Списание "Космос" - истината бе някъде там

В края на октомври 2014 в Сандъците а.к.а. българският портал за стара техника се появи сканирано и качено легендарното (едва ли някой ще спори по определението) списание "Космос".  Архив от над 300 броя. Факт, който през следващите два месеца предизвикваше радост, възхита и дори умиление у поколения верни читатели и у други, които просто си спомнят колекциите броеве по домашните библиотеки. Като част от специалната тема "Бъдещето", с която "Дневник" започна 2015, потърсихме и някой, който да ни разкаже за списанието, което в миналото търсеше бъдещето и гледаше най-напред. Вера Гоцева, фотограф и журналист, споделя своите повече от спомени:

С баща ми винаги сме имали доста сложни отношения. Дори и днес, три години след смъртта му, продължават да бъдат всичко друго, но не и едноизмерни. Без да знае обаче, един негов всекидневен навик предопредели почти целият ми живот. Защо?

Опитайте се да си представите как изглеждаше нощното му шкафче или столът, на който седи, без значение дали е в кухнята или всекидневната: винаги присъстваха по няколко списания "Космос", на които първо им личеше колко пъти са разгръщани. Жаждата на баща ми за четене бе толкова голяма, колкото и тази за алкохола. Любопитството му към научните открития бе двигател, който противостоеше на инерцията на дните. "Космос" бе неговата врата към света, който не познаваше и понякога към този, който познаваше, но искаше да забрави. Списанията на баща ми бяха навсякъде в апартамента ни, съпровождани най-често от книги от поредицата "Нептун" и различни биографии на политически личности. "Космос" преобладаваше. Навсякъде имаше четени и изоставени списания. Понякога с подчетравания върху редовете, друг път с грижливо сгънати ръбчета на страницата.

"Космос"- ът бе навсякъде

Израснах с тези гледки. С присъствието на списанието на очаквани и неочаквани места. От съвсем малка четях за далечните звезди, за преминаващите комети и неизследваните планети. За странни места на земята, за интересни археологически разкопки, за различни племена в джунглите, за прогреса. В списание "Космос" присъстваха едновременно както чисто обективни статии, така и съвсем фантастични истории, извадки от класически sci-fi романи или просто есета. Разбира се, в началото не разбирах това. Растях, препрочитайки вече четените от баща ми списания "Космос". На страниците им открих първите си приятели. Часове наред разговарях с героите на автори като Айзък Азимов и Артър Кларк, които получиха първите си преводи на български именно там. Преди да навърша пет познавах контурите на Малката и Голяма мечка. Преди да навърша десет бях прочела "Аз, роботът" като естествено продължение от четенето на "Космос".

Днес знам няколко неща. Първо, че списанието излиза между 1962-ра и 1994-та година и в този смисъл обхваща няколко доста интересни обществени периода. От първото си издание е пълно с научно-популярни статии и художествена литература, допълнени от красиви графични илюстрации. Спомням си, корицата на нулевия брой е рисунка на дете в гръб, загледано в звездно небе. Мечтателността на илюстрацията е ясен знак за посоката, в която ще се списва "Космос" през годините – напред и нагоре към непознатото в търсене на отговори и смисъла на живота. Периодиката на списанието е десетина броя на година с постоянни рубрики като любимите ми "Любопитни факти", изпълнени с какви ли не чудатости, и "Забавна страница", на която се публикуваше кръстословица и криминална загадка. Разбира се, първата бе отдавна вече решена от баща ми, но загадката си седеше неразкрита за всеки нов читател, разгърнал броя.

Още си спомням и изумлението, с което гледах звезданата карта в "Астрономически календар". В тази рубрика се показваха фазите на луната, изгряването на слънцето и дължината на дните, данни за планетите и звездни карти. Очертанията на различните съзвездия от тогава ми приличат на онази забавна игра, в която трябва да свържеш с линии поредица от цифри. Едно към две към три към четири и така, докато не получиш Стрелец или Везни. Прочее освен много любопитни статиии, списание "Космос" бе запомнящо се и с рисунките на художници като Борис Ангелушев, Любен Зидаров, Румен Скорчев и кой ли не друг.

Първите броеве, които прочетох като дете, бяха протрити от времето списания от началото на 70-те. Вкъщи имаше течения от цялата декада, а после и от 80-те. Сама купувах броеве в началото на 90-те и много съжалявах, че "Космос" залезе в смутните им преходни времена. През годините списанието винаги е развивало няколко посоки – изследване на вселената, научно-технически прогрес, анализ на древни цивилизации и вдъхновяващи примери на известни научни личности. Всичко това, допълнено от наистина забележителни примери от литературната фантастика. Никога не съм знаела колко човека е редакцията на изданието. Едва сега, заради целта на тази статия, разбрах, че са били абонирани за всички известни научно-популярни списания не само от бившия СССР, но и от западни страни. Със сигурност това е помогнало да се зададе достоверният тон на списанието и да се поддържа нивото на статиите във времето.

За мен списание "Космос" бе врата, минах през нея, държейки ръката на баща ми

Може би затова ми е невъзможно да пиша за списанието, без да разкрия толкова много от собствените си преживявания. А е факт, че прочитането на всички тези любопитни статии има съвсем буквален превод в живота ми. Първо дойде любовта към научната фантастика. Без значение дали в книга или филм, този жанр ми е много любим и днес. Безкрайно вярвам, че задаването на въпроси е същината на живота.

"Космос" хранеше с любопитство, а то се превръщаше в обективен и широкоскроен поглед върху света. Научен поглед, толериращ присъствието на всички и всичко, и отричащ догмите на сляпото вярване. Дори и към Бог подходих с инструментите, зададени от списание "Космос" - разгледах го, зададох няколко въпроса към съществуването му, допуснах да няма точен отговор и в крайна сметка не намерих обективни доказателства, че го има.

Преди да навърша пет познавах очертанията на Малката и Голяма мечка. Днес съм била на обучение по научна журналистика в най-голямата лаборатория за стволови клетки в Европа, вярвам в прогреса и съм част от Софийския фестивал на науката. Всичко това заради списанията "Космос". Любопитството и въпросите са двата хартиени крака, с който ходя по земята.

Понякога се чудя как изобщо допускаха излизането на "Космос". Разбира се, от една страна бе добре да се дава трибуна на постиженията на прогреса, който би изключил Бог. От друга обаче списанието успяваше да провокира задаването на много и различни въпроси. Вероятно всичко е преминавало през цедката на комунистическата номенклатура. Някоя дребна чиновническа душа, уседнала в полумрака на кабинет с диван от изкуствена кожа, е проверявала дали текстовете няма да внушат на читателите неблагоразумни капиталистически идеи. Но както често се случва, смисълът лежи между редовете.

За баща ми, и отчасти за мен, списание "Космос" бе живописен и пълнокръвен

остров в бетонното море от жилищни комплекси с еднакви панелки

удавени в посредственост библиотеки и холни секции, украсени с гипсови статуетки на Венера Милоска. Прочее и ние я имахме. Комунизмът, като всеки друг човеконенавистен режим, успяваше да провокира у хората създаването на живот, в който има очевидна и неочевидна реалност. Казват, че втората е спасявала. Днес ми се струва, че в някакъв смисъл баща ми е бил детето от корицата на първото списание "Космос". Едно момче, загледано в света над себе си, който е едновременно любопитен и ужасяващ. Загърбило клишетата на настоящето, на видимата реалност и отговорността, неумолимо вървяща към своя провал.

"Космос" бе толкова интересен, че наистина си заслужаваше да бъде препрочитан. Разбрах защо списанията на баща ми бяха в толкова износено състояние. Всяка статия задаваше невидим въпрос – "Какво ако?", "Това означава ли, че?", "А какво следва?" и прочее. Списанието бе буквално космос, в който се реех часове наред, заобиколена от непознати светове и теории.

Какво, ако връзката ми със списание "Космос" е огледало на чисто човешката ми връзка с баща ми? Това означава ли, че този текст не може да бъде написан по друг начин освен по този – много емоционално и крайно субективно? А какво следва от това?

Докато си задавам въпроси, "Космос" продължава да съществува. Погледни нагоре над себе си и виж безкрая.

1. 1 Профил на izabell
    izabell

Интересна статия.Наистина сп.Космос провокираше нашето въображение и жажда за наука.След негов прочит търсехме други подобни списания.Доскоро се четеше "Нука и техника".

2. 2 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

Ако започнат да го издават отново, пак бих си го купувал.

Глупостта е дар божи, но с него не трябва да се злоупотребява. /Ото фон Бисмарк/
  3. 3 Профил на Рудолф Сикорски  -  Exzellenz    (Аз Съм Ахмед)
    *****
    Любопитно

[quote#2:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Ако започнат да го издават отново, пак бих си го купувал. [/quote]
    Ако имах фин.ресурс бих започнал!
    По възможност в известния ни от 60-те години формат, ама май е "запазени права"!

4. 4 Профил на ironhorse
    ironhorse

Наистина това списание беше много хубаво. Детски спомени ... Защо сега няма кръжоци по корабомоделизъм, авиомоделизъм, ракетостроене ... Там се изучаваше науката чрез игра. Не знам какво ще променят в образованието, но извън класните занимания трябва да върнат и да са пожелание.

Публикувано през m.dnevnik.bg

Бойко Борисов и ГЕРБ са еманацията на корупцията и мафията в държавата.
  5. 5 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

[quote#4:"ironhorse"]Не знам какво ще променят в образованието, но извън класните занимания трябва да върнат и да са пожелание. [/quote]
    Дечурлигата немат време бе. Имат да пишат важни неща у фейсбуко.

6. 6 Профил на chicago514
    chicago514

Кой не знае списание Космос,кой не е слушал за него.

7. 7 Профил на дерибеев
    дерибеев

[quote#2:"КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ"]Ако започнат да го издават отново, пак бих си го купувал.[/quote]
    сега има марс и венера , звездата на кончита вурст , звездни папараци ... въобще един също така необятен космос от ценности и толерантност . та има къде да се рее съвременника . пък ти чакай космос...

8. 8 Профил на naiden_pravdev
    naiden_pravdev

Липсва ми! Не само на мен, а вероятно и на синовете ми...

9. 9 Профил на дерибеев
    дерибеев

[quote#4:"ironhorse"] Защо сега няма кръжоци по корабомоделизъм, авиомоделизъм, ракетостроене ... Там се изучаваше науката чрез игра. [/quote]
    ами защото ги имаше ... преди . а както сме сигурни всичко предишно е тотално грешно . обаче пък сега и 10 годишните , такава свобода на словото имат , че биха изчервили едновремешен срочно служещ

10. 10 Профил на SSmart
    SSmart
  11. 11 Профил на Мондиана
    Мондиана
    Рейтинг: 1927 Неутрално

И аз обичах списание Космос. Обичах и списание ЛИК, пък и Паралели, защо не. Не мога да преценя колко професионално са се списвали и подбирали материалите, но определено това бяха списания-пролуки, списания-свещички в мрака и сивотата.

12. 12 Профил на manu_chao
    manu_chao

Още помня колекцията на баща ми в шкафа.
    А, също и изчитането от кора до кора на всеки нов брой...
    Всъщност, статията можеше и аз да съм я написал (ако можех да пиша така изящно)!

Публикувано през m.dnevnik.bg

13. 13 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

[quote#10:"SSmart"]СТрезов , къде си?[/quote]
    С Варадин са в пенция. Сега имаме Светлозар Лазаров.

14. 14 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

Няма ли някой либерален ентусиаст да каже ,че Космос е списание за соц пропаганда срещу марсианците либертарианци?

15. 15 Профил на Р. Дражев
    Р. Дражев

Космос, каква радост беше всеки нов брой!
    Откриха ме за фантастиката...като малък си мислех, че Айзък Азимов е българин и бях като омагьосан от него!

Happy face says, adios !
  16. 16 Профил на monk007
    monk007

Наистина беше супер списание като ученик четях всеки брой.Научавахме доста неща да не забравя и списание "Паралели" което също беше много четено.

17. 17 Профил на Антоанета Йотова
    Антоанета Йотова

До коментар [#3] от "Рудолф Сикорски - JeSuisAhmed - Аз Съм Ахмед":

Продължител на сп. Космос в наши дни е Списание 8: http://spisanie8.bg/

18. 18 Профил на 3аНиЗа
    3аНиЗа

Наистина ЛЕГЕНДАРНО!

Коментиране на анализираното, вече...
  19. 19 Профил на БМЗ
    БМЗ

Тогава мечтаехме за Космоса, а сега мечтаем детето да се прибере по светло и да си изплатим заема към банката без наказателни процедури. "Прогрес"!

Апокалипсисът апокалиптичен
  20. 20 Профил на hodounski
    hodounski

До коментар [#11] от "Мондиана":

Koсмос ,ЛИК и Пламък бяха единствените заслужаващи внимание

21. 21 Профил на hodounski
    hodounski

До коментар [#14] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

Понякога се изненадвам ,какви висоти достига глупостта

22. 22 Профил на simval
    simval

Навремето Космос беше единственото списание за юноши. По-късно се появи Наука и техника за младежта. Имам ги всичките броеве - от #1 до края. Подвързани по години.

23. 23 Профил на Рудолф Сикорски  -  JeSuisAhmed  -  Аз Съм Ахмед
    *****
    Любопитно

[quote#17:"Антоанета Йотова"]Продължител на сп. Космос в наши дни е Списание 8: http://spisanie8.bg/ [/quote]Не е същото!
    Не напразно писах "формат" като... нямам пред вид само размера!

Коментарът беше изтрит от модераторите, защото не беше по темата на материала, за който се отнася.

25. 25 Профил на Алф
    Алф

Сега има Барби и комп игри 😞

До коментар [#4] от "ironhorse":

Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  26. 26 Профил на postmodernity
    postmodernity

Мдаааааа... Наистина беше много добре с тези списания. Сега ни сервират елементарно написаните National Geographic и GEO.

"Либерализъм - тази дума бих превел като стадно оскотяване..." Фридрих Ницше
  27. 27 Профил на pifi
    pifi

В епохата на информационно затъмнение (социализЪма) списанието наистина беше нужно...Сега в ерата на Интернета става излишно и досадно с ограничението от двете гланцирани корици.

28. 28 Профил на Храбър
    Храбър

До коментар [#9] от "deribeev":
    До коментар [#14] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":
    Това комунетата сте много зле!
    Как успявате в една нямаща нищо общо с политиката статия да набутате за нула време всичките си тупотии и измислици. Така разговорът се пренася в коренно различна тема….Или по-скоро един безсмислен спор, който поради неспособността ви да подходите според поставената тема се води поне по десет пъти на ден.

Дерибеев! От къде дойде тази/този Кончита Вурст в темата. Онзи дето все още се изживява с отдавна починалата кубинска революция пък се хваща за всяка сламка та да доказва съществуването на "вятърни мелници" в един толкова различен свят.
    Хайде починете си малко!

29. 29 Профил на man_un
    man_un

Нищо повече не можеш да кажеш, авторката е описала правдиво чувствата на всеки един от нас, раснали в онова време. Аз първо почнах със сп. Дружинка, където за пръв път прочетох "Островът на съкровищата." "Космос" и "Наука и техника" четях най-вече заради научната фантастика, тогава имената на големите майстори още ги нямаше по книжарниците, говоря за 64-68г.
    До коментар [#4] от "ironhorse":

Няма приятелю, щото няма пари. Това е цялата работа. До 89г. кръжочната работа се финансираше от държавата чрез ДОСО, ТНТМ или богатите предприятия отделяха пари от бюджета си. Казвам ти го като човек, дето се е занимавал с тая работа. Сега стана като в европа-купуваш пакет модел, прим. на Титаник, и почваш. В кутията има всичко, а преди ние всичко си правехме. Тя е дълга, заболя ме сърцето.

30. 30 Профил на 2.5
    2.5

Мисля, че още имам 50-60 броя на тавана.
    Искам да припомня, че когато излизаше беше и проблем да се абонираш(не само за него за да бъдем коректни). Хората чакаха на опашка пред централна поща, защото абонаментите бяха лимитирани...

I Want To Believe
  31. 31 Профил на Храбър
    Храбър

[quote#20:"Аз съм Шарли"]Koсмос ,ЛИК и Пламък бяха единствените заслужаващи внимание[/quote]
    Много сполучливо определение им е дала "Мондиана". "Списания-пролуки, списания-свещички в мрака и сивотата". - пост #11.

32. 32 Профил на Храбър
    Храбър

[quote#30:"2.5"]Хората чакаха на опашка пред централна поща, защото абонаментите бяха лимитирани...[/quote]
    За разлика от списания като "Проблеми на мира и социализма".

33. 33 Профил на Храбър
    Храбър

[quote#26:"postmodernity"]Сега ни сервират елементарно написаните National Geographic и GEO[/quote]
    Чел ли си изобщо споменатите от теб списания?
    Схващаш ли ИЗОБЩО какви са целите на тези списания?
    За твое сведение голяма част от статиите помествани в "Космос" бяха превод от западни издания.

34. 34 Профил на дерибеев
    дерибеев

[quote#28:"Храбър"]Дерибеев! От къде дойде тази/този Кончита Вурст в темата.[/quote]
    ами питай дете за името на звезда и ще разбереш от къде . ако мама и тате са правилно толерантни , кончита е звезда , даже цял космос , ако са чалгаджии - азис

35. 35 Профил на simval
    simval

До коментар [#30] от "2.5":

Да, така беше. За да се абонираш за Космос трябваше да се абонираш и за някакво руско списание или вестник. Бях близо до отказване когато в края на списъка забелязах руското Футбол-Хокей, в което по онова време единствено имаше някаква информация за канадската професионална лига - НХЛ. Комбинирах ги двете дълги години.

36. 36 Профил на Додо
    Додо

Ех, спомени. Върнахте ме много години назад. За което благодаря!

37. 37 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Весело

Да, много хубав разказ! Поздравления!... Само искам да допълня, че в онези времена сп. Космос беше любимо на любопитните, но най-популярната му ценност беше кръстословижата на цяла страница. Любопитни научно-фантастични факти и хипотези, както и фантастична литература все пак се намираха доста по-лесно от кръстословиците

38. 38 Профил на Darth Plagueis
    Darth Plagueis

До коментар [#9] от "deribeev":

До коментар [#4] от "ironhorse":

Всъщност, кръжоците си ги има, но важното е да се мрънка.

Колкото до списанието, тук са се изброили един куп хора, дето уж щяли да го купуват, пък ако се издаваше щеше да прашасва по щандовете.

Списания на подобна тематика има, макар и не български. Не виждам обаче особен интерес към тях, та проблемът е в матряла.

Евродепутати от ГЕРБ, БСП и ДПС искат отпадане на мониторинга от ЕК
  39. 39 Профил на дерибеев
    дерибеев

[quote#38:"Darth Plagueis"]Всъщност, кръжоците си ги има, но важното е да се мрънка.[/quote]
    може би си прав . преди години записах сина си в подобен . съвсем различно е , чисто комерсиално . и детето и аз го приемахме като задължение

40. 40 Профил на Лео
    Лео

41. 41 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

[quote#20:"Аз съм Шарли"]Koсмос ,ЛИК и Пламък бяха единствените заслужаващи внимание [/quote]
    Абе жоу сои Шарли а "Стършел"???

42. 42 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман

До коментар [#27] от "pifi":

Промитият Ти с интернет мозък, явно не може да се справи с ограничението...))

Това наистина е много досадно.
    Вярвам Ти.

))

43. 43 Профил на dedo pepo
    dedo pepo
  44. 44 Профил на Кирето
    Кирето

Космос предизвика умиление, защото се издаваше в една строго определена политическа и информационна среда.
    И беше нещо ново и необикновено.
    Сега достъпът до информация е много по-лесен.
    Имам повечето броеве, дядо ми лека му пръст, го четеше.
    Та и аз започнах покрай него, от там и любовта ми към фантастиката....

Научих "God Save the Queen".........е, струва си....
  45. 45 Профил на grand funk railroad
    grand funk railroad

Бях абониран за "Космос". Ех спомени...

Parmi ceux qui n'ont rien à dire les plus agréables sont ceux qui se taisent. Coluche
  46. 46 Профил на convince
    convince

До коментар [#14] от "comandante vs либертарианци и корпокративисти":

ИНТРЕСЕН е факта, как комуноуроди са чели"Космос" и после днес са станали пост и нео защитници на собствената си нагла арогантност, без и да олучат някаква промяна в мисълта и поведението си.

47. 47 Профил на Lady  Zeppelin
    Lady Zeppelin

Аз също израснах с Космос.
    Инспектор Стрезов, логиката реши.

Je suis Charlie. Fluctuat nec mergitur.
  48. 48 Профил на Форд Префект
    Форд Префект

[quote#28:"Храбър"]Хайде починете си малко! [/quote]

БСП 2. Нямат умора!

Действително е ужасно дразнещо точно под такива теми да им четеш дежурните глупости. Да се опитат поне да проверят какви издания има в момента, какво публикуват, да се замислят, че има Интернет... Аз също много харесвах Космос, вкъщи имахме камари от него и с брат ми редовно го четяхме. Но не мисля, че синът ми, когото съм абонирал за NG и на когото редовно купувам Знание, е по-малко информиран, отколкото бях аз навремето.

49. 49 Профил на Форд Префект
    Форд Префект

[quote#40:"Лео"]Много патетична статия. Ама какво стана с мръсния комунизъм, който нищо добро не ни донесе и нямаше свобода на словото? Къде са сега сп. Космос, сп. Наука и техника, сп. Паралели, сп. Дъга? [/quote]

В миналото, където е и комунизмът. Пак ли искаш издания с предварително филтрирана информация? Или искаш светът да стои на едно място? Няма как да стане.

50. 50 Профил на КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ
    КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ

Обичах и "Стършел". Винаги очаквах с нетърпение новия брой (беше в петък).

51. 51 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#21] от "Аз съм Шарли":

аз по-скоро се съгласявам с мнението на Айнщайн, че глупостта е безгранична

52. 52 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

Чудесно списание. Също Наука и Техника за младежта. Чух че и Паралели са спрели. Лоша работа. Това бяха малки светлинки в мрака.
    Сега Праска Пресс завладя всичко с приятелското намигване на ДС. Затова окуражавам всеки който има възможност да научи Английски и да чете National Geographic, Popular Mechanic и някои други реномирани издания. Вероятно има подобни на Немски, Френски не съм запознат. „Ако Планината не отиде при Мохамед, Мохамед ще отиде при Планината" Друг начин няма. Като не издават светни неща в България ще ги търсим другаде но децата си няма да оставим така.

53. 53 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#34] от "deribeev":

Всичко зависи от родителите, на първо място. списанията са на последно. а в днешно време ако някое дете има интерес, може да чете къде по-ценни неща достъпни за всеки в интернет.
    Въпрос на възпитание и ценностна система. Тези дето днес слушат чалга, бащите им слушаха "сръбско" и "гръцко".
    На тези дето родителите им четяха космос и ходеха на олимпиади по математика и информатика, децата им си игрят с роботи и учат в чужбина

Birds of a feather flock together.

Наистина Космос беше страхотно списание.Но пък сега има много жълти парцали,които "възпитават" младото поколение,което с малки изключения не се интересуват от сериозни издания.

55. 55 Профил на Алф
    Алф

До коментар [#50] от "КОТАРАКЪТ В ЧИЗМИ":

И аз така, а когато се роди дъщеря ми - в петък - запазихме актуалния брой, за да види след години на какво се е смяла България на този ден. Имаме такава малка традиция в родата, а ние избрахме веселия вестник. 😊

Ако още ме помниш, значи си от последното поколение, което си играеше на двора.
  56. 56 Профил на The Shadow
    The Shadow

[quote#40:"Лео"]Ама какво стана с мръсния комунизъм, който нищо добро не ни донесе[/quote]

Комунизмът си е мръсен, другарю, и съсипа съдбата на не един мечтаещ читател на списание Космос.
    Набийте си го най-накрая в чугунените чутури, каквото хубаво е имало преди 89-та, то е било ВЪПРЕКИ любимия ви строй, а не благодарение на него.

“In a world of 7 billion people, we, 500 million Europeans, will have to stick together, or European prosperity and values will both go down the drain” A.Merkel
  57. 57 Профил на Ерих Хартман
    Ерих Хартман

До коментар [#46] от "convince":

"...без и да олучат някаква промяна в мисълта и поведението си.

Аз Ти предлагам да наблегнеш сериозно на граматиката в писменият Ти български !

И като " Олучиш " мисълта си, заповядай отново тук, някой ден

)

58. 58 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

До коментар [#54] от "rosiraycheva50._":

Вярно е че сега всичко е залято с жълта преса. Но при Соца какво беше. Дело, Отечествен Фронт и другите какво бяха? 100% пропаганда, което е по-лошо от жълта преса.
    Космос беше нещо странно - 50% литературно 50% научно техническо списание. Аз поне не мога да се сетя за подобен аналог на запад (на Английски). Мисля че това беше защото чисто литературно списание трябваше да е строго контролирано а така миксвано с наука и техника беше малко по-свободно. Както и да е, беше страхотно попадение. Но едно попадение сред море от гадна Соц пропаганда. На запад си е имало и сега има реномирани и добре списвани издания. Жалко е че сега в България не може да се намери нито един богаташ от елита ни който да спонсорира такова издание. Което говори зле за елита ни. А и може би и публика вече няма. По наше време нямаше интернет! Нямаше Дискъвъри канала. Сега всичко което го имаше в Космос можеш да го намериш на нета, че и повече. Всякаква информация придружена със страхотни снимки. клипове или анимации. В Киндъл на Амазон има поне 100,000 фантастични разкази и романи за без пари.
    Друга са времената и дали това не е повече носталгия по младостта ни отколкото по Космос?

59. 59 Профил на Чардо
    Чардо

"" Космос" бе толкова интересен, че наистина си заслужаваше да бъде препрочитан. ""
    ===============
    Израснах с него , както и с Наука и техника за младежта и Авто-мото.
    И друго , в тях някак си липсваше явната политика ?

Вярвам, Господи, помогни на моето неверие! Марко гл.IХ,ст.24
  60. 60 Профил на Музар
    Музар

[quote#58:"Pontif А"]Жалко е че сега в България не може да се намери нито един богаташ от елита ни който да спонсорира такова издание. [/quote]

Едно научно + научно-популярно списание издават физиците "Светът на физиката". На хартия и в нета като pdf. Беше качено на сайта на Интитута по ядрени технологии (или както там му е пълното заглавие). По някое време го натириха в странен поддомейн. После на някакъв друг е-адрес...

Оп, пак си е на ИЯИЯЕ:

Гласът на разума е тих, но не се успокоява, докато не бъде чут." Бъдещето на една илюзия" Зигмунд Фройд
  61. 61 Профил на irons
    irons

Проблемът е, че днес няма кой да пише на високо научно ниво в такова списание. Списание 8 е пълно с разни абрадакадабри, конспирации и "доказани" псевдосензации.

Единствено "Знание" на ВВС държи фронта, но и там има секция "Астрология". НГ е добре, но нивото е спаднало през годините, а и за нашия пазар се ограничава с цифром и словом три статии на брой.

Така, че най-добре "Космос" да си остане в историята.

Между другото, според мен, логото му е едно от най-стилните, създавани някога, на световно ниво.

62. 62 Профил на Jessika
    Jessika

Списание "Космос" е легенда, институция, любима част от детството и юношеството, поне за моето поколение.
    Измежду станиците му се захласвахме по далечни звезди, безследно изчезнали кораби и научни открития.
    Смело кога да кажа, като авторката, че до голяма степен ме е оформило като личност.

Виктор Юго: „Общество, което не иска да го критикуват, прилича на болен, който не разрешава да го лекуват.”
  63. 63 Профил на serafin
    serafin

До коментар [#4] от "ironhorse":

Има тук-там такива клубове. Опитват се да съществуват хванати в клещите на бюрокрацията, неразбирането, липсата на помещения, липсата на финансови средства.
    Бидейки за известно време в много пряк досег с администрацията съм направо потресен колко много средства от нашите данъци се отделят за църкви (строежи, ремонти и т.н.), за пенсионерски клубове.... а за младите любопитни умове - стотинки или въобще без никакво внимание. Те са млади, имат интернет, каквото им трябва ще го научат или живота ще ги научи... Училищата и училищните настоятелства са заспали сън дълбок... И само тук-там някой ентусиаст, донкихотовец се опитва да прави нещо... И постига резултати въпреки всичко!

Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  64. 64 Профил на comandante  vs  либерални ентусиасти&корпократи
    comandante vs либерални ентусиасти&корпократи

До коментар [#28] от "Храбър":
    А ти как успяваш да не разчупваш догмите на професионален либерален ентусиаст и да търсиш червени демони на Мао , Салот Сар и Ленин на всякъде където има различно мнение от твоите канони?
    Кажи поне една добра дума за прекрасните карикатури които имаше в Стършел на Маргарет Тачър и Роналд Рейгън ????

65. 65 Профил на Nikolai Tsekov
    Nikolai Tsekov

Писал съм за Космос през 80-те, съвсем млад, в редакцията цареше изумителен демократизъм за онова време. Отказаха да публикуват само една статия статия и то по искане на цензурите от БКП. Понеже тематиката беше научно-популярна, можеха да се прокарват някои идеи за състоянието на науката на Запад. Имаше и провали, разбира се - като "откритието" на един неуравновесен човек, че един от спътниците на Колумб - Де Охеда, бил българин от Охрид и така сме имали принос в откритието на Америка. Испанското посолство тогава изпрати остра нота и измамническата публикация беше спряна след 2-3 издания.

66. 66 Профил на Български патриот
    Български патриот

Прекрасна статия. Мечтаехме да усвояваме Слънчевата система, да пътуваме до Сатурн, да тераформираме Марс, а какво стана? Невидима ръка промени пътя и вместо Космоса ни подхвърлиха Интернет, а вместо Марс ни дадоха айфон.

Да бъде проклета оная минута, когато е стъпил руски крак в нашата земя, когато се е произнесла за първи път думата освободителка и покровителка!...З.Стоянов
  67. 67 Профил на the_fat
    the_fat

Списание"Космос" и Списание "Млад Техник" бяха Библията и Старият Завет взети заедно.Нещо като в.Работническо Дело и
    в.Село...в които винаги можеш да откриеш и нещо неочаквано или интересно.Бях(ме) абонати за сп.Космос ,но доколото си спомням най интересната част бяха ......кръстословиците на последната страница.Това вероятно е заинтригувало и много други освен мен ревностни/суверенни купувачи и читатели на въпросното издание.Относно това доколко написаното в сп.
    Космос е научно достоверно или има някаква стойност(освен художественна измислица)..би могло да се дискутира.Но едно е
    сигурно-научно списание не е а и не е било замислено като такова-независимо от факта че много български "професори"
    или други ст.н.с.- направиха дисертации и професори едиственно цитирайки ......сп.Космос и в.Работническо Дело.
    Както и да е.И в моето таванско помещение в центъра на София -точно над апартамента ми имам много овехтели сп.Космос.Имам и сп.Пиф(старият и новият вариянт).
    .благодария за напомнянето от госпожа Гоцева...ще зема някой ден да се кача на "тавана" с една ботилка калвадос или ракия и
    и доизреша старите кръстословици от "Космос"...а защо не и да прочета някоя "научна" статия препечатана от кой знае къде
    Едиственното издание съ съгласието ЦК с гланцова хартия....

68. 68 Профил на 2.5
    2.5

До коментар [#35] от "simval":

Напълно прав сте! Правих подобна схема с "аргументи и факти" и "аганьок"(съжалявам за транслитерацията). Съветските издания бяха много по-евтини. Парадоксално, но тогава някои съветски издания бяха много по-свободни от родните...

I Want To Believe
  69. 69 Профил на serafin
    serafin

Невероятно списание!
    Повечето от материалите бяха с открит край. Почти всеки материал задаваше въпроси, на които да търсим отговорите!
    Космос ме "хвърли" в необятното море на научната фантастика.. С брата на съпругата ми се комбинирахме и събрахме доста, подвързани и готови да посегнеш към тях. Дори и сега има актуални статии, есета биографични очерци

Ако искаш нещо да НЕ бъде свършено създай комисия
  70. 70 Профил на Български патриот
    Български патриот

[quote#67:"the_fat"]Бях(ме) абонати за сп.Космос ,но доколото си спомням най интересната част бяха ......кръстословиците на последната страница.[/quote]

Ми толкова ти е бил акъла, затова кръстословиците.

71. 71 Профил на Jessika
    Jessika

Имаше едно списание, "Общество и право", пускаха доста критични материали плюс рубриката "От съдебните протоколи", можеше да се спука човек от смях. Да се абонираш за него беше подвиг.
    И да не забравяме любимия Стършел!

72. 72 Профил на Без коз
    Без коз

И "Орбита".

Народ, който избира корумпирани, самозванци, крадци и предатели, не е жертва! Съучастник е !
  73. 73 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#62] от "Jessika":

най се захласваха ..........по кръстословиците... "другото" бяха препечатки я от Наука и Жизнь я от Спутник я от някое друго
    издание от DDR ....НО КРЪСТОСЛОВИЦЕТЕ бяха върха ....много
    по сложни и интереи от тези във в.Поглед или Отечествен Фронт

74. 74 Профил на Български патриот

[quote#72:"Без соц"]"Орбита"[/quote]

Да, вестник "Орбита". И за него съм се редил на реповете на път за гимназията.

75. 75 Профил на Tademan
    Tademan

"Решава логиката" и "Логиката реши" ми идваха малко нелогично разкриваеми понякога, но нямаше интернет и Космос беше голям прозорец към света!
    "Паралели" май излизаше в четвътрък и по РП-овете ставаха опашки - изчерпваше се много бързо и се чудех, защо издателите не увеличават тиража, за да си увеличат печалбата, а хората да са доволни!? Веднъж цитирах Паралели на един изключителен учител (Карабойчев), а той ми обясни, че трябва да подбирам източниците си на информация! Бях потресен, а безграничното доверие в институции и авторитети - загубено! 1986г.

76. 76 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#75] от "tademan":

На мен любимият ми учител по онова време ми каза, че най-важното нещо което трябва да знам за "новият икономически механизъм" е, че всеки механизъм се чупи

77. 77 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

в къщи бяхме абонирани за "Наука и Техника за младежта", и в-к Орбита, освен това за руското "Квант" и сп. Математика.
    "Млад техник" и "Криле" си ги купувах сам от РЕП с джобните ми...
    А Работническо дело служеше основно за амбалаж и заместител на най-изключително дефицитната тоалетна хартия

78. 78 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#70] от "Български патриот":

[quote#67:"the_fat"]много български "професори"

Кръстословиците бяха много сериозни.Разбира се ако те интересвува повече какво е в списанието от отва какво казваше Корнел Киряк от Метроном.Твоят "а(ъ)къл незнам до къде се простира но явно си от тези които Космос е било единственното място за медитация.Е ааа.Понеже познавам и други такива като теб(теб не те познавам разбира се) но те са пенционери -една е от от БАН агроном ,един и досега действащ в СУ психолог и един в Канада...но този в Канада бе професор и в България па после 94 отиде в Англия там 6 години си изкара отново тапиите (без Космос разбира се) па после още 6 години асистент ,помощник и т.н. та сега е проф.
    догодина пенсионер.Той даже някакви публикации в Космос имаше-от къде ги бе преписал незнам ако ме питаш.Но иначе си
    беше нормален .....видимо съвсем в "ред" ..можеби и затова избяга в Канада.Но невярвам см.Космос да му е навредило.

79. 79 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Неутрално

Като гледам с какво умиление се припомнят Космос, ЛИК, Паралели, НТМ, Народен спорт, Старт, Стършел, Авто - Мото, АБВ, Антени.... ами то ще излезе, че по време на соца почти всичко можеше да се промъкне извън няколкото официоза

80. 80 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Неутрално

Продължаваме списъка - Орбита, математика, Млад техник... Който се сеща за друго, да продължава

81. 81 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#80] от "Митев":

[quote#80:"Митев"]Който се сеща за друго, да продължава [/quote]

Футбол Хокей

82. 82 Профил на Български патриот
    Български патриот

[quote#78:"the_fat"]Той даже някакви публикации в Космос имаше-от къде ги бе преписал незнам ако ме питаш.[/quote]

Не познавам Корнел Киряк нито Метроном. И какво значение има това? И въобще, защо е този словесен водопад със злобарски привкус? Разбира се, че по-голямата част от статиите са били преписани или преведени.

83. 83 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

До коментар [#79] от "Митев":

не виждам такова нещо. информацията беше подбрана, така че да не дразни комунистическата власт, и СССР беше световна сила номер едно във всяка област

84. 84 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

периодично имаше статии в които се описваше и светлото бъдеще

85. 85 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Весело

До коментар [#81] от "the_fat":

На Футбол-хокей бях редовен читател, но сега ми възникна един спомен. Той, как да кажа, е леко свързан с надхитряване на системата. Помниш, че учениците трябваше задължително да се абонираме за едно българско и едно руско издание. Имаше и каталог със заглавия. Там открих едно руско издание, чиито годишен абонамент беше някъде от порядъка на 45-50 стотинки. Казваше се Спорт за рубежом, беше четири малки (таблоидни) странички и в тях се събираше абсолютно цялата статистика от футболните първенства в Европа, плюс задокеанските НБА и НХЛ, барабар със някои статистики на играчите - точки, асистенции, голове, борби, чадъри и пр.

А с този абонамент никой копче не можеше да ми каже, защо не съм абониран примерно за Мурзилка или Комсомолская правда

86. 86 Профил на Xumpomo name
    Xumpomo name

между другото, като казах "светло бъдеще" се сетих за показаните наскоро севернокорейски футуристични представи.
    Нямате ли чувстовто, че са извадени от някое списание от седемдесетте

87. 87 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#82] от "Български патриот":

публикации.За "Западната"Наука всичко бе сведено до информация в разузнавателните институти и всичко ценно от "Запад" бе забулено в тайна или поради някакви "опасности" или поради "разработки".Но сп.Космос си бе като бг-"Плей Бой " по онова време защото Плей Бой за нас просто нямаше,по точно нямаше за мен и можеби за теб (не за Владо Живков или Тодор Славков )Та трябва(ше) да има нещо което ем да е жълто ем да се харесва на ЦК ем да не казва нищо на хората ...Та ето ти сп.Космос.Това че не знаеш кой е Корнел Киряк и Метроном ми говори най млко 2 неща....1.че си роден(а) доста скоро примерно ..или 2.ако си на окло 50 от четене на сп.Космос не ти е оставало време за друго....

88. 88 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#85] от "Митев":

след наппечатванет ода разфасоват вестника.Па и руските вестници меришеха по особенно не кат обългарските ,явно дънеха някакви други молекули в мастилата.....
    ps ква е твойта прогноза за довечера със Саутхамптон?
    според мен хикс 2:2 ....

89. 89 Профил на Pontif New Dnevnik SUCK
    Pontif New Dnevnik SUCK

Тъжно е че всички се просълзяваме по Космос което въпреки че беше чудесно списание само показва в каква информационна и културна пустиня израстнахме. Само за сравнение National Geographic се издава без прекъсване от 1888г. Добре поне че децата ми израстнаха с него. Някой по-нагоре спомена Pif детското издание на Френската Комунистическа партия. Беше почти невъзможно да се намери. През това време децата по света растяха с комиксите на Marvel - цели поколения бяха лишени от тази форма на разказ. Докъто ние гледахме за 50ти път шестте епизода на Ну Погоди децата по света гледаха хилядите епизоди на Дизни и Хана и Барбера. И това само за децата! Ако започнем да изброяваме какво нашите родители пропуснаха в живота си като музика, филми, книги, специализирани издания ... ще се депресираме съвсем.

90. 90 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Весело

До коментар [#88] от "the_fat":

Ти луд ли си бе
    Възможно е да има 4 гола, ама само в едната врата
    ... Абе не знам, не съм тотаджия, а само зяпач

91. 91 Профил на Митев
    Рейтинг: 1956 Неутрално

[quote#89:"Pontif А"]Но някой пък каза че като добавим към Космос още и Паралели, Наука и Техника и Авто-Мото и то .... почти нищо не ни липсвало. [/quote]

Някой не каза точно това, а само предположи, че носталгиците биха могли да извлекат този извод

Иначе сте съвсем прав, почти депресиращо е като си представи човек мащаба на ЗАВЕСАТА

Любопитството ни беше огромно защото живеехме в затворен свят. Още си спомням олющената зелена боя на кварталния Реп където ходех да си купувам Космос. За нас останалият свят беше почти толкова далеч колкото Марс и Луната и почти толкова възможно да идем там.

93. 93 Профил на the_fat
    the_fat

До коментар [#89] от "Pontif А":

За Пиф не си много "прав"...е зависи от кой район на София си.
    както навясъке по онова време и сега..май само за общинските кенефи беше свободно и без "връзки" но пък там те дебнат дърти педофили и загорели онанисти..

94. 94 Профил на Galata
    Galata

Старт, Паралели, Космос, Стършел, Антени...

"Büyük şeyleri yalnız büyük milletler yapar." K.Atatürk
  95. 95 Профил на tak40309320
    tak40309320

[quote#10:"SSmart"]СТрезов , къде си?[/quote]
    Хм... Къде съм наистина?

има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
  96. 96 Профил на tak40309320
    tak40309320

Качеството на "Космос" (и "Наука и Техника" и т.н) беше. че бяха списвани от интелигентни журналисти за интелигентна публика.
    Без формули, но не и за неграмотни.
    Това беше истинска научнопопулярна литература.
    Но беше само за социализма. Единствени допуснати "отвори".

Сега, който иска може да чете NGEO, да гледа дискавъри и т.н.
    По-техничните могат да четат и "Nature".
    Ами то само в сайта на бибиси има супер интересни статии.

има хора с много профили, има и профили които се ползват от много хора
  97. 97 Профил на stierlitz
    stierlitz

Бях в гимназията, когато прочетох в списанието стиха: "...окачил е земята на нищо."

98. 98 Профил на simval
    simval

До коментар [#58] от "Pontif А":

[quote#58:"Pontif А"] Сега всичко което го имаше в Космос можеш да го намериш на нета, че и повече.[/quote]

Много повече. Ако знаеш чужд език, особено английски, невероятно повече.
    Космос беше особено интересен едно време, защото половината от статиите бяха преводи от западни източници. Кой друг български вестник или списание от онова време можеше да си позволи подобно нещо.

99. 99 Профил на simval
    simval

До коментар [#89] от "Pontif А":

Да, така е, почти пълно затъмнение. Но не лунно, а съвсем земно. Живеехме в заграден, силно охраняван лагер. Социалистическият лагер.

ПП. Толкова им беше акълът, че сами си го кръстиха "лагер".

ППП. Благодаря на Господа Бог, че ми позволи да го надживея това отклонение от човешката нормалност, да видя, усетя и поживея в свободата.

100. 100 Профил на Уточнител