"Дачия" обмисля изнасяне на производство от Румъния в Мароко за оптимизиране на разходите

"Дачия" обмисля изнасяне на производство от Румъния в Мароко за оптимизиране на разходите

© Reuters



Повишаването на заплатите на служителите на "Дачия" на фона на липсата на оптимизиране на останалите разходи ще принуди групата "Рено" да премести част от производството си от фабриката в румънското селище Миовени в Мароко, където нетните месечни заплати са с близо 450 евро по-ниски, пише днес вестник "Гъндул". "Не се поставя въпросът за пълното излизане на "Рено" от Румъния. Но производството лека-полека може да се премести. Само ако едно от производствата се премести в Мароко, това ще означава съкращаване на 3000 служители от румънската фабрика в Миовени", казва вицепрезидентът на "Дачия" Константин Строе.


Друго предимство на Мароко е, че има по-развита инфраструктура за износ, допълва той. Миналият месец служители на "Дачия" в Румъния протестираха, за да накарат правителството да преразгледа решението си за спиране на строежа на магистралата между Сибиу и Питещи, където се намира завода на автомобилната компания.


"Много важно за нас е да имаме възможно най-лесен достъп до границата при Арад. По наши сметки ще спестим по 30 евро на превозно средство ако имаше магистрала от фабриката в Миовени до западната граница на Румъния", коментира генералният директор на "Дачия" Николас Мауре.


През 2013 година Румъния отчете рекорден износ, като "Дачия" има сериозен принос за този резултат. Компанията е основният румънски износител с експорт на стойност от 3.5 милиарда евро за миналата година. "Дачия" е произвела през 2013 година над 340 000 автомобила.

Ключови думи към статията:

Коментари (40)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на Moonshine
    Moonshine
    Рейтинг: 681 Неутрално

    Тази статия дава отговори на много въпроси, най-важният от които е "Асфалтът яде ли се?"

  2. 2 Профил на 12345
    12345
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Това е интересен парадокс - успехите на Дачия оправдават по-високите заплати на работниците, които я произвеждат, но пък точно това прави производството в Румъния по-неконкурентно и в крайна сметка същите тези румънци ще пострадат.

  3. 3 Профил на 100 Рублей за Доллар
    100 Рублей за Доллар
    Рейтинг: 1209 Весело

    Дачия не издържа на конкуренцията "Мейнд ин Ловеч"

    Жуеш нагло ть1 хамон... Ах, как видно что шпион...!
  4. 4 Профил на tuvene
    tuvene
    Рейтинг: 229 Весело

    Друго предимство на Мароко е, че има по-развита инфраструктура за износ, допълва той.


    Кога ще стигнем мароканците?!

    Когато свърши търпението,започва издръжливостта. Конфуций
  5. 5 Профил на calc
    calc
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#1] от "Stardust":

    Само с асфалт не става. Треба и акъл...

  6. 6 Профил на Geo
    Geo
    Рейтинг: 616 Весело

    Смях. Щели да пестят по 30 евра на кола, ако имало магистрала. А тази магистрала защо не си я платите от джоба, като е толкова изгодна?

    И с тези заплахи, разбира се, целят да изкопчат данъчни отстъпки, и най-вероятно ще ги получат, защото на масата е нещо доста по-голямо, а именно имиджа на Румъния като добро място за правене на бизнес с евтина работна ръка...

    Истината ще ви освободи
  7. 7 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1212 Неутрално

    Еееееей не наядоха се. Все заплатите на хората им в акъла. За какво не им стигат парите !!! за нови и по-млади наложници, за къщи на по-екзотични кътчета на планетата, за храна ли, за какво та търсят работници дето ако може да им плащат, че са на работа.

  8. 8 Профил на kamm
    kamm
    Рейтинг: 506 Неутрално

    "оптимизиране на разходите"

    Този израз като го чуя се изприщвам!
    Това е нищо друго освен рязане на работни места и заплати.

  9. 9 Профил на manu_chao
    manu_chao
    Рейтинг: 561 Любопитно

    Още по-интересен парадокс е: защо не искат да произвеждат у нас например, при положение, че заплатите са ни по-ниски от тези в Румъния и Мароко?
    Отговор: В силно корумпирана държава, където кой ще печели решава Дебелян, Мустакан, Местан и Чобан е опасно да влагаш парите си.

  10. 10 Профил на Bai nik
    Bai nik
    Рейтинг: 2342 Неутрално

    ами същото е и в България , убииство е да пътуваш напр Русе Велико Търново границата и Ябланица Велико Търново ,а за сметка на това магистралите са от София към морето през Пловдив и София Гърция и турция ,в другата част на страната народа да мре ,въпреки ,че търговския оборот на колела се извършва на 50% през Русе ,кво значение има ,важното е софийските бекове да ходят на море ,богатите със самолети ,по беднтите с джиповете

  11. 11 Профил на dolna4erti4ka
    dolna4erti4ka
    Рейтинг: 994 Неутрално

    А у нас с още по ниски заплати пак няма завод на Рено.Чудно защо ли.Ееех забравих защото сме социалисти.

  12. 12 Профил на Георги Стефанов
    Георги Стефанов
    Рейтинг: 395 Неутрално

    И сега Дачия Докер се прави в Мароко.

  13. 13 Профил на tuvene
    tuvene
    Рейтинг: 229 Весело

    До коментар [#8] от "rycher":


    [quote#8:"rycher"]"оптимизиране на разходите"

    Този израз като го чуя се изприщвам!
    Това е нищо друго освен рязане на работни места и заплати.[/quote]
    Добре, че не казват "минимизаране на разходите" Тогава си е е....о м...та!
    Както е казал Ленин - програма максимум и програма минимум. Радвай се, че оптимизират!

    Когато свърши търпението,започва издръжливостта. Конфуций
  14. 14 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 450 Неутрално
  15. 15 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 450 Неутрално

    Като ходи Орешарски във Виетнам дадоха някаква българска фабрика изнесена в Хюе.
    Преди няколко години искаха да вкарват виетнамци, египтяни, пакистанци, индийци ... (Масларова), но явно се усетиха как се оптимизират или минимизират разходите

  16. 16 Профил на tuvene
    tuvene
    Рейтинг: 229 Весело

    До коментар [#14] от "αлферац":

    Защото Молдова е още по-зле от европейска Ромъния!
    Виж, Мароко е друга работа, нямат прави краставици и щастливи кокошки и никоя зелка не им се бърка!

    Когато свърши търпението,започва издръжливостта. Конфуций
  17. 17 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#16] от "hadjipencho /Kok_borü/":

    Зле зле, ама си е тяхна!
    Пък и Румъния ... поне по главните пътища е доста добре. А ако сравнявам Букурещ с Катастрофия ....

  18. 18 Профил на tuvene
    tuvene
    Рейтинг: 229 Неутрално

    До коментар [#17] от "αлферац":

    Що?! София наистина започна да заприличва на град ...
    Рядко ходя до София, Букурещ ми е по-близо, но винаги оставам възхитен! Променя се. Може би за вас не бие на очи и може би сте по-критични и взискателни ... Промяната се вижда. Към по-добра.

    Когато свърши търпението,започва издръжливостта. Конфуций
  19. 19 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 450 Неутрално

    До коментар [#18] от "hadjipencho /Kok_borü/":

    В центърчето - да... тук - таме. Но ония имат грамаден и на световно ниво център. В центъра на София събарят всичко старо и строят грозни билдинги тип Слънчев бряг ...

  20. 20 Профил на Радиолокатор
    Радиолокатор
    Рейтинг: 450 Весело

    До коментар [#18] от "hadjipencho /Kok_borü/":

    "Плочките по Софията крият под себе си водни светове. Атлантида ще изскочи при ремонта на Лъвов мост. Или ебола, щото хигиената също е мит. Всичко там е мит, освен хората. Те не са мити."

    Самуил Петканов
    Знам, че и варналии в такава тоналност говорят за Варна, и тя е заприличала на София ...

  21. 21 Профил на simeonov_
    simeonov_
    Рейтинг: 506 Неутрално

    Глобализацията си казва думата.Дали няма да ги е яд рунъците,тяхната си марка Дачия да си изнесе част от производството в Мароко? Но и те са си виновни,че са по-зле и от България с инфраструктурата и нямат нито една завършена магистрала към Западна Европа.

  22. 22 Профил на deutschwagen
    deutschwagen
    Рейтинг: 2211 Неутрално

    До коментар [#9] от "Walter_White":

    Рено вече пробваха веднъж да произвеждат в България. Странно как бузлуджарите все мрънкат как сега не сме прозивеждали, а на времето прогониха и Рено, и Фуджи Електроникс, и други.

    In reality the World Championship was won and lost in the first four races, all won by Ayrton Senna. Won, moreover by a car which should not have been winning
  23. 23 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2389 Неутрално

    Рено си уреди в Мароко умопомрачителни субсидии. Добре се сдУши с местния Султан Мохамед VI. , чието желание е да гъделичка низшите чувства на своите поданици чрез "индустриализация".

    Веднъж се опарихме с 45 години индустриализация, в условията на режим на тока и водата, празните рафтове и липса на стоки от първа необходимост. Но явно много ни хареса, защото вече говорим и за повтрорение на случката, Ре-индустриализация

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  24. 24 Профил на cinik
    cinik
    Рейтинг: 2389 Неутрално

    [quote#21:"simeonov_"] Но и те са си виновни,че са по-зле и от България с инфраструктурата и нямат нито една завършена магистрала към Западна Европа[/quote]

    Не магистралата е причината. Когато са дошли навремето, пак е нямало магистрала. И без такава, колите ще стигат визираната унгарска граница доста по-бързо от тези в Казабланка. Тя е само поводът, а причината е държане в шах и може би щедрите субсидии на султана, ако производството се изнесе там, да напомпа гордостта на бедуините.

    По време на Костов България написа приказка - от държава с хиперинфлация до български лев, равностоен 1:1 на германската марка. По време на Петков можем да напишем втората си приказка - от бананова република, в която премиерът спи върху пачки и кюлчета по светлия пример на идола си Пабло Ескобар, до държава с нулева корупция
  25. 25 Профил на noize_le_roc
    noize_le_roc
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Пример за огромния недостатък на страните с евтина работна ръка - във всеки един момент, производителят може да реши да се изтегли, ако работната му ръка поскъпва прекалено много. Това ще се случи и с нас след няколко години - визирам кол центрове, чужди производствени бази и т.н. Затова просто трябва да имаме СОБСТВЕНА ИКОНОМИКА... тъжно

  26. 26 Профил на noize_le_roc
    noize_le_roc
    Рейтинг: 395 Неутрално

    До коментар [#13] от "hadjipencho /Kok_borü/":

    Тука трябва да се внесе елемента, корпоративна отговорност, не може просто да си изтеглиш производството и да оставиш 3000 души без работа, нещо трябва да се измисли

  27. 27 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    Добър пример, когато държавата помага на един сектор, как сектора може да се събуди в кошмар — достатъчно е друга държава да предложи по-щедра помощ...

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  28. 28 Профил на portocala
    portocala
    Рейтинг: 395 Неутрално

    [quote#25:"noize_le_roc"]...трябва да имаме СОБСТВЕНА ИКОНОМИКА... тъжно [/quote]
    ...а затова трябва да имаме и пазари, а те без кютек се не взимат

  29. 29 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#27] от "gost22":

    В развита държава обаче,това по скоро ще бъде мечешка услуга за производителя отколкото за работниците
    -имат да инвестират бая в човешки персонал и обучение,докато достигнат нивото сега
    -разходи по преместването
    -несигурна атмосфера(ако на местния султан не му е днеска ден,цялата операция по преместването ще им излезе през носа)
    -точно в тези държави,често стават големи вълнения

    От друга страна-има достатъчно обучен и клалифициран работен персонал,които могат :
    -веднага да започнат работа някаде другаде
    -при помощ от инвеститори,могат да започнат собствено производство
    П.С
    За това ,какво прави Китай-създава страхотни бизнес условия,с почти нулеви данъци,но технологиите остават за тях и те създават свои марки,които лека,по лека конкурират европейските.

  30. 30 Профил на Chavo64
    Chavo64
    Рейтинг: 395 Неутрално

    Рено си има финансови проблеми, май нищо лично в случая. Жалко, че страда Дачия.

    chavo64
  31. 31 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    "Компанията е основният румънски износител с експорт на стойност от 3.5 милиарда евро за миналата година."

    Сещам се бай Ганьо какво казал, като пътувал из Европата с трена и видял как здраво работят чехите: работят, ама немецът го яде.
    Та и румънците работят, ама тези 3.5 милиарда френецът ги яде. За румънците едвам има за заплати, ама и те много му се виждат на френеца.

  32. 32 Профил на dr.davidhunter
    dr.davidhunter
    Рейтинг: 448 Неутрално

    Румънците им станаха малко скъпи на капиталистическите изнудвачи. Там взимат 20% повече от нас, а сметките са им 20% по-високи. Ама явно пак е много. Западните фирми ни виждат само като робове, не сме хора за тях явно.

  33. 33 Профил на dr.davidhunter
    dr.davidhunter
    Рейтинг: 448 Неутрално

    До коментар [#4] от "hadjipencho /Kok_borü/":

    Ти Румънец ли си? България за теб Румъния ли е?
    Комплексар

  34. 34 Профил на dobrich
    dobrich
    Рейтинг: 1273 Любопитно

    [quote#21:"simeonov_"] са по-зле и от България с инфраструктурата и нямат нито една завършена магистрала към Западна Европа[/quote]

    От къде имаш тази информация?! Аз пътувах само по магистрален път от Черна Вода край Букурещ до унгарската граница......Имат даже релефна маркировка.

  35. 35 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#31] от "Камен":
    Е и-какво ти пука кой яде тези пари
    Да видим какви са ти загубите и печалбите от това:
    -Загуби-едно голо поле,купено/наето от Рено

    -Печалби
    -Осигоряване на работни места и плащането им редовно(маха едно бреме на държавата)
    -осигорява висока професионална квалификация(още едно бреме на държавата пада-няма нужда да създава свои програми за това,които отгоре на всичко не са ефикасни-спестява средства)
    -Всяка една компания(средна и голяма) има нужда от различни неща за да функционира и най често това са местните фирми-осигорява печалба за местните подизпълнители,а те от своя страна освен печалба,отварят и нови работни места(вместо да ги отваря държавата със съмнително качество,ги отваря частника)
    -Плащат данъци-данък печалба,най големите данъци,които пълнят хазната(ДДС и акцизи),плащат осигоровки(здравни и пенсионни),данък върху заплатите,данък сгради,данък смет..........................(Приходи,приходи и пак приходи)
    ...........................................................................
    Та нека печелят-не 3,а 30 милярда даже-колкото им е по голяма печалбата,толкова повече част от тази сума ще се върне директно или индиректно обратно в страната.

  36. 36 Профил на gost22
    gost22
    Рейтинг: 2224 Неутрално

    До коментар [#29] от "kapitalcho":
    Развитите държави си пазят секторите с висока добавена стойност, а останалите производства ги местят, щото е лесно и евтино. Има Нокия, има Дачия... няма Нокия няма Дачия. А султана си е платил и "донасянето" на завода и "отнасянето" му.

    "Историята служи на българите, да не си взема поука от нея." ...Фра Дяволо. Жалко, но все още е факт...
  37. 37 Профил на Делян Ковачев
    Делян Ковачев
    Рейтинг: 690 Неутрално

    Тов означава, че румънците забогатяват и им растат заплатите.....

  38. 38 Профил на Чоко и Боко
    Чоко и Боко
    Рейтинг: 580 Неутрално

    [quote#25:"noize_le_roc"]Затова просто трябва да имаме СОБСТВЕНА ИКОНОМИКА... тъжно[/quote]

    Собствена икономика съществува при наличие на условия за бизнес, добро образование и пазар. Условията за развитие на бизнеса са сведени до минимум благодарение на некадърността на червените кхмери, управляващи ни през последните 70 години. Образованието е под всякаква критика. Произвеждаме зубрещи и неграмотни папагали. Пазарът си ни е малък по дефолт. Туризмът и селското стопанство са на самотек, без всякаква стратегия и т.н.

    Доста песимистично, но реално...

    Левски до Каравелов: Дочувам, че сте решили да докарате миризливият казашки бутуш в Булгурско? Ако туй е тъй то аз с моите кунки ще ви отрежа чепките.“
  39. 39 Профил на kapitalcho
    kapitalcho
    Рейтинг: 517 Неутрално

    До коментар [#36] от "gost22":
    1)Кои сектори разбираш под "висока добавена стойност" ?
    2)При свободно движение на капиталите,как става това пазене(освен осигоряване на много добри условия) ?

  40. 40 Профил на Камен
    Камен
    Рейтинг: 1249 Неутрално

    [quote#35:"kapitalcho"]Е и-какво ти пука кой яде тези пари
    Да видим какви са ти загубите и печалбите от това: [/quote]

    Не баш така. Не от голо поле са започнали Рено, а от завода на Дачия, който си го имаше от едно време. Можеше примерно вместо Рено да го купи Форд, тоест има си алтернативна цена на този актив.
    ДДС не знам колко внасят в Румъния, 95% от продукцията е за износ, тоест освободена е от ДДС. Данък печалба те си знаят колко плащат - сигурно колкото и нашите чужди инвеститори тука, дето все са на загуба.
    Единствено разходи за заплати/осигуровки, но делът на разходите за труд в цената на една кола е към 15%.
    Не че е лошо, при всички случаи по-добре от нищо, но ето на чуждите инвеститори колко са лоялни - ако тези 15% могат да ги направят 14%, ще идат не в Мароко, ами на Марс и ще хванат марсианци да им работят.
    Нищо лично, това е бизнес. Имайте го предвид, когато работодателят ви постави изискване към вас "лоялност" в обявата за работа. Както съм виждал много пъти.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK