Мариан Колев, "Хиполенд": Не разчитаме на държавата да ни дава помощ, която не е помощ

Мариан Колев, "Хиполенд": Не разчитаме на държавата да ни дава помощ, която не е помощ

© Надежда Чипева, Капитал



Няколко дни преди очакваното отваряне на моловете, които не работят от края на ноември, разговаряме за продължаващата епидемия и криза в засегнатите сектори с Мариан Колев, собственик на "Хиполенд". В обществото стана публично известен след като публикува критична позиция в социалните мрежи, в която "благодари" на полицията, че синът му е бил обгазен с химическо вещество на антиправителствения протест в центъра на София на 2 септември. След това икономическа полиция, данъчни служители и други институции влязоха в един ден на проверка във веригата.


Той е и председател на Българската ритейл асоциация. Разказва, че голяма част от колегите му не са кандидатствали за държавна помощ, защото тя се дава под условие, а са разчитали на натрупани "мазнинки" (коментарът на премиера е от пролетта и е по адрес на държавните финанси - бел. а.), по определение на премиера. Посочва, че заради въведените рестрикции и сложни отношения с наемодатели ще търси повече свобода за бизнеса си като го премести в предимно собствени магазини.


Каква година изпратихте след две дълги затваряния от здравните власти?




- Второто затваряне, което, обхваща и декември, определено бе по-тежко не само за нас, а и за огромна част от бизнеса заради това, че той е много пъти по-силен от другите, като при детските стоки конкретно е 5.5 по-силен от другите 11 месеца. По тази причина имаме спад - около 18.2% на оборота за годината. По време на затворените периоди - март-май и от 29 ноември до края на годината, спадът е над 33%, тъй като имаме магазини извън шопинг центровете, които, заедно с онлайн продажбите, компенсираха донякъде липсата на продажби от другите. Общо 11 магазина са извън молове, 16 - в молове, но по-тъжният момент е, че 10-те топ магазина по продажби се намират в моловете в една нормална година. В този случай резервните играчи трябваше да спасяват отбора в труден момент и се представиха добре.


Как се развиха онлайн продажбите?


- Преди ковид кризата, в периода 2017-2019 г., вървеше нагоре като достигна за 2019 над 10% за целия бизнес, което за България е сериозен процент. Разбира се, при настъпването на тези събития се промениха коренно нещата и онлайн продажбите достигнаха в някои периоди до 30%.


За годината делът на тези продажби достигна 21%, което е повече от два пъти ръст за година, но ние си даваме сметка, че това не би се случило, ако годината беше нормална.


Смятате ли, че в по-спокойно време вбъдеще онлайн продажбите на играчки ще продължат да растат или хората предпочитат да ги видят и пипнат?


- Аз по принцип съм оптимист за всичко, но не и в този случай. След деня Х, в който забравим за вируса, очаквам различно отношение на потребителите. И ние го видяхме в периода май-ноември, между двете затваряния. Хората влизаха в моловете с ясна престава какво търсят и прекарваха много по-малко време вътре от обичайното, когато моловете бяха не само място за пазаруване, но и за развлечение. Опасявам се, че в следващите години хората ще ходят много по-целево там, което ще ограничи броя на импулсивните покупки, при които, например, родител купува на детето си куклата, което то изведнъж е видяло на витрината и е поискало. Освен това при онлайн пазаруването няма възможност играчката да бъде сглобена и демонстрирана, да й се сложат батерии, да се види реакцията на детето.


Тъй като има много неизвестни за развитието на здравната криза обмисляте ли да излезете от моловете?


- Има неща, които не знаем, но има и такива, които знаем. Например знаем, че Националният оперативен щаб си сменя решенията по-често отколкото това прави премиерът на България. Така че дори обявеното след дни отваряне на моловете не знаем дали ще се случи. Това в кръга на шегата, макар и да не ни е до шеги. Но ни се иска и сме го заложили като стратегия на фирмата още по време на първото затваряне нашата експанзия да се случва на места, които са самостоятелни, които няма да бъдат в списъка на бъдещи забрани за работа на търговските центрове.


И второ, изпълняваме наше решение отпреди много години - да има баланс между обектите наша собственост и тези под наем. Сега това твърдо ще го направим, защото огромната част от магазините ни са под наем и това ни поставя често в зависимост, в най-неподходящия момент някой ни извива ръцете, а ние сме инвестирали в развитието на даден обект, после се налага да го напуснем или заменим със съседен. Определено смятам, че сме стигнали ниво на развитие, в което може да си позволим ние да избираме, а не нас да избират както беше в първите години от създаването на веригата.


Тоест, ще напуснете моловете ли?


- Не, такива крайни мерки не планираме. Тези молове, с които не си говорим добре, в които наемодателите са като преди 10 г. - повече като робовладелци, а не като равноправни партньори, там няма да бъдем без значение колко са силни. Ще ни е тъжно само за нашите фенове, които ще очакват да ни видят там, а няма да ни намерят, но ще се постараем да ни намерят на удобни за тях места. Просто трябва да балансираме между присъствието си в молове и в собствени обекти, където зависи от нас колко успешно се развиваме или не и няма да се налага експресно да търсим нови локации или да влизаме в неприятни преговори, в които ни предлагат договори, под които можем само да се подпишем без да променяме клаузи.


Как се развиха отношенията ви с моловете за периодите, в които бяха затворени?


- Голяма част от моловете сами, без да е искано от наемателите, обявиха, че не се дължат наеми при затварянето, за сервизните такси се водеха преговори като офертите варираха от пълно плащане, а понякога те са 7-8 евро на кв. м до плащане на 25% от тях, което според повечето търговци е разумно и справедливо. Нормално е при затворен мол, при работа на една десета от магазините, разходите за охрана, за почистване, за осветление да бъдат в пъти намалени спрямо периода, в който целият мол работи. За съжаление има случаи, в които някои молове искат и пълния наем и заплашват с усвояване на банковата гаранция и с други санкции, което би паднало във всеки съд и е изключително груба грешка на мениджмънта.


Мариан Колев, "Хиполенд": Не разчитаме на държавата да ни дава помощ, която не е помощ

© Надежда Чипева, Капитал


Кандидатствахте ли за държавната помощ?


- Не сме кандидатствали изобщо за държавна помощ. Разчитахме, по определението на нашия премиер, на "мазнинка". Решихме, че не желаем да влизаме в отношения с държавата, която ни поставя условия и дава помощ, която не е помощ. Решихме, че можем да се справим сами.


Голяма част от ритейл бранша също не пожела да ползва т. нар. Помощ. Единствено като добро предложение бе приета помощта за компенсиране заплатите на служителите в затворените сектори, която от тази година нарасна до 75% от заплатата. От това се възползваха служители, включително и сред нашите. Проблемът е, че тази помощ ще дойде с голямо закъснение. Ние сме казали на нашите колеги, които са закъсали, че могат да ползват безсрочен безлихвен заем, има и такива, които и заем не може да си позволят, там подаряваме, което по принцип е наша практика.


Защо не са кандидатствали повечето Ви колеги?


- Сигурно защото се е сторило на хората, че условията и изискванията, които се поставят крият рискове тази помощ да се връща с лихвите или да бъдат уличени в грехове, които не са направили. Опитът от другите европейски държави е, че когато помагаш, го правиш безусловно. С други думи, ако си затворен по решение на щаба, получаваш еди-каква си субсидия. Това е единственото правилно, не е нормално и житейски нелогично да има помощ под условие.


Какви условия?


- Те се съдържат в изискванията за отпускане на помощ по различните схеми. Бях изненадан, но слава Богу впоследствие Министерският съвет премисли и доста облекчи процедурите и правилата спрямо първоначалния момент. Не съм икономист и не бих искал да влизам в конкретика, но виждам, че микроскопичен процент от бизнеса се е възползвал от държавната помощ и сред него е и футболният клуб "Лудогорец" и други подобни, които са последните в тази държава, които имат нужда от помощ.


И тук възниква въпросът на кого и как се дава помощ и какво се прави, ако когато кандидатстващите са два пъти повече. Очевидно не се разпределят пропорционално, ами на едни се дава, а на други - не. Много малко фирми се включиха в раздаването на тези бонуси от правителството, което не е комплимент за мерките, които са били взети.


Наложи ли се да се разделите със служители?


- Не. Няколко души поискаха да си тръгнат, по-малко от 2%, а после част от тях поискаха да се върнат и се върнаха. Оставихме дори и хора, които в пробния период са показали, че не се справят, защото в такива трудни моменти е нормално да сме по-солидарни един към друг. Голяма част от тях го оцениха и показаха, че може и да бъдат много по-добри. Важно е да си солидарен и да помагаш в трудните моменти, в лесните моменти е лесно да вееш байрака.


Как се промениха плановете Ви за бизнеса?


- Определено, голяма част от планираната експанзия не се случи, някои части от нея отложихме, за друга част се отказахме. За тази и за следващите няколко години, както споменах, ще се опитаме да сме по-независими първо от блокиране на търговски центрове и второ от некоректни действия на наемодатели. В момента водим преговори за четири нови локации - някои за преместване, някои за магазини в нови градове и квартали, като само една от тях е в мол и то е за подновяване на договор за друго помещение.


През ноември Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Ви наложи голяма глоба по случай с изчерпана стока в промоция. Какво е развитието към момента?


- Обжалвали сме и чакаме решението на съответните институции. В конкретния случай нелепото е, че абсолютно съм сигурен, че няма нито един служител на КЗК, който да си мили, че сме допуснали нарушение. Твърденията са пълни нелепости и ако това мине, по тази логика до една всички вериги по света трябва да изпаднат в такава процедура, защото много често по врeме на промоция се изчерпват продуктите, защото са атрактивни. Обвинени и наказани сме за нещо абсурдно.


Убеден съм, че в цялата история на тези институции по света няма такъв акт. Ние с него можем да кандидатстваме за Гинес, само че не съм се сетил да информирам съответните организации да впишат КЗК с нелепото им и гротескно решение да накажат верига, че няколко дни преди изтичане на промоцията е нямало един от продуктите в един конкретен магазин. А пък виртуалният клиент е решил, че не е длъжен да обикаля и другите магиин. И другото изключително интересно е защо КЗК се занимава с казуси, които са изцяло в правомощията на Комисията за защита на потребителите. И колко пъти досега се е случвало това. По всяка вероятност е абсолютно случаен фактът, че КЗК може да налага абсурдно големи глоби, които са несъвместими с нормалността и могат да фалират всяка фирма, която поискат, без обяснения. Това е разбира се случайно.


След съвместната атака на няколко проверяващи през есента, продължи ли натискът?


- Проверките са каквито ги е имало винаги. Нито са ни записали в списъка на недосегаемите, нито пък сме под много специално внимание да идват 4-5 инситтуции в един ден и час. Нашата фирма е голям данъкоплатец, всичките ни продажби се отразяват онлайн в НАП, плащаме реалните заплати и осигуровки. Това го знаят институциите и когато дойдоха тогава накуп голяма част от проверяващите ги беше срам, че са пратени да търсят под вола теле. То ако имахме нещо гнило отдавна щяха да са ни напердашили. От тази гледна точка нямаме притеснения, искаме да си правим бизнеса както можем, да си допускаме нашите грешки заради нашата некадърност и да имаме успехи заради нашите умения и да си пожелаем 2021 г. а е по-скучна. Прекалено много екшън ни дойде през миналата.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK