Калин Костов: Плагиатството се е превърнало в общоприет начин за академично израстване

Калин Костов

© личен архив

Калин Костов



Калин Костов е адвокат от 2008 г., преподавател по правни науки в Стопанската академия "Димитър А.Ценов" в Свищов от 2003 г ., председател е на създаденото през 2009 г. Сдружение за европейско качество във висшето образование и борба с неакадемичните практики и плагиатството". От 2017 г. е съветник в Министерството на образованието и науката по въпросите на висшето образование и е участвал в разработванетото на последните промени в Закона за развитие на академичния състав и Закона за висшето образование през 2018 г. и 2020 г. Експерт е към Комисията по академична етика на Министерството на образованието и науката.


Калин Костов стана известен преди години покрай сблъсъка си с някогашния ректор на Свищовската академия Величко Адамов. Разговаряме с него в контекста на казуса с кандидата на "Има такъв народ" за министър Петър Илиев - преподавател по конституционно право в Софийския университет. Разследване на "Дневник" установи, че в книгата му "Компетенцията на Народното събрание", издадена през 2015 г., има множество дословно копирани пасажи без цитиране от доктората "Парламентарен контрол" на преподавателя в СУ доц. Наталия Киселова, защитен през 2008 г. Въпросът за плагиатството е бил повдигнат в катедрата по Конституционно право на Юридическия факултет в СУ още през 2015 г., от Киселова, но според нея е бил замразен.


Ръководството на парламентарната група на "Има такъв народ" обяви, че е изтекла давност и че всеки, който заяви публично, че има плагиатство, ще се срещне с Петър Илиев в съда. В телевизионно интервю Илиев също разви тезата за изтекла давност. В момента Етичната комисия на СУ разглежда казуса въз основа на три сигнала, които ръководството на университета определи като допустими.




Като експерт какво мислите за тезата, че плагиатството не е от значение, когато са изминали 6 години от узнаването му и потърпевшият не си е потърсил правата в съда? Трябва ли да забравим за случая?


- Това категорично не е така. При установяване на подобно деяние спрямо извършителя възникват и могат да бъдат реализирани няколко паралелни вида юридическа отговорност.


Той носи гражданска отговрност за нарушаване на авторските права на действителния автор. Тя се изразява в правото на втория да потърси имуществено обезщетение за "откраднатия" текст. Разбира се, тук трябва да бъде доказан размерът на претърпените имуществени вреди, защото особено при академичното плагиатство рядко плагиатстваният текст въобще намира широко разпространение и се използва с търговска цел, т.е. търсенето на подобно обезщетение е трудно и безсмислено.


Възниква и наказателната отговорност по чл.173 от НК, при която отново засегнатият действителен автор може да повдигне обвинение по реда на частното тъжителство в съда за нарушените си неимуществени авторски права. Санкциите по този текст обаче са символични - глоба от 100 до 300 лева и обществено порицание. По-важното нещо е, че и в този случай ви е необходима инициативата на конкретното лице, пострадало от плагиатството. Ако то е чужденец или вече е починало подобен път за търсене на отговорност е невъзможен.


Можете на теория да препишете целия Аристотел и да представите текстовете като свои и никой няма право да Ви търси наказателна отговорност. Този текст съществува в Наказателния ни кодекс от 50-те години на 20-ти век и никога не е било образувано подобно дело и постановявано подобно решение, което е показателно за ефективността му.


Аристотел. Поетика
С код Dnevnik10 получавате поне 10% отстъпка
Купете

По отношение тези два вида отговорности може да се говори за давност, тъй като са засегнати личните права на автора, т.е. може да се приеме подобна теза, макар, че нерядко в рамките на този срок авторът е възможно дори и да не узнае за преписването, а давностните срокове са обвързани с извършването на деянието.


Има обаче и друг вид отговорност, която възниква вследствие на плагиатството - тази за нарушаването на академичната етика и морал. Тя вече не зависи от волята на засегнатия автор, защото деянието атакува не само авторските му права, но и интегритета на системата за академично израстване. В подобни ситуации давност няма и плагиатството се преследва безсрочно. Такъв е и световният модел срещу това грозно академично нарушение - в Западна Европа и англосаксонския свят излизат случаи и се налагат санкции с над 30-40 годишна история. Като резултат се отнемат научни степени, подават се оставки, уволняват се извършителите.


Какво бихте казали срещу тезата на проверявания за плагиатство - че не може да няма давност за него, защото само за престъпленията срещу мира и човечеството не тече давност?


- Наистина преследването на плагиатството като нарушение на академичната етика и морал прилича на наказателното преследване на тези престъпления и може да се направи такъв паралел. По степен и тежест те са идентични, защото плагиатството съдава фалшива биография и нереална, непочиваща на действителни стойности оценка на извършителя. То с основание е определяно като най-тежкия грях в науката. То срутва репутацията на виновника и го отстранява завинаги от академичната система.


Санкцията за извършено плагиатство според българското законодателство, независимо в кой исторически период сме се намирали, е била винаги една и съща - уволнение на извършителя и отнемане на научната степен, с която е свързано нарушението. Това схващане на тежестта на това деяние минава от периода преди 1944 г., през социализма и във времената от 1989 г. насам, т.е. независимо от различията в обществения строй академичното законодателство съдържа в този смисъл едно и също наказание.


Защо плагиатството е най-големият грях в науката? И защо по цял свят е недопустимо хора, уличени в плагиатство, да са в държавното управление? За какво е знак плагиатството?


- То прикрива липсващи постижения и качества чрез измама - създава нереална представа за нечии стойности и компетентност. Много по-опасно обаче е ролята му да развращава системата в морално отношение. Дава негативен пример, че по този начин може да бъде постигнато обществено признание и авторитет, без да се полагат усилия или от недотам подготвени хора. Ефектът от него е като на гнилата ябълка в щайгата с ябълки.


В развитите страни, а и не само там наличието на научна кариера и свързаните с нея степени и звания е признак на невероятна репутация и престиж. Често подобни личности биват ангажирани в политическа или обществена дейност именно поради безспорността на обществения си авторитет. Когато обаче се установи на какво почива той, подаването на оставка е единственият възможен изход.


Тази практика е широко разпространена в Германия, Холандия, Франция, Великобритания, там обществената нетърпимост към подобен опит да е заблуди обществото е невероятна. По-интересно е, че вече подобни случаи се забелязват и в страните от бившия Източен блок - Унгария, Сърбия, Румъния, дори в бившите съветски републики. Това показва, че както светът на науката е универсален и няма източна и западна наука, така и обществената реакция срещу нарушенията на научната етика също е универсална, което е отлична новина.


Предвижда ли българският закон ефективен механизъм за уличаване и наказване на плагиати? Как става това?


- До приемането на промените в Закона за развитие на академичния състав през 2018 г. българското законодателство беше напълно безпомощно. За периода от 1944 г. до влизането на закона в дествие имахме един единствен случай на установено плагиатство и съответно н наложено наказание. Промените създадоха изцяло нов административен ред за установяване н палгиатство от Комсисията по академична етика към министъра на образованието и науката и резултатите не закъсняха. Оказа се, че липсата на наказани не е била поради липсата на нарушения, а защото не е съществувал ефективен законов механизъм за борба с това явление.


Неслучайно при приемането си законът бе жестоко атакуван от много страни. Въпреки това той доказа своята ефективност и, макар че понастоящем дори и юристи упорито да продължават да отричат теоретичната възможност плагиатството да се установява по този ред, макар и трудно работи.


Кои скандали с плагиатство се случиха през последните години и какъв е финалът им?


- Не е тайна, че създаването на самият закон беше свързано с безпомощността на академичната система да реагира при конкретен казус - този с плагиатството на бившия ректор на Техническия университет във Варна Росен Василев. В миналото, преди приемането му, огромни щети в системата направиха случаите "Адамов" и "Тадаръков", където особено при първия имаше явни данни за наличието на плагиатство, включително и решения на разформированата вече Висша атестационна комисия. Въпреки това, поради упорството да се признае, че академичното плагиатство е невъзможно да се установи по съдебен ред и поради явните несъвършенства на законодателството административните държавни органи замитаха случаите под масата и предпочитаха да се правят, че те не съществуват.


Сега вече не е така и особено във варненския казус държавата и академичната система показаха, че не са безпомощни. Това обаче не означва, че всичко е наред, има да се извърви още много път.


Допускате ли плагиатството да е много по-масов феномен в българската наука и какъв е пътят да се ограничи то?


- Един от основните мотиви промените в Закона за развитие на академичния състав да бъдат приети през 2018 г. с гласовете на депутати от целия политически спектър беше един ужасяващ доклад в престижното списание "Science", в който България светеше тъмночервено и черно наред с държави от Близкия изток и Африка по отношение на установеното съвпадение на текстове без цитиране след проверки по електронен път. Това, за радост, стресна законодателя и се предприе тази стъпка.


За съжаление, плагиатството се е превърнало поради годините бездействие на борбата срещу него в общоприет начин за академично израстване и манталитетно вече е трудно да отучим академичната гилдия от този навик. Много от академичните хора въобще не виждат нищо нередно в този начин на работа и не могат да формират чувство на вина. Това е най-голямата битка, която предстои.


Трябва ли да има последици за онези учени и университетски преподаватели, които прикриват плагиати?


- Ако плагиатството е трудно установимо и доказуемо, това, за което ме питате, е на практика невъзможно, защото изисква знание за определено обстоятелство, а знанието е субективно. Въпреки това, законът предвижда, че ако при научното жури в конкурса се получи неанонимен сигнал за наличие на плагиатство в оценяваните трудове, то да е задължено да се произнесе.


Не е тайна, че в България имаме огромен проблем с обективността на научните журита. Това е тема за много голям дебат, защото той е централен за системата. Плагиатството е само част от преценката, която научното жури прави за качествата на оценявания автор и за научните му приноси.


В България сякаш не се полагат усилия нито в училище, нито в университета да се създава нетърпимост срещу преписвачите. Ще се промени ли това?


- В медиите се появи вече информация, че Стратегията за развитие на висшето образование за периода 2021 - 2030 г. наистина съдържа подобна насока. Това показва огромен напредък, значи проблемът вече е осъзнат, а навици с есъздават от ученическия чин и студентската скамейка.


Нещата обаче не могат да се променят с магическа пръчка. Образованието е консервативна система и нагласи се променят с години и десетилетия работа. Не може до 2018 г. да сме бездействали и компетентните ни институции да са казвали да не ги занимават с този проблем и да препращат към съда или прокуратурата и да очакваме, че за пет години ще имаме цветя и рози в академичната ни градина. Фактът, че вече говорим за успехи, макар и крехки в борбата с плагиатството е показателен, че сме направили голяма крачка напред.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (86)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    " Санкцията за извършено плагиатство според българското законодателство, независимо в кой исторически период сме се намирали, е била винаги една и съща - уволнение на извършителя и отнемане на научната степен, с която е свързано нарушението. Това схващане на тежестта на това деяние минава от периода преди 1944 г., през социализма и във времената от 1989 г. насам, т.е. независимо от различията в обществения строй академичното законодателство съдържа в този смисъл едно и също наказание."

    Силно ме съмнява Вълчев, след мазнишкото му изказване и лакейската позиция спрямо масона преди дни в Дневник, да предприеме такава санкция и заслужено поведение срещу този агресивен и самоповярвал си тип.........

  2. 2 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    До коментар [#1] от "samoedin":

    Цитата,който постна доказва,че този Костов си е чистак-бърсак комунист. Внушава лъжата,че и в Царска България,и в комунистическа било "едно и също". Но няма сведения Цар Борис III да е плагиатствал. Докато десетките томове с плагиати на тиранина Тодор Живков ги има и днес.

  3. 3
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  4. 4
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  5. 5
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  6. 6 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#2] от "deaf":

    " Цитата,който постна доказва,че този Костов си е чистак-бърсак комунист. Внушава лъжата,че и в Царска България,и в комунистическа било "едно и също". Но няма сведения Цар Борис III да е плагиатствал. Докато десетките томове с плагиати на тиранина Тодор Живков ги има и днес."

    И по царско време са се съдели за клевета и обида по повод научни и академични спорове и поддържани тези в научните ни среди ! Проф. Ганчо Ценов е осъдил така много свои опоненти, доказвайки, че ние, българите, сме най - старото, автохтонно население тук, на Балканите, а опонент му е бил Златарски, който в по - късно време, при комунистите, ще стане доайен в медиевистиката ни ( епохата на нашето средновековие)! Той е бил посредствен учен и пълен плагиат ! За цар Борис трети не мога да коментирам, не знам какво по - точно имаш предвид.

  7. 7 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Весело

    До коментар [#4] от "Веселин Дечев":

    Ами ап. Павел го е казал ясно какво :


    15 Някои наистина проповядват Христа дори от завист и от препирлив дух, а някои и от добра воля.

    16 Едните правят това от любов, като знаят, че съм изпратен да защищавам благовестието;

    17 а другите възвестяват Христа от партизанство, не искрено като мислят да ми турят тяга в оковите ми.

    18 Тогава що? Само туй, че по всякакъв начин, било присторено или истинно, Христос се проповядва; и затова аз се радвам, и ще се радвам.


    Та ........не ги е съдел за плагиатство ! Щом искат, да го имитират ! Повече от оригинала няма да постигнат ..........

  8. 8
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  9. 9 Профил на Димка Гочева
    Димка Гочева
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Преди 15 години Студентският съвет на Софийския университет, който по онова време се състоеше от млади хора с академичен профил, а не от активистчета на партийки, предложи в учебните планове на всички специалности задължително да се изучава дисциплината Академично писане и това да става още през първия семестър на първи курс.
    Академичният съвет прие това решение, но после различните специалности, както обикновено, го приеха или не.
    В някои специалности дисциплината е задължителна и се преподава още в първия семестър, в други е избираема. Едно от най-важните неща, които се включват в силабуса, сиреч в учебната програма, е порочността на плагиатството и съответно, различните стандарти и правила за цитиране: на книга, на статия в сборник или списание, на превод, на откъс от аудиокнига или видеолекция, под линия или в края на текста; европейски стандарт, харвардски стандарт и прочие.
    В някои специалности колегите правят и пълен преговор на основните правописни правила. Преподава се умението да се чете с разбиране различни видове текст; техники на конспектиране, преразказване и резюмиране, срокове и изисквания към семестриални писмени работи; към бакалавърските дипломни, към магистърските тези, към дисертациите, към писмения държавен изпит – за онези, които ще предпочетат да се явят на писмен държавен, а не да защитят дипломна работа.
    Впрочем, в някои хуманитарни специалности изобщо беше елиминирана възможността студентите да завършат с бакалавърски дипломни с общия аргумент, че няма да могат самостоятелно да ги напишат, ще компилират, преразказват и преписват.
    Това е много обидно за най-добрите и най-амбициозни студенти от тези специалности, които планират академично развитие за по-нататък.
    Вече повече от 10 години в СУ има софтуер в Мудъл, с който отговорници от всички специалности проверяват всички бакалавърски дипломни работи, магистърски тези и дисертации.
    Софтуерът го прави за по-малко от час и заимстваните без обозначение пасажи излизат в ярък цвят, като даже програмката показва и откъде е взето – само обаче, ако преписаното е в интернет, а ако е в книга, издадена в малък тираж на някакъв език?
    Наблюденията ми от миналогодишната лятна сесия, от тазгодишната зимна и лятна сесия са, че студентите масово започнаха да използват единствено и само не книги, а всякакви източници от интернет – понякога цитират не само откъде, но и на коя дата последно е било достъпено съответното място, както и трябва да бъде. В повечето случаи обаче не го правят и се оправдават с това, че са затворени по домовете си вече година и половина, учим имитативно-виртуално, библиотеки и специализирани книги по родните им места няма, а интернет е безкраен...
    "Дневник" се е фиксирал в един конкретен случай, но проблемът е наистина огромен: за всички тези студенти, които прекараха вече три семестъра в режима на дистанционното "обучение", копирането и лепенето, превеждането от чужди езици с автоматичните устройства на търсачките и снаждането на парчета от други автори в уж техните студентски текстове тип пачуърк, се превръща в правило и норма.

    димка гочева
  10. 10 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#9] от "Димка Гочева":

    " "Дневник" се е фиксирал в един конкретен случай, но проблемът е наистина огромен: за всички тези студенти, които прекараха вече три семестъра в режима на дистанционното "обучение", копирането и лепенето, превеждането от чужди езици с автоматичните устройства на търсачките и снаждането на парчета от други автори в уж техните студентски текстове тип пачуърк, се превръща в правило и норма."


    В ерата на копи - пействането, проблемът касае не само студентите ! Повсеместен е и не е подминал самите университетски преподаватели, академични среди, професорите в тях.......

  11. 11 Профил на Димка Гочева
    Димка Гочева
    Рейтинг: 451 Неутрално

    Изречението от интервюто, което е избрано да стане заглавие на материала, е повече от обидно за по-голямата част от преподавателите, учените и изследователите у нас, най-малко защото вече повече от 10 години всички дипломни работи, дисертации, хабилитационни публикации и прочие, които се оценяват в процедури, се предават и на компактдискове в електронен формат и се проверяват за плагиатство.

    Като окалвате и омаскарявате целокупната преподавателска и изследователска общност с изказвания като това, изведени в заглавието, защо се чудите после, че напред излизат и в публичността се утвърждават простащината, грубиянството, цинизмът и арогантността?

    Имаше един знаков случай: професор Хикс Игрек, който беше бил два пъти шеф на катедра и два мандата декан на факултет, беше разобличен, че големият докторат е преведен от книга, издадена на руски в Новосибирск.
    Но това стана чак когато проф. Хикс Игрек беше заместник-ректор и изобличението направи смела колега от ВТУ.

    Освен това, най-важното в случая: изобличеният имаше връзки и протекции в една партийна централа... Пак стигаме до вредната политизация, която убива академизма. Изобличенията на плагиатството се правят тогава и само тогава, когато трябва да се удари някой "враг" от съперничеща партия, а никой не обелва дума как ще е тази идваща вече нова учебна година: пак ли студентите ще "учат" дистанционно, вече четвърти и пети семестър?
    Дистанционната имитация на образование ги поставя в безизходица, защото малко са дисциплините, които могат да се похвалят с пълен набор от дигитализирани книги, учебници, преводи, речници, справочници, карти, атласи и прочие. И тогава им остава широката нива на интернет, автоматичното превеждане на информация от съмнителен характер, уикицитатите, които приписват на мислители от минало небивали глупости изказвания, които те не са правили и прочие.

    димка гочева
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  13. 13
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  14. 14 Профил на martoto
    martoto
    Рейтинг: 101 Неутрално

    Егати гнилото общество сме. Гнило, ама отвсякъде.

  15. 15 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1017 Весело

    Че какво друго да е щом всичките "анализатори" тук са все "професори", а реално не могат да си намерят копчалъка на гащите без карта и фенерче.

    Знанието е сила, информацията - власт
  16. 16 Профил на Тони КОСТОВ
    Тони КОСТОВ
    Рейтинг: 874 Неутрално

    Поколения преписвачи.

  17. 17 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#14] от "martoto":

    " Егати гнилото общество сме. Гнило, ама отвсякъде."

    Недейте да си мислите, че плагиатсвото е по - малко където и да е другаде по света ! Просто в по - развитите държави са се научили да го правят някак си по - рафинирано и завоалирано, това с копи пействането, но същността на интелектуалната кражба на чужд труд не се променя с нищо от това ! А гнилота като общество си имаме, това е безспорно, просто трябва да сме непримирими към пошлото, демагогията и корупцията и много неща сред нас ще се променят към по - добро ! От нас зависи, но не само къмпанийно, с политически отзвук и дивиденти, а систематично, дисциплинирано и с постоянство..........

  18. 18 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1017 Весело

    До коментар [#9] от "Димка Гочева":" "Дневник" се е фиксирал в един конкретен случай, но проблемът е наистина огромен: за всички тези студенти, които прекараха вече три семестъра в режима на дистанционното "обучение", копирането и лепенето, превеждането от чужди езици с автоматичните устройства на търсачките и снаждането на парчета от други автори в уж техните студентски текстове тип пачуърк, се превръща в правило и норма."В ерата на копи - пействането, проблемът касае не само студентите ! Повсеместен е и не е подминал самите университетски преподаватели, академични среди, професорите в тях.......
    —цитат от коментар 10 на samoedin


    Сегашните студенти са бъдещите професори.
    Малък пример - с моята дипломна работа от ВМЕИ София изкласиха още трима (по един в Русе, Варна и Габрово).
    Един от тях даже почерпи, другите двама даже не ме питаха може ли да ме "цитират на 100%", но пък единият стана аспирант.
    Може и да е професор вече, знам ли...

    Знанието е сила, информацията - власт
  19. 19 Профил на bistr
    bistr
    Рейтинг: 76 Неутрално

    До коментар [#11] от "Димка Гочева":

    така е, авторката е права за много от нещата. Точно затова е важно плагиатството да е публично и формално съдимо - тоест всеки да знае, че който плагиатства просто Автоматично излиза/напуска мигновено института/университета и/или политическата си позиция ! Тогава няма да има възможност за агресивни типове като гореописания професор (или пък даже и за кандидата на Слави) да се опитват да ползват влияние за да се измъкнат.
    Днес Дневник и Светлана Георгиева заслужават обективна похвала, че са дали трибуна за тази важна тема - в България много, ама наистина много хора в последните години си правеха "докторатчета", често и в измислени институти - и сега вече, след случая с Петър Илиев ще ги е страх да стават политици. Това е добре за България

  20. 20 Профил на rincewind
    rincewind
    Рейтинг: 577 Неутрално

    До коментар [#1] от "samoedin":Цитата,който постна доказва,че този Костов си е чистак-бърсак комунист. Внушава лъжата,че и в Царска България,и в комунистическа било "едно и също". Но няма сведения Цар Борис III да е плагиатствал. Докато десетките томове с плагиати на тиранина Тодор Живков ги има и днес.
    —цитат от коментар 2 на deaf


    Лично го познавам човека. Нищо общо. Един от малкото читави. 95% от юристите са всъщност ЙОристи. Тъпи и нахални = селяндури. Тук случаят не е такъв.

  21. 21
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  22. 22
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.

  23. 23 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Весело

    До коментар [#18] от "pag":

    "Сегашните студенти са бъдещите професори.
    Малък пример - с моята дипломна работа от ВМЕИ София изкласиха още трима (по един в Русе, Варна и Габрово).
    Един от тях даже почерпи, другите двама даже не ме питаха може ли да ме "цитират на 100%", но пък единият стана аспирант.
    Може и да е професор вече, знам ли..."

    Е, поне един ви е почерпил ! Пак добре, щото някъде и това го няма, пък и утехата, че сте формирали кариерата на бъдещи професори все пак остава........

  24. 24 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#11] от "Димка Гочева":

    Дори когато епидемията свърши, света няма да върне в миналото. Общуването като цяло и науките в частно ще става все по дигитални и модела "говореща глава зад катедра" става все по неактуален. Ако нещо го няма в дигитален формат - просто го създайте а не се оправдавайте че го няма. Дигиталното общуване не пречи на дискусията, не пречи на срещи 1:1 а дори обратното, дава много повече възможности. И разбира се, практическите занятия трябва да бъдат на живо във всяка една дисциплина.

  25. 25 Профил на abc
    abc
    Рейтинг: 584 Неутрално

    Преди много години един от нашите изтъкнати професори, след като видя работата на един кандидат докторат, ядосано извика:,, стига сте преписвали от руски, всички го знаят този език". Сега вече се поназнайват повече езици, но пък има Интернет. Та думата ми е, че в родната наука нещата стоят така отдавна и хората си го знаят това, нали не сте забравили от кога е филма Двойникът?

  26. 26 Профил на fkm26555709
    fkm26555709
    Рейтинг: 1607 Весело

    Плагиатството е кражба. И какво излиза? Неразкритата в определен период кражба , вече се причислява като актив...

  27. 27 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4271 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    4 изречениия... 3 лъжи... не-по-но-си-ми!

    За сведение.
    Костов (който и да е) недостоен е за членство в БКП.

    Немало сведения за монархизъма...
    Мързи ви да търсите!

    Има днес и по ще има още томове, дузини, от Генералния Академик на Партията.
    Повече ще ви е трудно хулите да защите.
    Никак е то. Никак чудно!

    До коментар [#2] от "deaf":
    До коментар [#1] от "samoedin":

    Цитата,който постна доказва,че този Костов си е чистак-бърсак комунист.
    Внушава лъжата,че и в Царска България,и в комунистическа било "едно и също".
    Но няма сведения Цар Борис III да е плагиатствал.
    Докато десетките томове с плагиати на тиранина Тодор Живков ги има и днес.

  28. 28 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2367 Любопитно

    "- Наистина преследването на плагиатството като нарушение на академичната етика и морал прилича на наказателното преследване на тези престъпления и може да се направи такъв паралел."

    Едно е нарушение на академичната етика и съвсем друго да говорим за престъпление.
    Интересно ако се направи ревизия на научната продукция преди 10/11, какво ще лъсне...
    Защото тези, които преписват(без да цитират) сега имат свои учители и нищо чудно да са прихванали от тях "най-доброто"...

    I Want To Believe
  29. 29 Профил на deaf
    deaf
    Рейтинг: 2561 Неутрално

    Тези "българи",които са готови да разрешат на Македония да краде,(плагиатства) от нашата история,да не пишат по темата.

  30. 30 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2851 Неутрално

    На мене ми се струва, че при толкова много аспиранти трудно може да се очаква всичките работи да бъдат оригинални, а не компилации от други публикации. И ако тръгнат да цитират ползваната литература, веднага ще се окаже, че нямат нито една оригинална мисъл или концепция.

  31. 31 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4271 Неутрално

    ВИИ Маркс имени В.И.Лелина

    Как ви тя окраде бе?

    Даже Путин сам призна: Необятната страна ползва Маке азбука.
    В Скопие се появи, провери и сравни.
    Разбраха се като хората.

    А вие не можете...

    До коментар [#29] от "deaf":

    Тези "българи",които са готови да разрешат на Македония да краде,
    (плагиатства) от нашата история,да не пишат по темата.

  32. 32 Профил на pag
    pag
    Рейтинг: 1017 Весело

    До коментар [#18] от "pag":"Сегашните студенти са бъдещите професори.Малък пример - с моята дипломна работа от ВМЕИ София изкласиха още трима (по един в Русе, Варна и Габрово).Един от тях даже почерпи, другите двама даже не ме питаха може ли да ме "цитират на 100%", но пък единият стана аспирант.Може и да е професор вече, знам ли..." Е, поне един ви е почерпил ! Пак добре, щото някъде и това го няма, пък и утехата, че сте формирали кариерата на бъдещи професори все пак остава........
    —цитат от коментар 23 на samoedin


    Хаха, така е.

    Знанието е сила, информацията - власт
  33. 33 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#17] от "samoedin":

    Очевидно синямаш и на представа до каква степен се преследва плагиатството във водещите университетски държави. При преподавателите това е немислимо. Нещо повече, цитирането с кавички там вече почти е изчезнало. Цели книги и статии се обобщават с по две думи и се изписва името на автора и годината на публикацията. В англосаксонския свят не съм чул на случай на плагиатство. В Германия имаше, но тя не е възприела напълно тези американски стандарти. А, така или иначе, санкциите са завинаги. Същото се прилага вече и към студентите: всяко студентско есе се пуска през машината за плагиатство и при откриване на явно плагиатство студентът ксе лишава от право да учи във висше учебно заведение. Случай като този с Петър Илиев е немислим и като поведениие на плагиата, и като бързина на реакцията срещу него.

  34. 34 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#30] от "pamela":
    "На мене ми се струва, че при толкова много аспиранти трудно може да се очаква всичките работи да бъдат оригинални, "

    Оригинални може да не са, но всички чужди мисли и изследвания трябва да се цитират. Това са две различни неща. Някой може да напише прекрасен учебник като използва постиженията на стотици автори в дадена наука, без да е казал една своя оригинална мисъл.

  35. 35 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    До коментар [#11] от "Димка Гочева":

    От моите наблюдения, заглавието си е много точно. Особено в периферните и новопръкнали се университети. Сещам се как се създаде доцентка в библиотекарския, която няма идея от предмета, по който преподава, а академичният й труд, който разбира се, никой не е чел беше близо 90% компилация. Отделно, че куцо, кьораво и сакато драпа да се води доктор в хуманитаристиката. Като тук включвам и по-лальовската икономика, в която няма математика, че там вече сложно. Даже повечето не искат да се развиват академично, а просто да сложат едно д-р. пред името. Затова и пишат някакъв труд, без никакво значение, който в повечето случаи не бива проверяван сериозно за автентичност и готово.

  36. 36 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    Дневник обобщава и слага заглавие, което го няма в думите на интервюирания, това какво е?
    А сега по сериозно, плагиатството може да го има донякъде при хуманитарните науки, в техническите и природните, не мисля, че има плагиатство.

  37. 37 Профил на filofob
    filofob
    Рейтинг: 1464 Неутрално

    Малко ad hominem! Този господин явно също е по новата мода да е с академична титла, без значение откъде. Или явно не изкарва чак толкова много пари от адвокатлъка и му идват добре паричките от Свищовския. Ако имаше наистина сериозни научни амбиции и самоуважение, никога нямаше да се забие в най-деградиралия(традиционен) университет. При това да преподава основи на правото, като страничен предмет, на разни като Златка, която се пъчи като дипломиран финансист от този ВУЗ. Знам как "учат" и как "разбират" студентите по маркетинг в НБУ краткия им курс по право, та мога да си представя каква трагедия е в Свищов.

  38. 38 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    "Можете да препишете целия Аристотел и да представите текстовете като свои и никой няма право да ви търси наказателна отговорност"
    "плагиатството се е превърнало поради годините бездействие на борбата срещу него в общоприет начин за академично израстване и манталитетно вече е трудно да отучим академичната гилдия от този навик. Много от академичните хора въобще не виждат нищо нередно в този начин на работа и не могат да формират чувство на вина. Това е най-голямата битка, която предстои."

    възхитително...

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  39. 39 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#36] от "ban":

    има го

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  40. 40 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 943 Неутрално

    Три основни състава са включени в българския НК, които третират проблемите, свързани със защитата на правата по ЗАвтПСП. Визирани са три вида престъпления:
    1. така наречената – “контрафакция" – чл. 172а
    2. престъплението, наречено „плагиатство" - чл. 173
    3. престъплението „натрапено съавторство" чл. 174. ......... Споразумението ТРИПС задължава държавите-членки да въведат наказателноправни санкции в случаите на „пиратство", което се проявява в търговски мащаби. (търговски мащаби може да се счита платеният достъп дори до малки тиражи)....... https://www.bg-pravo.com/2013/04/25.html 172а, предвижда санкция лишаване от свобода до три години и глоба до двеста хиляди лева за използване на обекти на АП без необходимото по закон съгласие на носителя на авторското или на съответното право...... Примерен сигнал за плагиатство по чл.173 от Наказателния кодекс https://www.researchgate.net/publication/334899278_Primeren_signal_za_plagiatstvo_po_cl173_ot_Nakazatelnia_kodeks

  41. 41 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#39] от "Николай Теллалов":
    В техническите и природните науки, основни в публикациите са експерименталните резултати, поне аз не познавам колега, който би взел експерименталните резултати на някой и би ги публикувал като свои!

  42. 42 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3414 Неутрално

    До коментар [#41] от "ban":

    казвам, че в статията ги има думите от заглавието

    само това
    (извинявам се, че се получи неяснота)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  43. 43 Профил на tims
    tims
    Рейтинг: 394 Неутрално

    Плагиатството се превърна в стандарт в нашите ВУЗове. Серийното производство на дипломирани висшисти и отлив на талантливи учени са главната причина. Посредственността ражда посредственност. Но да избираме такива хора, още повече юристи в Парламента, да ги предлагат за министри, да коментират изтекла давност, да продължават да обучават децата ни? В катедра "Конституционно право"? Вижте кои са преподавателте там. На какво ги учат? Няма изтекла давност за морална отговорност за това, че търпим.

  44. 44 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    Преподавал съм в СУ 40 години и имам някаква представа какво се случва. Темата е болезнена, но поради съвсем други причини. За да публикуваш новости трябва да си учен. За да се учен трябва среда и условия - кабинет, добре обзаведени лаборатории. Нашите магистри пишат дипломни работи без дори да имат компютърна лаборатория с добри компютри и лицензиран продуктов (не базов) софтуер на разположение. Знаете ли на какво разчита университета. На това че магистрите работят във фирми и там използват софтуер, хардуер и производствените задачи с известна трансформация могат да се преобразуват и в научни разработки или поне задълбочени обзори. Знаете ли, че една съвременна научно-изследователска лаборатория в някои науки струва колкото целокупното имушества на два съвременни български университета. Понеже пари няма спонтанно да решим да закрием университетите. А нашите младежи няма да се върнат, ако следват в чужбина.
    И така плагиатство има и е долна работа. Изходът е засега, временно, докато се замогнем е за израстване в университета да се иска да знаеш чужди езици (много професори освен български не знаят друг език) и да преподаваш качествено - по съвременни чужди и добри български учебници, да си съвестен и добър преподавател. Разбира се, ако си в БАН - трябват добри научни изследвания.
    Обаче в някои случаи (за ваше възмущение) аз бих напраи плагиатството задължително. Свидетел съм на многобройни учебници от колеги, които са отражение на изолацията от реалния научен свят на колегата-автор. Излаганата материя е странна екзотика от неща, които са далеч от световния стандарт. В бедните нулеви години на 20 век аз се бях провикнал - купете в библиотеките по 60 броя от върховите световни учебници на английски и задължете преподавателите да преподават поне 80% по тях, за да пресечем шаманството в Университета. Дори студентите бяха написали в тоалетната - Зли преподаватели преподават фалшива наука! Това беше присъдата на студентите без право на обжалване и се кълна в истинността на този лозунг - както че го е имало, така и че текстът беше наистина този. И така - ако пишеш учебник неизбежно трябва да се преписва, или поне да се следва преразказ на световните тенденции. Да грях е, но още по-голям грях е да лъжеш студентите, че им преподаваш наука или професия, която не фалшива и е отражение на твоята собствена ограниченост или глупост.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  45. 45 Профил на Една Другарка
    Една Другарка
    Рейтинг: 579 Разстроено

    "Други, виж ги, любородни,
    безкористни и свободни,
    за ученье предстояват
    и газети сочиняват -
    уж парите не обичат
    и за обща полза тичат;
    и то сичко, що са трудят,
    тебе в джобдже как да гудят.
    Други пишат и превеждат,
    гладки стихове нареждат,
    пишат смешни календари,
    трупат лъжи със товари,
    се за тебе, о парице,
    о всесилная царице!"


    Било е някога престижно да си доцент или професор....

    Сегашните ПУЦ-ове, пардон, ВУЗ-ове ги произвеждат ежегодно, на килограм...

    Докторантури, доцентури, професури... в изобилие! Полза някаква за обществото, нещо да сме мръднали и на йота в работата по повишаването на общото образователно равнище?! Цък! Даже напротив - все по-неграмотна нация ставаме.

    Каквато нацията, такива ни и "професорите"...

    Четенето на "произведенията" на "доценти" и "професори", придобили научна степен след закриването на ВАК е опасно за качеството на придобитите ви знания!

    Специални благодарности на другаря египтолог, който отвори кутията на Пандора в областта на академичното израстване. Получи се сгромолясване.

    Във форумите на Икономедиа е пълно с хленчещи конформисти. В много голям процент от случаите изразите, ЗАПОЧВАЩИ с: "Аз мисля..."; "Аз считам..."; "По мое мнение..."; "Според мен.." - ЗАВЪРШВАТ с някакви чутовни глупости, резултат от "мисловния" процес.
  46. 46 Профил на tims
    tims
    Рейтинг: 394 Неутрално

    До коментар [#44] от "Сатана Ликующий":

    А защо да се плагиатства? Какво пречи да се цитира? Нали по този начин учените с оригинални разработки получават признание?
    А за мизерията в университите сте прав.

  47. 47 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#44] от "Сатана Ликующий":

    Извинявай, но за какво шаманство говориш? Какво шаманство може да има в математика, химия, биохимия, микробиология. Студентите учат основните неща, повечето курсове вече са по тридесет часа. Ако един студент, например знае каква е разликата между глюкоза и захароза, получава четворка. Иначе си абсолютно прав, че средствата в съвременната наука и преподаване са определящи. Ще припомня, че преди около 10 годни имаше международен одит на БАН, и тогава заключенията бяха, че резултатите като цяло не са отлични, но отчитайки средствата с които се разполага, са задоволителни.

  48. 48 Профил на Soldier of Fortune
    Soldier of Fortune
    Рейтинг: 446 Неутрално

    Е... „станало" ?! Като че ли това е от вчера... Аз познавам лекър на когото превеждах от „Джайникълъджи" и той публикуваше като за световно чужди трудове и изследвания като свои - стана доц.

  49. 49 Профил на pamela
    pamela
    Рейтинг: 2851 Неутрално

    До коментар [#34] от "авторът":

    Не става дума за учебници, един добър учебник излага и обобщава знанията в една област по начин, който хем да е разбираем за учещите, хем да им дава необходимия обем знания и да ги провокира към самостоятелно мислене. Разбира се, че трябва да се цитират всички източници, никой и не е очаквал авторите на учебници да излагат изцяло свои идеи.
    Съвсем друго е един дисертационен труд, преи който се изисква научен принос, публикации, пректическа реализация и т.н. и не може да бъде проста компилация от чужди работи, макар и прилежно цитирани.
    Поне в инженерните науки дори и за дипломна работа се изисква дипломантът да е проектирал или разработил нещо самостоятелно, отделен е въпросът, че се преписват готови дипломни работи или пък се намира някой друг да ги напише.
    На защитите е пълна скръб: излиза горкият дипломант и понякога не може дори да обясни какво е правил. Разбира се, има и мислещи момчета и момичета, които са се подготвили отлично с добра работа и защита.

  50. 50 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#46] от "tims":


    До коментар [#47] от "ban":

    Чувствам се задължен да ви отговоря. В науката при статии може да се се цитира (права сте!), но за да има принос цитираното трябва да се доразвие и при това качественно. Цял учебник не може да се цитира и да се издаде като цитат. Учебникът е защитен от авторското право. Може да се купи право на превод и издаване, но издателствата нямат пари за това.

    По отношение на шаманството. на колегата от БАН. Вижте, работил съм и в БАН 14 години и познавам обстановката. Мили хора, напълно откъснати от реалността. В Университета се преподава не само химия, биология, физика и математика. Има икономика, филологии, право, педагогика дори медицина. Но колкото и да ви учудва откъснатост и шаманство има дори сред природните науки и математиката.
    Смях се от сърце, когато един академик от БАН реши да преподава спецкурс - Теория на струните. Беше написал на ръка една прокламация и резултатът беше 0 (нула( студенти. Стресна се моят мил приятел и написа обстойна обява, че има полза, че се прилага теорията, че е полезно да се изучи. Мисля че събра някой друг студент. В сущото време при мен се записваха факултативно (това значи по избор, незадължителен курс) над 110 студента. Ако позволите да се пошегувам - той беше второ поколение академик на БАН, аз бях гладен доцент от работническо семейство и за да прехраня семейството си работих в чуждестранни фирми, та знаех какво се търси на пазара на труда. Иначе поздрави клога от милия БАН, там мина младостта ми и на десктопи на БАН написах два учебника, понеже университета нямаше пари да ми предостави десктоп, макар че вече бях напуснал БАН и бях доцент в СУ.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  51. 51 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#50] от "Сатана Ликующий":

    Явно представите ви за науката и висшето образование са от преди доста години. Аз работя в университет. Преподаването основно цели да запълни това което го няма от средното образование. Нещата, които се преподават са класика, тьй като нито има време, нито студентите имат капацитета и желанието да научат нещо повече!

  52. 52 Профил на txo151070521
    txo151070521
    Рейтинг: 33 Неутрално

    С развитието на технологиите светът на писане и творене бързо се променя. От една страна, достъпът до информация е на практика неограничен, от друга страна, би било добре студенти и докторанти никога да не предават оригинала от своите курсови/дипломни/докторантски работи, а единствено копие. Трудно е в ден днешен, ала не е съвсем невъзможно да запазят правата върху идеите си.

  53. 53 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#49] от "pamela":

    Да, наистина сте права. Така е. Обаче знаете ли горчивата истина. От 10 студента само един става истински професионалист. Същото важи за хабилитираните - от 10 хабилитирани средно претеглено само един е качествен. Останалите са кадрови пълнеж. Това ще ви го кажат във всяка рекрутерска фирма, а и във всеки университет. Перли и диаманти трудно се намират в тази сфера. Повечето са обикновен гранит. Много здрав и неразбиваем, но гранит.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  54. 54 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#49] от "pamela":

    Каква защита? Виждате плужъкът Даниел Вълчен как предпочита да се приеме, че в ЮФ плагиатството е масова практика, отколкото да каже истината за П. Илиев.
    Иначе световните стандарти жограничават рязко плагиатството. В англоговорящият свят направо е3 невъзможно. Друг е въпросът, доколко новаторски са мислите и резултатите, но това е друга тема.

  55. 55 Профил на himler
    himler
    Рейтинг: 622 Неутрално

    В нормалните държави преди да можеш да представиш дисертация се минава тест плагиаризъм. Той обаче не е съвършен за математиката например. Все пак толкова нагло преписване няма!Там може да се провери. Ако си откраднал нещо по същество, то дори и прередактирането много трудно минава...

  56. 56 Профил на Сатана Ликующий
    Сатана Ликующий
    Рейтинг: 1155 Неутрално

    До коментар [#51] от "ban":
    ----------
    Нещата, които се преподават са класика, тьй като нито има време, нито студентите имат капацитета и желанието да научат нещо повече!
    ---------

    Колега, вие разбирате ли какво сте написали.
    Каква класика, колега. Вие знаете ли че таксата за една магистърска програма е около 3000 лева. И че кандидат-магистърът мисли много преди да ги плати .... класиката няма никакъв шанс.

    Колега, да не сте математик или физик. И защо използвате логот на БАН, ако сте в университет. За заблуда ли.
    Аз работя в Информационните Технологии.

    Имаше един пенсиониран колега (бивш от БАН), който преподаваше информатика. Легендите твърдят, че колегата е преподавал класика класически - влиза с бяла банска престилка, заключва вратата понеже студентите не издържат и излизат по средата и .... в епохата на Интернет и многопроцесорните сървери от слотов тип преподава за едни компютри от типа ИБМ/360, като всеки един от тези артефакти е по/голям от залата в която си печели хляба колегата. Говоря за 2006 година.

    Аз преподавам и в момента ИТ в СУ като замествам безвъзмездно един колега. Така че имам представа какво става в Университета. Но понякога пристигат откъслечни сведения какво става в другите университети. Не ми се коментира. Но и в САЩ е така. Има голяма разлкика между Стенфорд, Харвард. МИТ, Йелс и провинциалните университети.

    Само простите хора си мислят, че има прости неща!
  57. 57 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4271 Неутрално

    ЭВМ Маркс имени В.И.Лелина

    Винаги "не мисля" е удобство предпочитано.
    От умни люди

    До коментар [#36] от "ban":

    А сега по сериозно, плагиатството може да го има донякъде при хуманитарните науки,
    в техническите и природните,
    не мисля, че има плагиатство.

  58. 58 Профил на gianni
    gianni
    Рейтинг: 1097 Неутрално

    Както десетки пъти съм писал, в доста страни за допуска на защита на дисертация, докторантът трябва да публикува статия в списание реферирано от Scopus. Рецензентите може и да не са от супер ниво, там поне не зависи дали кандидатът е наш човек. За избор на доценти и професори уж влезе добър закон, който обаче веднага побългариха като приеха например, че едно цитиране от списание Scopus може да се замести от определен брой цитирания от конференции в Созопол, Варна или Бакаджиците. От лоши и нахални лесно спасение няма. За съжаление, промените в обществото са съизмерими с човешкия живот.

  59. 59 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Любопитно

    Изречението от интервюто, което е избрано да стане заглавие на материала, е повече от обидно за по-голямата част от преподавателите, учените и изследователите у нас, най-малко защото вече повече от 10 години всички дипломни работи, дисертации, хабилитационни публикации и прочие, които се оценяват в процедури, се предават и на компактдискове в електронен формат и се проверяват за плагиатство.Като окалвате и омаскарявате целокупната преподавателска и изследователска общност с изказвания като това, изведени в заглавието, защо се чудите после, че напред излизат и в публичността се утвърждават простащината, грубиянството, цинизмът и арогантността?
    —цитат от коментар 11 на Димка Гочева


    Ако казаното от Вас е напълно вярно - как бихте коментирали инфото в следния цитат:

    ***
    Един от основните мотиви промените в Закона за развитие на академичния състав да бъдат приети през 2018 г. с гласовете на депутати от целия политически спектър беше един ужасяващ доклад в престижното списание "Science", в който България светеше тъмночервено и черно наред с държави от Близкия изток и Африка по отношение на установеното съвпадение на текстове без цитиране след проверки по електронен път. Това, за радост, стресна законодателя и се предприе тази стъпка.
    ***

    Мараба, С-ДС доносници!
  60. 60 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Весело

    Дневник обобщава и слага заглавие, което го няма в думите на интервюирания, това какво е?А сега по сериозно, плагиатството може да го има донякъде при хуманитарните науки, в техническите и природните, не мисля, че има плагиатство.
    —цитат от коментар 36 на ban

    Заглавие:
    ****
    Калин Костов: Плагиатството се е превърнало в общоприет начин за академично израстване
    ***
    Текст от интервюто:
    ***
    За съжаление, плагиатството се е превърнало поради годините бездействие на борбата срещу него в общоприет начин за академично израстване
    ***

    Автор на язвителната / и очевидно невярна / забележка: лицето "ban", твърдящо, че преподава във ВУЗ.

    Заключение: лицето "ban" е очевиден идиот, понеже доказуемо не може да чете и разбира едновременно. Вероятността да е преподавател в университет е голяма - 90% от преподавателския състав в българските университети е с правилен работническо селски произход. И, поради това, трудно четат и разбират. Поради което само четат, а после преписват на чисто. За спомен и някоя и друга титлица.

    Мараба, С-ДС доносници!
  61. 61 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 982 Неутрално

    Няма вече интелект , отиваме към изкуствен такъв.

    Само си се хабите.

    А лицето Петър Илиев е вече нарицателно за един такъв процес.

  62. 62 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#34] от "авторът":

    "Някой може да напише прекрасен учебник като използва постиженията на стотици автори в дадена наука, без да е казал една своя оригинална мисъл."

    Ако за обществата на Запад това е ок и не е проява на плагиатсво, за мен това е просто по - рафиниран вариант на въпросното, както и посочих по - горе, а за посредствеността му и какъв тюрлю гювеч представлява даже няма нужда и да се коментира........

  63. 63 Профил на еспресо
    еспресо
    Рейтинг: 1494 Неутрално

    Надявам се все пак уважаемата Комисия по етика на уважаемия Софийски университет да излезе с някакво становище по казуса с Петър Илиев.

    Защото мълчанието й започва да подхранва съмнения в качеството на българската наука, както личи и от коментарите под тази статия.

    И като тръгнат едни съмнения, както се казваше в онзи стар виц...

  64. 64 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7572 Неутрално

    То затова и науката ни е на такова ниво. Всеки преписва и никого не съдят.

  65. 65 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#47] от "ban":

    За съжаления "шаманството" а именно тотална некомпетентност, прикрита за някакви собствени измислици на преподавателя е много сериозен проблем в посредствените университети като българските. Шаманията обикновено са някакви древни измислици, прочетени праз младостта на преподавателя в руски книги, създадени от други такива шамани.
    Давам ви конкретен пример от един (все още активен) преподавател с прякор "баба база" която си мисли че преподава (основи на) бази данни. Е за два семестъра така и не употреби и изясни термина "релация", което е основна концепция в базите. Но за сметка на това целия курс е изпъстрен с всякакви нейни си измислени термини. Е според вас, тоя курс има ли някакъв смисъл за студентите?!?

  66. 66 Профил на bat_plamen
    bat_plamen
    Рейтинг: 4131 Неутрално

    Съгласен съм с това мнение.Имам приятели и познати , който преподават в два провинциални университета и съм чувал преди години подобни опасения от тяхна страна.Девалвацията в системата на висше образование е тотална у нас.

  67. 67 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#62] от "samoedin":

    Писането на учебник е нещо съвсем различно от научно постижение. Качествения учебник трябва да е четим, разбираем и добре структуриран. И колкото по-малко собствени измислици на автора има в него, толкова по-добре.

  68. 68 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#61] от "pro_bono":

    Лицето Петър Илиев може да е "изкуствен" (доктор, преподовател, офшорен политик), но не и интелект. Първото нещо, което интелектът формира, е уважение към другия човек.

  69. 69 Профил на авторът
    авторът
    Рейтинг: 1111 Неутрално

    До коментар [#62] от "samoedin":

    Писането на учебник комбинира по най-добрия педагогически начин знанията в дадена област. Но никъде в страните с високо образованише не се допуска да се използва и една чужда мисъл, без позоваване.

  70. 70 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#65] от "m17":

    Може би разсъждавате от гледна точка на информационните технологии, иначе най-добрите руски книги, бяха преведени западни книги! Та не виждам нищо лошо в това.

  71. 71 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#56] от "Сатана Ликующий":

    Колега, и вие основно давате за пример информационните технологии. Както вече писах, студента трябва да знае, каква е разликата между пентоза и хексоза, преди да започне да се занимава с РНК и ДНК. Като не знае основните неща времето стига дотам, че да навакса загубеното в средното образование!

  72. 72 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Весело

    До коментар [#60] от "Манчо":

    Прав си Манчо, но нямам време да чета всичко в дневник. предполагах, че колегата, не е искал да каже точно това, което е в заглавието, тъй като по този начин злепоставя и неговата кариера, но след като го е казал, признавам, че много добре и коректно цитираш, що се отнася до обобщенията, можеш да ги правиш след доста повече наблюдения!

  73. 73 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Весело

    До коментар [#60] от "Манчо":Прав си Манчо, но нямам време да чета всичко в дневник. предполагах, че колегата, не е искал да каже точно това, което е в заглавието, тъй като по този начин злепоставя и неговата кариера, но след като го е казал, признавам, че много добре и коректно цитираш, що се отнася до обобщенията, можеш да ги правиш след доста повече наблюдения!
    —цитат от коментар 72 на ban


    Ето ти още три наблюдения:

    - пред "Манчо" трябва да си поставил запетая. Не си.
    - след "колегата" не трябва да има запетая. Има.
    - не е "неговата", а "своята" кариера.

    Да продължавам ли / това е на ниво "четвърти клас", а има още доста класове за учене/ ?

    Мараба, С-ДС доносници!
  74. 74 Профил на Птоломей Едно
    Птоломей Едно
    Рейтинг: 620 Неутрално

    В СУ са се наместили повече гнусни доносници от самото МВР ...

    люта цензура се шири в Дневник, прокопи пак се точи на властта
  75. 75 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Весело

    До коментар [#73] от "Манчо":

    Браво, разбирам те, най-вероятно си учител на четвърти клас!
    Тук колко грешки допуснах!?
    Ако имаш нещо по същество можем да продължим дискусията!

  76. 76 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Весело

    До коментар [#61] от "pro_bono":Лицето Петър Илиев може да е "изкуствен" (доктор, преподовател, офшорен политик), но не и интелект. Първото нещо, което интелектът формира, е уважение към другия човек.
    —цитат от коментар 68 на авторът


    Глупости на висок глас.
    Първото нещо, което е знак за наличие на интелект е способността да се осъзнава и разбира околното на ниво по-високо от вградените ни интуитивни реакции. Изграждането на разбирането за морал настъпва на една по-късна фаза от формирането на интелекта, моралът е стопроцентово културен продукт, а осъзнаването започва с нещо друго - на първо място с оформянето на дихотомиите "Аз/околен свят", "полезно/застрашаващо" и пр. свързани с материалния свят неща. Моралът лежи на едно по-късно ниво. Той е чисто човешки продукт, защото надскача наличните безусловни рефлекси, надгражда ги с понятия като " саможертва", "уважение към другия" и пр.
    И още нещо - проблемът на ПИ не е в областта на интелигентността. Човекът е достатъчно интелигентен. Проблемът е точно в асоциалният тип морал, който демонстрира гологлавкото в прословутото си вече интервю. Презрение към другите, наглост в спекулативните оценки на правната ситуация, пълна неспособност да се види и признае собствена вина и отговорност. Този човек е един много умен морален урод. Това са най-опасните за обществото хора, а не докопалите се до власт идиоти.

    Мараба, С-ДС доносници!
  77. 77 Профил на dnevnikar
    dnevnikar
    Рейтинг: 4271 Неутрално

    UNITED EU UNION

    Нямаш ли релация...
    нямаш също Логика.

    А без Логика е "право"
    Отклонение от Правото.

    Но пък имаш ли наука
    чисто собствена сполука,

    с речник нов, тебепрактичен,
    непознат за чужда личност,

    няма кой да те накаже
    с хули, с клетви, като каже:

    "Дръжте този! Плагиата!"

    пп
    Логиката предпочита за същото ("реалация")
    термин "предикат".

    До коментар [#65] от "m17":
    До коментар [#47] от "ban":

    За съжаления "шаманството" а именно тотална некомпетентност, прикрита за някакви собствени измислици на преподавателя е много сериозен проблем в посредствените университети като българските. Шаманията обикновено са някакви древни измислици, прочетени праз младостта на преподавателя в руски книги, създадени от други такива шамани.

    Давам ви конкретен пример от един (все още активен) преподавател
    с прякор "баба база"
    която си мисли че преподава (основи на) бази данни.
    Е за два семестъра така и

    не употреби и изясни термина "релация",
    което е основна концепция в базите.

    Но за сметка на това целия курс е изпъстрен с всякакви
    нейни си измислени термини.

    Е според вас, тоя курс има ли някакъв смисъл за студентите?!?

  78. 78 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Весело

    До коментар [#73] от "Манчо":Браво, разбирам те, най-вероятно си учител на четвърти клас!Тук колко грешки допуснах!?Ако имаш нещо по същество можем да продължим дискусията!
    —цитат от коментар 75 на ban


    Ами - не, не съм учител на четвърти клас. Но в четвърти клас / а и в повечето от следващите/ си учех уроците. За разлика от някои университетски преподаватели тук - личи ми...
    Апропо, университетско умниче: "учител НА четвърти клас" отново е груба грешка. Този път на лексикално, а не на пунктуационно ниво....
    Можеш ли сега да схванеш защо се заливам от смях, като чета опитите ти да разсъждаваш по темата? Ти, с твоето ниво на полуграмотен комбайнер?

    Мараба, С-ДС доносници!
  79. 79 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#78] от "Манчо":

    Където и да си учител, учи децата да знаят да пишат правилно! Защото моите впечатления са, че не знаят дори добре български.

  80. 80 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Любопитно

    До коментар [#78] от "Манчо":Където и да си учител, учи децата да знаят да пишат правилно! Защото моите впечатления са, че не знаят дори добре български.
    —цитат от коментар 79 на ban


    Как точно очевидно неграмотен човек може да оцени грамотността на други?
    Как? Трябва да си някакъв феномен, след като сам не владееш българския език на минималното ниво, изискуемо за извършване на каквито и да е интелектуални дейности / камо ли преподаване в университет/ , а в същото време си толкова категоричен за нивото на учениците?

    Мараба, С-ДС доносници!
  81. 81 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Весело

    До коментар [#80] от "Манчо":

    Ами, много е просто, често чета дипломни работи, които са на кирилица, но не са на български!

  82. 82 Профил на Манчо
    Манчо
    Рейтинг: 2534 Весело

    До коментар [#80] от "Манчо":Ами, много е просто, често чета дипломни работи, които са на кирилица, но не са на български!
    —цитат от коментар 81 на ban


    Като те гледам как си прочел интервюто, много лесно мога да си представя как четеш дипломни работи! Ти си несъмнен специалист в дисциплината "четене с неразбиране". Нормално, преподаваш в български университет, в чужд не биха те назначили и за охрана...

    Мараба, С-ДС доносници!
  83. 83 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#82] от "Манчо":

    Приветствам желанието ти да се шегуваш. Лошото е, че при четенето на тези дипломни работи ме заболява главата, но не само мен а и другите колеги!
    Сериозно, май си далече от преподаването. Повечето дипломни работи са преведени с гугъл. Самите сатуденти не само че не могат да ги разберат, но и не могат да прочетат написаното. Да не говорим за термини и понятия.

  84. 84 Профил на m17
    m17
    Рейтинг: 2476 Неутрално

    До коментар [#70] от "ban":

    Това време мина преди повече от 40 години. И за тия години света продължи напред и всяка година се ускорява все повече. Но доста преподаватели са си останали в някакво далечно минало и не преподават дисциплината си а някаква древна , своя си версия на история на дисциплината.

  85. 85 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3986 Неутрално

    До коментар [#76] от "Манчо":

    "......Този човек е един много умен морален урод. Това са най-опасните за обществото хора, а не докопалите се до власт идиоти."


    Това последното е наистина така ! Не че и от " докопалите се до власт идиоти" не следват сериозни вреди за всички нас !!! За съжаление, подобни типове действат зад кулисите, а когато лъснат пред камерите, обществата, в които те членуват и действат, го отчитат като издънка ! Дърпат си послушниците отново на тъмно и чакат ситуацията да се успокои.........

  86. 86 Профил на ban
    ban
    Рейтинг: 873 Неутрално

    До коментар [#84] от "m17":

    Е какво, за тези 40 години 2+2, вече е 5, или се промениха свойствата на глюкозата?!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK