Паметникът пред НДК отива в историята

Паметникът пред НДК отива в историята

© Мария Съботинова, СГ/ИИ



След дългогодишно отлагане паметникът "1300 години България" пред Националния дворец на културата (НДК) ще бъде демонтиран, реши днес Столичният общински съвет. С 42 гласа на ГЕРБ, "Синята коалиция", ВМРО, НДСВ, "Атака" и независимите монументът ще бъде съборен и на негово място ще бъдат възстановени мемориалните плочи на първи и шести полк.


Единствено съветниците от БСП браниха монумента, "както биха бранили паметника на Бузлуджа", и трима от тях гласуваха "против", а останалите отказаха да участват във вота.


С решението от днес в най-скоро време монументът с автор арх. Валентин Старчев ще бъде отстранен, фигурите от композицията ще бъдат изпратени временно в Музея на София, и след това ще започне възстановяването на мемориалните плочи, които са били премахнати от комунистическата власт при строежа на сградата на НДК през 70-те години.




"Едни хора са рушили църкви и са вдигали джамии"


Дебатите продължиха около 1 час, след като социалистите нарочно бавиха гласуването на предходните 40 точки в дневния ред на общинския съвет. Когато се стигна до точката най-дейна бе председателят на социалистите Милка Христова. "Едни хора едно време са рушили църкви и са строили на тяхно място джамии", заяви тя, имайки предвид времето на османското робство. Следват шумни отрицателни възгласи както от останалите съветници, така и от журналисти и членове на администрацията, които присъстваха на дебатите в кулоарите.


Според нея решението за демонтажа на монумента е вандализъм, който щял да замени една историческа несправедливост с друга. На няколко пъти тя призова Министерството на културата да се сезира, че се събарял паметник на културата, без да спомене, че монументът никога не е бил такъв и дори по последна информация на зам.-кмета по културата Тодор Чобанов дори няма разрешение за пускане в експлоатация.


"Г-жа Христова да ме нарича вандал! Аз съм антифашист, но и антикомунист, в никакъв случай не съм вандал", възрази съпредседателят на групата на "Синята коалиция" Владимир Кисьов (СДС). Според съветника от НДСВ Любомир Дацов този монумент едва ли е в памет на 1300 години България, защото е разрушен и се руши още от откриването си, както самият автор Старчев е разказвал.


"Това не е триизмерен Пикасо"


Неизбежно в дебатите беше въвлечена темата за естетическите качества на монумента, както и обидните имена, сред които петох****к, с които гражданите наричат паметника от години. "БСП политизира разговора, но всъщност по-важното е друго - ако сега, днес, трябваше да поставим този паметник там, да има едно пано, на което да се вижда как изглежда, дали щяхме да приемем да се издигне пред НДК", заяви съветникът от "Синята коалиция" Прошко Прошков, който е и един от вносителите на предложението. "Това не е триизмерен Пикасо", добави той и уточни, че не е забелязал тълпи от посетители пред "1300 години България", за да бъде сравняван със световноизвестни творби.


"Учудва ме тази яростна защита на БСП. Не може това нещо, което се нарича с обидни имена от гражданите, най-вече с един човешки орган, да го нарека красиво. То е грозно. Защо трябва да стоя пред паметника и казвам, че не е грозен?", коментира Владимир Кисьов.


По-рано днес Съюзът на българските художници отново защити творбата на Старчев и поиска пълно реставриране на сегашния монумент. "Много се извинявам, но в творческите съюзи колко млади архитекти има, колко художници... Няма", посочи Прошко Прошков и добави, че при комунизма членовете на съюзите са стояли на масата на властта и са чакали властта да ги направи творци, а не народът. От ГЕРБ пък посочиха, че през 1977 г., когато се е строил НДК, е нямало такава яростна защита на мемориалните плочи, а сега обаче социалистите наричат премахването на "1300 години България" историческа несправедливост.


Какво предстои


С днешния доклад се отменя и решение на общинарите от 2005 г. "1300 години България" да бъде преместен в Южния парк, а фигурите от монумента временно ще бъдат дадени на Музея на София. След това ще бъде решена съдбата им, което не изключва поставянето им в Южния парк. Демонтажът ще стане възможно най-скоро.


От години Столичната община обмисляше каква да бъде съдбата на паметника, който е в окаяно състояние от поне две десетилетия. През 2012 г. от него бяха премахнати тонове желязо от елементите, които застрашаваха минувачите. След това по инициатива на главния архитект на София Петър Диков беше направена онлайн анкета, в която отговорът за демонтаж надделя. След няколко отлагания през пролетта на тази година беше обявен и конкурс за нов облик на мястото, който остана без победител.


По проекта за възстановяването на войнишките плочи, който е предложен от Съюза на ветераните от войните, Съюза на запасните офицери, Съюза на военноинвалидите и Съюза на парашутистите, тепърва ще бъде направено изчисление на разходите. Също така е възможно и да бъде променен.


Мемориалните плочи на Първи и Шести полк са били премахнати през 1977 г., когато започва строежът на НДК, който дотогава е бил казармен регион. Плочите са поставени в почит на над 3000 войници, загинали в Балканската, Междусъюзническата и Първата световна война. Представлявали са три стени, разположени във формата на буквата П, а на специални табели са били изписани имената на загиналите за отечеството. Открити са през 1934 г. от цар Борис III.


Всичко, което трябва да знаете за:

Ключови думи към статията:

Коментари (116)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на siw46354308
    siw46354308
    Рейтинг: 381 Неутрално
  2. 2 Профил на Стажанта
    Стажанта
    Рейтинг: 407 Весело

    Дано и БСП като партия последват паметника ..

    В минутата в която ДПС имат министър председател си късам паспорта!
  3. 3 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Чакаме същото и за паметника на съветската армия - окупаторка.

  4. 4 Профил на Пуканка
    Пуканка
    Рейтинг: 381 Неутрално
  5. 5 Профил на stoqn8386
    stoqn8386
    Рейтинг: 381 Неутрално

    всяко нещо с времето си,та и на това му дойде времето

  6. 6 Профил на J.J.
    J.J.
    Рейтинг: 788 Весело

    Урааааааааааааааа! Смятам, че е перфектно време за вземането на същото решение и по отношение на МОЧА.

  7. 7 Профил на oldie
    oldie
    Рейтинг: 381 Неутрално

    Щом за един комунистически боклук може да има "демонтиране", значи може за всички.
    Да се готвят МОЧА и Альоша

  8. 8 Профил на Karla Hanneman
    Karla Hanneman
    Рейтинг: 968 Гневно

    А МОЧА кога!? МОЧА КОГА!?!?

    Все пак Седмокрилия , макар и идиотски , смешен и грозен беше паметник на България и българите , не на ОКУПАЦИОННА армия от орки!

    Виолетовите боклуци са по-големи боклуци от червените боклуци , на които служат! Гъз е тяхното знаме!
  9. 9 Профил на 123
    123
    Рейтинг: 488 Неутрално

    Айде, следва - МОЧА!

    Kолко българи са нужни, за да завинтят една крушка? Трима. Един, който да я смени и двама, които да спорят колко старата е била по-добра.
  10. 10 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Слушах обсъждането в СОС на живот в интернет. Не мога да опиша злобата и хъса с който общинските съветници защитаваха "паметника". Наричаха вносителите "талибани" и "вандали" и любимото ми - "реваншисти". Явно усещат, че след тази (дай Боже) успешно завършена задача, софиянци запретваме ръкави и ще видим сметката на изнасилвачите-окупатори в княжеската градина.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  11. 11 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    БРАВО, най после дойде дългоочаквания момент

  12. 12 Профил на vasill
    vasill
    Рейтинг: 610 Неутрално

    Сбогом развалина, еманация на соц. действителността!

  13. 13 Профил на Norman Granz
    Norman Granz
    Рейтинг: 3984 Неутрално

    Не е достатъчно.

    Редно е на обитателите на околните кооперации да се заплати ОБЕЗЩЕТЕНИЕ за това, че 35 години бяха принудени да гледат това уродливо НЕЩО през прозорците си, както и заради спада в стойността на имотите им в резултат от близостта с него.

    НЯМАМ ВРЕМЕ ДА ОТГОВАРЯМ НА ВСЕКИ ИДИОТ.
  14. 14 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    Който не помни историята си е обречен да я повтаря. Разбирайте ме както искате. Не е насочено към конкретния случай, а към някои изказвания. За сведение напомням дахау, аушвиц, музеят къщата на терора в будапеща и безброй паметници от всякакви исторически моменти (славни и срамни).

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  15. 15 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Неутрално

    [quote#10:"Сашо"]Не мога да опиша злобата и хъса с който общинските съветници защитаваха "паметника". [/quote]

    Да се чете:

    ...общинските съветници от партията на националното предателство - БСП...

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  16. 16 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Най после се наканиха !

  17. 17 Профил на BG Territory
    BG Territory
    Рейтинг: 1728 Неутрално

    Браво!
    Честито на софиянци.
    Сега е ред на грозотилището в Княжеската градина.
    Ред е на МОЧА!

    A lie can run round the world before the truth has got its boots on. Terry Pratchett
  18. 18 Профил на nv
    nv
    Рейтинг: 1184 Весело

    Сега сигурно ще пратят Биг Ша и останалите контри да го бранят с телата си

    "The Queen Is Dead" 30 years anniversary
  19. 19 Профил на Чичкото
    Чичкото
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Да не се обижда автора на "паметника", което той направи няколко пъти, но това е ужасно грозно.

    Не виждам как това символизира 1 300 години България.

    По-добре плочите с имената на загиналите, отколкото ръждясало желязо.

    И... супер грозно е.

    Просто изразяваме личното си мнение!
  20. 20 Профил на Български патриот
    Български патриот
    Рейтинг: 810 Неутрално

    България се оправя. Още един символ на разрухата отива в миналото. Идва ред и на МОЧА.

    Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка!...З.Стоянов
  21. 21 Профил на Gopeто
    Gopeто
    Рейтинг: 3044 Неутрално

    Браво на общинския съвет! Сега остава да го изпълнят. След това е ред на МОЧА.

    "За мен върхът е онова високо място, от което ясно съзирам следващата си цел" Боян Петров
  22. 22 Профил на haokarapora
    haokarapora
    Рейтинг: 464 Весело

    Чудесна новина!Най-сетне!

    haokarapora
  23. 23 Профил на civis_eu_sum
    civis_eu_sum
    Рейтинг: 541 Неутрално

    Разгеле. Петоху...ще плющи с криле нейде другаде, а е на пъпа на софия.

    ЕС не е пансион за социално слаби от третия свят, нито благотворителна организация.
  24. 24 Профил на Klatikurti
    Klatikurti
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Ред е на БСП да отиде в историята!

    "Досадникът е човек, който ни лишава от самотата ни, без да ни предостави компания." Хосе Ортега и Гасет
  25. 25 Профил на irons
    irons
    Рейтинг: 679 Неутрално

    Браво! Честито на софиянци и гостите на столицата. А най-вече - на живущите около НДК, чиято гледка значително ще бъде подобрена.

  26. 26 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#14] от "bludniq_sin":

    предпочитам да живея с риска, че някой някога пак ще сътвори такава грозотия, пред това да я гледам при всяко посещение на София

  27. 27 Профил на The Shadow
    The Shadow
    Рейтинг: 1064 Любопитно

    Време беше!
    А относно петохуйника - "фигурите от композицията ще бъдат изпратени временно в Музея на София", което значи, че ще си изгният в някой склад завинаги. Съвсем заслужено!

    “In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  28. 28 Профил на Десен екстремист
    Десен екстремист
    Рейтинг: 1723 Весело

    Чак пък в историята........гледате ли какво пишете? Да не е мраморен Роден

    "Много съм във час! Осем години праим бюджети."- ББ ;)
  29. 29 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2995 Неутрално

    [quote#15:"Сашо"]общинските съветници от партията на националното предателство - БСП[/quote] Паметникът е посветен на 1300 години България, а не на БКП и пр. Между другото,не е лошо да се знае чии бомардировки 1944 порутиха една от мемориалните плочи.

  30. 30 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4419 Весело

    "След дългогодишно отлагане паметникът "1300 години България" пред Националния дворец на културата (НДК) ще бъде демонтиран, реши днес Столичният общински съвет. "

    Най-сетне! Добра новина за София. Тази съборетина грозяща градът ми отдавна трябваше да бъде махната.... но, по-добре късно, от колкото никога!

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  31. 31 Профил на anonymous200
    anonymous200
    Рейтинг: 0 Неутрално

    Паметникът може да се махне, но тия плочи може да се "върнат" там само ако се разруши НДК. В противен случай мястото им не е там.

    НДК е място за развлечение, култура и шопинг, а не е казарма, гробище, музей или място за поклонение. Това е така от времето, когато е замислен и строен НДК. Такъв паметник не се вписва на това място.

  32. 32 Профил на tsvetko_51
    tsvetko_51
    Рейтинг: 1847 Неутрално

    И аз съм от тези, дето няма да ронят сълзи и ако за нещо съжалявам, е защо така и така ще го местят, та не вземат за компания и МОЧА
    А другарите от Позитано си имат, макар и малко по миниатюрна, една скулптора пред централата - там да и отдават почит три пъти на ден преди или след ядене, по техен избор

  33. 33 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 529 Неутрално

    Добро начало. Хайде сега да политат на някъде и паметниците на съветската армия. Нямам нищо против хората да си изпробват артистичните умения върху тях, ама по-добре да са в някой музей на тоталитарното изкуство.

  34. 34 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 807 Весело

    Само сега да не се окаже че на някой дебеловрат бизнесмен дядо му е имал обор с прасета точно там, и сега крайно се нуждае от имота си

    Евроатлантида
  35. 35 Профил на Иво
    Иво
    Рейтинг: 4419 Любопитно

    [quote#17:"Pray for BG!"]Ред е на МОЧА![/quote]

    Там вече ще има сериозни пречки за да бъде преместен.... не очаквай скоро паметника на съветската армия да бъде махнат от сегашното му местоположение.

    "Каква е ползата за човека, ако придобие цял свят, a повреди на душата си? "Евангелие на Марко, Глава 8:36
  36. 36 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Весело

    До коментар [#29] от "тулса":

    Жалки сте.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  37. 37 Профил на BIG AL
    BIG AL
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    A koga drugarkо фандъкова , член на 'русофилите' в България , ще се махне онзи със шмайзера ????

    BIG AL
  38. 38 Профил на ambros
    ambros
    Рейтинг: 529 Неутрално

    [quote#31:"anonymous200"]НДК е място за развлечение, култура и шопинг, а не е казарма, гробище, музей или място за поклонение. Това е така от времето, когато е замислен и строен НДК. Такъв паметник не се вписва на това място. [/quote]

    Параклисът с плочите с имената на жертвите на комунизма е там от доста време и на никого не е попречил. А битпазар в НДК повече няма да има - поне ако се вярва на сегашния директор. Иначе НДК е замислен и строен в него да се провеждат конгресите на БКП и да се скандира "Вечна дружба!", но трябва да му намерим ново приложение.

  39. 39 Профил на Jessika
    Jessika
    Рейтинг: 1568 Неутрално

    Доживяхме!!!

    Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  40. 40 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 807 Весело

    [quote#37:"BIG AL"]фандъкова , член на 'русофилите' в България , ще се махне онзи със шмайзера [/quote]

    Крайно време е там да има мол с паркинг!

    Евроатлантида
  41. 41 Профил на radan_lostov
    radan_lostov
    Рейтинг: 434 Неутрално

    Айде и за Моча, а?

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  42. 42 Профил на b_d_s
    b_d_s
    Рейтинг: 701 Неутрално

    Жалко е обаче колко време губим. Спомнете си, че преди 15 години беше взривен мавзолея. И оттогава нищо, само руското посолство си пази окупаторския символ в центъра на столицата ни.

  43. 43 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Разстроено

    До коментар [#31] от "anonymous200":

    Явно за някои хора паметта на дедите, умрели за България, струва 40 стотинки (тролски коментар).

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  44. 44 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#38:"ambros"]Параклисът с плочите с имената на жертвите на комунизма е там от доста време и на никого не е попречил.[/quote]

    а дори съм виждал че на някои доста им помага. По добре да не връщат паметните плочи край НДК, защото тогава гаврата наистина ще е пълна.

    Евроатлантида
  45. 45 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2995 Любопитно

    [quote#36:"Сашо"]Жалки сте[/quote]Благодаря за това, че се обръщаш към мен на Вие.Нещо да кажеш за фактите?
    Естетическа оценка на паметника няма да давам.

  46. 46 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#29] от "тулса":

    ако ви счупя прозореца и кажа че това е арт-инсталация в памет на хан Кубрат, ще си го поправите ли?

  47. 47 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    До коментар [#26] от "ungeheuer":

    Не е риск някой да сътвори грозен паметник, рискът е някой да направи вече правена преди време простотия, която да доведе до нови паметници, които да напомнят за новите простотии, а те от своя страна да бъдат махнати след време щото са грозни и отново да завъртим колелото.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  48. 48 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Весело

    Ех х ! ! !
    Най-после !
    Не мога да ги разбера тези ""творци"" , всички им казват че е грозно , а те . . .
    Абе както е казал народа :
    - Ти ги плюе3ш , то вика дъжд вали !

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  49. 49 Профил на Роси
    Роси
    Рейтинг: 8520 Неутрално

    Интересно,когато са махали мемориалните плочи,дали са питали СГС.И не е ли позор , една държава да не се грижи за паметта на падналите във войните герои.

  50. 50 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#35] от "Иво":

    Наистина не очаквам, но надеждата умира последна.

    Birds of a feather flock together.
  51. 51 Профил на ungeheuer
    ungeheuer
    Рейтинг: 488 Неутрално

    До коментар [#47] от "bludniq_sin":

    и аз мисля, че комунизмът не трябва да бъде забравян, даже в момента този период изобщо не е "помнен" във фактическия смисъл на думата. Носталгично възхваляван и сляпо мразен, малко си дават сметка какво е - а студения прочит на историята може да покаже що за катастрофа е съвсем обективно и без страсти и да отврати всеки от него.

    Точно тая грозотия мисля, че може да си я спестим между другото.

  52. 52 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#40] от "sa6":

    това ще е сериозно подобрение, но е ненужно, мястото си е чудесно за хубав парк, без комунистически идоли

    Birds of a feather flock together.
  53. 53 Профил на tily_lily
    tily_lily
    Рейтинг: 552 Неутрално

    Честито на софиянци - най-накрая това уродливо нещо, еманация на уродливия строй, ще се махне от там.
    Айде сега да махнем и оня с шмайзера.

  54. 54 Профил на bludniq_sin
    bludniq_sin
    Рейтинг: 1231 Неутрално

    До коментар [#51] от "ungeheuer":

    Пак казвам - не става въпрос за конкретната грозотия.

    Лесно е - http://gramatika-bg.com/pravopis/koga-pishem-pi6em-i-i-koga-j.html
  55. 55 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    очевидно не е никакъв национален паметник, а комунистическо капище на петоколнниците. И МОЧА и петох***

    Birds of a feather flock together.
  56. 56 Профил на shilliew
    shilliew
    Рейтинг: 400 Любопитно

    Интересно, че общинарите от квотата на Атака са гласували "ЗА" решението... поведението на тези от БСП е напълно нормално... за тях престъпността и грозното е добродетел...

  57. 57 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Неутрално

    До коментар [#45] от "тулса":

    Първо, на какво е посветен даден паметник няма абсолютно никакво значение, ако това посвещение не се приема от хората. Аз лично не познавам нито един(!) човек, който да свърза по някакъв начин онова пред НДК с 1300 години от идването на българите на балканите (държава сме имали много преди това). За първи път видях цветя пред него по-рано тази година, когато се сложиха копия на стените с имената на войниците... толкоз за смисъла.
    Второ - да, едната стена е бутната при бомбандировките. Защо новата НАРОДНА власт не я възстанови ? Защо НАРОДНАТА власт не се е погрижила за паметта на войниците, умрели в името на народа? Защо след това същата НАРОДНА власт бутна и другите две стени без да се допита дори за секунда до исканията на софиянци?

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  58. 58 Профил на Чардо
    Чардо
    Рейтинг: 2528 Любопитно

    До коментар [#31] от "anonymous200":


    [quote#31:"anonymous200"]Това е така от времето, когато е замислен и строен НДК.[/quote]
    ------------------------
    Не си прав
    първо аз си спомням ама точно на мястото където е НДК пролетта на 1963-та , гостуването на италианския Луна-парк.
    Точно срещу книжарницата на кьошето през площад Баба Неделя.
    А там е имало и Великденски събори преди 09.09.44-та ,след това ги изместват на Лагера.
    А знаеш ли от къде му идва името на Лагера, а коя е спирйка Трети гараж и предишното име на спирка Хиподрума , с което име е открита спирката 1953-та, защото до тогава там нямаше никаква спирка .
    А какво беше преди сегашната сграда на магазин Била на Хиподрума ? Знаеш ли ?
    А и имай предвид, че от древни времена едно място се е ползвало с най-0разнообразни приложения , щом мястото е било харесвано и е ставало светилище
    Поздрави от дядо Владо

    Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  59. 59 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2995 Неутрално

    [quote#42:"b_d_s"] само руското посолство си пази окупаторския символ[/quote]Този спор отдавна и безрезултатно се води.Нека да покажа нещо може би непознато.Една скулптурна група от моста над Сена "Александър Трети"(тоя , льошия ...).Казва се" Нимфите от Нева"(река в Петербург).Ако минеш по този , направен в стил арт деко мост, стигаш до стaтуя на Чърчил.
    http://media-cache-ec0.pinimg.com/736x/07/85/ee/0785eea7a6ca022d74108d1581ebf1df.jpg

  60. 60 Профил на Калник
    Калник
    Рейтинг: 916 Неутрално

    [quote#10:"Сашо"]Наричаха вносителите "талибани" и "вандали" и любимото ми - "реваншисти".[/quote]

    Че то комунист да те нарече "реваншист" си е комплимент.

  61. 61 Профил на Stewie
    Stewie
    Рейтинг: 2205 Неутрално
  62. 62 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#56] от "shilliew":

    Сигурно щото няма нищо общо с Русия

    Birds of a feather flock together.
  63. 63 Профил на тулса
    тулса
    Рейтинг: 2995 Неутрално

    [quote#57:"Сашо"]Второ - да, едната стена е бутната при бомбандировките. Защо новата НАРОДНА власт не я възстанови ?[/quote]Ами..сигурно са мразели империалистите?

  64. 64 Профил на keipax
    keipax
    Рейтинг: 570 Неутрално

    Ние сме големи талибани

  65. 65 Профил на areta
    areta
    Рейтинг: 1567 Неутрално

    До коментар [#14] от "bludniq_sin":

    Прав си, ама тук не става дума за ПАМЕТНИК. Това недоразумение не е сложено в памет на някого или на нещо, хеле пък за невинно убити хора като в Дахау и Аушвиц! Даже е ужасно лицемерно да се споменават подобни места редом до пето-таковата забучен уж за прослава на режим, погубил много невинни и съсипал съдбите на милиони!

  66. 66 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 2004 Неутрално

    Старчев да проектира един паметник на Аспарух на кон, с меч в ръка, излят от бронз, на мраморен постамент, ограден със стилна декоративна ограда, в стил Арнолдо Цоки, тогава да му кажа браво.

  67. 67 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1248 Неутрално

    Дано решението е окончателно и завинаги.

  68. 68 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 807 Весело

    [quote#66:"man_un"]Старчев да проектира един паметник на Аспарух на кон, с меч в ръка, излят от бронз, на мраморен постамент, ограден със стилна декоративна ограда[/quote]

    Най-много да сътворят македонския "Александър Македонски" яхнал horny кон в центъра на Скопие. Айде няма нужда, София не е град за паметници а за купон до безпаметност. А от паркове пари не се правят, господа демократи-капиталисти.

    Евроатлантида
  69. 69 Профил на Сашо
    Сашо
    Рейтинг: 701 Весело

    До коментар [#40] от "sa6":

    Естествено, 40-метрово чудовище, възхваляващо убийци, изнасилвачи и окупатори е за предпочитане пред всякаква алтернатива ! Дори пред търговски център.
    Отделен е въпросът, че в парково пространство никой никога няма да даде разрешение за голям строеж, но контра-българите си повтарят едно и също.

    "Socialism is the philosophy of failure, the creed of ignorance and the gospel of envy." Winston Churchill
  70. 70 Профил на evkalipt
    evkalipt
    Рейтинг: 476 Неутрално

    И този на съветската армия да го последва. Клайно време. А и подходящо.

  71. 71 Профил на stedim
    stedim
    Рейтинг: 2417 Неутрално
  72. 72 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1105 Неутрално

    До коментар [#49] от "rosiraycheva50._":
    Когато са махани плочите никой никого не е питал, национален обект НДК и толкова. Запас от цялата страна, командировани с техниката и денонощна ударна работа без обяснения. Има и загинали при трудови злополуки, но в името на партията се е мълчало

  73. 73 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 573 Гневно

    Паметникът беше оставен да се руши, беше без охрана, докато стигне до сегашното положение.
    Сега видите ли, ще го махаме.
    Ужасно е да живея в такава държава.

  74. 74 Профил на anonymous200
    anonymous200
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#43] от "Сашо":

    40, но не стотинки, а години, е развеждал Мойсей евреите в пустинята, за да умрат старите и да забравят робството. Тук значение има именно забравянето, а не паметта. Но и това не е въпроса, а, че не му е тук мястото да се правят такива мемориали. Така, както пък на гробищата не се правят развлекателни центрове.

  75. 75 Профил на sa6
    sa6
    Рейтинг: 807 Неутрално

    [quote#73:"dokoro"]Ужасно е да живея в такава държава. [/quote]

    Има и предмиства - тук всичко което не се продава, се купува. И нищо никой не прави без кяр.

    Евроатлантида
  76. 76 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Време е да бъдат демонтирани ВСИЧКИ МОЧИ, нацвъкани из цяла България!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  77. 77 Профил на anonymous200
    anonymous200
    Рейтинг: 0 Неутрално

    До коментар [#58] от "Чардо":

    Нормално, когато няма друг подходящ площад в центъра, да се настаняват там лунапаркове, циркове и т.н., но това е временно, а вече НДК е постоянно и е на базата на градоустройствен план.

  78. 78 Профил на cucing
    cucing
    Рейтинг: 648 Неутрално

    Ами комуняките да си вземат седмокрилия, да се качат на Бузлуджанската си разкапана чиния и да отлитат към пъклото, където им е мястото.
    Най сетне да махнат този излишен мастодонт.

    ура и да живей!!!
  79. 79 Профил на Инспектор Стрезов
    Инспектор Стрезов
    Рейтинг: 554 Любопитно

    А оня с шмайзера?

    "Я з москалями не балакаю!"
  80. 80 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "Представлявали са три стени, разположени във формата на буквата П, а на специални табели са били изписани имената на загиналите за отечеството. Открити са през 1934 г. от цар Борис III."

    Не знам дали ще се хареса на мнозина, но предлагам Симеон Сакскобурготски да открие новият паметник.

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  81. 81 Профил на exile
    exile
    Рейтинг: 434 Любопитно

    Аз искам някаква позиция от Външно, по въпроса с паметника в двора на американското посолтво в памет на загиналите американски летци, участвали в бомбардировките над София по време на Втората. Дали?

  82. 82
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  83. 83 Профил на californication
    californication
    Рейтинг: 296 Неутрално

    Не мога да повярвам, че наистина се оттърваваме от "многоъгълния петоху.ник" Само това и паметника на СА в Борисовата градина да махнат и ще гласувам доживот за Госпожа Учителката

    Men are born to succeed, not to fail!
  84. 84 Профил на zvezdendun
    zvezdendun
    Рейтинг: 8 Весело

    Другарката Милка Христова е свободна да заминава за Северна Корея да брани комунистическото творчество. А този петох...ник е време да се махне от центъра на София!

  85. 85 Профил на Tom Sawyer
    Tom Sawyer
    Рейтинг: 381 Неутрално

    [quote#82:"luda_krava"]Айде няма нужда!

    То не че оня примат, дето ни се води премиер, е по-подходящ... пък и обича да реже ленти... мани-мани...

    Най-добре е да бъде неутрална фигура, например който е президент в момента на откриването.[/quote]

    чисто символично е

    Реформаторски миражи. Оставка! If you don`t want to Democracy, Democracy will come to you.
  86. 86 Профил на vesselin5
    vesselin5
    Рейтинг: 869 Неутрално

    Едва ли съм първият, който го пише, но - кога ПСА ще отиде там?

  87. 87
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  88. 88 Профил на Starec
    Starec
    Рейтинг: 754 Весело

    [quote#29:"тулса"]Между другото,не е лошо да се знае чии бомардировки 1944 порутиха една от мемориалните плочи. [/quote]
    Ако ти не знаеш, защото си малък или гл...., то ние знаем. Бомбардировките бяха от американски и английски самолети - съюзници на СССР в борбата с хитлеро-фашизма. Защото СССР, САЩ, Англия, Канада и пр. бяха в коалиция и те рамо до рамо победиха. Иначе - днес ти щеше да крещиш "Хайл Хитлер", ако евентуално оживееше да кажем в Треблинка.
    Научи ли си урока?
    А за грозилището - крайно време беше. Добре, че дойдоха на власт реформатори, ГЕРБ и пр. умни глави и започнаха да разчистват от комунистически боклуци. Има още, де, ама първата стъпка е направена. Успех.

    Поздрави
  89. 89 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    До коментар [#80] от "tom_sawyer":

    Айде нема нужда, и барабойко не... по-добре президента, поне е главнокомандващ, а мемориала е на войници. И специална покана да присъства руския посол хахаха

    Birds of a feather flock together.
  90. 90 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    Браво. Добра новина.

    Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  91. 91 Профил на 2.5
    2.5
    Рейтинг: 2637 Неутрално

    "Много се извинявам, но в творческите съюзи колко млади архитекти има, колко художници... Няма”, посочи Прошко Прошков и добави, че при комунизма членовете на съюзите са стояли на масата на властта и са чакали властта да ги направи творци, а не народът. "

    Това изказване само доказва, защо Прошку получи толкова “убедителни” резултати на кметските избори!

    I Want To Believe
  92. 92 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name
    Рейтинг: 648 Неутрално

    по един "паметник" "1300 години България" в задния двор на всички които го харесват

    Birds of a feather flock together.
  93. 93 Профил на heatseeker
    heatseeker
    Рейтинг: 1341 Весело

    По-добре!!!

    Макар и некадърно издържан в типичния... "ъгловат" стил на "победилия социализъм", в този "паметник", между другото, имаше и - неволно допусната от създателите му ВЕЛИКА СИМВОЛИКА!

    Долу, в ниското, се съзираха гоблиновидни същества, дето - все пак - би трябвало да представляват учени, книжовници, държавници. А най-отгоре бе изпружил врат един... беззаветен и необясним РЪБ, очевидно в ролята си на комунистическата, пролетарска черешка, из..рана връз една (всъщност над) 1300-годишна "торта".

    Свобода за Надежда Савченко!
  94. 94 Профил на Joronic
    Joronic
    Рейтинг: 251 Весело

    Много съжалявам, че ще го демонтират. Това е пълна недомислица, лишено е от всякаква логика. Поредното прибързано и спорно решение.
    Правилната стъпка беше да се взриви.
    Хем щеше да има символична победа над социализЪма, хем и по-забавно щеше да е. А и по-евтино.

    А тези, дето възхваляват висините на социалистическото изкуство, да си съберат парички и да направят умалено копие (1:5 например), което да стои в Музея на соц. изкуство. Наистина не е хубаво да се забравя какви неща е натворил соца, обаче 10-20 милиона има къде да се похарчат далеч по-ефективно.
    Да даде общината 500 х., за да се направи умалено копие за музея и сме готови. Защото все пак не бива да забравяме какво е било направено. А и бъдещите поколения няма да имат въображение да си предствят как изглежда 5-крилен (паметник).
    Иначе комунистите след три месеца ще започнат да възхваляват колко бил красив, изящен и съвършен, пък ние, непросветените, го гръмнахме.

  95. 95 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#41:"radan_lostov"]Айде и за Моча, а? [/quote]

    Доколкото зная за МОЧА има решение на Столичен Общински Съвет да се махне остава само да се изпълни.

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  96. 96 Профил на blue79
    blue79
    Рейтинг: 381 Неутрално

    "След дългогодишно отлагане паметникът "1300 години България"..." "...отива в историята..."


    Мдаа..Без да обсъждам художествените достойнства(или липсата им..) на монумента,символиката на гореописания аКт се набива в очи...
    Паметните плочи биха могли да бъдат възстановени на оригиналното им място...



  97. 97 Профил на Танас
    Танас
    Рейтинг: 1341 Неутрално

    [quote#81:"exile"]Аз искам някаква позиция от Външно, по въпроса с паметника в двора на американското посолтво в памет на загиналите американски летци, участвали в бомбардировките над София по време на Втората. [/quote]

    Виждате ли как си дойдохме на думата за мястото на МОЧА.
    И аз ще питам Външно директно министър Даниел Митов защо Монумента на Окупационната Червена Армия / МОЧА / не се премести в ДВОРА на Руското посолство а стърчи в центъра на София ?

    Цацарoff - Оставка ! >:-)
  98. 98 Профил на skomina
    skomina
    Рейтинг: 707 Неутрално

    Държа да напиша правилното име което му бе лепнал народът-"Неправилен петоъгълен шестохуй".Участвл съм в изграждане на околното пространство на НДК, от страна на "Инжстрои".Част от нашето участие беше и лепенето на плочките по "монумента".Тогава се роди и тази крилата фраза.
    Преди това като войник съм лежал в гарнизонния арест,на негово място построихме НДК. Много добре си спомням и паметните плочи,още като дете, а след това ги съзерцавах 15 дни от същия арест.Около тях бе доста занемарено.Може би това беше някаква "нареда" от страна на нашите "братя"- всичко което може да допринесе за национално самочувствие да бъде неглижирано.Построяването на" двореца" бе удобен повод да се извърши това КОЩУНСТВО с паметта на обикновени българи дали живота си за защита на Отечеството.Уж отстраняването на плочи бе за улеснение на строителството, и след това щяха да бъдат върнати на предишното си място.Не вярвах обаче ,че някога това ще стане след като там плеснаха това недоразумение.Не мога да си представя ,че българин ще се гаври с паметта на дедите си ,и няма да желае възстановяването на истината.

  99. 99 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 573 Неутрално

    До коментар [#96] от "blue79":

    На оригиналното им място е НДК.

  100. 100 Профил на dokoro
    dokoro
    Рейтинг: 573 Неутрално

    Зле е народ, който не си поддържа и си руши паметниците.
    Що се отнася до художествените качества на паметника - не тълпата трябва да преценява.
    Да не говорим за историческата му стойност.
    Да не повтаряме грешката с премахването на плочите на първи и шести полк. За тези плочи трябва да се намери място, но не това.
    Това място вече има друг характер.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK