
© Бойко Боев
Срещата с Найджъл Мидълмис в Лондон - 2015
За първи път видях Найджъл Мидълмис на благотворителна среща в Лондон. От 1972 г. до 1975 г. той е бил учител по английски език в Русенската английска гимназия. 40 години по-късно подпомага ученици със здравословни и социални проблеми от това училище и продължаваше да е свързан с България. Всички участници в благотворителната среща, независимо дали и колко пари дариха за българските ученици, получиха подарък от Найджъл - негова електронна книга, в която беше събрал разкази и рисунки на британски пътешественици за земите, населени с българи през 16-ти, 17-ти, 18-ти, 19-ти и 20-ти век.
Внимателен и спокоен, Найджъл е приятен събеседник. Сигурен съм, че е бил любим учител на своите русенски ученици. Представям си, че за тях младият англичанин е олицетворявал Лондон и Бийтълс, както и че са му завиждали, че може да пътува и преподава, където си иска по света. С мисъл за всички български учениците и учители от онова време, предложих на Найджъл да се срещнем на 15 септември.
Найджъл не беше забравил на коя дата започва българската учебна година и хареса моята покана да ми разкаже своите спомени за живота в България и Русенската английска гимназия през 70-те години на миналия век. Застанали един срещу друг в пъб на гара Виктория, от където в миналото и днес тръгва английският Ориент Експрес за Източна Европа (Ориента), изглеждаме като пътници в един от тези влакове. Аз бях много любопитен, а Найджъл – леко изненадан да изчислим, че са изминали точно 40 години от края на учителстването му в България.
Карираната риза му придава неформален вид, но неговите обноски са елегантни. Още в началото на срещата разбирам, че макар този англичанин да познава училището и живота в моята България, той не прилича на никой от моите бивши учители и дори познати. Сещам се за Лорънс Арабски. Като Лорънс, веднага след завръшване на университета в Оксфорд, където учи чужди езици, Найджъл има желание за приключения по света. Само че за разлика от своя предшественик от началото на 20-ти век, Найджъл предприема своите пътешествия със своята съпруга, с която се запознава в университета.
В началото на 70-те години двамата, по онова време двадесет и няколко годишни, кандидатстват за учителски позиции в Британския съвет.
Получават предложение за работа в България
Приемат с голямо желание, тъй като са привлечени от понякога плашещите и мистериозни митове за живота в страните от Източна Европа, зад "Желязната завеса".
"Когато заминахме за България, Великобритания беше в икономическа криза", спомня си Найджъл. "Заради инфлацията, увеличаващите се цени на петрола и стачките, животът беше несигурен и труден. Едновременно с това, обществото беше либерално, чувстваше се духа на 60-те." Животът в България е пълна противоположност, тъй като "всичко сякаш следва правила и известна регулярност."
В първите дни от престоя си в България Найджъл е впечатлен от политическите лозунги "с бели букви на червен фон", прославящи Съветския съюз. В Ботевград анимирано неоново табло представя как Живков и Брежнев се "хвърлят в прегръдка". Липсва познатата от Лондон реклама по улиците. "Само големите държавни предприятия имаха реклама. Понякога във формата на стенописи, които покриваха големите сгради. Хората на тях ми изглеждаха квадратни и изкуствени, сякаш са машини, направени от инженери. По-късно научих, че това е характерно за стила на социалистическия реализъм", спомня си бившият учител. © Личен архив Найджъл Мидълмис от времето, когато е учител в България
При пристигането си в Русе през септември младите англичани заварват града мокър и кален. Дъжд вали няколко седмици и пешеходците вървят по дъски, за да се предпазват от калта на строежите в центъра. Найджъл е леко изненадан, че русенци приемат спокойно положението. Някои му казват със сарказъм: "Няма как – строим социализъм!"
"Не знаехме нищо за българите", признава Найджъл. "Във Великобритания бяхме виждали брошури за българския туризъм и ни беше направило впечатление, че българите на снимките не се смееха." Първите впечатления от публичните места не се различават от снимките. Продавачите в магазините и служителите са намусени и апатични. Често отговарят еднозначно с "Няма".
"Имаше дори виц", спомня си Найджъл, "че първата дума, която бебетата казват, е "няма", а не "мама"
За разлика от публичните места, в частните разговори между ученици, колеги и приятели ние много бързо намерихме изключителна топлота, гостоприемство, доброта и хумор."
"Какво си спомняте от Русе?", питам Нейджъл. "Моста на Дружбата, къщата на баба Тонка, корабите на Дунава, които откарваха вино за Западна Европа, колите Запорожец и Трабант...Имаше дори коли от преди войната. Но техническите умения на хората бяха забележителни. Спомям си, че в сервиза нямаха никакви проблеми за ремонтирането на Ситроена ми. Спомням си още, че по улиците на Русе се виждаха много хора с различни униформи. Спомням си манифестациите, особено тази на 24 май. Както и кооперативния пазар с вкусните зеленчуци от частните градини и лозета...", отговаря Найджъл с усмивка, която съм виждал и на лицата на моите родители, когато разказват за отминалите времета.
Искам да си говорим за английската гимназия в Русе. Виждам, че тази тема е любима на Найджъл. Когато в разговора ни, който се води на английски, той споменава гимназията, използва българските думи - "английската гимназия". Струва ми се, че за него тя олицетворява България.
"Буквално
всички мои български ученици бяха изключително умни
Те имаха невероятна памет. Ученето наизуст беше част от образованието в България по онова време. Някои можеха да научат за няколко часа дума по дума дълги уроци от учебника. Никога не бях виждал преди и след това подобно нещо. Това им помагаше в театралните постановки, които поставях заедно с тях в училището."
Любопитен съм как са го приели и за какво са си говорили учениците и учителите. "Първоначално учениците в своите черни и бели или сини и бели униформи ме гледаха сериозно. Вероятно не знаеха какво да очакват от учител с фамилия като моята (Middlemiss означава буквално "Средната госпожица"). Постепенно обаче започнаха да се усмихват", спомня си Найджъл.
Учениците рядко говорели за политика. Но се вживявали в правенето на сравнения, например, дали Туполев 144 е по-добър от Конкорд. Връстниците им в Англия не правели подобни сравнения и имали много бегла представа за живота в Източна Европа. Българските ученици също се интересували от всекидневния живот във Великобритания и от популярната музика. Молели своя учител да им сваля текстове на песни на Блек Сабат и Дийп Пърпъл. Те също обичали да го образоват за България – да говорят за красивите й планини и море, за историческите личности, лишенията по време на Османската империя. Найджъл приемал добросърдечно тези уроци от своите 14- и 15-годишни ученици.
"Имаше ли теми табу?", питам. Обяснява, че за политика рядко са говорили. После ми разказва за един разговор с директора на гимназията. Вероятно "комсомолец" (Найджъл казва думата на български), докладвал на директора, че докато преподавал урока за сравнителната степен на прилагателните (по- и най-) английският учител дал пример, казвайки, че часовникът на Биг Бен е по-голям от часовника на Кремъл. Директорът разбрал, че Найджъл нямал никакви намерения да прави скрити сравнения за политическите системи,
но въпреки това го предупредил да внимава и да избягва сравнения с Москва
Питам за други разлики между българското и британското образование. Найджъл казва, че в русенското училище дисциплината и редът били много големи. В английските уличища имало повече насилие и грубост между учениците. Освен това във Великобритания мотивацията за учене била в някои случаи по-слаба. Там някои ученици ходели на училище колкото да се научат как да попълват формулярите за социални помощи на своите родители.
Найджъл ми разказва за приятелското отношение на колегите си и тяхното гостоприемство. "Тъй като по телевизията много често нямаше интересни предавания, редовно ходехме на гости, прекарвахме вечерите си в разговори, игра на карти и други игри. В България научих Бонжур Мадам, най-добрата игра на карти за деца. Пеехме също стари градски песни. Пеенето в домашна среда ми харесва и в Англия продължих да правя това с моите приятели. Разказването на вицовете беше също много популярно. Спомням си един български виц от онова време: ООН направили следния екперимент: трима (двама мъже и една жена) италианци, французи, англичани и руснаци били настанени отделно на пусти острови. След една година изследователите на ООН се върнали на островите, за да видят какво е положението с тройките. На "френския" остров открили "ménage a trois" - французойката се била омъжила за единия от мъжете и била любовница на другия. Обитателите на "английския" стояли в отделните му крайща и чакали някой да ги представи един на друг. Мъжете италианци загинали на дуел за жената. А на руския остров, единият от мъжете бил избран за Генерален секретар на комунистическата партия на острова, а вторият за Първи секретар, а жената копаела в полето картофи."
Питам Найджъл дали се е променила представата му за Великобритания по време на престоя в България. "В България се осъзнах като британец и западен човек. Започнах да ценя повече демокрацията и пазарната икономика. Едновременно с това след русенската Английска гимназия
ми беше трудно да приема да съм учител в британската образователна система, тъй като тя не беше на същата висота
Като се върнахме във Великобритания съпругата ми и аз разказвахме много за България. Няколко години по-късно нейният имидж пострада много вследствие на смъртта в Лондон на Георги Марков, за чийто убиец се предполагаше, че е използвал чадър с отрова. Този чадър стана нарицателен. Приятелите ми се шегуваха: "Найджъл, ти да не криеш чадър под палтото си?"
Найджъл е бил в България през 2011 г. и разказва за срещите си с бивши ученици и колеги и пътуването из страната. В много отношения тя е напълно променена. Отбелязвам, че много британци живеят вече в България и го питам какво би им казал за нея.
"България е райската градина на Изтока с много културни богатства
В Европейския съюз тя е страната на трето място след Гърция и Италия по антични богатства от времето на траките, гърците, римляните и македонците. Човек може да научи от българите за винарство, за цветя и зеленчуци, тайните и удоволствията от икономически независимия "добър живот".Ако британците в България научат български, за тях ще се отворят много врати."
Питам също какво би казал на българите във Великобритания. Найджъл препоръчва да вземат всичко, което може да бъде полезно за България. Това не означава да си вървят от Великобритания, а да не остават България да бъде възприемана като Мисисипи на Европа (Мисисипи е най-бедният американски щат).
"Понякога българите се опрадават, че са малка страна", казва Найджъл, "но аз вярвам, че със своята култура, образование и природни богатсва, България би могла да се съревновава по значение със богатите европейски държави със по-малко население като Финландия, Ирланзия и Дания.
Ако искате да получите книгата на Найджъл Мидълмис и да направите дарение за учениците със здравословни и финансови проблеми от Русенската английска гимназия може да пишете на мейла на Найджъл - [email protected]
Бойко Боев е автор заедно с Десислава Дякова на блога Разходки из Лондон, чиято цел е да свърже българите с Лондон и лондончани."Разходки из Лондон" е нова рубрика и в "Дневник".
С вечен бан. Евроатлантическата демокрация е лъжа
Рейтинг: 968 Неутрално"Найджъл казва, че в русенското училище дисциплината и редът били много големи. В английските уличища имало повече насилие и грубост между учениците. Освен това във Великобритания мотивацията за учене била в някои случаи по-слаба. Там някои ученици ходели на училище колкото да се научат как да попълват формулярите за социални помощи на своите родители."
Осквернявам паметници и пропагандирам евроатлантически ценности срещу заплащане.Все едно сравнява социалистическото училище с днешното в България.
socialen
Рейтинг: 381 НеутралноА после било пещерен Комунизъм! Глупости!
Бях блокиран 73 пъти: 18.9-18.10; 12-15.9; 31.07-31.08; 25-29.07; 22.06-22.07; 12-19.06; 5-6.06; 25-26.05; 10-17.04; 5 -8.04; ... Пиша и в dnes.bgТози човек го потвърждава. България беше либерална страна.
murttle
Рейтинг: 925 НеутралноМного спомени нахлуха в главата ми при прочитането на този толкова интересен материал. Бях ученичка през 70-те, затова първата мисъл, която ми мина през ума, беше: "Колко ли са завиждали учениците на своя учител за свободата да носи дълга коса!" В онези години дългите коси при мъжете бяха на мода, но за нашите момчета това беше непостижима мечта. Редки щастливци успяваха да се измъкнат от проверки и забележки към края на учебната година и да разполагат с няколко месеца, заедно с лятната ваканция, за да поотгледат няколко сантиметра косица, с която бяха много горди. И която отиваше в небитието на 14 септември.
Колкото до качеството на образованието тогава - да, може би беше много по-добро, но, за съжаление, днешна България няма почти никаква полза от това.
shilliew
Рейтинг: 531 НеутралноИнтересен разказ през мирогледа на обикновен англичанин, лишен от предразсъдъци.
Пътешествието винаги е най-добрият начин да се опознават културните особености. Това обаче арабите мюсюлмани няма да го разберат.
bee
Рейтинг: 1135 НеутралноИзчетох интервюто с удоволствие. Винаги ми е било интересно да видя как изглежда България през погледа на някой чужденец.
" Истинската мярка за човека е как се отнася към този, който не може да му бъде полезен. "tvi63
Рейтинг: 221 ВеселоХм, отидоха им на козяците опорните точки, поне да беше казал за глада, че магазините не работеха в неделя, и че банани имаше само по коледа!
lz2
Рейтинг: 2536 Неутрално"В първите дни от престоя си в България Найджъл е впечатлен от политическите лозунги "с бели букви на червен фон", прославящи Съветския съюз. "
ПравописА е поле за изява на неграмотните!На които никой не обръщаше внимание! Тогава всички бяха артисти. Едно мислеха, друго говореха, трето и четвърто правеха! Спомням си на събрания, какви патетични речи за възхвала на труда хвърляха най-големите мързелани! Всеки се стремеше "да я докара от приказка"! А в къщи всички критикуваха, де когото сварят и което продължи и след 10.11., като прерасна в оплюване!
chicago514
Рейтинг: 2195 Весело"Имаше дори виц", спомня си Найджъл, "че първата дума, която бебетата казват, е "няма", а не "мама".Така беше в болшевишките държави."Понякога българите се опрадават, че са малка страна", казва Найджъл, "но аз вярвам, че със своята култура, образование и природни богатсва, България би могла да се съревновава по значение със богатите европейски държави със по-малко население като Финландия, Ирланзия и Дания."И ние вярвахме.
С вечен бан. Евроатлантическата демокрация е лъжа
Рейтинг: 968 Неутрално[quote#7:"lz2"]На които никой не обръщаше внимание[/quote]
Осквернявам паметници и пропагандирам евроатлантически ценности срещу заплащане.Също като днешните лозунги за евроатлантически ценности, толерантност, демокрация и пр. кухи фрази на западната пропаганда, които никой не приема насериозно.
yu22
Рейтинг: 1128 Неутрално..."Вероятно "комсомолец" (Найджъл казва думата на български), докладвал на директора"
мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...Те този знак е знаел, как се изкачват стъпалата до високите етажи...!!!
yu22
Рейтинг: 1128 Неутралнотози юнак, комсомолеца...
мнoгoниковият турист, имам 3-4 акаунта и 22 НИКА...yanne
Рейтинг: 993 НеутралноДо коментар [#3] от "murttle":
[quote#3:"murttle"]Колкото до качеството на образованието тогава - да, може би беше много по-добро, но, за съжаление, днешна България няма почти никаква полза от това. [/quote]май основната разлика е,че тогава учениците са наизустявали огромни количества информация,която после никога няма да ползват.
yanne
Рейтинг: 993 НеутралноДо коментар [#6] от "tvi63":
[quote#6:"tvi63"]поне да беше казал за глада, че магазините не работеха в неделя, и че банани имаше само по коледа! [/quote]Казва каква дума научват бебетата "няма" .
Читател
Рейтинг: 1371 НеутралноНа мен ми прави впечатление оценката, която дава за учениците си. С подобен талант България наистина може да бъда райска градина, но мафията и популизмът пречат това да се случи.
Ристьо
Рейтинг: 594 Веселоинтервюто ми хареса..
освободено от "редакторска намеса" , автентично и меланхолично
особено за тези ,които през 70-те са били ученици..
а сега гледат внуци
etty1
Рейтинг: 2282 Весело"Вероятно "комсомолец" (Найджъл казва думата на български)"
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinИзключително любопитна съм как е комсомолец на английски!
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2171 НеутралноДисциплина и учене на изуст никога не са произвели хора които могат да мислят самостоятелно.
California Über Allesпустиняк
Рейтинг: 532 Неутрално[quote#2:"socialen"]А после било пещерен Комунизъм! Глупости!
Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!Този човек го потвърждава. България беше либерална страна. [/quote]
Стига да не се правят сравнения с Москва, разбира се...
Българската образователна система е заимствала много от белгийската и немската най-добрите за своето време. Точно от 70-те започва копирането на съветската и резултатите са са налице едно поколение по-късно...
пустиняк
Рейтинг: 532 Неутрално"Ученето наизуст беше част от образованието в България по онова време. "
Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!Това е отличителнат черта на социалистическата система на образование, т.е. промиване на мозъци! Трябва да се помни какво тисе казва и да се възпроизвежда. Разбирането е без значение, а влизането в дълбочина и мисленето са забранени!
puknatastotinka
Рейтинг: 1337 ВеселоДа, интересни наблюдения, но да не забравяме, че това беше елитът на страната. Учениците бяха старателно подбирани след тежки изпити по математика и български. Ако, на такива деца позволиш и мислене извън рамките на учебника, те пак щяха да го правят на ниво.
И още, талантът на хората не е достатъчен да изправи страната на крака.
puknatastotinka
Рейтинг: 1337 ВеселоДо коментар [#19] от "barel":
Ислям и четене на Корана...
puknatastotinka
Рейтинг: 1337 ВеселоИ шериатът (диктатурата на пролетариата) на пророка Ленин, джихадът и световният халифат- износ на раволюция и победата на комунизма в целия цвят...
Virgin
Рейтинг: 701 НеутралноДо коментар [#19] от "barel":
Че сега да би да е нещо различно?
пустиняк
Рейтинг: 532 НеутралноДо коментар [#21] от "puknatastotinka":
Чайка - вожд и учител на Цацаров & Гешев. Не съм ЗА пРезидента а ПРОТИВ мафията и беззаконието да управляват в България!Асъл!
man_un
Рейтинг: 572 НеутралноПо него време английската бяха елитно училище и си личеше западното влияние, имах приятели, които знаеха всичко за битълсите и ролинг, имаха плочи и записи, направиха и приличен китарен състав. Щом тогава ченгетата са се съгласили тоя пич да им бъде учител, няма начи да не са се сетили, че ще ги научи и на други неща.
Роси
Рейтинг: 7912 Неутрално"Освен това във Великобритания мотивацията за учене била в някои случаи по-слаба. Там някои ученици ходели на училище колкото да се научат как да попълват формулярите за социални помощи на своите родители."
Как се менят времената.Сега много от завършилите в България не могат да си напишат правилно дори молба за работа.
Николай Теллалов
Рейтинг: 434 НеутралноМного интересна статия
властта ражда паразитиПубликувано през m.dnevnik.bg
Geoimg
Рейтинг: 711 Неутрално[quote#4:"shilliew"]Интересен разказ през мирогледа на обикновен англичанин, лишен от предразсъдъци.
*Лауреат на Нобелова награда! ГРАЖДАНИН! БЕЗПАРТИЕН!!!Пътешествието винаги е най-добрият начин да се опознават културните особености.[/quote]
[quote#4:"shilliew"]Това обаче арабите мюсюлмани няма да го разберат. [/quote]
Сравни двата текста..., ако можеш.
mrtosh
Рейтинг: 541 НеутралноИнтръстинг стори.
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#18] от "barel":
и здравеопазването ( нароилите се за кратко време частни болници).
"Точно от 70-те започва копирането на съветската и резултатите са са налице едно поколение по-късно..."
Сегашното трагично състояние на българската образователна система е резултат на усилията на новите български управляващи през последните 15-ина години, а не на някакво копиране на съветската система. Като се почне от промените на закона за висшето образование през 1999г. от СДС в частта за акредитация на учебните заведения, което доведе да появата на десетки нови измислени висши училища без достатъчно сериозна техническа и преподавателска база, мине се през принципа "парите следват ученика", въведен от министър Даниел Вълчев по времето на управление на НДСВ, което доведе до това учителите да не могат да кажат "гък" на някой и да го тикат да завърши, защото ще загубят дотацията за неговата бройка, стигне се до ГЕРБ-аджийските порнографски закони на министъра-боксьор-египтолог за развитие на академичния състав в края на 2009 ( довел до това Сульо и Пульо да защити докторска дисертация), и се завърши сегашното ГЕРБ-аджийско лобистко законче за училищното образование, което защитава определени интереси, подобни на тези в енергетиката ( нароилите се централи за "зелена енергия"
Та стига сме се оправдавали с някакви съветски системи, сегашното състояние е резултат на собствени български усилия.
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноИ как точно сме копирали съветската система през 70-те и 80-те, та резултатите станали видни едно поколение по-късно?
Аз съм възпитаник на българското образование през 70-те и 80-те и нямах никакви проблеми да се реализирам в САЩ по специалността си ( ИТ) веднага след като имигрирах през 1997. Познавам лично десетки българи от моето поколение, които работят не само като ИТ специалисти, но и като икономисти, лекари, дори учители, в Северна Америка. Мога да кажа, познавайки работата на мои приятели като учители в уж елитни в момента български училища, че нивото на образование през 70-те и 80-те е с класа над сегашното ниво на образование.
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#25] от "man_un":
"Щом тогава ченгетата са се съгласили тоя пич да им бъде учител, няма начи да не са се сетили, че ще ги научи и на други неща."
Беше масова практика Британския съвет да изпраща английски учители в българските английски гимназии през 70-те и 80-те. Имаше и французи във френските гимназии. Така че изглежда тогавашните ченгета не се страхували толкова от прословутото "западно влияние", щом позволяваха всичко това. Всъщност тогава не ченгетата решаваха ( както е сега!), а Политбюро на ЦК на БКП.
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноСегашните калинки обичат много да разказват измислени истории за образованието през 70-те и 80-те - как само децата на баш-комунистите учили в хубавите училища, а всички останали духали супата. Аз съм завършил математическа гимназия и в нашия клас нямаше нито едно дете на баш-партиец или висш представител на властта. Всички влязохме с изпит по математика, а познавам и родителите на останалите мои съученици - всички бяха обикновени хора ( служители, работници и пр.) - половината с висше, половината със средно образование.
kirsner
Рейтинг: 861 Неутрално"Едновременно с това след русенската Английска гимназия
ми беше трудно да приема да съм учител в британската образователна система, тъй като тя не беше на същата висота"
Човекът ясно и безпристрастно си казва мнението. Калинките няма да го запомнят, ама поне да го прочетат.
daam
Рейтинг: 1210 НеутралноМного интересно и някак мило.
човекът е много добронамерен към българия. За съжаление през последните десетилетия взехме възможно най-лошото от Запада, без да запазим някои добри неща, които сме имали, като качественото образование
Realistka
Рейтинг: 1341 НеутралноДо коментар [#30] от "kirsner":
The best way out is always through Robert Frost[quote#30:"kirsner"]Сегашното трагично състояние на българската образователна система е резултат на усилията на новите български управляващи през последните 15-ина години, а не на някакво копиране на съветската система[/quote]
Атакуването на българската образователна система от комунистите започва много скоро след идването им на власт - 9 септ. 1944 г. Но образователната система е консервативна по своята същност и резултатите от съсипването й започва да се чувства осезателно чак през 70-80-те години!
По този въпрос трябва да се чете забележителния труд - книгата на Весела Чичовска "Политиката срещу просветната традиция", чието първо издание е от 1995 г.
citoyen
Рейтинг: 832 НеутралноБезпристрастно, точно, с хумор. Така се изразява един чужденец. при това британец, за България. Никакви фантасмагории, никаква плява, никаква предубеденост. За разлика от форумното мнозинство, което тогава или не е съществувало или е ходило право под масата, но ''компетентно'' се изразява за миналото.
fribble
Рейтинг: 389 НеутралноПри комунизма едно е било да имаш английски паспорт в джоба, съвсем друго е ако си бил с български. Това е като да сравниш човек който е в затвора по работа и е свободен да си отиде когато поиска, със затворник, който не може и до вратата на затвора да припари.
takeshi303
Рейтинг: 754 НеутралноТрябва да се спомене , че британеца е бил учител в най елитното училище в цялата област събрало талантите на едно място, и е естествено да е възхитен от децата и да няма база за сравнение с британските училища , които е виждал, я да беше сравнил нивото на двете системи , ако беше преподавал в някое СПТУ. Ако сега сравним нивото на гимназията в която е бил с британските училища , нивото пак ще е в полза на нашето училище , е и британците имат няколко елитни частни колежа , които са на нивото на нашите елитни училища или може да са и малко по добре , но не толкова , че да има съществена разлика. Нашите ученици хванат ли британците в природните науки, математика или информатика им късат шушоните както и когато ги срещнат.
fribble
Рейтинг: 389 Неутрално"часовникът на Биг Бен е по-голям от часовника на Кремъл. Директорът разбрал, че Найджъл нямал никакви намерения да прави скрити сравнения за политическите системи,
но въпреки това го предупредил да внимава и да избягва сравнения с Москва"
Но ако това сравнение е било използвано от български учител, наказанието щеше да е неизбежно - изпращане в друго училище някъде в дълбоката провинция, поставен под наблюдение.
fribble
Рейтинг: 389 Неутрално[quote#7:"lz2"]Найджъл е впечатлен от политическите лозунги "с бели букви на червен фон", прославящи Съветския съюз. "
На които никой не обръщаше внимание! Тогава всички бяха артисти. Едно мислеха, друго говореха, трето и четвърто правеха[/quote]
Е те тия същите "артисти", с натрупания от тогава опит, сега управляват България.
Realistka
Рейтинг: 1341 НеутралноДо коментар [#40] от "fribble":
The best way out is always through Robert Frost[quote#40:"fribble"]Но ако това сравнение е било използвано от български учител, наказанието щеше да е неизбежно - изпращане в друго училище някъде в дълбоката провинция, поставен под наблюдение.
[/quote]
Не знам дали и някакво по-сурово наказание е нямало да отнесе въпросният учител....
Аз сега чета "Свидетели" (сборник), който са спомени на хора , прекарали по няколко години в "Белене" и в "Слънчев бряг"...
Потресена съм! Как и защо са изпратени - за нищо! Как и защо са оцелели - само Господ знае...
Нямам думи!
Издание на в."Демокрация" 1992 г.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#42] от "Realistka":
Ами да ти пусна едни песнички, на съветско-руските концлагеристи и то днешни. Там има хора с 30 - 40 годишни присъди, което си е една дива глупост, щото след 8 си ставаш друг и невменяем...
И до днес Сибир е пълен със затворнически лагери, като голяма част от хората там са още от времето на Брежнев, Горбачов, Елцин и естествено Путин!
https://youtu.be/qks8jPlRmsA
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#36] от "Realistka":
Това е самата истина!
Всичко се фалшифицира и литература и география и история за да се издикара в услуга на тоталните комунодържавни монополни експлоататори.
Но през последния четвърт век се постигна и една супер развала под дейното или пасивно съгласие на пост и нео комуноиди, които си останаха на всички нива в "образователната система" и я ликвидираха напълно
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#36] от "Realistka":
В България се раздадоха маса грантове, с които се написаха всякакви книги. И продължават да се пишат. Които обясняват, че за всичко са виновни само комунистите - за времето, за зимата, за образованието, за театъра, за операта, за кишата, за циганската престъпност. А от тогава минаха почти 30 години. Сега същите грантаджии обясняват като проститутки колко добре е всичко, което се случва покрай нахлуването на многобройни "мигрантски" орди от Азия и Африка. И продължават да пишат книги по въпроса.
Като дискутираме образованието, аз говоря с факти, а те са видни - промяната на кой закон през коя година до какво конкретно доведе.
Иначе грантаджийски локуми, които се консумират от 10 човека на места почва, всеки може да разтяга. В България през последните години който не се е хванал, той не е написал книга или не е защитил дисертация.
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноИ в нашата английска гимназия имахме учители от Англия.Става въпрос за началото на 90 е години.На нашият клас преподаваше една рижа англичанка Барбара Джоунс.Беше много свястна и даже се омъжи за един ученик от по-горен клас.
Veli
Рейтинг: 381 НеутралноЕзиковите (както и математическите гимназии и паралелки в общообразователни училища) приемаха ученици след тежки изпити и класиране по бал. Там наистина попадаха ученици с възможности доста над средните. Качеството на образование там и в масовите училища изобщо не може да се сравнява. Също така досегът с учители чужденци (най-много бяха в Немската в София, че бяха "наши" немци от ГДР) оставяше отпечатък. От тези училища почти нямаше неприет от 1ви път студент.
Аз лично със знанията си по математика взех почти без допълнително учене първите 2 изпита по математика във ВУЗ. Но дори в нашата елитна софийска гимназия имаше голяма разлика между нивото на знания на учениците в обикновените и в математическата паралелка (от нашия клас от 34 влязоха да следват веднага 32, а от съседния от 34 - 2ма), тъй че трябва да се отчитат тези особености на образователната система при социализма...
Знанието на езици допълнително отваряше кръгозора (в руските книжарници можеха да се купят издания на английски на непреведени автори - Фитджералд, Хемингуей, Селинджър, Агата Кристи...
Veli
Рейтинг: 381 ЛюбопитноДо коментар [#45] от "kirsner": Много ми е странно как човек работещ в ИТ в щатите има време да следи и коментира българската преса, раздаваните грантове и книгите, дето са написани по поръчка, за до обвиняват комунистите...
Да не би и вие да получавате "грантове" за участието си в дискусията?
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#48] от "Velichka Draganska":
Нещо като хоби ми е ! Някой ходи да тича, друг ходи на хваща риба, а аз се занимавам със социални теми. И не, не получавам грантове. $125,000/year заплата ми е напълно достатъчна.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#45] от "kirsner":
Я кажи, червенкиршнер, как трябва да бъде, като преди, нали?
Та твоите хора образуваха обществено-социален тумор в мозъците на 10 български поколения!
Как си я представяш работата?
Не 30, ами 300 години ще се помнят тези престъпления, тази анормалност и тотална експлоатация на хора от държавния монопол, образуван от едни психопати, по подобие на съветския само със сервилно-манипулативна цел на която са способни едни марионетни проституиращи.
ИЗКАРАХА ДОБРИ ПАРИ, ама нещо все не им стигат, та на три пъти грабят отново България, горе долу през 10-тина години!
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДНЕС всеки завършваш или неуспял да завърши средно образование или е потенциален емигрант или потенциален криминогенен.
Тогава беше различно, защото масите от завършващи средни и висши училища ставаха само за експлоатационен мат'риал(по Борисов), живеейки зад бодливата тел на кльона и бетонните стени на един лагер, наречен социалистически!
Без нормални доходи, но компенсирани с перманентни липси, както материални, така и естествено емоционално ориентирани, както чрез устави изабрани, така и чрез законови норми изработени нарочно от престъпни наглеци, за да се предпазят и приспособят.
Доналд Радев
Рейтинг: 427 Неутрално[quote#17:"Pontif А"]Дисциплина и учене на изуст никога не са произвели хора които могат да мислят самостоятелно.[/quote]
"Америка преди всичко" означава "Майната му на останалия свят"Дисциплината я имаше в елитните гимназии (френска английска и т. н.). В някое СПТУ в провинциално градче, дисциплината хич не бе въздигната в култ. Е, имаше задължително носене на ученически униформи, но това в определена степен бе и икономически оправдано, защото учениците особено ако са от бедни семейства нямат пари за скъп гардероб. А униформата тушира тези различия в стандарта. Нямам спомен да са ни ръчкали да зубрим. Не че зубрачи не е имало, но те бяха обект на подигравки от съучениците си.
сидер
Рейтинг: 2664 Любопитно[quote#33:"kirsner"]Сегашните калинки обичат много да разказват измислени истории за образованието през 70-те и 80-те - как само децата на баш-комунистите учили в хубавите училища, а всички останали духали супата. [/quote]
Само едно ще ви попитам. Знаеш ли какво означава Механотехникум и след като отговорите, може да продължим дискусията между син (моята особа) на безпартиен жител на България. И син (ваша милост) на най обикновен партиен член на БКП, какъвто със сигурност е бил и вашият баща и майка
biss Mark
Рейтинг: 1418 НеутралноАз си спомня моите учители по "В" уроци в Пловдивската английска: Саймън Браунинг и Джудит Спространова. Джудит си живееше в България, а Саймън остна в БЪлгария.
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Поздрави на всички от ELS Plovdiv.
biss Mark
Рейтинг: 1418 Неутрално[quote#12:"yanne"]май основната разлика е,че тогава учениците са наизустявали огромни количества информация,която после никога няма да ползват. [/quote]
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Чужд език се учи наизуст. Още си спомням части от уроците в подготвителен клас. А някои мои съученици си спомнят и Dafodils на Wordsworth. Поздрави и на тях.
biss Mark
Рейтинг: 1418 Неутрално[quote#20:"puknatastotinka"]Ако, на такива деца позволиш и мислене извън рамките на учебника, те пак щяха да го правят на ниво. [/quote]
. Много добър. Така ни предаде урока за матриалистите и идеалистите и за гностиците и агностиците, че после половината клас беше сигурен че идеята е предшествала материята.
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Имахме учител по "Обществознание" с неземен прякор
LK
Рейтинг: 488 НеутралноДо коментар [#6] от "tvi63": Ами че човекът си казва за дефицита:
Mt"Имаше дори виц", спомня си Найджъл, "че първата дума, която бебетата казват, е "няма", а не "мама".
Явно не сте прочели внимателно...
LK
Рейтинг: 488 НеутралноДо коментар [#55] от "biss Mark": DAFFODILS се пише с две F!
Mtbiss Mark
Рейтинг: 1418 Неутрално[quote#58:"Martina"]До коментар [#55] от "biss Mark": DAFFODILS се пише с две F! [/quote]
Crede quod habes, et habes. Sed etiam melior, puto.Знам ... съжалявам.
Chivalry
Рейтинг: 221 Весело"богатите европейски държави със по-малко население като Финландия, Ирланзия и Дания. "
Новият шрифт на "Дневник" е бижу.Ирланзия...
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#53] от "сидер":
"Само едно ще ви попитам. Знаеш ли какво означава Механотехникум и след като отговорите, може да продължим дискусията между син (моята особа) на безпартиен жител на България. И син (ваша милост) на най обикновен партиен член на БКП, какъвто със сигурност е бил и вашият баща и майка "
Баща ми и майка ми никога не са били членове на БКП . ( Нито на БЗНС). Дядо ми ( по бащина линия) имаше малка мелница, която я одържавиха, ама не орева ортакъка, че е репресиран.
А аз няма да си губя времето да отговарям на неграмотници като теб, които не могат да съчетават времената в едно изречение (ето как си го написал: "Само едно ще ви попитам. Знаеш ли какво означава Механотехникум и след като отговорите..."
Ти даже не си грамотен, бе , к.ре!!!
kirsner
Рейтинг: 861 НеутралноДо коментар [#50] от "convince":
Ауууу, чичко милиционер се надървил и извадил листчето със заучените милиционерски фрази.
А, бе, кретен селски, в квартала, където живея, само средната годишна property tax е повече от цената на твоята въшлива панелка! На жена ми само гащите от Intimint струват повече от цялата ти холна гатрнитура! Какъв антикомунист си, бе, бозук?! Какъв десен си ти, бе, миризливец? Десен ти е изгнилия калник на 20-годишния "Гоуф", бе, идиот! Да'геа селянията булгурска, да'геа! Десни с 500 долара месечна заплата нема, бе, кретен селски! Като сте толкова отворени, що не дойдете тук в най-капиталистическата страна, ами си навирате парцалите в тая селска балканска мизерия, а?
edin drugii
Рейтинг: 2356 НеутралноДо коментар [#25] от "man_un":
английската и сега са елитно училище ,а по него време си спомням наистина имаше такива англичани да подготвят отрочетата на местните комунисти да знаят английски , наистина ,те първи поеха на запад и си оправиха живота , и сега и сега тези дето останаха тука ,са много зле финансово ,но които успяха да си измъкнат децата ,са добре
edin drugii
Рейтинг: 2356 НеутралноДо коментар [#32] от "kirsner":
точно така е , правилни коментари по въпроса ,и аз съм завършил МГ , също от семейство на прост техник , реших 2 месеца преди завършването да уча медицина ,въпреки ,че всички роднини бяха инженери ,е ,кандидатствах ,влезох от раз и сега съм прост селски доктор , но това е друг въпрос , вярно е МГ даваха много добро образование ,е ,не на нивото на АГ в града,където учеха децата на партийните босове , наскоро сина ми завърши същата Англииска гимназия в Русе ,пълна порнография ,ниско ниво ,даскалите неподготвени и мнооого арогантни ,всякаква липса на внимание към децата и пълно безхаберие за подготовката им , с много частни уроци нямахме проблеми и сега е студент ,но второто си дете няма да дам в АГ .
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноДо коментар [#64] от "edin drug":
Значи даскалите са виновни?А дали пък в самите ученици не е проблемът?Поради демографската криза в тези елитни гимназии влизат ученици с доста посредствени възможности.Съпругата ми е преподавател в езикова гимназия та съм наясно с някои неща.Според нея учениците могат да се разделят на 4 категории-1.Свръхумни деца,които рязко се отличават от другите -такива са единици 2.Деца с желание да учат,които залягат над уроците и на 99 процента продължават във ВУЗ,в повечето случаи в чужбина 3.Мързеливи и разглезени деца на богати родители,които знаят,че тате ще им уреди живота и не си дават зор да научат нещо. 4.Мързеливи деца на бедни родители,които имат най-малка перспектива в живота.
Докато когато аз учех в края но 80-е години и началото на 90-е повечето ученици бяхме от една категория-деца с желание да учат и се доказват.Нямаше гении,а дори и децата на видни партийци яко учеха.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#65] от "robocop1":
Е какво научихте, тогава? Защото нещо днес нещо, резултат няма никакъв...
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноДо коментар [#66] от "convince":
В смисъл?Какъв резултат имате предвид?От 26 съученика всичките имаме приличен стандарт на живот.Естествено повечето са в чужбина.
malart
Рейтинг: 792 НеутралноЕдно нещо все още е необходимо да се промени - ученето наизуст. Безполезно и увреждащо
malart.blog.bgconvince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#67] от "robocop1":
Може би не желаете нарочно просперитета на България ли що ли?
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноДо коментар [#69] от "convince":
Какво точно се опитвате да ми кажете?
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#70] от "robocop1":
Сам изтъквате изключителни способности и интелигентност, както на съучениците си, така и Вашите индивидуални.
Какво стана с тях, със способностите, ползвайки ги само лично ли, или са се оказали нетрайни, за да ги приложите, по-успешно обществено значимо.
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноДо коментар [#71] от "convince":
От моите съученици има лекари,зъболекари,инжинери,бизнесмени,служители в престижни компании,учители,юристи/какъвто съм и аз самият/.Всички те са почтени граждани на обществото,плащат си данъците и не вършат престъпления.Не са политици ,та да влияят на обществените процеси.Какво повече трябва да направят?Явно имате желание да се заяждате с мен,само не мога да разбера от какво е продиктувано.Обиждате мен и моите съученици,че не сме постигнали никакви резултати,без да познавате нито един от нас.Какви точно резултати да постигне един човек,освен това да е професионалист в това,което върши,да си плаща данъците и да не върши престъпления?
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#72] от "robocop1":
Как съчетавате толкова професии наведнъж, може би това е възможно само извън страната?
musashii
Рейтинг: 754 НеутралноДо коментар [#73] от "convince":
Какъв ви е проблема?Дискусия ли ще водим или само се заяждате.Какво точно не ви харесва от това,което съм написал?Сигурно ако бяхме деца на видни комунистически партийци и сега бяхме български бизнесмени или политици щяхме да сме ви по вкуса.Ама за ваше съжаление не сме такива,а хора ,които сами си пробиват път в живота.И да повечето са в чужбина,защото тук управляват хора като внучката на член на Политбюро или синът на шефа на Софийската пожарна през комунизма.
convince
Рейтинг: 1234 НеутралноДо коментар [#65] от "robocop1":
Просто виновни деца за лошото образование няма и ако има това е в грешните методи, постановки и безхаберието на учителите, Винаги учителите са виновни, винаги!
Както и законовите постановки и норми, като изисквания неприспособени или неподходящи за различните деца, към които трябва да се подхожда по различен начин, но къде ти...
Вие сте късметлия, както и вашите съученици, защото сте се нагодили към някакви общи изисквания или сте попаднали на добри и всеотдайни учители.
the only easy day was yesterday
Рейтинг: 277 ВеселоДо коментар [#3] от "murttle":
О, само косите ли беше
ами полите, брадите а преди това тесните гащи...
Много млади хора избягаха на запад след фестивала в София 1968 г. прикрити всред западните туристи и режима не можа да го преживее
boby1945
Рейтинг: 832 ВеселоДо коментар [#76] от "courtroom":
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....А посмалаи манго.....
Това си е твое свободно съчинение, особено прилагателното "много"! Вероятно под много разбираш 2-3 твои познати!!
Апропо, за разлика от днес, границата на България се охраняваше много строго, без днешните номера.... 30 сирийци гепани в София.....
boby1945
Рейтинг: 832 Весело[quote#18:"barel"]Точно от 70-те започва копирането на съветската и резултатите са са налице едно поколение по-късно...[/quote]
Don't worry, be happy now! Boby said. ЕС е вреден за вашето здраве, дръпнете сиджимката овреме, да не плачкате като 1944 година....не си измисляй, не смучи от палчетата! Риформите в българската образователна система започнаха още 1954-57 и в 70-те вече бяха реализирани 300%.....
nigelm
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#16] от "etty1":
You're quite right, there's no common translation of "Komsomolets" except for the rather clumsy "member of the Komsomol". And your implication is right, too, that using the native word doesn't really demonstrate an exceptional knowledge of Bulgarian ....
nigelm
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#17] от "Pontif А":
An interesting point. I think I admired the students' ability to memorise as a key skill for learning a language in a serious and intensive fashion. In Britain in those days the emphasis on "creativity" became so great that students lost in part the capacity for the important mechanical aspects of language learning. They forgot the importance of just sitting down and repeating something to yourself until it becomes second nature. There's no room for creativity when you're learning the correct forms of, let's say, the pluperfect tense or 20 key phrases for negotiating agreement. It's when you've learnt them by heart that the creativity begins. At least that's what I feel, and that was my experience as a language learner myself. Izvinete, molya, che ne mozhah da kazha vsichko tova na balgarski; mozhe bi i as ne nauchih Vash ezik dostatachno na izust
nigelm
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#20] от "puknatastotinka":
Personally I think you're right to say that talent and intellectual ability are not enough to put a country back on its feet. Perhaps you also need a strict rule of law which allows for and encourages entrepreneurialism without permitting unfair advantage. And you need somehow to have a framework which encourages the brightest people to stay in, or return to, their homeland and do their very best in the circumstances. Yes, easier said than done... But I was saddened by the statistic that there would be only 5,000,000 Bulgarians in Bulgaria by 2030...
nigelm
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#20] от "puknatastotinka":
Personally I think you're right to say that talent and intellectual ability are not enough to put a country back on its feet. Perhaps you also need a strict rule of law which allows for and encourages entrepreneurialism without permitting unfair advantage. And you need somehow to have a framework which encourages the brightest people to stay in, or return to, their homeland and do their very best in the circumstances. Yes, easier said than done... But I was saddened by the statistic that there would be only 5,000,000 Bulgarians in Bulgaria by 2030...
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2171 НеутралноДо коментар [#80] от "nigelm":
First I am flattered that you took time to comment on my post and I want to share several thoughts related to this topic.
California Über AllesHello Nigel, I will respond in my bad English so you will never feel bad about your bad Bulgarian.
I am not against the discipline that memorizing instills into the students. After all the making of a genius is 90% hard work and discipline and 10% talent. I get that.
The problem was that in Bulgaria around that time this method was used to suppress free thinking. I do not know to what extend you felt it, but believe me - it was present all the time.
If that method was limited only to language studies - OK. But it was applied to pretty much all aspects of life. This is the dogma, this is the opinion of the Communist party, study it by hart and you better not question it or try to analyze it because you will get in trouble. And people did get in trouble!
I understand that you are a kind man. That for you mixing into the politics of my country seems like a bad taste. And that is OK. But as educator please, consider that the truth can only thrive if we are allowed to have a discussion and criticize. (critical thinking)
Memorizing is a tool, just like logic, synthase and analysis. We need this skill in order to reach quickly to facts and methods when we need them. But I still think that our ability to form an opinion and defend it intellectually is paramount. And that what was lacking in our educational system at the time.
puknatastotinka
Рейтинг: 1337 ВеселоДо коментар [#81] от "nigelm":
This is exactly what I had in mind!
Огнян Тодоров
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#83] от "Pontif А":
Абсолютно съм съгласен с вас,и това е още едно доказателство че хората които не са го преживяли е много трудно да го разберат,няма значение дали са чужденци или пък младите хора в Б-я.Трудно е да се обясни по простата причина че си беше пълен идиотизъм.
Pontif New Dnevnik SUCK
Рейтинг: 2171 НеутралноДо коментар [#85] от "Огнян Тодоров":
California Über AllesНа мене много пъти са ми казвали в училище - абе научи това което пише в учебника и недей да разсъждаваш много.
По литература се пишеха "теми" което не е нищо друго освен есе. Не случайно имаше "развити теми" Учителите не оценяваха способността ти да мислиш и анализираш а способността ти да запомниш какво се казва в "равитата тема" Не дай Боже да напишеш нещо което е различно от утвърдената линия на партията. Втория критерии за оценка беше правописа. Никога на съм чул учител по литература да говори за стил и красота на езика. За различни начини на изказване за различна стилистика.
Затова и литературата по времето на Соца беше пошла и деривативна. Можеш да харесваш Богомил Райнов само до момента в който прочетеш един роман на Чандлър.
Понеже нямаше и най-малко уважение на езика, затова и нямаше нито един оратор в България. Аз не бях запознат с това изкуство докъто не емигрирах в Америка преди около 30 години и след като научих Английски достатъчно, чух една реч на Марио Куомо - губернатора на Ню Йорк по това време. По-късно слушах запис на речта "Имам мечта" на Др. Марин Лутър Кинг. Бях сам в колата си и се хванах че докъто слушам ми течат сълзи. Аз не съм черен и нямам никъкво отношение към борбата за граждански права в Америка, но бях развълнуван от самата реч от красотата на езика. Такова нещо в България нямаше и съм сигурен че и досега няма.
И това е само когато говорим за езика! А в колко други области на човешкото познание и душевност е нанесена вреда ...
Росен Радославов
Рейтинг: 1805 НеутралноДо коментар [#6] от "tvi63":
в двубоя между Цветната телевизия и Черно-белия хладилник... печели винаги...хладилника...сеш'се...ХЛАДИЛНИКА! o_sando[quote#6:"tvi63"]поне да беше казал за глада, че магазините не работеха в неделя, и че банани имаше само по коледа! [/quote]
Каза, ама си нямал търпение да прочетеш цялата статия.
Няма да ти пусна цитат.
etty1
Рейтинг: 2282 ВеселоДо коментар [#79] от "nigelm":
“The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Daniel J. BoorstinI am grateful for your kind reply, Nigel, and for your frank love for Bulgaria, which appears in the interview!
Valentina Stoyanova
Рейтинг: 5 НеутралноАз съм ученичка на Найджъл и Приска Мидълмис от онова време в русенската АГ и получих това интервю по мейла от Роси Миновска, за което много съм й благодарна. Благодарна съм и на английските ми учители, които в онези мракобесни години в родината ни успяха да ни отворят очите за цивилизования свят и да ни научат на литературен британски английски език. Поздрави, Найджъл! Поздрави и на всички съученици. Всички сме се реализирали професионално, така че хейтърите със заядливите коментари да не берат грижа. Даже и "парашутистите" влязоха в пътя още в подготвителен клас. Живи и здрави!
nigelm
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#89] от "Valentina Stoyanova":
Dear Valentina
"Privet" to you too!
It was very nice to hear from you after all these years.
Sending you and Rositsa warm wishes.
Nigel