Елица Ценова, Lion's Head Investment: Фирмите тепърва ще преценят какви офиси им трябват

Елица Ценова, Lion's Head Investment: Фирмите тепърва ще преценят какви офиси им трябват

© Личен архив



След първоначалния шок при възникването на пандемията, когато всички, които могат, отидоха да работят от дома, сега бизнесът започва да прави анализи какви и колко големи офиси му трябват, как да са разпределени и оборудвани и прочие. (За завръщането в офисите четете тук.)


В началото на корона кризата някои фирми са поискали преразглеждане и отлагане на наемите, но сега пък се правят анализи какво ще е нужно вбъдеще. Засега не изглежда да има фирми, които са решили, че всъщност офис не им трябва. По тези теми разговаряме с Елица Ценова, директор "Инвестиции" в Lion's Head Investments. Lion's HeadInvestments е дружество за инвестиции в бизнес сгради в България, Румъния и други държави от Централна и Източна Европа, с настоящ портфейл в размер на 350 млн. евро. В София е собственик на "Полиграфия Офис Център" и "Мегапарк".


Поискаха ли Ваши наематели след въвеждането на извънредното положение промяна в договорите си - намаление на наема, отсрочване на плащането, освобождаване на офиси?




- В самото начало на извънредното положение имаше някакъв момент на колебания и поредица от най-различни искания (най-вече за временни отстъпки и отсрочвания) от наши клиенти. Почти всички те бяха породени не толкова от реално възникнал проблем/ нужда, а по-скоро с превантивна цел, като подготовка за предстоящата неизвестност или в отговор на общи глобални директиви, зададени от централите на съответните компании. Искания за освобождаване на офиси не сме имали. Напротив, за някои наши съществуващи наематели ситуацията в момента се оказа доста подходяща за разрастване на бизнеса и вместо искания за намаления на площите, подписахме договори за разширения.


В отговор на специалното индивидуално отношение, което имаме към нашите клиенти, и в резултат на редица дискусии, проведени с всеки от тях, в крайна сметка се съгласихме, че подобни мерки в повечето случаи не са необходими и успяхме да запазим резултатите на всички наши сгради на едно доста стабилно ниво.


След разхлабване на мерките връщат ли се фирмите в офисите и искат ли някакви промени в тях?


- Огромна част от нашите клиенти са глобални компании с международен бизнес и присъствие в цял свят. С оглед на това решенията за връщане в офисите се взимат на глобално ниво, не толкова с оглед на конкретната специфика и ситуация в нашата държава. Въпреки че повечето компании заявяват все по-осезаемо, че изпитват явна нужда да върнат служителите си в офиса, все още посещаемостта е ниска, като забелязваме, че европейските компании се върнаха доста по-бързо и в по-големи обеми, отколкото американските, които най-вероятно ще продължат да работят извън офисите си до края на годината.


По отношение на промените - не сме имали искания за съществени преустройства или промени на този етап. Разбира се, задължителни са санитарно-хигиенните мерки, организация на движението и посещенията в офиса, спазването на социална дистанция, доста често се поставят плексигласови предпазни прегради между работните места и т.н. Където има възможност, обсъждаме индивидуален достъп, т.е. маршрут през общите части на сградата до офисите на нашите наематели.


Има ли тенденция на наемане на по-големи площи, за да се спазват изискванията за дистанция или пък се търсят по-малки пространства заради това, че част от служителите ще останат да работят дистанционно?


- Към момента не забелязваме категорична тенденция в едната или в другата посока. Вероятно компаниите все още са в процес на анализ на своите нужди. В краткосрочен план връщането на екипи на смени дава възможност да се осигури по-голяма социална дистанция в рамките на същата площ. Разбира се, компании, чийто бизнес е пострадал, ще имат нужда от намаляване на площите, а тези, реализирали ръст, ще потърсят нови площи. Имаме такива примери в нашите сгради.


Може ли да се каже, че с днешна дата цената на офисите е спаднала спрямо началото на годината?


- Настоящата ситуация за пореден път ще открои модерните и качествени офисни проекти, осигуряващи здравословна, сигурна и безопасна среда, качествен въздух, първокласни инсталации и добро управление, от останалите. Първокласните проекти могат да се похвалят с интерес от страна на своите наематели и стабилност на резултатите, което пък от своя страна означава и запазване на стойността им.


Налага ли се преустройство с цел модернизация - например, за да не се налага докосването на много повърхности, или пък с цел постигане на по-добра вентилация или хигиена в тях?


- Отново - качествено построените офисни сгради няма да имат нужда от съществени промени. В нашите сгради, например, качеството на въздуха винаги е било от първостепенно значение - нашите системи за вентилация и климатизация използват система, при която входящият и изходящ въздушен поток не се смесват, имат отваряеми прозорци за допълнителен комфорт и вентилация, организирали сме по-честа поддръжка и почистване на филтрите и т.н. В допълнение, в отговор на пандемията, предприехме и редица други мерки, свързани с подсигуряването на здравето и безопасността на нашите клиенти и техните служители - направихме нова организация на движението в общите части на сградите, използвайки различни входове и изходи за постигане на еднопосочно движение и спазване на необходимата социална дистанция, обособихме специални места за изчакване на куриери и други посетители, инсталирахме термокамери и предвидихме специална програма за по-честа и интензивна дезинфекция. Непрекъснато следим новите технологии и сме в дискусии с нашите клиенти, за да отговорим на техните нужди и изисквания в условията на това предизвикателно за всички време.


Наблюдава ли се преосмисляне на нуждата от събирането на хората в офиси?


- Както споменахме по-горе, компаниите все още са в процес на анализ на своите нужди. Ако в началото на извънредното положение, когато всички бяхме заключени по домовете си, ефективността и производителността на труда бяха на достатъчно добро ниво дори и вкъщи, то сега все повече компании започват да осъзнават, че продължителният престой изцяло вкъщи не води до търсените резултати като продуктивност, качество на комуникацията, интеграция на нови екипи и служители, изграждане и утвърждаване на корпоративна култура и т.н.


В същото време обаче за много хора работата от вкъщи е удобство и предимство и компаниите ще трябва да намерят начин да открият правилния баланс и гъвкавост. Вероятно ще наблюдаваме все повече хибридни версии на работата в офиса - самостоятелната работа ще има възможност да се осъществява вкъщи, а когато се налага да работим в екип или да се срещаме с клиенти, партньори, колеги - ще се възползваме от възможностите на офис пространството.


Излизащите нови офис площи каква роля играят в момента на пазара - по отношение на качествени характеристики и цени спрямо съществуващите?


- Не мисля, че новите офис площи в момента имат по-различна роля от досегашната. В допълнение, не е важно само дали дадена сграда е нова, но и доколко добре е проектирана и изпълнена - колко ефективни площи може да предложи, какво е качеството на инсталациите и материалите и т.н.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (9)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 3674 Разстроено

    Е те такива безсмислени ПР интервюта не трябва да се пускат - бла-бла-бла, едно конкретно нещо не научих. Иначе всичко толкова хубаво звучи....

  2. 2 Профил на vassilun
    vassilun
    Рейтинг: 4600 Неутрално

    Това е като интервю с брокер на имоти, който твърди, че броят на сделките се увеличава и цените на имотите растат! Поне за продажбите на автомобили другата статия е донякъде достоверна!

  3. 3 Профил на Kuzaleef
    Kuzaleef
    Рейтинг: 121 Неутрално

    От това "преценят" лъха на дълбока неграмотност.
    Глаголът е "преценявам".

  4. 4 Профил на tatyanad
    tatyanad
    Рейтинг: 511 Неутрално

    До коментар [#3] от "Kuzaleef":

    Сигурно не знаете, че има два глагола като единият е от свършен вид, а другият от несвършен.

  5. 5 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 4406 Неутрално

    Елица, ти още не си ли станала безработна?! Тези напъни няма да ви помогнат...

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  6. 6 Профил на petrapetra
    petrapetra
    Рейтинг: 886 Неутрално

    Тепърва ще се види колко фирми ще останат....И изобщо не става дума за какви офиси, а изобщо офиси...

  7. 7 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 477 Весело

    То и една мечка ми каза, че тази година ще има много круши, защото много й се ядели, но ще видим.
    Иначе симпатична поне на снимката "бизнес-дама".

  8. 8 Профил на victortrt
    victortrt
    Рейтинг: 477 Весело

    То и една мечка ми каза, че тази година ще има много круши, защото много й се ядели, но ще видим.
    Иначе симпатична поне на снимката "бизнес-дама".

  9. 8 Профил на realismisthename
    realismisthename
    Рейтинг: 978 Весело

    Като влизаш в Софето по Ал. Малинов и гледаш едни гигантски платна - ОФИСИ ПОД НАЕМ 5€/квм.

    Така и ще си седят. Да мрът в кофите тези дето цялата им добавена стойност е изливаньето на бетон.

    Газ, клошари. Моята заплта я повишиха от кризата насам, хехехе. И смърдошяците с ипотеките в квартали без улица с 1 спалня и кухньохол - и вое мрете в мизерия 😂😂😂





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK