Майя Виткова: Румъния ще пусне 30 филма през 2015, България ще кърши пръсти

 Майя Виткова

© Личен архив

 Майя Виткова



Какви ще са събитията в киното - "Дневник" реши да попита няколко човека, които го създават в България - продуценти, режисьори и организатори на фестивали. Зададохме въпроси за техните прогнози, надежди, препоръки, както и за любимите им филми със сюжети за бъдещето. Четете ги в специалната тема "Бъдещето"


Пълнометражният дебют "Виктория" на Майя Виткова беше едно от най-обсъжданите заглавия през годината, след като попадна в състезателната програма на "Сънданс" и представи страната успешно на редица други фестивали по света. 


Кои филми очаквате с нетърпение през 2015 г. - български и чуждестранни?

- С огромно нетърпение очаквам "Междузвездни войни" (eпизод 7). Зная, че никога няма да "бие" "Междузвездни войни" от детството ми, но това си остава велика, новаторска поредица и няма да пропусна. С огромен трепет очаквам новия филм на Кристи Пую (любим режисьор и ко-продуцент на нашата "Виктория"). Румъния ще пусне общо 30 филма през 2015 г., така че ще има какво да се гледа (а България само ще кърши пръсти, защото провежда унищожителна политика по отношение на киното – и вътрешна, и външна).




Задава се нов филм на Спилбърг (няма официално заглавие) и макар да се бях зарекла да не гледам повече филми за войни, този е за Студената война, а и Спилбърг ми е любим режисьор, така че чакам.


Новият филм на Уди Алън (също любим режисьор) с любим мой актьор – Хоакин Финикс, филмът още няма официално спрягано заглавие. "Тишина" на Скорсезе (толкова обичам ранните му филми, че гледам всичко, което прави), всъщност "Far from the Madding Crowd" на Томас Винтерберг май се нарежда сред трите най-очаквани от мен филма през новата година – много, много талантлив режисьор.


Новият филм на Гюс Ван Сант - "The Sea of Trees", новият филм на Терънс Малик, който май все още е неозаглавен, с Крисчън Бейл и Натали Портман.


Чакам и "Inside Out", страшно съм любопитна, а и съм голям фен на анимацията, специално на тази, зад която стоят PIXAR. "The Revenant" на Иняриту, "Queen of the desert" на Херцог и "Every Thing Will be Fine" на Вендерс (и двамата от уважение), "Life" на Антон Корбин – предишният му филм е единственият филм с подобна тематика, който изгледах на един дъх, фeн съм! Сорентино ще излезе с нов филм – "The Early Years", предполагам, че го готвят за Кан. Чакам и всички филми от 2014-та да излязат на голям екран през 2015-та – Ида", "Левиатан", "Force Majeure" и много други.


От българските.... ами той вече не е български, а френски, защото ИА "НФЦ" отказа да го финансира, а и режисьорът му в момента съди Национален филмов център, уж му дадоха пари за ко-продукция, ама май си ги взеха – новият филм на Камен Калев. Да не забравя и "Виктория", която излиза на екран през 2015-та. 


Кои бяха за вас най-добрите филми на изминалата година?

- "Ида" на Павликовски, "Левиатан" на Звягинцев и "Зимен сън" на Джейлан. Много, много харесах "Wild Tales", който гледах в Лос Анджелис, отдавна не бях се смяла толкова в кино, но не се осмелявам да го поставя до тези гиганти...


А кои бяха за вас събитията в българското кино?

- Тъй като вероятно никой няма да го направи и с риск да ме обвинят в нескромност, ще посоча това, че за първи път в историята на българското кино имахме пълнометражен игрален филм в състезателната програма на най-значимия фестивал за независимо кино в света - "Сънданс", за първи път в Tiger Competition на фестивала в Ротердам, за първи път на фестивала на Американския филмов институт AFI Fest в Лос Анджелис, за първи път в състезание на най-значимия фестивал за операторско майсторство в света – Camerimage в Полша, за първи път с български субтитри за хора с увреден слух и този филм е "Виктория".


Второто най-значимо събитие, този път с отрицателен знак, за мен беше отвратително мръсната игра около българския кандидат за чуждоезичен "Оскар" и това, че почти цялата гилдия позволи това да се случи. Срам ме е и очаквам оставката на Нацинален съвет за кино след провала на филма, който те избраха.

Напоследък научната фантастика видимо се завръща в киното. Имате ли и кои са вашите топ 3 футуристични филма (научна фантастика, документални или други, посветени на бъдещето)?


- "Междузвездни войни", "Извънземното" и "Изкуствен интелект".


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (42)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на 442
    442
    Рейтинг: 1187 Неутрално

    Румъния има икономика. НаЩе се чудят само как да ожулят някой еврофонд или европрограма, матряла да се оправя.

  2. 2 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    Рейтинг: 777 Неутрално

    От госпожата струи скромност, та знае ли се.

    Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  3. 3 Профил на БМЗ
    БМЗ
    Рейтинг: 1448 Весело

    Не само с хляб ще живее човек, но и със зрелища. (с)

    Икономиката икономична, светът светски, апокалипсисът апокалиптичен
  4. 4 Профил на дерибеев
    дерибеев
    Рейтинг: 2709 Неутрално

    румъния преди 25 г . пусна един филм . чаушеску . и след прожекцията му никой не си и помисли да приватизира по 1лв , земя в реални граници , животновъдство .... , после пусна един филм правосъдна система и в резултат има 190млрд долара бвп .чак тогава стигна до тия 30 филма

    всеки коментар може и ще бъде използван срещу вас
  5. 5 Профил на bilbotorbins
    bilbotorbins
    Рейтинг: 588 Неутрално

    Предполагам, че нашите 30 филма са ги изяли Кой и неговите слуги от парламент, съд, прокуратура, полиция, БНБ и т.н..

  6. 6 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Весело

    Майя?!? Че как се произнася туй име, ако не е тайна? И защо се чуди таз господжа, че Румъния препуска пред нас и в културно отношение??? Там баш комуноидите бяха застреляни показно и някак си не позволиха на "Секуритате" да ги управлява през последните 25 години. А тук ДС още смучат и правораздават.

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  7. 7 Профил на chicago514
    chicago514
    Рейтинг: 2068 Неутрално

    Ама на Румъния тръгна икономиката,а не чака на европари та да си върже бюджета.

  8. 8 Профил на Judjuk
    Judjuk
    Рейтинг: 3008 Неутрално

    Не е важна бройката, а качеството. 30 филма на мене нищо не ми говори. Може всичките да са брак. Парите сами идват при този, който умее да прави.

  9. 9 Профил на w22
    w22
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#6] от "moriarti":

    Тя Секуритате и сега си управлява, 9 от най-богатите 10 румънци са бивши служители на тези органи, най-показен е Ион Никулае, който е най-голям производител на био-дизел и със състояние от над 1 млрд. евро. В Румъния още няма съдени за кръвопролитията по време на революцията през 1989, а трябва защото има над 1000 убити! Съденето започна през 2009 година, така че да казваме, че 25 години секуритате не е управлявало си е безвкусна шега. То не само управлява, но и последно време се включи в предизборни кампании като следи кандидани и вади компромати срещу тях, а сега ще се облажи и от закона биг брадър, който им дава достъп до всеки компютър по-всяко време без заповед от съдия. Един от шефовете му беше кандидат за президент преди 2 месеца... Румънците имат ДНА - агенция по антикорупция, това прави разликата с България, другото си е едно и също, същата селяния. В Букурещ средна заплата 1300-1500 лв, в страната 600...

  10. 10 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Неутрално

    Румъния има много добър гръб ( Франция) и то не само за кино, но тук говорим за кино. А това е важно ( журита, лобита, фестивали)
    България лоби си няма, но освен това и само се закопава с филмите, които финансира (не финансира)

  11. 11 Профил на w22
    w22
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#7] от "chicago514":

    Грешиш, в Румъния се задава кризи и смяна на властта, това ще блокира много неща за най-малко 4 месеца. Авто-индустрията се свива, а пари за преработка на своя петрол нямат.

  12. 12 Профил на moriarti
    moriarti
    Рейтинг: 823 Неутрално

    До коментар [#9] от "delfino":

    Все си мисля, че ако сравняваме Румъния с България, северните ни съседи печелят поне с едни гърди напред. Икономиката им е здраво обвързана със западни компании, успяват някак си (и то последните 2 години) да не се бухнат в комуноидната клоака. А ние, великите, позволихме на ПЕС, Мецан и Волния полуидиот да ни върнат 5 годинки назад. И тук най-богатите хора са комуноидни отрепки (факт!), но и като екстра - фамилиите, които са отровили страната ни… продължават да владеят властта (предимно съдебната...).

    "ДУМА" + "Дневник" = "ДУМНИК"
  13. 13 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Любопитно

    До коментар [#9] от "delfino":

    Единствената разлика между Румъния и България е, че в Румъния никой не казва, че България е по-добре. Нещо, което тук, се говори масово, че Румъния е по-добре.
    Една екскурзия до там не може да покаже цялата картина. Ако имате близки, роднини,или сте живели там, ще забележите, че има твърде много прилики между тези две държави. Освен тяхната ДНА агенция, Румъния е и доста по-голяма от България, и от там и повечето инвестиции на нейна територия.

  14. 14 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#7:"chicago514"]Ама на Румъния тръгна икономиката[/quote]
    Една разходка до Калафат или до Гюргево веднага ще опровергае тази пропозиция.

  15. 15 Профил на w22
    w22
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#13] от "Додо":

    Живея в Румъния от 15 години, разликата между София и Букурещ е голяма. Пловдив не се мери с Клуж, имат най-големия порт на Черно Море...друго си е, не може да се сравняваме с тяхната икономика. Приликите са много, но в много отношения този характер на румънците да са по надменни им помага да дърпат нагоре, ние сме скромен народ.

  16. 16 Профил на alg57373608
    alg57373608
    Рейтинг: 1454 Неутрално

    Единствената важна особеност на България, която я отличава от много други пост-коминистически страни, че тя никога не е преставала да бъде Задунайска губерния. Затова и киното, и футбола, и съдебната система, и икономиката, и образованието са такива, каквито са.

  17. 17 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 551 Весело

    До коментар [#11] от "delfino":

    Кеф, ела дружно да потриваме ръце, че Румъния е пред криза ...

  18. 18 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    До коментар [#9] от "delfino":

    Абе явно не е съвсем същото, щом правят и кино, и в храмовете им влизат повече хора, вместо в кафенетата. Ама от мат'ряла ли е, от къде е разликата - не знам.

  19. 19 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#15] от "delfino":

    Съгласен съм с теб за разликите на регионално ниво, аз по-скоро говорих като обща картина.Но да, за порта, и за Букурещ съм съгласен. В Клуж не съм бил, нямам идея за това, какво представлява този град, но за другото потвърждавам. И за характера им,генерално,също.

  20. 20 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 512 Неутрално

    Вчера по ТВ видях реклама на филма "Жокер" с моя човек Джейсъм Стейтън. Чакам да го гледам, дано е хубав като "Паркър." Румънците могат да пуснат не 30, а 50 филма, важното е какво струват и дали не е пара само в свирката. Което не ни оправдава, че на тая писта сме зле.

  21. 21 Профил на w22
    w22
    Рейтинг: 551 Неутрално

    До коментар [#18] от "Лео":

    Да, набожен народ са, видят ли църква и се кръстят и ме гледат криво, че не го правя, иначе кафенетата им са пълни, ако имаш възможност да посетиш Липскани, сигурно са скупчени над 100+ кафенета и клубове. Винаги е фул и е само на 3 пешеходни улици, лятото е толкова тъпкано, че пиеме на улицата направо, като фестивал е всеки ден, гот Най-логичното обяснение да са по-добре е - презират руснаците, ама хич не ги обичат, а ние ...друга песен Тези половин милион имата по морето продадени на руснаци, които ни унищожиха природата и черноморието...тъжен факт, че си продаваме задника.

  22. 22 Профил на Лео
    Лео
    Рейтинг: 1282 Неутрално

    До коментар [#21] от "delfino":

    Не трябва да забравяме, че румънците не са били под турско робство, а само са били васални княжества. Ние задника с имоти си го продадохме първо на англичани, после на руснаци. Всъщност при нас задника се продава на всеки, готов да плати. И това, че презират руснаците, идва ли променя вътрешната им политика, за която става дума тук.

  23. 23 Профил на i.i
    i.i
    Рейтинг: 388 Неутрално

    А всъщност в какво се състои "отвратително мръсната игра около българския кандидат за чуждоезичен "Оскар" - в това, че Иван Ничев е член на Националния съвет за кино и негов филм се оценява от този съвет. Но това се е случвало години наред - ако има член на Националния съвет за кино, който участва в надпреварата, той напуска съвета, докато тече оценяването. Хубави или лоши, такива са вътрешните правила в тази институция, и Майя Виткова безропотно е приела да участва според тези правила. Т.е. тя не се е възпротивила на модела ПРЕДИ да кандидатства, а чак СЛЕД като е загубила. Ако беше спечелила, нямаше да й хрумне да критикува порочната практика.

  24. 24 Профил на Каишков - Либерален мислител
    Каишков - Либерален мислител
    Рейтинг: 768 Неутрално

    [quote#16:"alg57373608"]Единствената важна особеност на България, която я отличава от много други пост-коминистически страни, че тя никога не е преставала да бъде Задунайска губерния[/quote]
    Е това определено не е вярно. Два пъти България тръгва на борба за "европейските ценности" срещу "руското варварство". Първият път с присъединяването към Оста на смелите арийски герои от Северна Европа на Хитлер и Римските легиони на Дучето. Вторият път под мъдрото ръководство най хуманния военен съюз в историята НАТО и на завършилият в Киев Шаламаноу обяви за заплаха "дивите скити от равнините зад Дон".

  25. 25 Профил на Владимир  Йосифов
    Владимир Йосифов
    Рейтинг: 1366 Любопитно

    Гледате ли Шменти Капели ?
    ДА ? Наистина ли губите толкова време от безценния си живот ?
    Не вярвам, че има цивилизован човек, който да гледа такива неща през 2015 година .

    Sofia, streetphotography, streetjournalist, оценка местоположение на имоти
  26. 26 Профил на Вячеслав Атанасов
    Вячеслав Атанасов
    Рейтинг: 1206 Весело

    [quote#22:"Лео"]Не трябва да забравяме, че румънците не са били под турско робство, а само са били васални княжества. [/quote]
    Говори се че и ние не сме били,но някому е изгодно ние да се чувстваме като наследници на роби,а турците-като наследници на завоеватели.
    По-добре да се пазим от такива догми,защото сме били също така и завоеватели,дори по-големи от османлиите.

  27. 27 Профил на wgt49372192
    wgt49372192
    Рейтинг: 8 Неутрално

    Донякъде се радвам, че няма бюджет за БГ кино. Поне така през 2015-а няма да се направи поредния филм на тема български преход.

  28. 28 Профил на dimko
    dimko
    Рейтинг: 551 Весело

    До коментар [#18] от "Лео":

    Погледнато хантропохлогически, матряла е от едно хендека ...

  29. 29 Профил на iazdakaja
    iazdakaja
    Рейтинг: 929 Неутрално

    До коментар [#24] от "Каишков - Гласът на Америка":


    [quote#24:"Каишков - Гласът на Америка"]България тръгва на борба за "европейските ценности" срещу "руското варварство". [/quote]

    Ясно, но за какво са тия кавички?

  30. 30 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 455 Неутрално

    [quote#14:"Каишков - Гласът на Америка"]Една разходка до Калафат или до Гюргево веднага ще опровергае тази пропозиция[/quote]

    Обаче една разходка до Брашов или Сибиу ще те оставят сериозно замислен, със сигурност.

  31. 31 Профил на damage_case
    damage_case
    Рейтинг: 455 Неутрално

    [quote#24:"Каишков - Гласът на Америка"] Два пъти България тръгва на борба за "европейските ценности" срещу "руското варварство".[/quote]

    Всъщност си пропуснал първият, най-фатален път, когато сме имали малоумието да се наредим в анти-руския блок през ПСВ.

  32. 32 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    [quote#8:"judjuk"]Парите сами идват при този, който умее да прави. [/quote]

    Именно, румънците показаха, че могат да правят филми, за разлика от Май-можещата-я, и си получават финансиране. А нашите филмоправещи, като госпожата от снимката, се ядат един друг като диви кучета за кокал, а когато се докопат до него (финансирането), произвеждат подражателна холивудска блудкавица.

  33. 33 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    До коментар [#13] от "Додо":

    Не зная дали Румъния е по-добре от нас, но със сигурност киното им е на европейско ниво, за разлика от нашето. И това не се обяснява със силния гръб на Франция, а с по-елементарното: ТАЛАНТ.

  34. 34 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#33] от "princess_x":

    О, не само киното. Аз в киното съм малко лаик, но виж, това от което разбирам , литературата и драматургията им са много добри, и са не на европейско а на световно ниво, но за това е много важни са близките връзки с Франция. Масова практика е румънци да живеят във Франция, творци имам предвид, които да бенефитват от това, че започват да пишат на огромен език, и това, което пишат, става много по-достъпно. Някой то тях се връщат, други правят име там и остават, но много известни творци са минали през френската школа. Вярно, близостта на езика е голямо удобство, но не само това. Вишниек се сещам прима виста за такъв, който е бенефитвал от френският език и благодарение на него става известен, а от тези, които избират да останат във Франция, Йонеско и Чоран са достатъчни, но ето едни лист, коити намирам, за да илюстрирам това, което коментирам.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Romanians_in_France

    Относно киното, там е с няколко идеи по-лесно, защото просто медиума е по-достъпен за широката публика. И аз просто цитирам някакъв голям техен критик, който си ги казва нещата едно към едно, в интервю за чужда медия, разбира се, не зная какво говори в техните,защото не зная румънски и няма как да го прочета в оригинал. сега, не мога да се сетя къде съм го чел, но идеята беше, че да, Франция им помага. Но, това не значи, че там няма талант, напротив,има и то много.

  35. 35 Профил на Николов
    Николов
    Рейтинг: 1778 Весело

    Госпожата слага знак а равенство между филми и "субсидирани филми". Нея я боли за второто. Защото в България се правят много филми само, че без субсидии - само Ню Имидж снимат поне по 15-20 заглавия всяка година. Проблемът и е, че "творци" като нея не могат да се вредят ако няма субсидийки.

    А иначе най-голямата разлика между българското и румънското кино не е в количеството, а в качеството - дори и в най-голямата криза на 90-те румънците печелиха Оскари и Златни Палми. Ние такива не сме печелили и в най-щедрите откъм субсидии години. Значи проблемът не е в липсата на субсидии, а в липсата на талант. На бездарник и милиарди да му дадеш шедьовър няма да получиш - ще получих more of the same.

  36. 36 Профил на bodhidharma94
    bodhidharma94
    Рейтинг: 388 Неутрално

    Румъния е по-добравъв всичко от нас - и музиката им е по-добра https://www.youtube.com/watch?v=Ae6XRoLerxw

  37. 37 Профил на Medesc
    Medesc
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Работя сега с 20 румънски колеги сега във Франция, също и в София преди време работех с още трийсетина. Нито един от тях не иска да се прибира да живее в Румъния. Ако съм установил някакви сериозни културни разлики това са, че Църквите им са пълни и повечето произхождат от големи семейства - 4 до 6 братя и сестри имат половината от тези които познавам. Относно киното им - гледал съм големи техни боклуци и има български заглавия ("Светът е голям ...", "Вчера", "Да обичаш на инат", ... ), които предпочитам пред прехвалените им "Морген" и "Еве" например.

  38. 38 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1257 Неутрално

    [quote#34:"Додо"]Масова практика е румънци да живеят във Франция, творци имам предвид[/quote]

    Брънкуш/Бранкузи е отишъл пеша до Франция, на времето...

  39. 39 Профил на Vasko Hristov
    Vasko Hristov
    Рейтинг: 225 Неутрално

    Ако идеята е да се правят филми като " Виктория",то по-добре през 2015 да не се заснеме нито един филм.

    Публикувано през m.dnevnik.bg

  40. 40 Профил на Додо
    Додо
    Рейтинг: 951 Неутрално

    До коментар [#38] от "princess_x":

    +1

  41. 41 Профил на Арон
    Арон
    Рейтинг: 1366 Неутрално

    До коментар [#38] от "princess_x":

    "В сянката на големите дървета не расте нищо"- Умен пич. Сам е успял и е станал велик.

  42. 42 Профил на princess_x
    princess_x
    Рейтинг: 1257 Весело

    [quote#41:"Сиянието на Мрака"]"В сянката на големите дървета не расте нищо"[/quote]

    Ами, много добре е постъпил, че е напуснал ателието на Роден и така по-късно е бил роден един 'Бранкузи'. Аз лично го предпочитам пред французина.
    П.С. Малко преди да умре Бранкузи е искал да завещае на комунистическа Румъния своите произведения, но късогледите апаратчици отхвърлили предложението му. За наше щастие. Сега са изложени в специално построеното му студио близо до Бобур.





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK