Георги Павлов: Офисът започва да конкурира хоум офиса

ГЕОРГИ ПАВЛОВ

© Надежда Чипева

ГЕОРГИ ПАВЛОВ



Георги Павлов работи в сферата на недвижимите имоти от 2006 г. като член на съвета на директорите и изпълнителен директор на AG Capital. От 2011 г. е изпълнителен директор и акционер в агенцията от групата "Адрес недвижими имоти", а от началото на 2019 г. работи в т.нар. proptech (от property и technology - бел. ред.) сфера чрез proptech.bg. С него разговаряме за това какво реално промени или не промени кризата с коронавируса на пазара на офиси в България.


В каква степен неочакваната криза с коронавируса се отрази на пазара на офиси след като още в началото й имаше прогнози, че цените ще спаднат, а много офиси ще останат празни?


- Реално броят на сделките, тоест активността на пазара, намаля с около 15%, но това още не се е отразило на цените и не ясно дали ще се отрази, защото договорите са дългосрочни и за да има ефект върху пазара, трябва да минат 1-2 години - за да има ново договаряне. Но тези прогнози са малко прибързани, защото коронавирусът действа в две посоки: от една страна по-малко използване на офисите, от друга страна - по-голяма дистанция и може да се окаже накрая, че на фирмите ще им трябват по-големи площи за един и същ брой служители.




Но може пък да се окаже, че фирмите няма да върнат служителите в офисите докато не отмине кризата?


- Съмнявам се. Офисът физически не е много по-различен от жилището. Различава се от гледна точка на организацията - дава на хората по-лесна комуникация, а на ръководството - по-добър контрол.


За новите офис сгради, които излизат на пазара сега, каква е ситуацията - имат ли договорени наематели?


- Те започнаха да се строят спекулативно и около 20% от площите са дадени под наем и конкуренцията между тях няма нищо общо с коронавируса, тя бе прогнозирана и очаквана и ще си продължи. Те просто ще се отдадат малко по-бавно. От гледна точка на имотите коронавирусът е малко краткотраен проблем, дори да продължи 2 г., една сграда се използва десетилетия. По-големият ефект от коронавируса е, че той ускори някои тенденции и някои желания като например това фирмите не да нямат офиси, а да имат по-гъвкави офиси. Тоест, те да преценяват колко офиси използват не на 5 г., а по-често - да речем всяка година, да използват повече дигитални средства не просто за комуникация, но и за управление на офис пространството.


Както да речем в момента в коуъркинг пространствата, за да ползваш работно място, ти го заявяваш. Така че коуъркинг революцията, тоест начинът на използването на офисите, започва постепенно да влиза и в офисите на фирмите. Хората започват да си запазват работни места, зали, искат да получават и друга информация по все по-дигитален начин, защото вече не е модерно и не е желателно всичко да се прави лице в лице. Хората видяха, че не само може да се работи отдалечено, но може да се пазарува така, да се получава информация отдалечено. И то не толкова заради заплахата от зараза, а защото се видя, че това е по-удобно и пести време. Така че дигитализацията се ускори. Коронавирусът премахна колебанието дали не е по-добра все пак аналоговата алтернатива и се установи, че "само" в 80% от случаите е по-удобно да се ползва дигитално решение. И хората започнаха да го ползват активно без да се притесняват, че това изглежда непълноценно и т. н.


Реално тази криза стимулира ли развитието на повече дигитални решения управлението на сгради?


- Погледнете в България едно просто нещо като системите за достъп. На вас ви трябва карта за сградата, друга за офиса и трета евентуално за паркинга. Това не е практично, най-удобно е тези три карти да са дигитализирани във вашия телефон, той да е в джоба ви и когато минете наблизо до съответната врата, тя да се отваря. Това е технологично възможно. Просто в днешно време с желанието по-малко да се докосваме и да използваме технологии, достъпни чрез пипане, ще се ускори развитието на алтернативи.


В България работи ли се по такива технологии?


- Аз работя. Направихме наскоро конкурс за разработване на апликация (така наречения tenant engadgment app) за управление на офис сгради. Това е всъщност услуга, която собствениците на сгради предлагат на посетителите. Досега собствениците на сградата разглеждаха наемателят като клиент и общуваха с изпълнителния, финансовия и хуман рисорсис директора. Обаче разбраха, че конкуренцията вече е как да обслужиш човека, който посещава сградата, че той иска по-удобно да си отвори бариерата, че иска по-голям шанс да си намери място за паркиране, да знае какво е менюто в кантината, че ще получи веднага съобщение, когато куриреската фирма му достави поръчания онлайн продукт. Услугите, които се предлагат по този начин са десетки, но обединяващото за тях е, че всички са за хората, не за фирмите. Така че офис сградите се обръщат постепенно към хората.


Това обяснява и защо към нашия конкурс имаше интерес не само от ИТ компании, които искат да разработят такъв продукт, но и от собственици на сгради. А те защо го правят? Защото виждат конкуренцията на хоум офиса. И офис сградата как ще реагират на това? Като станат по-привлекателни, предлагат повече услуги по още по-удобен начин. И изведнъж ще се окаже, че хората все повече ги тегли към офиса. И това е хубаво, конкуренцията е хубаво нещо. А офис сградите не са се предали.


В същото време дигитални гиганти като "Гугъл" вече обявиха, че служителите им ще са хоум офис поне до другото лято...


- Има хора, на които им е по-хубаво да работят от вкъщи. Така че фирмите стават гъвкави и дават технологични решения за хората, които искат повечето време да работят от вкъщи, които да решават въпроси, свързани с общуването с другите в екипа, с контрола върху работата на тези хора и т. н. Офисите предлагат сигурна среда и то не само за тази година и във връзка с коронавируса. Той ще изчезне, хората, които искат да си работят от вкъщи ще останат. И в отделните фирми броят им ще бъде различен. Това отваря пътя за хибридни решения. Както вече има хибридни конференции - някои участници са на място, останалите могат да следят всичко онлайн. На едни е по-удобно да отидат и да се видят лице в лице с участниците, на други им е по-ценно да спестят време. Така ще станат хибридни, според организацията в тях, и офис пространствата. Работата на фирмите ще стане хибридна - в офиса и в дома едновременно.


В този смисъл наблюдава ли се вече фирмите да се стремят към много по-модерни офиси от заеманите до момента?


- Абсолютно. Има един голям тренд в момента. България икономически се развива, макар и с 3%. Това означава, че с всяка година с този размер се повишават и изискванията към офисите. Например, така наречените офиси Клас А, са ново явление в България, на около 15 години са. И те ще продължат да стават все по-удобни. Лимитът на техническите решения като климатизация, фасада и др. вече е постигнат, няма да има голяма генерална промяна в това. Но ще има в услугите - как ползваш всичко това, колко по-удобно е, колко по-бързо е да направиш всичко. Така че услугите, които предлага дадена сграда, ще стават все повече и все по-удобни, по-дигитални, по-услужливи към хората.


Представете си, че отивате на посещение в офис. Предварително сте получили линк с баркод за достъп до сградата и до паркинга, до които се стига без да докосвате нищо и да говорите с някого. Този код ви насочва към съответния етаж, очакващият веднага е получил съобщение, че гостът пристига, така че не се е налагало да го чака.В залата има устройство, което ви уведомява, че можете да си направите сами кафе от наличната машина или можете да го пискате от служителя наблизо. Това позволява технологията- да ти стане по-приятно, по-модерно, без участието на много хора и без това да намали удоволствието от изпитото кафе.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK