Одисей или кабаре - какво почувства Александър Морфов

Александър Морфов на протеста срещу Слави Бинев

© Надежда Чипева, Капитал

Александър Морфов на протеста срещу Слави Бинев



Александър Морфов излезе от образа на артиста-бунтар и влезе в директорския кабинет на Народния театър (новината дойде в първия официално работен ден на новата година). Засега временно, що се отнася до кабинета поне.


Действието се разви скоро след протеста на режисьора, който напусна театъра и заяви, че няма намерение да се връща там. Жестът в края на миналата година беше срещу избора на Слави Бинев начело на парламентарната комисия по култура. Но Морфов вече се беше изказал и срещу премиера Бойко Борисов и срещу министъра на културата Вежди Рашидов. Борисов беше аплодирал "Хъшове", а Рашидов му даде сегашния пост и го защитава от нападките след престъпеното заричане. Всичко това предизвика въпроса "защо" и серия иронични намеци за службогонство на "бившия хъш". Той все още пази пълно мълчание. 


Завръщането предшества появата на "На ръба". Новият спектакъл, чиято премиера трябваше да е след десетина дни, но се отложи неизвестно за кога, също е обвит в тайнственост. Две - три вестникарски изречения създадоха очакването, че Морфов прави вариации по "Одисея", за която говори отдавна. Според слухове обаче става дума за политическо кабаре, какъвто беше дебютът му. Така въпросът какъв ще е Одисей /ролята според публикациите е поверена на Деян Донков/ - повече търсещ приключения или повече завръщащ се, се отлага. Стои въпросът какво сега е по-важно за самия Морфов.




Одисеята и началото на реализма


"Трябва да се заема най-сетне с тази "Одисея". От много време си мечтая да направя спектакъл по руски
модел - да репетирам 6-7-8 месеца, да натрупвам ден след ден материала - експериментираш, пътуващ, връщаш се, започваш от нулата... Да се откъснеш от тежестта на резултата, наречен премиера", това казва режисьорът пред "Труд" още в края на 2010 г.


В същия разговор, воден от Диляна Димитрова по повод спектакъла "Полет над кукувиче гнездо", на въпроса "Вас животът пречупвал ли ви е?" той отговаря: "Познавам добре това чувство, знам какво значи да падаш. Но като те погледнат отстрани, хората се питат: "Този от какво се оплаква?!" Външно всичко ми е наред. Но вътрешните пречупвания, пребивания, са многократни, стократни - загубата на перспектива, на надежда, все по-изтляващите мечти... Започваш да ставаш реалист, а това в днешно време не е никак приятно."


И още малко от същия период: След "Доста омекна образът на дивия непримирим Морфов от преди 10-ина години..." Отговорът: "Както казва Лука в "На дъното": "Мачкали са ме много, затова съм мек". Тогава обяснява и защо в онзи момент не се бунтува - "За бунт трябва да има ясна идея какво искаш да постигнеш с него. Другото е анархия. Голяма отговорност е да поведеш хора след себе си и за да я поема, аз трябва да съм абсолютно сигурен накъде вървя."


Кабаре и среден пръст


Както и накъдето да върви, актьорите и зрителите са с него. С "Хъшове" от Вазов, "Дон Жуан" от Молиер, "На дъното" от Горки, "Животът е прекрасен" на Ердман Александър Морфов върна на академичния театър младата публика. Междувременно поставяше с успех и в Русия. При подходящ повод артистът прави демонстрации срещу чалгата, конкретната и изобщо. А по време на протестите срещу кабинета "Орешарски" и студентската окупация участваше в демонстрациите. И така - театър и протести срещу управляващи. Fuck the Sultan /от декора на "Хъшове"/.


Не е изненадващо. В началото на 1990 г. ученикът на Юлия Огнянова - легенда за театрали с работата си и с честността си, дебютира със симпатичното и тогава симптоматично "Политическо кабаре", поставено в Смолянския театър. И излезе на сцената със значка със среден пръст.


Заявката за хулиганското и предизвикателно във всяко отношение поведение беше дадена и беше спазвана.

Александър Морфов с "Аскеер 2005" за режисурата на "Хъшове"  

Александър Морфов с "Аскеер 2005" за режисурата на "Хъшове"  


В онези времена Морфов заяви: "Мога да направя страхотен спектакъл". А още не беше поставил "Бурята" в театър "София". От "Бурята" се разбра, че наистина може. Тогава взискателен критик го попита как се отнася към Шекспир, а почти дебютантът отвърна: Отнасям се безотговорно. Последва "Хамлет" с двама датски принца. 


"В нашето време няма какво друго да се прави освен Шекспир. Иначе би било нещо конюнктурно. А и не те е срам да караш актьорите да произнасят реплики. Моят начин на мислене се съдържа в неговите пиеси. Трагичното и смешното, абсурдът, гротеската и реалността си вървят заедно."


Актьорът - виртуозен, режисьорът - мръсно копеле


После дойде ново събитие - "Дон Кихот" с Кръстю Лафазанов. След епохата на Лафазанов Морфов се обърна към Деян Донков. За главните или особено интересни женски роли - към Рени Врангова, неговата съпруга.


На една "Аполония" в средата на 90-те години Морфов, самият той актьор, обясни във фестивалното вестниче какво за него е актьорът:


"Главното изразно средство ми е актьорът. Иска се да покаже виртуозност. ...Режисьорът е мръсно копеле. Мръсна професия е режисурата... Кой по дяволите е казал, че някой трябва да диктува на тези актьори-професионалисти да вършат тия дивотии. Тогава намразвам професията и си казвам: режисурата трябва да се изкорени. Но когато оставям актьорите да импровизират, водени само от техния усет, мисля накрая: тук трябва режисьорска диктатура. Трябва желязна, фашистка диктатура..."


Отговорът, който все още липсва


Как ще бъде в "На ръба" на вече 55-годишния Морфов предстои да се види. Ще дойде отговорът кой е спектакълът, заради който режисьорът се връща към сцената, която напусна и която бяха готови да напуснат неговите актьори.


Когато хвърляше оставка пред "Дневник" той каза: "Бих се върнал, когато почувствам, че нещо започва да се случва. Когато тези хора, които от години се правят, че не съществуваме, обърнат внимание на образованието, науката и изкуството - нещата, които днес оформят българина, какъвто ще бъде след 20 години". И още: "Културата в момента прилича на една бедна женица, която ръкомаха и се мъчи да отвлече вниманието на някакви хора от техните таблети и айфони. И все пак всяка вечер в софийските театри има поне 4000 души, половината от тях -  млади хора. Тези хора се интересуват от нещо. Властта обаче не може, не иска да приеме това - патологията на това неприемане вече 25 години, това е истинският проблем."


Каква промяна почувства Александър Морфов? Реши, че бедната женица Култура има сили за отмъщение. Ако е така, "На ръба" трябва да даде позакъснелия отговор на артиста за влизането обратно в Народния театър. Такъв отговор обаче е по-скоро злободневие. Истинският ще дойде с отдавна замислената "Одисея". 


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (20)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на batzdravo
    batzdravo
    Рейтинг: 2116 Неутрално

    Животът в България, е като лош прочит, на пиесата "В очакване на Годо".
    В културата, не може да бъде другояче, щом актьорите са едни и същи.

  2. 2 Профил на Митев
    Митев
    Рейтинг: 2150 Неутрално

    Всеки е съгласен с неизчерпаемия талант на Морфов, неколцина не си падат по естетиката му, но никой не помни административни успехи от предишните му периоди на директорския пост. Нито няколкото му назначавания и напускания на Народния театър, освен последните...

  3. 3 Профил на adam1966
    adam1966
    Рейтинг: 571 Неутрално

    Ще поживеем и ще видим..какво искат от Морфов да преплува Дунав с кораба "Радецки" и с марш на скок да свали властта ли ?На всеки се случва особено на интелектуалците да кажат нещо силно за да обърнат внимание в/у проблемите в гилдията си/културата !Желаем му успех в Народния Театър !

  4. 4 Профил на Lemmy
    Lemmy
    Рейтинг: 3138 Неутрално

    Ти да видиш! Кубрат Морфов още в първия рунд.

  5. 5 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK
    Рейтинг: 2055 Неутрално

    Бройката на коментарите показват най-точно състоянието на кОлтурата.

    California Über Alles
  6. 6 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2259 Неутрално

    Лошото е,че мълчи и нищо не обяснява защо прие въобще макар и временно.Заради такива действия хората казват,че всичко е една мафия и се губи вяра в доброто.

  7. 7 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи
    Рейтинг: 3840 Неутрално

    Действието се разви скоро след протеста на режисьора, който напусна театъра и заяви, че няма намерение да се връща там.
    _________________
    Стар авторитарен обичай е който бута колци в каруцата да му дадат негова каруца и да си разчистят пътя от него !

    Libertarianism is just anarchy for rich people
  8. 8 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
    Рейтинг: 1314 Неутрално

    До коментар [#6] от "chicago514":Заради такива действия хората казват,че всичко е една мафия и се губи вяра в доброто.

    -Благодаря, че го написа.
    Казвам го!

  9. 9 Профил на 4itatel
    4itatel
    Рейтинг: 480 Неутрално

    Пожелавам му успех!И знам,че театърът ще спечели от директор като Морфов.

    4itatel
  10. 10 Профил на yorddj
    yorddj
    Рейтинг: 803 Неутрално

    Силно се надявам поведението му в ситуацията с назначаването на Бинев да е било искренно. Защото, ако е добре режисирана и изпълнена роля ще се разбере скоро.

  11. 11 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 1022 Любопитно


    Аз пък си мисля следното. Тази история тук, с Морфов и Рашидов ми се струва и ми напомня историята с Капитал и рекламата на Лафка. Значи, да видим дали това е брилянтен ход от страна на Рашидов ( Лафка), за да претъпи протеста, и дали временната "реклама" няма да се окаже един мнооого дълъг договор за сътрудничество...

  12. 12 Профил на Скандинавец
    Скандинавец
    Рейтинг: 458 Неутрално

    Странно защо Морфов не се занимава просто с режисура (не му давам оценка).
    Вероятно е решил да потвърди Закона на Паркинсън, според който всеки служител (терминът вече е точен) се стреми да достигне своето ниво на некомпетентност.
    Във всеки случай доказва правилото, че в България много хора се занимават с това което не могат или не им е работа.

  13. 13 Профил на klimentm
    klimentm
    Рейтинг: 4767 Неутрално

    Не знам дали Морфов е най важното нещо с което трябва да се занимаваме сега. Културата у нас винаги е била "една бедна женица" дори и тогава когато се харчеха много средства по определени поводи . Днес просто положението е още по лошо от преди, а не само лошо. Морфов явно е противоречива личност и в този контекст в поведението му едва ли има нещо изненадващо.

    klimentm
  14. 14 Профил на ѩзыкъ блъгарьскъ
    ѩзыкъ блъгарьскъ
    Рейтинг: 965 Неутрално

    Когато някой, срещу когото си възроптал публично и дори си заложил името и професионалната си чест в името на това този някой да не бъде този някой... а той ти предложи пост, службица, кресло, бюрце, ако и временно, и ти приемеш...или възроптаването не е било искрено, или струваш малко, сиреч - евтин си.

    Толкова за Сашо Морфов. Човекът погуби името на режисьора. По собствена воля. Жалко.

  15. 15 Профил на Geoimg
    Geoimg
    Рейтинг: 848 Любопитно

    Добър режисьор - и на "Хъшове", и на "Службогонци"?

    *Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!
  16. 16 Профил на krummm
    krummm
    Рейтинг: 657 Неутрално

    Посредственяк, при това продажен.

  17. 17 Профил на antonio_vivaldi
    antonio_vivaldi
    Рейтинг: 3526 Неутрално

    За просташките "постановки" на театралния чалгар Морфов се изказва достатъчно красноречиво Иво Инджев. И подобна помия се играе в Народния театър.

    "Съпругата ми, която е оперна певица, се яви на обявен от него и по негова лична покана на кастинг за роля в постановката му „Декамерон”- дори ми беше странно, че се е сетил за нея, защото по онова време, много млада и начинаеща, беше по-известна с това, че изпя двата химна акапелно на концерта на площада в София в чест на посещението на Бил Клинтън на 22 ноември 1999 г. ( дали пък точно това не е била причината да бъде поканена-щом е пяла американския химн наскоро, дай да я унижим?). Щяло да има роля за оперна певица.
    На „прослушването” обаче се оказало, че става дума не за слушане, а за гледане и опипване.От оперната певица се изисквало да вие фалшиво, докато под роклята интензивно и продължително героят на Бокачо й прави „нещо”. Какво? На възрастни няма да обяснявам, а на невръстните пък още по-малко. „Пуснали” на съпругата ми дубльор на титуляра, за да я подготвел за истинското опипване, което й предстои, ако получи ролята. Когато съпругата ми се дръпнала, Морфов й подхвърлил, че това е нищо като обарване. „Чакай да видиш като дойде Чочо (Попйорданов)”, заканил се той и й се присмял, че трябва да може без проблем да се съблече гола, когато й кажат, щом иска да бъде актриса- например в “Кармен”. Но съпругата ми не пожела да бъде такава „актриса”.
    За разлика от нея отидох да видя готовия продукт на този начин на мислене при интерпретацията на италианската класика в Народния ни театър. Голата истина е, че беше откровено пошло- но не само заради самоцелните голотии. За да угодят на мобилния оператор, спонсор на постановката, актьорите, начело със Стефан Данаилов, се разхождаха с мобилни телефони, които непрекъснато звъняха между репликите на средновековните герои, разсмивайки публиката по този повод с циркаджийски подмятания без никаква връзка с “Декамерон” ."

    http://ivo.bg/2013/01/16/%D0%BA%D0%BE%D0%B9-%D1%86%D0%B0%D1%80-%D0%B5-%D0%BF%D0%BE-%D0%B3%D0%BE%D0%BB-%D0%BD%D0%B0-%D1%87%D0%B0%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%82%D0%B0-%D0%B8%D0%BB%D0%B8-%D0%BD%D0%B0-%D1%82%D0%B5%D0%B0%D1%82%D1%8A/

  18. 18 Профил на дурак
    дурак
    Рейтинг: 571 Весело

    [quote#6:"chicago514"]Лошото е,че мълчи и нищо не обяснява защо прие въобще макар и временно[/quote]

    и защо да се обяснява...
    и защо да е временно назначен

    "никой не съди победителите" .......
    или тези-представени за такива

    помниш ли един даскал от СУ по време на протестите на студентите...
    от даскал - вече е президентски съветник

    някой по-горе беше споменал "Службогонци"...

    точният прочит е "Успешници"...
    всичко е театър..
    но ние не сме артисти а Статисти

    врече е да узреем ,че ценностите от 1985год
    не работят..софтуерът е друг...

    както би казАл "лекар хонорис пердутис" ...

    "Койт ни играй-ни пичели"

  19. 19 Профил на mr. wonderworld.
    mr. wonderworld.
    Рейтинг: 1416 Неутрално

    За чалгата и кича, наречени съвременен български театър, голям принос има лично Морфов и други като него.

    Един път не съм изгледал негова постановка до край!

    Славитрифоновщина!

    In my Wonderworld each sleeping vision is so real.
  20. 20 Профил на Кирил Ангелов
    Кирил Ангелов
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Важен елемент от Петата колона на Русия...

    К.А




За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK