"Нормално е да имаме различно виждане за случващото се около нас. Безпокои ме, че това различие се подхранва от невежество и повърхностно възприемане на събитията." - при натрапеното, нахално, арогантно "пренареждане на ценностите", но пък достатъчно лъскаво, всеядно и нетрайно, не е нормално поне малко от малко да не се вслушваме в мъдростта, която да ни превежда по-лесно през поредния преход. За съвършенството никак, ама никак не сме готови. В България има толкова много хора, които са перфектни в това, което правят, но които със сигурност не могат да си обяснят защо думите на Иречек са винаги актуални за всичко около нас...
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.
Жалко е че такава дискусия и такива хора не са част от телевизионния ефир а и медийното пространство с малки изключения за сметка на евтината но атрактивна халтура.
вие, и тези като вас, сте споменати в интервюто като най-мощния общестено-определящ фактор: " тези, които не се срамуват от незнанието си"... Вие какво предприемате срещу незнанието си, освен да се "учдвате", м.........
Подпис: (не се чете)
Цочо Бояджиев много внимателно се отнася към инфлуенсърите, които са всичко друго, но не и внимателни. Аз не знам и не съм чувал за инфлуенсър, който да си заслужава славата. Всички си приличат по това, че са крайно елементарни във всяко едно отношение, но печелят от това, мошеници с една дума. Приличат си както си приличат болни хора в болестта си. Вярно е, че са резултат от средата си и са станали известни, защото и хората, които ги харесват, са също крайно елементарни. И все пак трябва да бъдат подхванати с голямата баданарка, защото са вредни за всяко едно поколение, не са никакви авторитети в онзи смисъл, в който авторитетът принадлежи на по-знаещия и по-можещия. Тези са събрани от кол и въже неудачници, които разчитат на повърхностна си харизма и на глупостта на останалите.
Винаги съм смятал Цочо за надценен като философ у нас. Той няма практически никакъв глас в чужбина (никакви цитирания) -- за разлика от преждевременно отишлият си философ Димитър Гинев, който също работеше у нас. Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.
Но това интервю впечатлява, особено тук: "Всъщност разпадът, оказа се, е много по- дълбок, 'взривени' са базисни ориентири, разядена е субстанцията на нашия живот, пренаредена е ценностната ни система." Само рецепта на Цочо, "нравствено усъвършенствуване" ми изглежда наивна. Трябва ни също поне и институционално а и теоретично (идейно) усъвършенствуване.
Напротив, точно цитираният откъс не е нищо особено. Има други места, които са по-важни, това по-горе е очевидно. Явно не сте чели нито един негов философски текст и разчитате на интервю, предназначено за широките маси, да ви впечатли. Боже, боже... А това, че не е цитиран, се дължи на факта, че България има първия си университет едва от сто и нещо години. Другите държави са имали медиевистика векове наред, не години. Вие какво очаквате, да ги учим как да строят готически църкви ли? Това обаче не означава, че не е познавач, познавач е, спор няма. Ама егати логиката имате!
Винаги съм смятал Цочо за надценен като философ у нас. Той няма практически никакъв глас в чужбина (никакви цитирания) -- за разлика от преждевременно отишлият си философ Димитър Гинев, който също работеше у нас. Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.Но това интервю впечатлява, особено тук: "Всъщност разпадът, оказа се, е много по- дълбок, 'взривени' са базисни ориентири, разядена е субстанцията на нашия живот, пренаредена е ценностната ни система." Само рецепта на Цочо, "нравствено усъвършенствуване" ми изглежда наивна. Трябва ни също поне и институционално а и теоретично (идейно) усъвършенствуване.
Всъщност Цочо казва това,което е пръв е констатирал Ницше. Че настъпва ПРЕХОДЕН период на декадентство и нихилизъм. В който демокрацията се вписва идеално,защото тя самата е декадентство. Пак според Ницше този преходен период ще продължи два века,тоест до края на 21 век.
П.П.
За комунизмът нужно ли е да се обяснява какво беше? Че е опит за убийство на човечеството...
Провинциалистът "по душа" си личи отдалеч. Бас държа, че въпросният няма и един текст, който да става. Не е трудно да се предположи при тоя му начин на мислене.
Винаги съм смятал Цочо за надценен като философ у нас. Той няма практически никакъв глас в чужбина (никакви цитирания) -- за разлика от преждевременно отишлият си философ Димитър Гинев, който също работеше у нас. Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.Но това интервю впечатлява, особено тук: "Всъщност разпадът, оказа се, е много по- дълбок, 'взривени' са базисни ориентири, разядена е субстанцията на нашия живот, пренаредена е ценностната ни система." Само рецепта на Цочо, "нравствено усъвършенствуване" ми изглежда наивна. Трябва ни също поне и институционално а и теоретично (идейно) усъвършенствуване.
Напълно споделям мнението ти за Цочо Бояджиев. Несъмнено образован за българските стандарти, но лишен от интелектуално либидо, въображение; от него могат да се чуят само баналности. Той е олицетворение (епитомия; за Грънчо) на “професорщината” - хора на които от четене на чужди мисли не им е останало време нито за живеене, нито за мислене. Много суетен и с ниско самочувствие. Спомням си как в първи курс, първият семестър ни пращаше да ходим да учим българска филология, защото не сме разбирали философията.
Историята е курва, която винаги ляга със силния на деня. Мисля, че това е по точно от “историята се пише от победителите”.
Що се отнася до Хайдегер, Цочо, дори и да знае немски по добре от всеки германец, не е в състояние да го преведе; неговата интелектуална импотентност не му позволява да го разбере.
Интервюто, както може да се очаква, е напълно хаотично, без посока и смисъл.
Хайдегер едва се чете и на немски. Какво изобщо...?!? ==== Чете се на всеки език. Просто, както обикновено, трябва да знаеш това което четеш дори преди да си започнал да го четеш.
До коментар [#12] от "oiv111150045":Хайдегер едва се чете и на немски. Какво изобщо...?!?====Чете се на всеки език. Просто, както обикновено, трябва да знаеш това което четеш дори преди да си започнал да го четеш.
Бате, посмали малко, че ставаш смешен и жалък. Говориш чутовни глупости, ама как си вярваш само, какво самочувствие самият ти имаш! Нямам енергия за хабене, та да тръгна да ти обяснявам елементарни неща, с които очевидно не си наясно. Хайдегер се четял на всеки език... Ти всеки език ли говориш, че да го твърдиш? Остави това, ами то май зависи и в каква култура се разглежда. После, Хайдегер не е четивен и казаното е ясен сигнал, че не си го чел както трябва на нито един език. Хайдегер е пословичен с това, че не можеш да му хванеш края заради самия му език! Трето, как изобщо знаеш и разбираш нещо преди да започнеш да го четеш? Абе ти си голям епистемологичен гений, а?! Разбирам, че си бил студент на Бояджиев. Очевидно те е оценил както трябва, ако ме разбираш, и очевидно имаш проблем със самия себе си, защото няма как да го наречеш "интелектуално импотентен", все едно говориш за Гошо бояджията. Тръгнали някакви форумни мижатурки да се правят велики. Ама излез и спори с него публично в неговата област. Да видим колко струваш. Защото явно си въобразяваш, че си нещо повече от него и затова можеш да го оценяваш. Какво ще кажеш? Покани го на дебат и му разкажи играта!
Хубаво интервю пък и коментариите показват правилността на тезите. Аз се убедих в няколко истини за изминалите трийсе и няколко години - българинът не обича свободата, българинът е професор във всички сфери на живота и познанието, българинът е най големия враг на самият себе си, това отровно съчетание обрича страната на жалко съществувание
Като се съгласявам напълно с коментара ти, ще припомня едно тристишие на Борис Христов, което съм поствала и друг път, но то е продължение на твоето мнение: ЗА РОБСТВОТО: Не лишавайте от радостта да бъде роб този, който не иска да е свободен.
"Слабите хора отмъщават. Силните хора прощават. Интелигентните хора игнорират." Алберт Айнщайн
Хубаво интервю пък и коментариите показват правилността на тезите. Аз се убедих в няколко истини за изминалите трийсе и няколко години - българинът не обича свободата, българинът е професор във всички сфери на живота и познанието, българинът е най големия враг на самият себе си, това отровно съчетание обрича страната на жалко съществувание
Никой не обича свободата, Клименте. Никой. Виж, илюзията за свобода всички я обичат. Когато на хората в “свободния свят” се предложи приватизация на образованието (чрез ваучери с които ти сам избираш училище на детето си), те отказват. Когато им се предложи приватизация на здравеопазването, те отказват. Когато им предложат приватизация на пенсионната система в която всеки сам си инвестира пенсията, всички отказват. И най важното: оставени без твърда идеология, всички откачат от страх. Често в рамките на няколко години скачат от една към друга само и само да имат сигурна такава. Ето защо Сартр казваше, че робът е по свободен от господаря си. Той знае, че винаги може да се разбунтува дори и да плати с живота си, но господарят няма такава възможност.
До коментар [#20] от "oiv111150045": Покани го на дебат и му разкажи играта! === Както казваше Нитчше “казвам, нямам време (а още по малко и желание) да доказвам”. Намери някои второкурсници да се пенявиш пред тях.
До коментар [#23] от "Nedyalko Lazarov":Nedyalko,"Свободата е осъзната необходимост".Действителността е че това Някои индивиди не го осъзнават/разбират.Поздарв
Винаги съм смятал Цочо за надценен като философ у нас. Той няма практически никакъв глас в чужбина (никакви цитирания) -- за разлика от преждевременно отишлият си философ Димитър Гинев, който също работеше у нас. Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.Но това интервю впечатлява, особено тук: "Всъщност разпадът, оказа се, е много по- дълбок, 'взривени' са базисни ориентири, разядена е субстанцията на нашия живот, пренаредена е ценностната ни система." Само рецепта на Цочо, "нравствено усъвършенствуване" ми изглежда наивна. Трябва ни също поне и институционално а и теоретично (идейно) усъвършенствуване.
Двамата с Джими са доста различни и се занимват с различни неща. Гинев се интересуваше преди всичко от философия на науката, Цочо - преди всичко от история на философията. Така че пособни сравнения са доста тъпи. Не съм чел превода му на Хайдегер, но преводите от латински - на Св. Августин, на Св. Тома Аквински, на Бонавенстура и др. са повече от адекватни! Глупостите на Недялко пък дори не си струва да се коментират! Професорът в несъмнено прав, че винаги "сме в преход", доколкото в природата ни е винаги да искаме били повече от едно, било промяна на друга. Думите му за историята са напълно основателни, макар да е избрал неподходящ пример с "БЪЛГАРОубиеца" (за разлика от този за турския историк). Разбирам, че това е камък в градината на съседите от Скопие, но просто защото не е тесен специалист по средновековна балканска история, е избрал неподходяща илюстрация за една правилна теза - а именно историята няма безкрай ЛЕГИТМИМНИ прочити, макар множество легитимни нейни прочити могат да съществуват както синхронно, така и анахронично. И да неговият цитат от френския средновекове цистерцианец за историята като че ли е най-точен. Историята не е курва, която ли ляга със всеки, а по-скоро като че ли мнозина се опитват (с различен успех) да изнасилят историята.
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Няма нищо лошо според мен в тази илюзия. В карая на краищата самият обективен свят може би е илюзия предизвикана от квантовата неопределеност или от игрите на съзнанието ни. Математиката е илюзия, красотата на музиката е илюзия, бурните ни чувства са илюзия предизвикани от сложни физико/химически процеси в кората на мозъка ни. Под свобода най просто разбираме общото желание на група хора да живеят по добре, да повишават качеството си на живот и най сетне но не и по значение да живеят в общоприети осн правила валидни за всички.
Но виж, ние нямаме еднаква трактовка за събития станали едва преди стотина години, камо ли за неща които може би са се случили преди хиляда! Аз харесвам 'Нищетата на Историята' и едно друго определение дадено за нея, че е гвоздеят на който всеки закача собствената си представа за света!
Виждам, че се е заформила дискусия. Та да питам - купих си "Нощта през Средновековието" на въпросния. Какво да очаквам? Питам понеже имам безброй книги да чета и ми е важно коя да е по-напред в списъка. Предварително благодаря.
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!
Редакция промотирала издигната бесилка на протест ме обвини в писане на коментари "призоваващи към насилие" когато слет това попитах "ще бесим ли?". Лъжите помагат ли?
До коментар [#20] от "oiv111150045":Покани го на дебат и му разкажи играта!===Както казваше Нитчше “казвам, нямам време (а още по малко и желание) да доказвам”.Намери някои второкурсници да се пенявиш пред тях.
Много си тъп, да си знаеш. Нищо чудно, че мразиш Бояджиев, защото той не е като теб. Само е загадка на какво се дължи самооценката ти. Ти си този, който трябва да си намери някой, пред който да се пеняви. Ама не второкурсник, а осмокласник. Имаш мозък на осмокласник, ама претенциите на... как беше... а, да, Нитчше! Не беше ли Нит Чше?
“ Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.” —— Е дали може да му се дири кусур за нечетимостта на превода когато същото важи и за оригинала?
Това за “преподреждането” на ценностната система и прочие като че ли се отнася за времето от около ПСВ, че не съм сигурна до каква степен соц. идеологията успя да хване корени на местна почва. А иначе благопожеланията му за нравствено самоусъвършенстване са подходящи за новогодишната маса — Наздраве! , че от първи ще е хубаво ако не пия вече.
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
До коментар [#27] от "БОНГО":Но виж, ние нямаме еднаква трактовка за събития станали едва преди стотина години, камо ли за неща които може би са се случили преди хиляда!Аз харесвам 'Нищетата на Историята' и едно друго определение дадено за нея, че е гвоздеят на който всеки закача собствената си представа за света!
Ако имаш предвид Попър, той разглежда историцизма , не историята. Но сравни думите на Ранке, основоположника на модерната историческа десциплина: "На историята е възложена задачата да съди миналото, да инструктира съвременниците за благото на бъдещите години: сегашният опит не си поставя такива високи цели: той просто иска да покаже как е било в действителност." Ако имаш време и желание: https://www.pdfdrive.com/historians-craft-e188638311.html и https://youtu.be/1jGljaE_IbA?list=PLjsfIqe4Uhm6gKMjag9cm-4On-UJpWEqIMalo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Ан Идалго не е кмет на Париж излъчен от “ консервативната десница”. Излъчена е от социалистическата партия PS. Преди да бъде кмет , беше дясна ръка на Бертран Деланое, дългогодишен и успешен кмет на Париж. Моля, проверявайте си данните. На един клик разстояние са!
До коментар [#22] от "bramasole": До коментар [#21] от "klimentm":
“Не лишавайте от радостта да бъде роб този, който не иска да е свободен.” —— Аз бих предложила друг цитат, дет по- ша му пасне на Климчо: “ мы несем им математически-безошибочное счастье, наш долг — заставить их быть счастливыми” Надявам са бившата му жена да му е набила достатъчно руски в кофата, та да не трябва да са мъчи с Гугъл транслейт .
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)
Климент е един от уважаваните от мене участници във форума. Не ме интересува по каква причина е научил руски език. Мисля, че фразата на Замятин, освен че лесно се превежда, е и достатъчно известна.
"Слабите хора отмъщават. Силните хора прощават. Интелигентните хора игнорират." Алберт Айнщайн
Казва, че "е закърняло чисто човешкото съчувствие към страдащия ближен, че "идеологиите" са приглушили естествения копнеж към доброто и естественото неприемане на злото." Че е закърняло, закърняло е, но с един малко по-"идеографически" подход, може би Бояджиев щеше да има смелостта да посочи и страдащите, а именно дискриминираните от преобладаващата понастоящем българска култура общности на ромите, ЛГБТ+, жените, децата, религиозните малцинства, хората с увреждания и др. С този твърде религиозен език, който използва (за което са показателни термини като "смирение", "царството божие" и "величие") и с подчертания си уж анти-идеологизъм, който на практика го прави идеолог на консерватизма, едва ли ще им помогне. Преди време твърде редукционистки беше нарекъл феминизма "идеология" загърбвайки факта, че това е една задълбочена философско-теоретична, нравствено-етическа, политическа, художествено-естетическа с, и водеща
Казва, че "е закърняло чисто човешкото съчувствие към страдащия ближен, че "идеологиите" са приглушили естествения копнеж към доброто и естественото неприемане на злото." Че е закърняло, закърняло е, но с един малко по-"идеографически" подход, може би Бояджиев щеше да има смелостта да посочи и страдащите, а именно дискриминираните от преобладаващата понастоящем българска култура общности на ромите, ЛГБТ+, жените, децата, религиозните малцинства, хората с увреждания и др. С този твърде религиозен език, който използва (за което са показателни термини като "смирение", "царството божие" и "величие") и с подчертания си уж анти-идеологизъм, който на практика го прави идеолог на консерватизма, едва ли ще им помогне. Преди време твърде редукционистки беше нарекъл феминизма "идеология" загърбвайки факта, че това е една задълбочена философско-теоретична, нравствено-етическа, политическа, художествено-естетическа тенденция в съвременната култура, която всъщност цели да премахне отпределени форми на страдание. С това Бояджиев направи принос към и без това повсеместно разпространения по балканските земи мачовски светоглед. Не изглежда също така да оцени подобаващо еманципативния дух на 60те години, който междувременно все още изглежда неразбираем за академичние среди в повечето балкански страни.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото нарушава Изборния кодекс.
ЗаНиЗа
Рейтинг: 2738 Разстроено"Нормално е да имаме различно виждане за случващото се около нас. Безпокои ме, че това различие се подхранва от невежество и повърхностно възприемане на събитията." - при натрапеното, нахално, арогантно "пренареждане на ценностите", но пък достатъчно лъскаво, всеядно и нетрайно, не е нормално поне малко от малко да не се вслушваме в мъдростта, която да ни превежда по-лесно през поредния преход. За съвършенството никак, ама никак не сме готови. В България има толкова много хора, които са перфектни в това, което правят, но които със сигурност не могат да си обяснят защо думите на Иречек са винаги актуални за всичко около нас...
Направи съд от глината, празнината вътре в него го прави полезен.Боян Таксиров
Рейтинг: 2318 НеутралноС други думи да се смиряваме, да бъдем смирени, духовни и да обичаме. Ясно :))
ФАТАЛНА ГРЕШКА: https://fatalerror.bgB. B
Рейтинг: 67 НеутралноЖалко е че такава дискусия и такива хора не са част от телевизионния ефир а и медийното пространство с малки изключения за сметка на евтината но атрактивна халтура.
Шарл Атани
Рейтинг: 2938 ЛюбопитноПрофесорът е прав!Но съвършенството ще дойде ,само ако спичелят добрите сили.След това ни очаква Нирвана.🥳🤡👍
Много съм простdeaf
Рейтинг: 2917 Неутрално"Ние винаги сме в Преход"
Това не е вярно. Учудвам се,че уж интелигентен човек го казва!
osando
Рейтинг: 2762 Неутралновие, и тези като вас, сте споменати в интервюто като най-мощния общестено-определящ фактор: " тези, които не се срамуват от незнанието си"... Вие какво предприемате срещу незнанието си, освен да се "учдвате", м......... Подпис: (не се чете)
deaf
Рейтинг: 2917 НеутралноДо коментар [#7] от "osando":
Казахте ли нещо?
oiv111150045
Рейтинг: 807 НеутралноЦочо Бояджиев много внимателно се отнася към инфлуенсърите, които са всичко друго, но не и внимателни. Аз не знам и не съм чувал за инфлуенсър, който да си заслужава славата. Всички си приличат по това, че са крайно елементарни във всяко едно отношение, но печелят от това, мошеници с една дума. Приличат си както си приличат болни хора в болестта си. Вярно е, че са резултат от средата си и са станали известни, защото и хората, които ги харесват, са също крайно елементарни. И все пак трябва да бъдат подхванати с голямата баданарка, защото са вредни за всяко едно поколение, не са никакви авторитети в онзи смисъл, в който авторитетът принадлежи на по-знаещия и по-можещия. Тези са събрани от кол и въже неудачници, които разчитат на повърхностна си харизма и на глупостта на останалите.
westermann
Рейтинг: 55 НеутралноВинаги съм смятал Цочо за надценен като философ у нас. Той няма практически никакъв глас в чужбина (никакви цитирания) -- за разлика от преждевременно отишлият си философ Димитър Гинев, който също работеше у нас. Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.
Но това интервю впечатлява, особено тук: "Всъщност разпадът, оказа се, е много по- дълбок, 'взривени' са базисни ориентири, разядена е субстанцията на нашия живот, пренаредена е ценностната ни система." Само рецепта на Цочо, "нравствено усъвършенствуване" ми изглежда наивна. Трябва ни също поне и институционално а и теоретично (идейно) усъвършенствуване.
oiv111150045
Рейтинг: 807 НеутралноДо коментар [#10] от "westermann":
Напротив, точно цитираният откъс не е нищо особено. Има други места, които са по-важни, това по-горе е очевидно. Явно не сте чели нито един негов философски текст и разчитате на интервю, предназначено за широките маси, да ви впечатли. Боже, боже... А това, че не е цитиран, се дължи на факта, че България има първия си университет едва от сто и нещо години. Другите държави са имали медиевистика векове наред, не години. Вие какво очаквате, да ги учим как да строят готически църкви ли? Това обаче не означава, че не е познавач, познавач е, спор няма. Ама егати логиката имате!
oiv111150045
Рейтинг: 807 НеутралноХайдегер едва се чете и на немски. Какво изобщо...?!?
deaf
Рейтинг: 2917 НеутралноДо коментар [#10] от "westermann":
До коментар [#11] от "oiv111150045":
Всъщност Цочо казва това,което е пръв е констатирал Ницше. Че настъпва ПРЕХОДЕН период на декадентство и нихилизъм. В който демокрацията се вписва идеално,защото тя самата е декадентство. Пак според Ницше този преходен период ще продължи два века,тоест до края на 21 век.
П.П.
За комунизмът нужно ли е да се обяснява какво беше? Че е опит за убийство на човечеството...
smartcookie
Рейтинг: 866 НеутралноБлагодарим за мнението ти за "Цочо". Тъкмо се чудех кога ще се появи някой да се отърка у "Цочо" така, по форумски.
Галина Окатова
Рейтинг: 1924 Весело+++
М'чи да ! Само и единствено КДС. Всичко друго е лъжа и манипулация, нали?! И велики народни въстания...
oiv111150045
Рейтинг: 807 Весело[quote#14:"smartcookie"][/quote]
Провинциалистът "по душа" си личи отдалеч. Бас държа, че въпросният няма и един текст, който да става. Не е трудно да се предположи при тоя му начин на мислене.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1616 НеутралноНапълно споделям мнението ти за Цочо Бояджиев. Несъмнено образован за българските стандарти, но лишен от интелектуално либидо, въображение; от него могат да се чуят само баналности. Той е олицетворение (епитомия; за Грънчо) на “професорщината” - хора на които от четене на чужди мисли не им е останало време нито за живеене, нито за мислене.
Много суетен и с ниско самочувствие. Спомням си как в първи курс, първият семестър ни пращаше да ходим да учим българска филология, защото не сме разбирали философията.
Историята е курва, която винаги ляга със силния на деня. Мисля, че това е по точно от “историята се пише от победителите”.
Що се отнася до Хайдегер, Цочо, дори и да знае немски по добре от всеки германец, не е в състояние да го преведе; неговата интелектуална импотентност не му позволява да го разбере.
Интервюто, както може да се очаква, е напълно хаотично, без посока и смисъл.
Iordanka Strauss
Рейтинг: 264 НеутралноДо коментар [#4] от "B. B":
Напълно съм съгласна с Вас.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1616 НеутралноДо коментар [#12] от "oiv111150045":
Хайдегер едва се чете и на немски. Какво изобщо...?!?
====
Чете се на всеки език. Просто, както обикновено, трябва да знаеш това което четеш дори преди да си започнал да го четеш.
oiv111150045
Рейтинг: 807 ВеселоБате, посмали малко, че ставаш смешен и жалък. Говориш чутовни глупости, ама как си вярваш само, какво самочувствие самият ти имаш! Нямам енергия за хабене, та да тръгна да ти обяснявам елементарни неща, с които очевидно не си наясно. Хайдегер се четял на всеки език... Ти всеки език ли говориш, че да го твърдиш? Остави това, ами то май зависи и в каква култура се разглежда. После, Хайдегер не е четивен и казаното е ясен сигнал, че не си го чел както трябва на нито един език. Хайдегер е пословичен с това, че не можеш да му хванеш края заради самия му език! Трето, как изобщо знаеш и разбираш нещо преди да започнеш да го четеш? Абе ти си голям епистемологичен гений, а?! Разбирам, че си бил студент на Бояджиев. Очевидно те е оценил както трябва, ако ме разбираш, и очевидно имаш проблем със самия себе си, защото няма как да го наречеш "интелектуално импотентен", все едно говориш за Гошо бояджията. Тръгнали някакви форумни мижатурки да се правят велики. Ама излез и спори с него публично в неговата област. Да видим колко струваш. Защото явно си въобразяваш, че си нещо повече от него и затова можеш да го оценяваш. Какво ще кажеш? Покани го на дебат и му разкажи играта!
klimentm
Рейтинг: 4258 НеутралноХубаво интервю пък и коментариите показват правилността на тезите. Аз се убедих в няколко истини за изминалите трийсе и няколко години - българинът не обича свободата, българинът е професор във всички сфери на живота и познанието, българинът е най големия враг на самият себе си, това отровно съчетание обрича страната на жалко съществувание
klimentmbramasole
Рейтинг: 3480 НеутралноДо коментар [#21] от "klimentm":
"Слабите хора отмъщават. Силните хора прощават. Интелигентните хора игнорират." Алберт АйнщайнКато се съгласявам напълно с коментара ти, ще припомня едно тристишие на Борис Христов, което съм поствала и друг път, но то е продължение на твоето мнение:
ЗА РОБСТВОТО:
Не лишавайте от радостта да бъде роб
този,
който не иска да е свободен.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1616 НеутралноНикой не обича свободата, Клименте. Никой. Виж, илюзията за свобода всички я обичат.
Когато на хората в “свободния свят” се предложи приватизация на образованието (чрез ваучери с които ти сам избираш училище на детето си), те отказват. Когато им се предложи приватизация на здравеопазването, те отказват. Когато им предложат приватизация на пенсионната система в която всеки сам си инвестира пенсията, всички отказват.
И най важното: оставени без твърда идеология, всички откачат от страх. Често в рамките на няколко години скачат от една към друга само и само да имат сигурна такава.
Ето защо Сартр казваше, че робът е по свободен от господаря си. Той знае, че винаги може да се разбунтува дори и да плати с живота си, но господарят няма такава възможност.
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1616 НеутралноДо коментар [#20] от "oiv111150045":
Покани го на дебат и му разкажи играта!
===
Както казваше Нитчше “казвам, нямам време (а още по малко и желание) да доказвам”.
Намери някои второкурсници да се пенявиш пред тях.
svetlio26
Рейтинг: 317 НеутралноДо коментар [#23] от "Nedyalko Lazarov":
Nedyalko,
"Свободата е осъзната необходимост".
Действителността е че това Някои индивиди не го осъзнават/разбират.
Поздарв
Nedyalko Lazarov
Рейтинг: 1616 НеутралноДа, така пише във философски речник.
Поздрави и на теб.
БОНГО
Рейтинг: 1977 НеутралноДвамата с Джими са доста различни и се занимват с различни неща. Гинев се интересуваше преди всичко от философия на науката, Цочо - преди всичко от история на философията. Така че пособни сравнения са доста тъпи.
Не съм чел превода му на Хайдегер, но преводите от латински - на Св. Августин, на Св. Тома Аквински, на Бонавенстура и др. са повече от адекватни!
Глупостите на Недялко пък дори не си струва да се коментират!
Професорът в несъмнено прав, че винаги "сме в преход", доколкото в природата ни е винаги да искаме били повече от едно, било промяна на друга. Думите му за историята са напълно основателни, макар да е избрал неподходящ пример с "БЪЛГАРОубиеца" (за разлика от този за турския историк). Разбирам, че това е камък в градината на съседите от Скопие, но просто защото не е тесен специалист по средновековна балканска история, е избрал неподходяща илюстрация за една правилна теза - а именно историята няма безкрай ЛЕГИТМИМНИ прочити, макар множество легитимни нейни прочити могат да съществуват както синхронно, така и анахронично.
И да неговият цитат от френския средновекове цистерцианец за историята като че ли е най-точен. Историята не е курва, която ли ляга със всеки, а по-скоро като че ли мнозина се опитват (с различен успех) да изнасилят историята. Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
БОНГО
Рейтинг: 1977 НеутралноБонавентура
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
klimentm
Рейтинг: 4258 НеутралноДо коментар [#23] от "Nedyalko Lazarov":
klimentmНяма нищо лошо според мен в тази илюзия. В карая на краищата самият обективен свят може би е илюзия предизвикана от квантовата неопределеност или от игрите на съзнанието ни. Математиката е илюзия, красотата на музиката е илюзия, бурните ни чувства са илюзия предизвикани от сложни физико/химически процеси в кората на мозъка ни.
Под свобода най просто разбираме общото желание на група хора да живеят по добре, да повишават качеството си на живот и най сетне но не и по значение да живеят в общоприети осн правила валидни за всички.
klimentm
Рейтинг: 4258 ВеселоДо коментар [#27] от "БОНГО":
klimentmНо виж, ние нямаме еднаква трактовка за събития станали едва преди стотина години, камо ли за неща които може би са се случили преди хиляда!
Аз харесвам 'Нищетата на Историята' и едно друго определение дадено за нея, че е гвоздеят на който всеки закача собствената си представа за света!
Тюфлекчия
Рейтинг: 3644 НеутралноВиждам, че се е заформила дискусия. Та да питам - купих си "Нощта през Средновековието" на въпросния. Какво да очаквам? Питам понеже имам безброй книги да чета и ми е важно коя да е по-напред в списъка. Предварително благодаря.
Браво демократи - станахте по-лоши от тези с които се борите!mesambria
Рейтинг: 1819 НеутралноИзключително добър автор. Наскоро прочетох книгата му Нощта през Средновековието.
Любов Шейсе
Рейтинг: 217 НеутралноВсеки е в преход, Цочо.
Редакция промотирала издигната бесилка на протест ме обвини в писане на коментари "призоваващи към насилие" когато слет това попитах "ще бесим ли?". Лъжите помагат ли?към както разбира съвършенството
oiv111150045
Рейтинг: 807 ВеселоМного си тъп, да си знаеш. Нищо чудно, че мразиш Бояджиев, защото той не е като теб. Само е загадка на какво се дължи самооценката ти. Ти си този, който трябва да си намери някой, пред който да се пеняви. Ама не второкурсник, а осмокласник. Имаш мозък на осмокласник, ама претенциите на... как беше... а, да, Нитчше! Не беше ли Нит Чше?
oiv111150045
Рейтинг: 807 ВеселоДо коментар [#27] от "БОНГО":
+++
Gretel
Рейтинг: 1584 НеутралноДо коментар [#10] от "westermann":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ Преводът на Бояджиев на "Битие и време" на Хайдегер от 2020 г. е ужасен: просто не се чете.”
——
Е дали може да му се дири кусур за нечетимостта на превода когато същото важи и за оригинала?
Това за “преподреждането” на ценностната система и прочие като че ли се отнася за времето от около ПСВ, че не съм сигурна до каква степен соц. идеологията успя да хване корени на местна почва. А иначе благопожеланията му за нравствено самоусъвършенстване са подходящи за новогодишната маса — Наздраве! , че от първи ще е хубаво ако не пия вече.
БОНГО
Рейтинг: 1977 НеутралноАко имаш предвид Попър, той разглежда историцизма , не историята. Но сравни думите на Ранке, основоположника на модерната историческа десциплина: "На историята е възложена задачата да съди миналото, да инструктира съвременниците за благото на бъдещите години: сегашният опит не си поставя такива високи цели: той просто иска да покаже как е било в действителност."
Ако имаш време и желание: https://www.pdfdrive.com/historians-craft-e188638311.html
и https://youtu.be/1jGljaE_IbA?list=PLjsfIqe4Uhm6gKMjag9cm-4On-UJpWEqI Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Tsvetlena Spasova
Рейтинг: 8 НеутралноАн Идалго не е кмет на Париж излъчен от “ консервативната десница”.
Излъчена е от социалистическата партия PS.
Преди да бъде кмет , беше дясна ръка на Бертран Деланое, дългогодишен и успешен кмет на Париж.
Моля, проверявайте си данните. На един клик разстояние са!
Gretel
Рейтинг: 1584 НеутралноДо коментар [#22] от "bramasole":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)До коментар [#21] от "klimentm":
“Не лишавайте от радостта да бъде роб
този,
който не иска да е свободен.”
——
Аз бих предложила друг цитат, дет по- ша му пасне на Климчо:
“ мы несем им математически-безошибочное счастье, наш долг — заставить их быть счастливыми”
Надявам са бившата му жена да му е набила достатъчно руски в кофата, та да не трябва да са мъчи с Гугъл транслейт .
Gretel
Рейтинг: 1584 НеутралноДо коментар [#38] от "Tsvetlena Spasova":
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)“ Моля, проверявайте си данните. На един клик разстояние са!”
——
Добре дошла в дневник! Ний тука кликаме само на минусите, че е най-лесно.
Боби Колев
Рейтинг: 1617 НеутралноБългарски проферсо, който използва "проминентен" за описание на човек и не може да намери българска дума за това не ми е по вкуса.
http://www.bbc.com/news/magazine-37612083dnevnikar
Рейтинг: 4433 НеутралноUNITED EU UNION
И Цочо окака файдата.
Характерно за комунистка вата.
Не случайно Цецка Саветска,
веднага щом отслужи кратка служба кандидат за президент,
Абсолютно се погуби срещу нездрав публичен интерес,
а ла Крипто Кралица Ружа Инатева
"Проф. Цочо Бояджиев:
Ние винаги сме в преход към съвършенството"
bramasole
Рейтинг: 3480 НеутралноДо коментар [#39] от "Gretel":
"Слабите хора отмъщават. Силните хора прощават. Интелигентните хора игнорират." Алберт АйнщайнКлимент е един от уважаваните от мене участници във форума. Не ме интересува по каква причина е научил руски език.
Мисля, че фразата на Замятин, освен че лесно се превежда, е и достатъчно известна.
alfonsie88
Рейтинг: 362 НеутралноКазва, че "е закърняло чисто човешкото съчувствие към страдащия ближен, че "идеологиите" са приглушили естествения копнеж към доброто и естественото неприемане на злото." Че е закърняло, закърняло е, но с един малко по-"идеографически" подход, може би Бояджиев щеше да има смелостта да посочи и страдащите, а именно дискриминираните от преобладаващата понастоящем българска култура общности на ромите, ЛГБТ+, жените, децата, религиозните малцинства, хората с увреждания и др. С този твърде религиозен език, който използва (за което са показателни термини като "смирение", "царството божие" и "величие") и с подчертания си уж анти-идеологизъм, който на практика го прави идеолог на консерватизма, едва ли ще им помогне. Преди време твърде редукционистки беше нарекъл феминизма "идеология" загърбвайки факта, че това е една задълбочена философско-теоретична, нравствено-етическа, политическа, художествено-естетическа с, и водеща
alfonsie88
Рейтинг: 362 НеутралноКазва, че "е закърняло чисто човешкото съчувствие към страдащия ближен, че "идеологиите" са приглушили естествения копнеж към доброто и естественото неприемане на злото." Че е закърняло, закърняло е, но с един малко по-"идеографически" подход, може би Бояджиев щеше да има смелостта да посочи и страдащите, а именно дискриминираните от преобладаващата понастоящем българска култура общности на ромите, ЛГБТ+, жените, децата, религиозните малцинства, хората с увреждания и др. С този твърде религиозен език, който използва (за което са показателни термини като "смирение", "царството божие" и "величие") и с подчертания си уж анти-идеологизъм, който на практика го прави идеолог на консерватизма, едва ли ще им помогне. Преди време твърде редукционистки беше нарекъл феминизма "идеология" загърбвайки факта, че това е една задълбочена философско-теоретична, нравствено-етическа, политическа, художествено-естетическа тенденция в съвременната култура, която всъщност цели да премахне отпределени форми на страдание. С това Бояджиев направи принос към и без това повсеместно разпространения по балканските земи мачовски светоглед. Не изглежда също така да оцени подобаващо еманципативния дух на 60те години, който междувременно все още изглежда неразбираем за академичние среди в повечето балкански страни.
alfonsie88
Рейтинг: 362 НеутралноМоже би е крайно време Дневник да си обнови сайта и да позволи редакция или изтриване на случайни поствания.