
© Велко Ангелов
Стела Каменова и Николай Бизев от Sofia Graffiti Tour
- В София все още няма стени за свободно рисуване.
- За да се забележи столицата ни на глобалната карта, трябва още известни творци да направят тук творби.
- Световният графити артист Mr. June беше много приятно изненадан от София.
- От голямо значение за развитието на български графити таланти са добрите примери.
Вандализъм или изкуство са графитите по стените на градските сгради? Този въпрос отдавна не стои пред ентусиастите от Sofia Graffiti Tour, които се занимават с провеждането на градски турове, свързани с уличното изкуство в България още от 2016 г.
Така нареченият "стрийт арт" за тях е не просто изкуство, а кауза, като освен платформа за туристически турове по местата с улично изкуство в София, дейността им включва и организация на графити и стрийт арт събития, образователни програми, изложби и работилници, както и изработване на поръчкови стени.
В началото на септември в София се проведе поредица от артистични събития с реално отражение върху градската среда, обединени под името "От вандализъм до изкуство". В края им поканеният от Sofia Graffiti Tour нидерландски графити артист със световна слава Mr.June изрисува стена от фасадата на сграда в центъра на София.
© Sofia Graffiti Tour Нидерландският графити артист Mr. June изрисува стена в КвАРТал по време на "От вандализъм до изкуство" 2022
"Дневник" се срещна с двама от основателите на културната организация Sofia Graffiti Tour - Стела Каменова и Николай Бизев, за да поговори с тях за настоящето и бъдещето на българската стрийт арт сцена и мястото ѝ в световната карта на уличното изкуство.
Какво кара един човек с дарба за рисуване да излезе от рамките на листа или платното и да започне да търси по-мащабно поле за изява?
Николай Бизев: Графитите започват като един вид изкуство, което е бунт, което се прави на нерегламентирани, непозволени места от млади хора, опитващи се по някакъв начин да променят средата около себе си и да си взаимодействат с града или с мястото, на което рисуват. Мисля, че това е основна мотивация да излязат от рамките на хартията и да се прехвърлят на стена.
Следващото завладяващо нещо, естествено, е мащабът. Рисуването на стена е много по-голямо, много по-предизвикателно и вдъхновяващо.
И също така публичността. Рисуването върху хартия малко или много си остава един личен акт, или пък в най-близкото обкръжение, докато рисуването на стена, особено на видно място, е интересно, защото изведнъж това, което си нарисувал, започва да предизвиква интерес - желан или нежелан. И постоянно е във взаимодействие с хората и предизвиква реакции.
© Sofia Graffiti Tour Николай Бизев - работилница с деца
Стела Каменова: Аз бих добавила, че голямо значение има и текстурата на тези градски обекти, върху които се рисува - дали е стена с тухли или без тухли, бетон и т.н., или пък е някаква метална плоскост. Повърхността е предизвикателство за художниците, които се занимават с такъв вид изкуство.
Много е интересно да се проследи как някои артисти, които са се занимавали предимно с графити, след това, ако започнат да рисуват върху платна, се опитват да докарат и на тях такъв тип текстури, които да напомнят на елементи от градската среда.
Като че ли сме свикнали България да поизостава от световните културни тенденции и да ги наваксва със закъснение. Може ли вече да се каже, че София настига европейските и световните столици по отношение на уличното визуално изкуство? Или има още какво да се желае?
СК: Аз мисля, че определено вървим в такава посока. И хора, които проявяват интерес към графити стрийт арт, вече могат да си прекарат много хубаво в София. Същевременно започват да се откриват различни по мащаб творби на различни автори - както български, така и чуждестранни, и се наблюдава интердисциплинарност заедно с някои от художниците, които не са с графити насока, а са по-скоро илюстратори или се занимават с друг тип визуално изкуство - те също се включват в този процес, така че мисля, че много неща могат да се видят.
© Sofia Graffiti Tour Част от изложбата "От вандализъм до изкуство"
Освен в градската среда, вече започнаха да се провеждат изложби и различни събития, които са свързани с тази цялата общност и изкуство. Така че мисля, че вървим напред - доста неща се случват в София, доста активни организации има, както и артисти, които движат тенденцията в тази посока.
А какво ни липсва?
СК: Липсват няколко неща. В София все още няма стени за свободно рисуване, където всеки художник, независимо дали е малко дете или по-голям човек, би могъл да практикува и да подобри стила си със спрей или бои. Такъв тип пространства няма, което си е сериозна липса.
Може би,за да се забележи столицата ни още повече на глобалната карта, е хубаво още някои известни творци да направят тук творби, защото това винаги носи някакъв "хайп" и се популяризира супербързо.
НБ: В София имаме мащабни стенописи от повече от 10 години, каквито възникнаха и на други места в Европа и по света. Тоест това е тенденцията от графити на надписи и букви постепенно да се преминава към картини, които са по-стилизирани и се рисуват в голям мащаб върху стени.
Това, което на мен ми липсва и искам скоро да видя, е някаква мащабна инсталация, която носи белезите на уличното изкуство и е поставена в градската среда, и въздейства като един вид публично изкуство. Тоест тя е там, за да остане и хората могат да си взаимодействат с нея.
Наскоро по ваша покана тук гостува визуален артист от световна величина - нидерландецът Mr. June. Какво беше впечатлението му от София от гледната точка на графити художник?
НБ: Mr. June, като всеки нидерландец, който не е бил в България, беше много приятно изненадан. Първо от София, защото в централната си част градът е с приветлив, европейски вид и интересен, второ - заради качеството на графитите.
© Sofia Graffiti Tour Mr. June по време на акция в София, септември 2022 г.
София все още не е първото място, за което си мислиш за графити и стрийт арт, но чрез тура се опитваме да го популяризираме и да показваме най-добрите примери.
Съответно Mr. June имаше възможност да обиколи с нас някои от спирките на тура и да се запознае с най-влиятелните български графити и стрийт арт артисти, и по този начин да придобие представа за нивото. Мисля, че остана доволен.
Имаме ли шанс скоро да дадем и ние на света ако не бъдещ Banksy, то поне следващия Mr. June? И кои български графити артисти самите вие бихте отличили?
НБ: Да. И това е свързано с коментара за това какво липсва на София. Тази стена, за която говорим толкова много - пространство, където да могат да се рисуват графити, е един вид инфраструктура. Това е все едно да имаш училище, в което се учат графити.
Талантът се развива, той трябва да се тренира, за да може да достигне определена величина. И ако имаме пространство, на което може да се рисува свободно, тоест този талант свободно да се развива и да практикува, това неизбежно ще създаде в бъдеще български графити артисти, които да са на световно ниво.

Имаме признати български улични художници. Nassimo е от много дълги години всепризнат, той участва в няколко световни книги за графити първоначално, впоследствие и за стрийт арт, които са колекция от най-добрите художници от всяка една държава, или най-добрите художници на ниво Европа и т.н.
Други такива са Arsek и Erase - графити дуо, което работи изключително много в чужбина. Те са канени по световни фестивали, създават мащабни стенописи, много впечатляващи графити и стрийт арт творби. Първият им мащабен стенопис в София се казва "Лалето Сердика" и беше направен по наша покана, в съдействие с посолството на Кралство Нидерландия.
140 ideas са графити крю - група от улични художници, които рисуват заедно - те също са признати на световната сцена и са участвали във фестивали в Холандия, в Италия, с покани към тях. Те творят в много характерен стил, който се казва magical realism. Тоест, за да усетиш техните картини на стени, трябва да имаш предвид, че около тях има магия и всичко, което се случва в градската среда наоколо, е вплетено в нея.
СК: Също и Bozko, и той е познат в чужбина, участвал е в различни фестивали. Само ще добавя, че от голямо значение за развитието на талантите са добрите примери. Няма значение дали са на български или чуждестранни художници, които са поканени да дойдат, защото всеки си носи различен стил и подход в този стил изкуство, това също е много вдъхновяващо.
Все още твърде много хора имат резерви към вашето изкуство и смятат, че то граничи с хулиганство. Има ли начин да ги убедите, че не са прави?
СК: Малко е сложно. Има един чисто терминологичен проблем: когато се говори за графити или пък нещо, направено със спрей - и веднага е вандализъм.
Всъщност много хора наричат по един и същи начин изрисуваните със спрей имена на футболни отбори или нецензурни думи, или пък свастики и надписите и рисунките, които вече действително са част от графити субкултурата.

Така че има все още такъв лек терминологичен конфликт. Обаче мисля, че през годините все повече различни по стил и по количество творби се появяват - дали са големи стенописи, дали са по трафопостове, електрически тъбла или други, някак си хората вече по-често започват да ги припознават като изкуство, като нещо, което променя градската среда към по-добро, става по-приветливо това пространство. Така че мисля, че все още сме в процес на кристализиране на понятията.
НБ: Всъщност има едно понятие, което обединява понятията "графити" и "стрийт арт", нали - графити, като изписване на псевдоним с букви, по-често нелегално, и стрийт арт, като творби, които са направени в градската среда и носят послание за по-широката аудитория. Всичко това се казва urban art - улично изкуство. То цели да обедини и двете и да премахне тази негативна конотация, която графитите носят.
СК: Или другият термин, който се използва е urban contemporary - градско съвременно изкуство.
НБ: Точно това исках да добавя, че красотата на графитите и стрийт арта е, че те отразяват съвременния живот и по този начин си взаимодействат и променят града на базата на това, което се случва около нас в момента. Те са абсолютно съвременно изкуство.
Къде са най-хубавите графити в София? Кои са любимите ви места в туристическите обиколки за улично изкуство, които организирате?
НБ: Нашият най-любим, естествено, е стенописът "Лале Сердика", защото ни е много скъп проект. Ние му казваме "Паркинга Чупа-Чупс" - това е едно петно в центъра на София, намира се точно до ЦУМ. Представлява един паркинг, целият обграден от стени и това, което е интересно, е, че освен мащабният стенопис "Лале Сердика", може да се види една стена, пълна с класически графити. Тоест с букви, нарисувани в различна сложност, и с "бомби" - това са нелегално нарисуваните графити.
© Sofia Graffiti Tour Стената "Лале Сердика" (Артисти: Arsek&Erase)
Там човек може да види абсолютно цялото развитие на графити културата и как тя преминава от графити към стрийт арт, и като цяло urban art.
СК: Като цяло районът около Дом на киното, където се провежда инициативата "КвАРТал" за създаване на творчески квартал в София, е доста променен и има доста артистичен облик, и е много приятна разходката в него.
НБ: Турът се провежда в центъра, но на нас ни е много интересно да изследваме и маршрути, които не са само в централната част на София. Така че сме си набелязали места, които могат да се превърнат в част от ексклузивни турове и възможност за разходка не само в центъра на града. Тематични маршрути.
© Велко Ангелов Стела Каменова и Николай Бизев от Sofia Graffiti Tour
Как ви хрумна изобщо идеята за такова занимание и мислите ли, че разглеждането на градско изкуство е равностойно на това да влезеш в някоя картинна галерия например?
НБ: Туровете ги създадохме през 2016 г. Те са комбинация от опита на наши колеги, които вече бяха реализирали инициатива с градски турове, и нашия опит в графити и стрийт арта.
През 2016 г. вече имаше голям брой качествени графити и стрийт арт творби, които решихме, че си заслужава да бъдат показвани. И така започна първата ни обиколка - в маршрут, който никога не се реализира - бяхме под моста "Чавдар", там има много графити и всъщност си разказвахме един на друг кой графит какво значи, кой го е нарисувал, кога го е нарисувал, защо е интересно това място.
И по този начин си набелязахме няколко спирки, които се опитвахме да обясним на хората. Видяхме, че има смисъл. Към 2016 г. вече и в други европейски столици имаше такива турове, тоест това е опит, който сме изследвали и на други места. Така се роди инициативата.
Започнахме в малък екип - четирима екскурзоводи. Сега вече сме осем човека като екип, като всички водим туровете и помагаме в реализирането на проектите.
СИ: През графитите и стрийт арта е интересен начин да се погледне градът и той да бъде изследван от неговите гости или жители. И всъщност този интерес може да ги заведе на такива места, които не са част от туристическите обекти или основните исторически обекти.
© Sofia Graffiti Tour Цветан Бизев по време на тур в КвАРТал
И другото, което е интересно за такъв тип маршрути, е, че започват да те правят много любопитен за градската среда и отивайки на такъв тур, след това човек започва сам да се оглежда и да обръща внимание, да търси интересни градски обекти. Преживяването в града става много по-интересно и много по-въвличащо.
НБ: Ние често наричаме местата, които създаваме или които показваме, "градска галерия". Този "Паркинг Чупа-Чупс" е точно такова нещо - той е един бял куб, заставаш по средата и си обграден отвсякъде със стени, които нямат картини, но целите са изрисувани с графити и стрийт арт.
СИ: Между другото често посетителите на тура ни питат да им препоръчаме галерии и музеи, които могат да посетят, така че двете неща са свързани. И всъщност това е много хубав начин за прекарване на деня - хем в галериите и музеите, хем на открито, с подобен тип обиколки да опознаеш града. Даже мисля, че можем много да си помагаме взаимно, защото хора, които нямат намерение първо да посетят галерия, биха били провокирани да отидат впоследствие.