"Космос", или науката като поглед на влюбен

"Корабът на въображението", с който водещият Нийл Деграс Дайсън пътува във Вселената в новите епизоди

© National Geographic Channel

Представете си, че сте стъпили на края на Вселената. В ръцете си държите лък, опъвате тетивата и изстрелвате една стрела. Какво се случва с нея? Полита ли нависоко в пространството? Ако се издига и отдалечава, значи Вселената не свършва на това място, а продължава и по-нататък. Или може би стрелата ви се удря в преграда, в някаква стена? Представете си тогава, че се покатервате върху стената и изстрелвате нова стрела. Полита ли тя? Или я спира нещо?

Приблизително така през 1 век пр. Хр. Тит Лукреций Кар илюстрира твърдението си, че Вселената не може да е крайна. Около 17 века по-късно тази представа заедно с трудовете на Коперник провокира Джордано Бруно да отрече догмата за съществуването на един-единствен, направен специално за човека свят, в чийто център е Земята. Бруно завършва живота си на кладата заради отказа си да изрече думите "Няма други светове".

Четири века след това събитие в Музея по естествена история в Лондон разговаряме с астрофизика Нийл Деграс Тайсън и Ан Друян, съпруга на покойния учен Карл Сейгън, създал култовата телевизионна поредица "Космос" от 80-те години на ХХ век. Поводът за срещата ни е предстоящата премиера на нови 13 епизода на "Космос" с водещ Нийл Деграс Тайсън. Освен съвременни ефекти и най-актуалната научна информация за Вселената новите епизоди събират и екип от холивудски знаменитости като оператора на "Матрицата" Бил Поуп, създателя на Family Guy Сет Макфарлейн и гласовете на актьори като Ричард Гиър и Кирстен Дънст.

Според Ан Друян в САЩ и до днес има хора, които татуират върху тялото си фрази, изречени от Карл Сейгън в "Космос" през 80-те. Първата поредица е и едно от изключително малкото телевизионни предавания, прекосили желязната завеса. Много българи също си спомнят неделите с "Космоса" и Сейгън през 80-те, когато предаването се излъчваше непосредствено преди "Всяка неделя".

Влюбеният поглед към Вселената и поетичният език, с който са представени научните факти, са наследството на Карл Сейгън. То е пренесено и в новите епизоди. Текстът им е писан преобладаващо от Друян, която е съвторка на съпруга си и в оригиналното предаване. "Космосът е и вътре в нас, казва например водещият в първия епизод. Азотните атоми в нашето ДНК, калцият в костите ни, желязото в кръвта ни – всички те са образувани във вътрешността на колабиращи звезди.

Ние буквално сме направени от звездна материя."

"Истините за Вселената са написани със светлина, разказва Ан Друян. Те винаги са били около нас, но не сме имали средствата да ги разберем, докато не сме разработили методите на науката." Според нея наука е огромна освобождава сила, защото сваля мистичния ореол от властовите структури в обществото и ни помага да видим истинското им лице.

Кадър от епизод 1 на новата поредица "Космос"

© National Geographic Channel

Кадър от епизод 1 на новата поредица "Космос"

По думите й съвременните хора са силно зависими от науката и технологиите, затова ако само малцина знаят нещо за тях, демократичните общества са обречени. Защото гражданите не могат да участват във вземането на решения, без да разбират научните факти зад предизвикателствата, пред които сме изправени. "Карл имаше импулса да разрушава преградите, които пречат на останалите хора да разбират науката, спомня си Друян. Той вярваше, че

научното познание е способно да създава по-отговорни граждани."

"За мен е проблем, че на обществото постоянно се казва какво да мисли, съгласява се Нийл Деграс Тайсън. Да образоваш не значи да удряш хората по главата със знания, а да им помогнеш да боравят с информацията сами, да могат да мислят свободно и да достигат до собствени изводи."

"Космос" е разказ за това как учените иззеха ролята на пророци от мистиците и ги победиха в собствената им игра, разказва още Ан Друян. Разказ как знанието побеждава страха и пътешествие до места, където още никой никога не е бил." Част от мотивацията за създаването на новите епизоди е враждебното отношение към науката, което се оформя в САЩ през последните десетилетия, споделя тя.

Науката беше позагубила културното си значение в последно време, разказва Нийл Деграс Тайсън. За да подпомогне популяризирането й, Американската академия на науките създава своя програма за "научно-развлекателен обмен" (The Science and Entertainment Exchange), базирана в Холивуд. Целта й е да предоставя научна информация на авторите в киноиндустрията и да стимулира включването в холивудските продукции на реплики, в които се споменават учени. Така че учените да не бъдат представяни само като някакви странни същества със смешни прически и несъществуващ личен живот, както се случваше години наред.

Много хора в САЩ предпочитаха да търсят убежище в магическото мислене, в идеята, че ако само искаш нещо достатъчно силно, то ще се сбъдне. Но като че ли махалото вече започва да се залюлява в обратната посока, смята Ан Друян. Според нея

науката разказва по-красива и завладяваща история

за възникването на света и мястото на хората във Вселената, отколкото версиите на нашите предци. А в трите десетилетия от създаването на първото предаване досега учените са направили няколко големи стъпки напред.

© National Geographic Channel

В момента имаме роувър с размерите на джип на Марс, разказва Нийл Деграс Тайсън. Имаме апарат, който е готов да се приземи върху комета, да се прикрепи към нея, тъй като гравитацията е много ниска, а след това да започне да копае за проби. Имаме космически кораб в орбита около Сатурн. Имаме мисия, която в момента е на път за Плутон. Друга е на път за Юпитер. Имаме апарат в орбита около Меркурий. Имаме и мисии, създадени да наблюдават Слънцето отблизо и непрестанно да следят за проблеми в поведението му.

От 80-те насам сме установили например, че

разширяването на Вселената се ускорява

чрез това, което наричаме тъмна енергия, обяснява ученият. Вече имаме нелоши карти на тъмната материя, макар все още да не сме наясно какво представлява тя. Открили сме хиляда екзопланети (планети, обикалящи в орбита около други звезди). През 1980 г. нито една от тях не ни беше известна, макар да подозирахме, че са там. Така че откриването им не беше изненада, но е хубаво, че вече разполагаме с факти.

Поглед отвън към галактика от типа на Млечния път

Поглед отвън към галактика от типа на Млечния път

Имаме много солидни основания да предполагаме

съществуването на мултивселена

както е предусещал още Джордано Бруно, разказва ученият. Теорията за паралелните вселени присъства в новите епизоди. Добавили сме "наблюдаемата Вселена" като последен ред в космическия адрес на човечеството, след Слънчевата система и галактиката. "Така че, да, включили сме нови научни идеи и разкрития, но основният смисъл на "Космос" не е да извади една страница с научни факти от учебника и да я прочете на зрителя. Интересът ни е най-вече във връзките между тези факти и мястото им в цялостната тъкан на познанието, през цялото време се стремим към това."

Все още не знаем как от неодушевени молекули се получава живот, това е голяма мистерия, признава той. Но не е склонен да поставя Бог на това място, нито в момента преди Големия взрив, за който науката не знае много. "Хората винаги са се осланяли на свръхестествени сили, за да запълнят празнините в научното познание –

ако не знаем как нещо се е случило, Бог трябва да го е направил

Не знаем какво представлява тъмната енергия например, затова започваме да се чудим дали пък това не е божественият дух. Но ако аз като учен започна да поставям Бог навсякъде, където нещо не ми е ясно, никога няма да направя откритие, защото вече ще разполагам с обяснение за всичко.

Според Тайсън е важно също да не забравяме историята на религиозните обяснения за Вселената. "Погледнете например как са реагирали хората, когато един от нас падал на земята с пяна около устата и започвал да трепери. Казвали са, че в него се е вселил дяволът, а всъщност става дума за епилепсия, за която сега има лечение." Когато Нютон създава своите уравнения за гравитацията, той също е обвинен в ерес, в това, че оставя по-малко място за Бог във Вселената, напомня Тайсън. "Когато кажеш, че Бог прави нещо, ти не си позволяваш да признаеш, че не знаеш, а запълваш с Бог празнините в познанието. Ученият е този, който казва:

"Аз знам много малко неща, а останалите ме зоват."

Едно от големите предизвикателства е също установяването на контакт с извънземен разум, разказват създателите на "Космос". Самата численост на галактиките, звездите и планетите говори, че едва ли Земята е единственото място, в което е еволюирал съзнателен живот. Галактиката е машина за светове и условията за възникване на живот не може да не съществуват другаде, обяснява Ан Друян. Възможно е обаче още да не сме изобретили общия език, чрез който да осъществим този контакт.

Жул Верн например е имал изключително въображение за бъдещето, но в неговите подводници героите си светят с газени лампи, напомня Друян и обяснява, че човешката цивилизация може би е малко като него. "Една от дейностите по програмата SETI например е търсене на контакт с други цивилизации чрез радиосигнал", обяснява Ан Друян. Но самите ние сме си служили с радиосигнал само в продължение на около сто години. А представете си ако ни бяха изпращали директни радиосигнали през 20-те години на миналия век – ние нямаше да имаме и най-бегла представа, че това се случва. Радиоизлъчването е само една фаза в развитието на технологиите и тя вече отминава. Затова въпросът е дали не сме избрали технология, която има твърде къс живот. Възможно е и в момента

други цивилизации буквално да ни бомбардират със сигнали

но чрез технология, която още не сме открили.

Ан Друян и Нийл Деграс Тайсън

Ан Друян и Нийл Деграс Тайсън

"Имах късмета да се влюбя в Карл Сейгън точно преди създаването на първия "Космос" и той ме покани да бъда негов съавтор, спомня си Друян. Тя обаче отрича срещата им да е била "направлявана от звездите". "Не, аз мисля, че ние бяхме галеници на случайността. Вярвам в случайността и късмета. Просто дяволски добър късмет, повече от каквото и да било друго. Късметът все на някого трябва да се падне. Собствените ми родители са се запознали в нюйоркското метро в час пик. Представете си колко много влакове са това и колко лесно би било да се разминат."

"Дори просто да си жив означава да си минал през изключително тесен проход

от причинно-следственост, дори през много такива тесни проходи", напомня Друян.

И, не, астрономите не са само наблюдатели – като градинари, които никога не са помирисвали роза, казват създателите на "Космос". "Земята също е в Космоса, ние пътуваме в Космоса всяка секунда от всеки ден, напомня Тайсън." Когато първите хора кацат на Луната и поглеждат обратно към Земята, тя им се разкрива в своята цялост, такава, каквато я е създала природата – с океаните, сушата, облаците, без граници между държавите, разказва ученият. "Това е Земята. Тогава възникна идеята за нашата планета като космически кораб. Защото заедно с нея ние всички се носим в Космоса. Така че, да, аз съм бил в Космоса."

Излъчването на новата поредица "Космос" в България започва на 16 март по National Geographic.

1. 1 Профил на sto67nes
    sto67nes

За съжаление все още сме в каменната ера е технологиите,с сетивата ни които са много примитивни и с възприятията. Има да изминем все още дълъг път,ако оцелеем.........

Не питай управника,защо е простак,попитай себе си,защо е управник!
  2. 2 Профил на dark'star
    dark'star

КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО

Чакам с нетърпение!

4. 4 Профил на Nacho Libre
    Nacho Libre

[quote#2:"t' Ankus"]Това че отново се заговори за Космоса е най-положителното в последните 25 години. Не можаха да ни откраднат мечтите [/quote]
    А звездите говорят ли ти...

Homo ludens sum
  5. 5 Профил на greenhrast
    greenhrast

---
    Дано върви и по БГ версията.
    Спрях да ги гледам тези канали 2000итамнякъде :|

Публикувано през m.dnevnik.bg

6. 6 Профил на Цайко
    Цайко

[quote#5:"greenhrast"]Дано върви и по БГ версията. [/quote]
    Не, бате, само на румънски щели да го дават. Колега, май наустина не си гледал НГ от 2000-та година.

7. 7 Профил на carwindwrclir
    carwindwrclir

Факт - ако съществува Бог, той(тя,то) или не знае, че е Бог или не е самохвалко, като български политик, който се хвали, че построил това или онова!

And so something which I thought I was seeing with my eyes is in fact grasped solely by the faculty of judgement which is in my mind.
  8. 8 Профил на netanette
    netanette

9. 9 Профил на emil
    emil

ДЕПУТАТИТЕ ГЛАСУВАЛИ ПРОТИВ ВОЛЯТА НА 2.5 МИЛИОНА БЪЛГАРИ ГЛАСУВАЛИ С "ДА" НА РЕФЕРЕНДУМА СА ЕДНИ ПРЕВРАТАДЖИИ. ТЕ ВЕЧЕ ПРЕДСТАВЛЯВАТ САМО СЕБЕ СИ.
  10. 10 Профил на Станислав
    Станислав

"Да образоваш не значи да удряш хората по главата със знания, а да им помогнеш да боравят с информацията сами, да могат да мислят свободно и да достигат до собствени изводи."
    Много добре казано! Същото се отнася и за информацията, която ни залива от всички медии и с която се опитват да ни определят какво да мислим... И впрочем успяват, при повечето електорални единици.

“Wine makes daily living easier, less hurried, with fewer tensions and more tolerance” B. Franklin
  11. 11 Профил на Читател
    Читател

Адмирации за този проект! Важно е науката да бъде представена по достъпен и атрактивен начин.

Вчера гледах много любопитен документален филм за свръхмасивните черни дупки - оказа се, че след определен брой години - може би към 1 трилион - нашата галактика ще се сблъска с друга такава ("Андромеда", по силата на гравитационните си сили двете ще се разпилеят и ще се оформят две черни дупки, а накрая една голяма такава. Оказа се, че поначалро черните дупки имат значение за живота във Вселената, и реално знаем все още много малко за ставащото в Космоса - като комар върху повърхността на езеро. Междувременно слънцето в нашата ще продължи да нараства и след също определен брой години ще изпепели всичко живо на планетата. Дано овреме човешката цивилизация намери начин да се съхрани. Не си даваме сметка колко дребни и уязвими сме на вселенско ниво и колко примитивни са много от обществено-политически процеси по Земята. На този етап може да направим необходимото поне да опазим условията на живот тук, защото идеални такива на близко разстояние все още няма.

12. 12 Профил на dante_18
    dante_18

[quote#8:"netanette"]Нищо не може да замести обаянието на Карл Сейгън, заради когото сигурно стотици деца са решили да се занимават с наука. Но няма как, ще трябва да се гледа и продължението.[/quote]

Няколко клипчета:

SciCafe: Life the Universe and Everything with Neil deGrasse Tyson

кога ще можем да достигнем до друга галактика:

Велик!

If you are going through hell... Keep going!
  13. 13 Профил на dante_18
    dante_18

[quote#9:"emil"]Нийл Деграс е една неприятна личност и "расист". Навремето го попитаха дали се гордее с кацането на Луната и той отговори че не защото черните не били част от това минало.[/quote]

Ти въобще не си разбрал за какво става дума.

If you are going through hell... Keep going!

Хубава статия .Карл Сейгън притежаваше това което днес наричат харизма.Без съмнение постиженията на съвремената наука трябва да бъдат превеждани на разбираем за всички език .
    Науката е тази която ще ни помогне да си обясним структурата на Вселената ,загадките на живота и мисълта.Много големи учени пишат и научно популярни книги за да обяснят идеите си .Роджър Пенроуз,Браиан Гриин,Стивън Вайнберг,Стивън Хокинс и много други.

15. 15 Профил на Jean-Luc Picard
    Jean-Luc Picard

Ще се гледа много ясно. Иначе и "Trough the wormhole" с Морган Фриймън също е много добра поредица.

16. 16 Профил на Jessika
    Jessika

Чудесна новина за почитателите на предишния "Космос", помня, че го гледах в захлас, а Сейгън ми се струваше, че е самият Бог .
    Чакам с нетърпение новата поредица!

Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”

Негов е и сценария за филма Контакт който аз наресвам много.

18. 18 Профил на netanette
    netanette

[quote#12:"dante_18"]Нийл ДеГрас Тайсън е достоен заместник на Сейгън. Тайсън проповядва науката с същата страст, както радикален телеебангелист проповядва християнството. [/quote]

На мен Нийл ДеГрас Тайсън не ми е толкова симпатичен, но пък личните ми симпатии нямат голямо значение. Друго поколение ще гледа сега и ако хората го харесват и си запазят интереса, значи си е постигнал целта. Особено все още неизкушените от науката. Нас да не ни мисли - ние вече сме омагьосани

19. 19 Профил на Божикравов
    Божикравов

Единственото съществено нещо, което ще липсва в тази нова поредица е неземната музика на Вангелис от оригинала.

СВОБОДНИЯТ СЕ СТРЕМИ КЪМ СЪВЪРШЕНСТВО, ПОРОБЕНИЯТ - КЪМ СВОБОДА, А РОДЕНИЯТ РОБ - ДА СИ ИЗБИРА ГОСПОДАРЯ.