Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

Кристоф Айххорн, посланик на Германия в София.

© Велко Ангелов

Кристоф Айххорн, посланик на Германия в София.



Дипломат с обхващаща десетилетия наред кариера и назначения в Москва, Вашингтон и Брюксел - това е само част от професионалния профил на Кристоф Айххорн, посланикът на Германия в София. Той пое поста миналото лято, но пандемията ограничи - както за всички - възможността за нормални контакти, дейност и срещи из България. "Дневник" разговаря с него миналата седмица непосредствено преди срещата в Брюксел на лидерите на страните от ЕС.


Този Европейски съвет в края на германското председателство на Съвета на ЕС взе решения за механизма за върховенство на закона, обвързан с достъпа до стотици милиарди евро във фондовете на съюза, за драматично скъсяващите се срокове за сделка с Лондон за търговските отношения от 1 януари, за отношенията с Турция, САЩ и Русия...


Поговорихме и за юбилея от обединението на Германия, за свободата и младите европейци (за тази част можете да прочетете тук). Днес публикуваме останалата част от разговора - за първите му впечатления от България, за протестите пред посолството в София, за това какъв лидер на Европа е Германия и какво ще се случи, когато в края на следващата година Ангела Меркел вече няма да е канцлер.




Ваше превъзходителство, тъкмо започна мандатът Ви през лятото на 2019-та в София и настъпи 2020 г. - изключителна година не само заради пандемията, но и заради това, че под прозорците на посолството имаше протести. Проевропейски протести, но на необичайно място. Какво е да си посланик на Германия в такива времена?


- Първата ми година преди корона кризата започна с редица срещи с официални лица и институции, с гражданското общество, медиите И с много пътувания. Човек трябва да използва всяка възможност да опознае цяла България. Това означава не само големите градове като Пловдив или Варна.


Минавайки покрай отбивка на магистралата за град Съединение пътният надпис ми напомни, че ние, германците, празнуваме нашето Обединение, а България празнува своето Съединение. Трябваше да прочета повече за това българско събитие - кой, кога, къде, какво означава политически, емоционално, за вътрешната и външната политика Ето ви само един малък пример, колко е полезно да се види страната.


Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

© facebook.com/DeutscheBotschaftSofia


Когато избухна пандемията, бях впечатлен от първата реакция в България, от огромната дисциплина на българите. И аз не седнах в кола и не напуснах квартала си 3 месеца, а от многото разходки около дома научих първите имена на всички котки в района. Бдителността отслабна през лятото - както се случи и в други държави - и сега разбрахме, че нищо не е приключило и дисциплината е изключително важна.


След това започнаха протестите в центъра и, да, имаше демонстрация пред посолството. Публикувахме кратко изявление, че това е нормална форма на изразяване на гражданското общество, стига да няма насилие. Така и беше, всичко мина мирно.


Но в случая става дума и за политическото бъдеще на България. Ние заявихме, че то се решава в България, не на друго място. Не в Брюксел, не в Берлин, не в друга държава, а именно тук.


Кристоф Айххорн,

посланик на Германия


Протестът пред посолството на Германия в София, 12 август 2020 г.

© Associated Press

Протестът пред посолството на Германия в София, 12 август 2020 г.


Но също така разбирате посланието на протестиращите?


- Да, разбирам го. Първите три думи в химна на Федералната република са Einigkeit und Recht und Freiheit (Единство, право и свобода). Това са и фундаментални ценности, споделяни от всички в Европейския съюз, в който страните - членки са подписали основополагащите документи.


Стигнахме до европейското ниво, за което най-вече искаме да разговаряме с Вас, господин посланик. Да разясните позицията на Германия като страна и като ротационен председател на Съвета на ЕС. Като че ли имаше очакване Берлин да е лидер, а сега се оказа, че е основно посредник в преговори по множество проблеми - бюджета, плана за възстановяване, Брекзит, Турция, разширяването на Балканите


- Знаете, че такава е ролята на ротационния председател на ЕС - да бъде primus inter pares (пръв сред равни), независимо дали говорим за държава като Германия с население от 82 милиона души или за по-малки като Малта или Люксембург. Всички сме равнопоставени членове на ЕС и ролята на председателя е да води. Мога да ви дам редица примери за това. Начинът, по който водиш, е чрез посредничество, не като се правиш на началник. ЕС не функционира така, той не е конструиран по този начин - нито политически, нито юридически. Ако някой се опита да нарежда на останалите, ще се провали.


Ето ви много важен пример - през лятото, в началото на председателството, Германия изигра огромна роля за постигането на сделката за бюджета на ЕС и помощния план NextGenerationEU, които се надявам сега да са във финалната фаза на одобрение. Става дума за огромно средства, за чието одобряване е нужно усилието на голяма и фундаментално проевропейска държава, която да води останалите.

  • Добрият лидер сплотява клуба, открива възможности всички заедно да напредват, казва на останалите членове: "Да опитаме това, защото няма да се придвижим напред, ако се насочим в друга посока". Това е да си лидер в Европа - не да казваш "Мълчи и ме следвай!"


Огромното предимство за България е, че е член на клуб от равнопоставени партньори. Българският глас на масата в Брюксел има значение и е част от компромис, с който целият клуб продължава напред.


Държава, която иска да е лидер на Европа, трябва да дава и личен пример. И тук опираме до казуса с Унгария и Полша - държави с известни проблеми, които продължават да блокират бюджета и антикризисния фонд.


- Ще ви припомня мотото на германското председателство: "Заедно за възстановяването на Европа". Ключовата дума е "заедно". Защото как ще се възстановят европейските икономики, общества, здравни системи, ако не работим заедно?


Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

© facebook.com/DeutscheBotschaftSofia


Текат много интензивни дискусии за обвързването на достъпа до тези огромни суми със спазването на върховенството на закона - и в Брюксел, и между столиците. Нещата са много динамични и мога единствено да кажа, че заинтересованите от този помощен пакет, полагат усилия да се намери устойчиво решение за всеки. Пределно ясно е, че върховенството на закона е много важно за Европейския парламент и за всички нас.


Според едни Будапеща и Варшава държат останалите държави за заложници. Според други така функционира демокрацията. Къде между тези два полюса бихте поставили настоящата ситуация?


- Не трябва да забравяме, че не говорим за някаква абстрактна дискусия, а за мега криза, която трябва да преодолеем съвместно. А това означава, че хората, фирмите, всички имат нужда от помощ. И помощта, решена от Европейския съвет и одобрена от Европейския парламент, трябва бързо да достигне до тях. Всички искаме този резултат и каквато и позиция да заема конкретна държава, всички споделяме убеждението, че средствата трябва бързо да стигнат до гражданите и бизнеса.


Което да стане при условие, че се спазват стандартите за върховенство на закона.


- Да, през лятото всички лидери дадоха съгласието си по време на Европейския съвет.


Посланик Айххорн (вторият отляво) с Хайко Маас - външен министър на Германия - при посещението му в София.

© facebook.com/DeutscheBotschaftSofia

Посланик Айххорн (вторият отляво) с Хайко Маас - външен министър на Германия - при посещението му в София.


Друг проблем, с който трябва да се занимава германското председателство, са сложните отношения с Турция, основно заради събитията в Източното Средиземноморие. Каква е позицията на Германия?


- Турция е много важен съсед на Европейския съюз. В такива тесни междусъседски отношения обикновено има и добри, и определено трудни моменти. Добрите решения се постигат чрез спокойни дипломатически разговори, а не чрез надвикване с "дипломация на мегафоните". Това е ключов момент в германската позиция.


Друг момент е солидарността в ЕС и тя се проявява, когато има заплахи или действия срещу страни - членки.


Готова ли е Германия да подкрепи санкции срещу Анкара? Възможно ли е изобщо това?


- Част от дискусиите в ЕС и с Турция е да се изясни, къде лежат фундаменталните ценности - за съюза, но и за международните отношения на съюза. Санкциите са един от елементите в тези дискусии, но трябва да изчакаме как ще се развие ситуацията.


Разширяването на ЕС стана гореща тема през последните седмици в България, включително защото то фактически бе замразено с решение на българското правителство. Драма ли е това за ЕС? Победа ли е, както пишат някои медии в България?


- Не бих използвал в дискусията определения като "победа" или "загуба". Бих използвал "победа", само за да разберат всички - и страните - членки, и кандидатките - че може да победим единствено заедно. Това е ключов момент.


Нужна е също стратегическа визия. И всички държави от ЕС я изразиха чрез лидерите си, че процесът на разширяване е важен, особено със съседите от Западните Балкани.


В София се проведе среща на върха от Берлинския процес за Западните Балкани и за пръв път две държави бяха в председателството. За пръв път това бяха член и кандидат за членство в ЕС. Канцлерът Ангела Меркел участва виртуално, беше много щастлива и поздрави премиерите на България и Република Северна Македония за това председателство, за съвместните усилия за икономиките и младите хора. Най-важното за региона, каза тя тогава, е да се погаждате. Това бе израз на стратегическа визия колко важно е да се преодолеят съществуващите трудности.


Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

© facebook.com/DeutscheBotschaftSofia


И тогава между двете страни застана историята, която може да бъде богатство, но и проклятие.


- Няма да ни стигнат бутилките с мавруд или мелнишко вино, за да обсъдим това, което казахте. Всяка страна в Европа има вековна история. Въпросът е дали намираме сили да не забравяме миналото, да почитаме дадените жертви, да помним изигралите важна роля, но и да не се превръщаме в пленници на същата история, да гледаме напред. Това е възможно единствено, ако го правим заедно.


Преди 50 години, на 7-ми декември, канцлерът Вили Бранд отива във Варшава, прелитайки над Берлинската стена и бодливата тел. Там той полага венец на паметника в памет на милионите поляци, станали жертва на германците, и коленичи. Тогава жестът му се изтълкува по различни начини, но днес има много широк консенсус, че е постъпил правилно.


Канцлерът Вили Бранд във Варшава, 7 декември 1970 г.

© Associated Press

Канцлерът Вили Бранд във Варшава, 7 декември 1970 г.


Тази седмица го припомнихме във "Фейсбук" страницата на посолството със следния текст:


"Знак за историческа отговорност, мир, надежда за помирение, заздравяване на раните от миналото, поемане на бъдещите възможности за нашите деца. Решаващото в европейския дух днес е устремът напред."


Като стана дума за устрема напред, да поговорим за 2021 г., за Германия и новия президент на САЩ?


- Работил съм във Вашингтон общо 9 години, включително за отношенията с американския Конгрес. Наблюдавал съм как работи сенаторът Джо Байдън и неговият екип, и в частност Антъни Блинкен, който ще е бъдещият министър на външните работи на САЩ. Провеждали сме много разговори и съм виждал как действа.


По мое мнение европейците можем да имаме доверие, че президентът и целият му екип много ясно разбират важността на трансатлантическите отношения, за всеки един от нас в Европа и за Америка. В практичен план е много важно двете страни да поддържат доверие в отношенията си - както на ниво държави от ЕС, така и на ниво европейски институции.


Изборите в САЩ имат непосредствени последици за широк спектър въпроси, които беше трудно да бъдат решени през последните 4 години - търговия, политика за сигурност, съвместен анализ на събитията в света и в частност на непрекъснато растящата роля на Китай Това трябва да се обсъжда в атмосфера на доверие и откритост и - да се надяваме - да има решение за общи действия.


Вицепрезидентът Джо Байдън при посещението си в Берлин през февруари 2013 г.

© Associated Press

Вицепрезидентът Джо Байдън при посещението си в Берлин през февруари 2013 г.


Това се случва в контекста на идеята за "европейски суверенитет", засилила се през последните 4 години?


- ЕС осъзна колко е важно да сяда на масата за преговори с достатъчно тежест - политическа, икономическа и военна - за да те възприемат сериозно не само в атлантическите отношения, но и по света. Под "суверенитет" в конкретния случай разбираме "възможност да действаш". Пандемията разкри, че 90% от най-важните лекарства, тоест стратегически продукти от фундаментално значение, се произвеждат в Китай и Индия, а това не е устойчиво за Европа. Заговори се за производство в Европа като елемент от увеличената суверенност и възможност за действие.


Понякога дискусията за суверенитет се възприема погрешно като някакво отстъпление от глобалния свят, спускане на нови бариери или действия, без да се съобразяваш с останалите. Германия не разбира по този начин засиления европейски суверенитет. Защото светът е твърде обвързан, за да се мисли по различен начин. Ние имаме предвид съвсем практически способности за действие.


Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

© Велко Ангелов


Споменатият от Вас прагматизъм трябва също така да има предвид, че не е 2016 г. САЩ са различни, Европа е различна, светът е различен.


- Да, светът непрекъснато се променя, Китай продължава да напредва, отношенията с Русия са за съжаление трудни Илюзия е да се смята, че новата американска администрация ще върне часовника назад към предишното статукво.


Много добре е, че се познаваме, че си имаме доверие и споделяме фундаментален подход в отношенията си и как да ги използваме, за да работим в този променил се свят. Но да се мечтае носталгично за състояние от преди 5 или 10 години, не съответства на реалността.


Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

© Велко Ангелов


През 2021 г. канцлерът Ангела Меркел ще напусна поста си. Това може да е съвсем различна Германия и Европа? Как ще изглежда Германия през октомври следващата година?


- В този контекст думата "съвсем" изобщо не ми идва наум. Защото, ако прегледате историята на Германия през последните 70 години и как тя изглежда и работи в Европа, в трансатлантическите отношения, с други ключови партньори, ще забележите една основна линия. И тя е дълбокото убеждение колко важна е Европа и европейската интеграция. Убеждение, че решения могат да бъдат намерени, ако работим заедно. Тази линия няма да се промени.


Второ, фундаменталната увереност в трансатлантическите отношения. Нищо няма да я промени.


Трети елемент е убеждението, че само ако работим в дух на партньорство с колкото може повече държави по света, ще намираме решения, ще направим света по-сигурен, демократичен, с по-добър живот за всекидневието на хората.


Това е линията на Ангела Меркел и на всички германски федерални канцлери преди нея. Тя ще продължи и след нея.

Коментари (57)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Шакир  Зулов
    Шакир Зулов
    Рейтинг: 728 Любопитно

    Бяха.🐵

    Много съм прост
  2. 2 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2215 Любопитно

    "Готова ли е Германия да подкрепи санкции срещу Анкара? Възможно ли е изобщо това?

    - Част от дискусиите в ЕС и с Турция е да се изясни, къде лежат фундаменталните ценности - за съюза, но и за международните отношения на съюза. Санкциите са един от елементите в тези дискусии, но трябва да изчакаме как ще се развие ситуацията."

    Когато налагахте санкции на Русия нещо не чакахте, не преговаряхте въпреки че Украйна не е член на ЕС! Сега за Турция изведнъж станахте много дипломатични въпреки че за всеки нормален човек е ясно че с дипломация никога няма да накарате Турция да отстъпи! И с какво толкова е важна Турция? С това че изнудва ЕС и затова не получава санкции! Русия никога не е изнудвала съюза но продължава да бъде санкционирана защто газа който ЕС получава от нея не е важен а трябва да зависи от изнудвача Турция и за газа?!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  3. 3 Профил на Gretel
    Gretel
    Рейтинг: 1272 Неутрално

    А, бе приказките добре си ги реди, човекът, както може да се очаква от чиновник от неговия ранг. Ама от цялата тая немско-европейска администрация ме побиват тръпки.
    Ходих преди години до пикливата им франкфуртска борса. Повечето от срещите бяха в ЕЦБто. Такова подмазвачество не съм виждала нийде другаде, просто слуз разтекла се по коридорите. Дори проститутките 50 метра по-надолу към гарата, изглеждаха достолепни по сравнение

    Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
  4. 4 Профил на georgi_pulevski
    georgi_pulevski
    Рейтинг: 407 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.

  5. 5 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3338 Неутрално

    Истински дипломат. Много приказки, нищо ясно и конкретно.

  6. 6 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2546 Весело

    И преди, и сега светлото бъдеще е за масите, а нЕкои се оправят с по-ценни неща, по всякакъв начин, докато повечето чакат светлите ценности да ги осенят и огреят. Лозунгите днес са много по-интелектуално натоварени, та да може да шашкат плебса с неразбираемостта си, но и с винаги "скритите" послания за очаквания, а прокламиращите ги, също скрито, ги осъществяват на практика, с изпреварващи ценни умения. Нито единство има, нито равноПРАВИЕ, нито безспорна свобода, но пък са приемливи думи, за всички, макар и не по равно.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  7. 7 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 740 Весело

    Истински дипломат. Много приказки, нищо ясно и конкретно.
    —цитат от коментар 5 на Vlado Nikolov


    Така е, каза че 'разбирал' протестиращите, а малко по горе с много думи обясни че не разбира какво правят пред посолството му.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  8. 8 Профил на Хи-хи
    Хи-хи
    Рейтинг: 1396 Неутрално

    Кажи нещо за мерцедесите и тиквите. Останалото е лицемерно ала бала.

  9. 9 Профил на Alexander97
    Alexander97
    Рейтинг: 2903 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.
    —цитат от коментар 4 на georgi_pulevski


    Свършете вашето – веднага ще започнат преговорите!
    Нещо в манталитета ви куца и това не можете да го разберете!
    Кандидатът да се зъби на член от ЕС?!
    Така няма да стане!

  10. 10 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1199 Весело

    Председателството им свършва след десет дни.
    Няма рамка за преговори за разширението, няма сделка за Брекзит, Полша и Унгария постигнаха каквото им трябваше.
    Ми успех.....

    Знанието е сила, информацията - власт
  11. 11 Профил на EU defender
    EU defender
    Рейтинг: 989 Неутрално

    Посланикът на Китайска Провинция Германия.

    The best way to predict the future is to invent it.
  12. 12 Профил на hamiltonf
    hamiltonf
    Рейтинг: 3719 Любопитно

    "Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа..."?!



    Точно тоз пък да говори за единство, и особено за право и свобода?! Вчера дали е гледал документалния филм "Само защото са българи", за геноцида над българите на македонска и не само територия?!

    Икономедиа Етичен кодекс на българските медии. 3. РЕДАКЦИОННА НЕЗАВИСИМОСТ 3.1 Няма да се поддаваме на политически или икономически натиск или влияния.
  13. 13 Профил на Храбър
    Храбър
    Рейтинг: 3223 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.
    —цитат от коментар 4 на georgi_pulevski


    Единство, право и свобода за българите в РСМ и в Сърбия!

    "Безнаказаността на похищенията и произволното разполагане с притежанията на повалените стари имуществени прослойки след 9-ти септември има като пряко следствие създадената и поддържана политическа обстановка за корупция"
  14. 14 Профил на asroma1927
    asroma1927
    Рейтинг: 765 Неутрално

    До коментар [#2] от "Julian Mall":

    Русия окупира част от територията на един от съседите си, а също така поддържа с оръжие и пари сепаратисти в източната част на Украйна. Провиненията на Турция изобщо не могат да се сравняват с руските

  15. 15 Профил на Мусаши
    Мусаши
    Рейтинг: 1580 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.
    —цитат от коментар 4 на georgi_pulevski


    Не знаех,че Македония не е единна и свободна държава.

  16. 16 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2215 Неутрално

    До коментар [#2] от "Julian Mall":Русия окупира част от територията на един от съседите си, а също така поддържа с оръжие и пари сепаратисти в източната част на Украйна. Провиненията на Турция изобщо не могат да се сравняват с руските
    —цитат от коментар 14 на asroma1927


    Наистина вашите зверства не могат да се сравняват с тези на Русия! Да окупираш половин Кипър с убити 1600 души и етнически прочистени 200 000 не може да се сравнява с присъединяването на Крим практически без жертви и никакви етнически почиствания с изключение на избягалите десетки татарски терористи! Кипърският сценарий се повтаря в момента в окупираните сирийски територии!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  17. 17 Профил на spr1364O446
    spr1364O446
    Рейтинг: 32 Неутрално

    Ценности на хартия. "Свобода" в света на политкоректния либера*т-фашизъм? Сериозно? "Правото" на силния да наложи интересите си и "единство" в неудобната за слабия приведена поза, в която му го набиват с 300. Това е ЕС, останалото са кухи лозунги и мантри.

  18. 18 Профил на rumen_s
    rumen_s
    Рейтинг: 1298 Неутрално

    "Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа"

    За всички, ама друг път. Не върви да го казват точно тези, които строят Северен поток напук на интересите на сума ти други държави. Точно тези, които поканиха сума ти пришълци пък сега искат на други да ги пробутат на другите да ги хрантутят. Точно тези, които полагаха неистови усилия и криха една седмица случилото се в Кьолн. И т.н. и т.н. Само парата ги интересува въпреки, че водят Европа към самоунищожение.

  19. 19 Профил на ck
    ck
    Рейтинг: 1086 Неутрално

    Германия е главният стожер на Европа и на Европейския съюз!

  20. 20 Профил на theduloclan
    theduloclan
    Рейтинг: 387 Неутрално

    До коментар [#4] от "georgi_pulevski":

    Прав си! Албанците и монкедонците в РСМ ърябва да са единни... Иначе България ще граничи с Албания скоро

  21. 21 Профил на mitko11
    mitko11
    Рейтинг: 2041 Любопитно

    До коментар [#16] от "Julian Mall":

    "..Русофилството е грубо политическо суеверие, умишлено култивирано сред народните маси; политическо знаме, вървенето и воюването под което неизбежно води към предателство и национална катастрофа. Защото русофилите, плувайки безогледно във водите на руската дипломация, неизбежно и фатално правят от България едно сляпо и послушно оръдие в ръцете на руската завоевателна политика на Балканите".
    Димитър Благоев, предговор към "Принос към историята на социализма в България", София 1976 г.

    Да чукаш, преди да влезеш, е въпрос на възпитание.Да чукаш, след като си влязъл - е въпрос на възможности!
  22. 22 Профил на b0b069
    b0b069
    Рейтинг: 323 Неутрално

    Много сме си платили от немците, все пак са окупирали България през ВСВ2. Като парени трябва да бягам от тях

  23. 23 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2611 Неутрално

    Па добре че не е казал "братство, равенство и свобода" :)

    Но е доста близо, чак притеснително. :)

  24. 24 Профил на Nik Nikolov
    Nik Nikolov
    Рейтинг: 512 Неутрално

    венЦеремос братя зи джърманс хахахаха, ква свобода е ??!!! ахаххахахая

  25. 25 Профил на vpb45693357
    vpb45693357
    Рейтинг: 32 Неутрално

    Отлично проведено интервю! Личи си добрата подготовка на въпросите. Впечатляват ме и любезността и добрият език на събеседване. Браво на г-н Карабоев и на г-н Айххорн!

    П.С. Не познавам нито г-н Карабоев нито г-н Айххорн.

  26. 26 Профил на Julian Mall
    Julian Mall
    Рейтинг: 2215 Весело

    До коментар [#16] от "Julian Mall":"..Русофилството е грубо политическо суеверие, умишлено култивирано сред народните маси; политическо знаме, вървенето и воюването под което неизбежно води към предателство и национална катастрофа. Защото русофилите, плувайки безогледно във водите на руската дипломация, неизбежно и фатално правят от България едно сляпо и послушно оръдие в ръцете на руската завоевателна политика на Балканите".Димитър Благоев, предговор към "Принос към историята на социализма в България", София 1976 г.
    —цитат от коментар 21 на mitko11


    Щом е против Русия и дедо Благоев влиза в употреба! Както сте тръгнали може да цитирате и класиците Ленин и Сталин тежко репресирани от "тюрма народов - Рассия" на която после са отмъстили като са дали свобода на десетки измислени народи като украинския и македонския!

    По-добре миг свобода отколкото живот в робство
  27. 27 Профил на dosetliv
    dosetliv
    Рейтинг: 1462 Неутрално

    Истински дипломат. Много приказки, нищо ясно и конкретно.
    —цитат от коментар 5 на Vlado Nikolov


    Тоя е като у библията "И Петър си спомни думите на Исус, Който беше казал: Преди да пропее петелът, три пъти ще се отречеш от Мен. И той излезе навън и плака горко."

    Първи път го питат за "върховенството на закона" , он им говори за свобода и равенство. Втори път му викат "Кажи бе, кажи за злодея Орбан" , он им вика че секи си има право на мнение. На третия път кога пак го питали за "върховенството на закона" казал "треба да гледаме позитивното" . И репортерът излязъл навън и плакал горко.

  28. 28 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 897 Неутрално

    До коментар [#5] от "Vlado Nikolov":

    Напротив, ако се чете между редовете е пределно ясен.

    За протеста: не ни занимавайте с вашите вътрешни проблеми;
    За Унгария и Полша: принципно имат право на вето затова и го наложиха. При други обстоятелства може би нещата щяха да се развият по-благоприятно за тях, но в тая криза никой няма намерение да ги до дупка, затова си позволихме и нетрадиционни методи, за да ги сломим;
    За Северна Македония: след края на нашето председателство, темата ни е безразлична. Ако не се направят отстъпки, нещата ще се спечат. Доколкото макетата имам интерес да се присъединят към ЕС, пó иде, отстъпките да са от тяхна страна;
    За Байдън: познавам го, точно толкова корумпиран е, колкото изглежда. Доколкото има личен интерес от засилено трансатлантическо сътрудничество, за Германия той е правилният избор.

  29. 29 Профил на JPJ
    JPJ
    Рейтинг: 591 Неутрално

    Единство, право и свобода са празни приказки от устата на политик. Особено последното го гледаме колко е ценно в последните 9 месеца.

  30. 30 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3693 Неутрално

    Много сме си платили от немците, все пак са окупирали България през ВСВ2. Като парени трябва да бягам от тях
    —цитат от коментар 22 на b0b069


    Сядай! Слаб 2 по история.

  31. 31 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3693 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.
    —цитат от коментар 4 на georgi_pulevski


    Подкрепям. Трябва най-после да се освободите от сръбско(югославско) робство , да познаете истината и да заживеете свободно.

  32. 32 Профил на tacheaux
    tacheaux
    Рейтинг: 3693 Неутрално

    Германските политици са изперкали всичките. Не виждам свестен на хоризонта. Дълбоко са нагазили в блатото на либерастията и няма излизане от там.

  33. 33 Профил на klecho
    klecho
    Рейтинг: 897 Неутрално

    До коментар [#4] от "georgi_pulevski":

    Ъхъ. Ама внимавай, какво си пожелаваш.
    То единството на албанци и северномАкедонци е гарантирано. Ама може да е в пределите на Велика Албания. Щото България няма да ви вземе, дори да ѝ се молите. На никой не са запотребвали крадливи, гладни гърла.

  34. 34 Профил на bse17521826
    bse17521826
    Рейтинг: 166 Неутрално

    Ха ха ха права на Две Скорости в ЕС. И Германия Която Плаща за да Потрети Световната с участието на Китай

  35. 35 Профил на Lord Elrond
    Lord Elrond
    Рейтинг: 486 Неутрално

    Свобода на Македония от лъжите на коминтерна и единствено с най-близките им братя!

  36. 36 Профил на vincenzo76
    vincenzo76
    Рейтинг: 537 Неутрално

    Единство, право и свобода за Македония.
    —цитат от коментар 4 на georgi_pulevski


    Точно така Герги!Ама преди това ще си избиете от главите коминтерновските фалшификации. Защото историческо право е на страната на България!И за свободата и единението на българите, десетки хиляди оставиха костите си по бойните полета!

  37. 37 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 961 Неутрално
  38. 38 Профил на debruckere
    debruckere
    Рейтинг: 1672 Неутрално

    Фундаменталните европейски (че и цивилизационни) ценности са непознати за властта у нас.
    За съжаление и на голяма част от мат'ряла им звучат чуждо и не могат да разберат защо са така важни за добър и качествен живот.

  39. 39 Профил на ejo59693405
    ejo59693405
    Рейтинг: 10 Неутрално

    ДДР 2 в световен мащаб??? Ценностите на ББ са и тяхни ценности???

  40. 40 Профил на nix1130
    nix1130
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Айде не проповядвай розов човеко произлязъл от чреслата на най-големия фашистки режим в историята на човечеството.
    По нашите географски ширини сме толкова толерантни че сме заселели красивата си родина с всякакви етноси. Нашите царе са раздавали "зелени карти" на племенните ви вождове от преди 1000 години.

  41. 41 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2097 Неутрално

    Единство, Творчество, Красота ..!

  42. 42 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2097 Неутрално

    Единство, Творчество, Красота ..!

  43. 43 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2097 Неутрално

    Фундаменталните европейски (че и цивилизационни) ценности са непознати за властта у нас.За съжаление и на голяма част от мат'ряла им звучат чуждо и не могат да разберат защо са така важни за добър и качествен живот.
    —цитат от коментар 38 на debruckere


    Правата на мигрантите са основното, а?
    Я кажи, ти у вас колко афганистанеца си взе, за да имаш добър и качествен живот?

  44. 44 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 2469 Неутрално

    Нито единство, нито право и свобода "за всички" в Европа, има и ще има скоро.......

  45. 45 Профил на Ogiigo
    Ogiigo
    Рейтинг: 1331 Неутрално

    Тези мантри може да ги говори един човек, който живее в паралелна вселена! Единство? На кого с кого! Единство на народа в страната, или някакво измислено и недостижимо единство в ЕС! Такова на ниво ЕС, няма, не е имало и няма да има! За какво единство и за каква свобода говорим, когато в ЕС командите формално идват от Брюксел, но иначе са от Германия и Франция (добре че другият командир напусна съюза)! Решенията се вземат на лобистки интереси на богатите държави и т.н. Въобще не знам какъв го дирим в това образование!

    Колкото един предмет е по-кух, толкова повече шум вдига.
  46. 46 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7831 Неутрално

    Това в Европа може да са ценности, но ние тука имаме евразииски ценности.

  47. 47 Профил на Ivan Rachev
    Ivan Rachev
    Рейтинг: 380 Неутрално

    тоз като румънеца мирча кришан=каквото и да го питаш все за празни популистки слогани=свобода,равенство,единство. "Германия не разбира по този начин засиления европейски суверенитет. "затова ли против волята,без да попитате немският народ,напълнихте с мечататели химици от Африка,и го представяте като пряка демокрация?ти кажи коко процента вода има в краставицата пак,че не разбрахме,кришане

  48. 48 Профил на Ivan Rachev
    Ivan Rachev
    Рейтинг: 380 Неутрално

    джо байдън ви го нахлузи с обама 2015 ,акто ви подслушваха най-безцеремонно,ама вие сте си такава нация-приспана с вменена вина и затова,ше сте китайско-израелски сателити

  49. 49 Профил на blondofil
    blondofil
    Рейтинг: 3124 Неутрално

    Нямаме причина да се съмняваме в мъдрите заключения на германците.

  50. 50 Профил на Ixquick
    Ixquick
    Рейтинг: 656 Неутрално

    Да, немска глава с американска шапка.

    Колко години само е чиракувал в САЩ, година и половина е работил и в американското външно министерство, като дипломат на разменни начала.

    Германия не може да налага санкции на Турция, съюзник в НАТО, с втората по големина армия там.
    Да припомним , България влезе в НАТО и чак 3 г след това в ЕС.
    Приоритет има НАТО, там само САЩ могат да налагат санкции, и наложиха.



  51. 51 Профил на Бланш
    Бланш
    Рейтинг: 4919 Неутрално

    Сладки приказки за приспиване нооо Хунтата не ще да спи-подскача,квичи, сърди се, зъби се-казано накратко "проси си го".

  52. 52 Профил на nix1130
    nix1130
    Рейтинг: 664 Неутрално

    Още ли си тук ред фейс. Казах ти фершвинде ду клайне аршлох

  53. 53 Профил на еко
    еко
    Рейтинг: 272 Неутрално

    Дрън дрън. Германия е най-вредната държава в геополитически аспект за цяла Европа. Успя да корумпира почти всички останали държави.

  54. 54 Профил на papуre
    papуre
    Рейтинг: 834 Неутрално

    Посланикът на Германия: Единство, право и свобода са фундаментални ценности за всички в Европа

    Ами единство , право и свобода май не може да са ценности , а само пожелания в немския химн . Ценност може да е за немския народ , но не и на отделна държава да е задължително да е единна с Германия . Изсилва се май посланика .

  55. 55 Профил на hasmokar
    hasmokar
    Рейтинг: 870 Неутрално

    Да, особенно за арендаторите-робовладелци,не осигуряващи ни по за 300лв чобанлък, с благословията на Боко рекетиращите институции-проституции. Позор за охолното ви "европейско"лицемерие,разбирай расизъм от хитлеровите газови камери.

  56. 56 Профил на ivo
    ivo
    Рейтинг: 557 Неутрално

    Моля, моля, точно Германия да не ни учи на свобода и ценности, ако може!

    Не на глобалистите и глобуса! Make Earth Flat Again!
  57. 57 Профил на simChо
    simChо
    Рейтинг: 2097 Неутрално

    Това в Европа може да са ценности, но ние тука имаме евразииски ценности.
    —цитат от коментар 46 на Роси


    Вие сте вярно бая зле.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK