Александър Кашъмов: Забраната да се припомнят неудобни факти за хора от властта е цензура

Александър Кашъмов

© Юлия Лазарова

Александър Кашъмов



Две дела, по които адвокат беше Александър Кашъмов, привлякоха вниманието през последните дни. Съдия Даниела Попова от Софийския градски съд (СГС) осъди на първа инстанция електронната медия "Медиапул" и журналиста Борис Митов да платят солидарно 60 000 лева обезщетение плюс близо 7000 лв. разноски по иск на бившия председател на СГС Светлин Михайлов за публикации, в които се припомнят неудобни факти и критики от официални източници. Делото носи характеристиките на SLAPP процес (Strategic Lawsuit against Public Participation) - който се води с цел да откаже журналистите от активната им гражданска позиция. Пред Европейския съд по правата на човека (ЕСПЧ) в Страсбург адвокатите Mиxaил Eĸимджиeв и Kaшъмoв ocъдиxa Бългapия зa безконтролното подслушване и събирането на трафични данни в нapyшeниe нa Koнвeнциятa зa зaщитa нa пpaвaтa нa чoвeĸa. "Дневник" покани адвокат Кашъмов да коментира двете съдебни решения.


Кое е смущаващото в решението по делото срещу "Медиапул", което медията загуби на първа инстанция? Можем ли да го причислим към феномена SLAPP?


- Според мен в момента това дело може да бъде посочено като най-яркия случай в последните 20 години за SLAPP в България. Причина за този извод е както огромният размер на присъдените неимуществени вреди - 60 000 лв., отделно от разноските, които с прибавените лихви може би ще се удвоят, така и пълното неглижиране на основни, фундаментални принципи за защита на свободата на словото, които Конституционният съд (КС) е извел още през 1996 г. Така например публичните фигури са длъжни да търпят критика в много по-голяма степен от частните лица според КС и Европейския съд по правата на човека. Как това се съвместява с най-високия присъден размер в практиката, остава неясно.




Друга причина да говорим за SLAPP е наличието на обезпечение във формата на наложени запори, заради които медийното издание и журналистът не са в състояние да живеят и работят спокойно. Подобна мярка от страна на държавата представлява форма на цензура, тъй като има смразяващ ефект по отношение на бъдещи критични публикации и е предупреждение към всички свободомислещи, че диалогът и широкият дебат няма да се търпят в нашето общество.


Според съдията това, че ищецът е публична личност, не оправдава критичните публикации срещу него. С това не се ли отстъпва от трайната практика на ЕСПЧ?


- Категорично се отстъпва от практиката на ЕСПЧ. Нещо повече - в случая става въпрос не просто за публикация, свързана с публична личност, но за коментари по отношение на факти и обстоятелства, които трябва да бъдат взети предвид при кандидатстването му за позицията на председател на Софийския градски съд. Това не е някаква информация, свързана с интимния живот, а е напомняне на публично оповестявана информация, която съдържа характеристики за първия мандат на този човек. Ако подобна информация не може да бъде свободно публикувана и обсъждана, какъв е смисълът на състезанието за тази позиция и можем ли да говорим за честност и прозрачност на подобни процедури?


Как бихте описали границата на свободата на словото, когато става дума за публична личност? Какъв е общественият интерес в такива случаи?


- Общественият интерес предполага цялата налична за някого информация, свързана с преценката дали е подходящ за даден публичен пост, да бъде публично достояние. Неслучайно съдът в Страсбург е приел, а Конституционният съд е възприел това разбиране, че свободата на словото се отнася не само до информация и идеи, които се считат за безвредни или са приемани с безразличие, но и до такива, които шокират, смущават, разстройват държавата или части от населението. Това са изискванията на плурализма и широкомислието, без които няма демократично общество.


Съдията по делото посочва като обида дори напомнянето на случая с крадения джип, който съдията управляваше. Също и силно критични думи, изречени от Константин Пенчев на заседание на Висшия съдебен съвет. Трябва ли журналистите да се въздържат от припомняне на такива факти поради опасност да се окажат клеветници или тиражиращи обида?


- Поначало Върховният касационен съд изрично е приел в практиката си, че при цитиране на факти и обстоятелства вторият издател не носи отговорност. Забраната една медия да припомня по отношение на публична личност стара информация представлява по същността си забрана да се знае и помни миналото. А общество, което не знае своето минало, не може да взема правилни решения и да гради своето бъдеще. Подобна забрана представлява форма на цензура.


Очевидно е, че епитетът "скандален" е един от мотивите за това решение. За него смятате ли, че съдът има право?


- Според практиката на Конституционния съд и на ЕСПЧ оценките не подлежат на доказване. Това е приел и ВКС. В случая обаче дори става ясно защо той е окачествен по този начин, тъй като е припомнена информация, станала известна в миналото. Отгоре на всичко самите определения са цитати, тъй като такива мнения за този човек са били изразявани от уважавани магистрати. Важно е и друго - обидата според практиката на съдилищата се свежда до вулгарни или цинични думи. Такива в случая не са употребени. В практиката на ЕСПЧ много по-остри квалификации, изречени в рамките на обществен дебат, са били приемани за израз на свободното слово, като "неморален", "опортюнист" и дори "идиот".


Още преди 20 години в оправдателните присъди по делото на покойния бивш премиер проф. Беров срещу журналиста Явор Дачков се прие, че израз като "патрона на разграбването на България", употребен по отношение на публична фигура като оценка на неговото управление, е допустим с оглед защитата на свободата на словото. Нима един председател на най-големия окръжен съд заслужава привилегията да не бъде оценяван? Това решение създава усещането за завой и връщане назад.


С адвокат Екимджиев спечелихте дело в Страсбург срещу българските управляващи за нарушения, свързани с използването на специални разузнавателни средства и трафични данни от мобилните оператори - стара тема, по която от години нищо не се променя. Какво е посланието на съда този път?


- Може би за първи път ЕСПЧ осъжда повторно за едно и също нещо държава, която не е гарантирала гражданите срещу злоупотреба при тайно следене. Гаранцията срещу тайно следене, извършвано както чрез специални разузнавателни средства, така и чрез достъп на службите, полицията и прокуратурата до данни за трафика на електронни съобщения (кой, кога, с кого и откъде си говори или пише), е изключително важна в демократичното общество. Тук е нарушен принципът на демокрацията, според който гражданите трябва да са непрозрачни за държавата, а тя - да е прозрачна за гражданите. Нарушението у нас се осъществява, като, от една страна, има практики на непрозрачност на управлението и откази да бъде предоставяна обществена информация, а от друга - държавата чрез свои институции има широк достъп до данни, от които може да прави изводи за хората и техния личен живот.


През годините, въпреки някои формални стъпки, както Законът за специалните разузнавателни средства, така и Законът за електронните съобщения, но най-вече - процесът на тяхното прилагане, не просто останаха на нивото на 2007 г., когато България беше осъдена за пръв път, но се влошиха. Наистина, създаде се Национално бюро за контрол на СРС, но в предходен мандат неговите опити да си върши работата и да прави проверка за злоупотреби доведоха до удари, отстраняване на заместник-председател, а впоследствие - подмяна и обезкръвяване.


По отношение на трафичните данни се оказва, че хем няма институция, която да осъществява цялостен контрол, хем дори статистиките не са прозрачни. Да не говорим за разширяването на приложното поле на достъпа до трафични данни след обявяването на извънредното положение през 2020 г., което Конституционният съд обяви за непропорционална мярка. Това решение, както и предходно решение за обявяване на разпоредби от Закона за електронните съобщения за противоконституционни, не бяха достатъчна аларма, за да може Народното събрание да запретне ръкави и най-после да създаде реални гаранции срещу произвол.


Както изглежда, за пръв път ЕСПЧ решава по темата "трафични данни". В други държави - членки на ЕС, въпросът беше окончателно решен с приети от техните конституционни съдилища решения. При нас, независимо от двете решения на КС, се наложи съдът в Страсбург да повтори, че нещата не са наред и Европейската конвенция за правата на човека е нарушена.


Как това решение може да принуди управляващите да спазват правата на гражданите? Като се има предвид, че след първото решение на ЕСПЧ нещата даже се влошиха.


- Управляващите у нас трябва да се научат, че формалистичният подход и палиативните мерки не са решение на никой проблем. За да се спазват правата на хората, трябва да има реален контрол и защита. Още повече че колкото и да се задържат едни управляващи на власт, те неминуемо си отиват рано или късно и идват други на тяхно място. Тогава те се сещат, че правата на човека са нещо важно, че има злоупотреба с техните права и т.н., което удобно са били забравили преди, докато са седели в престолите на властта.


За да се повдигне нивото на цялото общество, трябва да се научат тези азбучни уроци и да се промени самата култура на управление. Ако всеки работи с ясното съзнание, че утре обект на злоупотреба може да бъде както той, така и негов близък, и съседът отвъд, ще се стреми да гради не колиби от слама, а диги, които да спират с мощната си конструкция напора на произвола, тиранията и корупцията.

Ключови думи към статията:

Коментари (75)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    Нека уточним. Съдийката потвърждава истинността на цитираните от Митов факти, но ги осъжда за коментара на журналиста по тях. И тук е интересното и показателното за темата. Константин Пенчев нарича ищеца "позор за системата", но него не го съдят, а съдят журналиста и медията.
    Това е като да цитираш Бойко Борисов, който нарича Цвета Караянчева {"самоцензура"}**** и да ти изтрият мнението.

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  2. 2 Профил на jmf29537805
    jmf29537805
    Рейтинг: 1060 Неутрално

    "Така например публичните фигури са длъжни да търпят критика в много по-голяма степен от частните лица, според КС и Европейския съд по правата на човека. "

    Да, ама не!
    Например, оня ден Коцето много се засегна, че изхващаха депутатите му в демагогия.

  3. 3 Профил на Червен дисибар
    Червен дисибар
    Рейтинг: 268 Неутрално

    Съдът е отсъдил ама адвокатите са недоволни о обясняват надълго и нашироко кой крив кой прав. А иначе много реват за правова държава.

    Гешев е виновен.

  4. 4 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    “Съдийката потвърждава истинността на цитираните от Митов факти, но ги осъжда за коментара на журналиста по тях.”

    Съдията е шофирал краден джип, но това не може да се нарича “скандално” в електронна медия, защото следва петцифрена глоба.

    А когато Кашъмов и Екимджиев заведат дело в Страсбург и осъдят държавата за ШЕСТцифрено обезщетение, нека го платят солидарно съдията с крадения джип и съдийката, постановила присъдата.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  5. 5 Профил на selqnin
    selqnin
    Рейтинг: 853 Весело

    Харвардите ще оправят нещата...

  6. 6 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 558 Неутрално

    "Представителната демокрация е доказано най-добрата форма на обществено устройство.
    Но тя функционира толкова добре колкото гражданите имат възможност да се информират и да упражняват контрол върху своите представители.
    Ние вярваме, че технологиите тотално ще променят играта като ни позволят да създадем много по-тесни връзки между гражданите и техните представители.
    Затова създадохме Фондация „Стража“."
    Управлението при демокрацията се основава на политики. При автокрации се основава на сила. Силата винаги се оправдава с лъжа и цензура. Основно свойство на силата е необратим преход към диктатура.

  7. 7 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#4] от "Norman Granz":

    “... нека го платят солидарно съдията с крадения джип и съдийката, постановила присъдата.”

    В този ред на мисли, нека сумата за нерегламентираното подслушване на граждани по времето на Цацаров и Гешев бъде удържана от фонд “Работна заплата” на гешефтурата. Така би било справедливо.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  8. 8 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    Един убийствен анализ за Гешев и ролята му в прикриване на престъпленията на предижното правителство:

    "42-годишният Борислав Колев, който е привлечен към наказателна отговорност за пране на пари, е изразил готовност да разкаже на кого е предал 53 млн. лева, предназначени за строителството на магистралата. В замяна на това обаче е поискал от прокуратурата да остане под домашен арест, да му бъде позволено да пътува в чужбина след определен период от време, както и да получи по-леко наказание.

    "Наблюдаващият прокурор е отговорила, че подобни извънсъдебни договорки са в противоречие на закона", посочиха от Софийската градска прокуратура. В същото време Наказателно-процесуланият кодекс казва: "След приключване на разследването по предложение на прокурора или на защитника може да бъде изготвено споразумение между тях за решаване на делото", след което споразумението се внася от прокурора в съответния първоинстанционен съд незабавно след изготвянето му заедно с делото.

    Подобни договорки между държавното обвинение и подсъдимите не са единични. През 2017 г. 35 души са били осъдени и санкционирани по внесени споразумения от Специализираната прокуратура, става ясно от годишния ѝ доклад. По това време неин административен ръководител все още е Иван Гешев."
    https://segabg.com/category-observer/da-se-sporazumeesh-geshev-zavisi-chii-sa-milionite

    Т.е. Иван Гешев, за когото сключването на извънсъдебни споразумения е РУТИННА ПРАКТИКА, не желае да сключи извънсъдебно споразумение с ключов свидетел, който би могъл да помогне за разследването на финансови злоупотреби в гигантски размери около усвояването на парите за злополучната АМ Хемус?

    Защо Иван Гешеф НЕ ЖЕЛАЕ да се установи истината за грабежа на века?

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  9. 9 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    Странно е, че много държави все още продължават да са членове на тази левичарска организация Съвет на Европа и позволяват на НПО-та със съмнителна слава да изнудват хората със съда й в Страсбург.

  10. 10 Профил на Полковник Паликъщов
    Полковник Паликъщов
    Рейтинг: 5794 Неутрално

    Журналистите трябва много добре да претеглят какво да публикуват! Разследващата журналистика изисква информацията да се проверява и да е от минимум 2 независими източника, ЕЖК (една жена каза) не е достатъчно!

    Иначе си е жива клевета и съдът е длъжен да защитава наклеветените!

    ДБ: Време е да спечелим България
  11. 11 Профил на fpyyh
    fpyyh
    Рейтинг: 1979 Весело

    До коментар [#10] от "Полковник Паликъщов":

    Да беше прочел статията, дори съдийката не твърди, че фактите не са верни, какви два източника те гонят?

    за да разберете всичко за белодробния рак, продължавайте да пушите
  12. 12
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  13. 13 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1369 Неутрално

    След такова съдебно решение, което най-вероятно ще доведе до следващи глоби и отделно в момента прецаква действаща медия, не е ли време този тип наказания с глоби от ЕС да се плащат от виновните? В случая е редно да се вземат бюджета на съдебната система, още по-добре, ако се взимат от ФРЗ на тази система, а защо не и да се плащат персонално от виновните лица. Ако един човек открадне нещо от друг, осъждат го да ги върне, а ако един съдия, прокурор, следовател или разследващ от МВР ни докара глоба от няколко десетки хиляди евро, ние ги плащаме, а той получава бонуси - нещо не е наред.

  14. 14 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#11] от "fpyyh":

    "Да беше прочел статията, дори съдийката не твърди, че фактите не са верни..."

    Точно обратното: съдийката изцяло потвърждава изнесените факти, но осъжда журналиста и изданието за ковентарите под тях.

    Но Щуцера не е тук, за да цете, а за да задръства темите с готови лозунги.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  15. 15 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4666 Любопитно

    До коментар [#4] от "Norman Granz":В този ред на мисли, нека сумата за нерегламентираното подслушване на граждани по времето на Цацаров и Гешев бъде удържана от фонд “Работна заплата” на гешефтурата. Така би било справедливо.
    —цитат от коментар 7 на Norman Granz

    Кои граждани са подслушвани от Гешев и Цацаров?

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  16. 16 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#13] от "tsvetko_51":

    "...не е ли време този тип наказания с глоби от ЕС да се плащат от виновните?"

    Отдавна е време и винаги е било време.

    Точно за същото апелирам и аз.

    Некадърността на някой прокурор или подкупността на някой съдия причини имуществени или морални щети на някого, въпросният някой осъди България в Страсбург - редно е некадърният прокурор или подкупният съдия да понесе последствията от некадърността/подкупността си.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  17. 17 Профил на nhh18551388
    nhh18551388
    Рейтинг: 653 Любопитно

    Тоя Кашъмов досущ прилича на някакъв партиен секретар.
    Същия се исказваше и в подкрепа на оня пиян австралийски садист дето закла българчето пред църквата света Неделя.
    От кое НПО е адвоката?

  18. 18 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#8] от "Norman Granz":

    "В същото време Наказателно-процесуланият кодекс казва: "След приключване на разследването по предложение на прокурора или на защитника може да бъде изготвено споразумение"

    Другарю подполковник, а този абзац прочетохте ли го? Успяхте ли да го разберете? НПК ясно казва: " СЛЕД ПРИКЛЮЧВАНЕ НА РАЗСЛЕДВАНЕТО". Е, към него момент, то беше ли приключило, та да се ходи към споразумение с обвиняемия?

  19. 19 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#18] от "uvtest":

    "Другарю подполковник, а този абзац прочетохте ли го? Успяхте ли да го разберете?"

    Готин, затова ли водещата прокурорка е казала: "Не ме интересува какво има да каже лицето"?

    Защото не са имали намерение да приключат разследването.

    Тяхната задача е била да обвинят Боби Колев като ЕДИНСТВЕН организатор и извършител на схемата за източване на АМ Хемус.

    Един футболен съдия регистрира кухи фирми с фиктивен предмет на дейност на клошари и криминално проявени лица, превежда им парите по Хемус, после взима пълномощни и изтегля парите (55 милиона лева) В БРОЙ.

    И то точно от БАНКАТА НА МЛАДЕН МИХАЛЕВ-МАДЖО, бившия шеф на Божйко Методиев Борисов в организираната престъпна група СИК?

    Този сценарий е толкова невероятен, колкото онова с джипа на Влади Горанов, че бил "клониран" (и шефът на Мото Пфое го установи за 15 минути в петък вечер, та намери и "клонинга" чак в белокаменен Петербург).

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  20. 20 Профил на bobhunter
    bobhunter
    Рейтинг: 811 Неутрално

    Мога да пиша, мога и да не пиша; мога да говоря, мога и да не говоря! "Господар съм на своето мълчание", както обичаше да казва нашият цар Симеон Сакс Кобург Готски. Иначе, хората, данъкоплатците имат право да знаят фактите (истината е само онова, от което имаме полза и е предмет на философски тълкования на фактите)! Затова спец службите трябва да имат пълните права за достъп до информация. Ако сте гледали "Хавай 5-0", щяхте да се запознаете нагледно с какви средства разполагат съвременните разузнавателни и полицейски служби.

  21. 21 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1526 Неутрално

    Либералите дълго време бяха комбина със съдиите и често имаха тяхната мълчалива подкрепа за своите си каузи. Е, повярваха си, че могат да критикуват и тях, както го правеха с прокуратурата и преди време и МВР. Да, ама не, те са недосегаеми.
    Показа го случая със съдията Миталов, там няма медийни публикации на килограм, както за Пеевски. Той е невинен и това е, даже глоба няма. Точка.
    Медиапул пък толкова често са прехвърляли добрия тон, че с натрупване тези 60 хил. лв. са им дори малко. Това е.

  22. 22 Профил на petak
    petak
    Рейтинг: 60 Неутрално

    Тези дела нямат за цел да пречат на припомняненто на факти, а да накарат журналята да:
    а) да си проверяват фактите и източниците по два пъти и
    б) да внимават с кволификациите, както всички ние, които не сме журналисти.

    Да си журналист не означава да имаш "право" да плещиш простотии и да имаш имунитет. Прочетете решенията, вместо "обективната" им интерпретация от загубилите делата.

  23. 23 Профил на Анти Шишковци
    Анти Шишковци
    Рейтинг: 558 Неутрално

    До коментар [#3] от "Червен дисибар":

    "Системата има свойството да се самовъзпроизвежда. Добрият ръководител – квалифициран, почтен, отговорен, независим и справедлив – пренася и утвърждава в колектива същите качества. Недостатъците на ръководителя обаче също се мултиплицират. Всеки неудачен избор на ръководител предпоставя клонирането му надолу по йерархията. Никой не избира собственото си отрицание. Тогава борбата за върховенство на закона, за качествено правораздаване, за независимост и справедливост се затруднява неимоверно. Срещу прогресивните идеи за реформа на системата се изправят групи от клонинги. Затова считам, че процесът на реформиране на съдебната система трябва да започне отгоре надолу – от върховния кадрови орган на съдебната власт", заявява Галина Захарова в свое интервю за изданието, публикувано на 10 юни 2011 г.
    Това важи и за оня от Банкя. Аз съм прост и вие сте прости, затова се разбираме.

  24. 24 Профил на petak
    petak
    Рейтинг: 60 Неутрално

    ... Ако сте гледали "Хавай 5-0", щяхте да се запознаете нагледно с какви средства разполагат съвременните разузнавателни и полицейски служби.
    —цитат от коментар 20 на bobhunter


    Ако бахтте гледал "Ловци на духове", нямаше да се чудите защо ви хлопа дъската на тавана.

  25. 25 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 6798 Неутрално

    Сега да чакаме да платим поредното обещетение, когато "Медиапул" осъди държавата. Ще платим всички, а не съдията.

  26. 26 Профил на Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей
    Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей
    Рейтинг: 492 Неутрално

    А освен да ревем против Боко и Гешев може ли да критикуваме и някой друг? Например Резиденто, Кирѐ, Ристо Комунисто и Голямата Дамаджана, или критиката трябва да е съобразена с линията, начертана от априлския пленум на ОФ-то?
    Откакто дойде ОФ-то,
    оголя ни дупето.
    Дундаки, дундаки,
    черно коте с мустаки.

  27. 27 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    Странно е, че много държави все още продължават да са членове на тази левичарска организация Съвет на Европа и позволяват на НПО-та със съмнителна слава да изнудват хората със съда й в Страсбург.
    —цитат от коментар 9 на svoboden


    Taka e! EС - враг №1 на Тутраканската селищна система.

    Кои граждани са подслушвани от Гешев и Цацаров?
    —цитат от коментар 15 на Alarmstufe Rot


    "Дайте доказателства" - любима мантра на кремълската пропаганда, успешно прилагана у нас от ГЕРБеРЕБЯТА-евроатлантици и партньорите им аФФтентичните либерали от ДПС.
    😃

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  28. 28 Профил на petak
    petak
    Рейтинг: 60 Неутрално

    Сега да чакаме да платим поредното обещетение, когато "Медиапул" осъди държавата. Ще платим всички, а не съдията.
    —цитат от коментар 25 на Роси


    Ми да върнем народния съд на площада, тогава - който ще плаща, той да съди, защото ще е най-безпристрастен :-)))

  29. 29 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#19] от "Norman Granz":

    "Готин, затова ли водещата прокурорка е казала: "Не ме интересува какво има да каже лицето"?"

    Другарю, прокурорката се е срещнала с лицето и то в почивен за нея ден. Искала е да чуе показанията му, но, за разлика от някои "борци за върховенството на закона", тя не е могла да го наруши и да сключи споразумение с обвиняемия. Това е обективната истина, останалото са рашкови месали.

  30. 30 Профил на svoboden
    svoboden
    Рейтинг: 1783 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    Какво общо има ЕС със Съвета на Европа!?

  31. 31 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    ""Дайте доказателства" - любима мантра на кремълската пропаганда..."

    Чел съм, че по времето на Наполеон ІІІ прелюбодеяние се е доказвало категорично по следния начин: подозиращият изневяра, ако хванел двамата - жената и любовника й - in flagrante delicto, е трябвало да повика полицай, който да прекара палката си между телата им, както са един върху друг.

    Ако палката се закачи някъде по средата - има консумирана изневяра. Ако мине свободно - може да се предположи, че непознатият мъж просто се е уморил и е полегнал върху жената, за да си почине...

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  32. 32 Профил на diq55699032
    diq55699032
    Рейтинг: 1469 Неутрално

    За да си провери теориите.

    Кашъмов що не пробва да напомни ТУК

    фактите по първоначалното натрупване на капитала

    на някои демократични бизнесмени..

    09-06-20 - Радев: Смущаващо е, че Божков звучи по-убедително от неговите обвинители . 13-05-19 - Tео Ушев: Президентът и жена му са чудовищно прости. 24-01-21 - Атанас Атанасов: Нямам нито една забележка към Радев. 01-09-21 - Кирил Петков: С две ръце гласувам за президента Радев. 30-10-21 - Ген. Атанасов: Не виждам грешки в Стойчо Кацаров.
  33. 33
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  34. 34 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    " - Може би за първи път ЕСПЧ осъжда повторно за едно и също нещо държава, която не е гарантирала гражданите срещу злоупотреба при тайно следене. "

    То реално нямаше държава , а групировка, но санкциите се плащат от джоба на всички нас ! Отврат !

  35. 35 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    ""Дайте доказателства" - любима мантра на кремълската пропаганда, успешно "

    В демократичните общества, каквото въпреки усилията ви, все още сме, за да обвиниш или осъдиш някого, се искат доказателства. Разбира се, Ким, Путин и Рашков, не споделят това мнение.

  36. 36 Профил на Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей
    Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей
    Рейтинг: 492 Весело

    А освен да ревем против Боко и Гешев може ли да критикуваме и някой друг? Например Резиденто, Кирѐ, Ристо Комунисто и Голямата Дамаджана, или критиката трябва да е съобразена с линията, начертана от априлския пленум на ОФ-то?Откакто дойде ОФ-то,оголя ни дупето.Дундаки, дундаки,черно коте с мустаки.
    —цитат от коментар 26 на Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей

    По минусите съдя, че не може да критикуваме никого, освен Боко и Гешев. Поне Пеевски може ли?
    😅😅😅

  37. 37 Профил на НеКой
    НеКой
    Рейтинг: 1526 Весело

    До коментар [#36] от "Остап Сюлейман Берта Мария Бендер Бей":

    Пеевски може, но не всеки ден.

  38. 38 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#34] от "samoedin":

    "То реално нямаше държава , а групировка..."

    Напоследък често ми се налага да припомням един азбучен факт:

    По времето на Луканов-Дойнов-Гоцев-Тилев & Co., държавните канали на ДС за контрабанда на каптагон, оръжие, износ на валута и пр. бяха ПРИВАТИЗИРАНИ и положиха основите на организираната престъпност.

    На изпълнители на ниски равнища бяха привлечени необразовани, но изпълнителни (и яки) момчета от спортните школи и милиционерските училища като Бойко Методиев Борисов от Банкя.

    Впоследствие, когато той бе привлечен за историческа мисия от същото това ДС, организираната престъпност бе НАЦИОНАЛИЗИРАНА и превърната в държавна политика.

    Само така може да се обясни призсвояването, да речем, на фирма Жоси от Иван Гешев, или на Изамет от шайката около Петю Еврото.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  39. 39 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#38] от "Norman Granz":

    "Само така може да се обясни призсвояването, да речем, на фирма Жоси от Иван Гешев, "

    А как да си обясним използването на , много меко казано, неверни твърдения, в борбата с Каскета? Фирма "Жоси" не е приЗсвоена от Иван Гешев.

  40. 40 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#39] от "uvtest":

    "Фирма "Жоси" не е присвоена от Иван Гешев."

    Да бе, Свободна Европа лъже:

    https://www.svobodnaevropa.bg/a/31613806.html

    Понеже са империалистически рупор, слуги на международния монополистичен капитал.

    Едно време ги заглушавахте, помниш ли?

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  41. 41 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    До коментар [#30] от "svoboden":

    Всичко, което има ЕС, без свободното движение на стоки, хора ,услуги и капитали.
    Компренде?

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  42. 42 Профил на MPetr
    MPetr
    Рейтинг: 1565 Весело

    Забраната да се припомнят неудобни факти за хора от властта е цензура======= не е цензура, "категорично"..... демокрация е.......

  43. 43 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4666 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    Вие не вярвате в доказателства.
    Вие вярвате в заклинания.

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  44. 44 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4666 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    Съвета на Европа няма нищо общо с ЕС.
    Бегай да четеш!

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  45. 45 Профил на Alarmstufe Rot
    Alarmstufe Rot
    Рейтинг: 4666 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":Какво общо има ЕС със Съвета на Европа!?
    —цитат от коментар 30 на svoboden


    Лилави неграмотници, сър!

    Няма да отговарям на всяка идиотщина на подполковник Грънчаров
  46. 46 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Весело

    До коментар [#39] от "uvtest":

    Не е присвоена от Иван Гешев, така е.
    Точното е "бащата на Иван Гешев е придобил дял от "Жоси".
    Народът ни е казал "не е врат, ами шия".

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  47. 47 Профил на foreverman77
    foreverman77
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#8] от "Norman Granz":

    Далече съм от мнението, че това е грабежа на века.
    Мноого повече се откраднаха от герб/дпс мафията. Просто още не са изкарани на светло.

  48. 48 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#1] от "Николай Колев":

    Искаш да кажеш "проста кърджалийска пунта Мара"
    Ха сега да видим редактора като ми изтрие мнението с какъв аргумент ще ми скочи, след като няма нито една нецензурна дума, а "пунта Мара" е израз на, да се слави името му, Бойко Борисов, министър-председател на България.
    ТОВА Е ЦИТАТ, господа и дами редактори.
    ЦИТАТ.
    Следете развитието, да видим кога ще ме трийнат.

    кратък
  49. 49 Профил на foreverman77
    foreverman77
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#5] от "selqnin":

    Не, харвардците са необразованите и неразбиращите.
    Тези, които могат да оправят нещата са завършили Симеоново, пожарникарското или са с платени дипломи от ЮЗУ.

  50. 50 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#49] от "foreverman77":

    Вечни човеко, въпросът тук е не кой къде е учил, а кой как защитава българските национални интереси.
    доказано е, че Харвардските отличници защитават интересите на тези, които са ги обучавали.
    Завършилите Симеоново - също.
    Е, сега ти кажи, кое е по-добро за България.

    кратък
  51. 51 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#46] от "Николай Колев":

    "Не е присвоена от Иван Гешев, така е."

    Ка'щяло?!

    Само дето собственикът е прехвърлил дяловете си на баща му - бай Стоимен от с. Мирково.

    И Гешев не е защитавал директора на Трейс г-н Балалаев, когото прокуратурата е разследвала за катастрофата край Своте, взела 20 човешки жертви.

    Само жена му* е била наета от г-н Балалаев за адвокат. :)))))
    ________________
    * Да, онази същата

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  52. 52 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 546 Неутрално

    Поръчковото издание на скандалния олигарх Иво Прокопиев е публикувало интервю със съмнителен адвокат, издържащ се от разноски за дела срещу България. Поводът за това интервю е осъдителната присъда срещу онлайн медията на бившата PR-ка на пропадналия от политиката бивш скандален министър председател Иван Костов.

    Сега, ако модераторите изтрият мнението ми, това ще е ярка демонстрация на SLAPP и цензура, за казаните от мен безспорни факти, представени в статията.
    Общо взето това е решението и на съдийката, осъдила Медиапул

    "Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
  53. 53 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално

    До коментар [#40] от "Norman Granz":

    Не другарю, С.Е не лъже, а коректно предава думите на единия от съдружниците. Само че, правиш ли разлика между:"Предприемач твърди" и "Гешев приЗсвои"? Щото и др.Бойко Илиев Рашков твърдеше, че знаел у кого са отишли парите, пък после се оправдаваше, че това било политическо изказване.

  54. 54 Профил на foreverman77
    foreverman77
    Рейтинг: 397 Неутрално

    До коментар [#50] от "Мариана Кълвачева":

    Хм...и как така е доказано, че завършилите Харвард защитават интересите на тези, които са ги обучили? Предполагам и завършилите Харвард шведи, англичани, французи, бразилци са отритнати от държавите си, защото са предатели?
    Хайде, обясни, но с факти и обосновани изводи, а не с някакви опорки, от стоянката на такситата.
    Издишаш, при това много.
    Сигурно и теб те гонят постоянно илюминати и со.рр..осо..иди.

  55. 55 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#54] от "foreverman77":

    "Хм...и как така е доказано, че завършилите Харвард защитават интересите на тези, които са ги обучили?"

    Много лесно: Харвард е соросоиден университет, в който се обучават контри, фашисти и бандеровци.

    При дипломирането си те биват вербувани от ЦРУ, което също е на Сорос.

    Другарката вероятно е завършима МГИМО и знае как стават тези работи.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  56. 56 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3345 Неутрално

    До коментар [#53] от "uvtest":

    Хехе, ама вие сериозно ли?

    Прехвърлянето на дялове от Жоси по името на бай Стоимен от с. Мирково е отразено в Търгавския регистър:
    https://www.mediapool.bg/mvr-proveryava-geshev-zaradi-sluchaya-zhosi-news330270.html

    Съжалявам, че цитирам Медияпул, която вие милиционерите мразите повече и от Свободна Европа, но в ПИК тази новина не мога да я открия. ;)

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  57. 57 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#52] от "Günther":

    Никой няма да те трие, спокойно.
    Но си написал една камара глупости, ша ма прощаваш за израза.
    Не си прав нито за Прокопиев, нито за адвоката.
    Виж за Иван Костов може и да си прав.
    Малко си се пренавил и сега ти избива, но ще се успокоиш.
    търси истината, тя ще ти даде покой.

    кратък
  58. 58 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    До коментар [#48] от "Мариана Кълвачева":

    Пунта мара е с малко "м", защото се превежда като "мост през/над морето", т.е. нещо невъзможно (празни приказки).

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание
  59. 59 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#54] от "foreverman77":

    Ето, почваш да стопляш, сам го каза че завършилите Харвард защитават интересите на тези, които са ги обучили. Същото се отнася и за изброените от теб националности, в техните страни също ги считат за "слуги на капитала", а не за слуги на собствения си народ.
    Издишам казваш, не съм забелязала.
    Може би причината е у теб, а не у мен.
    Твоите възприятие, твоите убеждения не са в унисон с това, което четеш и затова ти се струва, че другия издиша.
    А накрая си намесил и соросоидите, това каква връзка има с моето изказване ?
    Сорос финансира медии и събаря правителства !!
    Аз нито съм медия нито пък министър, пази Боже.

    кратък
  60. 60 Профил на Мариана Кълвачева
    Мариана Кълвачева
    Рейтинг: 2025 Неутрално

    До коментар [#58] от "Николай Колев":

    Аз пък го изписах с главна буква, така са ни учили в училище, личните имена са с главна буква. Но пък съвременните евроатлантически чеда са научени да праскат главна буква на всяко съществително, защото и тях така са ги учили в ... Харвард, понеже в англосаксонския свят съществителните са с главна буква.

    кратък
  61. 61 Профил на Batezuzi
    Batezuzi
    Рейтинг: 1220 Неутрално

    Ако фактите са верни не виждам абсолютно никакъв проблем да се оповестяват, защото особено когато става дума за избор на представители на обществени институции хората трябва да знаят пълната информация за човека. Дали избирам или неизбирам депутат на база това дали е хомосексуален или защото е професор по право няма никакво значение, защото това е идеята на демокрацията. Свободата на словото става клевата щом фактите са извадени от контекста или са неверни и в този случаи не само глоба ами би следвало и изборите за съответната позиция да се повторят.

  62. 62 Профил на anonimnii
    anonimnii
    Рейтинг: 1694 Неутрално

    Няма ли анти SLAPP закон в България?

    Мы идем широкими полями На восходе утренних лучей. Мы идем на бой с большевиками За свободу Родины своей.
  63. 63 Профил на samoedin
    samoedin
    Рейтинг: 3780 Неутрално

    До коментар [#38] от "Norman Granz":

    "....На изпълнители на ниски равнища бяха привлечени необразовани, но изпълнителни (и яки) момчета от спортните школи и милиционерските училища като Бойко Методиев Борисов от Банкя....."


    То затова и много от кукловодите си отидоха убити от тия, които създадоха ! Щото като си малък и започнеш да се издигаш в престъпната йерархия, апетита и наглостта ти не знаят граници спрямо тия, които "са ти дали хляба"........

  64. 64 Профил на Günther
    Günther
    Рейтинг: 546 Неутрално

    До коментар [#52] от "Günther":Никой няма да те трие, спокойно.Но си написал една камара глупости, ша ма прощаваш за израза.Не си прав нито за Прокопиев, нито за адвоката.Виж за Иван Костов може и да си прав.Малко си се пренавил и сега ти избива, но ще се успокоиш.търси истината, тя ще ти даде покой.
    —цитат от коментар 57 на Мариана Кълвачева


    За кое не сте съгласна? Всичко, което съм написал е "оценка", напълно споделяна и от съмнителният адвокат Кашъмов. Да го цитирам направо:

    "...В практиката на ЕСПЧ много по-остри квалификации, изречени в рамките на обществен дебат, са били приемани за израз на свободното слово, като "неморален", "опортюнист" и дори "идиот". Още преди 20 години в оправдателните присъди по делото на покойния бивш премиер проф. Беров срещу журналиста Явор Дачков се прие, че израз като "патрона на разграбването на България", употребен по отношение на публична фигура като оценка на неговото управление, е допустим с оглед защитата на свободата на словото. "

    "Alle bisherigen Bewegungen waren Bewegungen von Minoritäten oder im Interesse von Minoritäten. Die proletarische Bewegung ist die selbständige Bewegung der ungeheuren Mehrzahl im Interesse der ungeheuren Mehrzahl." - Karl Marx, Friedrich Engels, Manifest der Kommunistischen Partei. MEW 4, S. 472
  65. 65 Профил на libretto
    libretto
    Рейтинг: 651 Любопитно

    За едни каолинови заводи ли иде реч?

    Let's Go, Brandon! 😁😁😁
  66. 66 Профил на pro_bono
    pro_bono
    Рейтинг: 1209 Неутрално

    Този случай е директно за Кьовеши.

  67. 67 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1326 Весело

    [quote#27:"Николай Колев"][/quote]

    "Дайте доказателства" - любима мантра на кремълската пропаганда, успешно прилагана у нас от ГЕРБеРЕБЯТА-евроатлантици и партньорите им аФФтентичните либерали от ДПС.
    😃
    ******************************************
    Запомням тия Ваши думи и ще ги използвам , когато се налага!
    Щото...нали.., сега сте вие на топа на устата, дето се казва!
    Пак ще си говорим кремълска пропаганда ли е, канадска ли или някаква друга...
    Досега за т.нар. управляващи научихме,че за тях (напр. за 4П) законът е врата у поле, ама само за тях де! Ние, данъкоплатците,сме длъжни да спазваме буква по буква закона.

  68. 68 Профил на uvtest
    uvtest
    Рейтинг: 2038 Неутрално


    До коментар [#56] от "Norman Granz":

    Според документите, Гешев старши получава 2 /два/ % от фирмата.Сега, остава да обясниш как с 2 % получаваш цялата фирма.Ще можеш ли?

  69. 69 Профил на g.y.okatova
    g.y.okatova
    Рейтинг: 1326 Неутрално

    Поръчковото издание на скандалния олигарх Иво Прокопиев е публикувало интервю със съмнителен адвокат, издържащ се от разноски за дела срещу България. Поводът за това интервю е осъдителната присъда срещу онлайн медията на бившата PR-ка на пропадналия от политиката бивш скандален министър председател Иван Костов. Сега, ако модераторите изтрият мнението ми, това ще е ярка демонстрация на SLAPP и цензура, за казаните от мен безспорни факти, представени в статията. Общо взето това е решението и на съдийката, осъдила Медиапул
    —цитат от коментар 52 на Günther


    ++++
    Точно така!

  70. 70 Профил на wre501051215
    wre501051215
    Рейтинг: 3013 Неутрално

    Явно днес гранта е за Медиапул,а за Севмакия няма нищо...

  71. 71 Профил на murry
    murry
    Рейтинг: 1263 Неутрално

    Пълен текст на коментара:
    До коментар [#5] от "selqnin":

    Ако ти си недостатъчно образован (няма да употребя правилния епитет), защо правиш опити да се подиграваш на тези, които имат високо образование? Напомняш ми за онези индивиди и минали времена, когато простаците с образование трети клас и червена партийна книжка, АБПФК и всякаква друга измет, се подиграваха на инженерите, лекарите, учителите и др., а самите тези простаци едва можеха да се подпишат...
    (Май правилно си приел псевдоним "селянин". Би трябвало да добавиш и полуграмотен – може би?)

  72. 72 Профил на nabliudatelnica
    nabliudatelnica
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    Нещо чегъртането отива в неочаквана посока? Нищо чудно. И в тоя сайт се говори за чекмеджета и магистрали, но не за имотите на вътрешния министър и назначените роднини на лъжливото канадче.. Пък изведнъж държавата била виновна. Кой е държавата?

  73. 73 Профил на nabliudatelnica
    nabliudatelnica
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#69] от "g.y.okatova":

    А точно така ли беше като същата медия пробутваше кандидатурата на руския агент Радев? И въпросната дама, освен парка на Костов е номенклатурна щерка. И поведението на медията й показва точно кое е определящото в биографията й.

  74. 74 Профил на nabliudatelnica
    nabliudatelnica
    Рейтинг: 1397 Неутрално

    До коментар [#27] от "Николай Колев":

    Николайчо, не изпускаш ли съществена част от руските слуги? Льотчици, канадчета, позитанци? Много ти избирателен коментара.

  75. 75 Профил на Николай Колев
    Николай Колев
    Рейтинг: 2396 Неутрално

    До коментар [#60] от "Мариана Кълвачева":


    Oт англосаксонските езици, които поназнайвам, само в саксонския съществителните нарицателни са с главна буква. В английския му вариант не знам подобно правило.

    * ПКП-Прекрасна Кърджалийска Принцеса. Политкоректна формулировка на думи на министър председателя за председателя на Народното събрание




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK