Коста Чолаков, ДЗИ: Застраховките "Живот" стават алтернатива на депозити без лихви

Коста Чолаков, ДЗИ: Застраховките "Живот" стават алтернатива на депозити без лихви

© Надежда Чипева, Капитал



Дали пандемията повиши интереса към застраховките "Живот", защо полиците не могат да се сключват от дистанция, каква алтернатива на безлихвените вече депозити са животозастрахователните продукти. По тези теми разговаряме с Коста Чолаков, главен изпълнителен директор на ДЗИ след като на 30 юли приключи сделката, при която "ДЗИ - Животозастраховане", част от белгийската банково-застрахователна група КВС, придоби застрахователния портфейл на "Ен Ен Застрахователно акционерно дружество - клон София" КЧТ (NN Животозастраховане). Това се случва след като компанията от Нидерландия напусна българския пазар. С това на практика ДЗИ ще заеме челна позиция в животозастрахователния бизнес в страната.


Как ще се възползвате от това, че ставате най-големия играч в животозастраховането?


- Ние и миналата година бяхме на лидерска позиция, и тази година се движим добре, но с придобиването на "НН Животозастраховане" ДЗИ ще се утвърди като лидер на този пазар. Това, от което смятаме да се възползваме е, че с придобиването на клона към нас се присъединява добра мрежа от професионални консултанти, специализирани в областта на финансовото планиране. Смятаме да използваме това ноу-хау и да го развиваме. Това ни е една от основните ползи, освен че като обем и пазарен дял затвърждаваме позициите си. Част от съществуващите ни агенти сигурно ще ги обучим във финансовото планиране.




Колко голяма е конкуренцията в този сегмент на пазара?


- Много е силна, имаме няколко конкуренти, с които сме в постоянна битка за първото място. Но би трябвало с приключването на тази сделка да излезем начело.


През последните години най-големи ръстове отбелязва тъкмо животозастраховането. Пандемията промени ли това?


- Не особено. Беше трудно, защото животозастрахователният бизнес се базира на доверие, а това предполага много лични контакти с клиентите, и нашите консултанти особено минала година много се затрудняваха от ограниченията за физически контакти. Това затрудни продажбите, но мисля, че бързо намериха подход и пазарът като цяло макар и да не отбележи ръст, тази година мисля се връща тенденцията за растеж.


Освен това сега средата е изключително благоприятна за животозастраховането, защото това е една от малкото алтернативи, особено в частта на инвестиционните продукти с оглед на нисколихвената среда. Знаете, че депозитите нямат вече тази популярност, а алтернативите не са много. От трите други алтернативи ние имаме и трите - инвестиционна застраховка"Живот", доброволна пенсионна осигуровка, взаимен фонд.


Колко голям е интересът към животозастраховането като алтернатива на депозита в сравнение с другите два продукта?


- Мисля, че бих го поставил горе-долу на едно ниво с взаимните фондове, които в момента имат много добри ръстове. Имаме още много какво да правим, за да достигнем техните обеми.


- Какъв е профилът на хората, които избират тази алтернатива?


- Това са хората, които все пак имат свободни средства, добри доходи и също така умеят да управляват риска. Защото не бива да се подценява фактът, че във всички тези продукти рискът се носи основно от клиентите в зависимост от това какъв инвестиционен портфейл ще изберат.


Затова са нашите консултанти, тяхната роля е да съветват правилно клиента, за да има той добра диверсификация на риска и да инвестира средствата си, които наистина са му свободни и може да си позволи за тях риск и възвръщаемост.


Колко степени на риск има при този продукт?


- Има три възможности - консервативен, балансиран и по-агресивен продукт, така че клиентът може да избере и от трите степени.


В какви рамки в момента е доходността, която може да се очаква?


- При тези продукти рамките на доходността са от 5% и могат да стигнат до много високо, но там вече и рискът е по-висок. Обичайно е така и клиентът трябва да прецени какво ниво на риск може да поеме.


Колко голяма е гъвкавостта на тези продукти по отношение на достъпа до парите, вложени там, сравнен с този при депозитите, макар и те да са с различни срокове?


- Ако говорим за животозастрахователен продукт, гъвкавостта по отношение на риска и на комбинацията на фондовете е голяма, но пък сроковете са по-дълги. Това казваме на нашите клиенти, че минималният срок за такъв договор е 10 г., защото пазарите се променят много бързо и за да се получи някаква сериозна доходност, трябва да се изчака по-дълъг срок, за да може евентуалните спадове да се компенсират. Това, от една страна, е недостатък в сравнение с депозитите, защото там имате бърз достъп до средствата си, но е и предимство, защото дисциплинира.


Съдя и по себе си, че човек много лесно харчи парите на депозит, докато една застраховка "Живот" повече те дисциплинира и знаеш, че парите там са вложени дългосрочно.


Важното е клиентът да има правилния микс и това е най-голямото преимущество, което ще имаме - че на един клиент можем да създадем много добър портфейл и да му дадем всички възможни алтернативи.


Но българите са консервативни, каква част от клиентите Ви избират алтернатива или все пак предпочитат сигурността на депозита, макар и без доходност?


- Повечето хора са такива, но има и много, особено сред младите, които имат апетит за риск и даже такива, които предпочитат доста по-агресивните продукти.


Защо човек да избере инвестиционна алтернатива вместо да си купи имот, каквото правят много хора?


- То не е или-или, затова казвам, че трябва да има диверсификация и човек, който има свободни средства, може да си позволи да балансира с всичко. Имотът е и тежест, има много ангажименти, така че ако хората нямат възможност да се грижат за имот, могат да изберат финансови инструменти, за които ние се грижим. Аз не искам да поставям дилеми на хората. Бихме консултирали кой е правилният микс за тях самите.


Може ли да се каже вече или е рано, че пандемията повиши интереса на хората към застраховки "Живот"?


- Мисля, че определено има по-голям интерес, защото в застраховането слагаме и здравното, и рисковото. Към здравните продукти има голям интерес, това е постоянно растящ пазар, в момента и като социална придобивка, която се предоставя от работодателите, но ние виждаме потенциал и на пазара на индивидуалното здравно застраховане. Така че не само COVID ситуацията, но и здравната система като цяло кара хората да търсят алтернативи.


Казахте, че брокерите са имали проблем заради затварянията да работят с клиенти, но в това време банките въведоха много дигитални продукти. Това сякаш не се случи в застраховането. Защо?


- Застраховането като цяло върви назад в сферата на дигитализацията. Причините са няколко - едната е законодателната рамка, която не позволява истинско онлайн застраховане и там, според мен, трябва сериозна реформа да се случи. Втората е, че все пак застрахователният пазар няма толкова добри норми на печалба като банковия и не може да си позволи да инвестира толкова в дигитализация, която е свързана с доста сериозни инвестиции. И другата причина са наслоените навици и практики и процеси.


Застрахователният процес е много сложен. Първо трябва да бъде опростен, за да бъде дигитализиран. Но наблюдавам, че през последните 2 години има доста сериозни усилия у някои от играчите в тази посока. А може да видите и че някои от брокерите са напреднали много повече от застрахователи. Очаквам следващите няколко години драстична промяна в тази посока.


Пандемията наложи ли промени на застрахователния пазар - например някои рискове вече да не се покриват, оскъпяване на продуктите и т. н.?


- Не мисля, че има драстични размествания. Просто някои наши клиенти в пострадали сектори отпаднаха като премиен приход, но нямаше спад като цяло в застрахователния пазар и той излезе добре от кризата.


Най-голям спад имаше при застраховките за пътуване в чужбина, но те не са структуроопределящи за пазара. Така че, когато нашите клиенти страдат и ние страдаме, но като цяло застрахователната индустрия миналата година нямаше спад, бяхме почти "на нула" в сравнение с 2019 г., което е успех само по себе си.

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK