Как "Робопартанс" решава невъзможни задачи

 

© Екатерина Аначкова

 



Най-забавно е да дадеш на децата невъзможна задача, без те да знаят това. Като например да направят джедайски лазерен меч. Това ще ги накара да прочетат повече за светлина, за енергия, някои ще се поровят за материали, свързани с магнитите или кристалите. Важното е, че ще прекарат часове в търсене на информация, за да се върнат с някаква идея. Само не трябва да им казваш, че задачата е невъзможна.


Така представя методите на работа в училището за роботи "Робопартанс" един от създателите му - Кирил Митов. Той е млад, добре образован и реализирал се, пълен с идеи. И да, не е заминал в чужбина, защото, както признава, в България безработни инженери няма, или ако има - те са толкова инженери.


"Робопартанс", създадено от него и Екатерина Аначкова (също програмист), работи вече близо три години и все още е единственото по рода си място в България, където децата се занимават, обучават и забавляват с роботи.




Историята на създаването му е свързана с едно друго уникално за страната училище – ТУЕС (Технологично училище "Електронни системи" към Технически университет – София), където е завършил самият Кирил. В момента създателят на "Робопартанс" се изявява като преподавател там. 


 

© Екатерина Аначкова


Аз съм от втората вълна ученици, които преподават в ТУЕС, разказва той. Причината е, че на програмистите няма кой да преподава, защото професията е добре платена и никой не би искал да хаби времето и познанията си като учител. Затова се налага завършилите училището да ходят и да предават познанията си на следващите випуски. Един взима час сутрин, друг вечер или по средата на деня. През деня пишеш код и вечер го преподаваш, обяснява Кирил.


И покрай това си занимание решил, че може да преподава с роботи на деца. Защото те просто са супер за преподаване, обяснява Кирил и уточнява, че идеята била да стигне до по-малките. Защото онези в десети клас вече знаят с какво искат да се занимават и къде да учат. Докато тези, които са в 5-6 клас все още не са ориентирани, а трябва


да има повече програмисти и ИТ специалисти


смята Кирил. Въпросът е, че няма кой да ги създаде и тъкмо това е целта на училището по роботика.


Моята теория е, че като запалиш по роботите деца в 4-5-6 клас, след това може да им предадеш много информация, а ако не станат ИТ специалисти, ще станат добри хора, обяснява програмистът.


В училището всяко дете се записва в група според възрастта си, като всяко ниво продължава два месеца. А пълният курс на обучение може да се мине за около 3 години. Средната възраст на преподавателите е около 20 години. Сред тях има дори и ученици. За момента "Робопартанс" работи в София, Варна и Бургас, но планира да развие дейността си и в Пловдив и Стара Загора. Училището има около стотина ученици.


Целта на първото ниво на обучение е децата да се научат да работят с роботите и да са наясно с 60-70 процента от техните възможности. По време на второто ниво трябва да се научат да изграждат робот, който да се движи. Тези познания обаче нямат тясна връзка с възрастта на детето. Ясно е, че един седмокласник ще намери повече отговори от един третокласник. Въпросът е накрая и двамата да си решат задачите. Всеки от тях може намери отговора по различен път, обяснява Кирил, според когото най-важното е децата да се научат да мислят.


 

© Екатерина Аначкова


В процеса на работа с роботите учениците усвояват различни знания, свързани с техническите науки – математика, физика, програмиране. Занятията в училището за работи обаче съвсем не са за малки генийчета. Ние искаме това да стане масово занимание. Ако приемем, че 10 процента от малките са гении, а други десет никога не бихме могли да заинтригуваме, ние искаме да работим с масата, с онези други 80 процента от децата, обяснява Кирил и уточнява, че иска да промени предразсъдъците, според които програмирането е нещо нечовешки сложно, неразбираемо и изисква свръхусилия.


И дава пример от практиката в училището - само дете трудно би се справило с робот, но когато са в група, децата нямат проблем. Опитът на Кирил показва, че всяка новосформирана група в "Робопартанс" се справя с конструирането на робот от отделни части за около пет минути. След това им поставяме за задача да го накарат да се движи. И колко време смятате, че е нужно за това на 7-8 деца, които никога преди това не са виждали робот?, пита програмистът. Отговорът е – две минути. Те просто намират начина, поощряват се взаимно да експериментират, разказва учителят по роботи, според когото всички тези постижения на децата са въпрос на правилен подход спрямо тях.


Ако попитате децата защо учат математика в училище, ще ви кажат, че или не знаят, или причината е, за да могат да смятат. Те просто не са наясно за какво ще им послужат информацията и знанията, която трябва да усвоят по различните предмети. Проблемът в училище е, че им се дават отговорите, те трябва да ги научат и се проверява дали ги знаят. А


ние им задаваме въпросите, които да ги стимулират


да търсят информация, обяснява Кирил. И дава пример със заданието един робот да издърпа друг. Когато едно дете види, че роботът му губи битката с противника, само ще поиска да разбере къде е сбъркало и това ще го стимулира да научи нещо, обяснява учителят по роботи.


Кирил Митов

© Красимир Юскеселиев

Кирил Митов

Същият резултат се постига и ако накарате дете в трети и друго в шести клас да задвижат механизъм с колелета. По-голямото ще използва познанията си по математика и ще направи нужните изчисления. А по-малкото ще действа чрез налучкване и с проби, но пак ще успее, обяснява програмистът. Затова трудно може да се определят и измерят знанията, които децата получават в "Робопартанс", още повече че всеки от преподавателите пречупва нещата през собствената си специалност - софтуер, инженерство, математика, строителство.


При нас учениците не могат да се подготвят за кандидатстване след седми клас и не това е целта ни, обяснява Кирил. Целта на училището за роботи е да ги запали по програмирането и през следващите години те да могат да научат още повече неща за него.  


Трудно се влиза във висше училище с техническа специалност, защото трябва да имаш много, много знания предварително. Ние в "Робопартанс" искаме да свалим тази граница и повече хора да могат да прескачат бариерата, обяснява Кирил. Защото сега според него, въпреки че инженерите са търсени, сложността на техническата материя е една от основните причини правото и икономиката например да продължават да са сред най-желаните.


Заради което се притеснява, че дори и три години след създаването на училището все още то няма конкуренция. Въпреки че училището за роботи е създадено не с мотив за печалба, ние сме предприемачи и искаме да се развиваме на пазарен принцип, а не чрез субсидии и помощи от институции, обяснява основателят на "Робопартанс". Ако добавяме стойност, се надяваме родителите да виждат това и да го оценяват, обяснява Кирил.


Другото му притеснение е, че няма много момичета сред робопартанците. Докато са по-малки, те се справят по-добре от момчетата, защото умеят да се концентрират, стараят се при изпълнението на задачите. Но при настъпването на една определена възраст, просто изчезват, разказва програмистът.


Още за "Робопартанс"


Училище по роботика "Робопартанс" е социален проект, развиващ се на пазарен принцип, пише в сайта на училището Кирил Митов. В него са инвестирани около 130 хиляди лева, от тях възстановени през първите 27 месеца са около 30 хиляди лева. Получихме награди от Фондация Empower, от БАИТ и няколко университета.


Ще се радвам, ако Европейската комисия вземе присърце образованието в България, но едва ли ще успее да го промени. Ще се радвам и неправителствения сектор и немалко компании да продължават да намират външно финансиране за решаване на някои от проблемите. Ще се радвам и с последния проект "Успех" на Министерството на образованието, науката и младежта на стойност 99 452 270.90 милиона да се създадат точно 765.01 проекта като "Робопартанс".


Но нека бъдем реалисти – единствените, които реално могат да инвестират успешно в образование, са учениците и техните родителите, смята създателят на училището за роботи.


Ключови думи към статията:

Коментари (11)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 657 Неутрално

    А на предприемачество кой ще ги учи?

    Тези кръжоци са като фабрики, работещи за износ... Докато никой не учи децата на предприемачество - да мислят икономически, стратегически, практично, да преценяват рисковете, да успяват да се сдружават - ще ходят да бачкат по чужбина и ще плюят че тук нямало работа.

    (Не говоря за програмистите, за които има доста работа, а точно за инженери, свързани с роботиката).

  2. 2 Профил на d3si
    d3si
    Рейтинг: 535 Неутрално

    кой е казал, че не може да се направи джадайски меч. Не съм се напънала не съм го направила

  3. 3 Профил на buddhinka
    buddhinka
    Рейтинг: 462 Неутрално
  4. 4 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1415 Неутрално



    До коментар [#2] от "d3si":
    [quote#2:"d3si"]Не съм се напънала не съм го направила [/quote]


    та как Драга казваш ще произвеждаш "Дигиталните джаджи",А,серийно ли или бутиково??

  5. 5 Профил на pruch
    pruch
    Рейтинг: 463 Неутрално

    Не съм убеден ,че е наложително да мамиш децата ,че задачата им е изпълнима за да ги накараш да мислят и творят.По-скоро съм свидетел на това как откровенното общуване като с възрастни прави децата свободни да постигат мечтите си.

    Не се бори с прасе. Накрая и двамата ще се окаляте, но на него това ще му хареса!
  6. 6 Профил на rio
    rio
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Прекрасна инициатива

  7. 7 Профил на инж.Бъчваров , Казанлък
    инж.Бъчваров , Казанлък
    Рейтинг: 521 Неутрално

    Напълно се солидаризирам с /1/. Във тази "форма",училището стои дори по-долу от онези Кръжъоци по математика,физика,програмиране,и др. ,в които участвахме като учиници в Математическата гимназия ,в град Сливен,например ...Аз си спомням ,че още тогава ,при едно посещение - покана от страна на Нашата школа по математика и програмиране на Доцент /тогава/ Сендов ,доста Го поиспотихме ,когато започнахме дискусия на Тема "Бъдещето на роботите...",и Той възторжено ни заяви,че "целта на Тевхническият "Прогрес" на Човечеството ще бъде напълно да се Автоматизира и Роботизира цялата "дейност" на Човека: в домът му, на улицата, на работното му място"...А когато Го попитахме , какво ще стане със хората, които ще имат вече толкова "свободно време" , особенно с онези, на които Природата /Еволюцията ,Бог/ не са дали кой знае какви духовни и интелектоални способности , например като на "Доктор" Христо Стоичков ,сега /тогава имаше други знакови "успели" българи/ , не получихме от "Лекторът" задоволителни отговори ....Защото , във възпитателният процес всичко трябва да е взаимно свързано в единна Система : от раждането на една идея, през направата на Прототипа и .до "продажбата" и на Пазара ...дори и ако някои елементи на Този образователен Процес са Компютърна симулация, поради липсата на достатъчни средства ....Направлението /Програми и др./ трябва да се задава не от МОН ,а от Организациите на Стопанските субекти /частни и държавни/ ,които осъществявят реалният Бизнес в България .Те трябва да осъщетвяват и контрола /ефективната обратна връзка/ на съответното училище ,което си е поставило задачата да "произвежда" кадри в Роботиката..."Който дава парите , Той да поръчва и музиката"......Да!

  8. 8 Профил на Nixonanim
    Nixonanim
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#1] от "blaf":

    Start It Smart - www.startitsmart.com, най-големия предприемачески клуб в България, създаден в СУ Климент Охридски.

    cineart.me
  9. 9 Профил на blaf
    blaf
    Рейтинг: 657 Неутрално

    До коментар [#8] от "Nixonanim":

    Благодаря.. знам го, има още много предприемачески клубове, инициативи, стар-ъп акселератори, бизнес ангели и тнт. Все хубави неща. Ама хората няма кой да ги научи да ги ползват...

  10. 10 Профил на MMK
    MMK
    Рейтинг: 523 Весело
  11. 11 Профил на Nixonanim
    Nixonanim
    Рейтинг: 631 Неутрално

    До коментар [#9] от "blaf":

    хората ако са узряли, ще ги ползват важното е че ги има, преди три години нямаше нищо такова, търсил съм

    cineart.me




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK