Когато доброволците си направят бизнес план, или кое е общото между сресаните кучета и гмуркането

Когато доброволците си направят бизнес план, или кое е общото между сресаните кучета и гмуркането

© Български център за нестопанско право



Парцалени кукли, шарени свещи и сапуни, плетени терлици, хранилки за птици, буркани с мед, мартеници от жива вълна и ароматът на прясно изпечен хляб... Също и курсове по гмуркане и корабоплаване, хотел и грууминг салон за кучета, реставрация на стари мебели и кетъринг услуги.


Случайно попадналият човек не би познал каква е тази странна комбинация от неща и хора на едно място, но запознатият веднага ще разпознае общността на социалните предприемачи в България. Засега те са сравнително малко, но целта на тази сбирка и на организатора й - Българският център за нестопанско право, е това да се промени.


За шеста година БЦНП работи по програмата си за подпомагане на неправителствените организации да развият социално предприятие и на церемония тази седмица отличи петте най-добри проекта за 2016-2017 г. Ето на тази церемония можеха да се видят всички онези неща, изброени в началото.




През целия ден във "Виваком арт хол" имаше базар на социалните предприятия с ръчно направени стоки и предлагани услуги от граждански организации, които развиват и стопанска дейност, за да финансират и разрастват каузите си. Сред тях бяха миналогодишни победители и финалисти в конкурса на БЦНП като "Заслушай се", които разказваха за софтуера си за дистанционен жестов превод, Сдружение "Онкоболни и приятели", които продаваха ръчно шити кукли и рисувани чаши от хора, борещи се с рак, "Студио Алос", което помага на деца да развиват талантите си, и много други.


Петте организации победители в конкурса тази година получиха финансиране от по 7000 лв., за да стратират или развият идеята си и ще бъдат напътствани от ментори за постигането на устойчиви бизнеси. Почти 60 организации са кандидатствали в програмата този път, а от тях 17 са стигнали до финала, като са изготвили пълен бизнес план.


Журито, избрало победителите, са представители на донорите на наградния фонд и експертите, които заедно с Българския център за нестопанско право ще помагат на младите бизнеси да се развиват - Фондация "УниКредит", "Виваком", Фондация "Америка за България", "Рош", "Сименс", SAP и "Телус интернешънъл".


Победителите в Програмата за социално предприемачество за нестопански организации – 2016/2017 г.

© Български център за нестопанско право

Победителите в Програмата за социално предприемачество за нестопански организации – 2016/2017 г.


Три организации от победителите ще се погрижат да има нещо вкусно на следващата подобна церемония, но всяка със своята кауза. Фонация "Светът на Мария" от известно време поддържа кухня в дневния си център за хора с интелектуални затруднения, където клиентите на центъра се учат да готвят и да се обслужват сами, но наградата ще им позволи да наемат може би още един професионален готвач и учител и да разгърнат кетъринг услугите си.


Сдружение "ИДЕА" пък тепърва ще стартира такава дейност, като с нея ще осигури работа на младежи, израснали в социална и икономическа изолация. А "Асоциация Анимус", планира с парите да ремонтира и оборудва закусвалня, където възрастни жени да приготвят традиционни български закуски, за да избягат от социалната изолация. Закусвалнята вече си има и име - "Блага Баба Блага".


Победители тази година са и Морски клуб "Приятели на морето" от Варна и популярната Фондация "Очи на четири лапи", която обучава кучета водачи за слепи хора. С наградния фонд Морският клуб ще развие социалното си предприятие "Заедно на борда", което предоставя квалификационни обучения по морските специалности "Водолаз" и "Водач на плавателни съдове до 40 бт по море", като с част от печалбата от платените курсове ще обучава безплатно и безработни млади хора, младежи без родители или от социално слаби семейства.


Идеята на "Очи на четири лапи" пък е да разкрие хотел за кучета, където стопани могат да оставят за няколко дни любимците си, когато потеглят на път. Организацията вече предлага и други платени услуги като курсове по дресировка и грууминг, като всички приходи се връщат обратно в основната им дейност за професионално обучение на кучета водачи.


Фотогалерия: Шарен базар с кауза >


В основата на социалното предприемачество е каузата, но заедно с това и бизнес философията, че за да имаш успех, трябва да предлагаш качествен продукт или услуга на клиентите си. И ако до скоро това беше абстрактно понятие, то вече набира сила и тук, разкривайки работни места и възможности за развитие и включване на изолираните хора от обществото. Солидарността и ангажиментът към обществото, когато срещат подкрепа, могат да се превърнат в модерен и устойчив бизнес, коментираха членове на журито.


Достъпните програми и обучения за неправителствените организации, които имат амбиция за развиването на социално предприятие, също са все повече. Още през май започва подготовката на БЦНП за новия си конкурс и поредица от обучения за желаещите, а всички останали могат да допринесат, като избират продуктите, създадени с кауза.


Всичко, което трябва да знаете за:
Коментари (2)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на neut
    neut
    Рейтинг: 6334 Неутрално

    Общността на социалните предприемачи в България - успех в начинанията!

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest
  2. 2 Профил на shileto
    shileto
    Рейтинг: 1050 Неутрално

    Достойни за уважение хора, поздравления!





За да коментирате, е нужно да влезете в профила си или да се регистрирате.
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK