"При това, този безспорно важен паметен ден - 3 март, който след 1944 и чак до 1988 г. не беше дори официален празник, е издигнат в ранг на национален от Държавния съвет на Народна република България на 27 февруари 1990 г. по политически причини и идеологически съображения."
Това че 3-ти март не бил дори официален празник по времето на социализъма е страхотен аргумент в полза на 24 май който се почита и в омразната на русофобите Русия и за които 3-ти март разделял българите, защото тяхното нищожно малцинство не го приемало.
"Заблудата, че именно със санстефанския договор България "възкръснала" като държава е толкова устойчива, макар и невярна. Дори в днешното, претендиращо за информираност общество, все още мнозина не знаят, че създаването на голяма българска държава в земите, вече признати за български от великите сили на Цариградската конференция в края на 1876 г., за първи път е предвидено не в санстефанския договор, а в първото руско-османско споразумение за мир - Основите на мира, подписани в Одрин на 19/31 януари 1878 г. Отдавна е известно и че окончателният мирен договор след войната между Русия и Османската империя е Берлинският от 1/13 юли 1878 г. и именно на негова основа се свиква Учредителното събрание в Търново в началото на 1879 г., както и се избира първият български княз на 17 април с.г."
От девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национални катастрофи.
Е като сме толкова културни защо сме на второ мястоо в СВЕТА по смъртност от Ковид. И чакаме Путин да ни освободи от евроробство. 3 то март си ни е таман за национален празник и е кайно време и Първи Април да стане национален празник заедно с рождения ден на Путин.
А ето чехите и поляците културни хора ползват си латинската азбика с допълнение от клявки и чавки над буквите за да имат слявянските звуци свои букви и всичко е гениално и просто.
Имаме много примери за държавност, но кой да ги ВИДИ? И националният празник трябва да е свързан с ДЪРЖАВНОСТТА, а не със спомени от детството и с отделенията!
[quote#8:"Julian Mall"]"Заблудата, че именно със санстефанския договор България "възкръснала" като държава е толкова устойчива, макар и невярна. Дори в днешното, претендиращо за информираност общество, все още мнозина не знаят, че създаването на голяма българска държава в земите, вече признати за български от великите сили на Цариградската конференция в края на 1876 г., за първи път е предвидено не в санстефанския договор, а в първото руско-османско споразумение за мир - Основите на мира, подписани в Одрин на 19/31 януари 1878 г. Отдавна е известно и че окончателният мирен договор след войната между Русия и Османската империя е Берлинският от 1/13 юли 1878 г. и именно на негова основа се свиква Учредителното събрание в Търново в началото на 1879 г., както и се избира първият български княз на 17 април с.г."От девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национ
Глупости , Св Кирил и Методий са византийци и са били на византийска служба с мисия във великоморавието. Създаването на славянската азбука глаголицата е по поръчка и финансирано от византийския император и цели приобщаване на славяните във великоморавието към гръцката църква. Това че впоследствие част от учениците им намират пристан в България и те променят глаголицата с гръцки знаци и впоследствие това става писмеността в България а от там и в източно славянските държави въобще не отменя ролята на Кирил и Методий и византийския император.
....:А ето ехите и поляците културни хора ползват си латинската азбика с допълнение от клявки и чавки над буквите за да имат слявянските звуци свои букви и всичко е гениално и просто.
А ти какво искаш? Отново някакъв празник, който ще ни разделя на славяни и българи! ти мислиш ли, че след войната Украйна ще запази киилицата? А Сърбия? Сал една Македония, и Русия ще са с кирилица, и македония не се знае докога след като има такъв съсед като България с костя Копейкин и други дебили, ругаещи Европа.
Между другото докъде стигнаха разледванията с вандалщините върху Дома на Европа? Защо не са подведени под отговорност униформените орки, охраняващи шествието?
Като бях дете обичах този празник - след няколко дена започваше ваканцията. Родителите ни му се радваха заради децата манифестиращи с букети, и пеещи химна на Светите братя. През 70-те години 24 май стана празник и на българската култура - и децата бяха изместени от разни дърти пергиши от т.нар. "културни" институции-театри, опера, библиотеки. Представете си 24 май национален празник - няма да ги има децата и началните учителки, а всички те ще са изместени от Радев, Доган, Копейкин, тиквата, делян Добрев, Деса Про100кеса, и т.н.
"Например, все още немалка част от съвременните българи не знаят, че подписаният на 3 март, т.е. на 19 февруари 1878 г. предварителен руско-османски договор не само че не създава българска държава (това не е еднократен акт), но и значителни територии, уж включени в границите на т.нар. санстефанска България, и след договора остават под османско владение и управление: почти цяла Македония и Южна Тракия, част от Централните Родопи, Шуменско и Варненско. Не се знае от мнозина и това, че Северна Добруджа и Нишкият край, включени в диоцеза на Българската екзархия и признати за неразделни части от двете автономни български области, договорени от великите сили на Цариградската конференция през 1876 г., по силата на санстефанския договор Русия отстъпва съответно на Румъния и Сърбия."
Например, все още немалка част от съвременните българи не знаят (или се правят на незнаещи), че към 1880 г. на територията на на Княжество България от 1,9 милиона души общо, повече от една трета - най-малко 700 хил. души са турци, гърци, власи, татари, черкези и пр., а от преброените в Източна Румелия 800 хил. души към половината спадат към изброените по-горе народности. И това е след масовото прогонване, по същество депортация на мин. 200 хил. турци от териториите на двете васални провинции по време на последната война за Проливите. Не знаят също така, че мнозинството от населението на Македония и т.нар. Южна, т.е. Беломорска Тракия тогава е мюсюлманско. В Беломорието - абсолютно мнозинство. А в Родопите, в т.ч. и в Централните, мюсюлманите са почти 100% от населението. Не знаят също, че в Северна Добружда населението, което може да се определи като българско е не повече от 10%. Не знаят, че повечето градове в Княжеството и Румелия са населени изключително с турци. Не знаят, че Пловдив, Варна и техните околности са населени изключително с гърци, както и цялото Черноморие. Не знаят, че в т.нар. Нишки край поне половината население е сръбско.
Също както не знаят, че Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл и затова няма никакво значение коя епархия в кой диоцез е включена по отношение територията на държавата.
Ще изкажа еретични мисли, но така виждам нещата. 24 май ми е мил празник, свързан с детството ми. Но не е безспорен. Кирил и Методий, които нямат нищо българско, са имали задача - да отдръпнат, когото успеят, от приобщаване към западната църква и влияние и да го приближат към Византия. И за съжаление у нас това се е получило. За съжаление, защото Византия вече я няма, а има ретроградната руска империя, която отдавна ни разделя. За мене безспорният празник е 6 септември - денят на Съединението на България, извършено на своя глава от българите и с голям ентусиазъм и патриотизъм. Има нещо твърде романтично и трогателно в тази дата.
Ако го не беше 3 Март другите "празници" изобщо нямаше да съществуват, така че си ***** майката мръсни предатели русофоби, майка си ще продадете за някой долар.
24 май не е безспорен празник. Българската азбука наред с православната религигия са спомогнали решаващо да не се претопим в Османската империя и в крайна сметка да се отделим от нея. Самият политически замисъл на българската азбука на основата на гръцката е наистина да съхрани и обособи българският език и така да го предпази от гръцка асимилация. От друга страна, да се противопостави на католическата религия и латинската азбука, които - по онова време през девети век, когато България приема християнството - се е борела за доминация в България. Всички тези исторически цели не са актуални днес. Напротив, те подчертават историческата ни близост с Руската федерация, която един ден може да не е рашистка и путинистка, но засега е именно такава. Напротив, тя ни противопоставя на всички страни в ЕС, до една (без Гърция) използващи латинската азбука, но съшо и на Гърция, понеже азбуките са съвсем различни, а езиците - неродствени. ЕС освен че пише на латиница, говори на английски, макар Британия да напусна. Интернет принуждава към една азбука, латииница, и един език - английския. Нашата културна самобитност, капсулирана чрез азбуката, спомага да обитаваме "гетото" на ЕС, на дъното на всички класации. Всъщност азбуката, която днес празнуваме, е неудобна дрънкулка от миналото някога важна и полезна, днес излишна и пречеща: нещо като живопосната безсмислица на британската монархия, единствено придаваша самобитен туристически колорит.
За заплатите не знам, но инфлацията във Фландрия и Валония е съвсем различна, по-висока във втората, където е и Брюксел. И в това отношение Белгия е като две държави.
професорче, единственото безспорно в този празник е че двама гръцки клерици да били изпратени с мисия да цивилизоват едни варвари до границите на империята! Е, справили са се.
Твоята психопатия е безпросветна. Наистина по време на военните действия територията на днешна България напускат не 200 000 а 1 200 000 турци които никой не е гонил и това дава точна представа в какво ужасно демографско съотношение е било българското население. Това е истинското Освобождение от османското присъствие. Така че Освободителната война от 1877-78г решава два ключови проблема за развитието на българският етнос - дава му собствена държава и го освобождава от гнета ислямският етнос натрапен с ислямското нашествие. Затова и 3-ти март е истинският български национален празник.
Не мисля, че и 24 май става за национален празник, защото у нас може да изглежда безспорен, но пък не е еднозначен с оглед трактовките на историята от някои наши съседи или други недалечни страни. Не може ли да решим между две възможни дати, които са си чисто български и никой не може да ни оспори - нито у нас, нито в чужбина. Това са 6 септември - деня на съединението и 22 септември - деня на независимостта. Стига вече сме се лутали между всякакви символни дати, някои от които са плод на политическа конюнктура и изопачена или нагласена история. А 3 март и 24 май е напълно достатъчно да си останат официални празници.
Глупости , Св Кирил и Методий са византийци и са били на византийска служба с мисия във великоморавието. Създаването на славянската азбука глаголицата е по поръчка и финансирано от византийския император и цели приобщаване на славяните във великоморавието към гръцката църква. Това че впоследствие част от учениците им намират пристан в България и те променят глаголицата с гръцки знаци и впоследствие това става писмеността в България а от там и в източно славянските държави въобще не отменя ролята на Кирил и Методий и византийския император.
Макар да е прието от много историци, няма твърди данни създаването на глаголицата да е по официална поръчка на Ромейската империя. Единственото сведение е от Пространното Кирилово Житие, паметник запазен в късен препис с множество интерполации. Макар - подобно на Пространното Методиево Житие - да почива върху ранен прототип, това Житие съдържа множество сведения, които остават непотвърдени в други източници и се разминават с логиката и историческата обстановка на момента. По-възможно е двамата братя да са изпратени в Моравия, за да сключат необходимия съюз на ромеите срещу България, както и - предвид тогавашните перспективи за покръстване на българите от Германия - да контрират немското духовно влияние , което прониква на югоизток към Балканите. В този период Византия свръхкомпенсира преодоления иконоборчески период със свъхревностна защита на Православието и в Моравия вижда бойното поле, кодето да се сблъска с франкската еклезиология. Затова пратениците са подбрани внимателно - Константин, който макар и светско тогава лице, има опита от теологични диспути в Багдатския халифат и при хазарите, Методий е духовно лице, което подобно на брат си, знае славянските говори от Солунско и Мала Азия. Според Житието са пратени да мисионерстват на славянски, но това би било недопустимо, понеже Моравия тогава е твърдо под юрисдикцията на Западната църква. Твърде възможно е в тези условия, вече при Растислав Моравски и Коцел Блатненски, на Константин да се е наложил превод на библейски текстове, за да защити православната позиция. И в крайна сметка братята са извикани в Рим, под чиято върховна юрисдикция са и Панония и Моравия, защото папата е върховен арбитер в Западната църква (тогавашният папа Николай претендира за такава роля в цялата Църква). Междувременно в 867 г между Рим и Константинопол настъпва схизма. В тези условия Константин става монах в Рим и скоро почива. Методий бива назначен като архиепископ на Моравия и Панония, а също папски легат над цял Илирик , за който Рим претендира пред Константинопол. Едва през 880 г., при вече новия император Василий, който има засвидетелствана и в други извори гъвкава позиция за употребата на други езици в Църквата (напр. защитава употребата на грузински в един от малоазийските манастири, а той самият е от арменско потекло), вече папският архиепископ Методий посещава Константинопол. Тогава може би, Византия одобрява делото на Константин. Косвен белег е издигането на параклиса на Св. Климент Папа Римски, с полагането на главата като мощи в постройката. Както знаем мощите на Св. Климент, тогава се е вярвало, са открити от Константин по време на хазарската мислия. Пак Василий, няколко години по-късно (след 885), ще откупи продадените от франките като роби във Венеция ученици на методий и ще ги прати на българите - по всяка вероятност по молба на българския княз.
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Ще изкажа еретични мисли, но така виждам нещата. 24 май ми е мил празник, свързан с детството ми. Но не е безспорен. Кирил и Методий, които нямат нищо българско, са имали задача - да отдръпнат, когото успеят, от приобщаване към западната църква и влияние и да го приближат към Византия. И за съжаление у нас това се е получило. За съжаление, защото Византия вече я няма, а има ретроградната руска империя, която отдавна ни разделя. За мене безспорният празник е 6 септември - денят на Съединението на България, извършено на своя глава от българите и с голям ентусиазъм и патриотизъм. Има нещо твърде романтично и трогателно в тази дата.
Няма нищо еретично. Напълно съм съгласен, че датата на обевяване на Съединението трябва да бъде национален празник на България. Това е едно от много малкото събития в българската история, което води до национално обединение на различни социални и политически групи в една обща кауза. И което е най-важното - изцяло българско дело, защитено по дипломатически и военен път до успешен край. Спокойно може да се каже, че това е един от историческите върхове на българската нация.
24 май е символ на един процес, на една културна многопластовост, която е започнала през 9 век и продължава до днес. Това не е празник за почитане на едно или друго конкретно историческо събитие. В никакъв случай не бива да се свързва само с личностите на Кирил и Методий. Според мен България трябва да се стреми да популяризира този празник като общоевропейски, не само български, защото не е свързан само с националната ни история и култура.
"Румен Радев е последното спасение на България"
Б.Борисов, 2023 г.
Колко е жално всичко в България!!! Защото точно историците, които би трябвало да знаят история, допускат поредната лъжа и имено нея искат да сложат за национален празник. ИСТИНАТА Е ЧЕ КИРИЛИЦАТА Е СЪЗДАДЕНА НЕ ОТ СВЕТИ КИРИЛ И СВЕТИМЕТОДИЙ, А ОТ УЧЕНИЦИТЕ ИМ. А Свети Кирил и Свети Методий не са създали и глаголицата, а само са превеждали на тази азбука богослужебни книги, защото на тази азбука предимно са се разпространявали ереси. И понеже Господ Иисус Христос каза, учениците Му да научат всички народи, затова и Светите братя превеждат Божието Слово на глаголица. След това Свети Кирил отива в Рим и извоюва Божието слово да се пише и разпространява на всички езици, тоест и на всички писмености. След тази победа навярно е убит. ИСТИНАТА е, че Свети Кирил и Свети Методий са МИСИОНЕРИ, а не дипломати, както руско съвецката пропаганда тръби. Колко е удобно да скриеш Божието дело на Светите братя с лъжата, че са сътворили буквите на азбуката, а не че са превеждали Словото на глаголица. Ето поради всички тези пропагандистки лъжи не е добре тази дата за национален празник. Второ-какви са Кирил и Методий, за мнозина те са гърци. Пак ли да има спорове около датата на националния ни празник? Най-българската дата е Съединението на 6 септември. Нима пак историците забравиха за написаното на народното събрание-СЪЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ СИЛАТА
Понеже си пълен с невежество не се и притесняваш, че пишеш глупости. Учениците на Кирил и Методий не просто са искали да сътворят нова азбука, но те правят нещо много повече, те прибавят много нови букви чиято цел е била с тях да може да се опише особеностите в речта на всеки език. Затова първоначално е била с много повече букви. Разбери това и не пиши глупости!
Я бъди честна и кажи възможно ли е Някой роден през 9 век да е сътворил нещо през 4 век, понеже съвсеем не е тайна вече, че Свети Йроним живял през 4 век е писал на глаголица?
глаголицата, използвана в Хърватия чак до 19 век, е усъвършенстван (от Блажени Йероним, 4 век) вариант на азбуката на Етикус Истер (Aethicus Ister). Етикус,"родом скит от родители с благородно потекло" http://theo.inrne.bas.bg/ ~dtrif/abv/BG_ABV.htm
Поредната кремълска пропаганда. Българска екзархия-говори се на български език, защото мирияните са българи. В църквата трябва да се говори на разбираем език, както и каза Апостол Павел.
Такива кукута като теб ще докарат за национален празник падането на Велико Търново под властта на Османската империя - 18 юли 1393г.
По-добре миг свобода отколкото живот в робство
Няма да ви се отвори прашута и да смените 3 март. Не сти вие дето ще решавате от името на цял народ. А и тези като този образ първо да си покажат данъчните декларации, та да видим колко бозаят от организации финансирани от чужбина. И после да говорят за 3 март.
"" Посолството на Украйна в Република България поздравява българските приятели с Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.
Украинците помнят и почитат солунските братя и многобройните паметници в цяла Украйна са неопровержимо доказателство за това.
Най-старият паметник на светите равноапостоли Кирил и Методий се намира на един от централните площади в Киив. Той е бил демонтиран по време на болшевишкия режим през 1923 г., и е възстановен в съвременната Украйна чак на 25 май 1996 година.
Подобен паметник има и в Кииво-Печерската лавра, която още през XI век получавала богослужебни книги, написани на старобългарски език. Паметници на Кирил и Методий също украсяват украинските градове Мукачево, Севастопол, Одеса, Донецк.
Храмовете, които носят името на Св.Св. Кирил и Методий са духовни центрове на мнозина украински градове – Лвив, Полтава, Черкаси, Одеса, Тернопил, Ивано-Франкивск, Ривне, Мукачево, Мелитопол и много други.
За справка
Ден на азбуката се празнува и в Украйна от 24 май 1918 година с решението на Министерство на образование. За установяване на такъв празник в Украинската Народна Република информира Посланикът на Царство България в Киив проф. Иван Шишманов. Неговите грами са съхранени в Научния архив на Българската академия на науките.
През годините на съветската власт празникът е бил забравен и възстановен едва през 1986 година.
В съвременна Украйна празникът се възражда през 2004 година в чест на Светите равноапостолни Кирил и Методий.
Интересен е фактът, че в чест на Светите братя през 1846 година в Киив е било основано Кирило-Методиевото братство, забранено от руското самодържавство. Членовете на Кирило-Методиевото братство, изтъкнати украинци - историкът, етнограф и поет Микола Костомаров и поетът, художник и мислител Тарас Шевченко, обмислят идея за отстояване на правата на украинския народ.""
До коментар [#8] от "Julian Mall": "От девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национални катастрофи."
Чети неграмотнико , чети какво пише в същата статия , която не си прочел докрай:
"Наложената през годините и политически мотивирана идеологема внушава неистината, че "лошите" западни държави на Берлинския конгрес "разпокъсали" България и дали на съседите ни споменатите български територии, а други оставили в Османската империя. Стига се дотам в изкривеното и неточно представяне на една лесно проверима истина, че като "виновници" за "несправедливия" Берлински договор се сочат само западните европейски държави, а е известно, че Русия не само че е страна по договора и го приема и подписва, но и цялото берлинско статукво, вкл. основните териториални промени, са предварително решени чрез едно тайно руско-английско споразумение, подписано от руския представител Шувалов и английския Солзбъри на 18/30 май 1878 г. в Лондон, което именно става основа на Берлинския договор."
До коментар [#50] от "ddd": "Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл и затова няма никакво значение коя епархия в кой диоцез е включена по отношение територията на държавата."
Лъжеш и заблуждаваш като руснак. Екзархията има етнически и териториален смисъл. Точно са начертани етническите граници на българското землище и тези граници се международно признати. За български земи се считат тези в които населението е над 2/3 българско. Там където е имало съмнение дали това е така е проведен плебисцит. Това са били земите от Македония и южна Тракия , където над 2/3 от населението е гласувало , че е българско.
Празноглави, в "Южна Тракия" никога не имало никаква Екзархия, нито 2 или не знам колко трети са гласували на някакъв идиотски и съществуващ само в твоята празна тиква плебисцит. Ти си едно просто и неграмотно Куку като по-горния драскач, което ръси налудни простотии по руснашки маниер. С такива празноглавия можеш да баламосваш само подобните на тебе празноглавци.
За жълтопаветниците 24 май е безспорен , но на прима виста , защото подкрепяйки Македонизма , утре като запищят македонците за охридските братя , че са техни и тогава 24 май няма да е вече толкова безспорен за тях и ще ни убеждават , че 24 май като национален празник е провокация ,еманация на шовинизма и мноархофашизма на българите спрямо нашите по малки съседи.
В момента кашата , която създадоха жълтопаветниците с позицията си за Северна Македония , не виждам , че от ЕС ще ни позволят да направим 24 май национален празник .... Та обсъждането на този въпрос е приключило , и ако е било възможно до преди няколко години, либералите затръшнаха вратата за тази опция .... Иначе би било забавно да го направим национа;ен празник и да гледаме лупингите на гратаджиите , които тоновете мастило пишат в поодкрепа на 24 май сега , тогава ще пишат против и ще искат национален празник да е 6 или 22 септември.
Трети март цели създаването на заддунайската губерния на раша, както 9 септември целеше създаване на 16-та република на СССраша. ЗА пореден път, рашист мозък няма!
Колко е жално всичко в България!!! Защото точно историците, които би трябвало да знаят история, допускат поредната лъжа и имено нея искат да сложат за национален празник. ИСТИНАТА Е ЧЕ КИРИЛИЦАТА Е СЪЗДАДЕНА НЕ ОТ СВЕТИ КИРИЛ И СВЕТИМЕТОДИЙ, А ОТ УЧЕНИЦИТЕ ИМ. А Свети Кирил и Свети Методий не са създали и глаголицата, а само са превеждали на тази азбука богослужебни книги, защото на тази азбука предимно са се разпространявали ереси. И понеже Господ Иисус Христос каза, учениците Му да научат всички народи, затова и Светите братя превеждат Божието Слово на глаголица. След това Свети Кирил отива в Рим и извоюва Божието слово да се пише и разпространява на всички езици, тоест и на всички писмености. След тази победа навярно е убит. ИСТИНАТА е, че Свети Кирил и Свети Методий са МИСИОНЕРИ, а не дипломати, както руско съвецката пропаганда тръби. Колко е удобно да скриеш Божието дело на Светите братя с лъжата, че са сътворили буквите на азбуката, а не че са превеждали Словото на глаголица.Ето поради всички тези пропагандистки лъжи не е добре тази дата за национален празник. Второ-какви са Кирил и Методий, за мнозина те са гърци. Пак ли да има спорове около датата на националния ни празник?Най-българската дата е Съединението на 6 септември. Нима пак историците забравиха за написаното на народното събрание-СЪЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ СИЛАТА
Неслучайно посочих, че Константин се замонашва в Рим кратко пред смъртта си. Няма как да бъде мисионер, щом не може да извършва св. тайнства - най-важното в условията на мисия - св. кръщение. От друга страна Баварският географ, например, потвърждава за "някакъв грък Методий", който разпространявал ереси. Съборите в Далмация две поколения по-късно , също обвървзат глаголицата с ереси. Що се отнася до това дали са създали глаголицата - имаме достатъчно сведения, че са създали азбука за славяните. Тази част от житията на двамата братя се потвърждава от други източници, сетне имаме както глаголически паметници с моравизми, както и самата глаголица в Хърватия и Даламация, а и в самата България. Най-вероятно кирилицата да е създадена в СИБългария по времето на Симеон във връзка с неговите амбиции спрямо Византия.
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Сакън! Недейте да правите 24-ти май национален празник, че като чета коментарите този ден най-малко ще отговаря на съвремието в България ... Тълна неграмотност, липса на каквато и да е култура, провинциално-селска простотия и НУЛА исторически познания!!! Само руски лъжи, очерняне на всичко светло и красиво, животинска тъпота и “възраждане“ по варненски!
До коментар [#50] от "ddd":"Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл и затова няма никакво значение коя епархия в кой диоцез е включена по отношение територията на държавата."Лъжеш и заблуждаваш като руснак. Екзархията има етнически и териториален смисъл. Точно са начертани етническите граници на българското землище и тези граници се международно признати. За български земи се считат тези в които населението е над 2/3 българско. Там където е имало съмнение дали това е така е проведен плебисцит. Това са били земите от Македония и южна Тракия , където над 2/3 от населението е гласувало , че е българско.
Ми не. Към Екзархията преминават областите, в които 2/3 от християнското население е гласувало. Ферманът отразява османското мислене за милетите, които се определят от вярата, не от етническия произход. Съответно Екзархията става представител на онези, които се присъединяват към нея. Тя никога не е представлявала турците, черкезите, татарите , помаците или католиците в нейните предели. Колегата е напълно прав, че българите са малцинство - особено в т.нар. източен вилает, който Цариградската конференция определя. То затова е и направено предложението в този вид. Войната със все изселванията, които последват променя това. Така напр. според преброяването 1893 г. българите са 57,67 % в Бургаски окръг, 46, 47 % във Варненски 47.85% във Разградски 51.71% в Русенски 29.85% в Силистернски 32.39% в Шуменски
При това народността се определя по "матерен язикь", т.е. иноверци и инославни са писани "българи" и е тбелязано, че в сравнение с предходното преброяване 1888 г. българите в княжеството са нараснали с 2%.
Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
" Стига се дотам в изкривеното и неточно представяне на една лесно проверима истина, че като "виновници" за "несправедливия" Берлински договор се сочат само западните европейски държави, а е известно, че Русия не само че е страна по договора и го приема и подписва, но и цялото берлинско статукво, вкл. основните териториални промени, са предварително решени чрез едно тайно руско-английско споразумение, подписано от руския представител Шувалов и английския Солзбъри на 18/30 май 1878 г. в Лондон, което именно става основа на Берлинския договор.""
Ами разбира се бе Таше че Русия ще го подпише. Да не искаш да води нова война срещу Запада като Кримската за да получим наготово СанСтефанска България. Забележи че Русия спазва Берлинският договор въпреки всичките ви голословни обвинения че тя не спазвала никакви подписани договори за разлика от Османската империя която не спазва предвидените по договора права на християните в Османската империя което е и причината за Балканската война.
..... Не може ли да решим между две възможни дати, които са си чисто български и никой не може да ни оспори - нито у нас, нито в чужбина. Това са 6 септември - деня на съединението и 22 септември - деня на независимостта...... А 3 март и 24 май е напълно достатъчно да си останат официални празници.
++++++ Не можем! Докато има ИДИОТИ които заливат с червена боя "Дома на Европа", чИнгета които охраняват проруски вандали, всякакви дебили говорещи за славянство, братство със славяните (разбирай руските орки), но омраза към украинците - Не можем! А иначе си прав, разбира се най-удачните дати са 6-ти или 22 септември - лично аз съм за втората. А азбуката ни е един анахронизъм в Европа, както и гръцката. И между другото много ми е интересна логиката на тези пишман професори - от какъв зор 24 май ще е национален празник? С какво тази писменост е допринесла за нашата държавност, когато само след 150 години царството ни става част от Източно-Римската империя за почти 200 години! Дали щеше да е така ако бяхме приели католицизма и латински вариант на азбука? само питам!
Стига си дрънкал глупости! Относно "освобождението" и резултата от "освободителна война"? Не довърши ли омразния на всички българи Ньойски договор това, което се започна с т. нар. "освобождение" на България, т.е. разпокъсването й? Да си припомним един интересен документ от годините на Възраждането - Султанският ферман за „Българска екзархия” от 1870г., който призна българския народ (нация), и начерта етничeските му граници от Дунавската делта до вратите на Солун, и от Охридското езеро до Черно море. Цариградската конференция от 1876г., свикана след потушаването на Въстанието от същата година, и в търсене на решение, свързано с невъзможността на християните да търпят османския гнет ги потвърди, и въпреки неуспеха й, промените в статута на българските земи (на първо време автономия), вече е било неминуемо, предстоящо. Русия, следвайки своята външнополитическа доктрина на “панславизъм” и "наследник" на Византийската империя, с "освободителната" война се намеси активно в нашите съдбини, в действителност в ущърб на националните ни интереси. 1. С прелиминарния (предварителен) Сан Стефански договор Русия всъщност ревизира признатите от султана от 1870г. български етнически граници, и подари Северна Добруджа на румънците, а Нишко и Пиротско на сърбите. 2. В същия договор е липсвал срок за пребиваването на руския експедиционен корпус в България (преамбюл, чл.29), факт сериозно обезпокоил Лондон. Дали изобщо Русия е възнамерявала да си тръгне от Балканите? Да си припомним от по-новата история колко години след ВСВ война на "освободителната" съветска армия й бяха необходими, за да се изтегли от бившите соцстрани. Дунавска България, част от някогашната Османска империя в края на 19 в. по някакъв начин се възроди. Волжка България, включена в Руската империя, "освободителка" на Дунавска България, остана в пределите на Русия. Всъщност за какво дойде Русия на Балканите в края на ХIХ в? За да ни освободи ли?
Ще изкажа еретични мисли, но така виждам нещата. 24 май ми е мил празник, свързан с детството ми. Но не е безспорен. Кирил и Методий, които нямат нищо българско, са имали задача - да отдръпнат, когото успеят, от приобщаване към западната църква и влияние и да го приближат към Византия. И за съжаление у нас това се е получило. За съжаление, защото Византия вече я няма, а има ретроградната руска империя, която отдавна ни разделя. За мене безспорният празник е 6 септември - денят на Съединението на България, извършено на своя глава от българите и с голям ентусиазъм и патриотизъм. Има нещо твърде романтично и трогателно в тази дата.
Добре мотивирано мнение. И все пак за мен 24 май би бил прекрасен национален празник. Каквито и да са били мотивите на Кирил и Методий (а според мен не са били чисто утилитарни - по малкото запазени източници е ясно, че са искали да донесат Христовата вяра на славяните), те създават условието да възникне българската литература и българската средновековна културна идентичност. Създават възможността българите да разкажат за себе си - такива каквито те се виждат - и да престанат да бъдат определяни изключително от чужди гледни точки.
A man without faith is like a fish without a bicycle.
Има и друга версия, че е създадена от учениците на Кирил и Методий, просто глаголицата била много сложна, и трудно се дълбаели знаците й по каменни плочи. И тя е една от причините учениците му да използват опита с другите азбуки в Европа, и някакви стари руни на старите българи (резки, кирии) да изработят нова азбука, по-опростена и по-лесна за оформяне на надписи по каменни плочи (едно са резките, съвсем друго са калиграфските знаци на глаголицата)
Глупостите ги пишеш ти. Турция на никой християнски народ не е дала автономия доброволно, а само след загубени войни. Благодарение на Русия получаваме държава и освобождение от турското присъствие иначе щяхме да сме по зле и от арменците живеещи в пределите на Османската империя които не са били повече от 30% в местата на компактното си пребиваване. Ако Русия не ни беше освободила ни чакаше прочистването и изтреблението на което са били подложени всички християни имали трагичната участ да останат в пределите на мракобесната империя. Ако толкова много изпитваш носталгия по щастливото време на робството от което Русия насилствено ни е освободила беж в Турция да видиш какво е да си християнин в мюсюлманска държава.
"Проф. Петко Петков, историк: 24 май е безспорен празник, такъв трябва да е и националният празник"
Професоре, Никулден също е безспорен празник, Великден също (между другото Вазраждането ни започва точно на един Великден). Толкова ли у нас няма един човек който да излезе и да каже, че националният ни празник трябва да е дата, свързана с държавността (независимост, конституция, някакво ново начало). У нас все още е пълно с ТЪПАНАРИ на високи държавни постове, които все още плещят небивалици като "турско робство", а не османско владичество или период, "освобождение от турско", въпреки че сме получили само някаква автономия. Други тъпанари, на върха в държавната йерархия плещят за "празник на славянската писменост" по всички медии, чуват ги чак в ООН, а в МАсква доволно протриват ръчички. И сега някакво професорче ще ми плещи за "безспорен празник" - дай да го направим държавен, и по братски да го празнуваме с "братята-славяни". Аман от ДЕБИЛИ!
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.ОK
eti mehter
Рейтинг: 4039 НеутралноТогава честито на всички националисти.
Bukalemunhamiltonf
Рейтинг: 4460 НеутралноТова е огромният ни, на 1100 години, принос за човешката цивилизация!
https://uapostcards.org/?utm_source=fb&utm_medium=Facebook_Desktop_Feed&utm_campaign=ua-postcard_website-conversion_abo_upd-23&utm_content=eu-zone_feed_interest_charity_25-65_140923&fbclid=IwAR3ClQksNsxiXeov7KUie6sSWkd8tezQ8gjXihDiuml7rq9uUnWVUdnd9uAJulian Mall
Рейтинг: 2918 Неутрално"При това, този безспорно важен паметен ден - 3 март, който след 1944 и чак до 1988 г. не беше дори официален празник, е издигнат в ранг на национален от Държавния съвет на Народна република България на 27 февруари 1990 г. по политически причини и идеологически съображения."
По-добре миг свобода отколкото живот в робствоТова че 3-ти март не бил дори официален празник по времето на социализъма е страхотен аргумент в полза на 24 май който се почита и в омразната на русофобите Русия и за които 3-ти март разделял българите, защото тяхното нищожно малцинство не го приемало.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроено82 Профил на Моа Преател Тайпи
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 3487
05:24, 24 май 23
Неутрално
Каква е тематиката на книгата?
—цитат от коментар 76 на eti mehter
https://duckduckgo.com/?q=poetics+of+space
туй го знам от друга кака от Сиатъл. може да представлява интерес и за теб кат собственик на недвижимости яж бахур...
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноДо коментар [#3] от "Julian Mall":
яж бахур...боклук
Шакир Зулов
Рейтинг: 1912 ЛюбопитноА бе тя азбуката ни е малко пооткрадната от гръцката и латинската.........,ама карай да върви.🥳🤡👍
Много съм простМоа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроенопоследно? яж бахур...
Julian Mall
Рейтинг: 2918 Гневно"Заблудата, че именно със санстефанския договор България "възкръснала" като държава е толкова устойчива, макар и невярна. Дори в днешното, претендиращо за информираност общество, все още мнозина не знаят, че създаването на голяма българска държава в земите, вече признати за български от великите сили на Цариградската конференция в края на 1876 г., за първи път е предвидено не в санстефанския договор, а в първото руско-османско споразумение за мир - Основите на мира, подписани в Одрин на 19/31 януари 1878 г. Отдавна е известно и че окончателният мирен договор след войната между Русия и Османската империя е Берлинският от 1/13 юли 1878 г. и именно на негова основа се свиква Учредителното събрание в Търново в началото на 1879 г., както и се избира първият български княз на 17 април с.г."
По-добре миг свобода отколкото живот в робствоОт девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национални катастрофи.
Шакир Зулов
Рейтинг: 1912 ЛюбопитноДо коментар [#6] от "Шарл Атани":
Много съм простВсе пак имаме един ер голям като принос към човечеството!😁🥳🤡👍
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноhttps://www.youtube.com/results?search_query=seattle+haskel+poland
па тоа юнак ептен ма фрустрира
Category Theory 4.1: Terminal and initial objects
https://www.youtube.com/watch?v=zer1aFgj4aU&list=PLbgaMIhjbmEnaH_LTkxLI7FMa2HsnawM_&index=7
пак беше у Сиатъл, майче? яж бахур...
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 Неутрално"Проф. Петков Петков, историк: 24 май е безспорен празник, такъв трябва да е и националният празник"
Глупости!
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноЕ като сме толкова културни защо сме на второ мястоо в СВЕТА по смъртност от Ковид. И чакаме Путин да ни освободи от евроробство.
3 то март си ни е таман за национален празник и е кайно време и Първи Април да стане национален празник заедно с рождения ден на Путин.
plamen_b
Рейтинг: 2364 ВеселоНа днешния ден празнуваме най-светлия ни празник! Честито...
Пътят за разрешаване на конфликта е Русия да напусне Украйна! Това е пътя за разрешаване на конфликта! (Сана Марин, финландска премиер-министърка)Върви народе възродени!
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноДо коментар [#9] от "Шарл Атани":
яж бахур...До коментар [#8] от "Julian Mall":
боклук
penetrating
Рейтинг: 8304 НеутралноЧестит Празик!
Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David HilbertКолко още да чакаме да го направим Наш Национален Празник?
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноhttps://duckduckgo.com/?q=monad
яж бахур...pro_bono
Рейтинг: 363 НеутралноТова е уникален празник и най-подходящ за национален празник.
sin mi
Рейтинг: 2958 НеутралноПроф. Петков Петков, историк:
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
Не ви ли е срам , бре ?
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноДо коментар [#13] от "plamen_b":
Върви народе възродени!
Go people reborn?
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноДо коментар [#18] от "sin mi":
Ми рано е празник е
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноЛошо дет Хасанчо, еле па она боклук Мишо Константинов нема ми помогнат стопли тоа кви простотии плещи, кви стрелички го гонат?
яж бахур...Какич?
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроено"Проф. Петков Петков, историк"
яж бахур...вьй ета сирьозна?
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноДо коментар [#6] от "Шарл Атани":
А ето чехите и поляците културни хора ползват си латинската азбика с допълнение от клявки и чавки над буквите за да имат слявянските звуци свои букви и всичко е гениално и просто.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноот срам ли го шибна тоа интервал?
чекай си тура цайсити
https://ibb.co/X2P2P39 яж бахур...
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноББПП яж бахур...
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноБайгън от булгар професори!
Имаме много примери за държавност, но кой да ги ВИДИ? И националният празник трябва да е свързан с ДЪРЖАВНОСТТА, а не със спомени от детството и с отделенията!
lz2
Рейтинг: 2327 Неутрално[quote#8:"Julian Mall"]"Заблудата, че именно със санстефанския договор България "възкръснала" като държава е толкова устойчива, макар и невярна. Дори в днешното, претендиращо за информираност общество, все още мнозина не знаят, че създаването на голяма българска държава в земите, вече признати за български от великите сили на Цариградската конференция в края на 1876 г., за първи път е предвидено не в санстефанския договор, а в първото руско-османско споразумение за мир - Основите на мира, подписани в Одрин на 19/31 януари 1878 г. Отдавна е известно и че окончателният мирен договор след войната между Русия и Османската империя е Берлинският от 1/13 юли 1878 г. и именно на негова основа се свиква Учредителното събрание в Търново в началото на 1879 г., както и се избира първият български княз на 17 април с.г."От девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национ
ПравописА е поле за изява на неграмотните!Daria
Рейтинг: 739 НеутралноГлупости , Св Кирил и Методий са византийци и са били на византийска служба с мисия във великоморавието. Създаването на славянската азбука глаголицата е по поръчка и финансирано от византийския император и цели приобщаване на славяните във великоморавието към гръцката църква. Това че впоследствие част от учениците им намират пристан в България и те променят глаголицата с гръцки знаци и впоследствие това става писмеността в България а от там и в източно славянските държави въобще не отменя ролята на Кирил и Методий и византийския император.
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноДо коментар [#26] от "pontius_glarus":
Националният празник не трябва да е просто държавен е държавно сугностен празник.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноначе, вика
яж бахур...https://youtu.be/zer1aFgj4aU?list=PLbgaMIhjbmEnaH_LTkxLI7FMa2HsnawM_&t=1650
стрелка от а до б не било равно, ма не разбрах у коа пусока :()
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноvoid id subscript void -- e нема такаф кикот, нижто де нижто не вдевам :D
яж бахур...angeles
Рейтинг: 705 ВеселоДано не си види името тоя прУфесор!
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноИ в най-скоро време този полски вариант ще измести сегашния кирилски вариант на украинска азбука, за да се ограничи руското влияние.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноДо коментар [#27] от "lz2":
яж бахур...боклуци-ГЕРБ
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 Разстроеноу калиту никво матиматика не отбирати яж бахур...
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноА ти какво искаш? Отново някакъв празник, който ще ни разделя на славяни и българи! ти мислиш ли, че след войната Украйна ще запази киилицата? А Сърбия? Сал една Македония, и Русия ще са с кирилица, и македония не се знае докога след като има такъв съсед като България с костя Копейкин и други дебили, ругаещи Европа.
blondofil
Рейтинг: 2487 НеутралноДо коментар [#33] от "pontius_glarus":
А ето как се пише Путкин на Китайски ({•})
mekarshalev
Рейтинг: 378 Неутралнопошли на хуй, орки блатни!
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноДо коментар [#36] от "pontius_glarus":
Между другото докъде стигнаха разледванията с вандалщините върху Дома на Европа? Защо не са подведени под отговорност униформените орки, охраняващи шествието?
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноКато бях дете обичах този празник - след няколко дена започваше ваканцията. Родителите ни му се радваха заради децата манифестиращи с букети, и пеещи химна на Светите братя.
През 70-те години 24 май стана празник и на българската култура - и децата бяха изместени от разни дърти пергиши от т.нар. "културни" институции-театри, опера, библиотеки.
Представете си 24 май национален празник - няма да ги има децата и началните учителки, а всички те ще са изместени от Радев, Доган, Копейкин, тиквата, делян Добрев, Деса Про100кеса, и т.н.
angeles
Рейтинг: 705 ВеселоДо коментар [#35] от "Моа Преател Тайпи":
Ни грам….
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноДо коментар [#41] от "angeles":
яж бахур...стрелкички дебнат отсекаде
Category Theory 4.2: Products
https://youtu.be/Bsdl_NKbNnU?list=PLbgaMIhjbmEnaH_LTkxLI7FMa2HsnawM_&t=1096
цела ночь чакам Какича сподели позициа за теа простотии ма май неа я дочакам
мене тоа катил ма кефи де, жалко де Гъгъл ептен изпростеха
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше рекламни съобщения или спам.
Моа Преател Тайпи
Рейтинг: 1321 РазстроеноДо коментар [#46] от "fly321117303":
яж бахур...а въй пачему так страдаетсья?
https://ibb.co/191mDfr
plynii
Рейтинг: 1083 НеутралноНационалният празник трябва да е Априлското въстание.
Без него нямаше да има Цариградска конференция, руско-турска война, Берлински конгрес и т.н.
Незнайко в Слънчевия град
Рейтинг: 5342 НеутралноДо коментар [#6] от "Шарл Атани":
"Свестните у нас считат за луди, глупецът вредом всеки почита" Хр. БотевГръцката пък е пооткрадната от финикийската...
ddd
Рейтинг: 174 НеутралноАйде и тоя обсебен от национал-психопатията.
"Например, все още немалка част от съвременните българи не знаят, че подписаният на 3 март, т.е. на 19 февруари 1878 г. предварителен руско-османски договор не само че не създава българска държава (това не е еднократен акт), но и значителни територии, уж включени в границите на т.нар. санстефанска България, и след договора остават под османско владение и управление: почти цяла Македония и Южна Тракия, част от Централните Родопи, Шуменско и Варненско.
Не се знае от мнозина и това, че Северна Добруджа и Нишкият край, включени в диоцеза на Българската екзархия и признати за неразделни части от двете автономни български области, договорени от великите сили на Цариградската конференция през 1876 г., по силата на санстефанския договор Русия отстъпва съответно на Румъния и Сърбия."
Например, все още немалка част от съвременните българи не знаят (или се правят на незнаещи), че към 1880 г. на територията на на Княжество България от 1,9 милиона души общо, повече от една трета - най-малко 700 хил. души са турци, гърци, власи, татари, черкези и пр., а от преброените в Източна Румелия 800 хил. души към половината спадат към изброените по-горе народности. И това е след масовото прогонване, по същество депортация на мин. 200 хил. турци от териториите на двете васални провинции по време на последната война за Проливите. Не знаят също така, че мнозинството от населението на Македония и т.нар. Южна, т.е. Беломорска Тракия тогава е мюсюлманско. В Беломорието - абсолютно мнозинство. А в Родопите, в т.ч. и в Централните, мюсюлманите са почти 100% от населението. Не знаят също, че в Северна Добружда населението, което може да се определи като българско е не повече от 10%. Не знаят, че повечето градове в Княжеството и Румелия са населени изключително с турци. Не знаят, че Пловдив, Варна и техните околности са населени изключително с гърци, както и цялото Черноморие. Не знаят, че в т.нар. Нишки край поне половината население е сръбско.
Също както не знаят, че Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл и затова няма никакво значение коя епархия в кой диоцез е включена по отношение територията на държавата.
Психопатия безпросветна.
Мондиана
Рейтинг: 1259 НеутралноЩе изкажа еретични мисли, но така виждам нещата. 24 май ми е мил празник, свързан с детството ми. Но не е безспорен. Кирил и Методий, които нямат нищо българско, са имали задача - да отдръпнат, когото успеят, от приобщаване към западната църква и влияние и да го приближат към Византия. И за съжаление у нас това се е получило. За съжаление, защото Византия вече я няма, а има ретроградната руска империя, която отдавна ни разделя.
За мене безспорният празник е 6 септември - денят на Съединението на България, извършено на своя глава от българите и с голям ентусиазъм и патриотизъм. Има нещо твърде романтично и трогателно в тази дата.
Ангел Георгиев
Рейтинг: 8 НеутралноАко го не беше 3 Март другите "празници" изобщо нямаше да съществуват, така че си ***** майката мръсни предатели русофоби, майка си ще продадете за някой долар.
Ангел Георгиев
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#51] от "Мондиана":
Кирил и Методий са българи, как не те е срам.
Галя Станчева
Рейтинг: 5092 НеутралноЧести НАЦИОНАЛЕН празник - 24 май!
Който празнува 3 март е неук, илитерат и рашист!
Васил Пенчев
Рейтинг: 630 Неутрално24 май не е безспорен празник. Българската азбука наред с православната религигия са спомогнали решаващо да не се претопим в Османската империя и в крайна сметка да се отделим от нея.
Васил ПенчевСамият политически замисъл на българската азбука на основата на гръцката е наистина да съхрани и обособи българският език и така да го предпази от гръцка асимилация. От друга страна, да се противопостави на католическата религия и латинската азбука, които - по онова време през девети век, когато България приема християнството - се е борела за доминация в България.
Всички тези исторически цели не са актуални днес. Напротив, те подчертават историческата ни близост с Руската федерация, която един ден може да не е рашистка и путинистка, но засега е именно такава.
Напротив, тя ни противопоставя на всички страни в ЕС, до една (без Гърция) използващи латинската азбука, но съшо и на Гърция, понеже азбуките са съвсем различни, а езиците - неродствени. ЕС освен че пише на латиница, говори на английски, макар Британия да напусна. Интернет принуждава към една азбука, латииница, и един език - английския. Нашата културна самобитност, капсулирана чрез азбуката, спомага да обитаваме "гетото" на ЕС, на дъното на всички класации. Всъщност азбуката, която днес празнуваме, е неудобна дрънкулка от миналото някога важна и полезна, днес излишна и пречеща: нещо като живопосната безсмислица на британската монархия, единствено придаваша самобитен туристически колорит.
b_52_strato
Рейтинг: 1619 НеутралноНяма нито една причина 24 май да бъде обявен за национален празник!
Забранявам на бокулизачи и комуняги да четат постингите ми!eti mehter
Рейтинг: 4039 ЛюбопитноДо коментар [#50] от "ddd":
BukalemunСъщо както не знаят, че Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл
=====
+
Наистина много хора го забравят...
Васил Пенчев
Рейтинг: 630 ВеселоЗа заплатите не знам, но инфлацията във Фландрия и Валония е съвсем различна, по-висока във втората, където е и Брюксел. И в това отношение Белгия е като две държави.
Васил ПенчевВасил Пенчев
Рейтинг: 630 ВеселоДо коментар [#58] от "Васил Пенчев":
Васил ПенчевПардон, това е коментар към друга статия https://www.dnevnik.bg/evropa/2023/05/24/4486849_v_belgiia_-_kakvato_inflaciiata_takava_i_zaplatata/?ref=home_NaiNovoto
(Невъзможността за поправки, натрапвана нелепо от "Дневник", е също така атавистична като кирилицата.)
sa6
Рейтинг: 2021 Веселопрофесорче, единственото безспорно в този празник е че двама гръцки клерици да били изпратени с мисия да цивилизоват едни варвари до границите на империята! Е, справили са се.
Евроатлантидаpilgrim.epsylon
Рейтинг: 762 НеутралноЧетете "Бай Тошо". Та добре са описани подобни "професори"...
[quote#114:"trollhunter"]Айде да спрем да обиждаме нацистите на хитлер.[/quote]Julian Mall
Рейтинг: 2918 НеутралноДо коментар [#50] от "ddd":
По-добре миг свобода отколкото живот в робствоТвоята психопатия е безпросветна. Наистина по време на военните действия територията на днешна България напускат не 200 000 а 1 200 000 турци които никой не е гонил и това дава точна представа в какво ужасно демографско съотношение е било българското население. Това е истинското Освобождение от османското присъствие. Така че Освободителната война от 1877-78г решава два ключови проблема за развитието на българският етнос - дава му собствена държава и го освобождава от гнета ислямският етнос натрапен с ислямското нашествие. Затова и 3-ти март е истинският български национален празник.
kmat
Рейтинг: 1311 НеутралноНе мисля, че и 24 май става за национален празник, защото у нас може да изглежда безспорен, но пък не е еднозначен с оглед трактовките на историята от някои наши съседи или други недалечни страни. Не може ли да решим между две възможни дати, които са си чисто български и никой не може да ни оспори - нито у нас, нито в чужбина. Това са 6 септември - деня на съединението и 22 септември - деня на независимостта. Стига вече сме се лутали между всякакви символни дати, някои от които са плод на политическа конюнктура и изопачена или нагласена история. А 3 март и 24 май е напълно достатъчно да си останат официални празници.
БОНГО
Рейтинг: 2122 НеутралноМакар да е прието от много историци, няма твърди данни създаването на глаголицата да е по официална поръчка на Ромейската империя. Единственото сведение е от Пространното Кирилово Житие, паметник запазен в късен препис с множество интерполации. Макар - подобно на Пространното Методиево Житие - да почива върху ранен прототип, това Житие съдържа множество сведения, които остават непотвърдени в други източници и се разминават с логиката и историческата обстановка на момента.
По-възможно е двамата братя да са изпратени в Моравия, за да сключат необходимия съюз на ромеите срещу България, както и - предвид тогавашните перспективи за покръстване на българите от Германия - да контрират немското духовно влияние , което прониква на югоизток към Балканите. В този период Византия свръхкомпенсира преодоления иконоборчески период със свъхревностна защита на Православието и в Моравия вижда бойното поле, кодето да се сблъска с франкската еклезиология. Затова пратениците са подбрани внимателно - Константин, който макар и светско тогава лице, има опита от теологични диспути в Багдатския халифат и при хазарите, Методий е духовно лице, което подобно на брат си, знае славянските говори от Солунско и Мала Азия. Според Житието са пратени да мисионерстват на славянски, но това би било недопустимо, понеже Моравия тогава е твърдо под юрисдикцията на Западната църква. Твърде възможно е в тези условия, вече при Растислав Моравски и Коцел Блатненски, на Константин да се е наложил превод на библейски текстове, за да защити православната позиция. И в крайна сметка братята са извикани в Рим, под чиято върховна юрисдикция са и Панония и Моравия, защото папата е върховен арбитер в Западната църква (тогавашният папа Николай претендира за такава роля в цялата Църква). Междувременно в 867 г между Рим и Константинопол настъпва схизма. В тези условия Константин става монах в Рим и скоро почива. Методий бива назначен като архиепископ на Моравия и Панония, а също папски легат над цял Илирик , за който Рим претендира пред Константинопол.
Едва през 880 г., при вече новия император Василий, който има засвидетелствана и в други извори гъвкава позиция за употребата на други езици в Църквата (напр. защитава употребата на грузински в един от малоазийските манастири, а той самият е от арменско потекло), вече папският архиепископ Методий посещава Константинопол. Тогава може би, Византия одобрява делото на Константин. Косвен белег е издигането на параклиса на Св. Климент Папа Римски, с полагането на главата като мощи в постройката. Както знаем мощите на Св. Климент, тогава се е вярвало, са открити от Константин по време на хазарската мислия. Пак Василий, няколко години по-късно (след 885), ще откупи продадените от франките като роби във Венеция ученици на методий и ще ги прати на българите - по всяка вероятност по молба на българския княз. Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Герберастията е диагноза
Рейтинг: 1022 Неутрално+
Няма нищо еретично. Напълно съм съгласен, че датата на обевяване на Съединението трябва да бъде национален празник на България. Това е едно от много малкото събития в българската история, което води до национално обединение на различни социални и политически групи в една обща кауза. И което е най-важното - изцяло българско дело, защитено по дипломатически и военен път до успешен край. Спокойно може да се каже, че това е един от историческите върхове на българската нация.
24 май е символ на един процес, на една културна многопластовост, която е започнала през 9 век и продължава до днес. Това не е празник за почитане на едно или друго конкретно историческо събитие. В никакъв случай не бива да се свързва само с личностите на Кирил и Методий. Според мен България трябва да се стреми да популяризира този празник като общоевропейски, не само български, защото не е свързан само с националната ни история и култура. "Румен Радев е последното спасение на България" Б.Борисов, 2023 г.
ddd
Рейтинг: 174 НеутралноДо коментар [#62] от "Julian Mall":
Куку. Трети март си го заври при девети септември.
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноКолко е жално всичко в България!!! Защото точно историците, които би трябвало да знаят история, допускат поредната лъжа и имено нея искат да сложат за национален празник. ИСТИНАТА Е ЧЕ КИРИЛИЦАТА Е СЪЗДАДЕНА НЕ ОТ СВЕТИ КИРИЛ И СВЕТИМЕТОДИЙ, А ОТ УЧЕНИЦИТЕ ИМ. А Свети Кирил и Свети Методий не са създали и глаголицата, а само са превеждали на тази азбука богослужебни книги, защото на тази азбука предимно са се разпространявали ереси. И понеже Господ Иисус Христос каза, учениците Му да научат всички народи, затова и Светите братя превеждат Божието Слово на глаголица. След това Свети Кирил отива в Рим и извоюва Божието слово да се пише и разпространява на всички езици, тоест и на всички писмености. След тази победа навярно е убит. ИСТИНАТА е, че Свети Кирил и Свети Методий са МИСИОНЕРИ, а не дипломати, както руско съвецката пропаганда тръби.
Колко е удобно да скриеш Божието дело на Светите братя с лъжата, че са сътворили буквите на азбуката, а не че са превеждали Словото на глаголица.
Ето поради всички тези пропагандистки лъжи не е добре тази дата за национален празник.
Второ-какви са Кирил и Методий, за мнозина те са гърци. Пак ли да има спорове около датата на националния ни празник?
Най-българската дата е Съединението на 6 септември.
Нима пак историците забравиха за написаното на народното събрание-СЪЕДИНЕНИЕТО ПРАВИ СИЛАТА
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#63] от "kmat":
Дадох ти плюс, но само с една забележка. Лъжата 3 март не бива да е национален празник.
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноПонеже си пълен с невежество не се и притесняваш, че пишеш глупости.
Учениците на Кирил и Методий не просто са искали да сътворят нова азбука, но те правят нещо много повече, те прибавят много нови букви чиято цел е била с тях да може да се опише особеностите в речта на всеки език. Затова първоначално е била с много повече букви. Разбери това и не пиши глупости!
Герберастията е диагноза
Рейтинг: 1022 НеутралноДо коментар [#64] от "БОНГО":
"Румен Радев е последното спасение на България" Б.Борисов, 2023 г.Генералният проблем с историческите референции към Средновековието е, че всеки смята, че занае всичко, а всъщност никой нищо не знае :)
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#28] от "Daria ":
Я бъди честна и кажи възможно ли е Някой роден през 9 век да е сътворил нещо през 4 век, понеже съвсеем не е тайна вече, че Свети Йроним живял през 4 век е писал на глаголица?
глаголицата, използвана в Хърватия чак до 19 век, е усъвършенстван (от Блажени Йероним, 4 век) вариант на азбуката на Етикус Истер (Aethicus Ister). Етикус,"родом скит от родители с благородно потекло"
http://theo.inrne.bas.bg/ ~dtrif/abv/BG_ABV.htm
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноПоредната кремълска пропаганда.
Българска екзархия-говори се на български език, защото мирияните са българи. В църквата трябва да се говори на разбираем език, както и каза Апостол Павел.
В рашист мозък няма
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#66] от "ddd":
прибави и 7 ноември, да му бъде трижди хорошо
Julian Mall
Рейтинг: 2918 НеутралноТакива кукута като теб ще докарат за национален празник падането на Велико Търново под властта на Османската империя - 18 юли 1393г. По-добре миг свобода отколкото живот в робство
Julian Mall
Рейтинг: 2918 ЛюбопитноИ коя е истината според теб? Освобождението ни от Берлинският конгрес?! По-добре миг свобода отколкото живот в робство
Мондиана
Рейтинг: 1259 НеутралноДо коментар [#65] от "Каскети Галфоне":
Напълно съм съгласа с Вас.
fcv251055839
Рейтинг: 519 НеутралноНяма да ви се отвори прашута и да смените 3 март. Не сти вие дето ще решавате от името на цял народ. А и тези като този образ първо да си покажат данъчните декларации, та да видим колко бозаят от организации финансирани от чужбина. И после да говорят за 3 март.
constatator
Рейтинг: 1753 Неутрално"" Посолството на Украйна в Република България поздравява българските приятели с Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.
Украинците помнят и почитат солунските братя и многобройните паметници в цяла Украйна са неопровержимо доказателство за това.
Най-старият паметник на светите равноапостоли Кирил и Методий се намира на един от централните площади в Киив. Той е бил демонтиран по време на болшевишкия режим през 1923 г., и е възстановен в съвременната Украйна чак на 25 май 1996 година.
Подобен паметник има и в Кииво-Печерската лавра, която още през XI век получавала богослужебни книги, написани на старобългарски език. Паметници на Кирил и Методий също украсяват украинските градове Мукачево, Севастопол, Одеса, Донецк.
Храмовете, които носят името на Св.Св. Кирил и Методий са духовни центрове на мнозина украински градове – Лвив, Полтава, Черкаси, Одеса, Тернопил, Ивано-Франкивск, Ривне, Мукачево, Мелитопол и много други.
За справка
Ден на азбуката се празнува и в Украйна от 24 май 1918 година с решението на Министерство на образование. За установяване на такъв празник в Украинската Народна Република информира Посланикът на Царство България в Киив проф. Иван Шишманов. Неговите грами са съхранени в Научния архив на Българската академия на науките.
През годините на съветската власт празникът е бил забравен и възстановен едва през 1986 година.
В съвременна Украйна празникът се възражда през 2004 година в чест на Светите равноапостолни Кирил и Методий.
Интересен е фактът, че в чест на Светите братя през 1846 година в Киив е било основано Кирило-Методиевото братство, забранено от руското самодържавство. Членовете на Кирило-Методиевото братство, изтъкнати украинци - историкът, етнограф и поет Микола Костомаров и поетът, художник и мислител Тарас Шевченко, обмислят идея за отстояване на правата на украинския народ.""
tacheaux
Рейтинг: 4648 НеутралноДо коментар [#8] от "Julian Mall":
"От девет кладенца вада ще носи този пореден палангур да ни убеждава че не победата на Русия във война срещу Османската империя възкресява Българската държава а западните ни благодетели които я разкъсват на Берлинският конгрес и оставят Македония под турско което е и причината за следващите ни национални катастрофи."
Чети неграмотнико , чети какво пише в същата статия , която не си прочел докрай:
"Наложената през годините и политически мотивирана идеологема внушава неистината, че "лошите" западни държави на Берлинския конгрес "разпокъсали" България и дали на съседите ни споменатите български територии, а други оставили в Османската империя. Стига се дотам в изкривеното и неточно представяне на една лесно проверима истина, че като "виновници" за "несправедливия" Берлински договор се сочат само западните европейски държави, а е известно, че Русия не само че е страна по договора и го приема и подписва, но и цялото берлинско статукво, вкл. основните териториални промени, са предварително решени чрез едно тайно руско-английско споразумение, подписано от руския представител Шувалов и английския Солзбъри на 18/30 май 1878 г. в Лондон, което именно става основа на Берлинския договор."
tacheaux
Рейтинг: 4648 НеутралноДо коментар [#50] от "ddd":
"Екзархията няма етнически, пък камо ли териториален смисъл и затова няма никакво значение коя епархия в кой диоцез е включена по отношение територията на държавата."
Лъжеш и заблуждаваш като руснак. Екзархията има етнически и териториален смисъл. Точно са начертани етническите граници на българското землище и тези граници се международно признати. За български земи се считат тези в които населението е над 2/3 българско. Там където е имало съмнение дали това е така е проведен плебисцит. Това са били земите от Македония и южна Тракия , където над 2/3 от населението е гласувало , че е българско.
Judjuk
Рейтинг: 2565 НеутралноНе съм съгласен.
JudjukНационалният празник трябва да е датата на приемане в ЕС или НАТО.
И тъй батак , и инак батак, поне да е рядка кал.
ddd
Рейтинг: 174 НеутралноДо коментар [#80] от "tacheaux":
Празноглави, в "Южна Тракия" никога не имало никаква Екзархия, нито 2 или не знам колко трети са гласували на някакъв идиотски и съществуващ само в твоята празна тиква плебисцит. Ти си едно просто и неграмотно Куку като по-горния драскач, което ръси налудни простотии по руснашки маниер. С такива празноглавия можеш да баламосваш само подобните на тебе празноглавци.
Kalinoff Ivan
Рейтинг: 968 НеутралноЗа жълтопаветниците 24 май е безспорен , но на прима виста , защото подкрепяйки Македонизма , утре като запищят македонците за охридските братя , че са техни и тогава 24 май няма да е вече толкова безспорен за тях и ще ни убеждават , че 24 май като национален празник е провокация ,еманация на шовинизма и мноархофашизма на българите спрямо нашите по малки съседи.
Kalinoff Ivan
Рейтинг: 968 НеутралноВ момента кашата , която създадоха жълтопаветниците с позицията си за Северна Македония , не виждам , че от ЕС ще ни позволят да направим 24 май национален празник .... Та обсъждането на този въпрос е приключило , и ако е било възможно до преди няколко години, либералите затръшнаха вратата за тази опция .... Иначе би било забавно да го направим национа;ен празник и да гледаме лупингите на гратаджиите , които тоновете мастило пишат в поодкрепа на 24 май сега , тогава ще пишат против и ще искат национален празник да е 6 или 22 септември.
Роси
Рейтинг: 7129 НеутралноБезспорен, ама Русия и него иска да ни вземе.
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#75] от "Julian Mall":
Трети март цели създаването на заддунайската губерния на раша, както 9 септември целеше създаване на 16-та република на СССраша.
ЗА пореден път, рашист мозък няма!
vdq361141334
Рейтинг: 31 НеутралноДо коментар [#74] от "Julian Mall":
Рашист иди се скрий някъде и празнувай седми ноември. А като си спомниш за 3 март си спомни 3.март.1918
tacheaux
Рейтинг: 4648 НеутралноТя вече го е взела:
День славянской письменности и культуры 2022. Красная площадь.
https://www.youtube.com/watch?v=wQhcocF_mdk
БОНГО
Рейтинг: 2122 НеутралноНеслучайно посочих, че Константин се замонашва в Рим кратко пред смъртта си. Няма как да бъде мисионер, щом не може да извършва св. тайнства - най-важното в условията на мисия - св. кръщение. От друга страна Баварският географ, например, потвърждава за "някакъв грък Методий", който разпространявал ереси. Съборите в Далмация две поколения по-късно , също обвървзат глаголицата с ереси.
Що се отнася до това дали са създали глаголицата - имаме достатъчно сведения, че са създали азбука за славяните. Тази част от житията на двамата братя се потвърждава от други източници, сетне имаме както глаголически паметници с моравизми, както и самата глаголица в Хърватия и Даламация, а и в самата България.
Най-вероятно кирилицата да е създадена в СИБългария по времето на Симеон във връзка с неговите амбиции спрямо Византия. Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
gpj101139736
Рейтинг: 1433 НеутралноСакън! Недейте да правите 24-ти май национален празник, че като чета коментарите този ден най-малко ще отговаря на съвремието в България ... Тълна неграмотност, липса на каквато и да е култура, провинциално-селска простотия и НУЛА исторически познания!!! Само руски лъжи, очерняне на всичко светло и красиво, животинска тъпота и “възраждане“ по варненски!
БОНГО
Рейтинг: 2122 НеутралноМи не. Към Екзархията преминават областите, в които 2/3 от християнското население е гласувало. Ферманът отразява османското мислене за милетите, които се определят от вярата, не от етническия произход. Съответно Екзархията става представител на онези, които се присъединяват към нея. Тя никога не е представлявала турците, черкезите, татарите , помаците или католиците в нейните предели.
Колегата е напълно прав, че българите са малцинство - особено в т.нар. източен вилает, който Цариградската конференция определя. То затова е и направено предложението в този вид. Войната със все изселванията, които последват променя това. Така напр. според преброяването 1893 г. българите са
57,67 % в Бургаски окръг,
46, 47 % във Варненски
47.85% във Разградски
51.71% в Русенски
29.85% в Силистернски
32.39% в Шуменски
При това народността се определя по "матерен язикь", т.е. иноверци и инославни са писани "българи" и е тбелязано, че в сравнение с предходното преброяване 1888 г. българите в княжеството са нараснали с 2%. Malo periculosam, libertatem quam quietam servitutem
Julian Mall
Рейтинг: 2918 НеутралноДо коментар [#79] от "tacheaux":
По-добре миг свобода отколкото живот в робство" Стига се дотам в изкривеното и неточно представяне на една лесно проверима истина, че като "виновници" за "несправедливия" Берлински договор се сочат само западните европейски държави, а е известно, че Русия не само че е страна по договора и го приема и подписва, но и цялото берлинско статукво, вкл. основните териториални промени, са предварително решени чрез едно тайно руско-английско споразумение, подписано от руския представител Шувалов и английския Солзбъри на 18/30 май 1878 г. в Лондон, което именно става основа на Берлинския договор.""
Ами разбира се бе Таше че Русия ще го подпише. Да не искаш да води нова война срещу Запада като Кримската за да получим наготово СанСтефанска България. Забележи че Русия спазва Берлинският договор въпреки всичките ви голословни обвинения че тя не спазвала никакви подписани договори за разлика от Османската империя която не спазва предвидените по договора права на християните в Османската империя което е и причината за Балканската война.
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 Неутрално++++++
Не можем! Докато има ИДИОТИ които заливат с червена боя "Дома на Европа", чИнгета които охраняват проруски вандали, всякакви дебили говорещи за славянство, братство със славяните (разбирай руските орки), но омраза към украинците - Не можем!
А иначе си прав, разбира се най-удачните дати са 6-ти или 22 септември - лично аз съм за втората.
А азбуката ни е един анахронизъм в Европа, както и гръцката. И между другото много ми е интересна логиката на тези пишман професори - от какъв зор 24 май ще е национален празник? С какво тази писменост е допринесла за нашата държавност, когато само след 150 години царството ни става част от Източно-Римската империя за почти 200 години! Дали щеше да е така ако бяхме приели католицизма и латински вариант на азбука? само питам!
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноДо коментар [#88] от "tacheaux":
Това е мечтата на всички рашисти - общи празници с Русия, включ. и националния ни празник!
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноДо коментар [#92] от "Julian Mall":
Стига си дрънкал глупости! Относно "освобождението" и резултата от "освободителна война"? Не довърши ли омразния на всички българи Ньойски договор това, което се започна с т. нар. "освобождение" на България, т.е. разпокъсването й? Да си припомним един интересен документ от годините на Възраждането - Султанският ферман за „Българска екзархия” от 1870г., който призна българския народ (нация), и начерта етничeските му граници от Дунавската делта до вратите на Солун, и от Охридското езеро до Черно море. Цариградската конференция от 1876г., свикана след потушаването на Въстанието от същата година, и в търсене на решение, свързано с невъзможността на християните да търпят османския гнет ги потвърди, и въпреки неуспеха й, промените в статута на българските земи (на първо време автономия), вече е било неминуемо, предстоящо. Русия, следвайки своята външнополитическа доктрина на “панславизъм” и "наследник" на Византийската империя, с "освободителната" война се намеси активно в нашите съдбини, в действителност в ущърб на националните ни интереси.
1. С прелиминарния (предварителен) Сан Стефански договор Русия всъщност ревизира признатите от султана от 1870г. български етнически граници, и подари Северна Добруджа на румънците, а Нишко и Пиротско на сърбите.
2. В същия договор е липсвал срок за пребиваването на руския експедиционен корпус в България (преамбюл, чл.29), факт сериозно обезпокоил Лондон. Дали изобщо Русия е възнамерявала да си тръгне от Балканите? Да си припомним от по-новата история колко години след ВСВ война на "освободителната" съветска армия й бяха необходими, за да се изтегли от бившите соцстрани.
Дунавска България, част от някогашната Османска империя в края на 19 в. по някакъв начин се възроди. Волжка България, включена в Руската империя, "освободителка" на Дунавска България, остана в пределите на Русия. Всъщност за какво дойде Русия на Балканите в края на ХIХ в? За да ни освободи ли?
7777
Рейтинг: 2178 НеутралноДобре мотивирано мнение. И все пак за мен 24 май би бил прекрасен национален празник. Каквито и да са били мотивите на Кирил и Методий (а според мен не са били чисто утилитарни - по малкото запазени източници е ясно, че са искали да донесат Христовата вяра на славяните), те създават условието да възникне българската литература и българската средновековна културна идентичност. Създават възможността българите да разкажат за себе си - такива каквито те се виждат - и да престанат да бъдат определяни изключително от чужди гледни точки. A man without faith is like a fish without a bicycle.
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноИма и друга версия, че е създадена от учениците на Кирил и Методий, просто глаголицата била много сложна, и трудно се дълбаели знаците й по каменни плочи. И тя е една от причините учениците му да използват опита с другите азбуки в Европа, и някакви стари руни на старите българи (резки, кирии) да изработят нова азбука, по-опростена и по-лесна за оформяне на надписи по каменни плочи (едно са резките, съвсем друго са калиграфските знаци на глаголицата)
Julian Mall
Рейтинг: 2918 НеутралноДо коментар [#95] от "pontius_glarus":
По-добре миг свобода отколкото живот в робствоГлупостите ги пишеш ти. Турция на никой християнски народ не е дала автономия доброволно, а само след загубени войни. Благодарение на Русия получаваме държава и освобождение от турското присъствие иначе щяхме да сме по зле и от арменците живеещи в пределите на Османската империя които не са били повече от 30% в местата на компактното си пребиваване. Ако Русия не ни беше освободила ни чакаше прочистването и изтреблението на което са били подложени всички християни имали трагичната участ да останат в пределите на мракобесната империя. Ако толкова много изпитваш носталгия по щастливото време на робството от което Русия насилствено ни е освободила беж в Турция да видиш какво е да си християнин в мюсюлманска държава.
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 Неутрално"Проф. Петко Петков, историк: 24 май е безспорен празник, такъв трябва да е и националният празник"
Професоре, Никулден също е безспорен празник, Великден също (между другото Вазраждането ни започва точно на един Великден).
Толкова ли у нас няма един човек който да излезе и да каже, че националният ни празник трябва да е дата, свързана с държавността (независимост, конституция, някакво ново начало). У нас все още е пълно с ТЪПАНАРИ на високи държавни постове, които все още плещят небивалици като "турско робство", а не османско владичество или период, "освобождение от турско", въпреки че сме получили само някаква автономия. Други тъпанари, на върха в държавната йерархия плещят за "празник на славянската писменост" по всички медии, чуват ги чак в ООН, а в МАсква доволно протриват ръчички. И сега някакво професорче ще ми плещи за "безспорен празник" - дай да го направим държавен, и по братски да го празнуваме с "братята-славяни". Аман от ДЕБИЛИ!
pontius_glarus
Рейтинг: 3503 НеутралноДо коментар 98 от "Julian Mall":
След 1944г. в страната ни е имало подобни кланета, ако не и по-големи (говори се за около 30 000). Извършени от български комунисти-русофили.