Андрей Евтимов, Mr. Bricolage: Решихме да ударим тъпана, преди да удължат затварянето ни

Андрей Евтимов, Mr. Bricolage: Решихме да ударим тъпана, преди да удължат затварянето ни

© Цветелина Белутова, Капитал



След като през януари собствениците на заведения излязоха на протест пред Министерския съвет заради забраната им да работят и тежкото положение, в което ги постави тя, сега на път това да сторят са и големите магазини за нехранителни стоки. При първите две затваряния миналата година те работиха при определени ограничения, но сега бяха затворени с аргумента, че имат площ на 300 кв. м. Неяснотата, при която бе определена тази площ, възможността малките им конкуренти да спечелят от това и стремителният спад в оборота в резултат ги принудиха да напишат отворено писмо до управляващите. С него разчитат на разхлабване на мерките и помощ от бюджета или заплашват с протест. За това разговаряме с Андрей Евтимов, изп. директор на "Доверие Брико" АД , която притежава изключителните права да използва търговската марка Mr. Bricolage в България и управлява 11 магазина.


Защо се наложи да напишете това писмо, нямахте ли контакт с властите по тези проблеми?


- Имаме комуникацията през Сдружението за модерна търговия с Министерство на икономика и на здравеопазването. И даже в момента тече такава комуникация дали да се удължава нашето затваряне. Такива комуникации имаше и предходните два пъти, но бяха след свършен факт. Сега решихме да ударим тъпана малко преди да се взимат такива решения за евентуално удължаване, защото не можем да издържаме.




От комуникацията досега накъде вървят нещата - към продължаване на забраната или отваряне?


- Трудно ми е да кажа, на кантар са нещата.


Но явно не сте получили досега много отговори, като например този за това как е определена границата от 300 кв. м...


- Този въпрос го поставяме трета седмица и никога не сме получили отговор.


Какви са адекватните мерки според Вас в ситуация, в която броят на заразените продължава да е висок?


- Това, което въведохме при първите две затваряния, ясно казано в предишните заповеди на здравния министър - пропускателен режим, по 1 човек на 10 кв. м, дезинфекция, еднопосочен поток на клиентите, маски. Това са адекватни мерки за намаляване на риска от зараза. От друга страна, при затваряне е въпрос и на мерки, които да подпомогнат бизнеса и заетите. Освен стандартните схеми 60/40 и 75% от заплатата на пуснатите в неплатен отпуск трябва и допълнителна помощ - намаляване на данъците, особено данък "Сгради" и такса "Смет" по време на затварянето, отсрочване на плащането на данъци и най-вече държавна подкрепа за оборотния капитал и безвъзмездни помощи като тези за малките предприятия.


Вашата компания досега от кои се е възползвала?


- Единствено от схемата 60/40 миналата година и сега при затворени обекти ще се възползваме от "Запази ме", но това е помощ за разходите ни за труд, а ние имаме и много други постоянни разходи.


Разделихте ли се с част от персонала?


- Досега успяхме да запазим всички наши служители, но ако продължаваме да сме затворени, нещата ще се променят много сериозно. Освен това успяхме да ги опазим здрави, процентът заразени е много малък.


Няма ли възможност да се реорганизира работата така, че да функционирате и при 300 кв. м?


- За нас това не е решение, защото много трудно може да задоволяваме клиентите на 300 квадрата, при положение че нашите магазини са по 2-3-4 хил. св. м. А и при 300 кв. м има по-голяма опасност от заразяване. А ако работим при спазване на изискването за 10 кв. м за един посетител, това ни позволява да опазим здравето на клиентите и на нашите хора. Даже през миналата година пропускахем по 1 клиент на 15 кв. м.


Успяхте ли да го спазвате?


- Да, защото нашите магазини са големи и това ни позволява да осигурим дистанция на пазаруващите в тях.


Във Франция, откъдето е Вашата компания, какви са мерките?


- От няколко дни при поредните ограничения там са затворени повечето нехранителни магазини, но тези като нашия от типа "Направи си сам" са възприети като магазини от съществено значение и са оставени отворени при спазването на изисквания за максимален брой хора и т. н., но работят. И нашите френски колеги, от които имаме франчайза, са много учудени от това ограничение за 300 кв. м.


За Вашия бизнес не е ли все пак някакъв вариант да правите доставки?


- Да, това и сега е възможно, но много от нашите стоки често са нужни за някакъв спешен ремонт и хората не могат да чакат 1-2 дни доставка, така че идват да си ги получат от гише на входа. Другата възможност е по телефон и вайбър да се поръча и да се вземе от магазина, от гишета на паркинга. Но въпреки всичко се въртим около 25% от нормалните обороти. Има доста клиенти, които искат да пипнат нещата, да ги сравняват и им е трудно да го направят онлайн. Затова се отказват и отиват в малките магазини, където се получава струпване на хора. Това ни е основната позиция на големите магазини, че потокът от клиенти се насочи към малките и към някои хранителни, които продават наши стоки, което увеличава риска от зараза.


Настоявате дори да се забрани на хранителните магазини да продават стоки, които не са от първа необходимост и които са във вашия асортимент, но оборотът ви не идва ли от неща, които ги няма в такова разнообразие и на такива цени в малките магазини и които хората ще предпочетат да си купят от Вас, макар и не в момента?


- Разчитаме на това, но нещата ги има и по малките магазини, една част и в хранителните стоки. Но го няма това разнообразие, при това на едно място, и това разочарова клиентите. Нашите клиенти не са доволни от сегашната ситуация и ни питат непрекъснато защо сега сме затворени.


Ако всички бъдат затворени, за какво равнопоставеност говорите в писмото си, това ще бъде ли довлетворяващо за Вас?


- Не мисля, че това ще удовлетвори който и да е - нито нас, нито клиентите, нито малките магазини. Но идеята е да има равнопоставеност, защото в момента има голяма несправедливост. Тези, които са най-стриктни и работят на светло, са най-затворени.


Под каква форма ще бъдат евентуалните Ви протести и гражданско неподчинение, ако властите не се съобразят с Вашите искания?


- Това е някаква отчаяна мярка и се надявам да не стигаме до нея. Затова и изобщо не сме обсъждали в детайли какво ще правим, защото разчитаме на разума и логиката, която да бъде възприета от определящите мерките. Но тъй като някои други браншови организации се опитват да заплашват с такива неща и ние казваме, че също можем така а направим. Не дай си Боже да се налага. В рамките на закона ще бъдат, но просто трябва да се разбере, че нещата са стигнали до много голяма крайност.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (6)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на ЗаНиЗа
    ЗаНиЗа
    Рейтинг: 2905 Любопитно

    "Този въпрос го поставяме трета седмица и никога не сме получили отговор" - не, че са отговорили на другите, но пък и "веригите" досега биеха чинелите с врътката "на гише". Това за кв.м. е безсмислено ако самите клиенти не го спазват, а БГ опашка се знае, че е неконтролируема, въпреки маркировките, табели, указания. Бранш след бранш иска различни мерки, а правителството продължава да се натяга на всички, без да има резултат.

    Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
  2. 2 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1293 Неутрално

    Е па у наше село бриколажа си работи !!!

  3. 3 Профил на Таралеж
    Таралеж
    Рейтинг: 3043 Неутрално

    Ударихте го тъпана, а?
    Мисля че няма нужда да се затварят магазините за ремонти на дома.
    Но “мерките” са мерки само на табелката пред магазина!
    И не само на тези, на всички магазини, офиси, служби.
    Искат да не бъдат затворени, но не искат да помогнат за край на пандемията!
    Продавачи, клиенти се бутат по касите, маските ако ги има са най-вероятно под нослетата или на брадичките.
    Мерки не могат да спазват, тъпани могат да бият?
    Тъпанари, а?

  4. 4 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 1429 Весело

    Да отварят,че трябва да си купувам огледало за селската баня, пък аз съм от тези 'които искат да пипнат нещата, да ги сравняват'.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  5. 5 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 1421 Неутрално

    В началото бяха добър магазин, сега са посредствена работа.

    Полковник Паликъщов
  6. 6 Профил на Дария Колев
    Дария Колев
    Рейтинг: 4962 Неутрално

    Те са без това пред затваряне, скъпо продават, ние само минаваме да им видим цените и после позаруваме в други магазини!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK