Африканските "черни диаманти" показват блясък

Милиони в Африка все още са смазани от бедност, но други вече могат да си купуват луксозни часовници

© Reuters

Милиони в Африка все още са смазани от бедност, но други вече могат да си купуват луксозни часовници



За "черни диаманти" са определяни младите хора в африкански страни, които имат възможност да харчат немалки суми за маркови дрехи и обувки. Те наричат себе си различна от тази на родителите им порода. Те са благоденстващите млади професионалисти на континента. Тяхната група все повече набъбва, показва репортаж на Ройтерс от Нигерия, Южна Африка и Сенегал. 


С вкус към пазаруването, който включва маркови дрехи и обувки, Чойс Окоро се намира на един цял свят разстояние от този на майка й.


"Моята майка не би похарчила такава сума за обувки, каквато давам аз, казва Окоро, 30-годишна, образована и с добра работа нигерийка от Найроби. Тя разказва, че на нейната възраст майка й е имала девет деца.




"Реалността за Африка е, че ние сме нова порода", казва тя. Средно на месец Окоро дава по 500 долара за дрехи и обувки, което е спираща дъха сума за най-бедния в света континент.


Въпреки че милиони африканци са притиснати в унищожителна бедност, бързо развиващият се континент вече не се описва само с думите като лишения и болести. Собствениците на луксозни брандове се насочват към малка, но видимо увеличаваща се клиентела, която търговците в Южна Африка наричат "черни диаманти", или благоденстващи млади професионалисти.


Все повече луксозни брандове се целят в Африка

© Reuters

Все повече луксозни брандове се целят в Африка


Техните нарастващи аспирации към костюми с марката Hugo Boss, чанти на Louis Vuitton и слънчеви очила Prada напомнят на ситуацията в Индия и Китай отпреди повече от 10 години, казват експерти, въпреки че Африка все още има дълъг път да извърви, за да се сравнява с нарастващото търсене на блясък. 


Африканската част от обществото, която има достатъчно средства, за да влезе в категорията "хора с високи чисти доходи", е най-бързо развиващата се в света в периода 2009-2010 г., показва скорошен доклад на Merrill Lynch и Capgemini. Разбира се, една ексклузивна група, оформена от управляващите и техните близки, от години ходи на шопинг в Лондон, Париж и Ню Йорк.


Увеличаването на разполагаемите доходи на хората и изникването на лъскави молове обаче показва, че все повече африканци могат да си позволят да си купят луксозни веща в собствената си страна.


Икономиките в района под Сахара са сред най-бързо растящите в света. Регионът като цяло се очаква да нарасне с 6 процента тази година, движен основно от търсенето на петрол и минерали. Освен от природните богатства много хора близки до управляващия в Южна Африка - Африкански национален конгрес, извлякоха полза от изгодни договори с правителството или търгове, които родиха нов елит, известен като tenderpreneurs (от tender – търг, и enterpreneurs - предприемачи). 


Но големите пари са все още концентрирани в ръцете на шепа щастливци, което означава, че много купувачи на луксозни стоки в Африка са "домогващи се потребители" или купувачи, които биха купили стоката дори и без да могат да си я позволят. 


Нагърбвайки се с дългове


"Не съм богат, но имам няколко чифта джинси Gucci", казва Дейвид Зуейн, счетоводител от Южна Африка, докато пазарува в един от най-престижните молове в Йоханесбург. "Да си богат е, когато си в състояние да ядеш суши в компанията на наполовина голи жени и да пръскаш тълпата със скъпо шампанско", обяснява той, като използва примера с партито по повод рождения ден на южноафрикански бизнесмен, снимано от фотографите на местни медии. 


Африканските "черни диаманти" показват блясък

© Reuters


Облечен в тениска Lacoste и модерни джинси, Зуейн казва, че е похарчил 1200 долара за сребърна гривна Mont Blanc за коледен подарък на съпругата си. 


Африканското заслепение по скъпи луксозни брандове е най-видимо при колите: осеяните с дупки улици на Найроби, Лагос и Йоханесбург са все повече място, където се карат коли с марките Audi, BMW и Mercedes-Benz. 


Много потребители плащат стоките с кредити, което може да постави икономиката в риск. "Луксозните стоки са символ на статус за нигерийците", обяснява Едуардс Ефе, 42-годишен мениджър в местен телеком, докато купува своя часовинк Swatch и тоалетна вода Polo в шопинг център в Лагос. 


"Това няма общо с дохода, а с вкуса и класата, към която искаш да принадлежиш, и затова ние взимаме кредити, за да финансираме подобни покупки", обяснява той.


Централната банка на Южна Африка неколкократно предупреди, че нивата на задлъжнялост са твърде високи в най-голямата на континента икономика. Дългът на домакинствата в момента е на равнище от 75 на сто от разполагаемия доход, показват данните за декември. За сравнение - това съотношение в Бразилия е 42.5% през октомври миналата година. 


Средно жителите на Южна Африка харчат 7 процента от техния разполагаем доход само за да обслужват дълговете си. По време на рецесията от 2009 година банките бяха силно засегнати, след като лошите кредити нараснаха до балонообразни размери в поделенията, които се занимават с кредитиране на покупки на коли. 


Дългосрочен пазар


Анализаторът Изабел Кавил, която има компания за изследвания в Лондон - Planet Retail, очаква тези купувачи на луксозни стоки, които всъщност не могат да си позволят да се увеличават все повече в Африка, но доста по-бавно от тази група в Китай и Индия. "Ние гледаме на това като на тип дългосрочно развитие."


Африканските "черни диаманти" показват блясък

© Reuters


За местните управители на магазини устойчивият растеж през последните години е бил забележим. Допреди пет години някои от скъпите магазини в най-скъпия мол в Йоханесбург можеха по цял ден да не продадат нищо. Вече случаят не е такъв. 


"Виждаме повече и повече хора, които идват да пазаруват. Средно имаме по 30 клиенти на ден", казва един управител на магазин, част от модна къща. Но тя допълва, че по-малко от половината от тези клиенти реално купуват нещо. 


Дори в малки страни, които все още разчитат на чуждестранна помощ като Сенегал, започват да се наблюдават подобни навици у купувачите. 


Например столицата на страната Дакар е дом на мол, който струва 35 млн. долара. Той е открит през 2010 г. и привлича около 4500 посетители на ден. 


Тук се продават марки като Hugo Boss, Mango и Guess, както и такива, които принадлежат на високата мода и скъпата електроника. "Изглежда като "Шан-з-Елизе" посред Дакар", казва купувач, който е придружаван до колата си от продавач, който носи 40-инчов телевизор с плосък екран. 


Гледани отвисоко страни


В допълнение на Сенегал германската модна къща Hugo Boss вече присъства в няколко други африкански страни, които досега са били гледани отвисоко от глобалните продавачи на дребно – Мозамбик, Ангола и Кот Д'Ивоар. 


Марката има четири магазина само в Южна Африка. Близо 80 процента от потребителите, които посещават магазина в Йоханесбург, са "черни диаманти", казва управителят. По думите му някои от тях могат да похарчат 24 000 долара, без да им мигне окото. И много от тях са от Ангола и Нигерия. 


Други негови колеги подкрепят тази констатация. Популярният бранд на испанския ритейлър Inditex – Zara, отвори първия си магазин в тази част на света - в Южна Африка в края на миналата година. Базираният в Кейп Таун Woolworths, който по стил и продукти е аналог на британския Marks and Spencer, агресивно се настанява на континента.


Целта му е да удвои броя на африканските магазини извън Южна Африка до 120 през 2014 г. Държавите, към които се е насочил търговецът, са Нигерия, Уганда, Мозамбик и Кения. 


Лукс vs. корупция 


Глобалните ритейлъри се изправят пред много проблеми в Африка, в частност - състоянието на инфраструктурата и широко разпространената корупция сред администрацията. 


"Много е трудно да започнеш бизнес в Африка, много е трудно да внасяш стоки", разказва Джоел де Монголфиер, директор в Bain & Co. 


Африканският пазар на луксозни стоки ще се сблъска с доста предизвикателства, преди да претърпи развитието на този сегмент в Китай, обяснява той, като посочва, че все пак Китай е един пазар, а Африка са 57 отделни с различни регулации. 


Сравненията с Китай не свършват дотук. Много африканци, които не могат да си позволят покупката на луксозни стоки, са собственици на техни фалшификати, които идват от Хонконг и известни под името Фонконг. 


И изглеждат като истински. 


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (25)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Santa_Claus
    Santa_Claus
    Рейтинг: 530 Неутрално

    Поколението М

    Powerful you have become, the dark side I sense in you.
  2. 2 Профил на rado767
    rado767
    Рейтинг: 237 Неутрално
  3. 3 Профил на Beyond
    Beyond
    Рейтинг: 1176 Неутрално

    "Африканското заслепение по скъпи луксозни брандове е най-видимо при колите: осеяните с дупки улици на Найроби, Лагос и Йоханесбург са все повече място, където се карат коли с марките Audi, BMW и Mercedes-Benz."

    Българското заслепение по скъпи луксозни брандове е най-видимо при колите: осеяните с дупки улици на София, Пловдив и Варна, са все повече място, където се карат коли с марките Audi, BMW и Mercedes-Benz.

    TAKE THE RED PILL!
  4. 4 Профил на tucker case
    tucker case
    Рейтинг: 1070 Весело

    баси инвестицията... шепа стъклени мъниста преди 200 години... сега прави стотици хиляди оборот на пето авеню...

    Now what's a few miles between the beauty and the beast...
  5. 5 Профил на Bicho Raro
    Bicho Raro
    Рейтинг: 1463 Неутрално

    Любопитен материал. И наистина радващ. Чудесно е, че младите африканци все повече наблягат на образованието и стремежа към професионална изява и добър / луксозен живот, за сметка на традиционните разбирания. Показателен е примерът с 30-годишната нигерийка, с образование и работа и живееща свой живот, за разлика от майка и, която на същата възраст била с 9 деца. Колкото повече африканците осъзнават, че спасението е само в техните ръце - образование -> работа -> семейно планиране -> добър живот, толкова по-скоро черния континент ще се измъкне от мизерията и примитивизма.

    "Tolerance is a crime when what is tolerated is evil or sin" - Thomas Mann
  6. 6 Профил на Предраг Джукич
    Предраг Джукич
    Рейтинг: 617 Неутрално

    Милиони в Африка все още са смазани от бедност, но други вече могат да си купуват луксозни часовници
    Значи същото като в България

    тенкю пийпъл! Да живей масонската ложа
  7. 7 Профил на Baizuo
    Baizuo
    Рейтинг: 2099 Весело

    "Черни диаманти"!?!

    Време е африканският хелзинкски комитет да се намеси

    muncho: "Няма защо да се отричат очевидните и статистически доказани факти, че мнозинството жени не стават за шофьори"
  8. 8 Профил на Деница
    Деница
    Рейтинг: 8 Неутрално

    "Моята майка не би похарчила такава сума за обувки, каквато давам аз, казва Окоро, 30-годишна, образована и с добра работа нигерийка от Найроби." - Найроби е столицата на Кения.

  9. 9 Профил на customize
    customize
    Рейтинг: 524 Неутрално

    Кот дИвоар няма да ни приеме в Западно Африканския Търговски Съюз, докато не постигнем критериите от Абиджан. Очаква се към 2020 година да ги покрием аха-аха.

    И да не гледаме към паничката на ИндиТекс и Хюго Бос.

  10. 10 Профил на customize
    customize
    Рейтинг: 524 Неутрално

    До коментар [#7] от "dgd":

    миналата седмица го изядоха

  11. 11 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 654 Неутрално

    [quote#5:"VеnRus 2008"]тремежа към професионална изява и добър / луксозен живот, за сметка на традиционните разбирания[/quote]
    Аз доколкото разбрах постигат това предимно на кредит. Да видим къде ще му излезе края.

  12. 12 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 581 Неутрално

    И сега кво?

    Старите демокрации, след като столетия са обезкървявали Африка, сега са същисани, че има чернокожи, които не само носят обувки ами хвърлят по 500$/месец за глезотии...

  13. 13 Профил на xabren
    xabren
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Кои са тогава Българските ДС-диаманти?

  14. 14 Профил на ~*~
    ~*~
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    "Африканското заслепение по скъпи луксозни брандове е най-видимо при колите: осеяните с дупки улици на Найроби, Лагос и Йоханесбург са все повече място, където се карат коли с марките Audi, BMW и Mercedes-Benz."

    За Найроби и Лагос не съм била там и на знам какви са им улиците. Но за Йоханесбург мога да кажа, че улиците не са "осеяни с дупки", напротив Южна Африка има прекрасна инфраструктура и вероятно най-добрата на целия континент.
    И още нещо, споменатите коли и редица други не само ги карат, но и ги произвеждат.
    Статията е интересна - благодаря на Дневник.

  15. 15 Профил на Гилгамеш
    Гилгамеш
    Рейтинг: 1441 Неутрално

    В Черна Африка (без ЮАР), дисбалансът е като в Индия. В африканските страни между 70 и 90 на сто от населението живеят с по-малко от 2 долара дневно, като за голяма част и те изглеждат астрономическа сума.

    Ако ББ беше президент на Египет => http://prikachi.com/images/27/4258027E.jpg
  16. 16 Профил на Лудколю Деликолев
    Лудколю Деликолев
    Рейтинг: 838 Неутрално

    "Под Сахара"? Под пясъка? Под дюните?
    Африканците - новите руснаци?

  17. 17 Профил на valkiry
    valkiry
    Рейтинг: 466 Неутрално

    В ЦЯЛ СВЯТ Е ТАКА - КУПУВАТ СЕ НЕНУЖНИ ДРЪНКУЛКИ , НА БЕЗБОЖНО ВИСОКИ ЦЕНИ - С ПАРИ КОЙТО НЯМАМЕ !!!

  18. 18 Профил на Iron Maiden
    Iron Maiden
    Рейтинг: 803 Весело

    Да си богат е, когато си в състояние да ядеш суши в компанията на наполовина голи жени и да пръскаш тълпата със скъпо шампанско

    Велкоме ту Бългерия.

    а също така и вулгарни, нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица
  19. 19 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 819 Весело

    До коментар [#16] от "Лудколю Деликолев":


    [quote#16:"Лудколю Деликолев"]Африканците - новите руснаци?[/quote]

    Нигерийците са новите руснаци. Те са точно токова по население, толкова по природни богатства, толкова по корупция, по продължителност на живота, по мизерия (извън центъра на Лагос/Москва) ... Единствената разлика е, че руските нигерийци са с по-напомпано самочувствие. Изследователите още не са открили защо...

  20. 20 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 682 Неутрално

    Диамантът е най-надценяваната стока в света. Без маркетинг тези камъчета нямаше да струват нищо... Заради това са и перфектният пример как хората се манипулират. Потърсете за "de beers marketing", за да видите как са накарали хората да харесват диаманти.

    Иначе се радвам за Африка, че се развива.

  21. 21 Профил на bodensee
    bodensee
    Рейтинг: 474 Неутрално

    Винаги, когато гледам репортаж за Африка, ми прави впечатление африканските жени какви страхотни, традиционни местни рокли носят. Плата, от който ги шият явно е местен и вероятно ръчно тъкан. За какво им е Прада и Гучи изобщо. Ама и на тях им трябва доста време да се осъзнаят.

  22. 22 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1539 Весело

    Много смешна статия В действителност съвсем малка част от тези така наречени "черни диаманти" са добре образовани. Останалите са точно толкова образовани колкото Цецко, Боко, Цецка...

  23. 23 Профил на Лилия Костова
    Лилия Костова
    Рейтинг: 696 Неутрално

    с вкуса и класата, към която искаш да принадлежиш

    Новоизлюпени сноби, явно и вие трябва да минете през лудостта на консумирането, преди да осъзнаете, че то няма да ви направи щастливи...



    Бойко Борисов е тъп като г.з. Освен това е малоумен магистраладжия и има титла Негово Тиквочество.
  24. 24 Профил на Jeunesse
    Jeunesse
    Рейтинг: 466 Неутрално

    Мдаааа.... Нищо ново под слънцето.... Просто поредното място на Земята, където се привежда в ход еврейската практика по прибиране на излишъците там, където им е мястото-в банковите трезори, откъдето да се дават срещу лихва и поле пак да се прибират по познатите начини .... Карайки горките хорица да се почувстват като "Господин за един ден" .... На простия човек за какво са му пари...!? За да ги харчи за простотии......

    Публикувано през m.dnevnik.bg

    that`s all folk
  25. 25 Профил на ooonufri
    ooonufri
    Рейтинг: 687 Неутрално

    Май след десетина години, нашите младежи, ще ходят на гурбет в Африка. Щото целият свят се развива, а ние трамбоваме на едно място.
    Черните ще идват тук за секс-туризъм, а нашите момичета ще се хвалят, че са се оженили там. Тоя филм сме го гледали вече де, няма да е нещо ново. Колко българки живеят в арабските страни? Поне 2-3 хиляди.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK