
© Цветелина Белутова, Капитал
Ружа Смилова
Коституционният съд (КС) отмени със задна дата назначението на Кирил Петков като служебен министър на икономиката, като прие, че е бил двоен гражданин към датата на подписване на президентския указ и че не е посочил това в декларацията си. Решението поражда множество въпроси - както юридически: за стабилността на актовете на първото служебно правителство и в частност на Петков като министър, така и по отношение на ефектите за предстоящите парламентарни и президентски избори - Петков е един от лидерите на "Продължаваме промяната" (ПП), политическата сила, която според социологическите проучвания има реален шанс да влезе в парламента и да е поне трета политическа сила. Румен Радев, който е подписал отменения частично указ, пък е кандидат за втори президентски мандат.
По този повод "Дневник" се обърна за коментар към политически наблюдатели. Ето какво отговори Ружа Смилова - доктор по политология и главен асистент в СУ, програмен директор в Центъра за либерални стратегии.
Бихте ли коментирали решението на Конституционния съд за гражданството на Кирил Петков - нарушава ли правата му, предвидимо ли беше?
- Няма изненада в решението - текстът на конституцията, така както е интерпретиран досега, предполага това решение. Има аргументи, че едностранното волеизявление за отказ от гражданство може да бъде достатъчно (доколкото няма никакво основание този отказ да не бъде признат от канадска страна, която само формално заверява ) - но не мисля, че този състав на съда можеше да се очаква да вземе подобен аргумент насериозно.
Поставя ли под съмнение актовете му като министър, ще последва ли обвинение от прокуратурата?
- Може да се очаква повдигане на обвинение от страна на прокуратурата, но не мисля, че би издържало в съда. Просто трудно ще докажат умисъл в попълването на декларацията с невярно съдържание - още повече че преди решението на съда не е имало как да се знае дали е, или не е невярно попълненото съдържание. Т.е. съдът вероятно би отсъдил, че Петков добросъвестно е попълнил декларацията.
Предвид скорошното решение на КС, според което решенията му имат ретроактивно действие, може да се атакуват действия на Петков като министър. Но мисля, че съдът може отново да ги отхвърли, цитирайки друг, често привеждан от КС аргумент: за правната сигурност - основен принцип на правовата държава.
Можете ли да прогнозирате как това решение ще се отрази на изборния резултат на коалицията "Продължаваме промяната"?
- Много от избирателите на "Продължаваме промяната" вероятно биха видели в това решение на КС опит за политическо вмешателство в предизборната надпревара - и това само би утвърдило решимостта им да подкрепят ПП - именно с мотива, че страната се нуждае от продължаване на промяната, която "статуквото" се опитва да спре с всички средства - включително и с политически (както те вероятно ще интерпретират настоящото решение) мотивирани решения на КС.
Ще се отрази ли решението на резултата на президента Румен Радев?
- По същата причина не мисля, че това решение ще се отрази особено пагубно на кампанията на Радев и резултата му - още повече че мнозина вероятно ще са убедени, че той не носи отговорност за евентуалното невярно съдържание в декларациите на министрите, които назначава.
Решението на КС да не признае правото на Симеон да се кандидатира за президент (понеже нямал уседналост) го изстреля на 50% само месец след обявяването на политическия му проект. Когато антисистемните настроения са силни, не е изключен и подобен ефект от действия на "системни" играчи като КС.