На тази дата: Полита първият хидроплан

Състезанията с хидроплани са популярни и днес.

© Associated Press

Състезанията с хидроплани са популярни и днес.



"На тази дата" беше сред най-харесваните рубрики във вестник "Дневник" в продължение на години. Сега тя се възражда онлайн, като ще използва богатия архив на медиата и ще допълва поредицата с нови статии. Всеки ден ще ви припомняме накратко интересни събития, които са се случили на тази дата.


На 28 март 1910 г. във въздуха се издига първият в историята на въздухоплаването хидроплан, наречен шеговито "Патицата" (Le Canard). Той е плод на труда на френския авиатор и изобретател Анри Фабр. "Патицата" полита край Мартиг и извършва за един ден четири полета над вода, най-дългият от които е бил между 600 и 800 м.


Хидропланът е разработван в продължение на четири години от Фабр, механика Мариус Бурдин и архитекта Леон Себий. Официално до 1913 г. се нарича хидроаероплан и е оборудван с роторен двигател с 50 к.с. и перка с дължина 2.6 м. Размерът на крилете му е 14 м, дължината на корпуса – 8.5 м, а теглото – 380 кг.




Успехът на хидроплана води до постепенната комерсиализация на проекта и през следващите години Фабр създава няколко варианта на машината. През октомври 1910 г. модификация на хидроплана прелита над река Сена. Две от най-ранните "Патици" са оцелели и до днес и се пазят на летище Маринян (Буш-дю-Рон) и в Музея на въздухоплаването в Сен Дени.


По време на Първата световна война Фабр създава компания, произвеждаща хидроплани, в която работят 200 души. Първият презокеански полет на такъв самолет е осъществен на 27 март 1919 г. от хидроплан на американските ВМС. Самият Фабр доживява до дълбока старост и умира чак през 1984 г. на 102-годишна възраст.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (15)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на izabell
    izabell
    Рейтинг: 1304 Неутрално

    Браво идеята на Икар се е осъществила чак в 1910 година

  2. 2 Профил на КМЕТ В СЯНКА
    КМЕТ В СЯНКА
    Рейтинг: 4605 Неутрално

    това на снимката НЕ Е хидроплан !
    https://www.google.bg/search?q=%22%D0%BF%D0%B0%D1%82%D0%B8%D1%86%D0%B0%D1%82%D0%B0%22+%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D1%82+%D1%85%D0%B8%D0%B4%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%BB%D0%B0%D0%BD&client=firefox-a&hs=pR6&rls=org.mozilla:bg:official&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=zAk1U9H6B8aIzAPrxoLwBQ&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1252&bih=556

    ИСТИНАТА Е ПО-СИЛНА ОТ ВСЯКА ВЛАСТ !ДОБРИЯТ ДАНЪКОПЛАТЕЦ СЕ ОСИГУРЯВА 40 ГОДИНИ И СЕ ВЪЗНАСЯ 2 МЕСЕЦА ПРЕДИ ПЕНСИОНИРАНЕТО !!!
  3. 3 Профил на BarBQ
    BarBQ
    Рейтинг: 845 Неутрално

    До коментар [#1] от "xalikarans":

    Какви слаби познания, но то е нормално.
    Да си чувал за братята Райт?

  4. 4 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 2626 Неутрално

    [quote#2:"КМЕТ В СЯНКА"]

    това на снимката НЕ Е хидроплан ! [/quote]
    Постнал я е някой дето идея си няма за става дума !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  5. 5 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 1937 Весело

    До коментар [#4] от "comandante":

    Затова има редактори!
    Каквото и да разправяме, това е гаф и то неприятен!

    I Want To Believe
  6. 6 Профил на zoso
    zoso
    Рейтинг: 8 Неутрално
  7. 7 Профил на Tomislav Jelezarsky
    Tomislav Jelezarsky
    Рейтинг: 374 Весело

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА": До коментар [#5] от "2.5":
    Е добре де, хидроплан, акваплан, хидроинженеринг, политически инженеринг...

    Ако навсякъде имаше редактори...


  8. 8 Профил на Мойше! Толкоз!!!
    Мойше! Толкоз!!!
    Рейтинг: 897 Весело

    До коментар [#2] от "КМЕТ В СЯНКА":
    [quote#2:"КМЕТ В СЯНКА"]това на снимката НЕ Е хидроплан ! [/quote]

    Принципно не е хидроплан, ама прави същото-плава, плава, па току 'фръкне

    THOSE ARE MY PRINCIPLES! AND IF YOU DON'T LIKE THEM...WELL, I HAVE OTHERS, TOO!
  9. 9 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    Поради липсата на писти в началото самолетите често са използвали хидроплани (летящи лодки) чак до края на Втората световна война . България също е имала хидроплани още през Първата световна война - мисля че се казваха "Фридрихсхафен" или нещо подобно.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  10. 10 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    До коментар [#8] от "Мойше! Толкоз!!!" : "ринципно не е хидроплан, ама прави същото-плава, плава, па току 'фръкне"
    На снимката скутер прави опит да стане екраноплан - използвайки екранния ефект на повърхността - нещо довело до много катастрофи при първите самолети. Сега има екраноплани ракетоносци , които са съвсем отделен клас.

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  11. 11 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    По-добре сменете снимката. Намерете снимка поне на "Каталина" - много красив американски хироплан от Втората световна война.
    http://es.wikipedia.org/wiki/Consolidated_PBY_Catalina

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  12. 12 Профил на MititU
    MititU
    Рейтинг: 1236 Весело

    шегаджии !!!!Да не е първи април !!

    "Колкото повече толкова повече" Мечо ПУХ
  13. 13 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 1316 Весело

    Рано , рано ме равеселиснимката .
    И как казва мойше :
    - Взе та фръкна !
    Ама скутера , а не хидроплана !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  14. 14 Профил на dark'star
    dark'star
    Рейтинг: 2420 Неутрално

    Ето ви и оригиналната снимка на "Патицата" полетяла на 28 март 1910 година

    http://1.bp.blogspot.com/_hiUJJobB8kc/TPFS6RlDIXI/AAAAAAAADvg/CGVKkJ1by2M/s1600/GlennMartin.jpg

    КОНТРА_ТРОЛ_ БАН_ХАКЕР от ПОЕТИЧЕСКИЯ фланг на НАТО
  15. 15 Профил на vankata1
    vankata1
    Рейтинг: 1244 Неутрално

    Да-а-а снимката и особено надписът под нея изумяват под това заглавие и статия! "Състезанията с хидроплани са популярни и днес" и на снимката - водни скутери или както там още се наричат, но определено не са самолети, които са пригодени да излитат и кацат както на суша, така и на вода
    Хидропланите са били и още са масови самолети, превозващи хора и товари в гористи райони, където построяването и поддържане на писта е икономически неизгодно, а има море, езеро или достатъчно голяма река със спокойна повърхност.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK