"Дневник" - 16 години журналистика без алтернативни факти

"Дневник" - 16 години журналистика без алтернативни факти

© Дневник



Дневник" порасна с още една година. Днес празнуваме 16-и рожден ден и имаме смели планове какво ще правим поне до следващия - пак журналистика.


В среда, в която лъжливите новини, подвеждащите заглавия и стигматизирането на хора и идеи свличат доверието към традиционните медии (и онлайн такива) към все по-ниски нива, а технологиите дават възможности вниманието на хората да бъде заето с всякакъв вид съдържание - правенето на журналистика и спазването на стандарти се превръща в изпитание, а понякога и в битка.


Нова нормалност




"Дигиталната екосистема се разви в почти перфектна среда, в която изопачените и фалшивите новини процъфтяват" - Марк Томпсън, бивш генерален директор на ВВС и настоящ изпълнителен на The New York Times Company, ясно формулира новата нормалност за медиите в книгата си*.


Лъжливи новини и истории се публикуват отдавна (богато и в българските медии от четири-пет години), но никога досега те не са били толкова много, толкова четени и толкова съществена и влиятелна част от политическата пропаганда.


Достатъчно е по темата "Тръмп" да споменем факта, че във финалната част на кампанията в САЩ в края на миналата година т.нар. ангажираност (харесвания, споделяния, коментари) във "Фейсбук" с фалшиви новини за изборите е с над милион и половина по-голяма спрямо нормалните новини.


Това означава, че повече хора са чели, обсъждали, може би са се повлияли и гласували от публикувани лъжи.


Затова и темата, че социалните мрежи създават балон, в който всеки вижда на стената си повече от това, което е прочел и харесал, или може да бъде атакуван със спонсорирани публикации с подобно съдържание и така до него не достигат алтернативни мнения, е другият проблем за читателите, медиите и средата.


Тази година няма да бъде по-различна. И в "Дневник" сте чели, че Меркел е основната цел на руските фалшиви новини, за мерките на държави (като Чехия) срещу лъжливите публикации, както и на "Фейсбук" и "Гугъл" и т.н.


Какво прави "Дневник"


В тази среда "Дневник" продължава да прави журналистика, да спазва професионални и етични стандарти. Да разказва и истории, да представя истински герои. Журналистика в текст, снимки, видео.


Вие може да продължите да разчитате на "Дневник", че ще сте информирани какво наистина се случва, анализ и коментар защо се случва, какво ще предизвика, какво предстои, колкото и трудни да стават прогнозите.


Ще ви разказваме и за най-важните лъжливи новини, защото това също е част от "да бъдеш добре информиран". Ще публикуваме проверка на фактите, които се разпространяват грешно или интерпретират подвеждащо. Ще обясняваме повече процеси, истории зад новините и тенденции.


Предстои да следим какво ще бъде влиянието на дезинформацията и социалните мрежи в българските извънредни избори.


"Дневник" - навсякъде


За да е лесно - освен във "Фейсбук" и "Туитър" от миналата година може да следите най-важното и интересно от деня във Viber канала на "Дневник" (последвайте ни, ако не сте), а селекция на снимки, които си заслужава да видите - в Instagram профила тук.


Мобилният "Дневник", който е с нов дизайн от няколко месеца и развитието му продължава, е най-удобният начин да сте информирани бързо и лесно, където и да сте.


А скоро предстои промяна и на "Дневник" на екрана на компютъра ви.


Задължително е да гледате и журналистиката във видео, която създаваме - в рубриката "С две думи".


Читателите ни са безценни


Над 1 милион и 200 хиляди са читателите на "Дневник" за 2016 година. Те са разгледали над 14 милиона страници по данните на Google Analytics.


Благодарим ви за доверието.
Честит рожден ден на всички.


Мобилният "Дневник" - където и да сте

© Георги Кожухаров

Мобилният "Дневник" - където и да сте


* Mark Thompson - "Enough said: what's gone wrong with the language of politics". Книгата не е издадена на български.

Ключови думи към статията:

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK