Стойчо Кацаров, министър на здравеопазването: Мерките срещу COVID-19 работят, няма причина да ги променяме

Д-р Стойчо Кацаров. Снимката е архивна

© Надежда Чипева, Капитал

Д-р Стойчо Кацаров. Снимката е архивна



  • Ефектът на сертификатите е, че спря нарастването на заразени, а ваксинациите се увеличиха.
  • Няма конкретно число при показателите за въвеждане на нови мерки.
  • Политическата обстановка има много негативно влияние върху управлението на кризата.
Стойчо Кацаров е министър на здравеопазването в първото и второто служебно правителство, назначено от президента Румен Радев. В средата на октомври с негова заповед достъпът до повечето обществени места на закрито беше ограничен и става само с COVID сертификат за ваксиниране, преболедуване или изследване (т.нар. зелен сертификат). Две седмици по-късно разпространението на коронавируса в страната достигна нови рекордни нива, а болниците, към които се насочва основният поток от пациенти с влошено състояние, обявяват, че са с изчерпани места.


"Дневник" разговаря с министъра за ефекта от досегашните мерки, възможностите за въвеждане на допълнителни ограничения, организацията на здравната система в кризата, както и за това докъде стигна подготовката за връщане на учениците от първи до четвърти клас към присъствено обучение. Цялото интервю може да гледате и във видео в края на статията.


От въвеждането на правилото за достъп до обществени места на закрито със сертификат за ваксиниране, преболедуване или изследване изминаха почти две седмици. Обикновено това е периодът, който се смята за показателен за ефекта от дадени мерки. Какви резултати отчитате?




- Спря нарастването на броя на заразените, увеличи се многократно броят на тестваните хора, което помага на борбата с епидемията, защото по този начин се разкриват много безсимптомни случаи и те могат да бъдат ограничени в контактите, за да се прекрати разпространението на вируса. Третият видим ефект е значителният ръст на ваксинациите в тези две седмици.


Позволихте издаване на сертификати за преболедуване след антигенен тест и направихте валидни тези за ваксиниране от деня на първата доза. Не се ли опасявате, че тези значително занижени критерии могат да доведат до повишаване на заболеваемостта?


- Притеснява ме, но това е, защото много малко хора са ваксинирани в нашата страна. Стремим се да балансираме между строгостта на мерките и възможността на хората да водят що-годе нормален живот.


Но от гледна точка на ограничаване на разпространението на заразата защо бяха необходими тези толеранси?


- Те не са големи, но са компромиси. Търсим най-малкото зло.


Защо отстъпихте от първоначалната идея да се изискват сертификати и за децата над 12 г. и решихте да се изискват на хората над 18 г.? Така учениците в общините със заболеваемост над 750 на 100 хил. население не ходят на училище, но се събират в молове и заведения?


- Те могат да ходят където поискат и когато ходят на училище. Къде ходят извън училище е нещо, което техните родители решават.


Да, но заявката беше, че присъственото обучение ще бъде спряно последно. А сега училищата в общините с най-висока заболеваемост са спрени.


- Ще подпиша заповед*, която дава възможност на общините със заболеваемост над 500 на 100 хил. да водят присъствено обучение при условия на безопасна среда - ако учениците са тествани и училищният персонал също е тестван, ваксиниран или преболедувал. (*Заповедта беше издадена няколко часа след интервюто, какво съдържа - вижте тук.)


В последната ви заповед, според която сертификат за преболедуване може да се издаде на базата на антигенен тест, пише, че удостоверението е валидно от 11-ия ден на положителния резултат. Задължителната изолация обаче е 14 дни. Има ли противоречие в това?


- Не съм се замислял за този въпрос. Така е предложението. Има разлика във влизането в сила на сертификатите, които са издадени в страни - членки на Европейския съюз, и тези, които са издавани в нашата страна.


Това недоглеждане ли е?


- Не, няма недоглеждане. Антигенният тест от декември миналата година е признат за валиден в нашата страна.


Не питам за валидността, а за това дали човек с положителен тест може да си използва сертификата на 11-ия ден от изследването, или трябва да изчака задължителната си карантина?


- Не е пред мен заповедта. Това са детайли, за които трябва да попитате моите експерти. (*Няколко часа след интервюто заповедта беше коригирана, подробности - тук.)


Да разбирам ли, че не обмисляте намаляване на задължителната изолация от четиринайсет на единайсет дни?


- Не, не, не.


Когато представихте настоящите мерки, посочихте три варианта на близкото им бъдеще: да бъдат разхлабени, да бъдат удължени или да бъдат затегнати. Към кой вариант клоните?


- Засега няма причина да променяме настоящите мерки.


Заместникът ви Александър Златанов заяви, че при достигане на прага на заболеваемост 1000 души на 100 хил. население и 9 хил. души в болница следва да се въведат нови ограничения. Така ли ще стане, след като актуалната заболеваемост е над 900 на 100 хил. население?


- Това е негово мнение. Уважавам го. Но да ви кажа за тези числа - няма такова число. Това са ориентири. Следим цялата ситуация, тенденциите: броя на заразените, на леглата, на репродуктивното число. От няколко показателя в съвкупност се прави оценка на риска. Ако тя показва, че при тези мерки не е овладяна достатъчно епидемията, експертите предлагат да се въведат по-строги мерки. Това е технологията на процеса.

Залагам на разума и чувството за общност на хората, не на заплахата, страха и омразата



Вие определихте ситуацията като критична, нарекохте сегашното положение "национално бедствие". Къде е общото сечение с това, че не са необходими нови мерки?


- Общото сечение е, че сегашните мерки са достатъчно строги. Те са строги. Ако видите внимателно заповедта, ще видите, че практически сме в локдаун (от англ. език: пълно затваряне - бел. авт.). Дейностите са забранени, с изключение на ситуация, в която е осигурена безопасна среда. Това е равносилно на локдаун.


Вие имате ли данни колко от обектите не работят, за да го наречем локдаун?


- Ако работят в безопасна среда, е равносилно на това да не работят. Тоест от епидемиологична гледна точка рискът е един и същ: дали изобщо не работиш, или работиш само с хора, които няма шанс да заразят други хора. Защото или са ваксинирани, или са преболедували, или току-що са си направили тест, който показва, че са здрави. Това е възможно най-тежката мярка, следващата наистина е всеки да си остане в дома, независимо дали има сертификат или не.


В някои страни бяха въведени вариации на сертификати - само за ваксинирани. Това обсъждан вариант ли е?


- Всички варианти са обсъждани. Възприели сме този, защото при нас ситуацията е различна от другите страни: имаме малък брой ваксинирани и недостатъчно хора с имунитет.


Имаме и ограничен брой болнични легла. Засега сякаш клоните към това да се увеличават реанимационните места, отколкото да се ограничава разпространението на заразата. Правилно ли е това наблюдение?


- Броят на заетите легла е функция на това дали е ограничено разпространението на заразата.


Затова ви питам дали не трябва да бъде ограничено разпространението на заразата с допълнителни временни мерки?


- Колкото повече хора са заразени, толкова по-голям е броят на хората, които се хоспитализират. Има обаче една съществена разлика. Безспорно преживяваме най-тежката от всички досегашни вълни - броят на заразените на седмична база е близо 30% повече от предишните вълни. В същото време обаче броят на хоспитализираните е с 25% по-нисък. Това се дължи основно на подобрената болнична грижа. Част от случаите не стигат до болница, защото са лекувани в извънболничната помощ.


Като цяло здравната система се справя добре. Което се дължи основно на по-добрата организация, на правилното планиране още през лятото. И, разбира се, на натрупания опит.


Но от здравната система вече има много индикации, че няма места за настаняване?


- Сигналите за липса на легла са едно от нещата, които обсъждаме всекидневно с директорите на регионалните здравни инспекции. Засега, макар че при реанимационните легла сме близо до пълния капацитет, здравната система се справя. Няма проблем от гледна точка на невъзможност да бъдат лекувани хора. Това ни кара да мислим, че можем да преминем през кризата и без да стигаме до пълен локдаун.


Затова е важен въпросът какъв е пределът на здравната система като брой настанени в болници, брой заети реанимационни легла? Докога могат да се разкриват нови и нови легла в условия на изтощение на лекарите и недостиг на медицински персонал?


- Нещата не могат да се опростят по този начин. Подходът ни е основан на комплексна организация, не на брой легла. Ще дам пример: може да имате 10 болници с по три реанимационни легла и 10-20-30 екипа, които ги обслужват. Може да имате и една болница с 30 легла и пет обслужващи екипа. С това искам да кажа, че числото на леглата не е меродавно, те могат да бъдат преструктурирани и същият брой екипи да бъде използван по-ефективно и да обслужат повече легла. Това е едно от нещата, които правим.


Изходният показател на всичко е заболеваемостта. Има ли поне показател на заболеваемостта, който да е решаващ за предела?


- Няма да чуете число.


Заболеваемост 1500 на 100 хил. население приемлива ли е?


- Нищо не е приемливо. И 1000 не е приемливо. И 500 не е приемливо.


Щом не е приемливо, как следва да се постъпи?


- Трябва да се ваксинираме. Да спазваме противоепидемичните мерки и ще се преборим с кризата.


Но дори и сега да започнат да се ваксинират всички, трябва време да започне да действа ваксината. А ако 1000 на 100 хил. население не е приемливо...


- Такива хипотези от типа "какво ще стане, ако...". Както казваше някой, който не си спомням кой беше: "Какво ще стане, ако в гората има гъби?" Отговорът е: "Нищо няма да стане, в гората ще има гъби."


Отказвам да коментирам такива хипотези. Коментирам конкретната ситуация, а тя е: според мен мерките, които сме предприели, са достатъчни в момента. Вършат работа, дават резултат. Необходимо е допълнително време, както и съучастието на всички хора, за да видим истинския резултат. Ако не го възприемем като обща цел, мисия и задача, никакви мерки няма да сработят.


Предпочитате призивите пред действията под форма на заповеди?


- Да, залагам на разума и добрата воля на хората, на чувството им за общност. На доброто залагам, не на заплахата, не на страха, не на омразата.

Няма нужда от допълнителни ограничения, ние практически сме в локдаун



Защо приравнявате непременно ограниченията със заплаха и страх?


- Не, не ги приравнявам. Имам предвид, че не искам да плаша хората. Не искам да правят нещо от страх, а като осъзната потребност за себе си и за близките си, за обществото, ако се чувстват част от това общество. Мерките са указания как да се държим, за да превъзмогнем тази инфекция. Разбира се, неразумните, хулиганите, които умишлено ги нарушават, трябва да бъдат санкционирани. Но основният призив е, че можем да ги спазваме. Не е кой знае какво.


Разчитате на това, че хората по собствена воля ще ограничат контактите си?


- Би било разумно поведение. Разчитам, че това е мнозинството от нас.


Отказвате да има показател, че разумът не е надделял?


- Няма такъв. Процесът на оценка на ситуацията е по-сложен.


Ако дойде момент, в който разумът покаже, че трябва да бъдат формално въведени нови ограничения, те ще важат ли и за ваксинираните?


- Някои страни приложиха пълен локдаун, включително от Източна Европа мисля, че в момента Латвия е в такава ситуация: за всички, без оглед дали си ваксиниран или не. Аз съм избрал този подход, оценявайки непрекъснато епидемичния риск. Но ако тези мерки не се спазват, не доведат до желания резултат, ще бъдем принудени от обстоятелствата...


Вашият съветник проф. Мира Кожухарова заяви, че здравната система не може да издържи повече от 10 хил. души в болница. Това решаващо ли?


- Всички тези показатели са важни. Аз се съобразявам с мнението и се вслушвам в съветите на проф. Мира Кожухарова и на доктор Златанов.


На срещата със здравните организации вчера казахте, че следващите две седмици ще бъдат критични? Случайно ли е съвпадението с изборите и политическата обстановка има ли влияние върху начина, по който управлявате кризата?


- В следващите две седмици, ако спазваме приложените мерки, се надявам да видим тенденция на спад на броя на заразените, на заетите легла. Но ако не го правим, няма гаранции, че ситуацията няма да се влоши.


Честно ви казвам, че изборите нямат никакво отношение. Политическата обстановка има много негативно влияние. Повечето партии, кандидатите за президент използват ситуацията да яхнат гласовете на хората, да се противопоставят и да търсят под вола теле само и само да изпъкнат.


Има голяма разлика между гледните точки на мен като министър с екипа ми и на партии, които идват да скандират тука или да разпространяват фалшиви новини с цел да спечелят гласове. Те се борят за гласовете на хората на изборите. Ние се борим за живота на хората. Затова с много от партиите имаме диаметрални различия как се управлява кризата.


Обсъждате ли решенията за управлението на COVID кризата с президента?


- Информирам и президента, и министър-председателя за всички решения, които взимаме. Благодарен съм за подкрепата, която имаме. Благодарен съм и за критичните им бележки.


Да разбирам ли, че те подкрепят заболеваемост от над 900 души на 100 хил. население?


- По-извратено от това не може да се каже. Разбирайте, че подкрепят адекватни мерки. Никой не подкрепя починали хора. Тези, които правят така, че да има повече починали хора, са тези, които протестират срещу мерките и разпространяват фалшиви новини, за да спрат ваксинационния процес. Тези, които подкрепят ограничителните мерки, ваксинацията, помагат да има по-малко починали хора. Така го разбирайте.


През юли ни представихте ясен план за справяне със заразата, в който при почти двойно по-ниска заболеваемост от сегашната е предвидено на практика пълно затваряне. Какво ви отказа от плана?


- Не сме се отказали. Ние сме в пълно затваряне.


В плана е записано безалтернативно какво не трябва да работи.


- В момента е така.


В момента нищо не работи?


- Казвам, че сме приложили мерките в плана с възможността хората, които са се ваксинирали, тествали или са преболедували в последната година, да продължат да водят начина си на живот без ограничения.


А ограниченията се спазват и контролът по тях е напълно ефективен, предполагам?


- Вчера имах видеоконферентен разговор с директорите на регионалните здравни инспекции в цялата страната. Поставих им въпроса за контрола и те казаха, че имат много добро взаимодействие със служителите на МВР. Попитах ги и за впечатленията им за извършените до момента проверки и дали се придържат хората към правилата за сертификатите. Техните наблюдения са, че на повечето места хората се отнасят много отговорно към това: не допускат без сертификат в кина, театри, ресторанти, големи магазини.


Остава ли заявката, че най-малките ученици ще се върнат в клас от 8 ноември? Сключени ли са вече договори за доставки на тестове?


- Да, от 8 ноември. Сключени са договори с два доставчика. Ще се използват щадящи тестове със слюнка с плюене в торбичка. Очакваме доставката. Тъй като големи количества не могат да бъдат доставени в кратки срокове, направихме поръчка за по-малки количества, които ще стигнат за около две седмици. Предстои нова поръчка за по-големи количества, за да има за по-дълъг период от време и за да отворим възможност и горните класове да се върнат в безопасна среда присъствено през следващите седмици.



Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (62)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2835 Неутрално

    Не става този за министър на здравеопазването - витиеват и нерешителен в критична обстановка, ще му лежат на съвестта починали хора. Вярно, въведе зеления сертификат и за 2 седмици България направи 250 000 ваксинации, но не е достатъчно, трябва да са 2 пъти повече, за да има видим ефект.

  2. 2 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    На стойчо може всичко да му работи, ама един сив орган тотално е отказал! може ли нормален човек при 150 умрели човека на ден да казва, че мерките работели?!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  3. 3 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    Мерките са с доста спорен ефект. Просто вълната достигна своят пик.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  4. 4 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    И дори да е достигнала своя пик и мерките да работят, при това ниво на ваксинация ще има и следваща, и по-следваща, и по-по-следваща вълна. Ако се окаже, че наистина трябват бустерни дози и че имунитетът след преболедуване е около 12 месеца, никога няма да свърши мъката. И нормалните държави с право ще ни поставят в списъка с прокажени, които могат пак да им вкарат болестта, с която са се справили.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  5. 5 Профил на L Glassman
    L Glassman
    Рейтинг: 117 Неутрално

    "Те не са големи, но са компромиси. Търсим най-малкото зло."

    По 150 семейства на ден се сбогуват с близък човек докато търсим най малкото зло. Колко ли още народ трябва да измре, докато се усетят, че ако не се овладее Ковид, икономиката е в кенефа така или иначе!?

  6. 6 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 595 Неутрално

    На стойчо може всичко да му работи, ама един сив орган тотално е отказал! може ли нормален човек при 150 умрели човека на ден да казва, че мерките работели?!
    —цитат от коментар 2 на lz2


    При 135 умрели – 126 не са ваксинирани!
    Що да ги жалиш простите?

    До коментар [#2] от "lz2":

  7. 7 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2835 Разстроено

    До коментар [#4] от "fpyyh":

    Съгласен, ваксинацията е най-големият личен провал на Кацаров, 6 месеца пропиля и станахме отново за смях на цял свят, да не споменаваме колко човешки живота още можеха да са спасени. Ваксини имаме, имаме и 360 болници и достатъчно доктори, ваксинираните хора като процент - по-малко от Индия. Просто е за убиване този.

  8. 8 Профил на Vlado Nikolov
    Vlado Nikolov
    Рейтинг: 3738 Неутрално

    Работят толкова, колкото и тези срещу грипа. Тоест, почти никак.

  9. 9 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    [quote#6:"hrx16647690"][/quote]

    При 135 умрели – 126 не са ваксинирани!
    Що да ги жалиш простите?

    Ама те и останалите не са ваксинирани! Това са антиваксари-тарикати с купени сертификати!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  10. 10 Профил на daam
    daam
    Рейтинг: 1211 Неутрално

    Цяло лято се занимаваше с разчистване на лични сметки и уволнения на политически противници. Ваксинацията не го занимаваше. Пък беши и с едно наум за нея. И може да бъде и награден с министерски пост в редовно правителство - изпълни поставените му задачи! Най-много той и президентът са лично отговорни за сегашната ситуация. Всъщност, къде се крие президентът? Ваксиниран ли е, кога и с каква ваксина. Това не е лично негова работа, след като е президент!

  11. 11 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1346 Любопитно

    Цяло лято се занимаваше с разчистване на лични сметки и уволнения на политически противници. Ваксинацията не го занимаваше.
    —цитат от коментар 10 на daam


    Защо, тебе занимаваше ли те?
    Или чакаше Кацаров да ти се обади и да те заведе да се ваксинираш?

  12. 12 Профил на hrx16647690
    hrx16647690
    Рейтинг: 595 Неутрално

    Ваксинацията не го занимаваше.
    —цитат от коментар 10 на daam


    А бе хората искат да си умрат!
    От къде на къде той ще им пречи.
    Да не им е сайбия на техния живот?

    Има достатъчно инфо,
    че ваксините помагат за да се намали смъртността.

    До коментар [#10] от "daam":

  13. 13 Профил на МиГ-29
    МиГ-29
    Рейтинг: 1240 Неутрално

    Невероятно некадърен министър, назначен “партийно” да изчегърка хората на Герб и да ги замени със хора на “новата власт”.
    Не го интересува нито здравеопазване нито здравето на народа нито Ковид нито ваксини.
    Гледат в момента единствено да спечелят изборите на 14ти и после 21ви.

  14. 14 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    Въобще не става дума за здравето - за едни 7 милиарда става дума !
    Обещали са ги от ЕС на политиците ни за да ни ваксинират 70 % .

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  15. 15 Профил на Дедов'та Колюуа Унукя!
    Дедов'та Колюуа Унукя!
    Рейтинг: 934 Неутрално

    До коментар [#4] от "fpyyh":

    Съгласен, ваксинацията е най-големият личен провал на Кацаров, 6 месеца пропиля и станахме отново за смях на цял свят, да не споменаваме колко човешки живота още можеха да са спасени. Ваксини имаме, имаме и 360 болници и достатъчно доктори, ваксинираните хора като процент - по-малко от Индия. Просто е за убиване този.
    —цитат от коментар 7 на boevbisser


    A aз не съм много съгласен.

    Кацаров не става- мек е, не е лекар (доктор е, но по образование- никога не е лекувал). ОчеИзвадно е, че има политически ангажимент, но не за това искам да говоря.

    Искам да кажа, че според мен е леко безумно да виним министри, президенти, покрай изборите- и "кандидати" разни- за каквото и да е.

    Нямало било информационна кампания! Ти да видиш!

    От близо 2 години- изслушах всичко, изчетох всичко- без да искам.

    Кой не се изреди да говори- с цитати и линкове- и към медицински списания, и към статистика.

    За близо 2 години- намилане ВСЕКИ ден- във всяка медия, в света на Интернет- кой глупак чака политиците Стойчо или Благойчо да кажели нещо?

    20-тина % ваксинирани? Защо- ваксини ли няма, пари ли им искат на останалите?

    Големи биолози се извъдихме. ОК- шубе те е да ваксинираш 12- годишното си дете. Ама ти бе, пръч с пръча ти (фигуративно)- на 40+... Кво чакаш? Все още мратпредимно по- дъртички- ти на 40 или 50- от какво те е страх- от безплодие? За къде си се засилил с плодовитостта?

    За мургавите братя е ясно- те без пари даже не крадат.

    Ама за мен е някакси обидно- трябвала кампания. След 2 години всекидневни писания и говорения, статистики разни- ТЕПЪРВА трябва кампания?

    Това на нищо не прилича!

    БАСИ ТЪПИЯ САЙТ!
  16. 16 Профил на zz_s
    zz_s
    Рейтинг: 1267 Неутрално

    Какви мерки работят? за тази четвърта вълна мерките са закъснели. Евентуално ще имат ефект за петата.
    По политически причини проспахте шест месеца.

    "Терминът "русофоб" е измислен от руснаците и техните мекерета, за да дамгосат българските патриоти, поставящи интересите на България над интересите на Русия." #GRETA, GO TO SCHOOL !
  17. 17 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    [quote#11:"Virgin"][/quote]

    Ай стиге ве комуне! А Стойчо за какво го държим и му плащаме, за прави антиреклама на ваксините ли?

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  18. 18 Профил на Virgin
    Virgin
    Рейтинг: 1346 Неутрално

    [quote#11:"Virgin"]
    —цитат от коментар 17 на lz2
    Ай стиге ве комуне! А Стойчо за какво го държим и му плащаме, за прави антиреклама на ваксините ли?[/quote]
    Каква антиреклама е направил Кацаров?
    Я ти кажи каква реклама направи Борисов, като излъга че ни ваксинират със скапани ваксини?

  19. 19 Профил на boevbisser
    boevbisser
    Рейтинг: 2835 Разстроено

    До коментар [#15] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":

    За обидно, и на мен ми е обидно, но това е положението - две трети от населението ни е функционално неграмотно и вярва на Ванга, фейсбук, но не и на медицината. Но тук идва ролята на министъра, при тези обстоятелства всеячески да намери начин да тръгне масова ваксинация. Най-простият начин, според мен де, беше да задължат личните лекари и да им платят добре, нито ги задължиха, нито им платиха.
    Абе, българска работа, много съм ядосан, само миналата седмица загубих 3 стари приятели в провинцията - под 50 г., неваксинирани.

  20. 20 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#4] от "fpyyh":

    И при пълна ваксинация ПАК ще има следващи вълни. Просто такива са законите на еволюцията, вирусът също се бори за своето оцеляване, усъвършенства се и намира нови начини да заобиколи ваксините ш имунитета.

    Ако не вярваш погледни графиките за напълно ваксинираният Израел който тук често ни дават за пример. Да ти прави впечатление, че пика на вълната в началото на имунизацията е ПО-МАЛЪК от пика СЛЕД имунизацията? На 18 януари 2021г има пик с дневно 10,145 заразени а на 2 септември пика вече е 11,347 заразени!

    Напълно ваксинираният Израел има почти ДВОЙНО по-голям пик на вълната от нашите 6816 дневно на 27 октомври за който оревахме света.

    Нещо повече, с напредване на ваксинацията пикове се увеличават! Най-ниският е преди нея, 9,083 заразени на 30 септември 2020г.

    Просто погледнете графиките Daily New Cases. Ясно се вижда, че в Израел вълните си идват и отиват независимо от имунизацията. И заразяват въпреки нея със същата интензивност.

    И дори по-голяма. Защото ваксините действат като естествен стимулатор на еволюцията, срещайки с нея оцеляват само най-силните вируси.

    https://www.worldometers.info/coronavirus/country/israel/



    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  21. 21 Профил на Linuxer Python3
    Linuxer Python3
    Рейтинг: 141 Неутрално

    Закони, заповеди са само по хартия. Проверки са тип "бай ганьо". Дори я заведение на двора на болница няма никакъв контрол на сертификат. Питаш дали трябва да изискват сертификат отговорът в заведението да ама... Дори полицаи сядат си спокойно хора влизат излизат. Едно не разбирам защо тази осигурителна система с закон е задължително направен пък се плаща за всичко пак? Защо всеки месец държавата рекетира с тези осигуровки хората пък не се знаят тези пари къде отиват? Защо няма всеки гражданин осигурителна сметка и да си види внесените средства за да може при нужда да ги използва? Както в Америка. А вместо това с закон да се рекетира и пак да плаща и да не получава едно голямо нищо. България е тотална катастрофа и мафия. Никакви закони само по хартия са. Каквито и да мерки ще има обществото не спазва и няма никакви санкции. Някой да е виждал да са санкционирани не спазващи мерките? Не!

  22. 22 Профил на lz2
    lz2
    Рейтинг: 1955 Неутрално

    [quote#18:"Virgin"][/quote]

    поразрови се из нета и ще видиш! Има и клипове!

    ПравописА е поле за изява на неграмотните!
  23. 23 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#14] от "dark'star":

    Май че това е обяснението за тази ВНЕЗАПНА любов към ваксинирането. Цяло лято то хич не ги вълнуваше, дойде и почти отмина една вълна и пак апатия.

    НО. на хоризонта се появиха едни 7 милиарда евро, от ЕС натиснаха що така даваме лош пример и страда бизнеса на толкова обгрижваните Пфайзър... И Кацаров се разтича да вкара стадото в кошарата.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  24. 24 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 548 Любопитно

    Да попитам:
    След като не се ваксинирал Стойчо Кацаров, кога му изтича сертификата от преболедуването му?

    За мен питам, а не за приАтел.

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  25. 25 Профил на realguru
    realguru
    Рейтинг: 2510 Неутрално

    Не съм сигурен дали мерките работят или хората като видяха на къде отиват работите и ограничиха контактите си. Все пак има 1-2 милиона отговорни хора дето ги е грижа за здравето им - тяхното и на близките им.


  26. 26 Профил на Fred
    Fred
    Рейтинг: 1826 Неутрално

    До коментар [#15] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":

    Обяснението за апатията към ваксинирането е просто: Хората НЕ ВЯРВАТ че то ще спре епидемията!

    Причини за това много:
    - Лъжливи политици които МНОГО пъти са ги лъгали, защо да им вярват сега?
    - "Експерти" които си сменят мнението като носна кърпичка в зависимост от това дали са на власт или в опозиция.
    - Продажни медии които съвсем очевидно се занимават с МАСИРАНО промиване на мозъците а не с обективно информиране.
    - Дори от чисто житейска гледна точка. Ваксините не премахнаха вируса на грипа, защо да вярваме, че ще го направят с коронавируса?

    Съвсем естествена реакция е, когато човек насила го тикат в определена посока да почне да подозира че това не е случайно. Още повече когато ясно се вижда, че в случая играят едни Много Големи ПАРИ! Които впрочем ще бъдат извадени от нашият джоб.

    Юда се продаде за 30 сребърника, а ДБ на БСП за 8 районни кмета.
  27. 27 Профил на Котаракът в чизми
    Котаракът в чизми
    Рейтинг: 80 Неутрално

    С мерки 150 починали на ден. Без мерки - същото.

    Законите са като наденичките. По-добре да не виждаш как се правят. /Ото фон Бисмарк/
  28. 28 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1991 Неутрално

    До коментар [#20] от "Fred":

    Израел е много далече от напълно ваксиниран, 70% от възрастното население, което оставя 30% + децата за разпространители, напълно достатъчно, за да си се вихри. Португалия и може би Испания са единствените държави, които се доближават до деветдесетте процента нужни, за да се изкорени делтата. Ако мутира и се появи още по-заразен вариант, наистина ще трябват 100%.

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  29. 29 Профил на alray
    alray
    Рейтинг: 489 Неутрално
  30. 30 Профил на svetlio_rm
    svetlio_rm
    Рейтинг: 650 Неутрално

    Пълен провал на здравен министър и на избралият го Радев.
    Как може да продължава да го търпи при този крах, в който сме и от който не се вижда изход ?
    Като неможе да се справи или оставка или да го сменява президента..
    Какво чакат 500-1000 умрели на ден ли ? Народа да не просто една статистика..
    Да бяха вкарали за 2-3 седмици локдаун и готово.
    А те сертификати за 20-30% от населението пък другите с ограничени права ?Половината деца в училище да се тестват другата половина на късмет ?

  31. 31 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 746 Весело

    До коментар [#1] от "boevbisser":

    „България направи 250 000 ваксинации, но не е достатъчно, трябва да са 2 пъти повече, за да има видим ефект“

    Ти от балкона ли гледаш какво е достатъчно? Ще бъдат повече и достатъчно когато такива дървени философи като тебе се ваксинират. Или Стойчо да дойде и да ви набива сам вакасините у гъзъ?

  32. 32 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 746 Весело

    До коментар [#16] от "zz_s":

    „По политически причини проспахте шест месеца.“

    Кой ги проспа? Кацаров или или всички дървени философи от стадото, които цяло лято си развявахте гъзъ и ръсехте мозък колко вредни и безполезни са ваксините, как ви се отнема свободата(като чели пък я имате), как всичко е световна конспирация и печалба за фарма–индустрията. В страни като Канада с принуда ваксинираха над 90% и вече забравиха за мерки, живота тече нормално.

  33. 33 Профил на joro4900
    joro4900
    Рейтинг: 746 Весело

    До коментар [#15] от "Дедов'та Колюуа Унукя!":

    „Ама за мен е някакси обидно- трябвала кампания. След 2 години всекидневни писания и говорения, статистики разни- ТЕПЪРВА трябва кампания?“

    Не се кОси, за тЕх всяка кампания е анти кампания, дет се вика „ти му набиваш честта в гъзъ, то са надува та я пърди“...

  34. 34 Профил на Consumer
    Consumer
    Рейтинг: 2992 Любопитно

    Тези мерки трябваше да ги обявите като неизбежни през пролетта и да ги въведете в началото на септември.

    Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you want
  35. 35
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  36. 36 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#15] от "Дедов'та Колюуа Унукя!"

    Свободата на избора е и отговорност. Аз съм решил да не се ваксинирам и съм готов да си нося последствията. Включително и да умра от Коронавирус. Защо НЕ ИСКАТЕ да уважите избора ми?
    Освен това, имам основателни причини да считам, че при мен ваксината ще влоши положение с други хронични заболявания. И да напомня - за тези препарати никой никаква отговорност не носи, ако утре се разболя или умра от ваксината близките ми
    Идеята как съм отговорен за това което става е глупава, смъртоносни вируси е имало, има и ще се появяват нови занапред. Колко съм отговорен за епидемията, толкова и за глобалното затопляне, т.е. пренебрежимо малко.
    И да, министърът не е прав, локдаун е по-добрият вариант в момент.

  37. 37 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#15] от "Дедов'та Колюуа Унукя!"

    Свободата на избора е и отговорност. Аз съм решил да не се ваксинирам и съм готов да си нося последствията. Включително и да умра от Коронавирус. Защо НЕ ИСКАТЕ да уважите избора ми?
    Освен това, имам основателни причини да считам, че при мен ваксината ще влоши положение с други хронични заболявания. И да напомня - за тези препарати никой никаква отговорност не носи, ако утре се разболя или умра от ваксината близките ми
    Идеята как съм отговорен за това което става е глупава, смъртоносни вируси е имало, има и ще се появяват нови занапред. Колко съм отговорен за епидемията, толкова и за глобалното затопляне, т.е. пренебрежимо малко.
    И да, министърът не е прав, локдаун е по-добрият вариант в момент.

  38. 38 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Весело

    До коментар [#2] от "lz2":

    Какво ти разбира гербавата глава от мярка ?:)) Вие гербята имате само две мерки ...Ластик и НОЩ :)

  39. 39 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Весело

    Прекрасно се спарява министър Кацаров ! За първи път от 12 години да разбираш речта на министър. Има план , има протокол за действие , има лечение в дома . На всички в системата е ясно кой какво прави при определени показатели на заразяване. Тестовете с деца също са прекрасна инициатива. Така че анти европейската партия ГЕРБ ,която е срещу сертификатите да го ...:)

  40. 40 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Весело

    До коментар [#37] от "Vassil Stoychev":

    Кой ти пречи ?? Ако си на работа и там искат сертификат ще трябва да излезеше в отпуск ...., до нова заповед когато сертификатите се отменят ..:)

  41. 41 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Любопитно

    До коментар [#30] от "svetlio_rm":

    Няма да има Локдаун , това е ...

  42. 42 Профил на zyf581066592
    zyf581066592
    Рейтинг: 32 Неутрално

    1.Някой досега даде ли подробно научно издържано обяснение защо има такива "вълни"?
    2.Някой даде ли подробна параметрична статистика за починалите, разболелите се и пр.?

  43. 43 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Весело

    До коментар [#25] от "realguru":

    Мерките , мерките работят .... Сега ще подхванат и администрацията със зелен сертификат :)

  44. 44 Профил на dejmos
    dejmos
    Рейтинг: 2663 Весело

    До коментар [#10] от "daam":

    И защо гербята се ваксинират най-малко ?? Заради изветрялата ваксина ли ?:)

  45. 45 Профил на Michael Jordan
    Michael Jordan
    Рейтинг: 1114 Неутрално

    Много безумни главици,
    са днешните политици.

  46. 46 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3538 Неутрално

    този човек е лично отговорен за невзетите навреме мерки срещу заразата

    т.е. той е масов убиец

    и подлец, който предава колеги, които са му направили услуга

    и лицемер, който преди говореше едно (против ваксините), а после почна да говори и даже да върши друго, защото това му носи министерска заплата

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  47. 47 Профил на Николай Теллалов
    Николай Теллалов
    Рейтинг: 3538 Неутрално

    До коментар [#37] от "Vassil Stoychev":

    а готов ли си да пазиш другите да не ги заразиш?

    то така и всеки шахид може да рече - ами аз само се сабоубивам, никому не преча
    (на претъпкан с народ площад с мощен експлозив)

    властта ражда паразити! в това съобщение се съдържат всички нарушения на правилата за писане на коментари, каквито модераторите могат да си изхалюцинират
  48. 48 Профил на Един Българин
    Един Българин
    Рейтинг: 1103 Неутрално

    До коментар [#47] от "Николай Теллалов":

    До сега защо никой не заразих? Неможах и аз да се заразя макар да имах контакти се оказа. Няма и да заразя още 2 г тъпотии, после се надявам да се сменят политиците и да няма глупости като заключвания и сертификати. Трябва да спрат милиардите от ЕС за да се успокоят нещата май :). все около избори или траншове от ЕС получаваме "вълни". Април имахме 11 000 в болници , сега за 8 000 см се "приетеснили".

    п.п. Дневник, къде ви е статистиката за преносители, умрели и т.н. за днес? Нещо май прекалено ниски са числата вече и не е удобно да я публикувате, а? Голята "зараза" взе че изчезна или пак някой политик е пипал статистиката.

    Един Българин
  49. 49 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 417 Неутрално

    този човек е лично отговорен за невзетите навреме мерки срещу заразатат.е. той е масов убиеци...
    —цитат от коментар 46 на Николай Теллалов


    Хапчетата...

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  50. 50 Профил на trial_jezz
    trial_jezz
    Рейтинг: 417 Неутрално

    този човек е лично отговорен за невзетите навреме мерки срещу заразатат.е. той е масов
    —цитат от коментар 46 на Николай Теллалов


    ...психопат такъв!

    “Those who love peace must learn to organize as effectively as those who love war.” ― Martin Luther King Jr.
  51. 51 Профил на qyn141085660
    qyn141085660
    Рейтинг: 22 Неутрално

    На стойчо може всичко да му работи, ама един сив орган тотално е отказал! може ли нормален човек при 150 умрели човека на ден да казва, че мерките работели?!
    —цитат от коментар 2 на lz2


    Днес, от сърдечносъдови заболявания, в БГ ще умрат 311 човека. Не те чувам да ревеш за тях. Но пък си много модерен - плещиш мантрите, които ти дават плюсове във фейсбук. Популация от безмозъчни дронове.

  52. 52 Профил на qyn141085660
    qyn141085660
    Рейтинг: 22 Неутрално

    Говорят си двама:
    - Аз се ваксинирах за да спася живота на някой друг
    - Аз пък спрях да ям шоколад, защото съседа е диабетик
    --------------------------------
    Сега, ако всички ваксинирани спрете да пиете алкохол, сърдечно-съдовите заболявания в БГ ще намалеят с 42.8%. Бъдете отговорни - спрете алкохола и шоколада, спасете нечий живот (дори и този, когото спасявате да пуши по 3 кутии цигари на ден и да изпива 2 литра водка и вашите действия да нямат никакъв ефект върху други хора).

  53. 53 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#47] от "Николай Теллалов":

    У дома всички го изкараха Ковида покрай мен още преди година, засега слава Богу са добре. Вие ако заразите някого с вирус - примерно грип А/Б/С форма, ХИВ или хепатит А/Б/С и в резултат той получи трайни увреждания, каква точно юридическа отговорност носите ?

    Не усещате ли, че олеквате с тези постоянни хипохондрични натяквания ? Хайде тогава всички да се затваряме по къщите и да излизаме веднъж на три дни само за храна. Тогава /по вашата теория/ всички ще живеят вечно.

  54. 54 Профил на Vassil Stoychev
    Vassil Stoychev
    Рейтинг: 753 Неутрално

    До коментар [#40] от "dejmos":

    Съгластно българската Конституция имам право на труд. Работодателят НЯМА ПРАВО да ми откаже да работя на основание на някакви противоконституционни заповеди на МЗ. Такъв член няма и в КТ. Може да прекрати трудовия договор, аз пък имам право да го съдя и разходите за това се поемат от държавата.

    Има един друг въпрос - данните за здравния статус на всеки човек са ЛИЧНИ и по презумция са защитени от закона и работодателя НЯМА ПРАВО да изисква подобна информация. Ако има проблем - за целта има медицинско удостоверение от здравна институция дали си годен да рботиш. Всъщност това би трябвало да е смисъла на т. нар. сертификат - да има начин подобна информация лесно да е публично достъпна.

    Накрая, аз не разбирам какво точно удостоверява въпросния баркод, освен че са използвани продуктите на определени фармацефтични фирми.

    ПС. Отхвърлянето на жалбите в съда срещу заповедта за въвеждане на Зеления сертификат на базата "обществен интерес" погазвайки действащата Конституция е изключителено опасен прецедент. Утре на някой стадиона може да бъде организиран един нов Народен съд и да бъде юридически обоснован със "защита обществения интерес".

  55. 55 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 7181 Неутрално

    "Залагам на разума и чувството за общност на хората, не на заплахата, страха и омразата"
    Точно за българите не разчитай на разума.

  56. 56 Профил на nniikkii
    nniikkii
    Рейтинг: 473 Неутрално

    Безсрамник!!!
    Довчера „гражданин" – антиваксър и критикар! Днес „министър" с мерки и „носете ги тия маски"!

  57. 57 Профил на Козльо
    Козльо
    Рейтинг: 30 Неутрално

    До коментар [#24] от "Чоко и Боко":


    Да попитам: След като не се ваксинирал Стойчо Кацаров, кога му изтича сертификата от преболедуването му?За мен питам, а не за приАтел.
    —цитат от коментар 24 на Чоко и Боко


    Не се ли е ваксинирал, троле?

    А това какво е?

    https://www.segabg.com/node/184225

  58. 58 Профил на Hristo Blagoev
    Hristo Blagoev
    Рейтинг: 338 Неутрално

    Ефективността на ваксините е твърде, твърде спорна, но затова пък нейната ефикасност е определено негативна. Другояче казано: ползата от ваксините е несигурна, но затова пък вредите от тях са ОЧЕВАДНИ:

    1. Много пари (да не забравяме, че Борисов БЕШЕ купил ваксини за 300 милиона) за ваксини, които по-късно биват бракувани (поради изтекъл срок на годност) или пък подарявани (пак за същото). Сегашните управляващи правят същото.

    2. Болшинството хора нямат нужда от ваксини, защото преболедуват ОРВИ-пандемиите (каквато е Ковид) „на крак“ и придобиват имунитет, който е по-траен, по-физиологичен и по-евтин от пост-ваксинациония такъв.

    3. Тежките странични действия (белодробни тромбоемболии, сърдечни ифаркти, мозъчни инсулти, полиневрити тип Гален Баре), съвсем не са редки усложнения от ВАКСИНИРАНЕТО. Както не са редки и фаталните случаи след ваксиниране.

    4. Затварянето на болниците за планово лечение неминуемо ще доведе до повишена заболеваемост и смъртност (не от вируса, а от „мерките“). Ако подобен ефект бъде отчетен в края на гоидната, убеден съм, че управлаяващите ще се опита да го пришият на Ковид-вируса (и разбира се на неваксинираните).

    5. За различните „компенсации“ с които хората биват принуждавани ДА НЕ РАБОТЯТ, а да си стоят в къщи, не ми се говори. Общите щети от „мерките“ възлизат на стотици милиони, а може би и милиарди долари. С тези пари можеха да се построят дузина детски болници, за каквито мечтаем вече повече от 40 години.

    Извод: МЕРКИТЕ (ВКЛЮЧИТЕЛНО ВАКСИНИТЕ)НЕ РАБОТЯТ, НО ЗАТОВА ПЪК ВРЕДЯТ. ПРИ ТОВА НЕ САМО НА ДЖОБА, НО И НА ЗДРАВЕТО.

  59. 59 Профил на Hristo Blagoev
    Hristo Blagoev
    Рейтинг: 338 Неутрално

    „Мерките“, включително ваксините, не са работили никога и никъде. Ако целта им е била да спрят или ограничят епидемиите – те не са я постигнали; нито са ги спряли, нито са ги ограничили, а още по-малко са ги предотвратили. Спрвака: Всички „прилежно“ ваксинирани страни – без изключение.

    Ако целта им е да предпазят отделния човек от заразяване (контаминиране) – те не са я постигнали.

    Ако целта им е да осигурят защита за околните хора (чрез ваксиниране на част от популацията) – тази цел не е постигната. Вакиснираният е точно толкова заразопреносител, колкото и неваксинираният.

    Ако целта е „осигуряване“ на по-леко протичане на евентуално заболяване (която е най-често припяваната „мантра“ за ползата от ваксинирането) – то подобно твърдение е най-малкото – НЕДОКАЗАНО. Затова пък категорично е ДОКАЗАНО, че преболедуваното е по-ефективен способ за повторно заразяаве (поне в рамките на един ОРВИ цикъл).

    Не искам да говоря за вредите от ваксините (при част от хората). Само трябва да спомена, че те не са нито малко (по сериозност), нито малко (по-количество, честотност), нито пък – неизбежни. Защото „спонтанното“ заразяване е НЕИЗБЕЖНО, за разлика от ваксинирането (което на ужким е „доброволно“).

  60. 60 Профил на victor_victim
    victor_victim
    Рейтинг: 362 Неутрално
  61. 61
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  62. 62 Профил на Георги Славчев
    Георги Славчев
    Рейтинг: 281 Неутрално

    До коментар [#2] от "lz2": "На стойчо може всичко да му работи, ама един сив орган тотално е отказал! може ли нормален човек при 150 умрели човека на ден да казва, че мерките работели?!"
    - Стойчо е прав, освен това едни птички постоянно му шепнат на ушенцето. 140 починали като обща смъртност са под нормата, а на информацията че са умрели от Ковид, не може да се вярва. В Бг умират средно по 300 човека дневно и ако има плюс това число не е повод за трагедия, нито пък няколко човека минус са предпоставка за оптимизъм. При всички случаи мерките водят до стрес и ще доведат ако не до мечтаната от какавидите масова смърт, то до увеличаване на психическите заболявания и последвалото скъсяване на човешки животи.
    - Ако бяха по умни претенциозните цървули, досега и ваксинираните щяха да са заветните 70%, и мерките щяха да са ефективни, и заведенията щяха да работят и децата нямаше да се закачат и още много и, но цървулите трябва да слушат, защото не могат да се разделят с надеждата, че е възможно все някога да станат трандафори.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK