и друга гледна точка че за други хора офиса си има и предимства.

  31. 31 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 1098 Неутрално

    До края на годината свободните офис площи само ще се увеличават. Нали, г-н брокер ?

  32. 32 Профил на enterfornone
    enterfornone
    Рейтинг: 807 Неутрално

    Георги е брокер, сега е познайте в коя фаза:
    "Oтричане, гняв, преговаряне, депресия, приемане"?

    Има още да мине - сградата до Бизнес парка на немнайсиколко етажа е от 6 месеца с "Офиси по €9/кв²

  33. 33 Профил на DDR
    DDR
    Рейтинг: 2584 Неутрално

    Интересно, колко много от коментиралите не могат датърпят чуждо мнение и на всяка цена държат да са единствено прави. Отдено пък някои с колко злоба и жлъч са писали за брокера ....
    Жалка история...

    Im Kapitalismus wird der Mensch durch den Menschen ausgebeutet; im Sozialismus ist es umgekehrt. "Gleichberechtigung ermöglicht Freiheit, weil Ungleichheiten nicht negiert werden. Gleichstellung ist Gleichmacherei, die den Menschen nicht mehr in seiner Individualität, sondern nur als Vertreter eines Kollektivs wahrnimmt"
  34. 34 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#17] от "m17":

    Още след втория месец на карантина се преместихме със семейството в по-голям апартамент, където имам кабинет/офис стая. Спестените пари от транспорт и храна в офиса отидоха за разликата в наема на по-големия апартамент. Да ви кажа, честно никога повече няма да се върна в по-малко жилище от 120 кв. Също така от ИКЕА за смешни пари можете да си вземете всичкото нужно оборудване. Оптиката 100+ МБ е задължителна. Има ли желание, има и начин.

  35. 35 Профил на Nikolay B
    Nikolay B
    Рейтинг: 240 Неутрално

    До коментар [#4] от "DDR":

    Разбира се че онлайн, ще замени офлайн - факт е. Все едно да ми твърдиш,че физическата валута ще е вечна. А това сравнение с магазините не е много точно, защото например навремето имаше видеотеки - вече няма, същото очаква и книжарниците, който са намалели драстично поради навлизането на онлайн книгите - в българия по бавно,но и това ще стане. Сега се сетих,че навремето имаше фото ателиета на всеки ъгъл - колко останаха?

  36. 36 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2618 Неутрално

    До коментар [#34] от "koalarevolution":

    Извинявайте ама това е невероятно та чак абсурдно. Как си представяте за 1 -2 месеца да си сменя апартамента - да избера нов, да го купя, да го ремонтирам/приспособя/обзаведа за моите нужди, да преместя семейството си и всичко това за да имам отделна стая за офис ?!?. А човека с които живеете и неговите нужди и желания, а децата и техните приятели/училища ?.

  37. 37 Профил на koalarevolution
    koalarevolution
    Рейтинг: 534 Неутрално

    До коментар [#36] от "m17":

    Съгласен съм, че покупка не е възможна в такъв кратък период. Говоря за жилище под наем. Ремонта (за моя сметка) и преместването отнеха месец и половина. Относно нуждите и желанията - смятам че няма някой да остане недоволен да живее в по-голям апартамент.

    Закупуването на апартамент в София е съвсем отделна тема. На този етап абсолютно неизгодно, а както виждате животът под наем дава страхотна гъвкавост и много по-добри възможности за управление на личните финанси.

  38. 38 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 716 Неутрално

    Има още да мине - сградата до Бизнес парка на немнайсиколко етажа е от 6 месеца с "Офиси по €9/кв²
    —цитат от коментар 32 на enterfornone


    Офертичка, 1800 кинта на месец за 100 квадрата. Кфо му плащаш. На 20 минути от там с кола за тая цена вземаш 3-етажна къща с басейн.
    За какво да имаш удобен паркинг за служителите си (къщата е с един декар двор). къде-къде по-голям кеф е да бичиш в градския към офиса на 7-мия етаж.
    За какво да има напълно оборудвана кухня и басейн на служителите, след като може да правят фас-пауза в офиса и да прекарат половината време в асансьора?
    Защо да плащаш по 8лв/човек на някоя баба в селото да готви гала-обяд с първо,второ, трето - домашно направено, със еко/био продукти от селото - като може да се яде кофти аламинут от единственото възможно до офиса с 150% надценка?
    Голям кеф и удобство.

    Онова офис извращение има да си седи, и така докато не се напълни с някой аутсорс с работници на 2300-2400 лева чисто, да бачкат в кутията, за да има възможност да теглят 200 бона кредит, да вземат друга кутия.

    Ама като не знаят какво са парите и цял живот се бъхтят за дребни подаяния - да им е сладко.

  39. 39 Профил на Суджук Герберите
    Суджук Герберите
    Рейтинг: 547 Неутрално

    До коментар [#36] от "m17":

    Е, щом държиш на собствен бетон аз няма какво да те посъветвам. Всеки работодател мечтае за служители с такова мислене, ще му работят вечно без много претенции щото нали ипотеката, жената, децата, близко ми е до вкъщи а и "не е чак толкова зле"...
    Не се заяждам, просто моя живот е друг и ми отне време за да се отърся от този начин на мислене. И пак повечето ми приятели се стряскат "ама как така нямаш нито един имот" :)
    Ми нямам.

    ... с двеста...




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK