Таня Хорилчук, Беларус: Докато снимах "Смелост", камерата ми служеше за защита

Операторът Таня Хорулчик

© София ДокуМентал

Операторът Таня Хорулчик



По време на президентските избори в Беларус трима актьори от ъндърграунд театър в Минск са заловени след масовите протести. Членовете на театралната група са арестувани. Страната е на ръба на гражданска война. Филмът следи смелата и мирна съпротива на Марина, Павел и Денис преди и по време на протестите и предлага личен и задълбочен поглед върху днешна Беларус.


Това е кратката визитка на филма "Смелост" (Германия 2021, режисьор Аляксий Палуян), който може да гледате в програмата на фестивала "София документал" на 11 и 12 септември. (Програмата на фестивала - тук)


В събота (11 септември) след прожекцията от 20:00 часа ще има среща с операторката Таня Хорилчук, която е член и на журито на фестивала, което ще връчи награда за жена режисьор. Какво разказва Хорилчук за филма за читателите на "Дневник" преди прожекцията:




Как започнахте да се занимавате с документално кино и по-специално с операторска работа?


- Всъщност аз исках да уча фотография, но нямаше такава специалност, най-близкото до нея беше операторство. След като завърших ми предложиха работа в една независима медия. Тогава тъкмо започваха видеорепортажите, имахме избори, протести - беше много вълнуващо да снимам тези неща. След време обаче започна да става доста еднообразно и се ориентирах към по-лични, човешки истории. Така станах част от международната програма Doc Nomads - това ми отвори вратите към документалното кино, започнах да работя с колегите си и така се пренасочих.


Някои от снимките се случват при доста екстремни обстоятелства. Страхувате ли се? Какво преживяване е ?


- За мен това е много вълнуващо преживяване. Не бих казала, че се страхувам, докато снимам. Когато съм била на протести преди, без камера, много повече ме е афектирало случващото се. Когато държиш камерата в ръка, тя ти помага да останеш някак на дистанция Като оператор мисля за кадъра, за обективи, за това да се движа бързо и да заснема случващото се.


Каква техника използвахте за "Смелост"?


- Много малка, лека и евтина. Използвахме Black Magic Pocket, няколко обектива. Много рядко имахме звукар на терен. Причините за такава техника бяха две, едната - винаги трябваше да мога да се движа и да реагирам бързо на случващото се, другата - винаги имаше вероятност камерата да падне, да се счупи, да бъде конфискувана, не можехме да си позволим това да се случи със скъпа техника.

Операторът Таня Хорулчик с героите на филма

© София ДокуМентал

Операторът Таня Хорулчик с героите на филма


Как бихте описала Денис, Марина и Павел - героите във филма?


- Те са наистина много борбени личности, за тях оцеляването на театъра е ежедневна битка, те са под постоянно наблюдение. Денис и Марина не ни допуснаха изцяло до техния свят, докато Павел го направи. Аз напълно разбирам решението на всеки от тях - до какво степен да се разкрият пред камерата. В момента те се намират в Украйна, защото Беларус наистина не е безопасно място за тях.


А вие как се чувствате, бихте ли напуснала Беларус?


- Засега не бих напуснала, за да съм в безопасност. Може би, ако ме поканят за проект, ако имам причина. Но сякаш все още искам да съм свързана с това място, не искам да си тръгна. Нямам точно обяснение защо.


Какъв е следващият ви проект?


- Проект, по който работя е за регион в Беларус, двуезичен - на руски и белоруски, но всъщност главно се говори руски. В него проследявам единственото момиче, което посещава часове, провеждащи се на белоруски.

Таня Хорилчук, Беларус: Докато снимах "Смелост", камерата ми служеше за защита

© София ДокуМентал


На 11-ти септември от 20:00ч. в подкуполното пространство "Ларго" ще имате възможността да гледате филма "Смелост" и да зададете своите въпроси на Таня Хорилчук след прожекцията. Дискусията ще бъде модерирана от Красимира Кузманова - Кокран. Повече информация - тук.


Таня Хорулчик е оператор от Беларус. Завършва операторско майсторство през 2009 г. и документално кино през 2015 г. Първоначално набира опит във видеожурналистиката и постепенно работата й обхваща по-задълбочени и вълнуващи истории. Впоследствие филмите, по които работи, стават част от едни от най-престижните международни фестивали: Berlinale, IDFA, Hot Docs.


Красимира Кузманова - Кокран е носителка на наградата"Икар" в категорията "поддържаща женска роля" през 2016 г.за ролята си в "Театър,любов моя"от Валери Петров. През 2020 г. е номинирана отново за "Икар" за ролята си на Назидателната в "Унизените.Беларус" от Андрей Курейчик, реж.Явор Гърдев. Спектакълът е създаден за онлайн излъчване и може да се гледа в платформата https://7arts.bg/


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK