
© Георги Кожухаров
- Политиците са се превърнали в поредния спам
- Изборите трябва да са празник. А хората понякога гласуват с отвращение за "по-малкото зло"
- Част от хората забравят, че гласуват не само заради себе си, но и заради другите
- Трябва да се създаде усещането, че изборите са нещо хубаво, а не нещо, което им пречи
Доцент Жана Попова е преподавател във Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийския университет "Св. Климент Охридски" в катедра "Радио и телевизия". "Дневник" попита нея и още трима души как оценяват кампанията за изборите на 2 април - четете още по темата тук.
Как "стигна" до вас предизборната кампания (покани за събития, реклама, съдържание в медиите, друго)?
- Хартиените народни представители са заменени с виртуални. Замислих се, че преди години като минеха изборите, чистачките полагаха всички образи в една урна - тази на лопатите им. Защото много рядко някоя партия почистваше след себе си. Сега отиват на дигиталното бунище.
Колко много внимание отделяхме на слоуганите на партиите! А сега няма същото вълнение. При нас пощенските кутии са пълни от години с брошури, от които изскачат цени като на борса на миналото. Ако има въобще печатни ликове на политици, те са окарикатурени от близостта до старите брошури с цени от миналото в пощенската кутия. В тази пощенска вселена сиренето изглежда смешновато евтино, доматите са по левче - редици от пощенски кутии, които донасят миналото и на техния фон обещанията на депутатите да намалят цените изглеждат като фантазия.
Някога в тези пощенски кутии имаше списания и вестници.
Какво Ви впечатли в предизборната кампания?
- Впечатли ме как след толкова години демократични избори партии и движения използват допотопни средства в реториката си. Например - рекламата на едно ново движение, което има много какво да каже, ме залива със сравнения на брутния вътрешен продукт, докато си играя игра. Това не може да е началото на реклама, която имам избор да прекъсна. Защото трябва да чуя най-важното в първото изречение - че няма да се сравняват с никого, а как ще променят какво?
По-добре бъдещите депутати да казват всичко важно в първите изречения, все едно избирателят ще загаси тока и ще спрат да говорят.
Костадин Костадинов също обяснява, че ще промени всичко. И като трябва да каже какво - крещи, че ще съди хора. Той доста дълго време удържаше да няма директна антитурска реторика, поне на фона на острото говорене на НФСБ и "Атака". Но понеже "Демократична България" имаха много ясна политика срещу модели, които ДПС изобразява, като привилегиите на Ахмед Доган, Костадинов остана встрани в началото от това антитурско говорене. Сега говореше за "депесарско робство". Но затова пък през последните месеци имаше обвинения против Даниел Лорер, в които премина недопустими граници. Това ме погнуси.
В "Панорама" по БНТ Костадинов не иска САЩ да се месят в нашите работи и крещи срещу техния списък. Аз също не искам американците да водят разследвания вместо нас.
Какво Ви изненада в предизборната кампания? Положително или отрицателно?
- Изненада ме как се сблъскаха два основни лозунга - дългият срещу краткия. Дългият лозунг е на ДПС ("Разум, отговорност, диалог" - бел. авт.), на ГЕРБ ("За стабилна България отново" - бел. авт.) и на "Възраждане" ("Избери свободата" - бел. авт.), които по традиция създават фейк-философия: единият някаква си негова "народна философия", другият имитира Кант, третият - "улична философия".
ДПС са партията с най-много клишета като това "ще се оправим чрез диалог", а "Възраждане" разчитат на кампания, в която стрелят в няколко посоки - българския лев, Северна Македония, анти Европейски съюз, анти НАТО.
Странното е, че това са лидери, които се правят на рапъри с тези микрофони на сцените им, а е добре да са обучени как да държат микрофона.
Кой да ти очаква, че ще ни обещават "финансова независимост" с българския лев? Ние и сега имаме лев като парична единица, но баш финансово сме особено зле. Те хвърлят думи и чакат да видят от какво ще се запали колективното въображение. Тъжно е, че точно парична единица ще ни обединява. Можеше да е нещо по-смислено.
Много ми приличат на някоя нова Ружа Игнатова в пайети насред касата на магазина. Малко ме е срам, че децата ми учат в училище как "левът наш балкански" е символ на "порива за свобода", а от телевизията един човек им обяснява, че българският лев е "символ на финансова независимост".
© Дарик радио
БСП е партията на най-кратките послания за мен - те са като производители на пуканки - "джендъри", "оръжия", "газ". И почват да пукат. Те трябваше да измислят най-бързо поне едно политическо решение за закрила на децата и жените от насилие, защото са социална партия. Тяхната лидерка трябваше да говори за правото на достоен живот на жените и децата и ние не виждаме никакъв ефект от каквато и да е социална политика.
Проблемът за мен е, че и "Продължаваме промяната - Демократична България" не ми показаха, че могат да поставят този проблем като водещ в следващия парламент. Дано да греша.
Какво липсваше в предизборната кампания? Какво беше прекалено?
- Осезаемо липсваше музиката на Ицо Хазарта. Но за щастие не се роди нов парламентарен певец ала Веселин Маринов.
Усещах непрекъснатото натрапване на това "колко е сложно да се правят избори". 2023 г. е, ние всеки път се кахърим колко е трудно да преброим малкото гласували с бюлетина.
Изборите трябва да са празник. А хората понякога гласуват с отвращение за "по-малкото зло".
На тях се отива като на изповед, докато си сам. Те са обещанието, че ще избереш някого, за когото ти носиш отговорност. А да носиш отговорност е прекрасно! В следващите четири години ще носим отговорност и за другите хора с избора, който правим. Затова решението на част от хората да гласуват през сметки как някоя партия ще налива пари в общината, през административни структури и т.н., е самозабрава, че гласуват не само за себе си, но и за другите.
Имаше ли въобще предизборна кампания?
- Имаше. Но изборите не са това, което бяха.
Ще повлияе ли предизборната кампания на резултатите от изборите и как?
- Ще има "ниска избирателна активност". И всички ще се тюхкат над този факт.
Но никоя партия не се зае да промени списъците с избирателите, така че да са с реални избиратели. |
Хем малко хора гласуват, хем цял ден чистят след тях. Трябва да създадат усещането на хората, че изборите са нещо хубаво, а не нещо, което пречи на хората.